Kandidatturneringen 2022

Svar
Centrist

Kandidatturneringen 2022

Legg inn av Centrist »

Deltakere:
  • Ian Nepomniachtchi
  • Teimour Radjabov
  • Jan-Krzysztof Duda
  • Alireza Firouzja
  • Fabiano Caruana
  • Hikaru Nakamura
  • Richard Rapport
  • Ding Liren
Velkommen til Kandidatturneringen 2022, hvor vinneren spiller mot Carlsen i 2023! (så fremt Carlsen stiller..) Turneringen spilles i Madrid fra 16. juni - 5. juli.

Usikker på om folk følger med noe særlig her, men jeg har i hvert fall ett øye med. Fin seier av Ian i første parti mot favoritten Ding Liren (noe merkelig for min del, men bookmakere er bookmakere.) Ellers virker det som Alireza har kommet for å vinne, vill åpning Radjabov, hvor det til slutt ble remis.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Jeg følger med!

Hvis Alireza eller Hikaru vinner, så håper jeg Magnus stiller. Det kan bli gøy!
Hvis noen av de andre vinner, så håper jeg han lar være, så slipper jeg å kaste bort to uker på nok en kjedelig VM-match.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Følger også litt med, trist at ikke Carlsen har gitt beskjed om han stiller - det har ganske mye å si når vi nærmer oss slutten va turneringa. Syns det er veldig jevn turnering, det er nok 4-5 som kan vinne uten at det vil være overraskende. Etter seier i første parti syns jeg vel Caruana har tatt på seg favorittstemplet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: lør jun 18, 2022 3:49 pm Følger også litt med, trist at ikke Carlsen har gitt beskjed om han stiller - det har ganske mye å si når vi nærmer oss slutten va turneringa. Syns det er veldig jevn turnering, det er nok 4-5 som kan vinne uten at det vil være overraskende. Etter seier i første parti syns jeg vel Caruana har tatt på seg favorittstemplet.
Om Caruana slår Nepo i kveld vil jeg si han er stor favoritt selv om det er tidlig, men han er dessverre en av de jeg tror Carlsen ikke gidder å møte en gang til.

Jeg tror egentlig ikke han orker å møte andre enn Firouzja, (kanskje Ding) så får vel håpe på de her da.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kjempeblunder av Alireza, går på tap mot Rapport.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Nepo og Caruana i ledelsen etter tre runder. Har ikke troen på Nepo, stabiliteten er ikke der i en turnering som denne. Fabi er min favoritt til å vinne, og det er nok bare han og Ding Liren som har en realistisk sjanse mot Magnus. Selv om Fabi ikke har vunnet et parti mot Magnus siden 2015, og ingenting de siste årene tyder på at han har større sjansen nå enn i 2018.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nepo slår Firouzja, og går dermed opp i +2 - nå er det en lang turnering og Nepo kan jo når som helst kollapse.

Og ny match mot Nepo er vel kanskje det siste Magnus orker, og det vil jo også gi FIDE hodebry. For hvor involvert vil det russiske sjakkforbundet være i en ny VM-match? Sist brukte de jo store penger.

Snellman

Legg inn av Snellman »

PowersIave skrev: tir jun 21, 2022 12:14 am Nepo og Caruana i ledelsen etter tre runder. Har ikke troen på Nepo, stabiliteten er ikke der i en turnering som denne. Fabi er min favoritt til å vinne, og det er nok bare han og Ding Liren som har en realistisk sjanse mot Magnus.
Ikke for å arrestere deg i lys av at Nepo nettopp slo Firouzja, men argumentet om at Ian ikke takler en slik turnering blir veldig rart å bruke om Carlsens forrige utfordrer. Du tenker Nepo dro fordel av at forrige kandidatturnering ble todelt?
Nå er det såklart lenge igjen, men det ser ut som han kan ta en "Anand", selv om Vishy ikke vant to kanditatturneringer på rad, så var det uansett overraskende i 2014.

Et annet interessant poeng jeg hørte er at hvis Firouzja leder sammenlagt med få partier igjen, kunne han da strategisk prøvd å ende som nr. to istedet slik at Carlsen potensielt ikke stiller til kamp og det derfor er bedre for Firo å møte vinneren av kandidatturneringen enn "main man" Magnus himself?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Etter 4 av 14 under så er nå stillingen slik:

1 Nepomniachtchi, Ian 3/4
2 Caruana, Fabiano 2½/4
3 Duda, Jan-Krzysztof 2/4
4 Rapport, Richard 2/4
5 Nakamura, Hikaru 2/4
6 Ding, Liren 1½/4
7 Radjabov, Teimour 1½/4
8 Firouzja, Alireza 1½/4

Det er en lang turnering så alt kan kastes om, og jeg vil tippe at både nerver og form kan gjøre utslag når vi nærmer oss 10. runde.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Snellman skrev: tir jun 21, 2022 6:29 pm Du tenker Nepo dro fordel av at forrige kandidatturnering ble todelt?
Det er akkurat det jeg tenker. Uansett en imponerende start av Nepo så langt, men seieren i dag tror jeg var veldig nødvendig. Tror man må slå Alireza med hvite brikker skal man ha vinnersjanser. Den nye franskmannen er fryktelig overhypet (nå slår han vel til og vinner hele turneringen).

