Ingen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene før eller senere ville komme.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Elbilen - Hvor vil dette ende?
Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?
Det er vel bare Elbilforeningen som virker overrasket her?Hardy-guttene skrev: ↑tor mai 12, 2022 4:10 pmIngen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene før eller senere ville komme.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
På høy tid. Skjønner ikke hva elbilforeningen sutrer over. Selv de dyreste bilene får fortsatt subsidier av verdien opp til 500.000. Man får mange brukbare elbiler til rundt en halv mill. F.eks BMW i4, Enyaq eller Ionic5. De som vil ha noe mer heftig enn det, får heller finne seg i å bidra med noen kroner til fellesskapet.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Er rett og rimelig at også elbilene må betale mva. Fradrag på mva på inntil 125000kr er jo veldig bra isolert sett. Det eneste som overrasker er at det er 500.000 i stedet for 600.000 som ble grensen, ellers ingen overraskelser.
De burde dog ordnet det sånn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (så man unngår fiktive datoer på kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) får momsfritak, slik at det blir forutsigbart for både bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.
De burde dog ordnet det sånn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (så man unngår fiktive datoer på kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) får momsfritak, slik at det blir forutsigbart for både bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.
Den eneste fornuftige løsningen ville vært å ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell på tilbakebetaling eller støtteordninger). Elbilistene får slutte å klage når de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjør både ved bruk av bil og båt (ja, jeg betaler veibruksavgift for å kjøre båt).KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 amTja.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til å bli mva. på absolutt alle elbiler, fra første krone. Rett opp på 25 %.
Så får man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
Altså følger vi den eneste fornuftige løsningen, som land vi bør sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
Største overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt håpløst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
Personlig syns jeg det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og kjøre elbil fremfor fossilbil.SUV skrev: ↑fre mai 13, 2022 12:28 amDen eneste fornuftige løsningen ville vært å ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell på tilbakebetaling eller støtteordninger). Elbilistene får slutte å klage når de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjør både ved bruk av bil og båt (ja, jeg betaler veibruksavgift for å kjøre båt).KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 amTja.Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA på elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til å bli mva. på absolutt alle elbiler, fra første krone. Rett opp på 25 %.
Så får man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
Altså følger vi den eneste fornuftige løsningen, som land vi bør sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
Største overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt håpløst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
Verden må jo bremse på brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vær etterhvert.
Selv med full moms fra første krone vil det være veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger så mye som for en elbil.fargeblind skrev: ↑fre mai 13, 2022 10:55 am Personlig syns jeg det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og kjøre elbil fremfor fossilbil.
Verden må jo bremse på brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vær etterhvert.
At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:17 pm Selv med full moms fra første krone vil det være veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger så mye som for en elbil.
I følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Det er ikke noe problem å finne moderne fossilbiler som vil kunne kjøre 1000 km på 50 liter bensin/diesel, mao et forbruk på 5 liter/100km. Det finnes derimot ikke en elbil i verden som er i nærheten av å kunne klare 1000 km på 50kwh (5 kwh/100 km). Forbruk på den generasjonen elbiler vi har idag ligger sånn omtrentlig i intervallet 12 kwh/100km til 30 kwh/100km.Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:31 pm I følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
I trøndelag og nordover ligger strømprisen mellom 9 og 14 øre kW/t i går/dag og morgen når jeg nå sjekket. Med omkostninger så havner vi godt under kronen pr kW/t. Og et forbruk på Elbilen på under 2 kW/t pr mil så har du hold i påstanden din vil jeg tro. Er klar over at tallene vil være mindre fordelaktige lenger sør med strømprisene som er der, men noe må vi få igjen for drittværet som er herIseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:17 pmSelv med full moms fra første krone vil det være veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger så mye som for en elbil.fargeblind skrev: ↑fre mai 13, 2022 10:55 am Personlig syns jeg det fortsatt skal lønne seg å kjøpe og kjøre elbil fremfor fossilbil.
Verden må jo bremse på brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vær etterhvert.
Ellers er jeg ikke overasket over innføring av disse avgiftene på Elbil, de har vært varslet lenge. Synes også de virker å være fornuftig innrettet.
Så elbiler bruker like mange kWh/mil som bensin/dieselbiler bruker l/mil? Nå spør jeg av ren uvitenhet.Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:31 pmI følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Jeg hadde liksom sett for meg et regnestykke med avskrivning, service, forsikring, etc, i tillegg til selve forbruket.
