Ut av Europa i vinter

Svar
DoktorS

Ut av Europa i vinter

Legg inn av DoktorS »

Det er noen år siden jeg var ute av Europa. Siste tur gikk for vel tre år siden, til Colombia. En fantastisk tur. Nå ser jeg på andre mer eller mindre eksotiske reisemål. Er det noen som har forslag? Tenker en tur som går over 16-18 dager. Reise blir antakelig i februar.

Jeg er ute etter sol og varme. En eller flere byer (storbyer) bør være på overnattingsprogrammet, men et stille strandsted er fint for en ukes tid. Det må ikke være et dyrt reisemål. Setter pris på god mat. Reisemålet må være relativt godt tilrettelagt for turister, men helst ikke veldig turistifisert...

Fortrinnsvis ønsker jeg et nytt land (ikke fordi jeg samler på land, men fordi jeg føler at de jeg har vært i kanksje ikke frister til gjentakelse akkurat nå), så da utgår: Brasil, Colombia, Dominkanske Repblik, Cuba, Sør-Afrika og Thailand blant de typiske landene som fort kan bli nevnt...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm - brukte søndagen til å sjekke litt rundt. Var delvis innstilt på Kenya, men etter å ha tenkt litt og lett litt virker Tanzania med Zanzibar mer fristende. Sistnevnte er jo kjent for krydder og mat. Så antakelig litt mer trivelig enn Mombasa? Noen som har vært der?

Staten

Legg inn av Staten »

Ikke greie på Zanzibar, men har vurdert det selv, og inntrykk av at det er mange dyre resorts, som sikkert er fine - men som fort blir nokså upersonlige og uinteressante. Kjører man litt enklere klasse så kan det fort bli i enkleste laget, det er tross alt Afrika. Tror ikke man bare kan tusle rundt og ta seg et glass vin her og der, det er hovedsakelig muslimer som bor her. Men alkohol er tilgjengelig da, hvis det er viktig. Ellers så er det vel ikke så mye byliv å oppleve på denne turen.

Jeg ville foreslått Mexico, der er det strender som både er turistifiserte og uturistifiserte. Mange fine byer, spennende mat, interessant historie etc.

Ellers er en personlig favoritt Sri Lanka, men er mindre tilrettelagt for turisme enn Mexico. Og mangler nok litt på interessante (stor)byer. Men fantastiske strender, interessant historie , samt konflikten singalesere/tamiler. Veldig hyggelige folk uansett etnisitet.

fazz

Legg inn av fazz »

Staten skrev: man jul 04, 2022 11:39 am Ikke greie på Zanzibar, men har vurdert det selv, og inntrykk av at det er mange dyre resorts, som sikkert er fine - men som fort blir nokså upersonlige og uinteressante. Kjører man litt enklere klasse så kan det fort bli i enkleste laget, det er tross alt Afrika. Tror ikke man bare kan tusle rundt og ta seg et glass vin her og der, det er hovedsakelig muslimer som bor her. Men alkohol er tilgjengelig da, hvis det er viktig. Ellers så er det vel ikke så mye byliv å oppleve på denne turen.

Jeg ville foreslått Mexico, der er det strender som både er turistifiserte og uturistifiserte. Mange fine byer, spennende mat, interessant historie etc.

Ellers er en personlig favoritt Sri Lanka, men er mindre tilrettelagt for turisme enn Mexico. Og mangler nok litt på interessante (stor)byer. Men fantastiske strender, interessant historie , samt konflikten singalesere/tamiler. Veldig hyggelige folk uansett etnisitet.
Sri Lanka er vel plaget av en del politiske uroligheter i det siste. Jeg hadde nok valgt Mexico (Reiser nok selv til Mexico i vinter noen måneder) eller Malaysia/Thailand . Akkurat passe reisetid ( ca 10 timer), billig og garantert bra vær.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

DoktorS skrev: søn jul 03, 2022 12:03 pm Det er noen år siden jeg var ute av Europa. Siste tur gikk for vel tre år siden, til Colombia. En fantastisk tur. Nå ser jeg på andre mer eller mindre eksotiske reisemål. Er det noen som har forslag? Tenker en tur som går over 16-18 dager. Reise blir antakelig i februar.

