Skytingen på London Pub

Svar
MRSA
Innlegg: 2168

Re: Skytingen på London Pub

Legg inn av MRSA »

Bantor skrev: ons jun 29, 2022 11:07 am
FROG skrev: ons jun 29, 2022 10:33 am Med et automatisk tohåndsvåpen trenger man ikke være veldig godt trent!
Breivik klarte faktisk å drepe flere med Glock pistol enn han klarte med den halvautomatiske rifla. Til tross for at rifle er enklere å skyte med enn pistol, og at rifle har bedre balistikk. Breiviks dårlige skyteferdigheter (med tohåndsvåpen), er blitt kommentert av familien til noen av ofrene som en årsak til at mange overlevde.

Det at ikke flere ble drept på London pub er en kombinasjon av to ting. Terroristen kan ikke skyte veldig bra. Dessuten bruker han et gammelt våpen, med ammunisjon som ikke er like kraftig som moderne 9x19 mm ammunisjon. Hvis en tar hensyn til ballistikken, var Breiviks Glock et farligere våpen enn London Pub terroristens gammeldagse maskinpistol.
Kva type våpen var det terroristen brukte sidan du kallar det gammaldags?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Champis skrev: ons jun 29, 2022 11:00 am
Brezjnev skrev: ons jun 29, 2022 10:38 am
Champis skrev: ons jun 29, 2022 12:33 am


"Får vite at PST fungerer"... Tror du seriøst at folk tenker at det ikke fungerer hvis de ikke blir fôret med informasjon om alt de avverger? Da tror vi veldig forskjellig der også.

"Siste forsøk"... Jeg har da begrunnet dette allerede et par ganger:

1. jeg tro det er mye mer egnet til å skape uro i befolkningen hvis PST hele tiden skal informere om alle de har under oppsikt, hvilke grep de gjør og hvilke angrep de avverger.

2. Men enda viktigere enn hvordan befolkningen tar det, så tror jeg hensynet til jobben de gjør og den taktiske delen veier såpass tungt at det vil være ekstremt dumt å gi for mye info rundt jobben som gjøres. Det ser man jo også på uttalelsene fra PST nå, hvor det er flere ting de ikke vil uttale seg om konkret, fordi de er redd for å ødelegge for seg selv. Selvsagt kan opplysninger rundt angrep de har avverget være ødeleggende inn mot grupperinger/personer de har under oppsikt.


1. Nå gjorde de jo en vurdering av han hvor de ikke anså han som en stor trussel mtp. et angrep. Med fasit i hånd kan man selvsagt si at de bommet på det, men det vil de gjøre i framtiden også, med mindre de sier at stort sett alle de har på lista er høyrisiko-personer. Jeg vet ikke nøyatkig hva de har mulighet til å gjøre, men som PST uttalte selv på søndag, så har de i veldig liten grad adgang til å overvåke personer som de ikke har avslørt at planelegger et angrep. Dessuten, hvis de hadde drevet overvåking, hvordan type overvåking snakker man om - og hvor stor sjanse er det for å hindre et slikt angrep uansett?

2. Altså, man klarer å hindre angrep via forebyggende aktivitet, det har jeg jo allerede sagt jeg tror de har avverget flere angrep med. Men hvis det går så langt at noen planlegger å gjennomføre noe, og ikke lar seg stoppe fra den tanken, så tror jeg det er nesten umulig å hindre.

3. Jepp, der er vi forskjellige. Du har sagt at du kun tar utgangspunkt i de sakene du har kjennskap til - altså mislykkes de i alt de gjør. Jeg tar utgangspunkt i at bildet er litt mer nyansert enn som så. Hvis du mener å ha blind tiltro til det som skjer pga. det, så får vi være veldig uenige. Jeg tror heller ikke at det kun er de som jobber i PST som vet hva PST driver med, eller at ting de gjør aldri blir evaluert. Så jeg har tiltro til at det er bildet er ganske mye mer nyansert.
1. Hvor mange ganger klarer du å gjenta at du tror det vil skape uro i befolkningen, uten å si noe som helst om hvorfor det vil skape uro i befolkningen? Foreløpig er du oppe i 4.
2. Igjen bare gjentar du en påstand, denne gang om at det vil være taktisk ødeleggende å fortelle om avvergede terrorangrep, som om gjentakelse er lik begrunnelse. Det nærmeste du kommer å begrunne hvorfor det er lurt av PST å holde kjeft er å vise til at PST holder kjeft - uten andre beveggrunner er det blind tiltro og sirkelargumentasjon. Hva er det de, og du, er redde for? At terroristen som har blitt stoppet skal få vite at han har blitt stoppet?
1. (igjen?) PST kan ikke overvåke folk sånn uten videre, det er helt riktig.. Det har ikke stoppet dem fra å f.eks. overvåke folks flyreiser helt uten grunn, men straffeprosessloven gjelder også for PST. Det er imidlertid ikke riktig at PST må kunne slå i bordet med at de har avslørt et angrep, før de kan overvåke, avlytte etc personer de mistenker har skumle planer. Det holder med skjellig grunn til mistanke, og det er som sagt ikke noen høy list å komme over.

Når det gjelder hvor treffsikre PST ville vært i en slik overvåking så kommer det selvfølgelig helt an på hvor flinke PST er til å identifisere truslene på basis av det de har lov til uten å bruke tvangsmidler. Er de flinke her vil treffprosenten være god, om PST ikke har peiling vil de treffe dårlig. At PST eventuelt er dårlige til å identifisere hvem som er en reell trussel synes jeg ikke er noe argument for å kaste armene i været og gi opp, jeg synes det er et argument for å kreve at PST blir flinkere.

2. (Igjen??) PST har, veldig skissert, 3 oppgaver: det ene er å forebygge terror på det helt grunnleggende planet, altså bruke pekefingeren og forklare diverse tullinger at terror er fy-fy. I den andre enden er det å etterforske terror. Mellom der har du forpurring av de konkrete planene, ved å avsløre dem i forberedelsesfasen når de f.eks. er i ferd med å skaffe seg skytevåpen, kunstgjødsel, uran m.v. Det du sier er at den siste delen av jobben deres er bortkastet, for de som virkelig ønsker å gjennomføre får de uansett ikke stoppet. Da er det ikke noe vits i å drive med, og ressursene bør flyttes til et av de andre områdene.

3. Det er generelt en fin ting å ta utgangspunkt i at et bilde er nyansert, men ikke når du må finne på nyansene selv. For meg er det helt selvsagt at når noen ber om tillit så må de gi meg en grunn til at jeg skal ha tillit til dem, enten ved å være åpne om hva de driver med eller kunne vise til resultater. PST kan vise til minimalt med resultater, og de er alt annet enn åpne. Da blir tilliten deretter.

1. Selvsagt er det egnet å skape uro i befolkningen hvis de får vite om alle angrep som planlegges mot samfunnet til enhver tid, eller hvor mange galninger som faktisk følges opp og er under mistanke for å utføre terror. Det har null hensikt at befolkningen skal vite om dette.
2. Kødder du? Gjør du deg så dum at du later som du ikke skjønner at det er ganske mye taktikk i spill rundt etterforskning og jobben PST gjør? I så fall kan jeg ikke hjelpe deg, for da forstår du ekstremt lite av hvordan dette fungerer. Når PST ikke engang kan kommentere hvor mange personer de prøver å få oversikt over nå etter terroren i Oslo, så er det pga. etterforskningen de bedriver.

1. Som PST uttalte dagen eter angrepet, så skal det ganske mye til for å kunne overvåke personer i hverdagen, uten at de beviselig planlegger terror. At du sier at det ikke er det, vet jeg ikke om hjelper PST.

Jeg har aldri snakket om at man skal gi opp. Det er kun du som har uttalt at man like greit kan legge ned PST.

2. Mulig dårlig formulert av meg. Selvsagt er jobben deres også å avdekke planlegging og alt det som hører med der. Men det er nok neppe altfor vanskelig for en nogenlunde oppegånde person å skaffe til veie det som trengs og planlegge i skjul en terrorhandling ala den man så i Oslo i helgen. Og av 100 slike forsøk, så blir jeg imponert hvis PST klarer å hindre en brøkdel av dem.

3. Hehe, nettopp. Så poenget med hele denne diskusjonen er egentlig at du er ekstremt langt ute på den ene fløyen, hvor du kun tar utgangspunkt i å se på de få situasjonene hvor det har gått galt, uten å tenke logisk rundt hva PST faktisk holder på med. Dermed er alt galt, punktum. Jeg er langt fra ute på den motsatte fløyen, hvor jeg tror alt er fint og flott, men gjør heller et forsøk på å nyansere dette ensrettede bildet som garantert er helt forskrudd. Selvsagt er det sikkert mange ting PST kan gjøre bedre. Men jeg klarer ikke den der holdningen hvor absolutt alt er galt bare fordi man ikke får vite noe annet. Det er barnehageopplegg, rett og slett.
1. Der gjentok du deg selv for 4. gang, vi er nå oppe i totalt 5 runder. Er det for tidlig å håpe på 2-sifret?

2. Jeg kødder sjelden. Jeg forstår at det er mye enklere å kalle en som stiller deg spørsmål dum, enn det er å faktisk tenke ut et vettugt svar på spørsmålet. Det er nesten så man kan mistenke at det er fordi du ikke klarer å gi noen grunn for hvorfor det er så ødeleggende for PSTs taktiske arbeid å gi ut slike opplysninger i etterkant, annet enn å henvise til at PST gjør det slik så da er det riktig. Det å ikke informere detaljert om en pågående sak er noe annet, der kan det helt klart være fornuftig å holde kjeft. Hvis det nå for eksempel er slik at tallet er 1, så vil det være uheldig om den personen som nå eventuelt aktivt forsøker å unndra seg PST får vite at han hittil har lyktes (der har du samtidig et eksempel på hvordan man begrunner en mening. Bare hyggelig).

1. (enda en gang!) At jeg sier noe hjelper ikke PST det minste. At straffeprosessloven sier det samme hjelper dem veldig, dersom de ønsker hjelpen. Som sagt; legger de frem til skjellig grunn til mistanke får de gjøre tilnærmet hva som helst. Presenterer PST for retten en voldelig paranoid schizofren mann som henger med Arfan Bhatti, blir tatt med kniv på vei til et SIAN-arrangement og Bhatti publiserer trusler mot homofile under Pride så ville det eneste spørsmålet fra retten vært Sikker på at dere ikke vil ha mer? (dette var for ordens skyld meg, ikke straffeprosessloven, men basert på hvordan jeg opp gjennom har sett straffeprosessloven bli praktisert). Du har sagt at de uansett ikke vil klare å stoppe dem som virkelig ønsker å begå terror, den fornuftige følgen av at man uansett ikke får stoppet noe er å slutte å bruke ressurser på å stoppe det. Da er ressursene bortkastet.

2. (igjen!) Dersom du eller jeg plutselig skulle klikke, er smarte nok til å holde tankene helt for oss selv og gjennomfører et angrep med kniv, eventuelt om vi er medlemmer av en skytterklubb og har våpen + ammunisjon hjemme, da vil det være umulig for PST å fange det opp på forhånd. Å si at det ville vært tilnærmet umulig å fange opp folk som Matapour er tilnærmet absurd, og det er fristende å si at du gjør deg dum.

3. Hvis du mener at det er å være langt ute på en side å tilnærme meg verden basert på det jeg vet om den, fremfor å basere meg på tro og håp så gjerne det. Barnehagen er for øvrig et sted hvor det spørres og graves ustanselig, de holder på helt til ungene får et svar de er tilfreds med. Sånn sett burde det være mer barnehagenivå i samfunnet, det som bør forandre seg er hvilke type svar man er tilfreds med. Der ser jeg du har en vei å gå.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

MRSA skrev: ons jun 29, 2022 12:04 pm Kva type våpen var det terroristen brukte sidan du kallar det gammaldags?
Politiet har bare sagt at det dreier seg om en gammeldags maskinpistol. Rundt 1970 begynte man å produsere kraftigere ammunisjon til automatpistoler og maskinpistoler. Ergo kan vi slutte at det dreier seg om en våpentype fra før da.

Skal jeg gjette er det enten Sten- Gun, Schmeisser, Husquarna eller Suomi.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Malacay skrev: ons jun 29, 2022 11:58 am
Champis skrev: ons jun 29, 2022 10:40 am
pfrog567 skrev: ons jun 29, 2022 9:32 am

Er man med i Bhattis "vennegjeng" skulle man tro man tro de går under "høyrisiko-personer", og burde vært overvåket selvfølgelig. Hvordan skal man ellers kunne avsløre planlegging av et terrorangrep? PST tror visst at vi lever i Kardemomme by enda..

Nettopp, og derfor har jo denne personen vært i søkelyset hele tiden, og de hadde en prat med han senest i mai. Så jeg skjønner ikke helt din agenda her om at PST ikke overvåket denne personen.
Dette er vanskelig, vi har ytringsfrihet i dette landet og vi må tåle ufyselige og upopulære meninger. Vi kan bare ikke kaste rettstaten på båten. Man kan si at PST bør bli flinkere til å overvåke personer og dermed forhindre slike ting før de inntreffer, det er vel et snakk om ressurser, det koster å over folk 24 timer i døgnet.

Men vi kan ikke slenge folk i fengsel fordi de har feil meninger og kan komme til å gjøre noe en eller annen gang.

Innrømmer glatt at det er en vanskelig problemstilling.
Det er nok ikke så enkelt nei. Men PST sier at de har avverget angrep før, men sier aldri hva disse angrepene har vært. Så er det noe hold i dette "skrytet"?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Champis skrev: ons jun 29, 2022 12:46 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 28, 2022 8:02 pm
rubberbandman skrev: tir jun 28, 2022 7:41 pm

Muligens har de kategorisert en hel gjeng med ekstremister med samme farlighetsgrad som Matapour (altså lav/ingen fare).
I så fall skjønner jeg at de er skremt og har fått det veldig travelt med å lokalisere disse.
Jeg tror, mer konkret, at denne "informasjonen" PST sitter på har tre bestanddeler.

1. Det er faglig enighet om at etter et terrorangrep så er det en forhøyet risiko for et nytt terrorangrep andre potensielle terrorister blir inspirert og vil følge etter. Dette gjentas hver gang, i alle land, når det skjer et terrorangrep. Man frykter ofte denne "smitteeffekten" på tvers av grenser også. Jeg kommer ikke på noen eksempler på at det faktisk har skjedd da. At terrorister inspireres av hverandre skjer selvfølgelig, men at noen utfører terrorangrep dagen etter et annet terrorangrep uten at dette var planlagt på forhånd kommer jeg ikke på.

2. De følger med på aktiviteten der islamister kommuniserer. Sosiale medier, og ikke minst det mørke nettet. Det har(selvfølgelig) en del islamister uttrykt støtte for terroren og kanskje ønske om å gjøre det samme selv. Som man også så i høyreekstreme miljøer i Norge og Europa etter 22. juli. Dette tar PST som en bekreftelse på at risikoen er kraftig forhøyet. Siden dette kommer fra anonyme brukere på krypterte sider, så vet de ikke hvem det er.

3. PST er ydmyket etter nok et angrep av noen de "fulgte", men ikke klarte å fange opp. De må vise handlekraft og relevans og underbygge sin posisjon i samfunnet med å vise til "informasjon" som tilsier forhøyet risiko, som igjen gir et inntrykk av at PST driver og stopper terrorangrep i Norge i det skjulte akkurat nå. I tillegg skjønner de nok at et nytt terrorangrep fra de samme kreftene kort tid etter det forrige vil se ekstremt dårlig ut for dem.


Jeg tror ikke det er noen konkret trussel som PST kjenner til som gjør at de advarer mot Pride-parader. Jeg tror ikke de ville kommet med den samme advarselen, eller den samme trusselvurderingen, med den samme aktiviteten i disse miljøene hvis det ikke hadde vært for skytingen. Jeg mistenker også at vi i ukene og månedene som kommer vil se at politiet pågriper opptil flere islamister for "terrorplanlegging" og at dette slukes rått og utnyttes av politikere og talspersoner ute på høyresiden.

1. Jeg kommer heller ikke på noen. Så kanskje det har sin misjon å høyne sikkerhetsnivået rett i etterkant. Eller, man kan hvert fall ikke si at det er feil å gjøre det basert på at det ikke har blitt begått nye handlinger rett i etterkant.
Eventuelt så kan det være at det ikke er noen grunn til å heve sikkerhetsnivået.

Men hey, å innskrenke folks rettigheter og be dem droppe aktiviteter for "sikkerhets skyld" med bakgrunn i en hypotetisk og hemmelig trussel er sikkert veldig bra det. For det de frykter har aldri skjedd, og det viser at det funker.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons jun 29, 2022 1:20 pm, redigert 1 gang totalt.

guru

Legg inn av guru »

Knaberaps skrev: tir jun 28, 2022 3:55 pm Er dette en slags Tjomlid-kloning eller hva? Kjenner ikke så mye til denne Tjomlid, men har forstått at han er av den mer psyke typen. Rett eller feil? Dette er iallfall skrevet av en som åpenbart trenger hjelp.

"Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at Pride ikke har noe i barnehagen å gjøre, for barn skal ikke tenke på sex.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at ekteskapet skal være for mann og kvinne, for det står i bibelen og da gjelder det for alle.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at disse homsene ikke trenger å være så aggressivt synlige hele tiden.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at ungdommer ikke skal lære om "trans" på skolen fordi mennesker er født som enten gutt eller jente og dermed basta.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at hvis de skal ha demonstrasjonstog så kan de i alle fall kle seg sømmelig.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at de som velger å leve sånn kan gjøre det hjemme og ikke på gata.
Det var ikke du som skjøt. Du bidro bare til å radikalisere ham som gjorde det."


Heming Welde Thorbjørnsen.
Har mest lyst til bare å le og riste på hodet av slikt vrøvl, men samtidig er det veldig skremmende at denne slags holdninger får mer og mer fotfeste i samfunnet. Kritikk knebles mer og mer, og til slutt ender man opp med man blir medskyldig.

Denne typen ytringer er med på å kneble ytringsfriheten. De sauser sammen et terrorangrep, begått av én enkelt radikalisert muslim, med legitime ytringer, og pålegger folk skyld. Vi så det etter 22. juli, der FrP ble anklaget for å bidra til at man får fram denne typen tankegods og dermed radikaliserte personer som Breivik. Nå er det kritikerne av Pride som blir tillagt skyld for at denne personen har blitt radikalisert og til slutt en drapsmann.

De radikaliserte menneskene som denne typen vil utføre slike handlinger, uavhengig av om Ola eller Per skriver på sin FB-profil at de synes det blir for mye Pride.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

pfrog567 skrev: ons jun 29, 2022 9:19 am
kytec skrev: ons jun 29, 2022 1:52 am
pfrog567 skrev: tir jun 28, 2022 10:49 pm

Du verden.. utrolig at du vet at de var fulle og homofile i tillegg, de som stoppet gjerningsmannen.
Homser og heteroer a like, er man på byen kl. 01.00 si er man gjerne litt tipsy.

Så vidt jeg har lest var det en kurdisk vakt og en kvinnelig vekter som taklet terristsvinet.
Flott jobbet av de sivile dette! Og politiet står ikke på hvert hushjørne i Oslo akkurat, men han var pågrepet etter 6 minutter, så de skal man heller ikke klage på.

Verre med PST som tydeligvis mente i mai at denne terroristen, var den "snilleste" mannen i Norge for tida.. Det virker som det er mange ekstreme muslimer her i landet, siden PST ikke klarer å følge med på noen av de verste. Som denne gjerningsmannen som pleide omgang med Bhatti.. Når det ikke ringer noen bjeller hos PST da, så blir det håpløst.
Jeg vil ikke si dette er en flott jobb, men vil ikke kritisere for mye uten at jeg vet disposisjonene til politiet. Vet jo at prioritering til politiet er problemet, ikke at de har for lite folk. Men det jeg stusser på er at under Pride helgen var det ikke en politi i mils omkrets av Oslo sin mest kjente pub for homofile. Dog, det må jo bety at PST ikke så et fnugg av indikasjon at det kunne skje noe, de er jo mer opptatt av nordmenn, de få høyreekstreme eller de som mener strømmen er for dyr..

ms_8

Legg inn av ms_8 »

guru skrev: ons jun 29, 2022 1:19 pm
Knaberaps skrev: tir jun 28, 2022 3:55 pm Er dette en slags Tjomlid-kloning eller hva? Kjenner ikke så mye til denne Tjomlid, men har forstått at han er av den mer psyke typen. Rett eller feil? Dette er iallfall skrevet av en som åpenbart trenger hjelp.

"Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at Pride ikke har noe i barnehagen å gjøre, for barn skal ikke tenke på sex.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at ekteskapet skal være for mann og kvinne, for det står i bibelen og da gjelder det for alle.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at disse homsene ikke trenger å være så aggressivt synlige hele tiden.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at ungdommer ikke skal lære om "trans" på skolen fordi mennesker er født som enten gutt eller jente og dermed basta.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at hvis de skal ha demonstrasjonstog så kan de i alle fall kle seg sømmelig.
Det var ikke du som skjøt. Du sa bare at de som velger å leve sånn kan gjøre det hjemme og ikke på gata.
Det var ikke du som skjøt. Du bidro bare til å radikalisere ham som gjorde det."


Heming Welde Thorbjørnsen.
Har mest lyst til bare å le og riste på hodet av slikt vrøvl, men samtidig er det veldig skremmende at denne slags holdninger får mer og mer fotfeste i samfunnet. Kritikk knebles mer og mer, og til slutt ender man opp med man blir medskyldig.

Denne typen ytringer er med på å kneble ytringsfriheten. De sauser sammen et terrorangrep, begått av én enkelt radikalisert muslim, med legitime ytringer, og pålegger folk skyld. Vi så det etter 22. juli, der FrP ble anklaget for å bidra til at man får fram denne typen tankegods og dermed radikaliserte personer som Breivik. Nå er det kritikerne av Pride som blir tillagt skyld for at denne personen har blitt radikalisert og til slutt en drapsmann.

De radikaliserte menneskene som denne typen vil utføre slike handlinger, uavhengig av om Ola eller Per skriver på sin FB-profil at de synes det blir for mye Pride.
Nå er det dessverre slik at visse miljøet ynskjer å trekke fram slike meininger. Det handlar om å innføre ytringsansvar og at folk blir i større grad ansvargjort for sine meininger. Interessant å sjå at dette gjelder stort sett dei samme miljøene og for dei samme organisasjonane. Denne gruppen snakker ofte fine ord som mangfold, toleranse og respekt, men folk som er uenige med dei får høre kor dårlege menneskjer dei er og at dei mangler kunnskap. Dessverre er det mange som i toleransen namn støtter desse og ikkje forstår at desse holdningene er med på å skape større avstand mellom folk

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 5:53 pm
newsflash skrev: man jun 27, 2022 5:46 pm PST sier nå at alle eventuelle Pridearrangement over hele landet bør utsettes, da det foreligger en ekstraordinær trusselsituasjon.

Er det bare "føre var" eller er det indikasjon på at det planlegges noe mer?
"Politiet har ingen informasjon om at noe skal skje, men situasjonen er fortsatt uavklart". Så det er nok det første.
Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 5:53 pm
newsflash skrev: man jun 27, 2022 5:46 pm PST sier nå at alle eventuelle Pridearrangement over hele landet bør utsettes, da det foreligger en ekstraordinær trusselsituasjon.

Er det bare "føre var" eller er det indikasjon på at det planlegges noe mer?
"Politiet har ingen informasjon om at noe skal skje, men situasjonen er fortsatt uavklart". Så det er nok det første.
Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.
Merkelig argument. Du mener drapsmannen kunne se på et sekund om folk var skeive eller ikke?

Pernille

Legg inn av Pernille »

ms_8 skrev: ons jun 29, 2022 1:38 pm
Nå er det dessverre slik at visse miljøet ynskjer å trekke fram slike meininger. Det handlar om å innføre ytringsansvar og at folk blir i større grad ansvargjort for sine meininger. Interessant å sjå at dette gjelder stort sett dei samme miljøene og for dei samme organisasjonane. Denne gruppen snakker ofte fine ord som mangfold, toleranse og respekt, men folk som er uenige med dei får høre kor dårlege menneskjer dei er og at dei mangler kunnskap. Dessverre er det mange som i toleransen namn støtter desse og ikkje forstår at desse holdningene er med på å skape større avstand mellom folk
Sant. Det har vel, paradoksalt nok, knapt eksistert en mer splittende ideologi i moderne tid enn innvandringsliberalismen og den påfølgende kulturkampen med identitetspolitikk og "wokeisme" for den "importerte" underklassen og ellers alle som føler seg krenket for den minste ting.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

oddvar_kjempebra skrev: ons jun 29, 2022 2:29 pm
Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 5:53 pm

"Politiet har ingen informasjon om at noe skal skje, men situasjonen er fortsatt uavklart". Så det er nok det første.
Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.
Merkelig argument. Du mener drapsmannen kunne se på et sekund om folk var skeive eller ikke?
Ikke merkelig i det hele tatt. Det var ikke en skeiv pub han angrepet først. Man skulle tro i det minste en terrorist som ville ramme det skeive miljøet, googlet seg til steder som nettopp har fokus på det. Dog, terroristen virker som han er en smule i ubalanse så ikke godt å si hvordan han tenker. Det er altså ikke kommet frem et motiv i angrepet, selv om «alle» tror det og benytter det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 5:53 pm
newsflash skrev: man jun 27, 2022 5:46 pm PST sier nå at alle eventuelle Pridearrangement over hele landet bør utsettes, da det foreligger en ekstraordinær trusselsituasjon.

Er det bare "føre var" eller er det indikasjon på at det planlegges noe mer?
"Politiet har ingen informasjon om at noe skal skje, men situasjonen er fortsatt uavklart". Så det er nok det første.
Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.
Når skrullingen omsider åpner kjeften får man vel et klarere bilde om hva motivet hans var, dvs. om han var spesielt ute etter homoer eller om han bare valgte seg ut en uteplass med masse folk.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Folk_flesk skrev: ons jun 29, 2022 4:18 pm
Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 5:53 pm

"Politiet har ingen informasjon om at noe skal skje, men situasjonen er fortsatt uavklart". Så det er nok det første.
Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.
Når skrullingen omsider åpner kjeften får man vel et klarere bilde om hva motivet hans var, dvs. om han var spesielt ute etter homoer eller om han bare valgte seg ut en uteplass med masse folk.
Nettopp!

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

oddvar_kjempebra skrev: ons jun 29, 2022 2:29 pm
Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: man jun 27, 2022 5:53 pm

"Politiet har ingen informasjon om at noe skal skje, men situasjonen er fortsatt uavklart". Så det er nok det første.
Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.
Merkelig argument. Du mener drapsmannen kunne se på et sekund om folk var skeive eller ikke?
Poenget er: Vet vi at han så etter skeive i det hele tatt?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

]PST mener flere var involvert i angrepet.

[url=https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d6f593ce]Link[/url

Tipper dette handler om å skaffe våpen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Champis skrev: ons jun 29, 2022 10:40 am Nettopp, og derfor har jo denne personen vært i søkelyset hele tiden, og de hadde en prat med han senest i mai. Så jeg skjønner ikke helt din agenda her om at PST ikke overvåket denne personen.
Jeg tror du overvurderer sterkt hvilken adgang såvel som mulighet de har til å overvåke slike folk. Stort sett har de lite eller ingen kontroll.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: ons jun 29, 2022 5:42 pm
Champis skrev: ons jun 29, 2022 10:40 am Nettopp, og derfor har jo denne personen vært i søkelyset hele tiden, og de hadde en prat med han senest i mai. Så jeg skjønner ikke helt din agenda her om at PST ikke overvåket denne personen.
Jeg tror du overvurderer sterkt hvilken adgang såvel som mulighet de har til å overvåke slike folk. Stort sett har de lite eller ingen kontroll.
Så det er sånn det ser ut i fra konspihølets forvrengte "virkelighet"
Ikke overrasket over fordomsgørra som glipper ut av deg.
Det er non stop - enspora - enspora...
------

Bhatti er en fordømt terroristjævel som verden hadde vært bedre uten,
det er nok å vite om han egentlig.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 4:53 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons jun 29, 2022 2:29 pm
Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 2:19 pm

Da får alle gå med pistol på hofta. Det liker dem tilsynelatende godt.
Men er det forresten avklart at dette var et angrep på pride? Eller er det bare bestemt at "slik er det"? Galningen er vel enda ikke avhørt? Den ene døde var vel ikke skjev og i 50-60 årene.
Merkelig argument. Du mener drapsmannen kunne se på et sekund om folk var skeive eller ikke?
Poenget er: Vet vi at han så etter skeive i det hele tatt?
Nei, det vet vi ikke. Men det at en de drepte var hetrofil sier ingenting om drapsmannens motiver.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: ons jun 29, 2022 6:39 pm

Bhatti er en fordømt terroristjævel som verden hadde vært bedre uten,
det er nok å vite om han egentlig.
Hans venner er vel ikke enig med deg i det.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: ons jun 29, 2022 7:00 pm
Henningsen skrev: ons jun 29, 2022 6:39 pm

Bhatti er en fordømt terroristjævel som verden hadde vært bedre uten,
det er nok å vite om han egentlig.
Hans venner er vel ikke enig med deg i det.
Nei, det er de garantert ikke.
Om de deler det eksteme tankesettet til Bhatti kunne vi fint klart oss uten dem også, mener jeg.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: ons jun 29, 2022 7:03 pm
Nei, det er de garantert ikke.
Om de deler det eksteme tankesettet til Bhatti kunne vi fint klart oss uten dem også, mener jeg.
Siden han har vært så åpen om hva han står for, så kan jeg vanskelig se for meg at de ikke deler hans ekstreme tankesett. Men det er jo ikke ulovlig å ha ekstreme tankesett...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: ons jun 29, 2022 7:15 pm
Henningsen skrev: ons jun 29, 2022 7:03 pm
Nei, det er de garantert ikke.
Om de deler det eksteme tankesettet til Bhatti kunne vi fint klart oss uten dem også, mener jeg.
Siden han har vært så åpen om hva han står for, så kan jeg vanskelig se for meg at de ikke deler hans ekstreme tankesett. Men det er jo ikke ulovlig å ha ekstreme tankesett...
Nei, det er ikke ulovlig, men man trenger ikke å like det tankesettet.
Sikkert ikke helt 'innafor' å melde at verden hadde vært bedre uten bhatti, men det er nå engang det jeg mener.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

oddvar_kjempebra skrev: ons jun 29, 2022 6:58 pm
Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 4:53 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons jun 29, 2022 2:29 pm

Merkelig argument. Du mener drapsmannen kunne se på et sekund om folk var skeive eller ikke?
Poenget er: Vet vi at han så etter skeive i det hele tatt?
Nei, det vet vi ikke. Men det at en de drepte var hetrofil sier ingenting om drapsmannens motiver.
Selvsagt ikke. Dumt av meg å ta med. Bare skjønner ikke hvorfor konsensus er at dette VAR et angrep på det skrevet miljøet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 9:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons jun 29, 2022 6:58 pm
Stjerten skrev: ons jun 29, 2022 4:53 pm

Poenget er: Vet vi at han så etter skeive i det hele tatt?
Nei, det vet vi ikke. Men det at en de drepte var hetrofil sier ingenting om drapsmannens motiver.
Selvsagt ikke. Dumt av meg å ta med. Bare skjønner ikke hvorfor konsensus er at dette VAR et angrep på det skrevet miljøet.
Det er jo naturlig å tro at det er det mtp sted og tidspunkt i hvert fall.
Om det stemmer vet vi foreløpig ikke

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: ons jun 29, 2022 6:39 pm Så det er sånn det ser ut i fra konspihølets forvrengte "virkelighet"
Ikke overrasket over fordomsgørra som glipper ut av deg.
Det er non stop - enspora - enspora...
------

Bhatti er en fordømt terroristjævel som verden hadde vært bedre uten,
det er nok å vite om han egentlig.
Mange er uenige med deg der, antakelig langt flere enn du hadde hatt godt av å vite. Men du har jo visst hva du gjør, og hva resultatet av meningene dine ville bli til slutt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: ons jun 29, 2022 10:16 pm
Henningsen skrev: ons jun 29, 2022 6:39 pm Så det er sånn det ser ut i fra konspihølets forvrengte "virkelighet"
Ikke overrasket over fordomsgørra som glipper ut av deg.
Det er non stop - enspora - enspora...
------

Bhatti er en fordømt terroristjævel som verden hadde vært bedre uten,
det er nok å vite om han egentlig.
Mange er uenige med deg der, antakelig langt flere enn du hadde hatt godt av å vite. Men du har jo visst hva du gjør, og hva resultatet av meningene dine ville bli til slutt.
Alltid gøy når en noksagt skal fortelle meg hva jeg mener.
Ikke akkurat mensa-nivå noe av det som kommer fra ditt tastatur.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

TV2 og journalist Fredrik Græsvik har tråkket solid i salaten igjen.

TV-kjendisen antydet at Eirik var homofob og islam-fiendtlig – nå beklager TV 2: – Forsøk på karakterdrap.

En ganske så utrolig historie, og bra at vedkommende hadde en arbeidsgiver som tok ansvar.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tv-kj ... -95-553388

MentalM

Legg inn av MentalM »

nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 11:05 pm TV2 og journalist Fredrik Græsvik har tråkket solid i salaten igjen.

TV-kjendisen antydet at Eirik var homofob og islam-fiendtlig – nå beklager TV 2: – Forsøk på karakterdrap.

En ganske så utrolig historie, og bra at vedkommende hadde en arbeidsgiver som tok ansvar.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tv-kj ... -95-553388
Uff den er stygg. Nesten så en kan håpe det blir følger

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 11:05 pm TV2 og journalist Fredrik Græsvik har tråkket solid i salaten igjen.

TV-kjendisen antydet at Eirik var homofob og islam-fiendtlig – nå beklager TV 2: – Forsøk på karakterdrap.

En ganske så utrolig historie, og bra at vedkommende hadde en arbeidsgiver som tok ansvar.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tv-kj ... -95-553388
Tjomlid-nivå på Fredrik Græsvik, som vanlig.
Utrolig hvordan han insisterer på å bli oppfattet som en tulling. Ikke lærer han heller fra tidligere kontroverser.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»