Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Forfun

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Forfun »

Elbil passer fint for de som ikke liker bil og kjøring. Har elbil, og det er ikke bare positivt. For tung og lading er definitivt ikke kvalitetstid. Kjipt med en fin og dyr bil som trenger å lades på normale etapper. Forstår de som trives med elbil. Men de hadde hatt større glede av tilsvarende bil til samme kostnad uten subsidier.

Vært i Spania og Portugal i julen. Der er antallet elbiler normalt, mindre enn 1 av 1000.

Someone

Legg inn av Someone »

Hyundai i Norge vil fra i år kun tilby elbiler i sitt sortiment

https://www.bilnorge.no/hyundai-ioniq-6 ... 23/4035766

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn jan 01, 2023 2:12 pm
Hollabaloo skrev: lør des 31, 2022 8:39 pm
Cabal skrev: lør des 31, 2022 2:08 pm forsåvidt at bruktmarkeded kanskje ikke har så mange gamle, billige og gode biler ennå for de som ikke vil kjøpe eller har råd til ny bil.
Her er du inne på noe vesentlig ja. Det er ikke alle som har råd til å hoste opp det det koster for en ny eller nyere brukt elbil med lang rekkevidde, eller inngå en kostbar leasing-avtale for tilsvarende type bil.
.... mens enkelte av 'de rike' har surfet på biler som selges brukt til rundt nypris eller høyere: Bisarrt nok har enkelte dyre biler gitt første eier billigste bilhold noensinne.Rådyrt kan det bli når verdifall og reparasjoner slår inn
Men man bør huske på at om en (el)bil er annonsert til en pris så betyr det ikke at det er den prisen første eier får for bilen, så verditapet kan fort bli mye større enn nybilpris minus finnpris. En jeg kjenner kjøpte ny Tesla og noen år senere ble den lagt ut for salg og jeg påpekte at prisen var litt vel optimistisk, noe selger ikke var enig i, for den var verdt så mye mente han, og lett og selge til den prisen. Etterhvert ble den solgt, for ca 2/3 av den prisen den ble annonsert til.

Og selv om den hadde mange km å fordele utgiftene på så ble det et høyt verditap pr km, og jeg var under det verditapet pr km på min bil med ca samme alder og km.

SUV

Legg inn av SUV »

Rainmaker skrev: lør des 31, 2022 1:03 pm
SUV skrev: lør des 31, 2022 5:23 am
► Show Spoiler

For meg frembringer dette innlegget kun én ting; Du har bestemt deg for at elbil ikke er for deg.

Det er helt fair, men ikke lat som det du lister opp er problemer som gjelder et stort antall personer.

Har man spesielle behov til et produkt, kan man ikke gå for "standardutgaven". Og da må man ofte gå for noe som koster mer. Slik er det bare.
Jeg har aldri påstått at elbil ikke er for meg. Men jeg har flere ganger påpekt at jeg må ha en bil som dekker mitt transportbehov på en god måte, og jeg har ikke klart å finne en elbil som gjør det til en pris som kan konkurrere mot andre biler med flytende drivstoff.

Nå har jeg jo også fått bekreftet at det ikke bare er meg som ikke klarer å finne bil til meg, men at denne elbilvelgeren heller ikke klarer det. Setter jeg viktige kriterier som krav der så blir det null treff. Firer jeg til 7 cm dårligere bakkeklaring enn den bilen jeg har nå (og 1,5 cm mindre enn den forrige, som var for lav) så dukker det opp et treff, en Kia med 17 cm bakkeklaring.

Så hva om jeg hadde kjøpt den elbilen som er det beste treffet på elbilhjelpen og brukt den til samme oppgavene som nåværende bil?

Forrige måned parkerte jeg mange ganger i skogen for å laste opp ved, og en av gangene så var det vel ca 2 cm klaring igjen under stigbrettet, som ville vært 5 cm i manko om jeg hadde valgt elbilen med best bakkeklaring blant dem som består på andre punkter. Nå er det jo slik at om en bil subber litt nedi så er det som regel ingen katastrofe, og det har jeg gjort mange ganger med ulike biler uten at det har blitt noen store skader av den grunn (har knekt av noen plastklips på min første bil på tur over en isete brøytekant). Men med elbil så blir det fort en kjempeutgift om de dunker nedpå, for da er det en skjør batteripakke til flere hundre tusen kroner som tar smellen. Så har elbilen også dårligere inngangsvinkel i front, som gjør at den lange lave fronten lettere tar nedi når feks grøfter krysses, så der ville det nok blitt skade om jeg hadde brukt den slik jeg gjør med den dieselbilen jeg har med ok bakkeklaring.

Jeg så at Sir James hadde en oversikt over elektriske pick-ups, men det ser ut til at det hovedsakelig er biler som ikke selges her i landet, og jeg kan ikke huske å ha sett en eneste elektrisk pickup på eiene her i Norge. Ford F-150 har jeg jo kjørt, men det var med bensinmotor.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tor des 29, 2022 10:40 am
SUV skrev: tor des 29, 2022 7:43 am
greyserpent skrev: tir des 27, 2022 2:07 am

60 prosent av alle registrerte kjøreturer er på under 5 kilometer, mens 75 prosent er under 10 kilometer. – Gjennomsnittlig kjørelengde i løpet av en måned er 1.175 kilometer. Omregnet gir dette drøyt 38 km kjørt daglig, som er høyere kjørelengde enn de fleste andre land.
Da har jeg regent meg frem til at i GJENNOMSNITT så vil den knøttlille elbilen Kewet Buddy med slitte sommerdekk fint dekke mitt transportbehov.

Kollisjonssikkerhet:
På en gjennomsnittlig biltur så krasjer jeg ikke, så da trenger jeg ikke tenke på kollisjonssikkerhet.

Dekk:
Gjennomsnittstemperaturen er nok litt på pluss-siden, og i gjennomsnitt så er det bar vei, så da fungerer det fint med bare sommerdekk.

Antall drivhjul:
Stort sett ville det holdt med drift på et hjul, noen ganger 2 hjul, og kanskje 10 ganger i året er det behov for drift på alle 4. Konklusjonen blir at jeg i snitt klarer meg med drift på 1,1 hjul og Kewet med drift på 2 hjul vil dermed holde med god margin.

Bakkeklaring:
Jeg trenger i gjennomsnitt 8-10 cm bakkeklaring på bilturene mine for å ikke ta nedi, og jeg regner med at Kewet til tross for sine knøttsmå hjul har mer bakkeklaring enn det, og med Kewet sin korte akselavstand så ville jeg nok trenge enda mindre bakkeklaring. Så altså ok margin på bakkeklaring.

Tilhengervekt:
Jeg trekker jo ofte henger på 1,2 tonn. Men ca 95% av kjøringen er jo uten henger, så da blir det kanskje ca 50 kg hengervekt i gjennomsnitt når jeg kjører. Kewet kan såvidt jeg vet trekke 100 kg henger, så altså god margin der også.

Lastekapasitet:
Jeg har jo i det siste kjørt hjem noen vedlass som nok veier godt over et halvt tonn og har et volum på litt over en kubikkmeter. Men jeg har også kjørt mey uten nevneverdig last, så da blir nok gjennomsnittet en tur med 50-100 kg bagasje som får plass i noen få bananesker, og det burde Kewet klare.

Hastighet:
Jeg kjører jo endel på motorvei med fartsgrense 110. Men gjennnomsnittsfarta på bilen min er ifølge måleren på bare 45 km/t (inkluderer riktignok tomgangskjøring og køkjøring og førstegirskjøring i skogen osv), og siden Kewet helt sikkert klarer 45 km/t så er det altså ok margin her.

Rekkevidde:
Tror rekkevidden til Kewet er ca 80 km. De fleste turer er til og fra jobben som er ca halve rekkkeviden pr vei, så da er nok gjennomsnittsturen under 80 km, og i gjennomsnitt så er det jo ikek vinter heller, så da trenger jeg ikke bekymre meg for kortere rekkevidde om vinteren med 30 minusgrader.

Konklusjonen er altså at i GJENNOMSNITT så vil en slik elbil klare seg fint. Men virkeligheten er ikke helt gjennomsnittlig og dermed vil det stadig dukke opp situasjoner der denne bilen ikke duger i det hele tatt. Tenk bare å få fraktet hjem veden, det ville jo blitt ekstremt mange kjøreturer for å få til det jeg lett tar unna på et lass med dieselbilen. Og han jeg ringer for å få åpnet en bom ville nok blitt temmelig lei av maset om jeg ringer og be ham åpne bommen for tiende gang den dagen så jeg kan kjøre hjem et nytt bittelite lass med ved. Og elbilen ville vel stått fast uti skauen.

Ellers så vil jeg minne om at jeg spurte deg om hvilken elbil som ville passe mitt behov (som jeg oppsummerte i kortversjon), men du kom ikke med noe svar på det. Og det er helt normalt når folk maser om at jeg kan klare meg fint med elbil. For når jeg spør hvilken elbil som anbefales er det ingen som svarer meg på det.

Det vil si, en gang så fikk jeg et svar da MDG for noen år siden foreslo forbud mot biler som ikke er elbil eller hybrid. Jeg spurte da hvilken bil de ville foreslå for em som trenger firehjulsdrevet pick-up tilsvarende Toyota HiLux. Svaret ble da Mitsubishi Outlander (ladehybrid), som altså ikke er noen pick-up, men som vel var noe av det nørmeste man kom firehjulsdrevet pickup som elbil eller hybrid på den tiden. Jeg spurte også hva de ville anbefale som erstatning for Stor kassebil tilsvarende Mercedes Sprinter i lang og høy versjon (dette var før Maxus kom), svaret var Renault Kangoo Electric. Det er en pizza-bil som såvidt jeg husker ikke får inn to europaller engang (selv i lang versjon) og er langt unna Sprinter i størrelse. Altså ble det svar på spørsmålet, men med biler som absolutt ikke oppfyller kravspesifikasjonene, rett og slett frdi de bilene som oppfylte vanlige krav (og er tilllatte etter MDG sone foreslåtte krav) ikke fantes.

