Enda mer vrøvl fra Saltvedt

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Enda mer vrøvl fra Saltvedt

Legg inn av Neptun »

lund skrev: lør jul 02, 2022 10:45 am
DoktorS skrev: lør jul 02, 2022 10:33 am
Neptun skrev: lør jul 02, 2022 1:05 am Det irriterer meg at statsfinansierte NrK ansatter en fyr som Saltvedt.
De kunne like gjerne ansatt VGs Leif Welhaven. De er to alen av samme stykke, like selvrettferdige og bryr seg døyten om saklighet og fakta.
Er det det noen utøvere som ikke er kritisert av Saltvedt - av hans overlegne moral?
Vet ikke - men nå fikk jo han en ganske god svar på tiltale i går. Det undrer meg at han får holde på slik.

Det er helt åpenbart at journalistikken rundt sport er blitt veldig politisiert. Jeg vet ikke om det tjener verken idretten eller politikken. Det verste er at alt blir sneveret inn til et lite narrativ som hele tiden blir gjentatt i det uendelige - det blir litt sånn at "alt er galt". Det er veldig mye "galt" i verden, og dette smitter selvsagt også over på idretten - etter min mening er jo det de enorme pengene inn i sporten som gjør at korrupsjon, grådighet og urettferdighet blir tilrettelagt for.

På Kveldsnytt var det nok en gang "toppsak" som ble presentert også i innledningen, med et bilde av Hovland i bakgrunne, Saltvedt foran - det ser meget speiselt ut. Det veldig enkelt, som enkelte har påpekt, å sitte der i en trygg godt betalt statlig jobb og komme med oppgulp mot alt som er "galt" i verden, men når han begynner å gå til personagrep på enkeltutøvere fordi de ikke sier de tingene som han vil de skal si - så begynner det å bli en veldig merkelig redaksjonell linje fra NRKs sin side.
Man lever i en drømmeverden hvis man tror at sportsjournalistikken ikke også skal være politisk. Da har man misforstått samfunnsoppdraget til journalistikken. Og en sportskommentator skal se og snakke om et større bilde enn den "vanlige" sportsjournalist. Det er ganske grunnleggende. En sportsjournalist skal heller ikke være en heiagjeng for utøverne og idretten slik mange virker å tro. Så er det en annen sak at mange av disse sportskommentatorene er ganske dårlige i jobben sin. Stor forskjell på f.eks. Saltvedt og en Selliaas.
Du er inne på noe, men vi må sette skillelinjer.
Enten vi vil eller ikke så kommer vi ikke helt utenom at politikk blandes inn i idrett. Det har vi et helt fersk eksempel på der f.eks. norske langrennsløpere reagerte (sunt) på at russiske utøvere fikk representere landet sitt samtidig som Russland invaderte - og fortsatt bedriver folkemord i Ukraina på aller jævligste vis. Vi forventer det egentlig.

Noe annet er å gjøre som Saltvedt - å projisere sine politiske meninger på utøvere i alle slags sammenhenger og reagere med misnøye og dårlig omtale når de ikke får de svarene de forventer (krever). Det er en forbannet uting Saltvedt er en eksponent for. Utøverne er ikke politikere, omtaler som av Hovland hører ikke hjemme noen steder.

lund

Legg inn av lund »

DoktorS skrev: lør jul 02, 2022 12:19 pm
lund skrev: lør jul 02, 2022 10:45 am
DoktorS skrev: lør jul 02, 2022 10:33 am

Vet ikke - men nå fikk jo han en ganske god svar på tiltale i går. Det undrer meg at han får holde på slik.

Det er helt åpenbart at journalistikken rundt sport er blitt veldig politisiert. Jeg vet ikke om det tjener verken idretten eller politikken. Det verste er at alt blir sneveret inn til et lite narrativ som hele tiden blir gjentatt i det uendelige - det blir litt sånn at "alt er galt". Det er veldig mye "galt" i verden, og dette smitter selvsagt også over på idretten - etter min mening er jo det de enorme pengene inn i sporten som gjør at korrupsjon, grådighet og urettferdighet blir tilrettelagt for.

