-----Mehell skrev: ↑ons jun 22, 2022 1:36 amNei. Det er vel en begynnerlønn på omtrentlig 600.000,- og det kommer tillegger oppå der.Caputo skrev: ↑ons jun 22, 2022 1:30 amJeg vet ikke hvordan de regner her men det er snittlønn de fleste refererer til på rett over 600k. Da er vell overtid og alt medregnet for alle flymekanikere?PapaSmurf skrev: ↑ons jun 22, 2022 1:14 am
Det er ingen tvil om at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Men om det stemmer at denne gjengen har 600.000 i grunnlønn og de tjener rundt 800.000 på grunn av tillegg for blant annet skiftarbeid og andre påslag så mener jeg de stiller et stykke bak i køen blant de som jeg unner høyere lønn.
Sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv er yrker som bare kan drømme om slike lønninger. Og de har kjipe jobber de.
Da er du ikke langt fra sykepleiere, i tillegg er det mulig at en så liten bransje vil tillegg få større utslag på snittet?
Synes folk har fryktelig lett for å kjøpe utsagn fra NHO som vi jo vet har all grunn til å oppgi høye tall.
Egentlig er dette en veldig rar sak der jeg tviler på at vi vet mer enn 20 % av fakta.
Gjennomsnittslønnen skal visstnok være noen hundre tusen over det igjen.
Jeg jobber 12 timer hver dag to uker i strekk hver måned. Og de samme to ukene er jeg langt hjemmefra og går glipp av alt som eventuelt skjer i det tidsrommet. Helligdager, høytidsdager osv... er det i rotasjonen min så må jeg jobbe de dagene og.
Tror ikke disse folkene har hverken en mer fysisk krevende jobb eller en jobb hvor de mister mer tid med familie og venner enn det jeg og andre rotasjonsarbeidere har.
Jeg synes ikke synd på meg og mine arbeidskollegaer, og da synes jeg definitivt ikke synd på disse sytpeisene.
Da jobber du mange flere timer enn andre som går på såkalte Nordsjø-skift, som er 2 uker på og har 4 uker fri. En skiftarbeider som inkludere nattskift, skal jobbe 33,5 timers uke og de som jobber 2-skift, tidlige morgen og seine kveld, 35,5 timers uke. Hver tur på 12-timers dagskift på plattform i nordsjøen, ble regnet til 168 timer og jeg vet ikke hvor mye de regner at nattskiftturene gir i timer. Det går som kjent en del tid bort i reising og, hele dagen en reiste gikk jo med og lignende ved hjemkomst. Nattskiftturer var særs slitsomme og jeg sov dårlig hele turen offshore og når jeg kom hjem etter en tur på nattskift, gikk det dagevis før jeg kom inn i rytmen. De som jobber nattskift får, ifølge en svensk undersøkelse, oftere problemer med hjertekarsykdommer, blir oftere uføre og har i snitt 8-10 års redusert levealder.
En renholdsarbeider i Nordsjøen vil jeg tro ligger på rundt en million kroner, med alle tillegg og overtid, pålagte kursing på fritiden. Jeg vet ikke hvordan flyteknikerne jobber, men de må nok reise til det stedet som flyene blir reparert&vedlikeholdt. Og det er nok ikke på hver en flyplass, men ved de største, vil jeg tro. Og da er de sikkert inne på en turnusordning de også. Jeg tipper at også flyteknikerne må oppdatere sin kunnskap og må kurses jevnt over på in fritid, fravær fra hjemmet i tillegg til jobbfraværet. De kan sikkert ikke velge å være hjemme på helligdager, i jul og påske mm og må vel få en kompensasjon for dette. Jeg vet ikke hvor lang utdannelse de har, flyteknikerne, men jeg leste 7 år et sted og tenkte at; Oy! dét var mye! Egentlig tror jeg det må være feil. Så når en ikke vet, bør en iallefall ikke uttale seg bombastisk om - det.