Glimrende, SUV!
(Skjønner at jeg er 'treg' og kaffepausende på jobb i forhold til hva du får til!)

Et par kjappe hengerinnlegg nå, så er vel året fullført?


PS. Hvordan går det med colaforbruket? Innkjøp, pakninger, koppholdere, kjøling/kjøleskap, panting?
(Seriøst spørsmål, jeg er i interessert i bryggeri og emballasje.)
Her forekom det 2x10 esker med boksee Coca-Cola. Mens jeg er litt fan av Ronaldouttalen 'drikk vann, ikke brus'.
Colaforbruket er vel 1-2 flasker i uka, og en boks en sjelden gang iblant.
1,5 liters flasker er jo mest praktisk hjemme, mens på biltur så mister den jo kullsyra om den er åpnet. En annen fordel med boks på biltur er at den er kortere så den er bedre egnet når den skal tømmes uten så stor takhøyde. Jeg er jo ca 180 cm høy, så da er det viktig. Men de som har lave biler med lave tak har nok et mye større problem da jeg tross alt har nok takhøyde til å tømme boksen. Greit å ha med en boks når man kjører 300 km og det er litt kø så det tar tid.
Og etter ei økt med motorsag og sjauing i skauen er det jo godt med en boks før man fullfører opplastinga.

Cola er best som kjølig, men det er jo ikke et absolutt krav, og skal man drikke noe en varm sommerdag uten kjølemulighet så vil jo feks melk bli veldig dårlig og lite fristende.

Angående emballasje så synes jeg plastflaskene er blitt veldig myke (tynnveggede) etterhvert, så man må jo nærmest holde under dem også så de ikke skal klemmes sammen når man heller oppi et glass eller en kopp.

Korken er blitt mye verre nå synes jeg. Før var den veldig enkel å skru av og på, mens nå henger den fast i kanten og må nærmest brytes av og brytes på fordi festeplasten er så kort og man ikke bare kan sette den rett nedpå slik som før. Korkene har alltid fulgt med tilbake ved panting for min del, med unntak av de gangene jeg har trengt korkene til noe jeg skal lage (teste friksjonssveising av plast, lage planetgir, lage utveksling på drivverk til skilt eller "kjøretøy" osv.) Men nå er det jo så man nesten får lyst til å vri av korken og kaste den fra seg i ergrelse over den elendige patenten som er et krav fra noe EU-greier. Og resultatet blir vel rett og slett bare at det nå kreves mer plast for å lage samme korken da man må ha denne ekstra forbindelsen til korken. Ser også ut til åat korken har blitt litt kortere, så da glipper den vel lettere over også. Har heldigvis en god stabel med Cola fra tiden før korkene ble sabotert av miljøvernerne.

Koppholdere er det ganske mange av i bilen min, kjekt til lagring av overgangen til tilhengerkontakt og andre ting man trenger. Har aldri vært kopper i dem, men har vært colabokser der. Er også koppholder i baklemmen når den legges ned, neon små groper så koppen ikke sklir avgårde. For baklemmen og bedlineren (plastinnlegget) er jo forholdsvis glatt, hvertfall når det er litt kaldt og vedkubber og motorsag og andre ting er kalde og tildels isete. Opplevde forresten for noen dager siden at sagkjeden frøys fast p åsverdet på motorsaga så motoren ikke klarte å dra den rundt. Måtte da stoppe motoren (sikkerhet er viktig) og dra det rundt manuelt så det løsnet. Hadde jo saget litt nedi snøen og så latt saga stå i ro noen minutter så det smeltet og frøys på.

Flasker og bokser pantes, men det er vel en viss fare for at noen svenskebokser ikke blir pantet da jeg ikke har for vane å dra dit.

Angående emballasjen så synes jeg krympeplasten rundt 6x1,5 liter fungerer bra, og disse var lette å bære med seg en i hver hånd sammen med noe annet småtteri fra butikken. Helt til det var noen som fant på i miljøvernets navn å kutte ut den lille teipstrimmelen som var et godt håndtak. Så nå står man der og lurer på om man kanskje bør kjøpe med pose til 6-pakningen så man får båret den med seg da det er litt i grenseland å bære den i enden av krympeplasten. Som så ofte før så vil lett "miljøtiltak" ende opp som det motsatte). rema sine poser med håndtakene i endene er forøvrig mye bedre konstruert med tanke på å tåle vekt enn mange andre poser som har håndtaket midt på langsida.

SUV

Legg inn av SUV »

Elysian skrev: tor des 29, 2022 9:26 pm
Queenie skrev: tor des 29, 2022 8:59 pm https://www.tv2.no/broom/na-er-det-like ... /15385613/

Legg til at de fleste med elbil enten leaser eller har tatt opp ganske store billån. Ikke like billig nå nei
Man velger vel elbil nå fordi det er bedre totalt vel. Ikke pga av økonomiske grunner. Sinnsykt bra apper og brukervennlighet. Oppvarming av bilen fra senga og en helt vill akselerasjon iforhold til en 1,7 tdi. Og servicekostnader? En tidel.
Nå har jeg prøvd oppvarming via app i ladehybrid noen år og det er mye mer tungvint og mer feil enn Defa Warm up med fjernkontroll.

