Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: man feb 27, 2023 6:31 pm
rosmebraad skrev: man feb 27, 2023 4:42 pm
Hardy-guttene skrev: man feb 27, 2023 4:23 pm
Eksosutslipp har nå blitt så lite i forhold til støv og partikler fra dekk og vei at det kan i praksis ses bort fra.


Enig. Regn med Euro 6/Euro7, motorvarmer, svolvefritt HVO100 dieseldrivstoff....... veistøv, dekkpartikler, veisalt er jo der samme med elbil som dieselbil.
Nesten på tide å se mer på samkjøring og felle logistikksystemer, hvor mange biler kjører tomme
Isåfall er det Teslaer som har stukket av fra eierne sine 8-)

En spydig vits er jo at de kjører hjem til eieren sin..... banken!

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man feb 27, 2023 7:17 pm
SirJames skrev: man feb 27, 2023 6:31 pm
rosmebraad skrev: man feb 27, 2023 4:42 pm



Enig. Regn med Euro 6/Euro7, motorvarmer, svolvefritt HVO100 dieseldrivstoff....... veistøv, dekkpartikler, veisalt er jo der samme med elbil som dieselbil.
Nesten på tide å se mer på samkjøring og felle logistikksystemer, hvor mange biler kjører tomme
Isåfall er det Teslaer som har stukket av fra eierne sine 8-)

En spydig vits er jo at de kjører hjem til eieren sin..... banken!
:lol:

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Jeg er en herremann med et fraværende øre, sett bjelle på tesla, så skal jeg si meg fornøyd...

Ikke sikker på om jeg var on eller off topic nå, men jeg skal ha for forsøket(?)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jonasar skrev: man feb 27, 2023 7:27 pm Jeg er en herremann med et fraværende øre, sett bjelle på tesla, så skal jeg si meg fornøyd...

Ikke sikker på om jeg var on eller off topic nå, men jeg skal ha for forsøket(?)
Du er så absolutt on topic, og ikke den eneste som har fått seg en lydløs overraskelse når man skal krysse veien.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Rainmaker skrev: man feb 27, 2023 3:15 pm
Someone skrev: man feb 27, 2023 10:24 am
MacanGTS skrev: søn feb 26, 2023 6:41 pm Elbilar är inte lämpliga för körningar över 20 mil vintertid,
Elbilen har en rekkeviddeutfordring i blant, men ikke noe vits å overdrive heller. De fleste moderne elbiler klarer nå fint 20 mil på vinteren også
Null problem.

Mine foreldre har en Mach-E, med minste batteriet, de kjørte nettopp en tur på 56 mil, med en lading på veien, nå i starten av februar.
Stackare, ladda om då man bara ska köra 56 mil!

Hade dom släp och skidbox på taket? :D

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

MacanGTS skrev: man feb 27, 2023 7:52 pm
Rainmaker skrev: man feb 27, 2023 3:15 pm
Someone skrev: man feb 27, 2023 10:24 am

Elbilen har en rekkeviddeutfordring i blant, men ikke noe vits å overdrive heller. De fleste moderne elbiler klarer nå fint 20 mil på vinteren også
Null problem.

Mine foreldre har en Mach-E, med minste batteriet, de kjørte nettopp en tur på 56 mil, med en lading på veien, nå i starten av februar.
Stackare, ladda om då man bara ska köra 56 mil!

Hade dom släp och skidbox på taket? :D
Ikke behov for noen av delene på denne turen. Men ja, de har henger.
Når bilen har en rekkevidde på 44 mil, så finner jeg det ikke rart at de må lade en gang på 56 mil nei.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: man feb 27, 2023 2:57 pm
Ribba skrev: man feb 27, 2023 2:54 pm Og i -30 eller kaldere, så er det ikke spesielt morsomt å få stopp på bilen.
Ja, men nå har jeg på mine snart 40 år aldri opplevd -30 noen gang ;)
,

Kulderekorden i Oslo er -26, men vi trenger ikke å kjøre langt nordover før -30 eller kaldere ikke er en sensasjon.
Beitostølen som ligger litt høyt har nok sjelden -30, men i kuldehøl nede i Innlandet er det ikke sjelden.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

MacanGTS skrev: man feb 27, 2023 7:52 pm
Rainmaker skrev: man feb 27, 2023 3:15 pm
Someone skrev: man feb 27, 2023 10:24 am

Elbilen har en rekkeviddeutfordring i blant, men ikke noe vits å overdrive heller. De fleste moderne elbiler klarer nå fint 20 mil på vinteren også
Null problem.

Mine foreldre har en Mach-E, med minste batteriet, de kjørte nettopp en tur på 56 mil, med en lading på veien, nå i starten av februar.
Stackare, ladda om då man bara ska köra 56 mil!

Hade dom släp och skidbox på taket? :D
Min bil går glatt 35 mil med skiboks om vinteren. Jeg har kjørt bensin og diesel siden midt på nittitallet frem til jeg kjøpte elbil. Og jeg har fortsatt til gode å kjøre med tilhenger vinterstid.
Og skulle jeg kjøre langt med henger på vinteren så er det ikke noe stress med en liten ladepause.

Mitt beste argument for elbil er at jeg sjelden tenker over at jeg kjører elbil. Det er en bil. Den er god å kjøre, den er komfortabel og den går som en kule. Og de få turene i året jeg trenger å lade på en hurtigladestasjon kan jeg telle på en hånd.

Men hadde jeg bodd på Finnmarksvidda eller Folldal og hadde behov for en bil som kjørte lange avstander vinterstid hadde jeg neppe kjøpt elbil.

Og som jeg har sagt før. Kjører jeg 56 mil så tar jeg meg en pause. Da går jeg på do, går meg en runde for å strekke litt på beina og så spiser jeg litt. Og da er batteriet tilbake på 80%. Den eneste forskjellen på hvordan det er nå og hvordan det var før er at jeg stopper der det er lademuligheter.

Someone

Legg inn av Someone »

Per dags dato er også "rekkevidden" til mine barn langt under 20 mil, med mindre jeg kjører når de sover :p

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Iseran2770 skrev: tir feb 28, 2023 11:19 am
Someone skrev: man feb 27, 2023 2:57 pm
Ribba skrev: man feb 27, 2023 2:54 pm Og i -30 eller kaldere, så er det ikke spesielt morsomt å få stopp på bilen.
Ja, men nå har jeg på mine snart 40 år aldri opplevd -30 noen gang ;)
,

Kulderekorden i Oslo er -26, men vi trenger ikke å kjøre langt nordover før -30 eller kaldere ikke er en sensasjon.
Beitostølen som ligger litt høyt har nok sjelden -30, men i kuldehøl nede i Innlandet er det ikke sjelden.
Har hatt både EQC, I-Pace, Etron 55 og nå iX40 av elbiler med «større lengre rekkevidde» og de er omtrent helt identiske på min kjørestil, kanskje maks pluss minus 10-20km. Til Kragerø har de alle hatt mellom 35% igjen og 45% igjen med kjøring ca 15 over fartsgrensene (15km/t over i reell hastighet får man ikke prikker om man blir tatt, så det er behagelig å legge seg på det).
Det kaldeste jeg har kjørt med elbil var med EQC fra Bærum til Hemsedal, da var det minus 18 i Bærum og minus 21-23 hele veien opp. Kom opp med 12% igjen, så det var ganske close. Kjørte i følge med en Porsche med dieselmotor så han holdt «litt over» hele veien. Vi skulle hjem allerede ettermiddagen etter og ladet bare til 100% gjennom natten i garasjen. Så kom man hjem igjen med 27%. I 10 minus har man betraktelig bedre rekkevidde, kjørte I-pace samme tur og hadde igjen 33-34% oppover og 50% etter tur hjemover i 8-12 minusgrader.
Hvis man kjører mye i kulde bør man velge lengste rekkevidde, en fin regel jeg har erfart er at man bør regne med ca 55% av wltp i under minus 20-25 kuldegrader ved kjøring oppover til fjellet i 90-sonene. Sommertid er det helt andre tall.

Men motorvei er også en utfordring for elbiler. Der bør man regne ca 65% av wltp om man ligger jevnt i 130. På sommeren. 50-55% på kald vinter.

Så når jeg velger elbil så regner jeg ofte wltp (husk å finne rett wltp med de felgene som sitter på bilen!) ganger 0,65 = rekkevidde på motorvei sommertid Oslo-Kragerø - kjører du litt penere eller er litt heldigere med været så kan de gå lenger også, men for meg er det en fin tommelfinger-regel.

Hadde jeg ikke hatt Range Roveren som jeg bruker til lengre turer hadde jeg gått all in på en iX50 for den har jeg ved test i småkjølig sommertemperatur hatt 56% med ved ankomst Kragerø og 10-15% etter å ha kjørt retur uten å tenke over forbruk eller kjørestil.
IX50 er en utrolig komplett elbil, så dumt mitt eksemplar som jeg bestilte og fikk i november ble feil-levert og manglet viktig utstyr, som gjorde at jeg gikk bort fra handelen, men jeg vurderer å oppgradere (bytte inn) iX40 etterhvert hvis det blir behov senere. Foreløpig brukes iX40 i praksis som en stor familie-i3 til hverdagskjøring og levering av kids til barnehage og til kjøring i kollektivfelt og billigere parkering i byen osv.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

PapaSmurf skrev: tir feb 28, 2023 11:47 am ...Mitt beste argument for elbil er at jeg sjelden tenker over at jeg kjører elbil....
Enig i alt du skriver, en ekstra glede med å kjøre elbil, er at jeg vet at jeg gir mange gamle (til sinns?) sneiper rekkeviddeangst (og en eller annen svenske tydeligvis) :lol: :twisted:

Nå har jeg ikke allverdens erfaring med alskens sportsbiler, men har hatt familiebiler som A6 og 5-serie, pluss et par litt mer lekne konebiler (Mini Cooper av forrige og inneværende typer).

Uten tvil er nåværende bil den mest "lekne" med sine 700+ Nm momentant levert vha 4wd og elektriske motorer som justerer kraftfordeling momentant, at i kombinasjon med lav og perfekt vektfordeling, Kan ikke se for meg å gå tilbake "gammeldagse" biler, for det er nettopp det de føles ut som...

Framtiden er elektrisk, og vi er helt i startgropen av utviklingen for elektriske biler. Framtiden er stadig lettere batterier, som lader raskere, kan levere energien fortere. Hydrogen som energibærer er et blindspor, selvsagt til en forbrenningsmotor, men også til brenselcelle for persontransport.

Og snart kommer supersportsbilprodusentene på banen...

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Kompressor skrev: tir feb 28, 2023 4:12 pm Har hatt både EQC, I-Pace, Etron 55 og nå iX40 av elbiler med «større lengre rekkevidde» og de er omtrent helt identiske på min kjørestil, kanskje maks pluss minus 10-20km.
Hvordan opplever du iX-en ifht i-pacen? Tenker da primært på kjøreegenskapene, da i-pace (ev400) jo er mye kvikkere enn iX40. Vurderte å lukte på en slik men var jo ikke mulig å få de (iX50) innenfor 2022 ebbet ut, så da lot jeg det fare.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ziggy skrev: tir feb 28, 2023 8:07 pm
Kompressor skrev: tir feb 28, 2023 4:12 pm Har hatt både EQC, I-Pace, Etron 55 og nå iX40 av elbiler med «større lengre rekkevidde» og de er omtrent helt identiske på min kjørestil, kanskje maks pluss minus 10-20km.
Hvordan opplever du iX-en ifht i-pacen? Tenker da primært på kjøreegenskapene, da i-pace (ev400) jo er mye kvikkere enn iX40. Vurderte å lukte på en slik men var jo ikke mulig å få de (iX50) innenfor 2022 ebbet ut, så da lot jeg det fare.
IX40 mangler luftunderstell og er lettere enn iX50, og det gir sine fordeler mtp agilitet og kjøredynamikk. Den føles nett og fin. Min I-Pace HSE EV400 veide jeg til 2310kg + fører vs 2470kg + fører for min fully charged IX40. En testbil fully charged iX50 veide jeg til 2620kg + fører.

IX40 er ganske stivt satt opp uten at den blir for ukomfortabel, litt som en 5-serie med m-pakke kanskje? I-Pace er egentlig litt mykere og krenger litt mer, men de er likevel ganske jevngode på fjæringskomfort synes jeg, dog er iX langt bedre støydempet. IX er en større bil og oppleves også litt sånn vs I-Pace. Men kjøregleden er der, og iX40 føles mindre enn den er selv om den mangler litt på akselerasjon vs I-Pace EV400 så savner jeg aldri ytelser til annet enn til ren morofaktor.

Gassresponsen er kanskje hakket bedre i i-pace, mens bremsepedalfølelsen er mye verre i I-pace. Jeg har også kjørt iX50 en del og den er litt mykere i fjærene med luftfjærer, men kjennes til gjengjeld tyngre og en anelse mindre sporty. Gassresponsen er også litt merkelig, selv om ytelsene på iX50 er mer lik eller til og med litt bedre enn I-Pace.

Rekkeviddemessig føles iX40 og I-pace (og etron 55 og EQC også for så vidt) relativt like, men vinterstid har nok i-pace og etron 55 en fordel med litt større batteri. Sommertid er derimot effektivitet viktigere. IX er mye mer effektiv enn de andre elbilene jeg har eid, selv om jeg alltid har hatt største felgvalg både sommer og vinter på alle elbilene. Hadde 22 på både I-Pace og nå også på iX40. Derfor ble jeg overrasket over at rekkevidden var jevngod på iX40 med de andre 3.

EQC og etron er enda mykere i fjæringsoppsettet og særlig etron 55 føles mye tyngre å kjøre. EQC føles litt lettere enn etron 55 og mer hendig og den er litt raskere enn etron 55 opp til 80 (der tar etron den faktisk igjen), mens iX40 føles minst like «kjapp» som etron 55, bare mye morsommere og lettere og mer agil å kjøre. I-Pace er en genial morsom elbil, det er kun hurtigladehastighet som den er veldig dårlig på, og en ting til: Kjører du skrått over trikkeskinner eller dype veispor vil du føle deg slengt fra side til side i I-Pace i motsetning til i de andre 3 som takler sånt bedre. Etron lader best, tett etterfulgt av iX40 og så et stort steg ned til EQC og i-Pace som er ganske mye tregere.

Jeg vil rangere elbilene jeg har eid slik:
1. iX40 er den totalt sett klart beste elbilen jeg har hatt
2. I-Pace - større enn den ser ut til, og morsom genial elbil som ser spesiell og fin ut
3. EQC - fin komfortabel allrounder med skikkelig Mercedes-komfort og støydemping, ganske dårlig plass i baksetet.
4. Etron 55 - føles eldst og litt mer kjedelig, komfortabel og stillegående, men føles svært tung og er det. Hadde ekstremt mye feil på min bil. Men pluss for fin balanse og å kunne skru av antispinn og kose seg med bredsladd.

Uten at vi visste det våren 2022: stort sett alle som bestilte iX50 innen sommer fikk sin bil før 2023, viste det seg, men en del fikk kluss med utstyr og litt sånt, jeg var en av de. Andre fikk trøbbel med motorer og software. BMW trengte det til å unngå utslippsbøter.
Men egentlig like greit at min bil ble avlyst akkurat nå siden markedet for brukte elbiler «falt sammen» og det er langt vanskeligere å selge nå, så da er det like greit å bytte inn i et rolig tempo når man føler behov for det, enn å selge selv etter et kjøp og sitte med en bil til overs som må ned og ned i pris.
Jeg ser på iX50 som ganske nær den perfekte elbil i SUV verdenen, men den er ikke fullt like nett og agil som ix40, betydelig økt rekkevidde, bedre akselerasjon og ikke minst luftfjærer og bakakselstyring veier jo litt opp for det. Men jeg synes ikke det er verdt mer enn f eks 200-250.000kr opp i pris (i mitt tilfelle var det ca 220.000 opp).

Ribba

Legg inn av Ribba »

Ziggy skrev: tir feb 28, 2023 8:01 pm Uten tvil er nåværende bil den mest "lekne" med sine 700+ Nm momentant levert vha 4wd og elektriske motorer som justerer kraftfordeling momentant, at i kombinasjon med lav og perfekt vektfordeling,
Alltid morsomt å se folk som kjører SUV eller crossover snakke om lavt tyngdepunkt (lav vektfordeling). :D

Det er bra å ha et lav tyngdepunkt på bilen og at mesteparten av massen er mellom akslingene. Men det hjelper ikke å ha lavt tyngdepunkt og optimal vektfordeling så lenge man har høy vekt. Tross alt, når du skal endre retning, så må du kjempe mot den massen bilen innehar. For massen "hater" å endre retning og "ønsker" alltid å gå rett fram.

Jeg har en G82 M4 og jeg har også hatt gleden av å kjøre i4 M50. De bilene er direkte søsken og der er vel i4'ern den med lavest tyngdepunkt og best vektfordeling, men den veier også over 500 kg mer enn bilen min. Så det var veldig lett å konkludere med at den ikke kunne sammenligne seg med M4'en når det kommer til kjøreglede og dynamiske egenskaper. Ja, biljournalister generelt sett foretrekker en M440 lett framfor i4 om, selv om den har ca 150 hk mindre til rådighet.

Og selv om gassresponsen i en elbil er direkte deilig, så er det også, etter min personlige mening, en utrolig kjedelig kraftutfoldelse. Alt kommer med en gang, og så dabber det av. Det gir liten inspirasjon til å presse bilen mer enn den første akselerasjonen. Med morsomme bensinmotorer, spesielt selvpustende motorer, så er det helt motsatt. Der blir følelsen av akselerasjon kraftigere jo lengre man gasser på, og det gir en inspirasjonen til å kjøre mer aktivt. Nå er det jo ikke tilfellet at bilen akselerer bedre jo lengre du holder flat pedal, men girskiftene kombinert med motorkarakteristikk gir den følelsen av at du har en økende akselerasjon (til et vist punkt vel og merke). Det sagt, moderne automatiske girkasser girer jo såpass raskt at det gir en langt mer lineær akselerasjon, litt som elbiler. Og da mister du til en viss grad den nevnte følelsen. Det er også grunnen til at jeg tviholder til manuelle girkasser.

Men jeg har full forståelse på at folk velger elbiler i dag. I Norge får du enkelt og greit mer bil for pengene om du velger elbil. Og for folk flest, så er bil først og fremst et framkomstmiddel, så kjøreglede er ytterst sjelden på listen over egenskaper bilen må kunne inneha. Men skal du ha en morsom bil, så består topp-10 listen utelukkende av biler med bensinmotorer. Du har et par elbiler som nok kan utfordre de morsomste bensinbilene, men det er få i verden som har råd til disse bilene. Og selv om du har råd, så er det så få av dem som produseres at du må være heldig/privilegert til å kunne få muligheten til å kjøpe dem.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Kompressor skrev: tir feb 28, 2023 10:00 pm IX40 mangler luftunderstell og er lettere enn iX50, og det gir sine fordeler mtp agilitet og kjøredynamikk. Den føles nett og fin. Min I-Pace HSE EV400 veide jeg til 2310kg + fører vs 2470kg + fører for min fully charged IX40. En testbil fully charged iX50 veide jeg til 2620kg + fører.
...
Takker for utfyllende svar!
Jeg tok meg aldri tid til å prøve iX da jeg slo det fra meg, så jeg må ta deg på ordet! Du er velger kanskje litt oftere komfort enn sport, om jeg husker rett fra svunne tider på VGD?

Uansett, min 400 med luft veier ifølge vognkortet kun 2174+fører, en S med utstyr såpass at den har hadde høyere pris enn GSE som ny, uten at har skjønt helt hva som veier av ustyr, annet enn luft og større hjul. Jeg valgt kjøpe 20" som tilvalg på den, da jeg tenkte som fersk elbil-kjøper at her må man tenke "fornuftig" ;)
Uansett, storfornøyd med bilen, tror det nettopp er at den har prioertiert en god del "klassiske" bil-egenskaper, på bekostning av gunstige elbil-egenskaper (luftmotstand feks.) Det er den morsomste, litt praktiske elbil jeg prøvde den gang da i 2019.
Nå er 2 av 3 unger flyttet ut til studier, og de 2 hundene veier kun 8 kg til sammen og klarer seg med en 3. del av baksetet :lol:

Satser på at JLR kommer med en mindre elbil enn i-pace snart, trenger ikke store bilen egt. selv om det er veldig praktisk å kunne heve den til Offroad høyde de siste 200m til hytta :!: ;)

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Ribba skrev: tir feb 28, 2023 10:07 pm Alltid morsomt å se folk som kjører SUV eller crossover snakke om lavt tyngdepunkt (lav vektfordeling). :D

Det er bra å ha et lav tyngdepunkt på bilen og at mesteparten av massen er mellom akslingene. Men det hjelper ikke å ha lavt tyngdepunkt og optimal vektfordeling så lenge man har høy vekt. Tross alt, når du skal endre retning, så må du kjempe mot den massen bilen innehar. For massen "hater" å endre retning og "ønsker" alltid å gå rett fram.

Jeg har en G82 M4 og jeg har også hatt gleden av å kjøre i4 M50. De bilene er direkte søsken og der er vel i4'ern den med lavest tyngdepunkt og best vektfordeling, men den veier også over 500 kg mer enn bilen min. Så det var veldig lett å konkludere med at den ikke kunne sammenligne seg med M4'en når det kommer til kjøreglede og dynamiske egenskaper. Ja, biljournalister generelt sett foretrekker en M440 lett framfor i4 om, selv om den har ca 150 hk mindre til rådighet.

Og selv om gassresponsen i en elbil er direkte deilig, så er det også, etter min personlige mening, en utrolig kjedelig kraftutfoldelse. Alt kommer med en gang, og så dabber det av. Det gir liten inspirasjon til å presse bilen mer enn den første akselerasjonen. Med morsomme bensinmotorer, spesielt selvpustende motorer, så er det helt motsatt. Der blir følelsen av akselerasjon kraftigere jo lengre man gasser på, og det gir en inspirasjonen til å kjøre mer aktivt. Nå er det jo ikke tilfellet at bilen akselerer bedre jo lengre du holder flat pedal, men girskiftene kombinert med motorkarakteristikk gir den følelsen av at du har en økende akselerasjon (til et vist punkt vel og merke). Det sagt, moderne automatiske girkasser girer jo såpass raskt at det gir en langt mer lineær akselerasjon, litt som elbiler. Og da mister du til en viss grad den nevnte følelsen. Det er også grunnen til at jeg tviholder til manuelle girkasser.

Men jeg har full forståelse på at folk velger elbiler i dag. I Norge får du enkelt og greit mer bil for pengene om du velger elbil. Og for folk flest, så er bil først og fremst et framkomstmiddel, så kjøreglede er ytterst sjelden på listen over egenskaper bilen må kunne inneha. Men skal du ha en morsom bil, så består topp-10 listen utelukkende av biler med bensinmotorer. Du har et par elbiler som nok kan utfordre de morsomste bensinbilene, men det er få i verden som har råd til disse bilene. Og selv om du har råd, så er det så få av dem som produseres at du må være heldig/privilegert til å kunne få muligheten til å kjøpe dem.
Jada, jada, vi kan ikke alle kjøre M3/4, men en X4/6 er ikk eakkurt noent lettvekter. Men en i4M50 veier så mye altså?

Fago

Legg inn av Fago »

erdetslik skrev: man feb 27, 2023 10:48 am
FROG skrev: man feb 27, 2023 10:33 am
Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.
Det som fascinerer meg er at ingens er på problemene med lading av 100.000 vis av elbiler bare i Norge! Hvor skal man ta all denne kraften fra ? For å ikke snakke om globalt når alt vi har av infrastruktur skal over på elektrisk drift. Sårbart er det som bare pokker også for angrep. Kina, Russland, India og USA de fleste ser jo at dette ikke kommer til å gå i praksis. En ting er selve kraftproduksjonen hvor vi allerede går mot stor mangel på strøm på grunn av at alt skal elektrifiseres. Men infrastrukturen er enda verre, i mange land vil ikke dette gå i praksis. Hva Norge gjør betyr ikke en dritt globalt. Det er bare symbolpolitikk og ikke noe annet. Skulle alle følge vår modell vil alt bryte sammen globalt. Produksjonen av batteriene er også ekstremt kraftkrevende, og ikke noe mer miljøvennlig en fossilt brensel. Ikke for uten annet en lokal luftforurensing.
Nå har vi fått en forsmak på hva "Det Grønne Skifte" vil koste oss. Vi har vært vant med lave strømpriser - vårt eneste konkurransefortrinn.
Vi har ikke nok strøm til å elektrifisere alt - og da må vi bygge ut mer strømproduksjon. Og det vil nok ta tid, samtidig som prisen på annen strøm vil bli langt høyere enn på vannkraften. Og da blir vi sittende i "deep-shit" = med høye priser og kostnader og da med samme strømpriser som resten av Europa mister vi alt av konkurransefortrinn. Og når inntektene fra olja blir borte - da sitter vi igjen med fisken som nå blir belagt med grunnrenteskatt - og trolig vil prisene stige der også. Da kan vi lure på hvor lenge oljefondet varer og / eller hvor langt ned velferden må sånn at det blir litt til alle . . . . . . .
Elektrifisering av bilparken gjør ingen stor forskjell i totalforbruket av strøm.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Fago skrev: tir feb 28, 2023 11:38 pm
erdetslik skrev: man feb 27, 2023 10:48 am
FROG skrev: man feb 27, 2023 10:33 am

Det som fascinerer meg er at ingens er på problemene med lading av 100.000 vis av elbiler bare i Norge! Hvor skal man ta all denne kraften fra ? For å ikke snakke om globalt når alt vi har av infrastruktur skal over på elektrisk drift. Sårbart er det som bare pokker også for angrep. Kina, Russland, India og USA de fleste ser jo at dette ikke kommer til å gå i praksis. En ting er selve kraftproduksjonen hvor vi allerede går mot stor mangel på strøm på grunn av at alt skal elektrifiseres. Men infrastrukturen er enda verre, i mange land vil ikke dette gå i praksis. Hva Norge gjør betyr ikke en dritt globalt. Det er bare symbolpolitikk og ikke noe annet. Skulle alle følge vår modell vil alt bryte sammen globalt. Produksjonen av batteriene er også ekstremt kraftkrevende, og ikke noe mer miljøvennlig en fossilt brensel. Ikke for uten annet en lokal luftforurensing.
Nå har vi fått en forsmak på hva "Det Grønne Skifte" vil koste oss. Vi har vært vant med lave strømpriser - vårt eneste konkurransefortrinn.
Vi har ikke nok strøm til å elektrifisere alt - og da må vi bygge ut mer strømproduksjon. Og det vil nok ta tid, samtidig som prisen på annen strøm vil bli langt høyere enn på vannkraften. Og da blir vi sittende i "deep-shit" = med høye priser og kostnader og da med samme strømpriser som resten av Europa mister vi alt av konkurransefortrinn. Og når inntektene fra olja blir borte - da sitter vi igjen med fisken som nå blir belagt med grunnrenteskatt - og trolig vil prisene stige der også. Da kan vi lure på hvor lenge oljefondet varer og / eller hvor langt ned velferden må sånn at det blir litt til alle . . . . . . .
Elektrifisering av bilparken gjør ingen stor forskjell i totalforbruket av strøm.
Har du noe tall på hvor mye strøm en el-bil i snitt tar ut av strøm for å lades - sånn ca på årsbasis ?
Og hva det da blir tilsammen for la oss si 2,5 millioner el-biler + lastebiler og ferjer, busser . . . . .

Forfun

Legg inn av Forfun »

Kjørte min i4M50 på vekta, og husker 2340. Men husker ikke om det var med meg og 50 kg bagasje. Veldig enig med det Ribba skrev her. Min forrige bil med halvparten av kreftene og 600 kg lettere var mer morro å kjøre, selv om det ikke gikk like fort. Jeg hadde byttet til en 440i hvis mellomlegget var under 200 000kr. Jeg har prøvd å bytte til 340i, men ble ikke enig med selgeren.

Min erfaring, til daglig bruk fungerer elbil minst like godt som bensin (men foretrekker elsykkel). På småveier er bensin veldig mye bedre. På langkjøring hater jeg lading. Bruker nå fly der jeg før hadde kjørt. Litt billigere er det. På sommeren utenom utfartsdager går det, men bruker lenger tid en med elbil. Mye bedre kvalitet på maten når jeg kommer frem enn junk food langs veien.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

rosmebraad skrev: man feb 27, 2023 4:42 pm
Hardy-guttene skrev: man feb 27, 2023 4:23 pm
erdetslik skrev: man feb 27, 2023 12:39 pm Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan luftkvaliteten blir bedre - når lufta forflytter seg over lange avstander - spesielt når det blåser. Da vil jeg tro at forurenset luft "utenfra" de utslippsfrie også kommer inn over Oslo. Eller tror de virkelig ikke at lufta forflytter seg med vinden . . . . . . ?
Eksosutslipp har nå blitt så lite i forhold til støv og partikler fra dekk og vei at det kan i praksis ses bort fra.
Enig. Regn med Euro 6/Euro7, motorvarmer, svolvefritt HVO100 dieseldrivstoff....... veistøv, dekkpartikler, veisalt er jo der samme med elbil som dieselbil.
Nesten på tide å se mer på samkjøring og felle logistikksystemer, hvir mange biler kjører tomme/halvfulle på samme strekning?
F. eks pakker kjøres jo av ulike selskaper i ulike biler. (Selv om Postnord er inne i posten på app etc.)
Elbiler er dessuten tyngre og gir mer støv og partikler enn tisvarende bensin/dieselbiler. Men det er lokalt, når det gjelder globalt heller jeg mer og mer mot at totalt sett så er elbiler verre for miljøet. Jeg tenker da spesielt på utvinningen av råvarer, som er veldig miljøskadelig og forbruker uhorvelige mengder vann, transport av råvarer og ferdige biler verden rundt, kortere levetid og mindre gjenbruk. Men på den annen side, utvinning og transport av olje og gass er heller ikke bra.

Men apropos utslipp, hvis SUV var et land ville de ha verdens sjette største utslipp.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

erdetslik skrev: ons mar 01, 2023 8:49 am Har du noe tall på hvor mye strøm en el-bil i snitt tar ut av strøm for å lades - sånn ca på årsbasis ?
Og hva det da blir tilsammen for la oss si 2,5 millioner el-biler + lastebiler og ferjer, busser . . . . .
Per idag utgjør elbiler en dråpe i havet av total forbruk ev el.
En elbil bruker bare ca 20% av energien ifht en bil med forbrenningsmotor.
Når alle kjøretøy blir elektrifisert så blir det selvfølgelig annerleder.
Finnes studier av dette, en lettlest artikkel er denne.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom ... jor/507227

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Ziggy skrev: ons mar 01, 2023 10:43 am
erdetslik skrev: ons mar 01, 2023 8:49 am Har du noe tall på hvor mye strøm en el-bil i snitt tar ut av strøm for å lades - sånn ca på årsbasis ?
Og hva det da blir tilsammen for la oss si 2,5 millioner el-biler + lastebiler og ferjer, busser . . . . .
Per idag utgjør elbiler en dråpe i havet av total forbruk ev el.
En elbil bruker bare ca 20% av energien ifht en bil med forbrenningsmotor.
Når alle kjøretøy blir elektrifisert så blir det selvfølgelig annerleder.
Finnes studier av dette, en lettlest artikkel er denne.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom ... jor/507227
Mener du med det at produsksj0n av en el-bil bruker 20% av energien det brukes for å produsere en bil med forbrenningsmotor ?
Evt har du tall / et regnstykke på det ? Tar du da med produksjonen av Litiumbatteri i det regnstykket ? Eller mente du noe annet ?
Det må være en årsak til at Lithium-battri er ca 3 - 4 ganger så dyre som bly/syre batteri.

Et enkelt regnestykke fra linken du la med vil si at en bilpark på 3 millioner el-drevne personbiler vil forbruke ca 3% av dagens strømproduksjon i Norge.
I tillegg kommer forbruket av strøm for å lade biler til transportsektor, busser, ferjer og annet som drives fossilt i dag. Og da begynner de å bli en vesentlig andel av norsk strømproduksjon.

Jan

Legg inn av Jan »

Er det slik skrev:
"Har du noe tall på hvor mye strøm en el-bil i snitt tar ut av strøm for å lades - sånn ca på årsbasis ?
Og hva det da blir tilsammen for la oss si 2,5 millioner el-biler + lastebiler og ferjer, busser . . . . ."
ID.4 en jeg kjører som taxi, bruker 40-50 kwh pr. dag. Omtrent det samme som jeg bruker i leiligheten min med utetemp på 0-10 grader.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Står en del interessant her om energi forbruk, kilder og elektrifisert kjøretøyspark.
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... rtsektoren

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ziggy skrev: ons mar 01, 2023 10:43 am
En elbil bruker bare ca 20% av energien ifht en bil med forbrenningsmotor.
Har du kilder på 20%? 1 liter diesel inneholder 10 kwh. Med ett forbruk på 0.5 liter på mila gir det 5kwt per mil. Batteribilen min bruker I overkant av 2 kwt per mil. Det gir 40%. På vinteren er differansen mye mindre.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Forfun skrev: ons mar 01, 2023 6:47 pm
Ziggy skrev: ons mar 01, 2023 10:43 am
En elbil bruker bare ca 20% av energien ifht en bil med forbrenningsmotor.
Har du kilder på 20%? 1 liter diesel inneholder 10 kwh. Med ett forbruk på 0.5 liter på mila gir det 5kwt per mil. Batteribilen min bruker I overkant av 2 kwt per mil. Det gir 40%. På vinteren er differansen mye mindre.
Bruker https://www.fueleconomy.gov/ for å finne miles per gallon (mgp) og miles per gallon of gasoline-equivalent (mpge) på noen sammliknbare biler (og litt mange av min da for egeninteresse, enda i-pace er 5 år gammel kontruksjon og har aldri vært spesielt effektiv til elbil å være).
Får da denne tabellen, 20% er ganske greit anslag.
Kjører man bilene yoyo med flat pedal blir det ren knockout i elbilenes favør...
Kjører man på autobahn i 200km/t går det motsatt vei, favør ice.
(merkene her er Tesla, BMW og Jaguar da for ordens skyld)

i4M50xDrive bruker 19,8% ifht en M3xDrive, osv...

Forfun

Legg inn av Forfun »

Når sammenligningen er M3 forstår jeg at det er under 40%. Den har co2 forbruk på 230. Det er omtrent det dobbelte av en vanlig bil. Men under norske forhold blir sammenligningen litt søkt. Jeg betalte 630k for min i4, en tilsvarende utstyrt m3 er jo i prisområdet 1,5 mnok. For å finne en bmw til omtrent samme pris må en velge 320d, som har co2 op 120. Greit å forstå matematikken.

Hadde elsket å bytte til M3. Bensinforbruket kan jeg fint leve med, men ikke verdifallet.

Fago

Legg inn av Fago »

erdetslik skrev: ons mar 01, 2023 8:49 am
Fago skrev: tir feb 28, 2023 11:38 pm
erdetslik skrev: man feb 27, 2023 10:48 am
Nå har vi fått en forsmak på hva "Det Grønne Skifte" vil koste oss. Vi har vært vant med lave strømpriser - vårt eneste konkurransefortrinn.
Vi har ikke nok strøm til å elektrifisere alt - og da må vi bygge ut mer strømproduksjon. Og det vil nok ta tid, samtidig som prisen på annen strøm vil bli langt høyere enn på vannkraften. Og da blir vi sittende i "deep-shit" = med høye priser og kostnader og da med samme strømpriser som resten av Europa mister vi alt av konkurransefortrinn. Og når inntektene fra olja blir borte - da sitter vi igjen med fisken som nå blir belagt med grunnrenteskatt - og trolig vil prisene stige der også. Da kan vi lure på hvor lenge oljefondet varer og / eller hvor langt ned velferden må sånn at det blir litt til alle . . . . . . .
Elektrifisering av bilparken gjør ingen stor forskjell i totalforbruket av strøm.
Har du noe tall på hvor mye strøm en el-bil i snitt tar ut av strøm for å lades - sånn ca på årsbasis ?
Og hva det da blir tilsammen for la oss si 2,5 millioner el-biler + lastebiler og ferjer, busser . . . . .
Tall fra i fjor: Dersom hele bilparken skal elektrifiseres, vil strømforbruket økes med 4,6 %.

Fago

Legg inn av Fago »

Forfun skrev: ons mar 01, 2023 6:47 pm
Ziggy skrev: ons mar 01, 2023 10:43 am
En elbil bruker bare ca 20% av energien ifht en bil med forbrenningsmotor.
Har du kilder på 20%? 1 liter diesel inneholder 10 kwh. Med ett forbruk på 0.5 liter på mila gir det 5kwt per mil. Batteribilen min bruker I overkant av 2 kwt per mil. Det gir 40%. På vinteren er differansen mye mindre.
På vinteren stiger nok forbruket på en diesel eller bensinmotor også. På den siste jeg hadde steg forbruket på vinteren fra 0,5 til 0,65 l/mil, altså en økning på 30 % (daglig kjøring).

henlie

Legg inn av henlie »

Fago skrev: tor mar 02, 2023 1:49 am
Forfun skrev: ons mar 01, 2023 6:47 pm
Ziggy skrev: ons mar 01, 2023 10:43 am
En elbil bruker bare ca 20% av energien ifht en bil med forbrenningsmotor.
Har du kilder på 20%? 1 liter diesel inneholder 10 kwh. Med ett forbruk på 0.5 liter på mila gir det 5kwt per mil. Batteribilen min bruker I overkant av 2 kwt per mil. Det gir 40%. På vinteren er differansen mye mindre.
På vinteren stiger nok forbruket på en diesel eller bensinmotor også. På den siste jeg hadde steg forbruket på vinteren fra 0,5 til 0,65 l/mil, altså en økning på 30 % (daglig kjøring).
Det gjør det absolutt, det er bare at ingen bryr seg særlig mye om det siden rekkevidden uansett ikke er noe problem. Jeg merker mer til forskjellen i forbruk ved høyere hastighet på motorvei med min MB C43 AMG, men selv i vintertemperaturer i ca 130 km/t er rekkevidden nærmere 80 mil. På landevei i 80 km/t bruker den ca 0,2l/mil mindre. som betyr at den bruker rundt 30% mer på motorvei i 130. Elbilene som testes har vel ofte hatt tilsvarende økning i forbruk ved økning fra 80 til 110 km/t med langt dårligere rekkevidde i utgangspunktet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»