Abortloven USA

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Abortloven USA

Legg inn av newsflash »

Retten til fri abort har lenge vært under press i USA, etter at en rekke delstater har vedtatt endringer som i praksis har gjort abort forbudt. Et lekket dokument fra høyesterett gjorde at mange fryktet at retten til fri abort ville fjernes på føderalt nivå.

Nå i ettermiddag er det nettopp det som har skjedd:

«Roe mot Wade»-avgjørelsen har falt i USA: Retten til selvbestemt abort er nå borte på nasjonalt nivå

Link

Hele 26 av USAs delstater står nå klare til å innføre begrensinger i abortloven, og enkelte står klar med lovforslag som likestiller abort med drap.

Rett og slett en skremmende utvikling, USA beveger seg stadig lengere fra å kunne kalles et moderne vestlig land.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

USA regrerer bare mer og mer. Ender vel med borgerkrig, omveltning og en slags ny start om noen år.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

palimpsest skrev: fre jun 24, 2022 4:56 pm USA regrerer bare mer og mer. Ender vel med borgerkrig, omveltning og en slags ny start om noen år.
Godt mulig det ender med borgerkrig, men på ingen måte på grunn av dette her.
Folk flest bryr seg rett og slett ikke nok om dette, spesielt nå som de har langt mer prekære ting å bekymre seg over..

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

palimpsest skrev: fre jun 24, 2022 4:56 pm USA regrerer bare mer og mer. Ender vel med borgerkrig, omveltning og en slags ny start om noen år.
For noen år siden ville jeg avfeid en borgerkrig i USA som absurd. Det gjør jeg ikke lenger.

Arven etter Trump blir stadig tyngre å bære.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Ca. 60% støtter kvinners rett til abort i USA. Likevel så fjerner man altså retten til abort. Nå kommer kvinner i en del stater til å få det jævlig tøft fremover. Skal bli spennende å se hva slags utslag det får for Trump og resten av "presteskapet" i valgene fremover.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Stopp verden jeg vil av

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Det nærmer seg raskt tilstander man liker å kritisere enkelte land i Midtøsten for.
Tipper taliban nikker anerkjennenede...

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

bundetrente skrev: fre jun 24, 2022 4:57 pm
palimpsest skrev: fre jun 24, 2022 4:56 pm USA regrerer bare mer og mer. Ender vel med borgerkrig, omveltning og en slags ny start om noen år.
Godt mulig det ender med borgerkrig, men på ingen måte på grunn av dette her.
Folk flest bryr seg rett og slett ikke nok om dette, spesielt nå som de har langt mer prekære ting å bekymre seg over..
På ingen måte på grunn av dette alene, nei, men det er enda en spiker i kisten. USA fremstår som sykt, og det er så mye som er grunnleggende i veien på alle nivåer at jeg ikke klarer å se noen reell vei ut av uføret for dem.

fazz

Legg inn av fazz »

Islamistene gnir seg i hendene over sine meningsfeller i Texas.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Og Texas erklærer 24.06 som fridag etter høyesteretts avgjørelse.

Link

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Forstår virkelig ikke det amerikanske systemet. Høyesterett vedtar jo ikke lover... Hvordan kan de da plutselig omtolke en lov som er flere tiår gammel. Kan noen forklare for meg?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

USA nærmer seg, ironisk nok, midtøsten med stormskritt.

lund

Legg inn av lund »

USA er rett og slett blitt et skandaløst latterlig land og på grensen til en bananrepublikk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjørn Torgeir skrev: fre jun 24, 2022 6:23 pm Forstår virkelig ikke det amerikanske systemet. Høyesterett vedtar jo ikke lover... Hvordan kan de da plutselig omtolke en lov som er flere tiår gammel. Kan noen forklare for meg?
Flere av delstatene har utfordret Høyesteretts tidligere tolkning, da blir det opp til dagens dommere å enten stå fast på tidligere tolkning, eller tolke loven på nytt. Det var derfor det var så viktig for Trump å få inn "sine" dommere når han fikk muligheten.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lund skrev: fre jun 24, 2022 6:40 pm USA er rett og slett blitt et skandaløst latterlig land og på grensen til en bananrepublikk.
Blir mer og mer sannsynlig at landet går opp i sømmene, blir noen fornuftige stater og resten shariastater.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gud tok avgjørelsen i følge Trump...

Link

Dette minner mer og mer og The Handmaids Tale.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

newsflash skrev: fre jun 24, 2022 7:23 pm Gud tok avgjørelsen i følge Trump...

Link

Dette minner mer og mer og The Handmaids Tale.
Mullah Donald...
Sykt

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Friheten til å velge ække så nøye det

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det absurde her er jo den makten Høyesterett har. Vi snakker om et rent politisk verktøy der sammensettingen bestemmes ut ifra timingen på når medlemmer dør, som skal gi og ta grunnleggende rettigheter basert på tolkningen av en grunnlov som tydeligvis er like åpen for tolkninger som bibelen.

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Tjaaah skrev: fre jun 24, 2022 6:34 pm USA nærmer seg, ironisk nok, midtøsten med stormskritt.
Iran har, under mullah-regimet, hatt langt mer liberale abortlov enn flere amerikanske delstater.

Nå har riktignok øverste diktator-leder ønsket strengere abortlover, for iranere får for få barn. I et land med økonomisk kaos, stor arbeidsledighet og snart akutt vannmangel, ønsker han å doble innbyggertallet de neste 20 år 😆

Iran har også hatt gratis tilbud for dem som vil skifte kjønn (landet med flest operasjoner, etter Thailand).

Landet har også hatt kondom-fabrikker siden tidlig 90-tall, og gratis prevensjon.

Nå er disse rettighetene under press fra de konservative barbarene, men fortsatt har iranske familier større handlingsrom enn amerikanere som bor i fundamentalist-styrte stater (men så er det lite annet som er bedre i Iran enn i USA... Utenom allmennkunnskaper da... Der ligger amerikanerne ganske langt nede på lista).

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Hetfield skrev: fre jun 24, 2022 7:29 pm Friheten til å velge ække så nøye det
Noe jeg aldri har fattet med høyresida i USA (og Frp). Man hyler om mindre stat og individets frihet til å velge i teorien, men samtidig gjennomfører de en annen politikk i praksis.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

jrza59 skrev: fre jun 24, 2022 7:36 pm
Hetfield skrev: fre jun 24, 2022 7:29 pm Friheten til å velge ække så nøye det
Noe jeg aldri har fattet med høyresida i USA (og Frp). Man hyler om mindre stat og individets frihet til å velge i teorien, men samtidig gjennomfører de en annen politikk i praksis.
Og noen få stater skal visstnok fremme lovforslag om å forby abort i alle situasjoner utenom om det er fare for morens liv..

Mao, et foster som ble skapt igjennom voldtekt eller incest må bli født..

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

For. Et. Land.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Du verden så glad jeg er for at jeg er født i Norge og ikke i dystopiske USA!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Oversikt over hvilke stater som kommer til å forby abort:

Bilde

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Sisyfos skrev: fre jun 24, 2022 7:58 pm Du verden så glad jeg er for at jeg er født i Norge og ikke i dystopiske USA!
At du ble hva, sa du?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

bundetrente skrev: fre jun 24, 2022 8:04 pm
Sisyfos skrev: fre jun 24, 2022 7:58 pm Du verden så glad jeg er for at jeg er født i Norge og ikke i dystopiske USA!
At du ble hva, sa du?
Det tragiske er at du sikkert tror du har et poeng 😢

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

missChance skrev: fre jun 24, 2022 8:05 pm
bundetrente skrev: fre jun 24, 2022 8:04 pm
Sisyfos skrev: fre jun 24, 2022 7:58 pm Du verden så glad jeg er for at jeg er født i Norge og ikke i dystopiske USA!
At du ble hva, sa du?
Rette ræven som feis.
Jeg stjeler i det minste ikke billige poenger fra twitter som man har hørt tusen ganger før, og som enkelt kan plukkes fra hverandre.

Det tragiske er at du sikkert tror du har et poeng 😢

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Trump tilbake i 24 og landet kan legges ned.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

En av få som utrykker sin støtte til USAs fjerning av retten til fri abort er selvfølgelig paven og Vatikanet.

Link

Mørkemennene samles.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»