Første utfordring er jo å få kontakt med bilen. Man må være ganske nærme som betyr at man i praksis ofte ikke har kontakt med bilen som står parkert nær huset. None ganger holder det å gå til den enden av huset bilen er parkert ved, andre ganger står valget mellom å gå ut for å slå på varmen eller å sette seg i kald bil når man skal ut.

Og noen ganger hvert år så slutter den å fungere og man må taste inn koder og slikt igjen med en seremoni med trykking på nøkkel og telefon mens man sitter i bilen for å få kontakt igjen. I jula for 2 år siden så skjedde det igjen og jeg tastet inn og prøvde mange ganger uten at det ble noen kontakt. Tok så kontakt med Mitsubishi-verkstedet for å høre om de hadde neon tips og fikk da høre at de hadde lagt inn en oppdatering på siste service, så da måtte jeg ha en annen kode enn før (den burde de jo gitt meg da de oppdaterte, ikke først når man står der uten fungerende app). Med ny kode og innstallert ny versjon av appen så var det forstsatt ikke noe forbindelse. konklusjonen ble at ny versjon av appen ikke fungerte på Andriod-telefonen jeg har, så da må jeg kjøpe ny telefon hvis jeg skal bruke appen, uten at de kunne gi noe eksakt svar på hvilke telefoner som vil fungere og ikke. Telefonen fungerte forøvrig fint på forrige versjon av appen, så her har de rett og slett lagt inn en forverring i ny versjon og påtvunget meg denne. Jeg spurte om det gikk av å tilbakestilleoppdateringen så jeg igjen kunne bruke appen, men det gikk ikke an, og det kom tydeligvis helleri kek neon ny versjon som kan takle telefonen jeg før brukte. Så de to siste årene var uten app. Det vil si at jeg kan stile inn ting inni bilen, men ikke stille tidspunkt og sette på varmen uten sitte i bilen.

Appen hade også en stor svakhet ved at den hadde programmer for mandag-søndag, og hver dag kunne man velge tidspunkt 1-3, og så kunne man velge disse 3 tidspunktene. Men det vil si at om man vil ha varm bil både morgen og etter jobb så må man huske på å gå inn i menyen og stille om fra tidspunkt 1 til tidspunkt 2 mellom disse to oppvarmingene.

Man kan velge om den skal stå på 10-20-30 minutter. Dette kan man ikke stille inn i bilen, så det må gjøres i appen. Standard er 10 minutter, som er altfor lite, så jeg brukte 30 minutter. Men etter oppdateringen så ble den satt til standard (10 minutter), og jeg hadde da ingen mulighet til å stille dette til 30 minutter selv siden mobilen min ikke har kontakt. Så det endte med at jeg måtte på verkstedet og få en der til å gå gjennom prosedyren for å koble sin mobil opp mot min bil og så stille inn 30 minutter. Et ganske tungvint opplegg vil jeg si.

Nå har jeg Defa Warm Up med frjernkontroll og der har jeg stilt inn at den skal varmes opp om morgenen før jobb og rett før jeg skal hjem fra jobben. Dette går av seg selv uten at jeg trenger å røre noe iløpet av arbeidsdagen. Den lader også batteriet og jeg kan se spenninga og om det er strøm tilkoblet fra stikkontakten (et rykk så finner jeg det ut p åsekundet i motsetning til den omfatende og tidkrevende prosedyren i appen).

Med Defa Warm up kan jeg også trykke på at jeg skal slå på varmen nå, elelr jeg kan slå av varmeprogrammet hvis jeg vil det (feks pga juleferie hvor jeg ikke skal på jobb).

Men elbilfolket er jo så glade i apper for alt mulig, så de er sikkert begeistret for slike løsninger og det er vel viktigere at det er en app enn at det fungerer.

Fikk forøvrig bilen levert med 2 motorvarmerkabler så jeg har en hengende hjemme i garasjen permanent og en ligger i bilen og brukes på jobben. Da slipper jeg å koble fra og til i begge ender hjemme. Lurte litt på om jeg skulle gjort det samme med lader til ladehybriden, men droppet det da lader kostet 9500 kr. Så da ble det å koble fra begge ender og kvele opp og pakke sammen 2 ganger daglig og etterhvert tok det knekken på kabelen og den kunne ikke repareres, så da måtte jeg kjøpe en lader til likevel, men fant da heldigvis ut at elektrikere selger lader til ca 1/3 av prisen som merkeforhandler tar, og det er en lader som er mer brukervennlig enn originalen.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Glimrende colaoppdatering, SUV!
Jeg bruker lite cola, men nytappet kan jo være en del av oppkvikkende på lang tur. Har drukket null cola over julen her.
Men bra kaffe derimot.....

SirJames

Legg inn av SirJames »

@SUV , du må huske på å legge inn i elbil-velgeren at takhøyden skal være stor nok til å kunne drikke colabokser :D

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

SirJames skrev: lør des 31, 2022 5:28 pm
SUV skrev: lør des 31, 2022 5:23 am
► Show Spoiler
Her kan du kose deg litt med ditt kommende bilvalg, så får du roet ned elbil-gjengen som maser på deg :D

https://www.topgear.com/car-news/electr ... know-about


Selv blir jeg bensinmann til Elbil-likbilen kommer og henter meg 8-)
Hvilken type BMW, er Bagheera 2.0?

For meg som bor i blokk, ville det vært upraktisk med elbil, siden jeg ikke har mulighet til å lade hjemme. Ikke har jeg råd til bil over 2-300k heller.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Stjerten skrev: man jan 02, 2023 11:44 am
SirJames skrev: lør des 31, 2022 5:28 pm
SUV skrev: lør des 31, 2022 5:23 am
► Show Spoiler
Her kan du kose deg litt med ditt kommende bilvalg, så får du roet ned elbil-gjengen som maser på deg :D

https://www.topgear.com/car-news/electr ... know-about


Selv blir jeg bensinmann til Elbil-likbilen kommer og henter meg 8-)
Hvilken type BMW, er Bagheera 2.0?

For meg som bor i blokk, ville det vært upraktisk med elbil, siden jeg ikke har mulighet til å lade hjemme. Ikke har jeg råd til bil over 2-300k heller.
Det er BMW M440i xDrive Coupé

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

SirJames skrev: man jan 02, 2023 11:17 am @SUV , du må huske på å legge inn i elbil-velgeren at takhøyden skal være stor nok til å kunne drikke colabokser :D
:D

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

SirJames skrev: man jan 02, 2023 11:52 am
Stjerten skrev: man jan 02, 2023 11:44 am
SirJames skrev: lør des 31, 2022 5:28 pm

Her kan du kose deg litt med ditt kommende bilvalg, så får du roet ned elbil-gjengen som maser på deg :D

https://www.topgear.com/car-news/electr ... know-about


Selv blir jeg bensinmann til Elbil-likbilen kommer og henter meg 8-)
Hvilken type BMW, er Bagheera 2.0?

For meg som bor i blokk, ville det vært upraktisk med elbil, siden jeg ikke har mulighet til å lade hjemme. Ikke har jeg råd til bil over 2-300k heller.
Det er BMW M440i xDrive Coupé
Hey, da snakker vi kjøretøy. 👍💯

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jeg syns (seriøst) at SUV burde betales som engasjementskonsulent av bruggerifprrningen, for her var der emballasjekommentarer!

1,5l cola har jeg ikke handler på mange år, ny viten!
De glassflaskene går jo i glass/metallreturdunk.
Fordelen med skrukork kontra bokser er at man slipper søl i panteposen.

Hva med cabriolet? Da kan jo colabokser gurgles i været!
Her står ugjen en uåpnet 10x med colabokser, kan trygt arkiveres til i sommer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Subsidiært _bryggeriforeningen_ om man skal være nøye med konsonantene.
Men mediehuaene har mye kastet korrekturleserne på dør, hvorfor ikke fllge trenden også privat.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: man jan 02, 2023 5:54 pm Subsidiært _bryggeriforeningen_ om man skal være nøye med konsonantene.
Men mediehuaene har mye kastet korrekturleserne på dør, hvorfor ikke fllge trenden også privat.
Ifgøle en udnerrøksles ved cmarbigde uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele boktsvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev,men odret i sin hleeht.

Mrekleig ikke snat.

SUV

Legg inn av SUV »

SirJames skrev: man jan 02, 2023 11:17 am @SUV , du må huske på å legge inn i elbil-velgeren at takhøyden skal være stor nok til å kunne drikke colabokser :D
Jeg tror dessverre ikke sånt er prioritert i elbilforeningen, har forstått det som at det er litt liten takhøyde i den gjengen der :-(

Og har du none gang lurt på hvorfor elbilfolket er så veldig opptatt av viktigheten av god akselerasjon?

Har du sett en Tesla Model S, elle sittet på i en? Det har jeg, og foran går det til nød an å sitte, mens bak må man sitte med krum nakke hvis man har tenkt å se litt ut til siden. Der er det så lavt under taket at voksne mennesker neppe får ut mer enn halvparten av innholdet i boksen før boks-bunnen når taket, men da kan de gi gass og Colaen beveger seg bakover så de får den i seg.

Denne metoden har imidlertid to store problemer:

- Det må times godt for at det skal fungere, dumt å få munnen fylt med Cola på innpust, kan særlig være problematisk for passasjerer som ikke kan koordinere gass og pust.

- Det andre problemet er at ved brå akselerasjon kan det bli tendenser til bilsyke med påfølgende spying. Det vil si at det som kom ned kommer opp igjen i en ganske ufyselig blanding (og ikke alle biler har drosje-pakke med interiør som tar høyde for slikt).