Det kan du trygt si. Spotpris idag hos meg i Oslo har vært 186 øre, mao over 10 ganger så dyrt.Fernandovonarb skrev: ↑fre mai 13, 2022 10:54 pm I trøndelag og nordover ligger strømprisen mellom 9 og 14 øre kW/t i går/dag og morgen når jeg nå sjekket. Med omkostninger så havner vi godt under kronen pr kW/t. Og et forbruk på Elbilen på under 2 kW/t pr mil så har du hold i påstanden din vil jeg tro. Er klar over at tallene vil være mindre fordelaktige lenger sør med strømprisene som er der,
Det er vanlig å oppgi forbruk for elbiler i enten kWh/100km eller Wh/km. Så der du i en fossilbil ser l/100 km i kjørecomputeren ser du gjerne da kWh/100km i kjørecomputeren på en elbil. Din siste setning gir overhodet ingen mening i kontekst av å måle energi/drivstoff-forbruk under kjøring.Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 11:36 pm Så elbiler bruker like mange kWh/mil som bensin/dieselbiler bruker l/mil? Nå spør jeg av ren uvitenhet.
Jeg hadde liksom sett for meg et regnestykke med avskrivning, service, forsikring, etc, i tillegg til selve forbruket.
Det er forøvrig ikke sånn at dersom en fossil-golf har et snittforbruk på 6,5 l/100km, så vil en el-golf ha et snittforbruk på 6,5 kWh/100km. Det er ingen sammenheng på den måten.
Noen tjener masse penger på dyre elbiler nå. Får man sin bestilte elbil nå før nyttår og selger når mva og prisøkning har inntruffet så er kombinasjonen lang levering at man kan ha gratis bil i et år eller to eller tjene en liten slant. Vurderer å slå til på en Taycan Cross Turismo for å selge den igjen neste år og samtidig bestille en iX50 der jeg bytter ut iX40. Men den blir det mva på for jeg vil i så fall ha helt ny bil.
Her er en formel for hva strømprisen vil være dersom kjøring med elbil skal være en N-te del av prisen for fossil:Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:31 pmI følge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere å kjøre elektrisk kan jeg lett tro på, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
A: drivstofforbruk ( l/100km)
B: drivstoffpris (kr/l)
C: forbruk elbil (kWh/100km)
D: avstand kjørt i inkrementer på 100 km
N: kjøring med fossil skal være N ganger så dyrt som el
X (ukjent): strømpris (kr/kWh)
A x B x D = (C x X x D) x N
Etter litt opprydning (D - avstand kan fjernes helt), så ser det sånn ut:
X = (A x B) / (C x N)
Med litt realistiske tall finner man strømprisen:
X = (5 l/100 km x 23 kr/l) / (20 kWh/100 km x 10) = 0,575 kr/kWh
Så for oss som bor i Oslo så er vi ikke på 10-delen med dagens strømpriser.
Så kan vi jo sette opp formelen litt annerledes for å faktisk regne ut hvor mye billigere det er å kjøre elbil i disse dager, gitt eksempel-parameterene og der vi nå lar N være den ukjente:
N = (A x B) / (C x X) = (5 l/100 km x 23 kr/l) / (20 kWh/100km x 1,85 kr/kWh) = 3,1 (det er 3,1 ganger så dyrt med fossil som el)
For Fernandovonarb i Trøndelag ser det mye bedre ut:
N = (A x B) / (C x X) = (5 l/100 km x 23 kr/l) / (20 kWh/100km x 0,14 kr/kWh) = 41 (det er 41 ganger så dyrt med fossil som el)
Hva må strømprisen være for at det skal være like dyrt med el og fossil?
X = (A x B) / C = (5 l/100 km x 23 kr/l) / 20 kW/h = 5,75 kr/kWh. Fyller man strøm for høyere pris enn det så lønner det seg med fossil.
Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Litt usikker på hvor mye det er å tjene. Ja, jeg kan tjene ca 200k på å selge min i4, men hva skal jeg da kjøpe? Hvis jeg bestiller en ny i4 vil den koste i nærheten av det de brukte selges for i dag når den en gang blir levert. Utfordringen er at det er veldig lite kurant som det er mulig å kjøpe i dag. MEn tror på lavt verdifall.Kompressor skrev: ↑lør mai 14, 2022 7:41 am Noen tjener masse penger på dyre elbiler nå. Får man sin bestilte elbil nå før nyttår og selger når mva og prisøkning har inntruffet så er kombinasjonen lang levering at man kan ha gratis bil i et år eller to eller tjene en liten slant. Vurderer å slå til på en Taycan Cross Turismo for å selge den igjen neste år og samtidig bestille en iX50 der jeg bytter ut iX40. Men den blir det mva på for jeg vil i så fall ha helt ny bil.
Ser forresten ett alternativ, å selge i4 for 830k, ser på finn at det er mulig å kjøpe en Taycan cross turismo for omtrent 950. Jeg vurderte disse opp mot hverandre nye, og fant at prisforskjellen var hinsides, drøye 600k mot lave 1100k. Klarte ikke å rettferdiggjøre 500k i forskjell. Men nå er forskjellen bare litt over 100k (forskjell på nybil og en som har kjørt 5-10 000 km). Hvorfor har ikke brukte Taycan fått prisøkning på finn? Nå må jeg faktisk tenke litt.
Kanskje fordi Porsche begynner å ligne på hvor Tesla var for noen år siden. Serviceorganisasjonen flere steder er helt ute å kjøre fordi de ikke har klart å bygge ut for å følge det økte salget med Taycan. Ringer du for en servicetime så er du heldig hvis du får time før september flere steder, og slikt er selvsagt helt uholdbart i lengden.Forfun skrev: ↑lør mai 14, 2022 11:54 am Ser forresten ett alternativ, å selge i4 for 830k, ser på finn at det er mulig å kjøpe en Taycan cross turismo for omtrent 950. Jeg vurderte disse opp mot hverandre nye, og fant at prisforskjellen var hinsides, drøye 600k mot lave 1100k. Klarte ikke å rettferdiggjøre 500k i forskjell. Men nå er forskjellen bare litt over 100k (forskjell på nybil og en som har kjørt 5-10 000 km). Hvorfor har ikke brukte Taycan fått prisøkning på finn? Nå må jeg faktisk tenke litt.
Hvis du vil ha en Taycan levert og registrert før nyttår bør du nok bestille fortest mulig.Kompressor skrev: ↑lør mai 14, 2022 7:41 am Noen tjener masse penger på dyre elbiler nå. Får man sin bestilte elbil nå før nyttår og selger når mva og prisøkning har inntruffet så er kombinasjonen lang levering at man kan ha gratis bil i et år eller to eller tjene en liten slant. Vurderer å slå til på en Taycan Cross Turismo for å selge den igjen neste år og samtidig bestille en iX50 der jeg bytter ut iX40. Men den blir det mva på for jeg vil i så fall ha helt ny bil.
Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.Hollabaloo skrev: ↑lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Min audi a5 var veldig måteholden på bensin. Langkjøring gikk greit på 0,6 liter på mila. Etter din definisjon er jo dette en gigantisk bil. Firehjulstrekk, automat og 252 hk. Å komme ned til 0,5 har jeg aldri opplevd. Snittforbruk i mitt eie litt over 0,7. Bykjøring har ikke bilen opplevd, men smale svingete veier trekker mye mer bensin enn bykjøring.Iseran2770 skrev: ↑lør mai 14, 2022 7:52 pmJeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.Hollabaloo skrev: ↑lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
Formelen tar ikke med ladetap, men ingen elbileiere snakker om dette. Der går 100% av strømmen fra vannkraften til fremdrift i bilen.
Du var ikke fornøyd nei? Jeg kan hjelpe deg igjen jeg, la oss si et snittforbruk på 10 l/100 km da, da tar man skikkelig i. Selv ikke min gamle E39 bensin-BMW brukte så mye i snitt. Siden det er det dobbelte av 5 l/100km, så kan man ta tallene fra forrige utregning og gange med 2.Iseran2770 skrev: ↑lør mai 14, 2022 7:52 pmJeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.Hollabaloo skrev: ↑lør mai 14, 2022 9:02 am Disclaimer: man får selvsagt andre tall dersom man endrer bensinprisen og forbrukstallene
For at det skal bli 10-gangen bensin vs. el, så må strømprisen da være:
X = 0,575 kr/kWh x 2 = 1,15 kr/kWh
Med gårsdagens strømpris på ca 1,85 kr/kWh, så ser det ut som følger:
N = 3,1 x 2= 6,2 (det er 6,2 ganger så dyrt med fossil som el)
For Fernandovonarb i Trøndelag ser det mye bedre ut:
N = 41 x 2 = 82 (det er 82 ganger så dyrt med fossil som el)
Hva må strømprisen være for at det skal være like dyrt med el og fossil?