På Kveldsnytt var det nok en gang "toppsak" som ble presentert også i innledningen, med et bilde av Hovland i bakgrunne, Saltvedt foran - det ser meget speiselt ut. Det veldig enkelt, som enkelte har påpekt, å sitte der i en trygg godt betalt statlig jobb og komme med oppgulp mot alt som er "galt" i verden, men når han begynner å gå til personagrep på enkeltutøvere fordi de ikke sier de tingene som han vil de skal si - så begynner det å bli en veldig merkelig redaksjonell linje fra NRKs sin side.
Man lever i en drømmeverden hvis man tror at sportsjournalistikken ikke også skal være politisk. Da har man misforstått samfunnsoppdraget til journalistikken. Og en sportskommentator skal se og snakke om et større bilde enn den "vanlige" sportsjournalist. Det er ganske grunnleggende. En sportsjournalist skal heller ikke være en heiagjeng for utøverne og idretten slik mange virker å tro. Så er det en annen sak at mange av disse sportskommentatorene er ganske dårlige i jobben sin. Stor forskjell på f.eks. Saltvedt og en Selliaas.
Sportsjournalistikken var tidligere temmelig frakoblet politikk. Det tror jeg var bra både for idretten og for politikken. Som jeg referere til tidligere - en erfaren pensjonert journalist i Aftenposten som ikke synes noe om at sportsjouralister skal forsøke å beskrive de politiske forholdene i Qatar. Det har de rett og slett ikke forutseninger for, og dessuten blir narrativet svært smalt.

Vedkommende har selvsagt ikke "misforstått samfunnsoppdraget til journalistikken...

Men hovedsaken her er hvor stor plass NRK gir Saltvedt til å komme mer eller mindre privat synsing hver eneste dag. Og ikke minst denne latterlige konspirasjonsteorien som han setter frem i beste sendetid.

Et godt eksempel på at det er gått altfor langt.
Jeg tror ikke du helt forstår poenget her. Er vel få som er uenige i at Saltvedt er en ganske rævva sportskommentator. Det er ikke det samme som at man skal late som at idrett og politikk er helt atskilt (eller at det bør være det). Virker på meg som du ønsker det. Der er jeg rett og slett helt uenig. En god sportskommentator skal kunne ta opp det store bildet. Se bare på hvordan store fotballklubber blir kjøpt opp av regimer og lignende som ønsker å bruke dem som verktøy (sportsvasking). Se hvordan myndigheter bruker store arrangementer som propaganda for seg selv (Russland og Kina er jo ganske grelt og ferskt eksempel). I det hele tatt er idrett og politikk så tett vevd sammen på så mange måter at det blir nærmest komisk å påstå noe annet. Problemet med Saltvedt er at han mangler kunnskap og ikke er konsekvent, ikke temaene han tar opp.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg forstår utmerket poenget. Men jeg er i stor grad uenig. Og det handler om mengden og prioriteringene. Som en skriver over her - jeg kunne utmerket følge det norske damelandslaget i EM - men jeg får en avsmak på det når man hele tiden holder på med denne kvinnevinklingen på at alt er så feil hele tiden.... Kan de ikke bare fokusere på det sportslige først, og så kommer publikum, enda mer penger og status etter hvert....

Sportsvasking er et nytt begrep. Men det er jo ikke nytt at idrettsarrangementer blir lagt til diktatur og tvilsomme stater. Det er jo faktisk litt av poengt med den olympiske bevegelse - at man forsøker å holde det mest mulig upolitisk.

De fleste i norsk offentlighet har vel nå nærmest slått fast, gjennom den enside klagingen fra ikke speiselt politiske opplyste sportskommentatorer, at Qatar driver sportsvaksing. Og hater homser. Det er voldsomt ensidig og lite opplyst. Men som vanlig - den store norske feite late offenltigheten klarer som regel bare å forholde seg til en "sannhet" om gangen. Akkurat som Saltvedt når han kritiserer en ny golfliga, og ikke forstår at heller ikke den andre har helt rene hender...

Den moderne "sporstkommenteringen" der disse prøver seg som politiske kommentatorer, og tar veldig klare standpunkt, gir etter min mening en fordummende og forenklet debatt.

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... n-av-qatar

"Hvordan kan det ha seg at Qatar likevel og i så stor grad er blitt identifisert med begrepet sportsvasking? Svaret er etter alt å dømme at de enkelte redaksjoner har overlatt dekningen av Qatar til sine respektive sportsmedarbeidere.

Etter tidligere å ha deltatt i Aftenpostens dekning av både olympiske leker og VM i fotball, har jeg stor respekt for norske sportsjournalister og den jobben de gjør. Men når jeg vil vite hva som skjer i et fremmed land, er det ikke sportssidene jeg søker til først."

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nok en gang litt fri-journalistikk på sparket fra Saltvedt https://www.nrk.no/sport/reuters_-blatt ... 1.16031550

Det tragiske her er jo at det er betimelig å påstå at det foregår noe muffens her, jamfør andre medier som mener å vite at flere folk har blitt kjøpt i denne prosessen. Da blir det helt håpløst å ha Saltvedt som bare "skyter fra hofta" uten nok kunnskap og tyngde her.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ikke overraskende at fyren setter seg over domstolen. Det er jo hans meninger som er riktige, uansett hva en rettssak sier... selvsagt. Konspirasjonsteorier er jo han virkelig ekspert på.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da er han vel tilabake fra ferien - fargen på spillerne er feil. De kvinnelige. Det stopper hvis drømmene til de som har en annen hudfarge....

https://www.nrk.no/sport/england-blir-k ... 1.16054536

Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Da er han vel tilabake fra ferien - fargen på spillerne er feil. De kvinnelige. Det stopper hvis drømmene til de som har en annen hudfarge....

https://www.nrk.no/sport/england-blir-k ... 1.16054536

Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Selvsagt er det bare fargemangfold som gjelder her. Gikk inn på Wikipedia og fant stallen til de engelske damene og det var nå navn med anglosaksisk, irsk/keltisk, fransk, normannisk og skandinavisk opphav der. Til og med et italiensk navn har lurt seg med der.

Dersom man tvinger noen engelske og norske damer til å bære blackface så må det vel bli bra. Eller ville ikke det vært godt nok heller kanskje?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Visste dette ville komme opp, men hvorfor kritiserer ingen Frankrike som nesten ikke slipper til Hvite?
Kan det være slik at treneren gjerne vil velge de 11 beste spillerene for å prøve å vinne mesterskap?
Blir det slutt på det nå, blir det slik at det skal kvoteres minst 40% av laget?

Dette er jo slett ikke woke. Jeg nevnte det såvidt etter seieren, bukte klisjeen blendahvit.

Også reagerte jeg på at prinsen gav en god bamseklem til alle (de hvite) jentene, men holdt seg på en armlenges avstand fra de to mørkhudede.

Bedre med Frankrike da som ser ut som et samlet afrikansk lag.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Ser frem til den dagen mangelen på "sorte perler" virkelig er det største "problemet" for vårt kvinnelandslag :mrgreen:


Men helt alvorlig: hva godt fører en slik problematisering nok en gang til? Den inviterer i alle fall ikke til noen utpreget saklig diskusjon rundt temaet da nærmeste løsning måtte bli å kvotere inn på bakgrunn av hudfarge osv.- og det er vel ikke den veien vi vil?

"nok en gang" skrevet i fet skrift- for dette føles som en årlig diskusjon som kommer opp når det er mesterskap i håndball med disse kritthvite norske landslagene :lol:

"kritthvite" skrevet i fet skrift- for jeg vil ikke dra det sikkert eminente vaskemiddelet som begynner på B videre ned i søla 😜
Sist redigert av JODDEMM den tir aug 02, 2022 7:29 pm, redigert 2 ganger totalt.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

kytec skrev: tir aug 02, 2022 7:19 pm Visste dette ville komme opp, men hvorfor kritiserer ingen Frankrike som nesten ikke slipper til Hvite?
Kan det være slik at treneren gjerne vil velge de 11 beste spillerene for å prøve å vinne mesterskap?
Blir det slutt på det nå, blir det slik at det skal kvoteres minst 40% av laget?

Dette er jo slett ikke woke. Jeg nevnte det såvidt etter seieren, bukte klisjeen blendahvit.

Også reagerte jeg på at prinsen gav en god bamseklem til alle (de hvite) jentene, men holdt seg på en armlenges avstand fra de to mørkhudede.

Bedre med Frankrike da som ser ut som et samlet afrikansk lag.
--- Var flere av de hvite som heller ikke fikk klem i starten så tror nok kanskje det var mere tilfeldig

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Er det gode nok så har de rett farge. Jeg tror uansett at det dreier seg om kvinne/jenteundetrykking i muslimske miljø.

Kan ikke spille fotball i de teppene de surrer sine 8-10 åringer i.

Det er det ingen som klager på.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

TerryMcDermott skrev: tir aug 02, 2022 7:27 pm
kytec skrev: tir aug 02, 2022 7:19 pm Visste dette ville komme opp, men hvorfor kritiserer ingen Frankrike som nesten ikke slipper til Hvite?
Kan det være slik at treneren gjerne vil velge de 11 beste spillerene for å prøve å vinne mesterskap?
Blir det slutt på det nå, blir det slik at det skal kvoteres minst 40% av laget?

Dette er jo slett ikke woke. Jeg nevnte det såvidt etter seieren, bukte klisjeen blendahvit.

Også reagerte jeg på at prinsen gav en god bamseklem til alle (de hvite) jentene, men holdt seg på en armlenges avstand fra de to mørkhudede.

Bedre med Frankrike da som ser ut som et samlet afrikansk lag.
--- Var flere av de hvite som heller ikke fikk klem i starten så tror nok kanskje det var mere tilfeldig
La oss håpe det. Da kan jeg ikke ha sett starten på medaljeutdelingen for det fikk jeg ikke med meg.

Min tanke var at han var usikker og redd for å krenke.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

JODDEMM skrev: tir aug 02, 2022 7:21 pm
DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Ser frem til den dagen mangelen på "sorte perler" virkelig er det største "problemet" for vårt kvinnelandslag :mrgreen:


Men helt alvorlig: hva godt fører en slik problematisering nok en gang til? Den inviterer i alle fall ikke til noen utpreget saklig diskusjon rundt temaet da nærmeste løsning måtte bli å kvotere inn på bakgrunn av hudfarge osv.- og det er vel ikke den veien vi vil?

"nok en gang" skrevet i fet skrift- for dette føles som en årlig diskusjon som kommer opp når det er mesterskap i håndball med disse kritthvite norske landslagene :lol:

"kritthvite" skrevet i fet skrift- for jeg vil ikke dra det sikkert eminente vaskemiddelet som begynner på B videre ned i søla 😜
Husker ikke tallet, men det var noe sånn som at Jotun har 100 000 varianter av hvit, slik er det nok med folk også.

De som virkelig hater seg selv og den hvite minioriteten kaller seg ikke kritthvit, men griserosa btw.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

GiPazzini_85 skrev: tir aug 02, 2022 7:04 pm
DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Da er han vel tilabake fra ferien - fargen på spillerne er feil. De kvinnelige. Det stopper hvis drømmene til de som har en annen hudfarge....

https://www.nrk.no/sport/england-blir-k ... 1.16054536

Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Selvsagt er det bare fargemangfold som gjelder her. Gikk inn på Wikipedia og fant stallen til de engelske damene og det var nå navn med anglosaksisk, irsk/keltisk, fransk, normannisk og skandinavisk opphav der. Til og med et italiensk navn har lurt seg med der.

Dersom man tvinger noen engelske og norske damer til å bære blackface så må det vel bli bra. Eller ville ikke det vært godt nok heller kanskje?
Hudfargen er allikevel feil for den gale NrK-mannen.
Tenk at skattepengene våre går med til å lønne en åpenbart syk person som Saltvedt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Da er han vel tilabake fra ferien - fargen på spillerne er feil. De kvinnelige. Det stopper hvis drømmene til de som har en annen hudfarge....

https://www.nrk.no/sport/england-blir-k ... 1.16054536

Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Interessant at Farge er det dei reagerer på. Lurer på om Saltvedt og co hadde reagert like mykje om 11 av 11 spelere på det engelske laget var mørkhudet. Sannsynligvis ikkje, men om nokon hadde snakket om det ville desse hylt ut om rasisme.

Nytt bevis på at Saltvedt ikkje er opptatt av sport, men meir på PK ting og korleis man kan lage problem ut av ingenting

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

ms_8 skrev: tir aug 02, 2022 7:41 pm
DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Da er han vel tilabake fra ferien - fargen på spillerne er feil. De kvinnelige. Det stopper hvis drømmene til de som har en annen hudfarge....

https://www.nrk.no/sport/england-blir-k ... 1.16054536

Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Interessant at Farge er det dei reagerer på. Lurer på om Saltvedt og co hadde reagert like mykje om 11 av 11 spelere på det engelske laget var mørkhudet. Sannsynligvis ikkje, men om nokon hadde snakket om det ville desse hylt ut om rasisme.

Nytt bevis på at Saltvedt ikkje er opptatt av sport, men meir på PK ting og korleis man kan lage problem ut av ingenting
Det moralisten reagerer på er selvfølgelig at England spilte med hvite drakter. En lite inkluderende symbolikk. Ha Ha. Saltvedt får få de mange fargede kvinner fra muslimske land til å kaste hijaben. Ser for meg at det er vanskelig å heade med et slikt hodeplagg. I verste fall kan jo plagget falle av, med den høyst alvorlige konsekvens at hår strømmer fritt ned over den uheldige kvinnen sine skuldre.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

ms_8 skrev: tir aug 02, 2022 7:41 pm
DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 6:58 pm Da er han vel tilabake fra ferien - fargen på spillerne er feil. De kvinnelige. Det stopper hvis drømmene til de som har en annen hudfarge....

https://www.nrk.no/sport/england-blir-k ... 1.16054536

Problemet er selvsagt Norges Fortballforbund - som ikke satser nok på jenter med mørk farge. Herrefred...
Interessant at Farge er det dei reagerer på. Lurer på om Saltvedt og co hadde reagert like mykje om 11 av 11 spelere på det engelske laget var mørkhudet. Sannsynligvis ikkje, men om nokon hadde snakket om det ville desse hylt ut om rasisme.

Nytt bevis på at Saltvedt ikkje er opptatt av sport, men meir på PK ting og korleis man kan lage problem ut av ingenting
Provoserende.
De beste skal spille, ingen skal få spille på bakgrunn av farge på huden, dette blir for dumt.
Farge har ingenting å si for en fotballspiller, snakk med føttene.
Trolig vil en haug av jenter begynne med fotball etter dette EM, der vil sikkert flere bli gode nok over tid, også de som ikke er blenda.
Ikke sak, kan ikke kvotere på landslag

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Stjeler denne fra Espen Goffeng.... Rant på Facebook... Han er heller ikke så begeistret over Saltvedt, ser det ut til....

"Selvfølgelig er det sånn at mange jenters drømmer blir stanset når det gjelder deltagelse i sport. Det er sånn sosial kontroll og eldgamle, konservative og gjerne religiøst betingede kjønnsmønstre funker. Det som knuser min drøm om en fornuftig offentlig debatt, det er at vi stadig hører på tullebukker som uttaler seg om ting. Og at det er viktigere å pusse sin egen glorie enn det er å faktisk fikse problemer og si ting som er sant.
Mønsteret er det samme, dag ut og dag inn: barn i medier som jobber uavbrutt med å kjefte på verdens mest tolerante befolkninger. Fordi det er liksom det man skal. Hjulpet av ideologer som (faktisk) lever av å fremstille folk som hatefulle og onde. Som jobber hardt med å få folk til å hate hverandre. Som har det som forretningsidé. Som ødelegger alt som burde vært bra. Fordi hat er den nye oljen, uansett hvor lite det faktisk finnes av det. Og her skal det for pokker borres, og konsesjoner skal fås. Og dette skal liksom hjelpe?! Eller blir det en selvoppfyllende profeti?
Jeg er dritt lei av dere, alle sammen. Og det er nok de fleste andre også. Hold truten deres, unger. And thats looking at you, Jan Petter Saltvedt. Fortell oss at ballen er rund, du. At cup er cup, og andre sportslige dypheter. Eventuelt kan jeg ta deg med til hele områder i London hvor det ikke finnes en eneste jente på en eneste skolegård uten hijab. Ned i fem års alder. Det er et "herlig" syn. Så kan vi snakke om dette igjen. Kanskje du da får presset inn i skolten en tanke eller to om forskjellen på herre- og damelandslagene i England.
Jeg krever hvite sprintere!! Nå! Alt annet er rasisme. Dustehuer. Samt en forklaring på hvorfor de eneste fargeblandede landslagene i verden utelukkende kommer fra det "rasistiske" Vesten."

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Kan nok ha noe med interesse og tradisjon å gjøre, også. Ingen skal beskylde Norges kvinnelandslag i cricket for å være blendahvite:
http://www.cricketforbundet.no/resource ... eden_1.jpg

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Sulfat skrev: ons aug 03, 2022 5:12 pm Kan nok ha noe med interesse og tradisjon å gjøre, også. Ingen skal beskylde Norges kvinnelandslag i cricket for å være blendahvite:
http://www.cricketforbundet.no/resource ... eden_1.jpg
Derimot sitter det en mann nr 3 fra venstre: hvis dette er landslagstreneren så er jo det en stor tragedie: nemlig at det ikke er en minoritetskvinne som har blitt funnet verdig til en slik jobb 😜🤪 :lol:

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

JODDEMM skrev: ons aug 03, 2022 9:39 pm
Sulfat skrev: ons aug 03, 2022 5:12 pm Kan nok ha noe med interesse og tradisjon å gjøre, også. Ingen skal beskylde Norges kvinnelandslag i cricket for å være blendahvite:
http://www.cricketforbundet.no/resource ... eden_1.jpg
Derimot sitter det en mann nr 3 fra venstre: hvis dette er landslagstreneren så er jo det en stor tragedie: nemlig at det ikke er en minoritetskvinne som har blitt funnet verdig til en slik jobb 😜🤪 :lol:
--- Nja, at mannlige trenere stort sett trener kvinnelag er vel noe som er vanlig over hele fjøla.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Sulfat skrev: ons aug 03, 2022 5:12 pm Kan nok ha noe med interesse og tradisjon å gjøre, også. Ingen skal beskylde Norges kvinnelandslag i cricket for å være blendahvite:
http://www.cricketforbundet.no/resource ... eden_1.jpg
Det er ikke bare Saltvedt i norske medier som blir kvalm av hvithet.

Dagbladet har i mange år hatt en regelrett vendetta gående mot kvinnelandslaget i håndball, nærmere bestemt de blendahvite jentene. Her ved Esten O Sæther:

En nasjonalsport må over tid speile den norske befolkningen.
Og på håndballbanen mangler det noe viktig akkurat der.

FOR forskjellen på disse to VM-finalistene som har delt på mesterskapsgullene de siste åra, må ha vært påfallende på TV-skjermen din:
Mens fransk håndball i en årrekke har vært flerkulturell, er norsk håndball forblitt blendahvit.


https://www.dagbladet.no/sport/siste-hv ... l/74953679

og her;
https://www.dagbladet.no/sport/alle-dis ... e/60515097

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Neptun skrev: tor aug 04, 2022 1:53 pm
Sulfat skrev: ons aug 03, 2022 5:12 pm Kan nok ha noe med interesse og tradisjon å gjøre, også. Ingen skal beskylde Norges kvinnelandslag i cricket for å være blendahvite:
http://www.cricketforbundet.no/resource ... eden_1.jpg
Det er ikke bare Saltvedt i norske medier som blir kvalm av hvithet.

Dagbladet har i mange år hatt en regelrett vendetta gående mot kvinnelandslaget i håndball, nærmere bestemt de blendahvite jentene. Her ved Esten O Sæther:

En nasjonalsport må over tid speile den norske befolkningen.
Og på håndballbanen mangler det noe viktig akkurat der.

FOR forskjellen på disse to VM-finalistene som har delt på mesterskapsgullene de siste åra, må ha vært påfallende på TV-skjermen din:
Mens fransk håndball i en årrekke har vært flerkulturell, er norsk håndball forblitt blendahvit.


https://www.dagbladet.no/sport/siste-hv ... l/74953679

og her;
https://www.dagbladet.no/sport/alle-dis ... e/60515097
Det skremmende er at dette ikkje er 18 åringer som skriver som ungdomskandidater for Rødt ungdom eller SU, men godt betalte og mektige journalister som skriver for store aviser. Inntrykket dei gir etter seg er at norsk idrett er grunnlegande rasistiske fordi minoritetskvinner ikkje er på landslaget. Altså at problemet er at innvanderkvinner blir holdt nede av norske idrettsledere og ikkje fordi dei rett og slett ikkje er gode nok.

Holdninger dei gir er rett og slett farlige. For dette vil i verstefall betyr at personer med mørk hudfarge kan oppfatte det slik at grunnen til at dei ikkje lykkast er norske holdninger og ikkje fordi det finst spelere som faktisk er betre ein dem.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ms_8 skrev: tor aug 04, 2022 2:03 pm
Neptun skrev: tor aug 04, 2022 1:53 pm
Sulfat skrev: ons aug 03, 2022 5:12 pm Kan nok ha noe med interesse og tradisjon å gjøre, også. Ingen skal beskylde Norges kvinnelandslag i cricket for å være blendahvite:
http://www.cricketforbundet.no/resource ... eden_1.jpg
Det er ikke bare Saltvedt i norske medier som blir kvalm av hvithet.

Dagbladet har i mange år hatt en regelrett vendetta gående mot kvinnelandslaget i håndball, nærmere bestemt de blendahvite jentene. Her ved Esten O Sæther:

En nasjonalsport må over tid speile den norske befolkningen.
Og på håndballbanen mangler det noe viktig akkurat der.

FOR forskjellen på disse to VM-finalistene som har delt på mesterskapsgullene de siste åra, må ha vært påfallende på TV-skjermen din:
Mens fransk håndball i en årrekke har vært flerkulturell, er norsk håndball forblitt blendahvit.


https://www.dagbladet.no/sport/siste-hv ... l/74953679

og her;
https://www.dagbladet.no/sport/alle-dis ... e/60515097
Det skremmende er at dette ikkje er 18 åringer som skriver som ungdomskandidater for Rødt ungdom eller SU, men godt betalte og mektige journalister som skriver for store aviser. Inntrykket dei gir etter seg er at norsk idrett er grunnlegande rasistiske fordi minoritetskvinner ikkje er på landslaget. Altså at problemet er at innvanderkvinner blir holdt nede av norske idrettsledere og ikkje fordi dei rett og slett ikkje er gode nok.

Holdninger dei gir er rett og slett farlige. For dette vil i verstefall betyr at personer med mørk hudfarge kan oppfatte det slik at grunnen til at dei ikkje lykkast er norske holdninger og ikkje fordi det finst spelere som faktisk er betre ein dem.
En annen sak er at disse jentene har andre oppgaver av familiær art.
Men slike kulturelle problemstillinger vil selvsagt ikke Saltvedt eller Sæther ta i med ildtang engang.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Neptun skrev: tor aug 04, 2022 2:13 pm
ms_8 skrev: tor aug 04, 2022 2:03 pm
Neptun skrev: tor aug 04, 2022 1:53 pm

Det er ikke bare Saltvedt i norske medier som blir kvalm av hvithet.

Dagbladet har i mange år hatt en regelrett vendetta gående mot kvinnelandslaget i håndball, nærmere bestemt de blendahvite jentene. Her ved Esten O Sæther:

En nasjonalsport må over tid speile den norske befolkningen.
Og på håndballbanen mangler det noe viktig akkurat der.

FOR forskjellen på disse to VM-finalistene som har delt på mesterskapsgullene de siste åra, må ha vært påfallende på TV-skjermen din:
Mens fransk håndball i en årrekke har vært flerkulturell, er norsk håndball forblitt blendahvit.


https://www.dagbladet.no/sport/siste-hv ... l/74953679

og her;
https://www.dagbladet.no/sport/alle-dis ... e/60515097
Det skremmende er at dette ikkje er 18 åringer som skriver som ungdomskandidater for Rødt ungdom eller SU, men godt betalte og mektige journalister som skriver for store aviser. Inntrykket dei gir etter seg er at norsk idrett er grunnlegande rasistiske fordi minoritetskvinner ikkje er på landslaget. Altså at problemet er at innvanderkvinner blir holdt nede av norske idrettsledere og ikkje fordi dei rett og slett ikkje er gode nok.

Holdninger dei gir er rett og slett farlige. For dette vil i verstefall betyr at personer med mørk hudfarge kan oppfatte det slik at grunnen til at dei ikkje lykkast er norske holdninger og ikkje fordi det finst spelere som faktisk er betre ein dem.
En annen sak er at disse jentene har andre oppgaver av familiær art.
Men slike kulturelle problemstillinger vil selvsagt ikke Saltvedt eller Sæther ta i med ildtang engang.
Både og. Finst nok ein del som satser rundt omkring i norske divisjonar, men er nok ein blanding av kultur, religion og nivå. Dessutan er det ingen tvil om at Handball og til ein viss grad fotball er meir populær for folk med norsk eller vestleg bakgrunn framfor Somalia eller Pakistan.

Everenga

Legg inn av Everenga »

ms_8 skrev: tor aug 04, 2022 2:23 pm

Både og. Finst nok ein del som satser rundt omkring i norske divisjonar, men er nok ein blanding av kultur, religion og nivå. Dessutan er det ingen tvil om at Handball og til ein viss grad fotball er meir populær for folk med norsk eller vestleg bakgrunn framfor Somalia eller Pakistan.
Veldig sant. Vi bor sentralt i Oslo og eldstemann spilte fotball i fjor men byttet over til kampsport (generisk introduksjon til kampsport med litt karate, litt ju jitsu osv.). Den etniske sammensetningen på de to var enormt forskjellig. På fotballen var det 4 av 12 ikke etnisk norske mens det på kampsport er to av 16 som er etnisk norske. Kampsporten er også blandet kjønn og det er 4 ikke hvite jenter med der så det ligger veldig mye i interessen for idretten i opprinnelsesland.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: tor aug 04, 2022 1:53 pm
Dagbladet har i mange år hatt en regelrett vendetta gående mot kvinnelandslaget i håndball, nærmere bestemt de blendahvite jentene. Her ved Esten O Sæther:

En nasjonalsport må over tid speile den norske befolkningen.


Når begynner det samme maset om de blendahvite vinteridrettsutøverne våre? Disse representerer vel også nasjonalidretter?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Guttorm123 skrev: tor aug 04, 2022 2:49 pm
Neptun skrev: tor aug 04, 2022 1:53 pm
Dagbladet har i mange år hatt en regelrett vendetta gående mot kvinnelandslaget i håndball, nærmere bestemt de blendahvite jentene. Her ved Esten O Sæther:

En nasjonalsport må over tid speile den norske befolkningen.


Når begynner det samme maset om de blendahvite vinteridrettsutøverne våre? Disse representerer vel også nasjonalidretter?


Det er helt korrekt som du skriver.
Merkelig at langrennsjentene slipper unna Estens vrede.
Hvorfor ikke oppslag som "blendahvitt norsk stafettlag vant VM-gull"?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.nrk.no/sport/kommentar_-det ... 1.16117821

Saltvedt med ny artikkel som går i krigen mot Haaland. Samme dag som Norge skal spele 1 utruleg viktig kamp.

Man skulle tru at ein sportskommentator forstår at 1 slik artikkel rett før kamp er kort og godt støy for Norge, men nei sportskommentatoren kjører på for å framheve seg sjølv.

Når skal NRK sin sportkommentator forstå at våre fotballhelter må bruke tida si på å lade opp til kamp og ikkje snakke om klubben dei speler. Eller meiner verkeleg Saltvedt at Norge skal ofre sin beste speler fordi han speler på City. Det ville vært ein stor skandale om Solbakken hadde gjort det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

ms_8 skrev: tir sep 27, 2022 5:31 pm https://www.nrk.no/sport/kommentar_-det ... 1.16117821

Saltvedt med ny artikkel som går i krigen mot Haaland. Samme dag som Norge skal spele 1 utruleg viktig kamp.

Man skulle tru at ein sportskommentator forstår at 1 slik artikkel rett før kamp er kort og godt støy for Norge, men nei sportskommentatoren kjører på for å framheve seg sjølv.

Når skal NRK sin sportkommentator forstå at våre fotballhelter må bruke tida si på å lade opp til kamp og ikkje snakke om klubben dei speler. Eller meiner verkeleg Saltvedt at Norge skal ofre sin beste speler fordi han speler på City. Det ville vært ein stor skandale om Solbakken hadde gjort det.
For jævlig at det er blitt slik - han har fått "sportsvasking" fullstendig på hjernen, i likhet med visse andre. Han messer i vei - som en unge som har lært seg et nytt ord og tror han er verdensmester av den grunn. Som du sier - for å framheve seg selv, som en liten Viktig-Per.

Han har fortsatt ikke beklaget at han brukte Dagsrevyens sendetid på å spre sine egne konspirasjonsteorier, så vidt jeg vet. Og han bare gnåler i vei.

Ser NRK laget sak over at Serbia ikke ville være med på dette regnbue-greiene på bind også...
Sist redigert av DoktorS den tir sep 27, 2022 5:56 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»