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: man jan 02, 2023 8:37 am Glimrende colaoppdatering, SUV!
Jeg bruker lite cola, men nytappet kan jo være en del av oppkvikkende på lang tur. Har drukket null cola over julen her.
Men bra kaffe derimot.....
Jeg synes ikke egentlig det har så mye å si om Cola-en er nytappet eller ikke, bare den ikke er veldig gammel, da mister den litt av futten (sånn et halvt år etter utløpsdatoen er det litt merkbart).

Hvor nytappet Cola har du smakt?

Min rekord var på forsommeren 1992 da jeg på et besøk på Mack bryggeri i Tromsø smakte Cola rett fra samlebåndet rett etter tapping og korking. Ut ifra årstallet så skjønner du sikkert at det var glassflaske.

Og for dem som lurer på hva dette har med bil å gjøre så kan jeg nevne at det var på samme turen jeg for første gang så Lada Samara på ordentlig, før det hadde jeg bare sett den i noen blader eller noe sånt. Og da jeg pekte på den og sa til en i turfølget at der er den helt nye Lada Samara så svarte han "Finnes det nye Lada-er?" For de fleste man så på den tiden var jo temmelig gamle og nedslitte og hadde jo ikke endret utseende på mange år.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: man jan 02, 2023 9:41 pm
rosmebraad skrev: man jan 02, 2023 8:37 am Glimrende colaoppdatering, SUV!
Jeg bruker lite cola, men nytappet kan jo være en del av oppkvikkende på lang tur. Har drukket null cola over julen her.
Men bra kaffe derimot.....
Jeg synes ikke egentlig det har så mye å si om Cola-en er nytappet eller ikke, bare den ikke er veldig gammel, da mister den litt av futten (sånn et halvt år etter utløpsdatoen er det litt merkbart).

Hvor nytappet Cola har du smakt?

Min rekord var på forsommeren 1992 da jeg på et besøk på Mack bryggeri i Tromsø smakte Cola rett fra samlebåndet rett etter tapping og korking. Ut ifra årstallet så skjønner du sikkert at det var glassflaske.

Og for dem som lurer på hva dette har med bil å gjøre så kan jeg nevne at det var på samme turen jeg for første gang så Lada Samara på ordentlig, før det hadde jeg bare sett den i noen blader eller noe sånt. Og da jeg pekte på den og sa til en i turfølget at der er den helt nye Lada Samara så svarte han "Finnes det nye Lada-er?" For de fleste man så på den tiden var jo temmelig gamle og nedslitte og hadde jo ikke endret utseende på mange år.
Veldig SUVete nå!
Jeg tenkte på nyblandet cola fra automat på Nurger King etc..... nå er det vel nesten bare Lørenskog og import det går i. Meeen jeg har nesten meldt meg av colaløpet. Gorkene fins vel fortsatt på importglassflaskene

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: man jan 02, 2023 2:19 am
En annen fordel med boks på biltur er at den er kortere så den er bedre egnet når den skal tømmes uten så stor takhøyde. Jeg er jo ca 180 cm høy, så da er det viktig. Men de som har lave biler med lave tak har nok et mye større problem da jeg tross alt har nok takhøyde til å tømme boksen. Greit å ha med en boks når man kjører 300 km og det er litt kø så det tar tid.
Jeg er også 180 høy og i den gamle Alfaen opplevde jeg til tider at håret gnisset i taket avhengig av dagsformen. Fra mine mange år med tilnærmet ubegrenset tilgang på taxfreevarer har jeg ikke opplevd at verken bokser eller flasker har tatt i taket når jeg drukket og kjørt.

Ser nå for meg at du inntar væske sånn her:

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: man jan 02, 2023 10:33 pm
SUV skrev: man jan 02, 2023 2:19 am
En annen fordel med boks på biltur er at den er kortere så den er bedre egnet når den skal tømmes uten så stor takhøyde. Jeg er jo ca 180 cm høy, så da er det viktig. Men de som har lave biler med lave tak har nok et mye større problem da jeg tross alt har nok takhøyde til å tømme boksen. Greit å ha med en boks når man kjører 300 km og det er litt kø så det tar tid.
Jeg er også 180 høy og i den gamle Alfaen opplevde jeg til tider at håret gnisset i taket avhengig av dagsformen. Fra mine mange år med tilnærmet ubegrenset tilgang på taxfreevarer har jeg ikke opplevd at verken bokser eller flasker har tatt i taket når jeg drukket og kjørt.

Ser nå for meg at du inntar væske sånn her:

Bilde

Kanskje 'Danskebåtmiljøene' er blant dem som drikker pils om morgenen?

Morgencola er/var ihvertfall en greie:
https://www.nytimes.com/1988/01/20/busi ... offee.html

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SirJames skrev: søn des 25, 2022 7:24 pm Herlig å kjøre bensinbil med Webasto om dagen! Alltid varm kupé, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i veien forbi huset, men pytt, pytt, med permanent firehjulstrekk er framkommeligheten uovertruffen!

Glad jeg ikke kjører dieselhelvete, og glad jeg aldri kommer til å kjøre radiobil, liker for godt å kjøre fort på motorveien!

God hjul :D 8-)
Herrrlig med litt elbil-vær igjen, blir nok en omvei hjem fra jobb i dag, med litt silkemyk 4 hjuls drifting fra 700 Nm levert uten forsinkelse og tull og tøys fra alskens mekaniske hjelpemidler som gammeldagse biler er avhengige av... :lol:

Men, du vet vel det finnes elbiler som kan kjøre fort på motorveien?? ;) ;)

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Iseran2770 skrev: lør des 31, 2022 8:36 pm Det er selvsagt "sært", men det viktigste er at jeg overhodet ikke har lyst på elbil. Jeg klarer fint å finne 20-30 forskjellige bensinbiler jeg
gjerne kunne ha eid, men ikke en eneste elbil.
Har du gitt noen en seriøs "sjanse"? Testet de litt altså?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ziggy skrev: ons jan 04, 2023 3:41 pm
SirJames skrev: søn des 25, 2022 7:24 pm Herlig å kjøre bensinbil med Webasto om dagen! Alltid varm kupé, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i veien forbi huset, men pytt, pytt, med permanent firehjulstrekk er framkommeligheten uovertruffen!

Glad jeg ikke kjører dieselhelvete, og glad jeg aldri kommer til å kjøre radiobil, liker for godt å kjøre fort på motorveien!

God hjul :D 8-)
Herrrlig med litt elbil-vær igjen, blir nok en omvei hjem fra jobb i dag, med litt silkemyk 4 hjuls drifting fra 700 Nm levert uten forsinkelse og tull og tøys fra alskens mekaniske hjelpemidler som gammeldagse biler er avhengige av... :lol:

Men, du vet vel det finnes elbiler som kan kjøre fort på motorveien?? ;) ;)
Hehe, de elbilene jeg passerer på motorveien kjører ikke spesielt fort..spiser for mye batteri 8-)

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SirJames skrev: ons jan 04, 2023 4:03 pm
Ziggy skrev: ons jan 04, 2023 3:41 pm
SirJames skrev: søn des 25, 2022 7:24 pm Herlig å kjøre bensinbil med Webasto om dagen! Alltid varm kupé, isfrie vinduer. Starter alltid på første trykk, og i dag var det ikke måket i veien forbi huset, men pytt, pytt, med permanent firehjulstrekk er framkommeligheten uovertruffen!

Glad jeg ikke kjører dieselhelvete, og glad jeg aldri kommer til å kjøre radiobil, liker for godt å kjøre fort på motorveien!

God hjul :D 8-)
Herrrlig med litt elbil-vær igjen, blir nok en omvei hjem fra jobb i dag, med litt silkemyk 4 hjuls drifting fra 700 Nm levert uten forsinkelse og tull og tøys fra alskens mekaniske hjelpemidler som gammeldagse biler er avhengige av... :lol:

Men, du vet vel det finnes elbiler som kan kjøre fort på motorveien?? ;) ;)
Hehe, de elbilene jeg passerer på motorveien kjører ikke spesielt fort..spiser for mye batteri 8-)
Det gjelder ikke meg ... 8-)
...bare straks bli kvitt noen prikker så klar for noen nye :lol: :twisted: :lol:

Ribba

Legg inn av Ribba »

Ziggy skrev: ons jan 04, 2023 3:43 pm
Iseran2770 skrev: lør des 31, 2022 8:36 pm Det er selvsagt "sært", men det viktigste er at jeg overhodet ikke har lyst på elbil. Jeg klarer fint å finne 20-30 forskjellige bensinbiler jeg
gjerne kunne ha eid, men ikke en eneste elbil.
Har du gitt noen en seriøs "sjanse"? Testet de litt altså?
Kan ikke snakke for Iseran, men av de litt morsommere elbilene jeg har testet litt, så er de nokså ordinære når det kommer til kjøreglede i forhold til småmorsomme ICE-biler. Og en av de litt mer morsomme elbilene jeg testet, en i4 M50, den er en direkte søstermodell av bilen jeg har. Mer effekt i den enn det jeg har min, men fortsatt veldig, veldig mye kjedeligere å kjøre.

Men jeg forstår at folk velger en i4 M50, da det er en bra bil på mange områder. Men spesielt morsom å kjøre er den ikke.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Ribba skrev: ons jan 04, 2023 6:07 pm
Kan ikke snakke for Iseran, men av de litt morsommere elbilene jeg har testet litt, så er de nokså ordinære når det kommer til kjøreglede i forhold til småmorsomme ICE-biler. Og en av de litt mer morsomme elbilene jeg testet, en i4 M50, den er en direkte søstermodell av bilen jeg har. Mer effekt i den enn det jeg har min, men fortsatt veldig, veldig mye kjedeligere å kjøre.

Men jeg forstår at folk velger en i4 M50, da det er en bra bil på mange områder. Men spesielt morsom å kjøre er den ikke.
Stemmer vel at du ihvertfall ikke liker biler over 1000kg og 4m , så da er det vel lite å velge på ;)
I4 blir for smått for undertegnede, men for stort for deg sikkert 😊

Ribba

Legg inn av Ribba »

Ziggy skrev: ons jan 04, 2023 9:06 pm Stemmer vel at du ihvertfall ikke liker biler over 1000kg og 4m , så da er det vel lite å velge på ;)
I4 blir for smått for undertegnede, men for stort for deg sikkert 😊
Jeg har nå tilpasset meg litt hvordan ting har utviklet seg på bilfronten, så det betyr jo at jeg nå aksepterer større og tyngre biler, selv om de har turbomotorer. F-eks synes jeg GR Yaris er en fryktelig morsom bil å kjøre, selv om den veier hele 1280 kg. Dog har Toyota heldigvis greid å holde lengde under 4 meter, da den endte opp med "kun" 3995 mm.

Flodhesten min, med sine 1700 kg og ca 4,8 meters lengde, er jo for så vidt også en morsom bil å kjøre, men den krever langt mer plass, noe som gjør at de morsomste veiene er uegnet for den. I tillegg er den uansett alt for rask for disse veiene. Focus RS'en jeg hadde tidligere var jo også en morsom bil, selv om den også led av å veie veldig mye.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Ribba skrev: ons jan 04, 2023 9:21 pm
Jeg har nå tilpasset meg litt hvordan ting har utviklet seg på bilfronten, så det betyr jo at jeg nå aksepterer større og tyngre biler, selv om de har turbomotorer. F-eks synes jeg GR Yaris er en fryktelig morsom bil å kjøre, selv om den veier hele 1280 kg. Dog har Toyota heldigvis greid å holde lengde under 4 meter, da den endte opp med "kun" 3995 mm.

Flodhesten min, med sine 1700 kg og ca 4,8 meters lengde, er jo for så vidt også en morsom bil å kjøre, men den krever langt mer plass, noe som gjør at de morsomste veiene er uegnet for den. I tillegg er den uansett alt for rask for disse veiene. Focus RS'en jeg hadde tidligere var jo også en morsom bil, selv om den også led av å veie veldig mye.
1700 kg ja, såpass uten batteri? Men da er du på gli da...
Helt sikkert mye gøy i vente om man har et åpent sinn

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ziggy, mener du seriøst at en elbil er morsom å kjøre på svingete veier? I så fall hvilken referanser har du på morsomme bensinbiler? Har i4 M50 og har kjørt Taycan. Ja de går fort rett frem, og har lavt tyngdepunkt. Men hadde valgt en BMW 430i med 250 hk fremfor min i4 med 500 og litt hk på svingete veier. Skulle gjerne hatt noe mindre og lettere, men har ofte for mye stash med meg til mindre bil. Min i4 er komfortabel og går fort sammenlignet med gamle diesel biler.

Har bare vært på finn en gang etter jul. Har ikke søk på noen elbiler hvis noen er i tvil.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Forfun skrev: ons jan 04, 2023 11:23 pm Ziggy, mener du seriøst at en elbil er morsom å kjøre på svingete veier? I så fall hvilken referanser har du på morsomme bensinbiler? Har i4 M50 og har kjørt Taycan. Ja de går fort rett frem, og har lavt tyngdepunkt. Men hadde valgt en BMW 430i med 250 hk fremfor min i4 med 500 og litt hk på svingete veier. Skulle gjerne hatt noe mindre og lettere, men har ofte for mye stash med meg til mindre bil. Min i4 er komfortabel og går fort sammenlignet med gamle diesel biler.

Har bare vært på finn en gang etter jul. Har ikke søk på noen elbiler hvis noen er i tvil.
Om en bil er elektrisk eller ikke avgjør vel strengt tatt ikke hvor moro den er i svingene. Skal man dra det langt, aka Ribba, så blir de fleste biler uaktuelle når det kjøres ren slalom. Men ettersom jeg kjører på norske, normalt svingete veier så finner jeg glede i min elbil.
Antall hestekrefter eller mer korrekt, dreiemomentet, som leveres momentant og med full styrke gjør at en liknende motorisert, gammeldags bil føles...ja nettopp gammeldags. Men smak og behag, jeg er ikke her for å belære folk om hva jeg mener om elektrisk framdrift og dens overlegne egenskaper.

Ettersom jeg aldri har eid noe som kommer under kategorien sportsbil så har jeg sikkert ganske sedate preferanser ifht de fleste die hard petrol heads her inne 😉, "SUV"en min er er et lite kinderegg ut i fra mine kriterier 8-) . Spiser svingete veier som bamsemums (takket være den sportslige avstemte luftfjæringen), kan få med mer enn jeg trenger på bilferie, og, ikke minst, kan heves 7 cm opp når bonden ikke har måket siste biten til hytta. Har også en Mini Cooper (bensin) 2019 modell, den føles rett og slett gammeldags ut, og liker ikke svingete veier like bra. (Forrige generasjon Cooper Clubwagon som vi hadde, var derimot mye mer leken i svingete veier selv om den var drevet av et steinknuseri :lol: ).

Men hvis du hater elbil, hvordan har du klart å først kjøre Taycan, for deretter å kjøre i4? En i4 er vel kraftig steg ned i så måte, og lider vel kanskje av at den ikke er bygget som elbil fra bunnen av :?:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»