Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?
Lagt inn: tor mar 16, 2023 8:15 pm
Det må du nesten spørre SUV om
De har fått igjennom at forbrenningsmotorer fortsatt kan selges dersom drivstoffet er produsert med fornybar energi.Ziggy skrev: ↑tor mar 30, 2023 10:24 am Da har tyskerne tatt til fornuft og droppet sitt veto omkring forbud av salg av fossilbiler i 2035.
Jeg tipper det samme vil skje i EU som i Norge, etterhvert som man oppdager alle fordelene og infrastruktur kommer på plass, så vil det gå fort.
For tysk bilindustri er det absolutt viktig å ikke stoppe overgangen til elbiler, om de vil overleve konkurransen ifra Kina.
Ladekøen oppstår nok stort sett når mange ønsker å lade på samme sted samtidig, og det blir jo først når batteriet har fått lite strøm.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Så pass på om noen skal skryte på seg å ha brukt deler av ferien i ladekø.
Er det elbilens skyld? Eksisterte det ikke dårlige sjåfører før elbilene kom? Rart det der.SUV skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:13 pm
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
Spørsmålet om det er lov å bruke en hånd til Colaboksen og en hånd til å sette på plass sugerøret og null hender på rattet tror jeg nesten du må sende videre til de som deler ut bøter til dem som bruker en hånd til å holde mobilen mens de kjører.
Det eksisterte selvfølgelig dårlige sjåfører før elbilene kom, men nå ser det ut til at de samler seg om elbilene, og jeg har lurt litt på hvorfor.PapaSmurf skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:17 pmEr det elbilens skyld? Eksisterte det ikke dårlige sjåfører før elbilene kom? Rart det der.SUV skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:13 pm
Sist gang jeg svingte innom en bensinstasjon så ble jeg forresten hindret av en Tesla. Den skulle ut og det er bred nok passasje til at det er plass til å kjøre både inn og ut samtidig. Men utkjørende Tesla stilte seg opp så langt til venstre i utkjøringa at jeg som skulle inn måtte stoppe opp og vente til den hadde lagt seg over til høyre for så å svinge til venstre. Deretter kjørte Teslaen videre og parkerte utenfor en butikk 1-2 km unna, oppå hvitstripa på parkeringsruta.
og det regner jeg med at man får lov til i overskuelig framtid (men den kan kanskje etterhvert ikke kjøpes ny). er jo selvfølgelig slik at lydbildet er en del av opplevelsen i den type biler, sel vom ytelser og alt annet blir parkert av ny teknologi. slik har det alltid vært og vil alltid være, fermskritt åpner rom for nostalgi og følelser selv Chuck Norris ikke ante han hadde...Iseran2770 skrev: ↑tor mar 30, 2023 9:00 pm ... Jeg vil heller ha en Ferrari med forbrenningsmotor og svindyrt drivstoff enn med en trist elmotor.
En fjerde mulighet er at @SUV har et forkvaklet syn på andre mennesker og er ekstremt fordomsfull og redd for det fremmede...SUV skrev: ↑fre mar 31, 2023 6:36 pm En forklaring kan være at dårlige løsninger hvor det meste må styres via skjermer og menyer gjør at mye av oppmerksomheten forsvinner fra veien så det gjøres tabber.
En annen mulighet er at løftet om selvkjørende biler virker fristende for dårlige sjåfører og at de derfor samler seg om Tesla siden de er ivrigst på å love dette.
En tredje mulighet er at de som interesserer seg for bil har mer greie på bil og bilkjøring og samtidig også vil ha ordentlig bil og velger en med forbrenningsmotor. Samtidig så finnes det mange som bare ser på bilen som en kjedelig og vanskelig sak som er nødvendig for å komme seg fra A til B. Disse vil ha liten interesse av å lære seg mer om bilkjøring og trafikkvett og vil derfor oftere gjøre dumme ting i trafikken.
Miljøvernere har jo også ofte liten forståelse for sammenhengen mellom ting (ja takk til elektrifisering av oljeplattformer så gassen må via Tyskland for å bli strøm til oljeplattformen istedenfor å lage strømmen der gassen finnes og strømmen skal brukes, som er både billigere og mer miljøvennlig, for alle andre enn miljøvernerne da). For disse vil det være vanskelig å forstå trafikk-logikken, og det blir ikke bedre av at de også er så imot biler at de ikke tar til seg lærdom om bilkjøring (de kommer også sent igang med læringen når de må vente lenge på at det skal komme passende elbiler).
Livet er fullt av eventualiteter ja...rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
Ja....... men kjører man E6/E18 ut fra Oslo så var.jo faktum at trafikken gikk unna. Også 10 år gamle Leaf i 120 km/t.Ziggy skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:42 pmLivet er fullt av eventualiteter ja...rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Cola har jeg så godt som sluttet med.... MEN lytter man til SUV og sjekker at bilen har takhøyde nok til å bånne bokaene så slipper man trafikkfarlig baling med sugerør.
Til og med 10 år gamle Leafer klarer 120 km/t, men neppe over 120 km...rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 9:03 pm Ja....... men kjører man E6/E18 ut fra Oslo så var.jo faktum at trafikken gikk unna. Også 10 år gamle Leaf i 120 km/t.
