Hvilken skuespiller er dette?

Svar
FjodorDVD

Re: Hvilken skuespiller er dette?

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: tir jul 12, 2022 5:31 pm
FjodorDVD skrev: tir jul 12, 2022 5:25 pm Kan det være Mickey Rourke? Forberedt på at jeg dummer meg ut når jeg skyter fra hoften.
Bilde
Mickey er rette mann for oppgaven, og filmen er den litt glemte 80-talls thrilleren Johnny Handsome, der Rourke spiller en deformert kjeltring, som får ei unik mulighet til et nytt liv, når han gjennomgår en rekke banebrytende ansiktsoperasjoner (tror Forest Whitaker spilte en av legene) og selv om det blir en gedigen suksess på utsiden, så er gamle vaner, ofte vonde å vende.
Det var bare flaks. Er det jeg som må lage neste nøtt?

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

FjodorDVD skrev: tir jul 12, 2022 5:33 pm
Det var bare flaks. Er det jeg som må lage neste nøtt?
Det er sånn det fungerer, ja.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Den som har sett filmen husker denne basketball scenen. Og vet hvem som avgjør veddemålet. Ofte sier min frue at utmerkede skuespillerprestasjoner er en følge av at skuespilleren er sånn egentlig. Unntatt vår mann i dette tilfellet. Filmen har en moral uten at jeg husker den. Men denne scenen husker jeg godt.

Nå sliter jeg med å få inn bilde både fra link og egen fil at inntil jeg greier det på et vis er det en forferdelig dårlig post fra meg. Hvem jeg tenker på vet dere sikkert uten bilde også.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Bilde

Der kom bildet. Beklager akk så tregt. Tror problemet først var at antallet tegn i link på forrige forsøk var astronomisk lang. Maybe.

OK, hvem avgjør basketkampen og vinner veddemålet, men er allikevel en taper i samfunnet?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Edward Norton som nynazist i American History X (1998).

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: ons jul 13, 2022 9:44 am Edward Norton som nynazist i American History X (1998).
Veldig bra. Denne gåten løste du kanskje bare på teksten også?

Filmen husker jeg best for sin smertefulle råskap omkring en kjerne av menneskelighet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: ons jul 13, 2022 12:00 pm Veldig bra. Denne gåten løste du kanskje bare på teksten også?

Filmen husker jeg best for sin smertefulle råskap omkring en kjerne av menneskelighet.
Må være ærlig med at den dukket kjapt opp i minnet, angående teksten. Men var likevel litt usikker, og måtte ta en tidlig kveld i går. Så kjekt å få med seg dagen derpå, at en ikke var helt på jordet, og ellers en fin påminnelse, da om en film som jeg virkelig burde få et gjensyn med, snarest.
Bilde
Neste bildeoppgave, fortsetter litt der ens forrige slapp, altså ikke en pasient/skuespiller som har fått utført ei rekke skrekkelige operasjoner (mer total slakt), men her har man altså selveste kirurgen, der ser ut som en har vært gjennom litt for mange runder under sin egen kniv, da med dukkehår, babyglatt og uttrykksløst ansikt, samt et blikk som skriker total galskap. Og da er det vel i grunn bare å komme seg til helvete ut, fort som pokker. Om en da ikke vil lide samme skjebne som de tidligere pasientene, eller ofrene, mer passende.

Kan jo si at dette er en godt maskert utgave, av en skikkelig kulthelt fra 80 og 90-tallet, og som muligens vil for alltid være best kjent fra skrekkgenren, men har selvsagt gjort også mange innhopp i alt fra action, sci-fi, drama, komedier og ja, har vel levd godt på å være kultfigur/karakterskuespiller, med en herlig komisk timing og mange uforglemmelige one-liners, samt et imponerende hake parti.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Legger til at bildet/karakteren/skuespilleren ovenfor, er tatt fra den noe små skuffende oppfølgeren til en av tidlig 80-tallets store kultfilmer, innen post-apokalyptisk sci-fi/action genren, og synd det tok hele 15 år før fortsettelsen kom, men mange kjente fjes og navn dukker opp også i 90-talls filmen, inkludert nevnte karakterskuespiller.

