Flystreiken

Svar
GoingKronos

Re: Flystreiken

Legg inn av GoingKronos »

Widerøe vil ikke fly på kortbanenettet fremover. AP sin ordfører i Vadsø mener regjeringen må sette inn tvungen lønnsnemd, ikke for at det er fare for liv og helse - men for at folk skal reise på ferie. Det er ikke mye igjen av arbeidernes parti akkurat.

– Dette er helt meningsløst. Jeg regner med at regjeringen nå setter inn tvungen lønnsnemd øyeblikkelig. Vi kan ikke ha det sånn i dette landet. Det er mange folk som lenge har planlagt å reise på ferie, så jeg regner med at regjeringa griper inn. Link

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da er det klart at NHO avslo søknaden om dispensjon for de flyteknikerne som jobber med ambulanseflyene til Babcock.

Link

Dermed har regjeringen neppe annet valg ennå gå til tvungen lønnsnemd, det vil kun gå timer fra flyteknikerne tas ut til ambulanseflyene må settes på bakken.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

newsflash skrev: lør jun 25, 2022 2:22 pm Da er det klart at NHO avslo søknaden om dispensjon for de flyteknikerne som jobber med ambulanseflyene til Babcock.
Det er virkelig uansvarlig av NHO, og det er utvilsomt at de satser alt på tvungen lønnsnemd. Det spørs hvordan arbeidsmiljøet vil være, skal vi tippe at det blir en rekke gå sake-aksjoner og sykemeldinger i tiden fremover?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GoingKronos skrev: lør jun 25, 2022 3:15 pm Det er virkelig uansvarlig av NHO, og det er utvilsomt at de satser alt på tvungen lønnsnemd. Det spørs hvordan arbeidsmiljøet vil være, skal vi tippe at det blir en rekke gå sake-aksjoner og sykemeldinger i tiden fremover?
NHO undergraver streikevåpenet når de opptrer på denne måten, ingen tvil om at de ønsker å presse frem tvungen lønnsnemd. Og de kommer til å lykkes.

Dette er et angrep på streikeretten.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

newsflash skrev: lør jun 25, 2022 3:52 pm
GoingKronos skrev: lør jun 25, 2022 3:15 pm Det er virkelig uansvarlig av NHO, og det er utvilsomt at de satser alt på tvungen lønnsnemd. Det spørs hvordan arbeidsmiljøet vil være, skal vi tippe at det blir en rekke gå sake-aksjoner og sykemeldinger i tiden fremover?
NHO undergraver streikevåpenet når de opptrer på denne måten, ingen tvil om at de ønsker å presse frem tvungen lønnsnemd. Og de kommer til å lykkes.

Dette er et angrep på streikeretten.
Babcock kan vel bare melde seg ur av NHO så er deres problem løst. Flyteknikerne kan jo bare nekte å ta på seg ekstratimer. Regjeringen kan starte arbeidet med å føre over smbulanseflygingen yil forsvaret. Regjeringen ksn også foreslå en lov slm nekter lockout innen kritiske sa funnsaktiviteter.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

virrvar skrev: lør jun 25, 2022 4:37 pm
newsflash skrev: lør jun 25, 2022 3:52 pm
GoingKronos skrev: lør jun 25, 2022 3:15 pm Det er virkelig uansvarlig av NHO, og det er utvilsomt at de satser alt på tvungen lønnsnemd. Det spørs hvordan arbeidsmiljøet vil være, skal vi tippe at det blir en rekke gå sake-aksjoner og sykemeldinger i tiden fremover?
NHO undergraver streikevåpenet når de opptrer på denne måten, ingen tvil om at de ønsker å presse frem tvungen lønnsnemd. Og de kommer til å lykkes.

Dette er et angrep på streikeretten.
Babcock kan vel bare melde seg ur av NHO så er deres problem løst. Flyteknikerne kan jo bare nekte å ta på seg ekstratimer. Regjeringen kan starte arbeidet med å føre over smbulanseflygingen yil forsvaret. Regjeringen ksn også foreslå en lov slm nekter lockout innen kritiske sa funnsaktiviteter.
Det er for seint å melde seg ut etter at konflikta er i gang.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

MRSA skrev: lør jun 25, 2022 4:57 pm
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 4:37 pm
newsflash skrev: lør jun 25, 2022 3:52 pm

NHO undergraver streikevåpenet når de opptrer på denne måten, ingen tvil om at de ønsker å presse frem tvungen lønnsnemd. Og de kommer til å lykkes.

Dette er et angrep på streikeretten.
Babcock kan vel bare melde seg ur av NHO så er deres problem løst. Flyteknikerne kan jo bare nekte å ta på seg ekstratimer. Regjeringen kan starte arbeidet med å føre over smbulanseflygingen yil forsvaret. Regjeringen ksn også foreslå en lov slm nekter lockout innen kritiske sa funnsaktiviteter.
Det er for seint å melde seg ut etter at konflikta er i gang.
Hvor står det. Full organisasjonsfrihet her. Konflikter har da ført til trusler om utmelding tidligere.

Dejan_Stankovic89

Legg inn av Dejan_Stankovic89 »

Jeg skal fly imorgen 0700. Er det i hele tatt mulig når NHO ønsker lockout fra imorgen?

Myril

Legg inn av Myril »

Da står to ambulansefly, og det flyet i Brønnøysund er i alle fall kritisk for liv og helse. Er vel fort over nå...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm
MRSA skrev: lør jun 25, 2022 4:57 pm
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 4:37 pm
Babcock kan vel bare melde seg ur av NHO så er deres problem løst. Flyteknikerne kan jo bare nekte å ta på seg ekstratimer. Regjeringen kan starte arbeidet med å føre over smbulanseflygingen yil forsvaret. Regjeringen ksn også foreslå en lov slm nekter lockout innen kritiske sa funnsaktiviteter.
Det er for seint å melde seg ut etter at konflikta er i gang.
Hvor står det. Full organisasjonsfrihet her. Konflikter har da ført til trusler om utmelding tidligere.
Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Merkelige greier, først meldes det at to ambulansefly er satt på bakken, deretter meldes det at den første meldingen var feil og at ambulanseflyene er i beredskap som normalt.

Link

Noen som er vel ivrig etter tvungen lønnsnemd i kommunikasjonsavdelingen til NHO?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Noen som vet hvordan det bestemmes/hvem som bestemmer nøyaktig når lønnsforhandlinger skal finne sted? Er jo sinnsykt irriterende at forhandlinger for grupper i flybransjen finner sted helt i slutten av juni, rett før mange skal reise på sommerferie. Hadde de forhandlet en måned tidligere, ville det blitt mye mindre sjanse for streik i sommerferien.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

KongOlav2 skrev: søn jun 26, 2022 10:59 am Noen som vet hvordan det bestemmes/hvem som bestemmer nøyaktig når lønnsforhandlinger skal finne sted? Er jo sinnsykt irriterende at forhandlinger for grupper i flybransjen finner sted helt i slutten av juni, rett før mange skal reise på sommerferie. Hadde de forhandlet en måned tidligere, ville det blitt mye mindre sjanse for streik i sommerferien.
Det er det vel allerede svart på tidligere i tråden. Forhandlet har man allerede gjørt en stund uten å bli enige. Så kommer man til et punkt der man melder saken til megling. Så er det opp til riksmeglingsmannen å finne tid for meglingen.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm
MRSA skrev: lør jun 25, 2022 4:57 pm

Det er for seint å melde seg ut etter at konflikta er i gang.

Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm

Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Det ville vere svik. Og ingen kan stole på dei etterpå.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm

Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Du mottar streikebidrag fra forbundet og ofte fra den lokale fagforeningen. Du er pliktig til å ta streikevakter med dine fagforeningskollegaer.
Etter at streiken er avsluttet kan man melde seg ut men da går man ofte inn i en karantene hvor man ikke har lov å melde seg inn igjen. I min fagforening er denne perioden på 2 år. Og har man meldt seg ut og inn igjen tidligere så kan man bare glemme å melde seg inn igjen for 3.gang.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Tenk å ikke få dratt på ferie på grunn av denne streiken. For mange sikkert første ferie etter corona.

Hadde vært bra pissed, spesielt når kravet er såpass urealistisk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 2:26 pm
Etter at streiken er avsluttet kan man melde seg ut men da går man ofte inn i en karantene hvor man ikke har lov å melde seg inn igjen. I min fagforening er denne perioden på 2 år. Og har man meldt seg ut og inn igjen tidligere så kan man bare glemme å melde seg inn igjen for 3.gang.
[/quote]

Hvorfor det? Høres jo veldig strengt ut.
[/quote]
Det er bare rett og rimelig.
Man kan ikke melde seg inn og ha medlemsfordeler for så å hoppe ut og inn som en selvsentrert dust hver gang det er fristende.
Enten eller.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

fargerik skrev: søn jun 26, 2022 2:30 pm
LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 2:26 pm
Etter at streiken er avsluttet kan man melde seg ut men da går man ofte inn i en karantene hvor man ikke har lov å melde seg inn igjen. I min fagforening er denne perioden på 2 år. Og har man meldt seg ut og inn igjen tidligere så kan man bare glemme å melde seg inn igjen for 3.gang.
Hvorfor det? Høres jo veldig strengt ut.
[/quote]
Det er bare rett og rimelig.
Man kan ikke melde seg inn og ha medlemsfordeler for så å hoppe ut og inn som en selvsentrert dust hver gang det er fristende.
Enten eller.
[/quote]
Er akkurat det man vil unngå. Er en del fordeler med å være medlem som man må ta med i betraktningen.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm

Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Ikke under en pågående konflikt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:25 pm
Korgutt skrev: søn jun 26, 2022 2:34 pm
fargerik skrev: søn jun 26, 2022 2:30 pm
Etter at streiken er avsluttet kan man melde seg ut men da går man ofte inn i en karantene hvor man ikke har lov å melde seg inn igjen. I min fagforening er denne perioden på 2 år. Og har man meldt seg ut og inn igjen tidligere så kan man bare glemme å melde seg inn igjen for 3.gang.
Hvorfor det? Høres jo veldig strengt ut.
Det er bare rett og rimelig.
Man kan ikke melde seg inn og ha medlemsfordeler for så å hoppe ut og inn som en selvsentrert dust hver gang det er fristende.
Enten eller.
Er akkurat det man vil unngå. Er en del fordeler med å være medlem som man må ta med i betraktningen.
[/quote]

Synes det er helt greit med karantetid både når man melder seg inn (min fagforening har 3 mnd etter innmeldelse) og dersom man melder seg ut. Det jeg synes virker vel strengt er 2 års karante og at man ikke kan melde seg inn og ut. Jeg personlig har meldt meg inn og ut og så inn igjen, og det handlet ikke om å være en "selvsentrert dust".
[/quote]
Meldte du deg ut og inn igjen under en konflikt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:43 pm
fargerik skrev: søn jun 26, 2022 4:30 pm
LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 4:25 pm
Det er bare rett og rimelig.
Man kan ikke melde seg inn og ha medlemsfordeler for så å hoppe ut og inn som en selvsentrert dust hver gang det er fristende.
Enten eller.
Er akkurat det man vil unngå. Er en del fordeler med å være medlem som man må ta med i betraktningen.
Synes det er helt greit med karantetid både når man melder seg inn (min fagforening har 3 mnd etter innmeldelse) og dersom man melder seg ut. Det jeg synes virker vel strengt er 2 års karante og at man ikke kan melde seg inn og ut. Jeg personlig har meldt meg inn og ut og så inn igjen, og det handlet ikke om å være en "selvsentrert dust".
Meldte du deg ut og inn igjen under en konflikt?
[/quote]

Nei, jeg meldte meg ut fordi jeg flyttet utenlands og jobbet der.
[/quote]
Virker helt greit for meg.
Noe helt annet enn det som ble presentert litt lengre oppe i tråden.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hva skjer egentlig i SAS-meklingen? Mekler de i flere land eller gjøres dette sentralt?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

LittleSteven skrev: søn jun 26, 2022 9:36 pm Nettopp det som er poenget mitt. Helt utrolig å dra alle over en kam og tro at man er en egoistisk idiot om man melder seg inn og ut. Tenker heller at fagforeninger bør være glad for at gamle medlemmer kommer tilbake, i stedet for å straffe de og skape fryktkultur (da sikter jeg først og fremst til omtalte fagforening som utestenger sårbare folk). Men er vel ikke mer å forvente av kulten på venstresiden...
Lurer på om dette er noe som foregår i fagforeninger i LO. Det er en sosialistisk fagforening jeg holder meg langt unna, men har vært medlem av flere andre. Og dette er helt ukjent for meg.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

MRSA skrev: søn jun 26, 2022 1:27 pm
virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am


Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Det ville vere svik. Og ingen kan stole på dei etterpå.
En bedrift kan av prisipielle grunner finne at sin side har urimelige prinsipper og ønsker derfor å etablere egen avtale med arbeidstakernes organisasjon. Det kan være at bedriften finner at sviket er på arbeidsgiversiden i en konflikt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Dere som sikkert er oppdatert på streiken:

Har ikke giddet å bruke krefter på noe jeg ikke kan kontrollere når jeg har feriert, er det sannsynlig at jeg kommer meg hjem med direktefly fra Beograd->Gardemoen onsdag med Norwegian?

Går ut ifra at utenlandspassasjerer prioriteres og at det er innenlandsflyvninger som kuttes.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: man jun 27, 2022 11:31 am Dere som sikkert er oppdatert på streiken:

Har ikke giddet å bruke krefter på noe jeg ikke kan kontrollere når jeg har feriert, er det sannsynlig at jeg kommer meg hjem med direktefly fra Beograd->Gardemoen onsdag med Norwegian?

Går ut ifra at utenlandspassasjerer prioriteres og at det er innenlandsflyvninger som kuttes.
Foreløpig ser det ikke ut som at Norwegian er så hardt rammet. Bare enkelte avganger blir kansellert. Så du bør komme deg hjem om du ikke er uheldig.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: man jun 27, 2022 11:33 am Foreløpig ser det ikke ut som at Norwegian er så hardt rammet. Bare enkelte avganger blir kansellert. Så du bør komme deg hjem om du ikke er uheldig.
Helt nydelig, takker og bukker for svar.

Da satser jeg på at dette går rimelig knirkefritt. Tåler uansett noen utsettelser.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: man jun 27, 2022 11:41 am Helt nydelig, takker og bukker for svar.

Da satser jeg på at dette går knirkefritt.
Ser ut som Widerøe sliter mest så langt. Og så kommer det store spørsmålet om pilotstreiken i SAS som kan begynne til onsdag. Jeg sitter på nåler foran avreise til Sveits torsdag 7.juli. Ikke bare har jeg gledet meg til turen som et lite barn helt siden i fjor høst, men kan også tape minst 20 000 kr.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvar skrev: søn jun 26, 2022 1:17 pm
Rainmaker skrev: søn jun 26, 2022 10:06 am
virrvar skrev: lør jun 25, 2022 5:02 pm

Man kan er bundet av den avtalen man er på når konflikten startet.
Man har fortsatt frihet til å melde seg ut av en organisasjon og inngå direkte avtaler.
Under en konflikt?
Kan du presentere en link som forteller at dette er tilfelle?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»