X = 5,75 x 2 = 11,5 kr/kWh. Fyller man strøm for høyere pris enn det så lønner det seg med fossil.
Btw nye Toyota Corolla bensin-hybrid (ikke plug-in) klarer fint 5 l/100 km i snitt.
Det er et godt poeng, og det kan man jo enkelt kompensere for i formelen med å slenge på litt ekstra på elbilens forbruk. Dette forumets høyt elskede Tesla-Bjørn (det var ironi for den som var i tvil) snakker faktisk endel om det i sine videoer, det at strømmen rapportert levert fra ladeboksen ikke nødvendigvis er det samme som bilens batteri tar til seg.
Jeg var kanskje litt utydelig. Men det var heller ikke det første innlegget jeg svarte på; det kunne tolkes som om det gjaldt totalkostnad og ikke bare drivstoff/strøm.Hollabaloo skrev: ↑fre mai 13, 2022 11:44 pmDet er vanlig å oppgi forbruk for elbiler i enten kWh/100km eller Wh/km. Så der du i en fossilbil ser l/100 km i kjørecomputeren ser du gjerne da kWh/100km i kjørecomputeren på en elbil. Din siste setning gir overhodet ingen mening i kontekst av å måle energi/drivstoff-forbruk under kjøring.Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 11:36 pm Så elbiler bruker like mange kWh/mil som bensin/dieselbiler bruker l/mil? Nå spør jeg av ren uvitenhet.
Jeg hadde liksom sett for meg et regnestykke med avskrivning, service, forsikring, etc, i tillegg til selve forbruket.
Takk, det var det jeg trodde.Hollabaloo skrev: ↑fre mai 13, 2022 11:44 pm Det er forøvrig ikke sånn at dersom en fossil-golf har et snittforbruk på 6,5 l/100km, så vil en el-golf ha et snittforbruk på 6,5 kWh/100km. Det er ingen sammenheng på den måten.
Etter 3 dager her i Malaysia så jeg i dag noen elbiler for første gang, dog uten skilter, da det var henholdvis en i4 og en i7 som var utstilt utenfor hotellet her
Ja, 0,5 på blandet kjøring er nok litt utfordrende, men jeg tenker at har du en liten bil og beskjeden bil, så bør det kunne være innenfor rekkevidde.Iseran2770 skrev: ↑lør mai 14, 2022 7:52 pm Jeg har aldri vært borte i en bensinbil som klarer 0,5 på blandet kjøring. 0,6 på langkjøring er kanskje realistisk i en liten bil, men ved bykjøring blir det fort literen eller mer.
Mazda 3'ern fra 2014 jeg hadde, med en 2-liters selvpustende motor, så kom jeg ned i 0,5 på langkjøring. Bykjøring husker jeg ikke tallene på, men siden det var en bil jeg mest brukte til bykjøring, så varte en tank i den varte i 2-3 måneder. Og bykjøring her er ofte resulterer ofte i høyere forbruk enn bykjøring i litt større byer. Så spesielt tørst var den ikke. Til sammenligning fyller jeg tankene nå ca. 1 gang i måneden, og da har jeg to biler jeg veksler med å bruke.
Så bensinbiler kan ha relativt lavt forbruk.
Kjipt med MVA og vektavgift, men så dyrt som det er å ha fossilbil i Oslo, så ser jeg nå ikke annet valg enn å bytte.
Brukte 3600 kr på diesel i november, og 1800 kr for å komme til jobb innenfor Ring3 (kollektivt er ikke et alternativ, da det er 1 t og 40 minutter med kollektivt, kontra 30-35 minutt med bil i rush'et).
Brukte 3600 kr på diesel i november, og 1800 kr for å komme til jobb innenfor Ring3 (kollektivt er ikke et alternativ, da det er 1 t og 40 minutter med kollektivt, kontra 30-35 minutt med bil i rush'et).
