OL-Quiz

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Re: OL-Quiz

Legg inn av lok1 »

Jeg tar et artig og vanskelig spørsmål fra VGD som jeg kom på nå (som vi alle vet er det umulig å søke på nye VGD, så ingen fare der...)
Sapporo ble nå i sommer den andre og Beijing blir i februar den tredje byen som har arrangert øvelser i både vinter- og sommer-OL.
Hvilken by var den første?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lok1 skrev: man sep 06, 2021 11:18 pm Jeg tar et artig og vanskelig spørsmål fra VGD som jeg kom på nå (som vi alle vet er det umulig å søke på nye VGD, så ingen fare der...)
Sapporo ble nå i sommer den andre og Beijing blir i februar den tredje byen som har arrangert øvelser i både vinter- og sommer-OL.
Hvilken by var den første?
Kuroisava, Rytterkonkuranser under OL i 1964 og Curling under OL i 1998.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Stemmer

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lok1 skrev: man sep 06, 2021 11:44 pmStemmer
Hvem var den første aktive utøver som tente ilden i et OL vedkommende selv skulle delta i?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Kjetil-e skrev: tir sep 07, 2021 11:36 am
lok1 skrev: man sep 06, 2021 11:44 pmStemmer
Hvem var den første aktive utøver som tente ilden i et OL vedkommende selv skulle delta i?
Norma Enriqueta Basilio de Sotelo i 1968

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

return_of_drakkar skrev: lør sep 18, 2021 7:38 pm
Kjetil-e skrev: tir sep 07, 2021 11:36 am
lok1 skrev: man sep 06, 2021 11:44 pmStemmer
Hvem var den første aktive utøver som tente ilden i et OL vedkommende selv skulle delta i?
Norma Enriqueta Basilio de Sotelo i 1968
Jepp

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Kjetil-e skrev: lør sep 18, 2021 10:12 pm
return_of_drakkar skrev: lør sep 18, 2021 7:38 pm
Kjetil-e skrev: tir sep 07, 2021 11:36 am

Hvem var den første aktive utøver som tente ilden i et OL vedkommende selv skulle delta i?
Norma Enriqueta Basilio de Sotelo i 1968
Jepp
Det er en øvelse eller da idrett som var 2 ganger på programmet (sommer-OL), hvor det tilsammen ble delt ut 5 medaljer.
2 gull, 2 sølv og 1 bronse.
Ett land har gullmedaljene og bronsemedaljen.
Idrett var senere med 3 ganger som test / framvisning.

Hva er dette?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Denne er ikke lett, men vi kan vel prøve noen dager til?
Eller skal svaret gis?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

return_of_drakkar skrev: lør okt 02, 2021 7:47 am Denne er ikke lett, men vi kan vel prøve noen dager til?
Eller skal svaret gis?
Jeg tror du skal gi svaret jeg.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Svaret må være Lacrosse :D (Den skal jeg innrømme at jeg lette meg fram til- hvis det er rett da)

Tenkte meg at det var en øvelse fra tidlig i OL-historien da det ved en av de 2 anledningene bare var 2 lag til start og dermed ingen bronsemedalje utdelt!

Så i 1904 og 1908 stod denne på programmet med canadisk Gull begge gangene- samt britisk sølv begge gangene- men bare 2 deltagere i 1908!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

JODDEMM skrev: tor okt 07, 2021 11:27 am Svaret må være Lacrosse :D (Den skal jeg innrømme at jeg lette meg fram til- hvis det er rett da)

Tenkte meg at det var en øvelse fra tidlig i OL-historien da det ved en av de 2 anledningene bare var 2 lag til start og dermed ingen bronsemedalje utdelt!

Så i 1904 og 1908 stod denne på programmet med canadisk Gull begge gangene- samt britisk sølv begge gangene- men bare 2 deltagere i 1908!
Dette er korrekt ja.
Din tur.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

For ikke så lenge siden fikk en by øst for Stockholm sin første Olympiske mester!

Hvilken by- og forsåvidt: hvilken utøver er det snakk om?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

JODDEMM skrev: tor okt 07, 2021 12:10 pm For ikke så lenge siden fikk en by øst for Stockholm sin første Olympiske mester!

Hvilken by- og forsåvidt: hvilken utøver er det snakk om?
Kan du komme med noen hint?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Byen ligger øst for Stockholm- eller kanskje mer rett å skrive "øst for" Stockholm- for man tenker nok ikke automatisk at byen ligger lenger øst enn Stockholm.

Utøveren det er snakk om har blitt en tanke omstridt i det siste.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

JODDEMM skrev: man jan 17, 2022 10:22 pm Byen ligger øst for Stockholm- eller kanskje mer rett å skrive "øst for" Stockholm- for man tenker nok ikke automatisk at byen ligger lenger øst enn Stockholm.

Utøveren det er snakk om har blitt en tanke omstridt i det siste.
Skal vi til Tromsø (Johan Andre Forfang)

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Jo da- ble en Tromsø-tur "denne gangen også" 🙂
Og nevnte Forfang som pratet litt om Johaug i denne podcasten var også første OL-mester fra denne byen.

(hadde en lignende oppgave på VGD der disse 2 byene var svaret)

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

JODDEMM skrev: tir jan 18, 2022 12:53 am Jo da- ble en Tromsø-tur "denne gangen også" 🙂
Og nevnte Forfang som pratet litt om Johaug i denne podcasten var også første OL-mester fra denne byen.

(hadde en lignende oppgave på VGD der disse 2 byene var svaret)
Under OL i Sarajevo 1984 ble det satt en "olympisk rekord" som aldri senere er blitt slått. Og grunnet endringer senere endringer i regelverket vil det ikke være mulig å slå den. Hva er det jeg snakker om?

Jeg skriver " " rundt olympisk rekord. Siden det formelt ikke regnes rekorder i den idretten.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Kjetil-e skrev: tir jan 18, 2022 9:29 am
JODDEMM skrev: tir jan 18, 2022 12:53 am Jo da- ble en Tromsø-tur "denne gangen også" 🙂
Og nevnte Forfang som pratet litt om Johaug i denne podcasten var også første OL-mester fra denne byen.

(hadde en lignende oppgave på VGD der disse 2 byene var svaret)
Under OL i Sarajevo 1984 ble det satt en "olympisk rekord" som aldri senere er blitt slått. Og grunnet endringer senere endringer i regelverket vil det ikke være mulig å slå den. Hva er det jeg snakker om?

Jeg skriver " " rundt olympisk rekord. Siden det formelt ikke regnes rekorder i den idretten.
Hint, denne "rekorden" førte til OL-gull. Forøvrig var dette kun det andre gullet i vinter-ols historie til landet vinnern kom fra.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Kjetil-e skrev: lør jan 22, 2022 11:41 pm
Kjetil-e skrev: tir jan 18, 2022 9:29 am
JODDEMM skrev: tir jan 18, 2022 12:53 am Jo da- ble en Tromsø-tur "denne gangen også" 🙂
Og nevnte Forfang som pratet litt om Johaug i denne podcasten var også første OL-mester fra denne byen.

(hadde en lignende oppgave på VGD der disse 2 byene var svaret)
Under OL i Sarajevo 1984 ble det satt en "olympisk rekord" som aldri senere er blitt slått. Og grunnet endringer senere endringer i regelverket vil det ikke være mulig å slå den. Hva er det jeg snakker om?

Jeg skriver " " rundt olympisk rekord. Siden det formelt ikke regnes rekorder i den idretten.
Hint, denne "rekorden" førte til OL-gull. Forøvrig var dette kun det andre gullet i vinter-ols historie til landet vinnern kom fra.
Jayne Torvill og Christopher Dean med bare toppkarakterer(6,0)?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Korgutt skrev: lør jan 22, 2022 11:51 pm
Kjetil-e skrev: lør jan 22, 2022 11:41 pm
Kjetil-e skrev: tir jan 18, 2022 9:29 am

Under OL i Sarajevo 1984 ble det satt en "olympisk rekord" som aldri senere er blitt slått. Og grunnet endringer senere endringer i regelverket vil det ikke være mulig å slå den. Hva er det jeg snakker om?

Jeg skriver " " rundt olympisk rekord. Siden det formelt ikke regnes rekorder i den idretten.
Hint, denne "rekorden" førte til OL-gull. Forøvrig var dette kun det andre gullet i vinter-ols historie til landet vinnern kom fra.
Jayne Torvill og Christopher Dean med bare toppkarakterer(6,0)?
Jepp 9 X 6,0 av 9 mulig for kunstnerisk utførelse og 3 X 6,0 for teknisk utførelse.

En rekord som er umulig å slå siden man har lagt om hele poengsystemet.

Din tur

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Ale skrev: lør jan 22, 2022 11:53 pmCarl Lewis?
Nope

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Siden Korgutt ikke har laget noen ny oppgave så gjør jeg det.

Jeg skal til den eneste arrangør av et Vinter-OL som også har vært medarrangør i et sommer-OL. (Hint Vinter-OL ble arrangert først)

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Kjetil-e skrev: søn jan 30, 2022 11:28 pm Siden Korgutt ikke har laget noen ny oppgave så gjør jeg det.

Jeg skal til den eneste arrangør av et Vinter-OL som også har vært medarrangør i et sommer-OL. (Hint Vinter-OL ble arrangert først)
Lurer på om maraton -og kappgangsøvelsene i fjorårets OL i Tokyo ble avviklet i Sapporo ?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

CrazyHorse skrev: tir feb 01, 2022 12:24 am
Kjetil-e skrev: søn jan 30, 2022 11:28 pm Siden Korgutt ikke har laget noen ny oppgave så gjør jeg det.

Jeg skal til den eneste arrangør av et Vinter-OL som også har vært medarrangør i et sommer-OL. (Hint Vinter-OL ble arrangert først)
Lurer på om maraton -og kappgangsøvelsene i fjorårets OL i Tokyo ble avviklet i Sapporo ?
Jepp, de spilte vel og en del forballkamper i Sapporo under Tokyo OL.

Din tur

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Kjetil-e skrev: tir feb 01, 2022 9:27 am
CrazyHorse skrev: tir feb 01, 2022 12:24 am
Kjetil-e skrev: søn jan 30, 2022 11:28 pm Siden Korgutt ikke har laget noen ny oppgave så gjør jeg det.

Jeg skal til den eneste arrangør av et Vinter-OL som også har vært medarrangør i et sommer-OL. (Hint Vinter-OL ble arrangert først)
Lurer på om maraton -og kappgangsøvelsene i fjorårets OL i Tokyo ble avviklet i Sapporo ?
Jepp, de spilte vel og en del forballkamper i Sapporo under Tokyo OL.

Din tur
Jeg skal til en norsk utøver. Vedkommende skrev norsk OL-historie da vedkommende var flaggbærer for Norge. Vedkommende har ikke de helt store resultatene å vise til i OL men har 2 gull og en bronsje i EM fra sin idrett. Hvem snakker jeg om?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Kjetil-e skrev: man feb 14, 2022 9:39 pm
Kjetil-e skrev: tir feb 01, 2022 9:27 am
CrazyHorse skrev: tir feb 01, 2022 12:24 am

Lurer på om maraton -og kappgangsøvelsene i fjorårets OL i Tokyo ble avviklet i Sapporo ?
Jepp, de spilte vel og en del forballkamper i Sapporo under Tokyo OL.

Din tur
Jeg skal til en norsk utøver. Vedkommende skrev norsk OL-historie da vedkommende var flaggbærer for Norge. Vedkommende har ikke de helt store resultatene å vise til i OL men har 2 gull og en bronsje i EM fra sin idrett. Hvem snakker jeg om?
Dop-Ruth?

Skjønner det kan være vanskelig å unngå gjenbruk av spørsmål, men det Sapporro-spørsmålet som det er 2 av på denne siden tar kaka.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

netrebske skrev: man feb 14, 2022 10:01 pm
Kjetil-e skrev: man feb 14, 2022 9:39 pm
Kjetil-e skrev: tir feb 01, 2022 9:27 am

Jepp, de spilte vel og en del forballkamper i Sapporo under Tokyo OL.

Din tur
Jeg skal til en norsk utøver. Vedkommende skrev norsk OL-historie da vedkommende var flaggbærer for Norge. Vedkommende har ikke de helt store resultatene å vise til i OL men har 2 gull og en bronsje i EM fra sin idrett. Hvem snakker jeg om?
Dop-Ruth?

Skjønner det kan være vanskelig å unngå gjenbruk av spørsmål, men det Sapporro-spørsmålet som det er 2 av på denne siden tar kaka.
Nei har ikke noe med Sapporo og gjøre. Forøvrig er det en sommer idrettsutøver.

Hint vedkommende har vært omtalt i media i det aller siste.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Kjetil-e skrev: man feb 14, 2022 11:07 pm
netrebske skrev: man feb 14, 2022 10:01 pm
Kjetil-e skrev: man feb 14, 2022 9:39 pm

Jeg skal til en norsk utøver. Vedkommende skrev norsk OL-historie da vedkommende var flaggbærer for Norge. Vedkommende har ikke de helt store resultatene å vise til i OL men har 2 gull og en bronsje i EM fra sin idrett. Hvem snakker jeg om?
Dop-Ruth?

Skjønner det kan være vanskelig å unngå gjenbruk av spørsmål, men det Sapporro-spørsmålet som det er 2 av på denne siden tar kaka.
Nei har ikke noe med Sapporo og gjøre. Forøvrig er det en sommer idrettsutøver.

Hint vedkommende har vært omtalt i media i det aller siste.
Det siste jeg hadde da ingenting med mitt svar å gjøre eller denne oppgaven, men den forrige oppgaven, som lignet mistenkelig på oppgaven til lok1 øverst på denne siden.
Jeg svarte Ruth Kasirye, men ser nå at hun hadde 2 sølv og 1 bronse, ikke gull altså.

Da er det vel friidrettslegenden Berit Bertelsen som gikk bort i går?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

netrebske skrev: man feb 14, 2022 11:28 pm
Kjetil-e skrev: man feb 14, 2022 11:07 pm
netrebske skrev: man feb 14, 2022 10:01 pm

Dop-Ruth?

Skjønner det kan være vanskelig å unngå gjenbruk av spørsmål, men det Sapporro-spørsmålet som det er 2 av på denne siden tar kaka.
Nei har ikke noe med Sapporo og gjøre. Forøvrig er det en sommer idrettsutøver.

Hint vedkommende har vært omtalt i media i det aller siste.
Det siste jeg hadde da ingenting med mitt svar å gjøre eller denne oppgaven, men den forrige oppgaven, som lignet mistenkelig på oppgaven til lok1 øverst på denne siden.
Jeg svarte Ruth Kasirye, men ser nå at hun hadde 2 sølv og 1 bronse, ikke gull altså.

Da er det vel friidrettslegenden Berit Bertelsen som gikk bort i går?
Jepp, og hun skrev norks OL-Historie da hun som første kvinne var flaggbærer for Norge i OL. Det skjedde i Mexico i 1968. Din tur.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»