Flystreiken

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Flystreiken

Legg inn av newsflash »

Fra lørdag morgen ble 31 flyteknikere tatt ut i streik, fra mandag morgen blir ytterligere 75 tatt ut. Dermed er ca 25 av alle flyteknikerne i Norge i streik.

Link

Frem til nå er det ingen flygninger som er rammet av dette, men det kan raskt endre seg.

Blir dette sommeren det er streik som setter en stopper for utenlandsferien? Etter to år med Covid så mistenker jeg at sympatien til den norske folk ikke vil være på de streikenes side særlig lenge.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det kan godt være at de ikke får mye sympati, men det er jo litt av poenget med en streik også, at man gjør det når det merkes.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Greit for meg dersom flyteknikerne fikser seg et lønnsløft, men da syns jeg at jeg som er pensjonist og kona som er ufør kreftsyk får det samme som dem.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Chromeback skrev: lør jun 18, 2022 12:14 pm Det kan godt være at de ikke får mye sympati, men det er jo litt av poenget med en streik også, at man gjør det når det merkes.
Absolutt.

Men den som "vinner" folkesympatien går også ofte seirende ut i fra en arbeidskonflikt. Det er ikke uten grunn f.eks. NSF kjører mediekampanjer ved hvert eneste lønnsoppgjør.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Partene har møttes til mekling i dag, men disse er nå avsluttet uten at en har kommet til enighet.

"Det står bom fast. Det er ultimate krav fra NHO og ingen reell forhandlingsvilje fra arbeidsgiversiden. Delegasjonen reiser hjem, sier NFO-leder Jan Skogseth til TV-kanalen."

Link

Dermed går det mot en opptrapping i morgen.

Mehell

Legg inn av Mehell »

fargeblind skrev: lør jun 18, 2022 12:18 pm Greit for meg dersom flyteknikerne fikser seg et lønnsløft, men da syns jeg at jeg som er pensjonist og kona som er ufør kreftsyk får det samme som dem.
Huff. Håper det går bra med kona di.
Og ja, pensjonister fortjener å ha en god alderdom. Altfor mange pensjonister får for liten trygd, og NAV med sine regler fortjener vel hele biblioteker med klager på alt som er galt der. Uføretrygd er ofte en av disse, kan det virke som.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Jeg flyr 2 til 4 ganger pr måned i tilknytning til jobb, så jeg er relativt bekymret for denne streiken, hvis jeg skal se litt egoistisk på det.
Skal ut og fly førstkommende tirsdag, så kan jo bli en slitsom dag allerede da.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

De har jo ikke skamvett ,de tjener faktisk godt og nå sliter fly bransjen så det holder pga pandamien.

https://www.nrk.no/norge/flyteknikere-g ... 1.16007817

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Om det stemmer at de faktisk vil ha 17-18 prosents lønnsøkning så er jo det ganske langt utenfor det som er realistisk.

Skjønner at folk blir litt ekstra småsure om ferien ryker når kravet er såpass urealistisk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Sankaa skrev: man jun 20, 2022 8:17 am Om det stemmer at de faktisk vil ha 17-18 prosents lønnsøkning så er jo det ganske langt utenfor det som er realistisk.

Skjønner at folk blir litt ekstra småsure om ferien ryker når kravet er såpass urealistisk.
Det var et småfriskt krav, ja. 17%.... Lønnshopp på kr. 60,- pr. time.
Jeg er pensjonist og tror jeg fikk 4% økning i pensjon. Og det er allerede spist opp av inflasjonen.
Jeg godtar kravet deres, dersom vi pensjonister også får 17-18% mer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sankaa skrev: man jun 20, 2022 8:17 am Om det stemmer at de faktisk vil ha 17-18 prosents lønnsøkning så er jo det ganske langt utenfor det som er realistisk.

Skjønner at folk blir litt ekstra småsure om ferien ryker når kravet er såpass urealistisk.
https://www.aftenposten.no/norge/i/dnVR ... loennskrav

Snittlønn på nesten 800k og startlønn som ferdigutdannet på nesten 700k. Riktignok med tillegg, men likevel.......

