Beste flyselskapet

Svar
SirJames

Beste flyselskapet

Legg inn av SirJames »

Vurderer en reise til høsten, og ser at det er tilgjengelige flybilletter med flg flyselskap:

Emirates
Qatar Airways
Thai Airways


Er det noen her som har erfaring med disse, som kan anbefale en av de fremfor de andre?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

SirJames skrev: man jul 04, 2022 2:51 pm Vurderer en reise til høsten, og ser at det er tilgjengelige flybilletter med flg flyselskap:

Emirates
Qatar Airways
Thai Airways


Er det noen her som har erfaring med disse, som kan anbefale en av de fremfor de andre?
Spørs hvor du skal.

Jeg ville rangert det som Qatar, Emirates, Thai, men det avhenger jo også av hvor du skal videre. Ettersom du inkluderer thai airways så antar jeg at sluttdestinasjonen er en eller annen plass i Asia

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: tir jul 05, 2022 9:00 am
SirJames skrev: man jul 04, 2022 2:51 pm Vurderer en reise til høsten, og ser at det er tilgjengelige flybilletter med flg flyselskap:

Emirates
Qatar Airways
Thai Airways


Er det noen her som har erfaring med disse, som kan anbefale en av de fremfor de andre?
Spørs hvor du skal.

Jeg ville rangert det som Qatar, Emirates, Thai, men det avhenger jo også av hvor du skal videre. Ettersom du inkluderer thai airways så antar jeg at sluttdestinasjonen er en eller annen plass i Asia
Det hjelper å si hvor man skal reise, ja.
Kona og jeg brukte Emirates Oslo-Bangkok for noen år siden, og syns det funket greit, med en mellomlanding i Dubai.
Vi fløy business-class, da....med de fordelene det bringer med seg.
God mat, strålende service. Overdådig Lounge med verdens råeste røykerom med bartender som severte gratis whisky i skinnsalongen. Etappen Dubai- Bangkok var med A380, med bar oppe bak i flyet.
De tilbyr også gratis limousin til og fra flyplassen, innen en radius av 60 km.
Vet ikke hvordan de er på turistklassen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: fre jul 08, 2022 7:45 pm Skal man til Asia vil jeg også si at Finnair er en av de bedre.
Ja, men nå når de ikke lengre flyr over Russland, tar reisen Helsinki-Bangkok 11 timer og 40 minutter. I tillegg til halvannen time transit og en drøy time Oslo-Helsinki.
Thai direkte Oslo-BKK tok totalt litt over ti timer den gang de fløy her. Those were the days....
Thai landet også tidlig på morgenen, mens Finnair lander på ettermiddagen.
Rart at ikke Thai starter opp direktefly fra Norge igjen, det var jo alltid fulle fly...

bigwin

Legg inn av bigwin »

fargerik skrev: lør jul 09, 2022 7:05 am
Malacay skrev: fre jul 08, 2022 7:45 pm Skal man til Asia vil jeg også si at Finnair er en av de bedre.
Ja, men nå når de ikke lengre flyr over Russland, tar reisen Helsinki-Bangkok 11 timer og 40 minutter. I tillegg til halvannen time transit og en drøy time Oslo-Helsinki.
Thai direkte Oslo-BKK tok totalt litt over ti timer den gang de fløy her. Those were the days....
Thai landet også tidlig på morgenen, mens Finnair lander på ettermiddagen.
Rart at ikke Thai starter opp direktefly fra Norge igjen, det var jo alltid fulle fly...
Finnair er bra til Thailand, men de har som noen skriver her nå endret avgangstiden slik at man lander i Bangkok på ettermiddagen i stedet for på morningen.
Skal fly til Bangkok i august , Swiss nedover med flybytte i Zurich, hjem med Lufthansa via Munchen. Var de beste flytidene og lander på morgenen i Bangkok.
Ikke brukt Swiss før så er litt spent på hvordan de er. Har bestilt i den nye Premium Economy klassen

fargerik

Legg inn av fargerik »

bigwin skrev: man jul 11, 2022 9:59 am
fargerik skrev: lør jul 09, 2022 7:05 am
Malacay skrev: fre jul 08, 2022 7:45 pm Skal man til Asia vil jeg også si at Finnair er en av de bedre.
Ja, men nå når de ikke lengre flyr over Russland, tar reisen Helsinki-Bangkok 11 timer og 40 minutter. I tillegg til halvannen time transit og en drøy time Oslo-Helsinki.
Thai direkte Oslo-BKK tok totalt litt over ti timer den gang de fløy her. Those were the days....
Thai landet også tidlig på morgenen, mens Finnair lander på ettermiddagen.
Rart at ikke Thai starter opp direktefly fra Norge igjen, det var jo alltid fulle fly...
Finnair er bra til Thailand, men de har som noen skriver her nå endret avgangstiden slik at man lander i Bangkok på ettermiddagen i stedet for på morningen.
Skal fly til Bangkok i august , Swiss nedover med flybytte i Zurich, hjem med Lufthansa via Munchen. Var de beste flytidene og lander på morgenen i Bangkok.
Ikke brukt Swiss før så er litt spent på hvordan de er. Har bestilt i den nye Premium Economy klassen
Har aldri reist med Swiss, kanskje de er bra?
Har bare lest noen vurderinger på nett fra misfornøyde reisende.
Kommer du med en vurdering når du er trygt fremme i Bangkok?
Hva er reisetiden totalt? Det bør jo bli en mindre "omvei" når du får mellomlanding i Zurich?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Qatar og Singapore Airlines er klasse. I Europa Air France og Finnair, aldri noe tull.

bigwin

Legg inn av bigwin »

n
[/quote]
Har aldri reist med Swiss, kanskje de er bra?
Har bare lest noen vurderinger på nett fra misfornøyde reisende.
Kommer du med en vurdering når du er trygt fremme i Bangkok?
Hva er reisetiden totalt? Det bør jo bli en mindre "omvei" når du får mellomlanding i Zurich?
[/quote]

Reisetiden er på totalt ca 17 timer fra avreise Oslo til landing i Bankgkok (det inkluderer 4 timers ventetid i Zurich på flyet videre), 2 timer og 20 min Oslo - Zurich, så 10 t 30 min Zurich - Bangkok.
Fordelen jeg fant med denne ruta er at vi lander i Bangkok på morgenen (kl 05.00) , synes det er bedre enn å ankomme på ettermiddagen slik Finnair bl.a gjør nå.
Skal gi en vurdering av Swiss når jeg er fremme :)

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

SAS er best når man f.eks. besøke svigermor eller lignende.

fargerik

Legg inn av fargerik »

bigwin skrev: ons jul 13, 2022 9:37 am n
Har aldri reist med Swiss, kanskje de er bra?
Har bare lest noen vurderinger på nett fra misfornøyde reisende.
Kommer du med en vurdering når du er trygt fremme i Bangkok?
Hva er reisetiden totalt? Det bør jo bli en mindre "omvei" når du får mellomlanding i Zurich?
[/quote]

Reisetiden er på totalt ca 17 timer fra avreise Oslo til landing i Bankgkok (det inkluderer 4 timers ventetid i Zurich på flyet videre), 2 timer og 20 min Oslo - Zurich, så 10 t 30 min Zurich - Bangkok.
Fordelen jeg fant med denne ruta er at vi lander i Bangkok på morgenen (kl 05.00) , synes det er bedre enn å ankomme på ettermiddagen slik Finnair bl.a gjør nå.
Skal gi en vurdering av Swiss når jeg er fremme :)
[/quote]
Jeg syns også det er best å lande tidlig. Da får man tid til å rigge seg til før det plutselig er god natt.
Kortest mulig transit er også et pluss for en som syns flyplassventing er kjedelig.
Air France har vi brukt kun en gang for å komme fra Oslo Til Suvarnabhumi.. Charles De Gaulle er en fæl flyplass.

bigwin

Legg inn av bigwin »

[/quote]
Har aldri reist med Swiss, kanskje de er bra?
Har bare lest noen vurderinger på nett fra misfornøyde reisende.
Kommer du med en vurdering når du er trygt fremme i Bangkok?
[/quote]

Da er jeg tilbake i Norge etter en 16 dagers tur til Thailand. Reiste som nevnt med Swiss nedover, første gang jeg bruker de.
Er positivt overrasket, fløy Economy Oslo - Zurich, flyet var en A220, 3 år gammelt og fremdeles fresht. Veldig god beinplass til å være economy og kun 2 seter i bredden gjør flyvingen svært behagelig. A220 er en av mine absolutte favorittfly på korte distanser, god komfort og stillegående.
Hadde kjøpt loungetilgang på flyplassen i Zurich (pga 4 timer ventetid til Bangkokflyet), må si at loungen var fantastisk - ikke minst pga utsikten til taxe og rullebaner slik at man kunne sitte ute på terrassen og se fly lande og ta av på nært hold , perfekt for flyinteresserte som meg selv. Ellers ok utvalg i loungen mtp både mat og drikke, ventetida gikk kjapt.
Zurich - Bangkok var det Boeing 777-300ER (flyet vi fløy var kun 2 år gammelt), og Premium Economy. 2-4-2 konfigurasjonen i Premium Economy gjør at man sitter ganske så komfortabelt og for seg selv (spesielt om man reiser som par). Setene her er bredere enn i economy og benplassen er god, er vel 99 cm til neste sete. I tillegg er setene her "bokset", dvs man sitter usjenert og blir ikke forstyrret, på en måte en egen liten boble. God mat og drikke underveis, synes servicen fra personalet var veldig veldig bra, og flyturen gikk som en drøm.
15 tommer skjerm med et ok utvalg i filmer, serier, spill og musikk.
Eneste lille ulempa med Premium Economy er at disse er rett over vingen, slik at utsikta blir noe redusert ift å sitte lengre frem eller bak i flyet.
Uansett så var Premium Economy verdt de drøye 1500 ekstra uten tvil.
Landet på rutetid i Bangkok.

Med mindre det kommer direkteruter fra Gardermoen i fremtiden igjen, så vil jeg absolutt vurdere benytte Swiss til Bangkok med mellomlanding og flybytte i Zurich.

En annen ting jeg fant ut som var bra er at Swiss lander i Bangkok kl 05.00 om morgenen, dette er litt før stort sett alle de andre europeiske flyvningene, dette gjør at immigrasjon og bagasjeutlevering etc går ekstremt raskt, sett i forhold til de gangene jeg har flydd Thai, Finnair og landet i 6-7 tida på morgenen.
Denne gangen brukte vi max 5 minutter gjennom hele imigrasjonskontrollen, det var kun 1 stk foran oss i kø.
Swiss1.jpg
Swiss2.jpg
Swiss4.jpg

SirJames

Legg inn av SirJames »

Det ble til slutt Emirates som sto for transporten av meg, tur/retur Bangkok via Dubai.

Totalt 4 flyreiser altså, 3 av dem med B777-300, og fra Bangkok til Dubai i dag fløy jeg med A380-800. Akkurat det flyet var helt konge å fly med. Hadde bestilt sete med ekstra benplass, altså ved (nød)utgang, og i dette tilfellet ble det den raden som var helt fremme ved cockpit. Meget behagelig flytur, god luft, stille og rolig, vi var totalt 540(!) pers ombord.

Hadde sete med ekstra benplass på alle flyreisene, og det gjør en himmelvid forskjell på totalopplevelsen.

Synes servicen på Emirates er veldig god, og maten var noe av det beste jeg har fått på et fly.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Braathens Safe. Har bare hatt behagelige opplevelser med dem.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ohlaien skrev: tor sep 22, 2022 4:02 pm Braathens Safe. Har bare hatt behagelige opplevelser med dem.
Samme her!

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»