Jeg er ute etter sol og varme. En eller flere byer (storbyer) bør være på overnattingsprogrammet, men et stille strandsted er fint for en ukes tid. Det må ikke være et dyrt reisemål. Setter pris på god mat. Reisemålet må være relativt godt tilrettelagt for turister, men helst ikke veldig turistifisert...

Fortrinnsvis ønsker jeg et nytt land (ikke fordi jeg samler på land, men fordi jeg føler at de jeg har vært i kanksje ikke frister til gjentakelse akkurat nå), så da utgår: Brasil, Colombia, Dominkanske Repblik, Cuba, Sør-Afrika og Thailand blant de typiske landene som fort kan bli nevnt...
De franske øyene i Karibia med direktefly fra Paris ?
Hadde noen dager på Martinique i forbindelse med et cruise ut derfra for noen år siden.
Skikkelig bra :-)

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

fazz skrev: man jul 04, 2022 11:50 am
Staten skrev: man jul 04, 2022 11:39 am Ikke greie på Zanzibar, men har vurdert det selv, og inntrykk av at det er mange dyre resorts, som sikkert er fine - men som fort blir nokså upersonlige og uinteressante. Kjører man litt enklere klasse så kan det fort bli i enkleste laget, det er tross alt Afrika. Tror ikke man bare kan tusle rundt og ta seg et glass vin her og der, det er hovedsakelig muslimer som bor her. Men alkohol er tilgjengelig da, hvis det er viktig. Ellers så er det vel ikke så mye byliv å oppleve på denne turen.

Jeg ville foreslått Mexico, der er det strender som både er turistifiserte og uturistifiserte. Mange fine byer, spennende mat, interessant historie etc.

Ellers er en personlig favoritt Sri Lanka, men er mindre tilrettelagt for turisme enn Mexico. Og mangler nok litt på interessante (stor)byer. Men fantastiske strender, interessant historie , samt konflikten singalesere/tamiler. Veldig hyggelige folk uansett etnisitet.
Sri Lanka er vel plaget av en del politiske uroligheter i det siste.
Og økonomisk kaos. Det meste står nå da det er akutt diesel- og bensinmangel.

Staten

Legg inn av Staten »

Er klar over problemene i Sri Lanka, men vet ikke hvor ille det er. Ofte fungerer turismen noenlunde selv i vanskelige situasjoner, fordi det er så viktig for økonomien.

Har noen bekjente som nylig var i Libanon, det gikk knirkefritt selv om det er krise i landet.

annmag

Legg inn av annmag »

DoktorS skrev: søn jul 03, 2022 12:03 pm Jeg er ute etter sol og varme. En eller flere byer (storbyer) bør være på overnattingsprogrammet, men et stille strandsted er fint for en ukes tid. Det må ikke være et dyrt reisemål. Setter pris på god mat. Reisemålet må være relativt godt tilrettelagt for turister, men helst ikke veldig turistifisert...
Jeg har tenkt en del på dette ... og kommer faktisk kun på Vietnam.
Hanoi, Hoi An og Ho Chi Minh/Saigon + at du garantert finner en plass med ei fin strand.
Jeg har ikke vært på noen strand, men i de tre stedene jeg nevner ... og de vil dekke det du ser etter.

****
Ser du har fått noen forslag, men ingen av de dekker da det du spør om nå? Sri Lanka er for usikkert, Mexico har ikke den storbyvibben du vil ha ... og ingen av øyene i Karibien har det. Kenya og Tanzania kan vel heller ikke gi deg noen storbyvibb med god mat (har vært begge steder, men lenge siden). Libanon er faktisk et veldig interessant land, men for usikkert nå ... vent heller litt med det.

****
Kom på et sted til, men det vil ikke dekke det du ønsker, men jeg synes likevel du skal reise dit ... med tanke på at du bl.a. har tanker om feb/mars.
Nemlig Trinidad & Tobago ... med karnevalet i Port of Spain ... og så late deilige dager på Tobago etterpå. Ingenting slår karnevalet i Port of Spain. Altfor mye lettkledde damer ... men det overlever du vel om du må? ;)
(Så går bittelitt tilbake på det jeg skrev om Karibien).

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk-takk. Et par forutseninger jeg ikke la helt inn i starten. Vietnam har jeg tenkt på lenge, så en mulighet. Men jeg har litt dårlig samvittighet, for jeg har tenkt på at hvis jeg skal til Asia så må jeg besøke en kompis på Filippinene - han har sågar gjestehus der.

Afrika er mest aktuelt fordi jeg ikke har fått med meg det "ekte" Afrika før (bare Sør-Afrika og Nord-Afrika). Men sjekket litt YouTube nå og det så ikke så trivelig ut i Dar Es Salaam som jeg kanskje trodde. Og jeg forestilte meg at det å ta hurtigbåten derfra til Zanzibar var litt mer sivilistert enn det er.... Nytter ikke å komme der med Rimowa koffert og liten ryggsekk med verdisaker der... Så da blir Kenya plutselig litt mer aktuelt igjen...

Karibien høres fint ut - men blir litt vel langt kombinert med litt vel høye priser, synes jeg. Da begynner det også å nærme seg Colombia, som jeg hadde reist til igjen om jeg hadde hatt noen flere feriedager å ta av.

Nuvel. Det blir bare å sjekke litt mer. Libanon er vel vanskelig, men et reisemål som lenge har stått på listen.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Mye gode svar i tråden. Jeg oppsøker ikke storbyer selv. Tenkte først på Ecuador, men litt dårlig med hyggelige storbyer ved kysten. Costa Rica har mye. Litt turistifisert. Mexico skal jeg tilbake til. Usikker på det du ønsker.

Sist jeg hadde samme dilemma sto det mellom Sri Lanka og Madagaskar. Havnet i Sri Lanka, tviler litt på om jeg hadde reist dit nå. Dar es saalam er Afrika. Storby med store forskjeller. Alltid likt meg der, finnes mye gode restauranter hvis du kjenner noen som vet.

Trinidad Tobago veldig godt tips, ikke vært der selv, men drømmer. Står definitivt på bucket listen. Colombia er jo også herlig. Skal tilbake dit.

Ut fra kravene dine mener jeg Florida passer best. En uke i Kay West for strandliv. Miami Beach for storby. Da har du noen dager å surre rundt på. Godt mulig det er her jeg havner i juleferien.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: man jul 04, 2022 8:26 pm Takk-takk. Et par forutseninger jeg ikke la helt inn i starten. Vietnam har jeg tenkt på lenge, så en mulighet. Men jeg har litt dårlig samvittighet, for jeg har tenkt på at hvis jeg skal til Asia så må jeg besøke en kompis på Filippinene - han har sågar gjestehus der.
Uelukker det ene det andre?

annmag

Legg inn av annmag »

Someone skrev: tir jul 05, 2022 9:04 am Uelukker det ene det andre?
Det burde jo vært virkelig midt i smørøyet i forhold til det DrS skriver han ønsker ... de tre nevnte steder i Vietnam ... også fly over til Filippinene for strandferie og å henge med kompis m/overnattingssted.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk-takk! Ja, her var det mange veldig gode forslag. Heldigvis har jeg det meste av høsten til å tenke på det. Bør helst ikke bli altfor langt og altfor dyrt. Samtidig tenker jeg at dette besøket til Filippinene nok passer bedre nå enn om året etter eller etter det igjen... komo med Vietnam er jo selvsagt veldig lurt!

Har heller ikke gitt opp Tanzania og Zanzibar, jeg har jo min gamle Mammut-ryggsekk. Selv om jeg forstår tydelig innspillene på at det er enten temmelig enkel eller temmelig mye resort-luksus. Det går jo dog an å prøve begge deler. Men litt sånn småskeptisk når jeg ser at det er mye masing på turister og at helsevesenet ikke er topp....

.. så, det blir nok en del hyggelig sofaplanlegging framover. Men takk for god start !

anbessa

Legg inn av anbessa »

DoktorS skrev: man jul 04, 2022 10:42 am Hm - brukte søndagen til å sjekke litt rundt. Var delvis innstilt på Kenya, men etter å ha tenkt litt og lett litt virker Tanzania med Zanzibar mer fristende. Sistnevnte er jo kjent for krydder og mat. Så antakelig litt mer trivelig enn Mombasa? Noen som har vært der?
Zanzibar er fantastisk vakkert, og rolig. Mombasa er svært og bråkete. Om du vil slappe av på en strand, sippende til en kokosnøtt og gjøre minst mulig er Zanzibar en soleklar vinner i den "duellen". Stone Town er interessant rent historisk, så har man turistifiserte områder som f.eks Nungwi hvor man kan være ekte sydenturist.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

anbessa skrev: ons jul 06, 2022 5:44 pm
DoktorS skrev: man jul 04, 2022 10:42 am Hm - brukte søndagen til å sjekke litt rundt. Var delvis innstilt på Kenya, men etter å ha tenkt litt og lett litt virker Tanzania med Zanzibar mer fristende. Sistnevnte er jo kjent for krydder og mat. Så antakelig litt mer trivelig enn Mombasa? Noen som har vært der?
Zanzibar er fantastisk vakkert, og rolig. Mombasa er svært og bråkete. Om du vil slappe av på en strand, sippende til en kokosnøtt og gjøre minst mulig er Zanzibar en soleklar vinner i den "duellen". Stone Town er interessant rent historisk, så har man turistifiserte områder som f.eks Nungwi hvor man kan være ekte sydenturist.
Ser jo fantastisk ut - veldig fristende! Hm, ja - nei, tja - dette blir vanskelig. Det er ting som taler for Kenya (infrastruktur, språk, religion), men Tanzania ser jo vakrere ut og om jeg kan ta Zazibar by noen dager og så slappe av i Nungwi eller lignende, så kan jo det være fint - og så da bare 1-2 overnateringer i hovedstanden på vei ut og kanksje en langhelg der før jeg returnerer...

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

DoktorS skrev: søn jul 10, 2022 10:34 am Zazibar by noen dager og så slappe av i Nungwi eller lignende, så kan jo det være fint - og så da bare 1-2 overnateringer i hovedstanden på vei ut og kanksje en langhelg der før jeg returnerer...
Gamlebyen heter Stonetown :-)
Og er riktig så fin !

anbessa

Legg inn av anbessa »

DoktorS skrev: søn jul 10, 2022 10:34 am Ser jo fantastisk ut - veldig fristende! Hm, ja - nei, tja - dette blir vanskelig. Det er ting som taler for Kenya (infrastruktur, språk, religion), men Tanzania ser jo vakrere ut og om jeg kan ta Zazibar by noen dager og så slappe av i Nungwi eller lignende, så kan jo det være fint - og så da bare 1-2 overnateringer i hovedstanden på vei ut og kanksje en langhelg der før jeg returnerer...
Et par innspill:
Religion - på kysten av Øst-Afrika, fra Lamu nord i Kenya helt ned til Mosambik er det swahilikulturen som dominerer, og da er befolkningen først og fremst muslimer.
Språk - engelsk er offisielt språk i begge land, dog er nok ferdighetene noe bedre i Kenya.
Personlig ville jeg nok tatt meg tid til en tur i innlandet og, enten for fjell eller safari, eller bare for å se mer av landenes kultur (kanskje store forskjeller mellom kyst/innland). Men det kommer jo litt an på hva man er ute etter.

Du verden, nå kjenner jeg at jeg må tilbake til Øst-Afrika igjen snart... Starter sparekonto i dag, så blir det tur neste sommer!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hmm... Ser at jeg strøk Sør-Afrika av lista, men sannelig, det føltes plutselig ut som om jeg kunne tenke meg en ny tur til Cape Town. La gå at det ikke er så mye "afrika" som jeg kanskje tenker på, men samtidig er jo det veldig komfortabelt og det er jo også behagelig å reise til en by man ha vært i før. Blir det Kenya blir det også litt transportetappe Nairobi-Mombasa-Nairobi, og da går det litt mer dager til det. Dessuten føler jeg ut fra hva jeg har sett at det kanskje blir litt vel enkelt. Første besøk i Sør-Afrika ble også litt rotete, ettersom jeg fikk to overnattinger i Johannesburg, der jeg gjorde lite, bortsett fra å vente på fly tilbake...

Sjekker at flyprisene til Cape Town er om lag de samme som Nairobi. Flytidene passer bedre. Og jeg er såpass trygg på Cape Town at jeg kan bo i leilighet i stedet for hotell. Prisene er fortsatt veldig lave - på biffrestauranten som ble min favoritt koster en god 300 grams biff så vidt over 100 kroner... I tillegg byr jo byen på strender som koster 30 kroner å komme seg til i taxi. Og jeg har til gode å besøke vingårder der....


...

startelver

Legg inn av startelver »

Så du havnet der ja :)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: søn feb 05, 2023 2:10 pm Så du havnet der ja :)
Det stemmer! Og jeg er meget fornøyd med turen. Som jeg har sagt før - det er litt forskjell på reise og ferie. Dette var bare ferie - uten noe videre utforskning av landet eller byen.

Plusser:

Fint sommervær uten at det blir for varmt. Et par dager rundt 30 grader, som om ettermiddagen merkes godt. Men eller noe over 25. Det er ofte litt trekk/vind. Det var ikke en dråpe regn under oppholdet, men et par dager med litt lettskyet.

Svært lavt prisnivå på drikke og mat til god kvalitet. Spesielt er vin av middels god kvalitet veldig billig. En får lett en flaske vin på restaurant til noe over 100-lappen. Det varierer en god del, selvsagt, og skal man opp i kvalitet ryker prisen opp flere hakk. Billigste måltid ift mengde og kvalitet var vel på "fiskemarkedet" - hauger med fisk, reker, skjell etc og en flaske vin - 250 kroner. I den dyrere enden typisk turiststed med biff - endte vel på 800 kroner med mye av det beste på menyen, dyre glass vin og fire retter.

Storby som har alt. Ja, man har enkle spisesteder, mer fancy - man har museer, gallerier, kultur. Det ligger ved sjøen - det er en havneby (nå ligger det et russisk krigsskip der...)... Her får man absolutt det aller meste. I tillegg er det naturskjønt og f.eks er Clifton-stranden bare 10 min med Uber fra sentrum og koster under 40 kroner...... Så har man jo fire kjente vinområder innen en times kjøretur også.

Minus

Lang reisevei, ja - men man slipper tidsforskjell - dvs den er på 1 time i forhold til Norge.

Ikke tydelig definert og hyggelige sentrumsområder. Dette ble det største minuset for meg. For ni år siden bodde jeg i Long Street, som er "der det skjer" om kvelden. Det synes jeg var et bra sted. Dette området synes jeg nå framstod som mer livløst og til dels mer shabby nå. Spesielt i helgene på dagtid - da var det neste helt dødt. Det var liv der på hverdager, men ikke mye folk. Heller ikke Greemarket Square og områdene rundt var som før, synes jeg.

Dermed hadde man som turist ikke så mange andre muligheter for å sette seg ned å se på folk enn nede ved Waterfront. Dette er jo et type Aker Brygge/Tjuvholmen-opplegg, bare mye større. Her er jo 95 prosent av folkene som går rundt hvite og nesten bare turister. Det blir litt sånn som jeg ikke liker.

Det er også tydelig at det har skjedd lite med integreringen av svarte og hvite her. Det er åpenbart en del velstående svarte som går på de samme steder som hvite, men man ser jo at dette er svart overklasse. Ute om kvelden, om jeg f.eks. skulle på en bar, måtte jeg i litt for stor grad velge om jeg skulle være hvit turist eller være en av ytterst få hvite på et "svart" sted. Jeg overdriver kanskje litt, men åpenbart føltes det litt sånn.

En annen ting - det er Afrika dette - og ikke alt er så innmari godt organisert. Service på restauranter kan være litt sånn tilfeldig. En tur på et lokalt supermarked kan være frustrerende med lange køer og mye prat/sosialisering mellom de ansatte som virker malplassert. Men dette er jo også en plusside - de tar seg tid til å prate med folk.

Det merkeligste her var ved passkontrollen ut - vanligvis sitter jo disse folka i boksene sine og ser alvorlig ut - da jeg kom ut pratet de alle sammen og med vakten som skulle fordele folka i køen - prating, latter og tull og tøys...

Ellers er jeg strålende fornøyd med turen - de lange flyturene gikk veldig greit (det er fem år siden jeg var på en sånn langtur) - jeg holdt meg frisk og var ikke utsatt for noe som helst ubehagelig. Det må også nevnes at folk der er veldig hyggelige, generelt - de er lette å prate med, og slår gjerne av en prat om både det ene og det andre.

Det er også forfriskende å komme til et sted der mange knapt vet hva Norge eller Skandinavia er.

startelver

Legg inn av startelver »

Capetown og S-Afrika har slitt en del med kriminalitet men det er kanskje noen år siden nå.

Den rasemiksen som ikke fungerer er jo et velkjent problem, hvis man ønsker et multikulturelt samfunn er kanskje ikke Capetown første stoppested. Regner med det blir en tur iløpet av livet.

Cassy0110

Legg inn av Cassy0110 »

Du kan dra Til Madeira

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»