Jompa

Legg inn av Jompa »

Magnus om turneringen så langt: Frankly I don't think anyone's played particulary well so far.

Magnus stiller neppe mot Nepo igjen. Men det er en lang turnering, så det meste kan skje. Det er nok uansett for tidlig for Alireza.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Jompa skrev: ons jun 22, 2022 4:19 pm Magnus om turneringen så langt: Frankly I don't think anyone's played particulary well so far.

Magnus stiller neppe mot Nepo igjen. Men det er en lang turnering, så det meste kan skje. Det er nok uansett for tidlig for Alireza.
Magnus veldig kritisk på stream i går. Uttalelsene, sett isolert, tyder jo på at han ikke vil stille mot noen andre enn Alireza. Nå har han jo sagt det også, men har selv tenkt at spillere som han ikke har møtt uansett ville vært interessant. Viktig parti for Alireza i dag mot Caruana isåfall.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Snellman skrev: tir jun 21, 2022 6:29 pm
Et annet interessant poeng jeg hørte er at hvis Firouzja leder sammenlagt med få partier igjen, kunne han da strategisk prøvd å ende som nr. to istedet slik at Carlsen potensielt ikke stiller til kamp og det derfor er bedre for Firo å møte vinneren av kandidatturneringen enn "main man" Magnus himself?
Problemet til alle som spiller i en VM-match om Magnus ikke deltar er at tittelen ikke vil noen annerkjennelse. Carlsen er så dominant i verden i dag at det vil være umulig for en ny verdensmester å hevde å være best i verden, og da spørs det også hvor mye oppmerksomhet og penger det vil være i å ha en slik tittel. Den vil opplagt ikke være verdiløs, men det vil opplagt være en kjip situasjon.

Jack

Legg inn av Jack »

Nepo må seriøst slutte å blitze ut dårlige moves når han har over timen igjen på klokka. Han har hele verden for sine ben om han bare tar seg tida til å tenke gjennom trekkene sine. Er det manglende disiplin som er årsaken? Holdt på å gå skikkelig galt mot Hikaru, men Hikaru rotet det til for seg selv og partiet endte i remis.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Vinst på Nepo og Caruana i dag. Alireza med tap med hvite brikker mot Caruana. Skal mye til om det ikke blir Nepo eller Caruana som tar dette ned.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Bilde

Jompa

Legg inn av Jompa »

Nepo lå 27-28 poeng bak Alireza på rankingen før kandidatturneringen. Nå har Nepo passert mannen som representerer Frankrike.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Rett og slett skuffende av Alireza så langt. Langt ifra det nivået som kan forventes, selv om jeg selv antok at det kom til å være litt tidlig i år forventer man f.eks. remis med hvite brikker på dette nivået.

Imponerende prep av Nakamura!

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Nepo imponerer veldig. Skulle han stå distansen blir jeg sjokkert. Hvor mange superturneringer har han vunnet i sitt liv?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Snart halvveis og selvsagt mye som kan skje, men det meste peker mot Nepo eller Caruana - og da møter de jo fort hverandre siden ingen av dem fremstår veldig inspirerende for Carlsen å møte.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Spennende hva som skjer med VM både på kort og litt lengre sikt.
En annen ting er jo hvis/når Alireza slår virkelig mellom. Da kan det jo ende med at Nepo/Caruana sitter og forsvarer VM-tittelen sin og MC må kjempe med Alireza om utfordrerplassen.
Det kan også bli litt vanskelgere med GOAT MC vs. Kasparov når/hvis MC sier fra seg VM-tittelen.

Kanskje sjakken trenger en helt ny person. En ny Polgar hadde jo virkelig fått mediaoppmerksomhet. Altså en som hadde klatret helt til topps i en VM-finale.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nepo står til vinst Rapport, det lukter VM-match for den godeste russeren.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Richard Rapport er en gal, gal mann. Han gikk ikke med på trekkgjentagelse og har ofret dronningen mot to tårn, og nå står han til tap mot Nepo.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Nepo igjen altså, noe så kjedelig. Uhyre synd ikke So er med.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Caruana presser for seier mot Radjabov, computeren sier at han står til seier - men skal fullføres. I tilfelle så ligner dette en duell etter halvspilt turnering.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: lør jun 25, 2022 5:28 pm Nepo igjen altså, noe så kjedelig. Uhyre synd ikke So er med.
Vinner Caruana i dag så tror jeg det blir han.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Vinst også på Caruana. Mye svakt spill her.

En ting er at dette er kandidatturneringen der man forventer et høyt nivå. Kramnik mener at han aldri har sett så dårlig spill i en toppturnering noensinne. Mener flere av spillerne spiller på 2300 nivå. Fristende å være enig, selv om 2300 er en overdrivelse.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Kjapp remis på Nepo i dag, mens Caruana står til tap mot Naka. Har også lite tid på klokka.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Mye rart fra Naka de siste trekkene nå, som gir Caruana et lite håp om remis.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Jompa skrev: søn jun 26, 2022 8:31 pm Mye rart fra Naka de siste trekkene nå, som gir Caruana et lite håp om remis.
Naka tar seieren og Nepo stikker litt ifra i tet. Uansett hadde det vært utrolig mye mere stas med Naka som seierherre i denne turneringen enn Nepo eller Caruana.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»