Flystreiken
Re: Flystreiken
Hvor går grensen til Støre for hvor mange mennesker han vil redusere livskvaliteten til, siden de ikke får helsehjelp, før det blir tvungen lønnsnemnd?
Var på Gardermoen i dag, og må si at dette ikke frister til gjentakelse. Har en melkeruteflygning ut av landet om noen dager, og selv om flyet skulle gå vurderer jeg å drite i å dra, selv om jeg taper penger og turen er til en viss grad nødvendig. Sommeren er alt for kort til å stå i kø på en flyplass med fullt(!) av folk som tydeligvis har glemt hvordan man tar fly.
Den dagen streiken setter liv og helse i fare er den over. Men ansvaret på den situasjonen vi har nå er på arbeidsgiversiden som eskalerte konflikten ved bruk av lockout.
Intet i norsk lovverk som hindrer en bedrift å melde seg ut av NHO når de måtte ønske. Kanskje du har en link som sier det motsatte. Hva NHO måtte mene er en annen sak, men det er altså ikke norsk lov.
Den setter helse i fare i dag, anbefaler at du leser litt aviser. Du må gjerne klage på arbeidsgiverne, men det var faktisk fagforeningen som satt i gang streiken. It takes two to tango, begge parter er ansvarlige.
Nei, ambulanseflyene har normal beredskap og det er ingen som mangler medisiner ennå.
Streik er et lovlig kampmiddel, begge parter har ansvar for å sørge for at liv og helse ikke settes i fare. F.eks. igjennom å gi dispensasjon til arbeidstakere som er nødvendig for å opprettholde beredskap. NHO valgte som kjent å ikke bare gå til lockout, men de avslo også dispensasjonssøknaden for de arbeidstakerne som jobber med flyene til Babcock.
Da fremstår det åpenbart både hvem som eskalerer og ikke minst hvem som eventuelt setter liv og helse i fare.
Lockout er også et lovlig middel. Hvorfor gi dispensasjon, det er fagforeningen som tok ut Babcock i streik? Så her er de selv ansvarlig, de kunne lett unngå å ta akkurat de ut i streik.newsflash skrev: ↑man jun 27, 2022 10:00 pmNei, ambulanseflyene har normal beredskap og det er ingen som mangler medisiner ennå.
Streik er et lovlig kampmiddel, begge parter har ansvar for å sørge for at liv og helse ikke settes i fare. F.eks. igjennom å gi dispensasjon til arbeidstakere som er nødvendig for å opprettholde beredskap. NHO valgte som kjent å ikke bare gå til lockout, men de avslo også dispensasjonssøknaden for de arbeidstakerne som jobber med flyene til Babcock.
Da fremstår det åpenbart både hvem som eskalerer og ikke minst hvem som eventuelt setter liv og helse i fare.
Fint at du synes alt er topp , jeg er ikke enig https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... ykehustime
Som sagt, partene har ansvar for å sørge for at konflikten ikke går ut over liv og helse. Det innebærer altså å gi nødvendige dispensasjoner.ehall skrev: ↑man jun 27, 2022 10:16 pm Lockout er også et lovlig middel. Hvorfor gi dispensasjon, det er fagforeningen som tok ut Babcock i streik? Så her er de selv ansvarlig, de kunne lett unngå å ta akkurat de ut i streik.
Fint at du synes alt er topp , jeg er ikke enig https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... ykehustime
Ellers så er ikke ting topp, men ingen grunn til å krisemaksimere: "Undersøkelsen haster ikke, men må gjøres på sykehus der han har fastlege.". Kjipt selvfølgelig, men får neppe helsemessige konsekvenser.
Jeg har ikke snakket om norsk lov.
Du får kontakte Babcokk og anbefale dem å melde seg ut, og forklare at det vil være smart.
Akkurat nå er det vel mange som biter negler av en annen grunn, da.
Rammes SAS av streik, vil mange slite.
Det får vi vite i morgen.
Utmeldelse er håndtert av foreningenes vedtekter.
Og nei. De kan ikke melde seg ut av NHO under en pågående konflikt
https://www.nho.no/publikasjoner/nhos-vedtekter/
Ja, nå blir det sannsynligvis tvungen lønnsnemnd. Og flyteknikerne vil få det alle andre får. Et tillegg på 3.7%.
Man kan si hva man vil om NHOs grep med å gå til lock-down, men flyteknikernes strategi i dette lønnsoppgjøret har vært katastrofal.
Et alt for høyt krav som de må ha skjønt at NHO ikke ville akseptere som et utgangspunkt for forhandlinger. Og når lock-down var et faktum så må de jo ha skjønt at tvungen lønnsnemnd lå rett rundt hjørnet.
Og de valgte altså den første muligheten rett etter pandemien til å ramme flytrafikken. Og gjorde seg dermed veldig upopulære blant reisehungrige nordmenn.
Skal vi tro flyteknikerne vil det ved forhandlingen om to år allerede være en stor mangel på flyteknikere. Lønnen er jo ikke til å leve av.
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
De har valgt feil tidspunkt å være "høy og mørk" på med det mange ser på som et hinsides lønnskrav. I hvert fall hvis man ser hva frontfaget og andre har fått gjennomslag for.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 amJa, nå blir det sannsynligvis tvungen lønnsnemnd. Og flyteknikerne vil få det alle andre får. Et tillegg på 3.7%.
Man kan si hva man vil om NHOs grep med å gå til lock-down, men flyteknikernes strategi i dette lønnsoppgjøret har vært katastrofal.
Et alt for høyt krav som de må ha skjønt at NHO ikke ville akseptere som et utgangspunkt for forhandlinger. Og når lock-down var et faktum så må de jo ha skjønt at tvungen lønnsnemnd lå rett rundt hjørnet.
Og de valgte altså den første muligheten rett etter pandemien til å ramme flytrafikken. Og gjorde seg dermed veldig upopulære blant reisehungrige nordmenn.
Skal vi tro flyteknikerne vil det ved forhandlingen om to år allerede være en stor mangel på flyteknikere. Lønnen er jo ikke til å leve av.
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Når det i tillegg er vanskelig for motpart og publikum å se sammenheng og realitet i de argumentene de har for kravet så blir det ekstra vanskelig.
Hadde flybransjen "gått så det suser" hadde kanskje kravet vært lettere å svelge for NHO, men når så godt som samtlige flyselskap sliter økonomisk så blir det vanskelig å presse gjennom et lønnskrav på nesten 5 gangen det "andre" får.
Det blir tvungen lønnsnemd i flytekniker-konflikten, i følge NRK. Ikke overraskende når samtlige widerøe-fly på kortbanenettet er innstilt, og at ambulanseflyene om kort tid ville blitt rammet.
Enden på visa er at flyteknikerne har mistet ekstremt mye sympati, og vil slite med å vinne den tilbake. Helt ufattelig at de kan tillate seg å kreve slike enorme lønnsøkninger.
https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-t ... 1.16019595
Enden på visa er at flyteknikerne har mistet ekstremt mye sympati, og vil slite med å vinne den tilbake. Helt ufattelig at de kan tillate seg å kreve slike enorme lønnsøkninger.
https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-t ... 1.16019595
Dette er vel ganske typisk for ganske mange fagforeninger opp igjennom årene. Noen med feil antenner, eller noen som har helt spesielle politiske mål kommer i ledende posisjoner, og gjør alt til sin personlige kamp uten å bry seg om medlemmene.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 am
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Er det nå kun SAS som kan rammes av strek? Er det trygt å bestille tur med Norwegian i juli?
Det er nok ikke så enkelt.nometalhorse skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:16 amDette er vel ganske typisk for ganske mange fagforeninger opp igjennom årene. Noen med feil antenner, eller noen som har helt spesielle politiske mål kommer i ledende posisjoner, og gjør alt til sin personlige kamp uten å bry seg om medlemmene.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 am
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Fagforeninger har styrende organer, f.eks et styre som håndterer daglig drift. Så har man generalforsamlinger og liknende som bestemmer foreningspolitikken.
En leder har normalt sett svært begrensede fullmakter til å kjøre "solo-show".
Tja, kanskje ikke nå lengre, men det finnes flere slike tilfeller fra tidligere tider. Som f.eks Håkon Høst og Vinmonopolet. AKP hadde vel dette som aktiv politikk i mange år, og de var godt inne hos flere som f.eks heismontørene.Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:23 amDet er nok ikke så enkelt.nometalhorse skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:16 amDette er vel ganske typisk for ganske mange fagforeninger opp igjennom årene. Noen med feil antenner, eller noen som har helt spesielle politiske mål kommer i ledende posisjoner, og gjør alt til sin personlige kamp uten å bry seg om medlemmene.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 am
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Fagforeninger har styrende organer, f.eks et styre som håndterer daglig drift. Så har man generalforsamlinger og liknende som bestemmer foreningspolitikken.
En leder har normalt sett svært begrensede fullmakter til å kjøre "solo-show".
Det er jo et nederlag for partene at de ikke klarer å komme til enighet.
Jeg så ikke noen antydning til fryd eller glede i ansiktet til Mjøs når hun erklærte tvungen lønnsnemd i nyhetene.
Det må to til for å danse tango, men her klarte de det ikke.
Strek er satt for denne gang. Det må partene bare akseptere.
Jeg så ikke noen antydning til fryd eller glede i ansiktet til Mjøs når hun erklærte tvungen lønnsnemd i nyhetene.
Det må to til for å danse tango, men her klarte de det ikke.
Strek er satt for denne gang. Det må partene bare akseptere.
Tror det koker ned til at NFO trodde de hadde større mulighet til å holde konflikten gående og i så måte fremtvinger et gunstig resultat for seg. Jeg tror ikke de hadde forutsett, og planlagt godt nok for en eventuell lockout for å fremtvinge tvungen lønnsnemd.fargerik skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:48 am Det er jo et nederlag for partene at de ikke klarer å komme til enighet.
Jeg så ikke noen antydning til fryd eller glede i ansiktet til Mjøs når hun erklærte tvungen lønnsnemd i nyhetene.
Det må to til for å danse tango, men her klarte de det ikke.
Strek er satt for denne gang. Det må partene bare akseptere.
Lockout brukes sjeldent, og jeg tror NHO gikk til det steget fordi de så at NFO ikke beveget seg nok, og dermed anså NHO lønnsnemd som eneste løsning.
NHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
Det ville i beste fall vært i gråsonen av fredsplikten.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 amNHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
All overtid er pålagt, i henhold til loven, og følgelig noe som kan beordres.
Koordinert bruk av sykefravær vil være i strid med fredsplikten, det samme vil "gå sakte"-aksjoner.
Jeg vet at arbeidsgiver kan pålegge like mye overtid for dag/uke/måned/år som det står er tillat i AML. Men du kan være trygg på at så mange som mulig kan nyttiggjøre seg «sosiale grunner» for å avstå fra denne overtiden. De som vil finner de smutthullene som AML kan gi.Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:13 amDet ville i beste fall vært i gråsonen av fredsplikten.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 amNHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
All overtid er pålagt, i henhold til loven, og følgelig noe som kan beordres.
Koordinert bruk av sykefravær vil være i strid med fredsplikten, det samme vil "gå sakte"-aksjoner.
Det som hadde vært blodig urettferdig er om disse flyteknikerne hadde fått gjennomslag for de latterlige kravene sine.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 am Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig
Vil heller tro de fleste flyteknikerne har vært flau over hvordan forbundet deres har fremstått.
Flau? Hos Norwegian fikk jo samme gruppe opp mot 14% i år. Skjønner ikke hvorfor det ikke har blitt like harde ord mot de som mot disse teknikerne.T-Bag skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:25 amDet som hadde vært blodig urettferdig er om disse flyteknikerne hadde fått gjennomslag for de latterlige kravene sine.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 am Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig
Vil heller tro de fleste flyteknikerne har vært flau over hvordan forbundet deres har fremstått.
AML er noe av det mer kompliserte vi har. Ikke lett å kunne det der på rams.Korgutt skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:23 amJeg vet at arbeidsgiver kan pålegge like mye overtid for dag/uke/måned/år som det står er tillat i AML. Men du kan være trygg på at så mange som mulig kan nyttiggjøre seg «sosiale grunner» for å avstå fra denne overtiden. De som vil finner de smutthullene som AML kan gi.Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:13 amDet ville i beste fall vært i gråsonen av fredsplikten.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 am
NHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
All overtid er pålagt, i henhold til loven, og følgelig noe som kan beordres.
Koordinert bruk av sykefravær vil være i strid med fredsplikten, det samme vil "gå sakte"-aksjoner.
Det er nok en del nattarbeid i denne bransjen, men det er det jo også i andre bransjer som f. eks. i helsevesenet.
Flyene flyr mer om dagen enn om natten, så jeg antar at det er mest praktisk at vedlikehold gjøres nattestid.
Er det personellmangel i bransjen, bør det jo ansettes flere folk.
Men det harde faktum er at nesten alle bransjer i landet skriker etter folk og ikke får tak i folk.
Og det tar visst årevis å utdanne en flytekniker. Jeg tror de vil mangle folk i uoverskuelig fremtid, på grunn av at det er vanskelig å utdanne nok folk her i landet.
Mange er kanskje heller ikke interessert i å utdanne seg til et yrke hvor de vet at de må jobbe kveld/natt.
Fløy selv fra Gardermoen og går morges, og det var ikke veldig unormalt. Ja, masse folk, men 15 minutters ventertid i sikkerhetskontrollen er til å overleve og heller ikke verdt la seg stresse overRexwiller skrev: ↑man jun 27, 2022 9:35 pm Var på Gardermoen i dag, og må si at dette ikke frister til gjentakelse. Har en melkeruteflygning ut av landet om noen dager, og selv om flyet skulle gå vurderer jeg å drite i å dra, selv om jeg taper penger og turen er til en viss grad nødvendig. Sommeren er alt for kort til å stå i kø på en flyplass med fullt(!) av folk som tydeligvis har glemt hvordan man tar fly.
Som skrevet flere ganger;
Flyteknikerne hos Norwegian fikk rundt 14% i lønnsøkning nå i vår og er fornøyde
https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart ... -1-1244680
Og nettopp dette faktum, bør jo NFO, deres fagforening, holde frem og vise at de er svært fornøyd med - ved IKKE å ta ut Norwegian sine fly i streik.
En kan spørre seg hvorfor ikke media ellers - viser til nettopp dette faktum. Og jeg tenker at det er i solidaritet med NHO og for å hjelpe de til å knekke foreningen til flyteknikerne.
Sist redigert av Fordomsfull den tir jun 28, 2022 12:24 pm, redigert 1 gang totalt.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute