Er det tillatt å bruke sugerør?
Elbilen - Hvor vil dette ende?
Det må du nesten spørre SUV om
Da har tyskerne tatt til fornuft og droppet sitt veto omkring forbud av salg av fossilbiler i 2035.
Jeg tipper det samme vil skje i EU som i Norge, etterhvert som man oppdager alle fordelene og infrastruktur kommer på plass, så vil det gå fort.
For tysk bilindustri er det absolutt viktig å ikke stoppe overgangen til elbiler, om de vil overleve konkurransen ifra Kina.
https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-en ... 95-1000310
Jeg tipper det samme vil skje i EU som i Norge, etterhvert som man oppdager alle fordelene og infrastruktur kommer på plass, så vil det gå fort.
For tysk bilindustri er det absolutt viktig å ikke stoppe overgangen til elbiler, om de vil overleve konkurransen ifra Kina.
https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-en ... 95-1000310
De har fått igjennom at forbrenningsmotorer fortsatt kan selges dersom drivstoffet er produsert med fornybar energi.Ziggy skrev: ↑tor mar 30, 2023 10:24 am Da har tyskerne tatt til fornuft og droppet sitt veto omkring forbud av salg av fossilbiler i 2035.
Jeg tipper det samme vil skje i EU som i Norge, etterhvert som man oppdager alle fordelene og infrastruktur kommer på plass, så vil det gå fort.
For tysk bilindustri er det absolutt viktig å ikke stoppe overgangen til elbiler, om de vil overleve konkurransen ifra Kina.
Hvor dyrt det vil bli å produsere slikt drivstoff er et annet spørsmål. Jeg vil heller ha en Ferrari med forbrenningsmotor og svindyrt drivstoff enn med en trist elmotor.
-
- Innlegg: 845
Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Så pass på om noen skal skryte på seg å ha brukt deler av ferien i ladekø.
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Så pass på om noen skal skryte på seg å ha brukt deler av ferien i ladekø.
Ladekøen oppstår nok stort sett når mange ønsker å lade på samme sted samtidig, og det blir jo først når batteriet har fått lite strøm.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Så pass på om noen skal skryte på seg å ha brukt deler av ferien i ladekø.
La oss si at de fleste med elbil starter i Oslo ca klokka 15 og skal til diverse hytteområder både i fjellet og ved sjøen (Sørlandet).
Rudshøgda ser ifølge 1881.no ut til å være i Osloområdet (blant annet), og det er få som hurtiglader i hjemmetraktene idet de skal avgårde, de vil gjerne ha ladet på forhånd, og det tar mye tid å toppe et nesten fullt batteri hvis man har nesten nok strøm til å komme til hytta. Klokka 1620 er også for tidlig for de fleste å lade.
Uten å ha sjekket noen apper for elbilister så vil jeg anta at man nå klokka 18-19 har mye ladekø på Brokelandsheia (langs E18 på vei til Sørlandet), der finnes det ladere på begge sider av E18 (usikker på hva kjedene heter nå, de bytter jo stadig navn). Det er passe tid og avstand for mange til å lade og jeg har tidligere sett det er ladekø der når jeg har svingt innom for 2 minutters bensinfylling (og må stå i kø bak elbilene for å komme inn på bensinstasjonen da de stiller seg opp i kø akkurat ved innkjøringa istedenfor å ha en kø et mer egnet sted).
Samme gjelder nok hvis du velger diverse ladestasjoner ca 3 timers kjøretid i retning populære hyttefelt for oslofolk. Der er det nok også ladekø.
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
Er det elbilens skyld? Eksisterte det ikke dårlige sjåfører før elbilene kom? Rart det der.SUV skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:13 pm
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
Spørsmålet om det er lov å bruke en hånd til Colaboksen og en hånd til å sette på plass sugerøret og null hender på rattet tror jeg nesten du må sende videre til de som deler ut bøter til dem som bruker en hånd til å holde mobilen mens de kjører.
Jeg tror fasiten er at det ikke er veldig smart, men at man antakelig ikke har laget en egen paragraf mot å bruke sugerør i Colaboksen under kjøring og at det dermed muligens er tillatt.
Men tenk så mye eklere å rett og slett bare ha bil med høyt tak så man kan løfte bunnen av boksen opp når den skal tømmes ordentlig.
Sølte forresten for første gang Cola på utsiden av bilen denne uka. Matsvinn er det vel disse miljøvernerne kaller slikt, og det er miljøvernernes skyld også. Disse irriterende korkene som henger ut og mot ansiktet og mø trues inn i rett vinkel mot opphengets vilje er ike bra, så jeg valgte å røske korken av flaska. Det blir jo et rykk idet den løsner. så da ble det en brå bevegelse i flaska som er full og åpen, så da sprutet det Cola rundt og noe av det traff lakken på siden av lasteplanet. Noe ble sølt utover flaska og hendene også. Heldigvis hadde jeg med en annen Colaflaske med vann (og den gode gamle korken) så jeg fikk vasket de Cola-klissete hendene mine før jeg hektet på hengeren og kjørte ca 60 km fordelt på 2 økter (skulle på et møte, så da dro jeg med meg hengeren innom der også).
Skal man drikke Cola med de nye korkene i båt så anbefaler jeg åå holde flaska ut over rekka så ikke det blir så klissete oppi båten. Det øker jo dessverre faren for at korken havner i havet hvis man glipper taket i den når alt bråløsner, men sånn får det nå bare bli, så får man heller ta korken fra en annen flaske etterpå. Jeg har aldri før mistet en kork, men faren for at det skjer øker drastisk nå med de nye og håpløse korkene de har begynt med.
Det eksisterte selvfølgelig dårlige sjåfører før elbilene kom, men nå ser det ut til at de samler seg om elbilene, og jeg har lurt litt på hvorfor.PapaSmurf skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:17 pmEr det elbilens skyld? Eksisterte det ikke dårlige sjåfører før elbilene kom? Rart det der.SUV skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:13 pm
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
En forklaring kan være at dårlige løsninger hvor det meste må styres via skjermer og menyer gjør at mye av oppmerksomheten forsvinner fra veien så det gjøres tabber.
En annen mulighet er at løftet om selvkjørende biler virker fristende for dårlige sjåfører og at de derfor samler seg om Tesla siden de er ivrigst på å love dette.
En tredje mulighet er at de som interesserer seg for bil har mer greie på bil og bilkjøring og samtidig også vil ha ordentlig bil og velger en med forbrenningsmotor. Samtidig så finnes det mange som bare ser på bilen som en kjedelig og vanskelig sak som er nødvendig for å komme seg fra A til B. Disse vil ha liten interesse av å lære seg mer om bilkjøring og trafikkvett og vil derfor oftere gjøre dumme ting i trafikken.
Miljøvernere har jo også ofte liten forståelse for sammenhengen mellom ting (ja takk til elektrifisering av oljeplattformer så gassen må via Tyskland for å bli strøm til oljeplattformen istedenfor å lage strømmen der gassen finnes og strømmen skal brukes, som er både billigere og mer miljøvennlig, for alle andre enn miljøvernerne da). For disse vil det være vanskelig å forstå trafikk-logikken, og det blir ikke bedre av at de også er så imot biler at de ikke tar til seg lærdom om bilkjøring (de kommer også sent igang med læringen når de må vente lenge på at det skal komme passende elbiler).
og det regner jeg med at man får lov til i overskuelig framtid (men den kan kanskje etterhvert ikke kjøpes ny). er jo selvfølgelig slik at lydbildet er en del av opplevelsen i den type biler, sel vom ytelser og alt annet blir parkert av ny teknologi. slik har det alltid vært og vil alltid være, fermskritt åpner rom for nostalgi og følelser selv Chuck Norris ikke ante han hadde...Iseran2770 skrev: ↑tor mar 30, 2023 9:00 pm ... Jeg vil heller ha en Ferrari med forbrenningsmotor og svindyrt drivstoff enn med en trist elmotor.
men ifht til et dieseltreskeverk eller en hardt klakkende bensin turbo på 4, så ser jeg ikke helt savnet av motorlyd som en ulempe...
-
- Innlegg: 845
Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
En fjerde mulighet er at @SUV har et forkvaklet syn på andre mennesker og er ekstremt fordomsfull og redd for det fremmede...SUV skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:36 pm En forklaring kan være at dårlige løsninger hvor det meste må styres via skjermer og menyer gjør at mye av oppmerksomheten forsvinner fra veien så det gjøres tabber.
En annen mulighet er at løftet om selvkjørende biler virker fristende for dårlige sjåfører og at de derfor samler seg om Tesla siden de er ivrigst på å love dette.
En tredje mulighet er at de som interesserer seg for bil har mer greie på bil og bilkjøring og samtidig også vil ha ordentlig bil og velger en med forbrenningsmotor. Samtidig så finnes det mange som bare ser på bilen som en kjedelig og vanskelig sak som er nødvendig for å komme seg fra A til B. Disse vil ha liten interesse av å lære seg mer om bilkjøring og trafikkvett og vil derfor oftere gjøre dumme ting i trafikken.
Miljøvernere har jo også ofte liten forståelse for sammenhengen mellom ting (ja takk til elektrifisering av oljeplattformer så gassen må via Tyskland for å bli strøm til oljeplattformen istedenfor å lage strømmen der gassen finnes og strømmen skal brukes, som er både billigere og mer miljøvennlig, for alle andre enn miljøvernerne da). For disse vil det være vanskelig å forstå trafikk-logikken, og det blir ikke bedre av at de også er så imot biler at de ikke tar til seg lærdom om bilkjøring (de kommer også sent igang med læringen når de må vente lenge på at det skal komme passende elbiler).
Men jeg velger å tro på et femte alternativ, at @SUV har det litt gøy her inne med å trolle litt og får næring når meddebattanter svaree og "krangler" med han
Livet er fullt av eventualiteter ja...rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
-
- Innlegg: 845
Ja....... men kjører man E6/E18 ut fra Oslo så var.jo faktum at trafikken gikk unna. Også 10 år gamle Leaf i 120 km/t.Ziggy skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:42 pmLivet er fullt av eventualiteter ja...rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
Sjelden at noen hadde problemer. Og i aå fall var det ofte baling med sykkelstativ etc.
Til og med 10 år gamle Leafer klarer 120 km/t, men neppe over 120 km...rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 9:03 pm Ja....... men kjører man E6/E18 ut fra Oslo så var.jo faktum at trafikken gikk unna. Også 10 år gamle Leaf i 120 km/t.
Sjelden at noen hadde problemer. Og i aå fall var det ofte baling med sykkelstativ etc.
Ja, hvis det hadde vært så ille som SUV ska ha det til måtte man vel lagt inn en overnatting underveis hver gang man kjører fra Stavanger til Østlandetrosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
-
- Innlegg: 845
Hadde overnattet ved laderne. Med ekstra oppstillingsplass(er) til hengerne. Og iplugget kjøler til colaboksene.MacanT skrev: ↑lør apr 01, 2023 2:20 pmJa, hvis det hadde vært så ille som SUV ska ha det til måtte man vel lagt inn en overnatting underveis hver gang man kjører fra Stavanger til Østlandetrosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Her har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
-
- Innlegg: 845
... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der? Kanskje Fåvang er mer aktuelt om man kjører med 80-90% fra Oslo. Og det betinger i stor grad ladekontakt hjemme. De beste hyttefolkene har vel ladeplugg på hytta også, og unngår stopp langs veien i det hele tatt. (Om det ikke sklir ut med Espaboller)Iseran2770 skrev: ↑lør apr 01, 2023 5:19 pmHer har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Skjønt, for elbilproponentene kommer vel ikke ladetoppene ofte nok, da stoppbehov for WC, mat, mobil osv. er langt hyppigere.
Jeg vet ikke. Oslofolk har hytte/leiligheter på Geilo, Hemsedal og Beitostølen. Ingen av disse kjører E6.rosmebraad skrev: ↑lør apr 01, 2023 6:13 pm ... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der?
De som har hytter langs E6 skal til Sjursjøen, Skeikampen, Hafjell eller Kvitfjell. Ingen av disse burde trenge å lade på veien.
Den lengre strekningen jeg kjører oftest er Oslo - Ålesund (55 mil). Det går ikke med en elbil på vinteren, men det er mange ladeplasser på Dombås.
Min bensinbil med 320 hk og knøttliten tank klarer over 80 mil på langkjøring.
Stor forskjell når det var noen grader varmere. så hadde bruk 66% på samme strekning. Dog med en mindre skibag på taket, men fortsatt stativ. Og kjøring tidvis over fartsgrensen
Ok, ja temperatur har mye å si for batteriet hvis du tar deg bryet med å installere appen(e) så kan du jo få oversikt over alle turer pluss masse annet som fjernstyring av klimaanlegg, låse opp og igjen, lading, +++ vha. mobilen.Someone skrev: ↑man apr 03, 2023 8:29 amStor forskjell når det var noen grader varmere. så hadde bruk 66% på samme strekning. Dog med en mindre skibag på taket, men fortsatt stativ. Og kjøring tidvis over fartsgrensen
Offisiell app heter: Jaguar Remote.
Uoffisielle apper WattCat (Android) og MyPace (iOS)
Mest brukt er vel å starte klimaanlegg om du skal ut å kjøre innen kort tid.
https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
-
- Innlegg: 845
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Det var så dårlig filmet at ingen skjønte noe desverre. Men tesla model 3 knuste en Mercedes ML med 4 matic og full diff sperre. . End of story. Moderne teslas har motor foran og bak. Knuser alle biler SUV har hatt før ihvertfall.rosmebraad skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:41 pmFår vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Jeg vet ikke lenger jeg. Om du ikke klarer å se en video ferdig så er du evneløs ihvertfall. Model 3 knuste mercedes opp den bakken da???rosmebraad skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:41 pmFår vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Selv de mest tregeste av våre folkevalgte, burde ha blitt informert om fremtiden, og alle eventuelle farer som lurer med den. Fremtiden, den kommer vi ikke utenom! At vi ikke beholder alternativer for elektrisitet, kan vi komme til å angre dypt på.
-
- Innlegg: 845
Elysian skrev: ↑tor apr 06, 2023 2:33 amJeg vet ikke lenger jeg. Om du ikke klarer å se en video ferdig så er du evneløs ihvertfall. Model 3 knuste mercedes opp den bakken da???rosmebraad skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:41 pmFår vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Hm, her må.det jobbes litt med fortidsformene i språket:
Jeg skrev 'jeg så.... her i vinter'. Altså ikke en skildring av videoen. Se første setning som en redningsbøye til SUV. Igjen med glimt i øyet om man trenger det.
Forøvring, jeg kan trives med en rekke biltyper, skjønner ikke at det må agiteres for eller mot ditt og datt.
Syns ellers man skal ha kred for å orke de reklamene først.
Sånn, god tur uansett biltype.
https://www.nextbigfuture.com/2023/03/f ... -sold.html
Ford taper 22 000 dollar eller nesten 230 000 NOK pr solgte bil. Tesla hadde 12 000 dollar i fortjeneste per bil i fjor så gapet er på 34 000 dollar.
Skal jo bli interessant å se hvilken konkurranse blant bilprodusenter som er igjen om noen år.
Vet ikke om skepsisen til Kinesiske biler er like stor overalt så da sitter vi igjen med en haug av nye kinesiske merker og Tesla, MB, VW og kanskje ett amerikansk merke, uvisst hvilket.
Kanskje ett Fransk merke overlever, men det er ikke sikkert. Subaru, Mazda, Mitsubishi med flere er vel så godt som ferdig. Gjelden til mange av merkene er kritisk stor. Toyota er i en veldig viktig fase nå som de byttet toppleder og det kan gå rett ned om de ikke klarer å snu skuta i tide.
Altså kun BYD og Tesla som tjener penger på elbiler fortsatt! Nesten utrolig.
Ford taper 22 000 dollar eller nesten 230 000 NOK pr solgte bil. Tesla hadde 12 000 dollar i fortjeneste per bil i fjor så gapet er på 34 000 dollar.
Skal jo bli interessant å se hvilken konkurranse blant bilprodusenter som er igjen om noen år.
Vet ikke om skepsisen til Kinesiske biler er like stor overalt så da sitter vi igjen med en haug av nye kinesiske merker og Tesla, MB, VW og kanskje ett amerikansk merke, uvisst hvilket.
Kanskje ett Fransk merke overlever, men det er ikke sikkert. Subaru, Mazda, Mitsubishi med flere er vel så godt som ferdig. Gjelden til mange av merkene er kritisk stor. Toyota er i en veldig viktig fase nå som de byttet toppleder og det kan gå rett ned om de ikke klarer å snu skuta i tide.
Altså kun BYD og Tesla som tjener penger på elbiler fortsatt! Nesten utrolig.
Elysian skrev: ↑tor apr 06, 2023 6:09 pm https://www.nextbigfuture.com/2023/03/f ... -sold.html
Ford taper 22 000 dollar eller nesten 230 000 NOK pr solgte elbil. Tesla hadde 12 000 dollar i fortjeneste per bil i fjor så gapet er på 34 000 dollar.
Skal jo bli interessant å se hvilken konkurranse blant bilprodusenter som er igjen om noen år.
Vet ikke om skepsisen til Kinesiske biler er like stor overalt så da sitter vi igjen med en haug av nye kinesiske merker og Tesla, MB, VW og kanskje ett amerikansk merke, uvisst hvilket.
Kanskje ett Fransk merke overlever, men det er ikke sikkert. Subaru, Mazda, Mitsubishi med flere er vel så godt som ferdig. Gjelden til mange av merkene er kritisk stor. Toyota er i en veldig viktig fase nå som de byttet toppleder og det kan gå rett ned om de ikke klarer å snu skuta i tide.
Altså kun BYD og Tesla som tjener penger på elbiler fortsatt! Nesten utrolig.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute