Den lille jordbærtråden

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Den lille jordbærtråden

Legg inn av KingKongHalvor »

Ja, den lille. Matforumet har en viss aktivitet, men ikke så mye til inspirasjon og deling av kunnskap. Så da tenkte jeg å gå foran med et godt eksempel på dette snevre, men akk så søte og gode temaet. Jordbær med fløte og sukker som knaser i tennene er ikke helt min greie lenger, men et fint barndomsminne.

Dagens dessert blir jordbær med jordbærsaus. Jada, det høres rart ut, men smaker digg. En kurv jordbær blir kjørt i stavmikser med litt sukker, sitronsaft, pepper og balsamico. Her er det jo bare å smake seg frem litt. Og så blir de mørkerøde skattene i den andre kurven skåret i passelige biter, og så marinert i lime, litt brunt sukker, finhakket basilikum og mynte. En god skje med softis til gjør det helt fullkomment.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Har en annen favoritt som krever litt mer arbeid, men resultatet blir rett og slett «Smak av sommer». Her gjør man ikke mer med bærene enn å dele i biter, men det serveres med det danskene kaller koldskål, som er en krem av fløte og skummet kulturmelk, laget med gelatin og vaniljestang. Rabarbrakompott hører til, samt salt crumble av feks havregryn og kokos.
Her er det et sammensatt smaksbilde av søtt, salt og syrlig, og for å toppe det så formelig eksploderer det i munnen med et raust dryss lakrispulver på toppen.
Rabarbra og jordbær er en god kombo på flere måter, dette er bare en.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pleier stort sett å spise jordbær naturell. Men noen ganger blir det lime og sukker. Noe mer avansert blir det stort sett ikke. Men det med koldskål skal jeg sannelig prøve - ser fristende ut. Vet at Espelid holdt på med det der også...

.. .om det blir rabarbra og lakris og andre greier, det gjenstår å se.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg spiser ett jordbær pr. år, og det er når det kommer norske jordbær.
Ellers i året går det i jordbær på vafler. Ferdigmosa.
En sprut bær, og fløtemys oppå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dette så godt ut....

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Denne skal prøves til helgen!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jordbær er det eneste virkelig sunne «snopet» som smaker digg.

Jeg spiser sikkert 30 korger i løpet av sommeren.

Liten fun fact er jo at jordbær egentlig ikke er spesielt søte, men det er noe kjemi i dem som lurer oss for at vi gledelig skal spise dem og spre frøene deres. Fordelen med det er jo at det ikke er så mye fruktsukker i dem som man skulle tro og man kan fråtse i dem uten å få i seg mye kalorier.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: man jun 27, 2022 11:39 am Jeg spiser ett jordbær pr. år, og det er når det kommer norske jordbær.
Ellers i året går det i jordbær på vafler. Ferdigmosa.
En sprut bær, og fløtemys oppå.
Du burde revurdere om du kun skal spise det ene bæret. Jordbær inneholder sunne fiber, det senker både kolesterol og blodtrykk og ikke minst viser forskning at jordbær kan ha positiv effekt mot hjerte og karsykdommer.

Det er en naturens gave som vi må tak i mot med åpne armer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: tir jun 28, 2022 12:21 am
fargerik skrev: man jun 27, 2022 11:39 am Jeg spiser ett jordbær pr. år, og det er når det kommer norske jordbær.
Ellers i året går det i jordbær på vafler. Ferdigmosa.
En sprut bær, og fløtemys oppå.
Du burde revurdere om du kun skal spise det ene bæret. Jordbær inneholder sunne fiber, det senker både kolesterol og blodtrykk og ikke minst viser forskning at jordbær kan ha positiv effekt mot hjerte og karsykdommer.

Det er en naturens gave som vi må tak i mot med åpne armer.
Spiser andre ting som er bra nok.
Vi bor noen meter fra blåbærskogen, og spaserer inn der og bunkrer bær som vi fryser ned.
Blåbær hver dag. Blåbær smaker bedre og er sunnere.
Vi har noen jordbær i hagen, da. Kona spiser de bærene etterhvert som de modner.
Dersom ikke fuglene tar dem, da.

Someone

Legg inn av Someone »

Hver sin smak, men å si blåbær smaker bedre enn jordbær er ganske unormalt ;)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: man jun 27, 2022 5:42 pm Dette så godt ut....
Denne kommer helt klart inn i rotasjonen, meget god dessert som yter jordbærene full rettferdighet. Anbefaler deg å prøve.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tirsdag 6.september og da gikk (sannsynligvis) de siste norske jordbærene til frokost. Den norske sesongen nærmer seg nå tre mnd, deilig.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ikke slutt ennå, Rema hadde norske jordbær i dag😋

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, jordbærsesongen ser ut til å vare evig.... Var mer på jakt etter PLOMMER i dag, men det var jo forsyne meg mer jordbær enn plommer i butikken... Endte opp med å kjøpe druer. :-D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»