Hvordan preger renteøkningene deg?

Svar
fargerik

Re: Hvordan preger renteøkningene deg?

Legg inn av fargerik »

Corvus skrev: fre jun 24, 2022 2:54 pm
fargerik skrev: tor jun 23, 2022 11:12 am Har ikke noe gjeld, så personlig er jeg rolig.
Jeg har medfølelse med nyetablerte som har store lån, da.
Dog skal vel strengt tatt de som har lånt penger i senere tid ha tatt høyde for den lenge varslede renteøkningen.
Det har de sikkert, men det ingen kalkulerte med, var de sinnsyke strømprisene, drivstoffprisene, og generelt syke prisstigningene på det aller meste.

Så da er en kalkulering av hva man kunne tåle av renteøkninger bare en liten del av de store utgiftspostene som vil være med oss lenge.
Klart det. Det blir mye på en gang.
Pusse opp og bygge hus, for eksempel. Materialer er blitt dyrt!
Har heldigvis blitt ferdig med sånt, trenger ikke materialer.
Bil har jeg ikke, så bensinprisen er heller ikke spesielt tema.
Blir strømmen for dyr, har jeg ved for hele vinteren...
Mat må vi ha, da. Og det blir jo også dyrere.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Ny bolig i 2021 med lån ca 3,5x bruttoinntekt og buffer tilgjengelig. Ikke ideell timing, men renteøkning var jo forventet og skal tåle 5-8k (med skattefradrag blir det netto ca 4k-6k) pr mnd i ekstra renteutgifter uten å kutte andre utgifter/fondssparing. Som den urbane taperen jeg er så har jeg ingen annen gjeld enn studielån.

Mer bekymret for førstegangsskjøpere som har lånt over evne, bankene har vært fleksible mtp å gi lån de siste årene. Frykter det blir noen foreldre som har stilt sikkerhet som faktisk blir ansvarliggjort de kommende årene.

I et land der mange mener det er en menneskerett å få reise på sommerferie til Tenerife eller at barna skal få delta på alt av ungdomsaktiviteter, så blir det nok en del avissaker fremover.

Som flere skriver her er jeg mest bekymret for ringvirkningene her globalt. Frykter dette kan bli stygt for mange, og har sympati for dem som risikerer å miste jobb/livsverk. Som en av dem som fikk permitteringsvarsel fra privat arbeidsgiver under pandemien, føles det nesten urimelig priviligert å ha en offentlig arbeidsgiver i den kommende perioden. Dem som faktisk har vært villig til å satse på egen hånd, og som er de viktige verdiskaperne i det norske samfunn, er i risikosonen fremover. Og det etter en allerede tung periode under pandemien.
Sist redigert av Lew_Ashby den fre jun 24, 2022 3:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 3:09 pm Ny bolig i 2021 med lån ca 3,5x bruttoinntekt og buffer tilgjengelig. Ikke ideell timing, men renteøkning var jo forventet og skal tåle 5-8k (med skattefradrag blir det netto ca 4k-6k) pr mnd i ekstra renteutgifter uten å kutte andre utgifter/fondssparing. Som den urbane taperen jeg er så har jeg ingen annen gjeld enn studielån.

Mer bekymret for førstegangsskjøpere som har lånt over evne, bankene har vært fleksible mtp å gi lån de siste årene. Frykter det blir noen foreldre som har stilt sikkerhet som faktisk blir ansvarliggjort de kommende årene.

I et land der mange mener det er en menneskerett å få reise på sommerferie til Tenerife eller at barna skal få delta på alt av ungdomsaktiviteter, så blir det nok en del avissaker fremover.
Problemet er vel heller de mange som mener det er en menneskerett å ha det greit og varmt nok i sitt eget hus gjennom vinteren i et av verdens kaldeste land. Blant annet.
Slike problemer er reelle for mange, snakk heller om dem, og ikke tullet med sommerferie i syden.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Corvus skrev: fre jun 24, 2022 3:20 pm
Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 3:09 pm Ny bolig i 2021 med lån ca 3,5x bruttoinntekt og buffer tilgjengelig. Ikke ideell timing, men renteøkning var jo forventet og skal tåle 5-8k (med skattefradrag blir det netto ca 4k-6k) pr mnd i ekstra renteutgifter uten å kutte andre utgifter/fondssparing. Som den urbane taperen jeg er så har jeg ingen annen gjeld enn studielån.

Mer bekymret for førstegangsskjøpere som har lånt over evne, bankene har vært fleksible mtp å gi lån de siste årene. Frykter det blir noen foreldre som har stilt sikkerhet som faktisk blir ansvarliggjort de kommende årene.

I et land der mange mener det er en menneskerett å få reise på sommerferie til Tenerife eller at barna skal få delta på alt av ungdomsaktiviteter, så blir det nok en del avissaker fremover.
Problemet er vel heller de mange som mener det er en menneskerett å ha det greit og varmt nok i sitt eget hus gjennom vinteren i et av verdens kaldeste land. Blant annet.
Slike problemer er reelle for mange, snakk heller om dem, og ikke tullet med sommerferie i syden.
Ja, og det burde jeg lagt til men anså det som en selvfølge. Det er nyhetssakene som må kjøres, og det er jo også menneskene som må tas vare på i den kommende perioden.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 3:22 pm
Corvus skrev: fre jun 24, 2022 3:20 pm
Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 3:09 pm Ny bolig i 2021 med lån ca 3,5x bruttoinntekt og buffer tilgjengelig. Ikke ideell timing, men renteøkning var jo forventet og skal tåle 5-8k (med skattefradrag blir det netto ca 4k-6k) pr mnd i ekstra renteutgifter uten å kutte andre utgifter/fondssparing. Som den urbane taperen jeg er så har jeg ingen annen gjeld enn studielån.

Mer bekymret for førstegangsskjøpere som har lånt over evne, bankene har vært fleksible mtp å gi lån de siste årene. Frykter det blir noen foreldre som har stilt sikkerhet som faktisk blir ansvarliggjort de kommende årene.

I et land der mange mener det er en menneskerett å få reise på sommerferie til Tenerife eller at barna skal få delta på alt av ungdomsaktiviteter, så blir det nok en del avissaker fremover.
Problemet er vel heller de mange som mener det er en menneskerett å ha det greit og varmt nok i sitt eget hus gjennom vinteren i et av verdens kaldeste land. Blant annet.
Slike problemer er reelle for mange, snakk heller om dem, og ikke tullet med sommerferie i syden.
Ja, og det burde jeg lagt til men anså det som en selvfølge. Det er nyhetssakene, men det er jo også de i samfunnet vårt som må tas vare på i den kommende perioden.
Og hvordan skal man ta vare på disse folkene da? Unge i etableringsfasen, enslige osv. Folk som ikke er fattige nok til å få sosiale stønader, men som sliter enormt med alle de syke prisstigningene, slik at de må fryse seg gjennom vinteren blant annet.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Corvus skrev: fre jun 24, 2022 3:25 pm Og hvordan skal man ta vare på disse folkene da? Unge i etableringsfasen, enslige osv. Folk som ikke er fattige nok til å få sosiale stønader, men som sliter enormt med alle de syke prisstigningene, slik at de må fryse seg gjennom vinteren blant annet.
Men det bør jo ikke være renteøkningen som påvirker dem mtp at disse personene ikke bør eie leilighet i utgangspunktet, som du sier er det de mer generelle prisstigningene som er problemet.

Jeg vet ikke Corvus. Hva tenker du?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 3:27 pm
Corvus skrev: fre jun 24, 2022 3:25 pm Og hvordan skal man ta vare på disse folkene da? Unge i etableringsfasen, enslige osv. Folk som ikke er fattige nok til å få sosiale stønader, men som sliter enormt med alle de syke prisstigningene, slik at de må fryse seg gjennom vinteren blant annet.
Men det bør jo ikke være renteøkningen som påvirker dem mtp at disse personene ikke bør eie leilighet i utgangspunktet, som du sier er det de mer generelle prisstigningene som er problemet.

Jeg vet ikke Corvus. Hva tenker du?
Det er selvsagt helheten, strøm, drivstoff, mat, renter, alt annet. Hvorfor bør ikke disse eie leilighet i utgangspunktet? Merkelig ting å si. Ingen som har tatt høyde for galskapen man nå ser.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Corvus skrev: fre jun 24, 2022 4:18 pm Ingen som har tatt høyde for galskapen man nå ser.
Jo.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DoktorS skrev: fre jun 24, 2022 10:50 am
ms_8 skrev: fre jun 24, 2022 10:36 am
DoktorS skrev: fre jun 24, 2022 10:12 am Det er jo noen grupper som er utsatte - den meste åpenbare er enslige forsørgere. Deretter kommer de som bor alene. Og så har man de som det snakkes så mye om - barnefamiliene, der noen også åpenbart har det trangt.

Det er jo et paradoks at det alltid er familier - to voksne og to barn som blir trukket fram i mediene når man er på konsekvensen av renteøkningen. Som jeg har sagt mange ganger - har en husholdning to inntekter, på snittet eller over i lønn, så sitter man temmelig godt i det, her i Norge...
Ja dette irriterer meg også. Stort sett er det også folk med god lønn og helt grei økonomi. Sjelden dei trekk fram folk som bur aleine med eller utan barn. Tross alt er margiene ofte mindre for oss som bur aleine
Dagsrevyen i går hadde et oppslag fra Finnmark - et par som hadde bygd seg et flott funkishus på 200 kvm og nå fleipet dama i huset med at det ikke blir ny bil og ferie på 10 år.... Gjorde også et poeng med at utearealet måtte vente, for det var "så dyrt" å fikse...

Når man bygger seg hus til 8 mill kr så bør man kunne klare en renteheving på 0,5 prosent, ja. På mange enslige og folks om sliter, og på en del andre, virker jo en slik reportasje bare irriterende - til dels provoserende. Man kan lure på om det er bevisst. Men samtidig - det er jo en god illustrasjon på hvordan det står til: Bygde arkitekttegnet hus på 200 kvm, får ikke råd til verken ny bil eller ferie i år! Skandaløst.
Nå må du bestemme deg. Ikke ferie i år eller ikke ferie på 10 år?

Det er en viss forskjell.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 4:32 pm
Corvus skrev: fre jun 24, 2022 4:18 pm Ingen som har tatt høyde for galskapen man nå ser.
Jo.
Du kanskje? Hvem andre? Du burde kanskje ha vært finansminister eller lignende da, siden du var den eneste som forutså all elendigheten det siste snaue året da.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Corvus skrev: fre jun 24, 2022 5:04 pm
Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 4:32 pm
Corvus skrev: fre jun 24, 2022 4:18 pm Ingen som har tatt høyde for galskapen man nå ser.
Jo.
Du kanskje? Hvem andre? Du burde kanskje ha vært finansminister eller lignende da, siden du var den eneste som forutså all elendigheten det siste snaue året da.
Her er du så lite saklig at jeg legger den død. Lykke til videre.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KongOlav2 skrev: fre jun 24, 2022 2:13 pm
peraleks skrev: fre jun 24, 2022 12:59 pm
Dette blir antagelig den hardeste turnoveren siden Finanskrisen i 2008 og langt flere, selv de som ligger innenfor normalitets-skalaen vil få det betydelig mye tøffere.
Vi ser nok og økte forskjeller i etterkant av dette.
Ja, det ser slik ut. Og det blir sikkert omtrent som "normalt". Øvre middelklasse vil merke det, men neppe endre for mye på sine planer. Den lavere middelklassen vil merke det hardere og vil klare det, men sikkert gi avkall på en del "luksus" som ferieturer, oppussing, etc. Mens de lavere klassene vil merke det kraftig og slite med å betale selv helt hverdagslige ting. Jeg tror man snart trenger noen strukturelle endringer. Og mer målrettede tiltak mot de 15-20-30 % av befolkningen som har minst.
Allerede i dag er det såvidt det lønner seg å jobbe for en gjennomsnittlig person, hvor mye mer skal du stjele av folks penger for å omfordele, egentlig? Hva med å kutte i statens utgifter, har du forslag til områder du tenker vi kan hente pengene fra?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Texas_John skrev: fre jun 24, 2022 6:00 pm Allerede i dag er det såvidt det lønner seg å jobbe for en gjennomsnittlig person, hvor mye mer skal du stjele av folks penger for å omfordele, egentlig? Hva med å kutte i statens utgifter, har du forslag til områder du tenker vi kan hente pengene fra?
Og hvor har du det at det er en gjennomsnittlig person som skal/bør skattelegges hardere?

Jepp, vi kan definitivt endre litt ang statens utgifter også. Det første man kunne startet med var 6-7 mrd til kirken og andre religiøse samfunn i Norge. Det er omtrent som å skylle ned penger i dass.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KongOlav2 skrev: fre jun 24, 2022 6:05 pm Og hvor har du det at det er en gjennomsnittlig person som skal/bør skattelegges hardere?

Jepp, vi kan definitivt endre litt ang statens utgifter også. Det første man kunne startet med var 6-7 mrd til kirken og andre religiøse samfunn i Norge. Det er omtrent som å skylle ned penger i dass.
En god del av det som går til kirken handler om å ivareta bygninger og eiendommer av historisk verdi. Men jeg skjønner at du ivrer etter å få slettet norsk historie fra kartet og samtidig skifte ut den etniske befolkningen raskest mulig. I praksis å rive alle kirker og gravlunder er altså det beste forslaget ditt når det gjelder å spare penger?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Texas_John skrev: fre jun 24, 2022 6:16 pm En god del av det som går til kirken handler om å ivareta bygninger og eiendommer av historisk verdi. Men jeg skjønner at du ivrer etter å få slettet norsk historie fra kartet og samtidig skifte ut den etniske befolkningen raskest mulig. I praksis å rive alle kirker og gravlunder er altså det beste forslaget ditt når det gjelder å spare penger?
Kanskje noen få hundre millioner av de flere milliardene (langt ifra alle kirker er av stor kulturhistorisk verdi). La de beholde dette da, så får de finansiere resten selv.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 5:59 pm
Corvus skrev: fre jun 24, 2022 5:04 pm
Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 4:32 pm
Jo.
Du kanskje? Hvem andre? Du burde kanskje ha vært finansminister eller lignende da, siden du var den eneste som forutså all elendigheten det siste snaue året da.
Her er du så lite saklig at jeg legger den død. Lykke til videre.
Forutsigbart det. Så du var tom for argumenter. Takk for deg.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: fre jun 24, 2022 4:18 pm
Lew_Ashby skrev: fre jun 24, 2022 3:27 pm
Corvus skrev: fre jun 24, 2022 3:25 pm Og hvordan skal man ta vare på disse folkene da? Unge i etableringsfasen, enslige osv. Folk som ikke er fattige nok til å få sosiale stønader, men som sliter enormt med alle de syke prisstigningene, slik at de må fryse seg gjennom vinteren blant annet.
Men det bør jo ikke være renteøkningen som påvirker dem mtp at disse personene ikke bør eie leilighet i utgangspunktet, som du sier er det de mer generelle prisstigningene som er problemet.

Jeg vet ikke Corvus. Hva tenker du?
Det er selvsagt helheten, strøm, drivstoff, mat, renter, alt annet. Hvorfor bør ikke disse eie leilighet i utgangspunktet? Merkelig ting å si. Ingen som har tatt høyde for galskapen man nå ser.
Hvorfor skal de eie en bolig?

Og jo, nok av mennesker i Norge som tar høyde for det som skjer nå og jevner ut utgiftene deretter.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 2:15 pm https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fryk ... 1.16012909

Festlig. 200 kvm med arkitekttegnet hus og utsikt over skog og fjell. Jeg synes ikke det minste synd på kvinnfolket og familien selv om det ikke skulle bli ferie på henne på 10 år. Media er ufattelig dårlig til å finne gode eksempler når det gjelder økonomi og økonomiske vanskeligheter.
Uten overhodet å frata lånetakerne all mulig form for ansvar, mener jeg at også bankene må ta sin del av skylda for at folk nå sitter på millionlån de ikke kan betjene hvis renta stiger ytterligere et par prosent. Banksjefen i artikkelen du linker til, kommer jo med eksempler på folk som har 7 millioner i boliglån. Mtp prisene på boliger i sentrale strøk landet over, overrasker det meg ikke at mange nå har ekstrem gjeld. Jeg har selv hørt om flere tilfeller hvor "vanlige" folk med samlet inntekt på 1 million tar på seg boliglån i størrelsesorden 6-8 millioner. Banksjefen sier jo selv at de låner ut 5x samlet inntekt, og gjerne litt mer. Hvilket i mine øyne er komplett galskap, all den tid man på et lån på 6 millioner må betale 10.000 kr MER pr mnd bare i renteutgifter hvis styringsrenta og dermed lånerenta øker med fattige 2 prosent..

Før i tiden var maks belåningsgrad 2,5x samlet inntekt. Da tålte man også renteøkninger som alle vet kommer...

peraleks

Legg inn av peraleks »

SirJames skrev: fre jun 24, 2022 7:07 pm
KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 2:15 pm https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fryk ... 1.16012909

Festlig. 200 kvm med arkitekttegnet hus og utsikt over skog og fjell. Jeg synes ikke det minste synd på kvinnfolket og familien selv om det ikke skulle bli ferie på henne på 10 år. Media er ufattelig dårlig til å finne gode eksempler når det gjelder økonomi og økonomiske vanskeligheter.
Uten overhodet å frata lånetakerne all mulig form for ansvar, mener jeg at også bankene må ta sin del av skylda for at folk nå sitter på millionlån de ikke kan betjene hvis renta stiger ytterligere et par prosent. Banksjefen i artikkelen du linker til, kommer jo med eksempler på folk som har 7 millioner i boliglån. Mtp prisene på boliger i sentrale strøk landet over, overrasker det meg ikke at mange nå har ekstrem gjeld. Jeg har selv hørt om flere tilfeller hvor "vanlige" folk med samlet inntekt på 1 million tar på seg boliglån i størrelsesorden 6-8 millioner. Banksjefen sier jo selv at de låner ut 5x samlet inntekt, og gjerne litt mer. Hvilket i mine øyne er komplett galskap, all den tid man på et lån på 6 millioner må betale 10.000 kr MER pr mnd bare i renteutgifter hvis styringsrenta og dermed lånerenta øker med fattige 2 prosent..

Før i tiden var maks belåningsgrad 2,5x samlet inntekt. Da tålte man også renteøkninger som alle vet kommer...
De får ganske enkelt skylde på seg selv om de har en inntekt på 1 mill og snuser på lån i størrelsesordenen 6-8 millioner.
Vi kan godt skylde på bankene men det er noen som står i bakgrunnen her og syns at lån på 6-8 mill er helt innafor når man har en lønn som ikke tilsvarer en slik lånemengde.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

En tilsvarende leilighet som min i samme bygg, ble solgt for 3,5 mill nylig. Kjøpte for i overkant av 2 mill. Har rett under 700k i gjeld. Renten gir meg ikke grunn til bekymring....

For høy rente finnes det ikke dekning for i økonomien. Dette er ikke 80- eller 90- tallet med billig drivstoff....

Dersom vi skulle få en farlig høy rente, vil det kun føre til massivt mislighold av gjeld. Det er en farlig situasjon. - For samfunnet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

peraleks skrev: fre jun 24, 2022 7:19 pm
SirJames skrev: fre jun 24, 2022 7:07 pm
KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 2:15 pm https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fryk ... 1.16012909

Festlig. 200 kvm med arkitekttegnet hus og utsikt over skog og fjell. Jeg synes ikke det minste synd på kvinnfolket og familien selv om det ikke skulle bli ferie på henne på 10 år. Media er ufattelig dårlig til å finne gode eksempler når det gjelder økonomi og økonomiske vanskeligheter.
Uten overhodet å frata lånetakerne all mulig form for ansvar, mener jeg at også bankene må ta sin del av skylda for at folk nå sitter på millionlån de ikke kan betjene hvis renta stiger ytterligere et par prosent. Banksjefen i artikkelen du linker til, kommer jo med eksempler på folk som har 7 millioner i boliglån. Mtp prisene på boliger i sentrale strøk landet over, overrasker det meg ikke at mange nå har ekstrem gjeld. Jeg har selv hørt om flere tilfeller hvor "vanlige" folk med samlet inntekt på 1 million tar på seg boliglån i størrelsesorden 6-8 millioner. Banksjefen sier jo selv at de låner ut 5x samlet inntekt, og gjerne litt mer. Hvilket i mine øyne er komplett galskap, all den tid man på et lån på 6 millioner må betale 10.000 kr MER pr mnd bare i renteutgifter hvis styringsrenta og dermed lånerenta øker med fattige 2 prosent..

Før i tiden var maks belåningsgrad 2,5x samlet inntekt. Da tålte man også renteøkninger som alle vet kommer...
De får ganske enkelt skylde på seg selv om de har en inntekt på 1 mill og snuser på lån i størrelsesordenen 6-8 millioner.
Vi kan godt skylde på bankene men det er noen som står i bakgrunnen her og syns at lån på 6-8 mill er helt innafor når man har en lønn som ikke tilsvarer en slik lånemengde.
Joda, men bankene burde vite litt mer om konsekvenser av renteøkning enn låntakerne - og dermed fraråde lån av en slik størrelsesorden.

Gjett hvem som trygler staten om hjelp om låntakerne ikke greier å innfri?
https://no.wikipedia.org/wiki/Bankkrise ... %80%931992

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: fre jun 24, 2022 7:47 pm
peraleks skrev: fre jun 24, 2022 7:19 pm
SirJames skrev: fre jun 24, 2022 7:07 pm

Uten overhodet å frata lånetakerne all mulig form for ansvar, mener jeg at også bankene må ta sin del av skylda for at folk nå sitter på millionlån de ikke kan betjene hvis renta stiger ytterligere et par prosent. Banksjefen i artikkelen du linker til, kommer jo med eksempler på folk som har 7 millioner i boliglån. Mtp prisene på boliger i sentrale strøk landet over, overrasker det meg ikke at mange nå har ekstrem gjeld. Jeg har selv hørt om flere tilfeller hvor "vanlige" folk med samlet inntekt på 1 million tar på seg boliglån i størrelsesorden 6-8 millioner. Banksjefen sier jo selv at de låner ut 5x samlet inntekt, og gjerne litt mer. Hvilket i mine øyne er komplett galskap, all den tid man på et lån på 6 millioner må betale 10.000 kr MER pr mnd bare i renteutgifter hvis styringsrenta og dermed lånerenta øker med fattige 2 prosent..

Før i tiden var maks belåningsgrad 2,5x samlet inntekt. Da tålte man også renteøkninger som alle vet kommer...
De får ganske enkelt skylde på seg selv om de har en inntekt på 1 mill og snuser på lån i størrelsesordenen 6-8 millioner.
Vi kan godt skylde på bankene men det er noen som står i bakgrunnen her og syns at lån på 6-8 mill er helt innafor når man har en lønn som ikke tilsvarer en slik lånemengde.
Joda, men bankene burde vite litt mer om konsekvenser av renteøkning enn låntakerne - og dermed fraråde lån av en slik størrelsesorden.

Gjett hvem som trygler staten om hjelp om låntakerne ikke greier å innfri?
https://no.wikipedia.org/wiki/Bankkrise ... %80%931992
For alt det vi vet kan de ha frarådet det, men enkeltindivider har fremdeles kjørt med påskudd om person A og B som står som kausjonister igjen for eks.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Minner om at nazistene i mellomkrigstiden i Tyskland, samlet støtte ved å møte opp på tvangsauksjoner for å "forhindre" at noen kjøpte.

En rente på 7-8% er i dag galskap.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Rainmaker skrev: fre jun 24, 2022 10:48 am
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 9:39 am
Jompa skrev: fre jun 24, 2022 9:17 am 4 mill i lån min fru og jeg. Ikke bekymret på egne vegne. Ser flere avisartikler der folk nå må kutte ferie fordi terminbeløpet øker med en tusenlapp i måneden. Når man har fått lån i utgangspunktet er det vanskelig å forstå at det er den tusenlappen som velter alt når dette er veldig tydelig varslet. Da må det også handle litt om prioriteringer.

Er ellers ikke enig i enkelte som mener de har vært fornuftige å betale ned ekstra på lånet når rentene var lave. De siste årene har det vært nesten gratis å låne penger, og det er ikke da man bør prioritere dette. Da er det som regel mer fornuftig å investere pengene istedet.

Vi har en buffer på 4x månedslønn på konto, og har spart det som blir igjen etter de månedlige kostnadene i fond. Det har vært meget god butikk de siste årene.
+ gallopperende strømpriser, drivstoffpriser, matvarer osv, osv...

Likevel forstår ikke stakkars deg (med en buffer på 4x månedslønn) at renteheving oppå dette kan skape problemer.

KVALMENDE. Og svært lite empatisk.
Denne rentehevningen skaper i grunn bare problemer for de som har feilstyrt økonomien sin. Det er kanskje hardt å få vite det men slik er det.

Så har man de som blir utsatt for "noe", f.eks samlivsbrudd. I så måte er det ikke heller ikke her at det er rentehevningen som er det som gjør at det går skeis, men dette "noe" som fører til at man må tilpasse økonomien sin til en ny situasjon.

Det samme kan sies om den generelle prisveksten, selv om den er høyere enn vanlig (betydelig for noen varer) så er den fortsatt i en slik størrelsesorden at de som har tilpasset forbruket sitt til den økonomien man har så går det greit.

Jo lavere sum man har på inntektssiden, jo lavere nivå må man legge utgiftene på. Det blir ren ansvarsfraskrivelse og legge utgiftene helt opp til inntektene for så å skrike om at det er "samfunnets feil" (eller andre varianter av det) når prisvekst gjør at de ikke går lenger.

For å si det enkelt:

Baserer man økonomien slik at en prisvekst på ca 10% og en rentehevning på 1% velter hele lasset, ja da har man feilprioritert privatøkonomien.
Dette er da langt fra siste renteheving. Og hvor vil prisene på livsnødvendige produkter stanse?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: fre jun 24, 2022 11:42 am
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 9:39 am
Jompa skrev: fre jun 24, 2022 9:17 am 4 mill i lån min fru og jeg. Ikke bekymret på egne vegne. Ser flere avisartikler der folk nå må kutte ferie fordi terminbeløpet øker med en tusenlapp i måneden. Når man har fått lån i utgangspunktet er det vanskelig å forstå at det er den tusenlappen som velter alt når dette er veldig tydelig varslet. Da må det også handle litt om prioriteringer.

Er ellers ikke enig i enkelte som mener de har vært fornuftige å betale ned ekstra på lånet når rentene var lave. De siste årene har det vært nesten gratis å låne penger, og det er ikke da man bør prioritere dette. Da er det som regel mer fornuftig å investere pengene istedet.

Vi har en buffer på 4x månedslønn på konto, og har spart det som blir igjen etter de månedlige kostnadene i fond. Det har vært meget god butikk de siste årene.
+ gallopperende strømpriser, drivstoffpriser, matvarer osv, osv...

Likevel forstår ikke stakkars deg (med en buffer på 4x månedslønn) at renteheving oppå dette kan skape problemer.

KVALMENDE. Og svært lite empatisk.
Er det noen som har tvunget deg til å belåne deg langt over pipa?
Har ca null lån jeg. Men jeg har noe som heter empati. Prøv det.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:39 pm
Queenie skrev: fre jun 24, 2022 11:42 am
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 9:39 am

+ gallopperende strømpriser, drivstoffpriser, matvarer osv, osv...

Likevel forstår ikke stakkars deg (med en buffer på 4x månedslønn) at renteheving oppå dette kan skape problemer.

KVALMENDE. Og svært lite empatisk.
Er det noen som har tvunget deg til å belåne deg langt over pipa?
Har ca null lån jeg. Men jeg har noe som heter empati. Prøv det.
Empati?
Det handler om å sette tæring etter næring - og ikke tro man kan erverve seg alt man ser naboen har bare fordi bankene gir etter.
Jeg vil kalle det dumskap ta enorme lån med historisk lav rente uten å ha en buffer og plan mot betydelig renteøkning.
Den tankegangen om at man skal ha alt med én gang uten å ha spart noe tar jeg avstand fra.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Neptun skrev: fre jun 24, 2022 8:52 pm
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:39 pm
Queenie skrev: fre jun 24, 2022 11:42 am

Er det noen som har tvunget deg til å belåne deg langt over pipa?
Har ca null lån jeg. Men jeg har noe som heter empati. Prøv det.
Empati?
Det handler om å sette tæring etter næring - og ikke tro man kan erverve seg alt man ser naboen har bare fordi bankene gir etter.
Jeg vil kalle det dumskap ta enorme lån med historisk lav rente uten å ha en buffer og plan mot betydelig renteøkning.
Den tankegangen om at man skal ha alt med én gang uten å ha spart noe tar jeg avstand fra.
Ja, empati for mennesker som havner i en vanskelig situasjon. Uansett hvordan de havnet der.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:56 pm
Neptun skrev: fre jun 24, 2022 8:52 pm
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:39 pm

Har ca null lån jeg. Men jeg har noe som heter empati. Prøv det.
Empati?
Det handler om å sette tæring etter næring - og ikke tro man kan erverve seg alt man ser naboen har bare fordi bankene gir etter.
Jeg vil kalle det dumskap ta enorme lån med historisk lav rente uten å ha en buffer og plan mot betydelig renteøkning.
Den tankegangen om at man skal ha alt med én gang uten å ha spart noe tar jeg avstand fra.
Ja, empati for mennesker som havner i en vanskelig situasjon. Uansett hvordan de havnet der.
Det står deg helt fritt å gjøre.
Jeg har ikke empati med mennesker som setter seg selv i en vanskelig situasjon grunnet grådighet og behov for å vise seg frem. (kjøpe seg lånefinansiert klasse)

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:56 pm
Neptun skrev: fre jun 24, 2022 8:52 pm
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:39 pm

Har ca null lån jeg. Men jeg har noe som heter empati. Prøv det.
Empati?
Det handler om å sette tæring etter næring - og ikke tro man kan erverve seg alt man ser naboen har bare fordi bankene gir etter.
Jeg vil kalle det dumskap ta enorme lån med historisk lav rente uten å ha en buffer og plan mot betydelig renteøkning.
Den tankegangen om at man skal ha alt med én gang uten å ha spart noe tar jeg avstand fra.
Ja, empati for mennesker som havner i en vanskelig situasjon. Uansett hvordan de havnet der.
Jeg syns man fint kan se litt på hvordan mennesker faktisk har havnet i den situasjonen og vurdere deretter.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 24, 2022 9:29 pm
greyserpent skrev: fre jun 24, 2022 8:56 pm
Neptun skrev: fre jun 24, 2022 8:52 pm

Empati?
Det handler om å sette tæring etter næring - og ikke tro man kan erverve seg alt man ser naboen har bare fordi bankene gir etter.
Jeg vil kalle det dumskap ta enorme lån med historisk lav rente uten å ha en buffer og plan mot betydelig renteøkning.
Den tankegangen om at man skal ha alt med én gang uten å ha spart noe tar jeg avstand fra.
Ja, empati for mennesker som havner i en vanskelig situasjon. Uansett hvordan de havnet der.
Jeg syns man fint kan se litt på hvordan mennesker faktisk har havnet i den situasjonen og vurdere deretter.
Som sagt, gallopperende priser på det meste av nødvendigheter, og tap av kjøpekraft i omtrent samtlige år under Erna

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»