Samme regissør bakom det hele, men byen (fengselet) er nå flyttet over til et annet kjent oppholdssted, like slitent og farlig som det forrige, men med nye skurker og gamle utfordringer på vent for anti-helten.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Uten annet enn hakeparti å støtte meg til står det mellom Jim Carrey og Arnold Schwarzenegger. Etter eliminering foreslår jeg Jim Carrey.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kan si det slik, at skuespilleren vi skal frem til, spilte faktisk mye senere i en Jim Carrey film, da av den mer dramatiske typen, en av flere på tampen av 90 og først halvdel av 00-tallet. Men tja, kan vel si mer ei cameo er å regne, men på sitt beste, vil jeg si at kombinasjon sjarm, vittighet og komisk timing, så er kult-helten vi skal frem til, fullt på høyde med Carrey i å gjøre hysteriske og uforglemmelige roller, bare da litt mer rettet inn i skrekk-kult genren.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Legger til at skuespilleren har hatt en litt kjip evne i å miste potensielle hovedroller i filmer hans gode regissørkompis skrev med han i tankene, mest grunnet at filmstudioet/produsenter mente at de trengte et større navn til å selge filmene. Likevel har det medført til både relativt store, og noen mindre men morsomme cameos, som er umulig å unngå, dersom en er fan eller kjenner til skuespilleren.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Fin oppgave. Har hele natta til å tenke. Men jeg prøver ett hakeparti til på sparket. Willem Dafoe?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Frank.N.Steen skrev: tor jul 14, 2022 5:39 pm Legger til at skuespilleren har hatt en litt kjip evne i å miste potensielle hovedroller i filmer hans gode regissørkompis skrev med han i tankene, mest grunnet at filmstudioet/produsenter mente at de trengte et større navn til å selge filmene. Likevel har det medført til både relativt store, og noen mindre men morsomme cameos, som er umulig å unngå, dersom en er fan eller kjenner til skuespilleren.
Jeg klarer ikke finne ny film. Teknologi er ikke min greie, men jeg tipper Bruce "Evil Dead" Campbell?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

greyserpent skrev: tor jul 14, 2022 9:31 pm Jeg klarer ikke finne ny film. Teknologi er ikke min greie, men jeg tipper Bruce "Evil Dead" Campbell?
Bilde
Bruce Campbell er selvsagt riktig.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Frank.N.Steen skrev: tor jul 14, 2022 10:27 pm
greyserpent skrev: tor jul 14, 2022 9:31 pm Jeg klarer ikke finne ny film. Teknologi er ikke min greie, men jeg tipper Bruce "Evil Dead" Campbell?
Bilde
Bruce Campbell er selvsagt riktig.
Herlig fyr. Raimi har jo brukt ham i en evighet. Morsom i Spiderman også.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

greyserpent skrev: tor jul 14, 2022 9:31 pm
Jeg klarer ikke finne ny film. Teknologi er ikke min greie, men jeg tipper Bruce "Evil Dead" Campbell?
Da får vel noen andre trå til. Det er ikke så vanskelig da, det holder å finne et bilde i et google-søk der tittelen ikke avslører hvem du er ute etter.

Hvem er denne herren? Han er vel mest kjent for sine roller som ordknapp tøffing, blant annet i western-filmer:

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mulig man er litt for kjapp på avtrekkeren her. Men uten bart, og mye yngre utgave, så er første som slår meg, at dette kan jo være Sam Elliott:
Bilde

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Frank.N.Steen skrev: lør jul 16, 2022 3:43 pm Mulig man er litt for kjapp på avtrekkeren her. Men uten bart, og mye yngre utgave, så er første som slår meg, at dette kan jo være Sam Elliott:
Sam Elliott er helt korrekt.
Her avbildet i en episode av tv-serien Mission Impossible fra 1971.

https://www.imdb.com/title/tt0649276/

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på om svaret over, var riktig eller ei. Men er rimelig sikker på at det er Sam Elliott uten hatt og bart, og hvis det ikke stemmer, så får en bare eventuelt ignorere denne nye bildeoppgaven.

Edit: Ser at i det man posta denne, kom jo bekreftelsen en side tilbake, så da bare fortsetter jeg med en ny:
Bilde
Denne skuespilleren, var jeg i grunn ikke så altfor godt kjent med, hvert ikke fall før man ble gjort mer oppmerksom, og da via en langt mer dominerende og ikonisk skikkelse fra ei meget kjent filmserie, som ble til nesten ti år senere, enn filmen han gjorde et kort innhopp i, ovenfor.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Frank.N.Steen skrev: tir jul 19, 2022 11:27 am
Denne skuespilleren, var jeg i grunn ikke så altfor godt kjent med, hvert ikke fall før man ble gjort mer oppmerksom, og da via en langt mer dominerende og ikonisk skikkelse fra ei meget kjent filmserie, som ble til nesten ti år senere, enn filmen han gjorde et kort innhopp i, ovenfor.
Det stemmer vel brukbart med Ian McKellen, som det også ligner litt på, selv om jeg ikke vet hvilken film det er. Kan ikke huske at han var med i Eyes Wide Shut... :?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Artaxerxes skrev: tir jul 19, 2022 7:04 pm Det stemmer vel brukbart med Ian McKellen, som det også ligner litt på, selv om jeg ikke vet hvilken film det er. Kan ikke huske at han var med i Eyes Wide Shut... :?
Ian McKellen er korrekt. Og rollen som døden (trolig da en referanse til The Seventh Seal av Ingmar Bergman), der plutselig forlater den fiktive eventyrverden og rett inn i virkeligheten, er herlig fremført i Arnold filmen Last Action Hero (1993).
Bilde

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Nestemann er vel også mest kjent fra biroller, ofte som skurkefjes.

