Flystreiken

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Re: Flystreiken

Legg inn av Korgutt »

Flyteknikerne har tatt kontakt med NHO. Ser ut for meg at de vil ha en forhandlingsløsning og ikke tvungen lønnsnemnd.
https://www.tv2.no/nyheter/14884028/?mode=app&app=tv2no

Mehell

Legg inn av Mehell »

Korgutt skrev: ons jun 22, 2022 12:02 am Flyteknikerne har tatt kontakt med NHO. Ser ut for meg at de vil ha en forhandlingsløsning og ikke tvungen lønnsnemnd.
https://www.tv2.no/nyheter/14884028/?mode=app&app=tv2no
Så setter de seg sikkert ned med et krav om 10ish prosent og forventer å få gjennomslag.

TWU

Legg inn av TWU »

Mehell skrev: ons jun 22, 2022 12:15 am
Korgutt skrev: ons jun 22, 2022 12:02 am Flyteknikerne har tatt kontakt med NHO. Ser ut for meg at de vil ha en forhandlingsløsning og ikke tvungen lønnsnemnd.
https://www.tv2.no/nyheter/14884028/?mode=app&app=tv2no
Så setter de seg sikkert ned med et krav om 10ish prosent og forventer å få gjennomslag.
Streiken er over senest ila helgen, så får de prøve hva de klarer før den tid

Caputo

Legg inn av Caputo »

PapaSmurf skrev: tir jun 21, 2022 9:40 pm Jeg er for retten til å streike, men 60 kroner ekstra i timen er ekstremt.

Og selv om jeg forstår at de velger seg ut begynnelsen på sommerferien for å få lagt mer press på arbeidsgiverene så er det et spesielt år dette. Folk har ikke fått reist på lenge og endelig kan man få lufte hodet litt i varmere strøk igjen. Så denne streiken er borderline ufin. Og lønnskravet urimelig. Jeg støtter lockout og håper de får seg en tier eller noe ekstra.
Det er ikke sånn at de velger seg dette tidspunktet til å streike, de blir tildelt tid til megling så de kan ikke streike utenom megling.

Forøvrig synes jeg skiftarbeidere burde være lønnsledende, gi lønn i forhold til hvor mye det går ut over helsa.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:03 am
PapaSmurf skrev: tir jun 21, 2022 9:40 pm Jeg er for retten til å streike, men 60 kroner ekstra i timen er ekstremt.

Og selv om jeg forstår at de velger seg ut begynnelsen på sommerferien for å få lagt mer press på arbeidsgiverene så er det et spesielt år dette. Folk har ikke fått reist på lenge og endelig kan man få lufte hodet litt i varmere strøk igjen. Så denne streiken er borderline ufin. Og lønnskravet urimelig. Jeg støtter lockout og håper de får seg en tier eller noe ekstra.
Det er ikke sånn at de velger seg dette tidspunktet til å streike, de blir tildelt tid til megling så de kan ikke streike utenom megling.

Forøvrig synes jeg skiftarbeidere burde være lønnsledende, gi lønn i forhold til hvor mye det går ut over helsa.
Det er ingen tvil om at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Men om det stemmer at denne gjengen har 600.000 i grunnlønn og de tjener rundt 800.000 på grunn av tillegg for blant annet skiftarbeid og andre påslag så mener jeg de stiller et stykke bak i køen blant de som jeg unner høyere lønn.

Sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv er yrker som bare kan drømme om slike lønninger. Og de har kjipe jobber de.

Caputo

Legg inn av Caputo »

PapaSmurf skrev: ons jun 22, 2022 1:14 am
Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:03 am
PapaSmurf skrev: tir jun 21, 2022 9:40 pm Jeg er for retten til å streike, men 60 kroner ekstra i timen er ekstremt.

Og selv om jeg forstår at de velger seg ut begynnelsen på sommerferien for å få lagt mer press på arbeidsgiverene så er det et spesielt år dette. Folk har ikke fått reist på lenge og endelig kan man få lufte hodet litt i varmere strøk igjen. Så denne streiken er borderline ufin. Og lønnskravet urimelig. Jeg støtter lockout og håper de får seg en tier eller noe ekstra.
Det er ikke sånn at de velger seg dette tidspunktet til å streike, de blir tildelt tid til megling så de kan ikke streike utenom megling.

Forøvrig synes jeg skiftarbeidere burde være lønnsledende, gi lønn i forhold til hvor mye det går ut over helsa.
Det er ingen tvil om at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Men om det stemmer at denne gjengen har 600.000 i grunnlønn og de tjener rundt 800.000 på grunn av tillegg for blant annet skiftarbeid og andre påslag så mener jeg de stiller et stykke bak i køen blant de som jeg unner høyere lønn.

Sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv er yrker som bare kan drømme om slike lønninger. Og de har kjipe jobber de.
Jeg vet ikke hvordan de regner her men det er snittlønn de fleste refererer til på rett over 600k. Da er vell overtid og alt medregnet for alle flymekanikere?

Da er du ikke langt fra sykepleiere, i tillegg er det mulig at en så liten bransje vil tillegg få større utslag på snittet?

Synes folk har fryktelig lett for å kjøpe utsagn fra NHO som vi jo vet har all grunn til å oppgi høye tall.

Egentlig er dette en veldig rar sak der jeg tviler på at vi vet mer enn 20 % av fakta.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:30 am
PapaSmurf skrev: ons jun 22, 2022 1:14 am
Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:03 am

Det er ikke sånn at de velger seg dette tidspunktet til å streike, de blir tildelt tid til megling så de kan ikke streike utenom megling.

Forøvrig synes jeg skiftarbeidere burde være lønnsledende, gi lønn i forhold til hvor mye det går ut over helsa.
Det er ingen tvil om at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Men om det stemmer at denne gjengen har 600.000 i grunnlønn og de tjener rundt 800.000 på grunn av tillegg for blant annet skiftarbeid og andre påslag så mener jeg de stiller et stykke bak i køen blant de som jeg unner høyere lønn.

Sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv er yrker som bare kan drømme om slike lønninger. Og de har kjipe jobber de.
Jeg vet ikke hvordan de regner her men det er snittlønn de fleste refererer til på rett over 600k. Da er vell overtid og alt medregnet for alle flymekanikere?

Da er du ikke langt fra sykepleiere, i tillegg er det mulig at en så liten bransje vil tillegg få større utslag på snittet?

Synes folk har fryktelig lett for å kjøpe utsagn fra NHO som vi jo vet har all grunn til å oppgi høye tall.

Egentlig er dette en veldig rar sak der jeg tviler på at vi vet mer enn 20 % av fakta.
Nei. Det er vel en begynnerlønn på omtrentlig 600.000,- og det kommer tillegger oppå der.
Gjennomsnittslønnen skal visstnok være noen hundre tusen over det igjen.

Jeg jobber 12 timer hver dag to uker i strekk hver måned. Og de samme to ukene er jeg langt hjemmefra og går glipp av alt som eventuelt skjer i det tidsrommet. Helligdager, høytidsdager osv... er det i rotasjonen min så må jeg jobbe de dagene og.
Tror ikke disse folkene har hverken en mer fysisk krevende jobb eller en jobb hvor de mister mer tid med familie og venner enn det jeg og andre rotasjonsarbeidere har.
Jeg synes ikke synd på meg og mine arbeidskollegaer, og da synes jeg definitivt ikke synd på disse sytpeisene.

tokk

Legg inn av tokk »

Latterlig høye krav.
Får vel finne seg en annen jobb om det er så grusomt. Flere og flere yrker vil få turnus, hvor arbeidstid også er i helg og kveld og natt.

De har en lønn flere bare kan drømme om, selv med lengre utdanning. Og nå vil de ha enda mer!

Null sympati

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

tokk skrev: ons jun 22, 2022 1:46 am Latterlig høye krav.
Får vel finne seg en annen jobb om det er så grusomt. Flere og flere yrker vil få turnus, hvor arbeidstid også er i helg og kveld og natt.

De har en lønn flere bare kan drømme om, selv med lengre utdanning. Og nå vil de ha enda mer!

Null sympati
Enig med deg. Og så var en av de "livsviktige" (flyteknikerne) i samfunnet som sa at de hadde en lønn som en renholder.. Hvor fjern kan du bli.. Uten renholdsarbeidere og søppelkjørere, hadde det faen meg vært fullt med søppel både her og der, med fullt med rotter og andre skadedyr.
Å reise med fly, er ikke noe livsnødvendig. Men hygienen er viktig.

Mehell

Legg inn av Mehell »

pfrog567 skrev: ons jun 22, 2022 3:07 am
tokk skrev: ons jun 22, 2022 1:46 am Latterlig høye krav.
Får vel finne seg en annen jobb om det er så grusomt. Flere og flere yrker vil få turnus, hvor arbeidstid også er i helg og kveld og natt.

De har en lønn flere bare kan drømme om, selv med lengre utdanning. Og nå vil de ha enda mer!

Null sympati
Enig med deg. Og så var en av de "livsviktige" (flyteknikerne) i samfunnet som sa at de hadde en lønn som en renholder.. Hvor fjern kan du bli.. Uten renholdsarbeidere og søppelkjørere, hadde det faen meg vært fullt med søppel både her og der, med fullt med rotter og andre skadedyr.
Å reise med fly, er ikke noe livsnødvendig. Men hygienen er viktig.
For noen er det strengt tatt livsnødvendig å fly. Det kalles syketransport. Men poenget ditt står.
Og de løgnene de kommer med er rett ut latterlige. Samme lønn som en renholder er en hån. Ikke bare mot renholdere, men også mot oss andre som blir servert en slik løgn. Og det med syv års utdanning er jo også en meget spesiell måte å pynte sannheten på. En industriarbeider som eksempel kan begynne å jobbe i industri den dagen han fyller 18 år (med full lønn), men man kan da altså si at han har mange års utdanning den dagen han står der med et fagbrev i hånden. Og mange tar jo også etterutdanning gjennom kurs, et ekstra fagbrev eller lignende, noe som også kan ta mange år.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Mehell skrev: ons jun 22, 2022 1:36 am
Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:30 am
PapaSmurf skrev: ons jun 22, 2022 1:14 am

Det er ingen tvil om at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Men om det stemmer at denne gjengen har 600.000 i grunnlønn og de tjener rundt 800.000 på grunn av tillegg for blant annet skiftarbeid og andre påslag så mener jeg de stiller et stykke bak i køen blant de som jeg unner høyere lønn.

Sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv er yrker som bare kan drømme om slike lønninger. Og de har kjipe jobber de.
Jeg vet ikke hvordan de regner her men det er snittlønn de fleste refererer til på rett over 600k. Da er vell overtid og alt medregnet for alle flymekanikere?

Da er du ikke langt fra sykepleiere, i tillegg er det mulig at en så liten bransje vil tillegg få større utslag på snittet?

Synes folk har fryktelig lett for å kjøpe utsagn fra NHO som vi jo vet har all grunn til å oppgi høye tall.

Egentlig er dette en veldig rar sak der jeg tviler på at vi vet mer enn 20 % av fakta.
Nei. Det er vel en begynnerlønn på omtrentlig 600.000,- og det kommer tillegger oppå der.
Gjennomsnittslønnen skal visstnok være noen hundre tusen over det igjen.

Jeg jobber 12 timer hver dag to uker i strekk hver måned. Og de samme to ukene er jeg langt hjemmefra og går glipp av alt som eventuelt skjer i det tidsrommet. Helligdager, høytidsdager osv... er det i rotasjonen min så må jeg jobbe de dagene og.
Tror ikke disse folkene har hverken en mer fysisk krevende jobb eller en jobb hvor de mister mer tid med familie og venner enn det jeg og andre rotasjonsarbeidere har.
Jeg synes ikke synd på meg og mine arbeidskollegaer, og da synes jeg definitivt ikke synd på disse sytpeisene.
-----
Da jobber du mange flere timer enn andre som går på såkalte Nordsjø-skift, som er 2 uker på og har 4 uker fri. En skiftarbeider som inkludere nattskift, skal jobbe 33,5 timers uke og de som jobber 2-skift, tidlige morgen og seine kveld, 35,5 timers uke. Hver tur på 12-timers dagskift på plattform i nordsjøen, ble regnet til 168 timer og jeg vet ikke hvor mye de regner at nattskiftturene gir i timer. Det går som kjent en del tid bort i reising og, hele dagen en reiste gikk jo med og lignende ved hjemkomst. Nattskiftturer var særs slitsomme og jeg sov dårlig hele turen offshore og når jeg kom hjem etter en tur på nattskift, gikk det dagevis før jeg kom inn i rytmen. De som jobber nattskift får, ifølge en svensk undersøkelse, oftere problemer med hjertekarsykdommer, blir oftere uføre og har i snitt 8-10 års redusert levealder.
En renholdsarbeider i Nordsjøen vil jeg tro ligger på rundt en million kroner, med alle tillegg og overtid, pålagte kursing på fritiden. Jeg vet ikke hvordan flyteknikerne jobber, men de må nok reise til det stedet som flyene blir reparert&vedlikeholdt. Og det er nok ikke på hver en flyplass, men ved de største, vil jeg tro. Og da er de sikkert inne på en turnusordning de også. Jeg tipper at også flyteknikerne må oppdatere sin kunnskap og må kurses jevnt over på in fritid, fravær fra hjemmet i tillegg til jobbfraværet. De kan sikkert ikke velge å være hjemme på helligdager, i jul og påske mm og må vel få en kompensasjon for dette. Jeg vet ikke hvor lang utdannelse de har, flyteknikerne, men jeg leste 7 år et sted og tenkte at; Oy! dét var mye! Egentlig tror jeg det må være feil. Så når en ikke vet, bør en iallefall ikke uttale seg bombastisk om - det.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:03 am
PapaSmurf skrev: tir jun 21, 2022 9:40 pm Jeg er for retten til å streike, men 60 kroner ekstra i timen er ekstremt.

Og selv om jeg forstår at de velger seg ut begynnelsen på sommerferien for å få lagt mer press på arbeidsgiverene så er det et spesielt år dette. Folk har ikke fått reist på lenge og endelig kan man få lufte hodet litt i varmere strøk igjen. Så denne streiken er borderline ufin. Og lønnskravet urimelig. Jeg støtter lockout og håper de får seg en tier eller noe ekstra.
Det er ikke sånn at de velger seg dette tidspunktet til å streike, de blir tildelt tid til megling så de kan ikke streike utenom megling.

Forøvrig synes jeg skiftarbeidere burde være lønnsledende, gi lønn i forhold til hvor mye det går ut over helsa.
-----
Helt enig og særlig med siste setning, jf at skiftarbeidere oftere får hjertkarsykdommer, blir oftere arbeidsuføre og ifølge en svensk undersøkelse, får de 8-10 år redusert levealder. Her kopi fra en undersøkelse som de har foretatt i en organisasjon med det beskjedne navnet 'Lederne';
"De som har svart, arbeider enten helkontinuerlige skift (14 dager dag - 14 dager natt, annenhver tur eller hele turnusen natt), svingskift (første uken natt – andre uken dag, første uken dag – andre uken natt eller annen skiftordning) eller skiftordning (to turer på dag eller én tur på natt).
Undersøkelsen ble gjennomført elektronisk og gikk ut til alle medlemmer i Lederne som arbeider helkontinuerlige skift. Rundt 600 av Ledernes medlemmer på norsk sokkel jobber helkontinuerlig skift. Spørreundersøkelsen ga 427 svar. Svarprosenten er med andre ord høy og representativ.
Viktige resultater av undersøkelsen:
• Familielivet:
• 76 prosent sier at helkontinuerlig skift er en påkjennelse for familien.
• 65,9 prosent bruker mer enn fire dager på å restituere seg når de kommer hjem
fra Nordsjøen. Resultatet av 10 årlige turer blir langt over én måned i tapt fritid.
• 87,4 prosent sier at arbeidsgiver ikke gir den enkelte valgfrihet til å velge ulike
skiftordninger.
• Helsen:
• 43,4 prosent har helseproblemer fra påkjenningen med helkontinuerlig skift.
• 21,7 prosent trenger medisiner for å jobbe helkontinuerlig skiftarbeid.
• 88,3 prosent sier at kvaliteten på mat som tilbys på natt er dårligere enn på dag.
• 95,5 prosent mener pensjonsalderen bør være lavere for helkontinuerlig
skiftarbeid.
• Sikkerheten på plattformene:
• 54,5 prosent får ikke kvalifisert hvile før de starter et 12 timers nattskift.
• 40,3 prosent får ikke sove før første nattskift.
• 79,7 prosent bruker mer enn to dager på å snu til nattskift.
• 66,8 prosent bruker mer enn to dager på å komme inn i ny rytme når de svinger
midt i turen (endrer fra natt- til dagskift for eksempel midt i en 14 dagers tur)."
------

tokk

Legg inn av tokk »

Reagerer også veldig på måten de regner utdannings år på ja.
Hvor mange av de med masterutdanning sier de har gått 8 år på skole.

Flyteknikerene har i tillegg lønn deler av utdanningen

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: ons jun 22, 2022 7:56 am Jeg vet ikke hvordan flyteknikerne jobber, men de må nok reise til det stedet som flyene blir reparert&vedlikeholdt. Og det er nok ikke på hver en flyplass, men ved de største, vil jeg tro. Og da er de sikkert inne på en turnusordning de også. Jeg tipper at også flyteknikerne må oppdatere sin kunnskap og må kurses jevnt over på in fritid, fravær fra hjemmet i tillegg til jobbfraværet. De kan sikkert ikke velge å være hjemme på helligdager, i jul og påske mm og må vel få en kompensasjon for dette. Jeg vet ikke hvor lang utdannelse de har, flyteknikerne, men jeg leste 7 år et sted og tenkte at; Oy! dét var mye! Egentlig tror jeg det må være feil. Så når en ikke vet, bør en iallefall ikke uttale seg bombastisk om - det.
Må de virkelig det? Er de ikke stasjonært ved de større flyplassene og utfører ettersyn og vedlikehold når flyene står parkert. Det er mulig de jobber natt og helg, men de har jo relativt grei lønn allerede, over 600k etter utdanning og snitt på oppimot 800k. Og utdanning er vanlig fagbrev + praksis (hvor de får lønn). Praksis ser for øvrig ut til å bestå av 3 år, hvor 2 år er som vanlig lærling og 1 år videre arbeid som flymekaniker. Da er utdanningen altså ett år utover et helt ordinært fagbrev. Så disse får ikke sympati fra meg i det hele tatt. Håper på tvungen lønnsnemd med lønnsøkning som ikke er større enn det arbeidsgiversiden tilbyr.

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flytekniker

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: ons jun 22, 2022 8:26 am
Fordomsfull skrev: ons jun 22, 2022 7:56 am Jeg vet ikke hvordan flyteknikerne jobber, men de må nok reise til det stedet som flyene blir reparert&vedlikeholdt. Og det er nok ikke på hver en flyplass, men ved de største, vil jeg tro. Og da er de sikkert inne på en turnusordning de også. Jeg tipper at også flyteknikerne må oppdatere sin kunnskap og må kurses jevnt over på in fritid, fravær fra hjemmet i tillegg til jobbfraværet. De kan sikkert ikke velge å være hjemme på helligdager, i jul og påske mm og må vel få en kompensasjon for dette. Jeg vet ikke hvor lang utdannelse de har, flyteknikerne, men jeg leste 7 år et sted og tenkte at; Oy! dét var mye! Egentlig tror jeg det må være feil. Så når en ikke vet, bør en iallefall ikke uttale seg bombastisk om - det.
Må de virkelig det? Er de ikke stasjonært ved de større flyplassene og utfører ettersyn og vedlikehold når flyene står parkert. Det er mulig de jobber natt og helg, men de har jo relativt grei lønn allerede, over 600k etter utdanning og snitt på oppimot 800k. Og utdanning er vanlig fagbrev + praksis (hvor de får lønn). Praksis ser for øvrig ut til å bestå av 3 år, hvor 2 år er som vanlig lærling og 1 år videre arbeid som flymekaniker. Da er utdanningen altså ett år utover et helt ordinært fagbrev. Så disse får ikke sympati fra meg i det hele tatt. Håper på tvungen lønnsnemd med lønnsøkning som ikke er større enn det arbeidsgiversiden tilbyr.

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flytekniker
----
"Er de ikke stasjonært ved de større flyplassene og utfører ettersyn og vedlikehold når flyene står parkert. "
-----
Joda og de som jobber i Nordsjøen 'er stasjonert på plattform 14 dager i strekk og de som jobber på anlegg&bor på brakke, de er stasjonert ved anlegget i sine turnuser. Som da jeg jobbet på Kårstø og bodde i brakke. De i forsvaret hadde det nok mer i gaten som du skriver om og måtte finne seg i å bli utstasjonerte. Den nye troppsjefen&fenriken vi fikk i Finnmark og som nettopp var ankommet, så særs trist ut da vi fortalte til han at 'ja så mørkt er det i det neste halve året'; da var mørketiden kommet. En renholder i Nordsjøen har heller ikke så lang utdannelse, men med overtid, ulike tillegg og kursing mm, kommer de over millionen. Jeg jobbet i Nordsjøen og sluttet, fordi jeg fant ut at om jeg regnet all tiden som gikk med til reising, omstilling ved nattskift - kunne jeg - om jeg jobbet like mange timer på land - tjene bortimot det samme. Og i tillegg være med familien i helger, ferier&høytider osv osv. Nå ble det ikke til at jeg jobbet så mange timer, for jeg prioriterte annerledes. På døren til et teknisk verksted på en plattform, hang det et skilt ; Tek.Mek. Etter at de fant ut at skilsmisseprosenten til de som jobbet der var 70%, vardet en som føyde til på skiltet; Skilt Tek.Mek. Skilsmisseprosenten kan jo si noe om hvor sosialt vanskelig for familievet, å være borte fra hjemmet 150 dager i året.
Sist redigert av Fordomsfull den ons jun 22, 2022 8:51 am, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: ons jun 22, 2022 8:44 am Joda og de som jobber i Nordsjøen 'er stasjonert på plattform i strekk og de som jobber på anlegg&bor på brakke, de er stasjonert ved anlegget. Som da jeg jobbet på Kårstø og bodde i brakke. De i forsvaret hadde det nok mer i gaten som du skriver om og måtte finne seg i å bli utstasjonerte. Den nye troppsjefen&fenriken vi fikk i Finmark, så særs trist ut da vi fortalte til han at 'ja så mørkt er det i det neste halve året'; da var mørketiden kommet. En renholder i Nordsjøen har heller ikke så lang utdannelse, men med overtid, ulike tillegg og kursing mm, kommer de over millionen. Jeg jobbet i Nordsjøen og sluttet, fordi jeg fant ut at om jeg regnt all tiden som gikk med til reising, omstilling ved nattskift - kunne jeg - om jeg jobbet like mange timer på land - tjene bortimot det samme. Og i tillegg være med familien i helger, ferier&høytider osv osv.
Jeg bryr meg minimalt om din jobb i Nordsjøen. Eller hva de i forsvaret gjør. Poenget her var flyteknikere, og jeg finner nada som tyder på at disse har omfattende reisevirksomhet i stedet for å arbeide fast ved en gitt lokasjon. Skiftarbeid? Ja. Reising og utstasjonering? Nei.

tokk

Legg inn av tokk »

Hvorfor trenger de å reise for å arbeide?
De kan jo bare som, alle andre, bo rett ved arbeidsplassen. Er nok av hus å velge mellom i Stavanger området. Trenger ikke pendle 😂

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

3 stillingsutlysninger for flyteknikere. Ser ingenting i disse som tyder på reising/ustasjonering andre steder:

https://heliteam.no/ledig-stilling-flytekniker/

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.htm ... =259491723

https://static1.squarespace.com/static/ ... nnonse.pdf

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

William_S skrev: tir jun 21, 2022 7:16 pm
KongOlav2 skrev: tir jun 21, 2022 7:07 pm
William_S skrev: tir jun 21, 2022 7:01 pm

Det er jo fullstendig idioti av NHO.
For en fin organisasjon NHO er møkkafolk
https://www.tv2.no/nyheter/14883447/
Helt greit om dette fører til tvungen lønnsnemd og ender streiken. Det går tiår mellom en gruppe som streiker har så urealistiske og drøye krav.
Nå er vel ikke det å mekke fly forbundet med en særlig god lønn
353 kr/timen om man skal basere seg på tallene som er kommet frem.

Krav om 17% økning som skal tilsvare 60 kr/timen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Diskuskjon om lønn er svært vanskelig - det opererers med vidt forskjellige tall og det er vanskelig å en klar oversikt. Det gjelder spesielt yrker der man har ulik grad av utanning og der det opereres med en rekke tillegg som enkelte mener ikke skal telles med. Men jeg synes nå i alle fall det er drøyt å si at lønna er dårlig når man i snitt tjener nær 800.000 kr, uansett hvor ubekvemme vakter man snakker om , så er jo det penger man får...

Men tenker mer overordnet her også. Det med å ha en jobb handler ikke alltid bare om å berike seg selv - det er faktisk da man også kan føle at man er en del av samfunnet. At man gjør en nyttig jobb. Akkurat nå i disse dager er det svært mange som skal på en høyst velfortjent ferie etter pandemien. Da er det flyteknikere og andre i den bransjen, reiselivsbransjen generelt, som virkelig skal fylle rollen sin som bidragsytere til sammfunnet.

Og hva gjør de: utnytter situasjonen og krever mer til seg selv. Jeg synes det er direkte stygt. Synes det er flott NHO varsler lock out her. Det må settes visse grenser.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

ehall skrev: tir jun 21, 2022 9:05 pm
VivaLV skrev: tir jun 21, 2022 6:30 pm Kan man gi dispensasjoner ifht. lockout. Eller er det alle eller ingen?
"21. juni 2022 kl. 18:26 Flyteknikere for ambulansefly tas ut i lockout
20 flyteknikere i Babcock blir også blir tatt ut i lockout fra søndag. Det sier NHO til TV 2.
Babcock drifter ambulanseflyene i Norge."


Hvis dette stemmer og man ikke kan gi disepensasjon så er vel streiken over innen det blir lockout.
Jeg har aldri hørt om dispensasjon etter lockout, kun for de som streikende. Og dette er det mest meningsløse jeg vet om i forbindelse med streik. Fagforeningen bestemmer hvem som skal tas ut i streik, så må de be om dispensasjon etterpå for de egentlig ikke vil de skal streike. Hvorfor i all verden tar de ut til streik i det hele tatt da!

På grunn av lockout er streiken over lørdag eller søndag, etter tvunget lønnsnemnd. Ser ingen annen løsning med de hinsides kravene fra fagforeningen.
Dersom arbeidstakerorganisasjonene tar ut noen til streik så er det arbeidsgiver som må be om dispensjon, og arbeidstakerorganiasjonene som eventuelt aksepterer.

Hvorfor ta ut da? Fordi det legger press på arbeidsgiversiden.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

VivaLV skrev: tir jun 21, 2022 9:18 pm I det hele tatt kan man jo lure på om streik har noen hensikt i ett moderne og ganske gjennomregulert samfunn som Norge.
Det er jo ofte en tiendel eller to man kanskje klarer å få i ekstra lønn.
STOR tilhenger av "vote with one's feet". Er det virkelig så ille får man heller slutte å finne seg en alternativ jobb.
Dette vil i prinsippet gi all makt til arbeidsgiversiden...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

PapaSmurf skrev: tir jun 21, 2022 9:40 pm Jeg er for retten til å streike, men 60 kroner ekstra i timen er ekstremt.

Og selv om jeg forstår at de velger seg ut begynnelsen på sommerferien for å få lagt mer press på arbeidsgiverene så er det et spesielt år dette. Folk har ikke fått reist på lenge og endelig kan man få lufte hodet litt i varmere strøk igjen. Så denne streiken er borderline ufin. Og lønnskravet urimelig. Jeg støtter lockout og håper de får seg en tier eller noe ekstra.
Tidspunktet for streik avhenger av når forhandlingene starter, og skal være ferdig(med eventuell megling), som igjen avhenger av gyldighetsperioden på tariffavtalen.
Sist redigert av Rainmaker den ons jun 22, 2022 9:45 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

PapaSmurf skrev: tir jun 21, 2022 9:40 pm Jeg er for retten til å streike, men 60 kroner ekstra i timen er ekstremt.

Og selv om jeg forstår at de velger seg ut begynnelsen på sommerferien for å få lagt mer press på arbeidsgiverene så er det et spesielt år dette.
Det er ikke de som bestemmer når forhandlingene skal foregå.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:30 am
PapaSmurf skrev: ons jun 22, 2022 1:14 am
Caputo skrev: ons jun 22, 2022 1:03 am

Det er ikke sånn at de velger seg dette tidspunktet til å streike, de blir tildelt tid til megling så de kan ikke streike utenom megling.

Forøvrig synes jeg skiftarbeidere burde være lønnsledende, gi lønn i forhold til hvor mye det går ut over helsa.
Det er ingen tvil om at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Men om det stemmer at denne gjengen har 600.000 i grunnlønn og de tjener rundt 800.000 på grunn av tillegg for blant annet skiftarbeid og andre påslag så mener jeg de stiller et stykke bak i køen blant de som jeg unner høyere lønn.

Sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv er yrker som bare kan drømme om slike lønninger. Og de har kjipe jobber de.
Jeg vet ikke hvordan de regner her men det er snittlønn de fleste refererer til på rett over 600k. Da er vell overtid og alt medregnet for alle flymekanikere?

Da er du ikke langt fra sykepleiere, i tillegg er det mulig at en så liten bransje vil tillegg få større utslag på snittet?

Synes folk har fryktelig lett for å kjøpe utsagn fra NHO som vi jo vet har all grunn til å oppgi høye tall.

Egentlig er dette en veldig rar sak der jeg tviler på at vi vet mer enn 20 % av fakta.
Snittlønn i statistikker har typisk ikke med tillegg, som f.eks overtid.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Fordomsfull skrev: ons jun 22, 2022 7:56 am Jeg vet ikke hvor lang utdannelse de har, flyteknikerne, men jeg leste 7 år et sted og tenkte at; Oy! dét var mye! Egentlig tror jeg det må være feil. Så når en ikke vet, bør en iallefall ikke uttale seg bombastisk om - det.
Det er feil.
I Europa stilles følgene krav til å bli flytekniker:

Bestått alle relevante flytekniske eksamener på en godkjent videregående skole. Godkjente skoler i Norge er de som har flyfag linje. Det er Bardufoss, Bodø, Skedsmo og Sola.
3 års praksis
Fylt 21 år
Bestått kurs i en flytype, f.eks. Widerøes propellfly (Dash-8), eller SAS sine jetfly (Boeing 737). Det er ingen begrensninger på hvor mange flytyper man kan bli tekniker på.
I Norge tar man alle eksamener man trenger på andre og tredje året på videregående skole. Praksisen vil man kunne få ved 2 år som lærling i en bedrift, og 1 år videre arbeid som en flymekaniker.
Kilde: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flytekniker

Altså VGS + praksis.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Ljot skrev: tir jun 21, 2022 8:47 pm Jeg skal ikke påstå at jeg har inngående kjennskap til flyteknikeres lønns- og arbeidsvilkår. Og det lyder kanskje litt hult når en såpass utpreget borgerlig velger som meg uttaler meg om fagorganisering og streik. Jaja, dere får tro meg på det eller ikke men jeg er for fagforeninger, streikerett og alt det der. Det norske systemet er pragmatisk og innbyr til en stor grad av sikkerhet for både arbeidstagere og arbeidsgivere. Jeg kan finne noe fornuftig i bakgrunnen til de fleste streiker.

Men denne konflikten får jeg ikke helt tak på. Jeg mener, uansett om de er aldri så lavtlønnet, de jobber i en bransje som har vært gjennom krise på krise på krise. Bransjen har såvidt begynt å komme seg opp i knestående etter en to år lang coronaknockout. Andre verdenshendelser sender drivstoffpriser rett i været og begrenser menneskers reiselyst. Og på generell basis ser vi arbeidstager og arbeidsgiverorganisasjoner som drar lasset sammen. Selv når vi rammes av åndssvake strømpriser og drivstoffpriser som gir begrepet fylleangst en helt ny mening for norske husholdninger.

Og så drar denne gjengen til og krever 17-18% lønnsøkning? Stemmer det eller går ørene mine helt i kryss for tiden? For hvis det stemmer, uansett hvor underbetalt de er, demonstrerer de noe vi med forsiktige ord kan kalle dårlig fingerspitsgefühl.
Ellers spenstig av NHO å true med lockout. Det er et ord som får en til å tenke på Menstadslaget, Pål Kraby og den gangen fagforeningene hadde tøffe navn som Jern og Metall. Men de kunne holdt seg for god til å involvere de som jobber med sikkerhetsinfrastruktur. Det ville fort nok blitt tvungen lønnsnemnd om vanlig sivil luftfart ble lammet like før fellesferien.
Nei. Tvungen lønnsnemnd er regjeringer veldig forsiktig med å bruke. Kun ved situasjoner som "setter liv, helse og personlig sikkerhet i fare for hele eller deler av befolkningen" har de lov å bruke et slikt virkemiddel.

Hvis NHO hadde unnlatt syketransport fra lock-out'en hadde neppe regjeringen grepet inn. Men så er det vel aldri slik at arbeisgiversiden går inn for en delevis lock-out. Har jeg aldri hørt om i hvertfall.

boombis

Legg inn av boombis »

Det er jo en interessant strategi at man velger å gå rett på ambulanseflyene når man tar en lockout. Kanskje regjeringen skal ta en Reagan og bare nasjonalisere alle flyteknikere? Kan jo bety ekstra inntekter til Forsvaret når flyselskapene må leie dem fra staten.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ser det søkes om dispensasjon fra lockout for arbeiderne som jobber med ambulanseflyene.

Link

Jeg tviler på at NHO innvilger dette, de ønsker tvungen lønnsnemd.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

oddvar_kjempebra skrev: ons jun 22, 2022 9:53 am
Ljot skrev: tir jun 21, 2022 8:47 pm Jeg skal ikke påstå at jeg har inngående kjennskap til flyteknikeres lønns- og arbeidsvilkår. Og det lyder kanskje litt hult når en såpass utpreget borgerlig velger som meg uttaler meg om fagorganisering og streik. Jaja, dere får tro meg på det eller ikke men jeg er for fagforeninger, streikerett og alt det der. Det norske systemet er pragmatisk og innbyr til en stor grad av sikkerhet for både arbeidstagere og arbeidsgivere. Jeg kan finne noe fornuftig i bakgrunnen til de fleste streiker.

Men denne konflikten får jeg ikke helt tak på. Jeg mener, uansett om de er aldri så lavtlønnet, de jobber i en bransje som har vært gjennom krise på krise på krise. Bransjen har såvidt begynt å komme seg opp i knestående etter en to år lang coronaknockout. Andre verdenshendelser sender drivstoffpriser rett i været og begrenser menneskers reiselyst. Og på generell basis ser vi arbeidstager og arbeidsgiverorganisasjoner som drar lasset sammen. Selv når vi rammes av åndssvake strømpriser og drivstoffpriser som gir begrepet fylleangst en helt ny mening for norske husholdninger.

Og så drar denne gjengen til og krever 17-18% lønnsøkning? Stemmer det eller går ørene mine helt i kryss for tiden? For hvis det stemmer, uansett hvor underbetalt de er, demonstrerer de noe vi med forsiktige ord kan kalle dårlig fingerspitsgefühl.
Ellers spenstig av NHO å true med lockout. Det er et ord som får en til å tenke på Menstadslaget, Pål Kraby og den gangen fagforeningene hadde tøffe navn som Jern og Metall. Men de kunne holdt seg for god til å involvere de som jobber med sikkerhetsinfrastruktur. Det ville fort nok blitt tvungen lønnsnemnd om vanlig sivil luftfart ble lammet like før fellesferien.
Nei. Tvungen lønnsnemnd er regjeringer veldig forsiktig med å bruke. Kun ved situasjoner som "setter liv, helse og personlig sikkerhet i fare for hele eller deler av befolkningen" har de lov å bruke et slikt virkemiddel.

Hvis NHO hadde unnlatt syketransport fra lock-out'en hadde neppe regjeringen grepet inn. Men så er det vel aldri slik at arbeisgiversiden går inn for en delevis lock-out. Har jeg aldri hørt om i hvertfall.
Regjeringer er ikke alltid så forsiktig med det lønnsnemd, nei.

Det at kyllinger ikke kan selges som menneskemat er nok.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»