Sjelden at noen hadde problemer. Og i aå fall var det ofte baling med sykkelstativ etc.
Ja, hvis det hadde vært så ille som SUV ska ha det til måtte man vel lagt inn en overnatting underveis hver gang man kjører fra Stavanger til Østlandetrosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Hadde overnattet ved laderne. Med ekstra oppstillingsplass(er) til hengerne. Og iplugget kjøler til colaboksene.MacanT skrev: ↑lør apr 01, 2023 2:20 pmJa, hvis det hadde vært så ille som SUV ska ha det til måtte man vel lagt inn en overnatting underveis hver gang man kjører fra Stavanger til Østlandetrosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 8:26 pm Med alle lade-eventualitetene SUV skisserer@₩ blir jeg mer og mef stolt av prestasjonen ved å ha kjørt elbil t/r vestlandet-Oslo ifjor!
Her har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der? Kanskje Fåvang er mer aktuelt om man kjører med 80-90% fra Oslo. Og det betinger i stor grad ladekontakt hjemme. De beste hyttefolkene har vel ladeplugg på hytta også, og unngår stopp langs veien i det hele tatt. (Om det ikke sklir ut med Espaboller)Iseran2770 skrev: ↑lør apr 01, 2023 5:19 pmHer har SUV helt rett, Oslofolk på vei til hyttene har selvsagt ikke behov for å lade allerede på Rudshøgda. Oslo sentrum til Rudshøgda er bare 147 km.rosmebraad skrev: ↑fre mar 31, 2023 4:21 pm Som et innspill i 'ladekø'-debatten så er.der nå, fredsg kl. 1620 i 'påskeutfarten' MYE ledig på Eviny på E6 Oslo-Trondheim!
Bla. 12/12 ledige på Rudshøgda iflg. appen.
Jeg vet ikke. Oslofolk har hytte/leiligheter på Geilo, Hemsedal og Beitostølen. Ingen av disse kjører E6.rosmebraad skrev: ↑lør apr 01, 2023 6:13 pm ... men hva er da bedriftsøkonomien i å ha 'så mange' ladere der?
Stor forskjell når det var noen grader varmere. så hadde bruk 66% på samme strekning. Dog med en mindre skibag på taket, men fortsatt stativ. Og kjøring tidvis over fartsgrensen
Ok, ja temperatur har mye å si for batteriet hvis du tar deg bryet med å installere appen(e) så kan du jo få oversikt over alle turer pluss masse annet som fjernstyring av klimaanlegg, låse opp og igjen, lading, +++ vha. mobilen.Someone skrev: ↑man apr 03, 2023 8:29 amStor forskjell når det var noen grader varmere. så hadde bruk 66% på samme strekning. Dog med en mindre skibag på taket, men fortsatt stativ. Og kjøring tidvis over fartsgrensen
Får vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Det var så dårlig filmet at ingen skjønte noe desverre. Men tesla model 3 knuste en Mercedes ML med 4 matic og full diff sperre. . End of story. Moderne teslas har motor foran og bak. Knuser alle biler SUV har hatt før ihvertfall.rosmebraad skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:41 pmFår vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Jeg vet ikke lenger jeg. Om du ikke klarer å se en video ferdig så er du evneløs ihvertfall. Model 3 knuste mercedes opp den bakken da???rosmebraad skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:41 pmFår vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Elysian skrev: ↑tor apr 06, 2023 2:33 amJeg vet ikke lenger jeg. Om du ikke klarer å se en video ferdig så er du evneløs ihvertfall. Model 3 knuste mercedes opp den bakken da???rosmebraad skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:41 pmFår vel bare drive "brannslukking" til SUV og si at jeg så en Mod 3 som IKKE kom seg opp en isete bakke, selv med bra fart i starten, her i vinter.Elysian skrev: ↑ons apr 05, 2023 9:15 pm https://www.nettavisen.no/nyheter/vi-kj ... 5-1011953
SUV kommer vel til å rive seg i håret. Med diff sperre og alt.
Med dét sagt så har Tesla altså bra antispinn etc.
Var dette filmet i den skibakken rett nord for Oslo?
Helsikes dieselrøyk, var dette overfueling ved pådrag og/eller slitte stempelringer?
Elysian skrev: ↑tor apr 06, 2023 6:09 pm https://www.nextbigfuture.com/2023/03/f ... -sold.html
Ford taper 22 000 dollar eller nesten 230 000 NOK pr solgte elbil. Tesla hadde 12 000 dollar i fortjeneste per bil i fjor så gapet er på 34 000 dollar.
Skal jo bli interessant å se hvilken konkurranse blant bilprodusenter som er igjen om noen år.
Vet ikke om skepsisen til Kinesiske biler er like stor overalt så da sitter vi igjen med en haug av nye kinesiske merker og Tesla, MB, VW og kanskje ett amerikansk merke, uvisst hvilket.
Kanskje ett Fransk merke overlever, men det er ikke sikkert. Subaru, Mazda, Mitsubishi med flere er vel så godt som ferdig. Gjelden til mange av merkene er kritisk stor. Toyota er i en veldig viktig fase nå som de byttet toppleder og det kan gå rett ned om de ikke klarer å snu skuta i tide.
Altså kun BYD og Tesla som tjener penger på elbiler fortsatt! Nesten utrolig.