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Den ZZ Top looken, får tankene til å gå i retning ei Blu-ray man kjøpte for et par uker siden, da av en litt oversett Vampyr skrek komedie, og hvor ei trio med eldre herrer sitter med lignende hatter og solbriller i en gyngekøye lignende krakk/stol, ved en bensinstasjon, og dukka opp mange gjenkjennelige fjes og navn, men tja, så var det dette med navn og nei, får se om en kan prøve igjen senere, for godt mulig det er fra en helt annen film også. Tipper ZZ Top looken ble parodiert jevnt og trutt på 80-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Prøver meg på M. Emmett Walsh og filmen Sundown: Vampire in Retreat, der var vampyrkomedien en siktet til ovenfor, og fikk nulig raska med meg en stilig Blu-ray utgave fra Vestron Collecton Series, og så vel filmen for første gang, kun senest i fjor. Men likte denne små sære blandingen av interessante karakterer, handling og komikk.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Frank.N.Steen skrev: ons jul 20, 2022 6:22 pm Prøver meg på M. Emmett Walsh og filmen Sundown: Vampire in Retreat, der var vampyrkomedien en siktet til ovenfor, og fikk nulig raska med meg en stilig Blu-ray utgave fra Vestron Collecton Series, og så vel filmen for første gang, kun senest i fjor. Men likte denne små sære blandingen av interessante karakterer, handling og komikk.
Jøss, trodde ikke noen hadde sett denne!
Men det er korrekt. Walsh er jo mer kjent for sine roller i filmer som "Blade Runner", "Ordinary People", "The Jerk", "Blood Simple" og "Wild Wild West".
Også overraskende å se at han fortsatt er aktiv, selv om han pusher 90.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Artaxerxes skrev: tor jul 21, 2022 10:11 am Jøss, trodde ikke noen hadde sett denne!
Men det er korrekt. Walsh er jo mer kjent for sine roller i filmer som "Blade Runner", "Ordinary People", "The Jerk", "Blood Simple" og "Wild Wild West".
Også overraskende å se at han fortsatt er aktiv, selv om han pusher 90.
Nei, den var kanskje ikke blant de mest kjente, eller letteste å finne av skrekkfilmer, noe som tok litt vel i overkant tid (for meg selv også), da en først kun i fjor kom over filmen i sin helhet på Youtube, og fikk senere nyss om at Vestron Collectors Series skulle utgi den på Blu-ray, så glad man omsider fikk sett den, og handlet den inn i samlingen.

Litt rart, for det er jo som kjent mange kulthelter og karakterskuespillere innen skrekkgenren, spesielt Bruce Campbell.

Ja det at Walsh er stadig aktiv, er meget overraskende. Trodde han var godt voksen allerede på 80-tallet, har liksom alltid sett ut som en der ligger mellom 60-70 år, i nesten alt man har sett han gjøre, men sjeldent en overser hans bidrag.
Foruten de du nevner, så jeg han nylig i et par Cannon 80-talls filmer, der i blant herlig innhopp i Chuck Norris action-eventyret Missing in Action (1984).

Har litt for trått med tid utover dagen, så da er det bare for de som ønsker å overta, å gjøre så. Men hvis ingen har gjort det, innen kvelds, så får en prøve å legge ut et nytt bilde.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ettersom det ikke er postet noen ny oppgave, så får en forsøke seg på en til:
Bilde
Kan vel trygt si si at svært få kom vel egentlig særlig "bra" ut av denne gigantiske filmfloppen, der jo innledet et nytt tiår, da med noen av de største komistjernene fra det forrige. Men hvor flesteparten av hovedrolleinnehaverne, skulle virkelig slite med å komme seg tilbake til gamleformen.
Enkelte falt bare helt av, og forsvant i en nærmest uendelig rekke av middelmådige og direkte dårlige filmer, andre ville jo få noen hyggelige overraskelser her og der, men ja, skuespilleren vi skal frem til, leverte altså en av disse virkelige "hva i huleste heite" type filmene, der tross alt det tåpelige, ufyselige og tidvis elendige, likevel maktet å inneha et eller annet, som gjør at den nærmest har fått ei slags kultstatus blant fans av større filmfiaskoer.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er jo en film jeg har sett et par ganger ;)

Nothing But Trouble 1991 Selveste Dan Akroyd som Judge

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Nothing But Trouble (1991) er selvsagt helt rett. Husker fortsatt at man satt å så den en regntung kveld på TVNorge, rundt midten av 90-tallet, og ja, det var rimelige spesielle saker, men har den nå i samlingen, og ikke helt uten grunn. For ei viss nostalgi over det, samt at man er jo veldig glad i Aykroyd, Chase og Candy, men definitivt ikke deres "beste" stund, og vel, Chase fortsatt jo i skuffelser, mens både Candy og Aykroyd slo jo tilbake i filmer ala My Girl 1 og 2 og Cool Runnings.
Uttrykket til Demi sier vel det meste. "Hva er det jeg har rota meg borti?"

startelver

Legg inn av startelver »

Synes faktisk filmen var bra, ville sikkert gitt den terningkast 4 eller 5 i dag. Herlig underholdning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»