For min del ender nok nybilkjøpene med omtrent nå - jeg kjøper ikke nye biler med avgifter (=stort verditap). Jeg har liten tro på at bruktprisene stiger med avgiftene, markedet har overfyllt seg med «flippere» og forhandlere som skal få ut flest mulig før nyttår. Og etter nyttår er det mange som ikke får solgt og fortsatt vil holde de lave prisene sine.
Oppå det hele er det nå skikkelig nedgangstid der flere trenger penger og de med billån (ganske mange) får betydelig høyere kostnader.
Jeg tror derimot det kan bli mange hyggelige bruktkjøp på nyere brukte typiske «bruksbiler» fremover, både elbiler, bensin og diesel.
Er det noe som kommer til å holde seg er det spesielle og sjeldne bensinbiler som blir mer og mer samleraktige for entusiaster.
Og ikke minst rimelige elbiler - type iD.3 og egolf tipper jeg holder seg bra.
Mange ønsker å kjøpe rimeligere bil som kan klare de fleste oppgavene og finner ut at de klarer seg med det når de har dyre lån og renter.
Det mest spennende nå er å følge med på om det blir stor arbeidsledighet eller ikke. Det vil være avgjørende for om det blir krise eller korreksjon i økonomien. Kan avsløre at boligmarkedet har vært ekstremt svakt i november, ikke helt 2008-følelse, men heller ikke så langt unna.
Jo raskere nedgang, jo raskere opp igjen.
Oppå det hele er det nå skikkelig nedgangstid der flere trenger penger og de med billån (ganske mange) får betydelig høyere kostnader.
Jeg tror derimot det kan bli mange hyggelige bruktkjøp på nyere brukte typiske «bruksbiler» fremover, både elbiler, bensin og diesel.
Er det noe som kommer til å holde seg er det spesielle og sjeldne bensinbiler som blir mer og mer samleraktige for entusiaster.
Og ikke minst rimelige elbiler - type iD.3 og egolf tipper jeg holder seg bra.
Mange ønsker å kjøpe rimeligere bil som kan klare de fleste oppgavene og finner ut at de klarer seg med det når de har dyre lån og renter.
Det mest spennende nå er å følge med på om det blir stor arbeidsledighet eller ikke. Det vil være avgjørende for om det blir krise eller korreksjon i økonomien. Kan avsløre at boligmarkedet har vært ekstremt svakt i november, ikke helt 2008-følelse, men heller ikke så langt unna.
Jo raskere nedgang, jo raskere opp igjen.
Nå har o store Byregjeringen i Oslo bestemt seg for at de vil reversere trenden med at folk i sentrale deler av byen uten mulighet for lading på eget strømnett velger elbil i stedet for fossil fremdrift. Forslag til nye priser for lading ble presentert i dag, skal vedtas i morgen og skal gjelde fra torsdag allerede. Prisene blir nesten tredoblet over natten, etter også å ha bli oppjustert 1. jan og 1. juli i år.
Sak bak betalingsmur her: https://www.ao.no/voldsom-prisokning-pa ... 128-427060
For de som er avhengig av offentlig lading foregår ofte ladingen over natten, sånn typisk fra 21-22 til 08, eller noe rundt der. Man går jo ikke ut og flytter bilen kl 0430 fordi den er fulladet heller. Lading i denne tidsperioden går fra dagens kr 13 pr time til torsdagens 35 pr time. For min egen del er inntaket av energi på en sånn nattlading ca 50kwt. Hvis jeg står 10 timer koster det kr 350,-. Det gir en pris på ca 7,- pr kwt. For de med mindre batterier vil pris pr kwt bli enda høyere. Hipp hurra!
Sak bak betalingsmur her: https://www.ao.no/voldsom-prisokning-pa ... 128-427060
For de som er avhengig av offentlig lading foregår ofte ladingen over natten, sånn typisk fra 21-22 til 08, eller noe rundt der. Man går jo ikke ut og flytter bilen kl 0430 fordi den er fulladet heller. Lading i denne tidsperioden går fra dagens kr 13 pr time til torsdagens 35 pr time. For min egen del er inntaket av energi på en sånn nattlading ca 50kwt. Hvis jeg står 10 timer koster det kr 350,-. Det gir en pris på ca 7,- pr kwt. For de med mindre batterier vil pris pr kwt bli enda høyere. Hipp hurra!
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute