Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
PapaSmurf

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av PapaSmurf »

Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂

Cabal

Legg inn av Cabal »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette er egentlig en ekstrem fordel om man kjører der det ikke er 4-felts. Forbikjøringer går på et bittelite blunk, selv i skikkelig motbakke, og på overraskende korte strekk. Bilene jeg har hatt før hadde aldri klart noe slikt. Selv den minste elbilen vår drar fra det meste av fossilbiler på veiene :)
Topp moderne, raske som fan, billig i drift og bittelitt miljøvennlig. Med litt sjokolade på er det farken meg bedre enn Kinderegg.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Om valget sto mellom diesel eller elbil, så hadde nok jeg også valgt elbil.

Miljøaspektet kan vel oppsummeres med: Å kjøpe elbil i Norge for klimaet, er som å sterilisere seg fordi naboen har for mange unger

Bra du refererte til sinkene i trafikken, for jeg har faktisk til gode å bli forbikjørt av en elbil (ja, tror det eller ei), men har nok kjørt forbi en del som har sinket trafikken. Og da har 170hk vært mer enn nok i en liten og lett bil.

PS: Var i byen din i dag og så en grå Porsche 911 Turbo, så den mange ganger. Ser han fikk norske skilt på den for en uke siden, så koser seg nok ;)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Totalt drivstofforbruk av amerikanske flyselskaper er omtrent 19 milliarder liter årlig.
Totalt drivstofforbruk for gruvedrift for bygging av elbilbatterier er omtrent 21 milliarder liter årlig.
De 21 milliard liter drivstoffbrent kan bare produsere nok malm til å bygge 250,000 elbilbatterier.
Levetiden på et elektrisk batteri er 10 år og er ikke fornybar. Innen 2050 vil disse batteriene fylle deponier med 50 millioner pund avfall som ikke bryter sammen.
Jeg lurer på om folk fortsatt hadde trodd på el-kraftbiler, kjøretøy eller utstyr hvis de visste hvor massivt karbonutslippsfotavtrykket egentlig var?

I tillegg så går de fleste "0 utslippsbilene" på olje og kull.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jeg kjører El-bil for all del, men det er ikke fordi jeg tror det er miljøvennlig, men av samme grunnene som PapaSmurf lister opp litt lenger oppe på siden.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:41 pm Totalt drivstofforbruk av amerikanske flyselskaper er omtrent 19 milliarder liter årlig.
Totalt drivstofforbruk for gruvedrift for bygging av elbilbatterier er omtrent 21 milliarder liter årlig.
De 21 milliard liter drivstoffbrent kan bare produsere nok malm til å bygge 250,000 elbilbatterier.
Levetiden på et elektrisk batteri er 10 år og er ikke fornybar. Innen 2050 vil disse batteriene fylle deponier med 50 millioner pund avfall som ikke bryter sammen.
Jeg lurer på om folk fortsatt hadde trodd på el-kraftbiler, kjøretøy eller utstyr hvis de visste hvor massivt karbonutslippsfotavtrykket egentlig var?

I tillegg så går de fleste "0 utslippsbilene" på olje og kull.
Her var det mye Fake News. Har du linker til de påstandene?

Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:47 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:41 pm
Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.
Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:52 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:47 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:41 pm
Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.
Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.
Sorry om jeg var utydelig, 90% av elbilbatteriet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:57 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:52 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:47 pm

Tesla sier de kan gjenvinne 90% av elbilbateriene, men nevner dog ikke hvor mye energi det krever.
Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.
Sorry om jeg var utydelig, 90% av elbilbatteriet.
Sorry, beklager at jeg er dum, men jeg forstår ikke hva det betyr konkret i praksis.

Det du kaller elbilbatteri, som vel kalles en batteripakke der blir 90% gjenvunnet.

Hvordan? Blir det brukt opp igjen på en annen bil eller på samme bil?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:04 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:57 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 6:52 pm

Betyr det at batteripakkene til 9 av 10 Teslaer som kondemneres blir montert på nye biler?

I så fall, tror ikke på det.
Sorry om jeg var utydelig, 90% av elbilbatteriet.
Sorry, beklager at jeg er dum, men jeg forstår ikke hva det betyr konkret i praksis.

Det du kaller elbilbatteri, som vel kalles en batteripakke der blir 90% gjenvunnet.

Hvordan? Blir det brukt opp igjen på en annen bil eller på samme bil?
Som med all annen gjenvinning er det snakk om å gjenbruke råstoffene de er laget av, og ikke gjenbruk av batteriene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 7:11 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:04 pm
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 6:57 pm
Som med all annen gjenvinning er det snakk om å gjenbruke råstoffene de er laget av, og ikke gjenbruk av batteriene.
Så 90 prosent av materialet i en gammel batteripakke kommer ut i nye batteripakker.

Jeg sliter med å tro på det, men ok.

Om de 10 siste prosentene er de mest miljøuvennlige materialene så er det ikke sikkert det betyr allverden.

Uansett er jeg ikke med på at Elbiler er noe som LIGNER på nullutslippsbiler engang.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 6:05 pm Selv kjører jeg elbil fordi den er digg å kjøre og fordi det er praktisk overlegent min gamle dieselbil 360 dager i året. Og fordi jeg sparer penger hver måned.

Miljøaspektet med elbil er så uoversiktlig at det ikke var med i min beregning da jeg valgte ny bil.

Og så digger jeg måten den bare hagler forbi sinkene om jeg må foreta en forbikjøring. Innimellom føler jeg meg som Han Solo i Millenium Falcon. 😂
Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:17 pm Så 90 prosent av materialet i en gammel batteripakke kommer ut i nye batteripakker.

Jeg sliter med å tro på det, men ok.
Sorry jeg tok feil, de mener 100%: https://www.tesla.com/support/sustainability-recycling
None of our scrapped lithium-ion batteries go to landfilling, and 100% are recycled.
Men nok en gang vil jeg poengtere at jeg aner ikke hvor mye energi det kreves.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 7:23 pm
kytec skrev: lør aug 21, 2021 7:17 pm Så 90 prosent av materialet i en gammel batteripakke kommer ut i nye batteripakker.

Jeg sliter med å tro på det, men ok.
Sorry jeg tok feil, de mener 100%: https://www.tesla.com/support/sustainability-recycling
None of our scrapped lithium-ion batteries go to landfilling, and 100% are recycled.
Men nok en gang vil jeg poengtere at jeg aner ikke hvor mye energi det kreves.
Det høres bra ut, ingen tvil om det.

De ser bra ut knivene som skjører gjennom skosåler og hermetikkbokser på TV-shop.

Og kanskje er det det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 7:18 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm

Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?
Polestar 2, men vi har en e-Niro som bil nummer 2. og den er på tross av et traust utseende ganske så sprek den også.

Jeg vurderte Tesla, men føler de bommer på designet. Begynte strålende med Model S, og så føler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.

Cabal

Legg inn av Cabal »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Er en del eldre elbiler og de mindre typene med liten rekkevidde kan man feks se ligge i 90 i 110-sonen. Har dog aldri opplevd at de sinker så mye i rundkjøringer, heller motsatt i all hovedsak.
Nå er det ikke mange av de moderne elbilene som trenger å tenke så mye på å spare strøm da man omtrent ikke opplever rekkeviddeangst i dem, da de fleste går langt nok i massevis - og det fort :)

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:31 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 7:18 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm

Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?
Jeg vurderte Tesla, men føler de bommer på designet. Begynte strålende med Model S, og så føler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.
Helt enig.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm Når det gjelder debatten om Elbil vs fossilbil, har jeg alltid litt flåsete sagt at hvis jeg ønsker å kjøre radiobil, så drar jeg heller på tivoli.

Egentlig er det litt synd at Elbilen kom, da den har skapt et skille i befolkningen, ordskiftet har blitt enda mer polariserende enn det det noen gang var i "krigen" mellom diesel- og bensintilhengerne. Og er det noe vi ikke trenger her til lands, er det jo enda mer konflikt og økt risiko for sure naboskap. Det holder i massevis at folk krangler om hvem som burde representert Norge i Eurovision, og hvorvidt ananas hører hjemme på pizza 8-)
Hehe, enig i at elbilen kunne holdt seg for god for å gjøre anmarsj all den tid den kun skaper økt polarisering ;)
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm For å ta miljøaspektet med en gang. Det er faktisk litt urovekkende naivt å høre Elbil eiere proklamere med at de er stolte av å være endel av de som redder verden fra klimakrisen. Det blir det samme som at jeg skulle donert 1 kr til Røde Kors og dermed konkludert med at jeg er en av dem som bekjemper fattigdom i verden. For som tidligere publiserte tall i denne tråden viser, har altså Polen alene et utslipp som er 500(!!) ganger høyere enn det Norge totalt sparer i utslipp gjennom bruk av Elbiler. Det har jo blitt en slags form for status å være Elbileier, på den måten at mange ikke legger skjul på at de er så flinke til å redde miljøet. Vel, jeg resirkulerer papir hvilket er et miljøtiltak, uten at jeg går rundt og slår meg på brystet av den grunn.
Jeg er uenig i at det er naivt. Joda, det er ikke to streker under svaret hvorvidt elbilen er mye mer miljøvennlig enn fossilbilen per i dag, men at den er det og at dette skillet bare blir større i årene fremover virker nærmest skuddsikkert.

https://elbil.no/ny-studie-elbiler-er-o ... nsinbiler/

Som jeg har tatt opp i noen innlegg så er den viktigste fordelen med elbilen at den ikke er i nærheten av å ha oppnådd potensialet sitt, ikke minst er ikke utslipp fra kullkraft ikke et isolert elbilproblem på samme måten som en energi-ineffektiv forbrenningsmotor er det for fossilbilen. Eller leiting, utvinning og raffinering av olje med påfølgende transportering av drivstoffet som man aldri kan unnslippe.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din av elbileiere som slår seg på brystet fordi de er miljøvennlige, jeg tror egentlig de færreste (vi snakker sikkert under 5%, men jeg synser bare) anser seg selv som miljøvennlige på bakgrunn av at de kjører elbil. De spøker kanskje med det, men de fleste vet at elbiler i beste fall er et lite steg i riktig retning – og det i seg selv er jo positivt, men ingen løsning på klimakrisen. Jeg opplever at de resterende 95% av Norges eilbileiere har de nærmest utelukkende for intensivene og/eller fordi elbiler er behagelige å kjøre. Hadde de fleste tenkt utelukkende på miljøet hadde man sikkert ikke trengt intensivene :?: :lol:
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm På den annen side ser jeg helt klart fordelene i forhold til lokalmiljøet, spesielt i "trange" byer, og det inkluderer redusering av motorstøy.

Og hvis man hever nesetippen en smule, har jo selvsagt trådstarter et poeng mtp dette med å "få snøballen til å rulle", her i betydningen av at Norge er et av de landene som viser vei for andre nasjoner, og samtidig (ved å satse på elbiler) på en måte "tvinger" frem en raskere utvikling av batteriteknologi. Ene og alene fordi "money talks", og at produsenter av batterier dermed ser et marked for bedre batteriteknologi, og således er villige til å bruke penger på å utvikle nettopp dette.
Helt enig :D
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 3:43 pm Dog tviler jeg på at vi som sitter og hamrer på tastaturet her i disse dager, vil se en effekt av denne elbilsatsingen innenfor vår levetid. Da snakker jeg effekt på verdensbasis, i form av at produksjon av strøm blir lagt om til utslippsfrie alternativer også utenfor Norges grenser. For å ta Polen som et eksempel, vil det nok ta mer enn 50 år før man avvikler de verste utslippsanleggene. Og hvis man er ærlige nok til å innrømme at man på verdensbasis er avhengig av å bruke slike utslippsverstinger for å produsere nok strøm til at alle skal kunne lade bilene sine, går jo klimaregnskapet kraftig i minus. Oversatt til kroner og øre, vil jo det bety det samme som at jeg brukte 100 kr på å tjene en femtilapp.
Jeg tror vi kommer til å se enormt skifte bare de neste 10 årene, spesielt på elbil-siden hvor jeg tror at innen 2030 så begynner man å se en ny type batteriteknologi på markedet med uante muligheter. Bare på 10 år har man kommet ekstremt mye lenger med elbiler, og da skal man også ha i mente at de største bilkonsernene knapt kom i gang med satsingen før for bare få år siden – det er stort sett Tesla og noen spede forsøk fra ymse konsern som har drevet dette. Nå er det jo ikke lenger tvil om at nærmest alle konsernene har satt sluttdato for fossilbilene, og er interessert i å drive denne utviklingen enda raskere.

Men like viktig så tror jeg at utfasingen av den mer «skitne» strømproduksjonen kommer til å akselerere kraftig – det er en ny generasjon på vei frem nå som ikke har det samme forholdet til dette som oss. Ikke minst er de såkalte "boomerne" på vei ut, de som virkelig bremser dette nå ;) Kanskje dette f.eks kan drive frem et nytt mer moderne syn på atomkraft, for det er jo et enormt paradoks at det er miljøforkjempere som krevde atomkraftens undergang som indirekte har skyld for enorme mengder utslipp fra kullkraft.

Men det blir spekulasjoner, det vil bli ganske tydelig de neste 5-10 årene hvorvidt det finnes vilje i verden til å ta de nødvendige grepene.
Sist redigert av Funkhouser den søn aug 22, 2021 10:09 am, redigert 1 gang totalt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Cabal skrev: lør aug 21, 2021 7:52 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 6:49 pm Dette med sinker er et nøkkelord. De fleste elbilene jeg kjører bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjøringer og kryss går det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare på strømmen... :evil:
Er en del eldre elbiler og de mindre typene med liten rekkevidde kan man feks se ligge i 90 i 110-sonen. Har dog aldri opplevd at de sinker så mye i rundkjøringer, heller motsatt i all hovedsak.
Nå er det ikke mange av de moderne elbilene som trenger å tenke så mye på å spare strøm da man omtrent ikke opplever rekkeviddeangst i dem, da de fleste går langt nok i massevis - og det fort :)
Jeg tror dette med at elbiler alltid sinker stammer hvert fall delvis fra en liten bekreftelsestendens. Jeg synes da stadig det er en Toyota Yaris eller lignende med en gammel dame inni som ligger i 90 i 110-sonen, men det er klart at hvis man allerede har et inntrykk av at dette er et utelukkende elbil-problem så vil man jo nå og da få det bekreftet da det er fryktelig mange elbiler på veien. Det blir litt som med BMW, Audi (eller Tesla) og blinklys. Jeg tipper det er like mange Passater som driter i blinklys i rundkjøringa, men man vet alle hvem som blir hengt ut for det ;)

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:31 pm
SirOwen skrev: lør aug 21, 2021 7:18 pm
PapaSmurf skrev: lør aug 21, 2021 7:13 pm

Dette med strømsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjører. En herlig følelse når man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sånn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?
Polestar 2, men vi har en e-Niro som bil nummer 2. og den er på tross av et traust utseende ganske så sprek den også.

Jeg vurderte Tesla, men føler de bommer på designet. Begynte strålende med Model S, og så føler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.
Ikke uenig i det, har selv Model S og synes faktisk det designet holder seg enda selv om jeg åpenbart er noe inhabil. Men Model 3, X og Y er ikke akkurat designperler, eller «S3XY» som Musk ville sagt.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Elbilsalget når stadig nye høyder, men pussig nok så øker også salget av bensin og diesel. Tenker ikke på bilene, men drivstoffet.

https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454

Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel også færre utlandsturister.

Prisen på bensin er jo nå helt hinsidiges, så priser på over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at å øke prisen for å minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for må man ha bensin, så må man det uansett pris.

Someone

Legg inn av Someone »

InternalExile skrev: søn aug 22, 2021 12:36 pm Elbilsalget når stadig nye høyder, men pussig nok så øker også salget av bensin og diesel. Tenker ikke på bilene, men drivstoffet.

https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454

Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel også færre utlandsturister.

Prisen på bensin er jo nå helt hinsidiges, så priser på over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at å øke prisen for å minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for må man ha bensin, så må man det uansett pris.
Salget av fossilt drivstoff har vært svakt fallende de siste årene, men økningen i bensinsalget kan nok forklares med mer norgesferie. Diesel kan kanskje skyldes flere faktorer, men ikke umulig det er mer lastebiltransport, og kanskje færre som kommer inn fra utlandet med fulle tanker?

SirJames

Legg inn av SirJames »

@Funkhouser;

vi er enige om noe, og uenige om annet. Jeg lever fint med det, påsan :)

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SirOwen skrev: søn aug 22, 2021 5:09 pm @Funkhouser;

vi er enige om noe, og uenige om annet. Jeg lever fint med det, påsan :)
👍😊

Someone

Legg inn av Someone »

Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting på veier i Sveits og Østerrike nå søndag, så synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 år siden. Så går ikke like fort her nede

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'....lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, . '


************

Jeg 'helgarderer' i Kompressorstil og kjører B-D-E.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Et familiemedlem kjører Tesla, og h*n betaler vel nærmere 19 000 i året i bare forsikring mot mine 5100

********

Jeg sjekket 'super pluss fullkasko' på en Model 3 Performance:
888 kr/ mnd.

Det sagt, jeg har sett bilutleiere med rundt 3x (!) prisen for Tesla mod. 3 (både på utleie og egenandel skade, den var enda høyere enn 3x) som for Toyota RAV 4, selv om nybilprisen på de to er ca. den samme. Vanvittig.

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: tir feb 22, 2022 5:31 pm Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting på veier i Sveits og Østerrike nå søndag, så synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 år siden. Så går ikke like fort her nede
Leiebil? Hva slags? :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»