Og de krever 60 kr/timen, noe som skulle utgjøre rundt 115k ekstra i året. Rimelig spinnville lønnskrav. Totalt uten kontakt med virkeligheten.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: lør jun 18, 2022 12:14 pm Det kan godt være at de ikke får mye sympati, men det er jo litt av poenget med en streik også, at man gjør det når det merkes.
Hvis en streik ikke merkes for folk flest er den ikke mye verdt. Men å få sympati nå for et lønnskrav på 17-18%, i en bransje som sliter veldig etter pandemien, det tror jeg blir vanskelig. Og hvis folk mister ferien enda et år, nå pga streik, da blir nok støtten enda mindre.
Meget mulig at man har et problem i den bransjen, ikke minst med rekruttering, men et steilt og høyt lønnskrav akkurat nå virker ikke veldig smart.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

fargeblind skrev: man jun 20, 2022 8:29 am
Sankaa skrev: man jun 20, 2022 8:17 am Om det stemmer at de faktisk vil ha 17-18 prosents lønnsøkning så er jo det ganske langt utenfor det som er realistisk.

Skjønner at folk blir litt ekstra småsure om ferien ryker når kravet er såpass urealistisk.
Det var et småfriskt krav, ja. 17%.... Lønnshopp på kr. 60,- pr. time.
Jeg er pensjonist og tror jeg fikk 4% økning i pensjon. Og det er allerede spist opp av inflasjonen.
Jeg godtar kravet deres, dersom vi pensjonister også får 17-18% mer.
Jeg som arbeidtaker kan se frem til 2,46% lønnsøkning....

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

KongOlav2 skrev: man jun 20, 2022 8:33 am
Sankaa skrev: man jun 20, 2022 8:17 am Om det stemmer at de faktisk vil ha 17-18 prosents lønnsøkning så er jo det ganske langt utenfor det som er realistisk.

Skjønner at folk blir litt ekstra småsure om ferien ryker når kravet er såpass urealistisk.
https://www.aftenposten.no/norge/i/dnVR ... loennskrav

Snittlønn på nesten 800k og startlønn som ferdigutdannet på nesten 700k. Riktignok med tillegg, men likevel.......

Og de krever 60 kr/timen, noe som skulle utgjøre rundt 115k ekstra i året. Rimelig spinnville lønnskrav. Totalt uten kontakt med virkeligheten.
Det er helt utenfor fatteevne at de tror det skal gå gjennom i et "ordinært" lønnsoppgjør.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Rainmaker skrev: man jun 20, 2022 12:36 pm
fargeblind skrev: man jun 20, 2022 8:29 am
Sankaa skrev: man jun 20, 2022 8:17 am Om det stemmer at de faktisk vil ha 17-18 prosents lønnsøkning så er jo det ganske langt utenfor det som er realistisk.

Skjønner at folk blir litt ekstra småsure om ferien ryker når kravet er såpass urealistisk.
Det var et småfriskt krav, ja. 17%.... Lønnshopp på kr. 60,- pr. time.
Jeg er pensjonist og tror jeg fikk 4% økning i pensjon. Og det er allerede spist opp av inflasjonen.
Jeg godtar kravet deres, dersom vi pensjonister også får 17-18% mer.
Jeg som arbeidtaker kan se frem til 2,46% lønnsøkning....
Antagelig en del større sprik rundt om, jeg fikk 5,5 %.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fullstendig urimelig, det er bare bøndene som kan drive på slik og likevel få sympati i befolkningen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Sa ikke han forhandlingslederen at de hadde ett eller annet på nivå med stuepike???
Hva var det utsagnet.
Trur jeg sjelden har sett så store avvik når det gjelder tilbud/etterspørsel så vanskelig og se for seg at disse kan bli enige!

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

GoingKronos skrev: man jun 20, 2022 1:39 pm Fullstendig urimelig, det er bare bøndene som kan drive på slik og likevel få sympati i befolkningen.
Forhåpentligvis kan det bli kraftig reversering for bøndene etter neste stortingsvalg, siden den linja er lagt fra SP nå om å reversere alt som foregående regjeringer har gjort, så regner jeg med at et skifte ved neste stortingsvalg betyr 0 oppgjør for bøndene for å utjevne de kravene som de fikk i år, og so de kommer til og få de neste 3 årene, slik at man kutter flere milliarder til bøndene ved neste periode.

TWU

Legg inn av TWU »

Omfattende streiker i flybransjen i disse dager er å aktivt jobbe for å nedlegge egen arbeidsplass. Når det i tillegg er snakk om helt latterlige krav til lønnsøkning, klarer jeg bare ikke å finne særlig forståelse.

SAS-pilotene har i det minste en forståelig grunn, selv om en eventuell streik der fort betyr konkurs (og derfor sannsynligvis ikke vil skje)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

TWU skrev: man jun 20, 2022 1:47 pm Omfattende streiker i flybransjen i disse dager er å aktivt jobbe for å nedlegge egen arbeidsplass. Når det i tillegg er snakk om helt latterlige krav til lønnsøkning, klarer jeg bare ikke å finne særlig forståelse.

SAS-pilotene har i det minste en forståelig grunn, selv om en eventuell streik der fort betyr konkurs (og derfor sannsynligvis ikke vil skje)
Nei, streiken så er nå er vel den som er mest sannsynlig (dvs. den er jo sånn sett allerede aktiv). Hvor lenge kan fly fly uten flyteknikere og hvor mange har man i egen stall/i andre fagforbund?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: man jun 20, 2022 1:42 pm Forhåpentligvis kan det bli kraftig reversering for bøndene etter neste stortingsvalg, siden den linja er lagt fra SP nå om å reversere alt som foregående regjeringer har gjort, så regner jeg med at et skifte ved neste stortingsvalg betyr 0 oppgjør for bøndene for å utjevne de kravene som de fikk i år, og so de kommer til og få de neste 3 årene, slik at man kutter flere milliarder til bøndene ved neste periode.
Så hva skal målet med norsk landbrukspolitikk være? En politikk som nærmest er en oppfordring til omlegging til mer industrilandbruk. Enten må man akseptere at det koster en del penger å drive jordbruk i Norge, eller så kan man like godt legge ned det aller meste og drive jordbruk kun i 3-4 begrensede geografiske områder hvor forholdende ligger best til rette.

Jeg vet ikke strukturen på årets jordbruksoppgjør, og om det kan bli en reduksjon dersom prisene på innsatsfaktorer faller tilbake til et mer "normalt" nivå. Men jeg er rimelig sikker på at det aldri kommer til å bli en fjerning av deres "generelle" lønnsøkning etter kommende stortingsvalg. Landbrukspolitikken har jo også jevnt over god støtte i den norske befolkningen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Lurer på hva som skjer hvis alt bare bryter sammen. Dvs. man får flere streiker. Det sitter jo langt inne med tvungen lønnsnemnd men nesten så man tenker det kan skje hvis det skulle bli streik for alle selskapene.
Nesten så man begynner å lure på om flyvning i hele Europa kan "bryte sammen". Dvs. det har vel det nesten skjedd enkelte steder allerede.

Flyr forøvrig med SAS til Paris 10. juli og tilbake fra London med Norwegian 20. juli så ganske spent. Heldigvis voksne unger sånn sett og alle relativt raske og friske.
Men med dette kaoset kan man jo begynne å lure på om man burde reise utenlands hvis man har barn/dårlig helse.

Står jo hvert år om noen som har strandet på en øde flyplass ett eller sted i "syden" og ikke kommer seg hjem. Blir vel 10x flere slike historier i år.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Canucks skrev: man jun 20, 2022 1:42 pm
GoingKronos skrev: man jun 20, 2022 1:39 pm Fullstendig urimelig, det er bare bøndene som kan drive på slik og likevel få sympati i befolkningen.
Forhåpentligvis kan det bli kraftig reversering for bøndene etter neste stortingsvalg, siden den linja er lagt fra SP nå om å reversere alt som foregående regjeringer har gjort, så regner jeg med at et skifte ved neste stortingsvalg betyr 0 oppgjør for bøndene for å utjevne de kravene som de fikk i år, og so de kommer til og få de neste 3 årene, slik at man kutter flere milliarder til bøndene ved neste periode.
Det er her det blir feil. Det var den borgalege regjering som sette i gang ein reveseringspolitikk som dei kalte reformar. Dei reverserte politiet, jernbanen osv. Dei gjekk så langt at dei sa at det skulle bli umulig å forandre det dei hadde gjort. Og så får SP og Ap skulda for reversering.

Everenga

Legg inn av Everenga »

GoingKronos skrev: man jun 20, 2022 1:39 pm Fullstendig urimelig, det er bare bøndene som kan drive på slik og likevel få sympati i befolkningen.
De har jo den fordelen at de ikke er avhengig av sympati i befolkningen men kun i den politiske vingen av interesseorganisasjonen deres som er en stor del av suppekoalisjonen.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MRSA skrev: man jun 20, 2022 2:41 pm
Canucks skrev: man jun 20, 2022 1:42 pm
GoingKronos skrev: man jun 20, 2022 1:39 pm Fullstendig urimelig, det er bare bøndene som kan drive på slik og likevel få sympati i befolkningen.
Forhåpentligvis kan det bli kraftig reversering for bøndene etter neste stortingsvalg, siden den linja er lagt fra SP nå om å reversere alt som foregående regjeringer har gjort, så regner jeg med at et skifte ved neste stortingsvalg betyr 0 oppgjør for bøndene for å utjevne de kravene som de fikk i år, og so de kommer til og få de neste 3 årene, slik at man kutter flere milliarder til bøndene ved neste periode.
Det er her det blir feil. Det var den borgalege regjering som sette i gang ein reveseringspolitikk som dei kalte reformar. Dei reverserte politiet, jernbanen osv. Dei gjekk så langt at dei sa at det skulle bli umulig å forandre det dei hadde gjort. Og så får SP og Ap skulda for reversering.
Dårlige reformer er ikke reversering, det var som sagt problemer alt og noe måtte skje med det som var på plass, det som SP har gjort i stor grad er å sende alt tilbake til start på alle plan, fra domstolsreformen ti politireformen. Jeg er enig i at politireformen f.eks var feilslått, men det man burde gjøre er å gi en riktig reform, og ikke bare komme med, alt var bra før og rykke tilbake til det, og det er først og fremst SP min kritikk på dette går mot, AP gjør som Høyre og lar småpartiene få styre showet, så kan kanskje Støre kjøre en Erna med "Ikke slik jeg ville ordlagt/gjort dette" type variant.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Canucks skrev: man jun 20, 2022 3:59 pm
MRSA skrev: man jun 20, 2022 2:41 pm
Canucks skrev: man jun 20, 2022 1:42 pm

Forhåpentligvis kan det bli kraftig reversering for bøndene etter neste stortingsvalg, siden den linja er lagt fra SP nå om å reversere alt som foregående regjeringer har gjort, så regner jeg med at et skifte ved neste stortingsvalg betyr 0 oppgjør for bøndene for å utjevne de kravene som de fikk i år, og so de kommer til og få de neste 3 årene, slik at man kutter flere milliarder til bøndene ved neste periode.
Det er her det blir feil. Det var den borgalege regjering som sette i gang ein reveseringspolitikk som dei kalte reformar. Dei reverserte politiet, jernbanen osv. Dei gjekk så langt at dei sa at det skulle bli umulig å forandre det dei hadde gjort. Og så får SP og Ap skulda for reversering.
Dårlige reformer er ikke reversering, det var som sagt problemer alt og noe måtte skje med det som var på plass, det som SP har gjort i stor grad er å sende alt tilbake til start på alle plan, fra domstolsreformen ti politireformen. Jeg er enig i at politireformen f.eks var feilslått, men det man burde gjøre er å gi en riktig reform, og ikke bare komme med, alt var bra før og rykke tilbake til det, og det er først og fremst SP min kritikk på dette går mot, AP gjør som Høyre og lar småpartiene få styre showet, så kan kanskje Støre kjøre en Erna med "Ikke slik jeg ville ordlagt/gjort dette" type variant.
Dårlege reformar er er reversering av ting som har fungert i mange år.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MRSA skrev: man jun 20, 2022 5:34 pm
Canucks skrev: man jun 20, 2022 3:59 pm
MRSA skrev: man jun 20, 2022 2:41 pm

Det er her det blir feil. Det var den borgalege regjering som sette i gang ein reveseringspolitikk som dei kalte reformar. Dei reverserte politiet, jernbanen osv. Dei gjekk så langt at dei sa at det skulle bli umulig å forandre det dei hadde gjort. Og så får SP og Ap skulda for reversering.
Dårlige reformer er ikke reversering, det var som sagt problemer alt og noe måtte skje med det som var på plass, det som SP har gjort i stor grad er å sende alt tilbake til start på alle plan, fra domstolsreformen ti politireformen. Jeg er enig i at politireformen f.eks var feilslått, men det man burde gjøre er å gi en riktig reform, og ikke bare komme med, alt var bra før og rykke tilbake til det, og det er først og fremst SP min kritikk på dette går mot, AP gjør som Høyre og lar småpartiene få styre showet, så kan kanskje Støre kjøre en Erna med "Ikke slik jeg ville ordlagt/gjort dette" type variant.
Dårlege reformar er er reversering av ting som har fungert i mange år.
Tja, dårlige reformer er bare å gjøre vondt verre, eller gjøre vondt fortsatt vondt i ny innpakning, og det som gjøres nå er reversering tilbake på ting som allerede ikke fungerte, men ser at vi nå beveger oss ut litt på sidelinjen av flystreiken.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

VivaLV skrev: man jun 20, 2022 1:41 pm Sa ikke han forhandlingslederen at de hadde ett eller annet på nivå med stuepike???
Hva var det utsagnet.
Trur jeg sjelden har sett så store avvik når det gjelder tilbud/etterspørsel så vanskelig og se for seg at disse kan bli enige!
Jeg tror ikke det var stuepike. Jeg har lett etter det utsagnet men finner det ikke. Han nevnte noen som ikke tjener særlig godt - og det samsvarer ikke med det vi leser alle andre steder i fht teknikernes lønn.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tullekoppen skrev: man jun 20, 2022 5:52 pm
VivaLV skrev: man jun 20, 2022 1:41 pm Sa ikke han forhandlingslederen at de hadde ett eller annet på nivå med stuepike???
Hva var det utsagnet.
Trur jeg sjelden har sett så store avvik når det gjelder tilbud/etterspørsel så vanskelig og se for seg at disse kan bli enige!
Jeg tror ikke det var stuepike. Jeg har lett etter det utsagnet men finner det ikke. Han nevnte noen som ikke tjener særlig godt - og det samsvarer ikke med det vi leser alle andre steder i fht teknikernes lønn.
Minstelønnssatsen ligger på nivå med en renholder. Den må kraftig opp.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... flymegling

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

VivaLV skrev: man jun 20, 2022 2:33 pm Står jo hvert år om noen som har strandet på en øde flyplass ett eller sted i "syden" og ikke kommer seg hjem. Blir vel 10x flere slike historier i år.
Mens de fleste andre har mekling på våren med streikefare i slutten av mai er det totalt uoversiktlig hva gjelder flybransjen. Det er mange yrkesgrupper og vi blir også påvirket av hva som skjer i andre land.
Det kan virke som om vi hører om en eller annen streik/ streikefare året rundt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»