Snopkonkurranse

Svar
annmag

Re: Snopkonkurranse

Legg inn av annmag »

DoktorS skrev: ons jul 20, 2022 12:50 pm La meg anføre at polkagris er svensk og at dansen er fra Böhmen - så her var det noen rare ledetråder !!!!!!! :-D
Neida, ikke rart i det hele tatt.
Rødt/hvitt - hintet til Danmark
Et annet land - Sverige
Husdyr - gris
Dans - polka

strandereng

Legg inn av strandereng »

Da blir det en for meg lukseriøs og utsøkt delikatesse me nougatkjerne og marsipan og sjokolade. Ble produsert første gang for 130 år siden i et sentraleuropeisk land.

morrisey

Legg inn av morrisey »

strandereng skrev: ons jul 20, 2022 8:30 pm Da blir det en for meg lukseriøs og utsøkt delikatesse me nougatkjerne og marsipan og sjokolade. Ble produsert første gang for 130 år siden i et sentraleuropeisk land.
Høres ut som ei Mozartkule..?

strandereng

Legg inn av strandereng »

morrisey skrev: ons jul 20, 2022 8:32 pm
strandereng skrev: ons jul 20, 2022 8:30 pm Da blir det en for meg lukseriøs og utsøkt delikatesse me nougatkjerne og marsipan og sjokolade. Ble produsert første gang for 130 år siden i et sentraleuropeisk land.
Høres ut som ei Mozartkule..?
Jepp. nam :D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm, liker ikke disse kulene noe særlig - dvs, det er vel to store produsenter, den ene der synes jeg ikke er god i det hele tatt. Nå har jeg vært to ganger i Wien i år, men ingen gang har jeg blitt fristet av å kjøpe disse kulene. Smak og behag, der, altså!! Jeg synes de blir for mektige. Litt på linje med disse Lindt-kulene som finnes overalt.

Dette, derimot, dette var veldig godt:
https://heindl.co.at/mariandl-280g

strandereng

Legg inn av strandereng »

DoktorS skrev: tor jul 21, 2022 1:34 pm Hm, liker ikke disse kulene noe særlig - dvs, det er vel to store produsenter, den ene der synes jeg ikke er god i det hele tatt. Nå har jeg vært to ganger i Wien i år, men ingen gang har jeg blitt fristet av å kjøpe disse kulene. Smak og behag, der, altså!! Jeg synes de blir for mektige. Litt på linje med disse Lindt-kulene som finnes overalt.

Dette, derimot, dette var veldig godt:
https://heindl.co.at/mariandl-280g
Kan du ikke heller ta stafettpinnen?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg skal fram til en søtsak. Den er ikke så mye spist her til lands. Men spesielt i Italia og Spania er dette en delikatesse. I Malaga finnes det flere butikker som nesten selger utelukkende dette produktet.

strandereng

Legg inn av strandereng »

DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 9:36 am Jeg skal fram til en søtsak. Den er ikke så mye spist her til lands. Men spesielt i Italia og Spania er dette en delikatesse. I Malaga finnes det flere butikker som nesten selger utelukkende dette produktet.
Her begynte jeg å tenke på nyristede varme kastanjenøtter.
Men er muligens på viddene

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

strandereng skrev: fre jul 22, 2022 6:48 pm
DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 9:36 am Jeg skal fram til en søtsak. Den er ikke så mye spist her til lands. Men spesielt i Italia og Spania er dette en delikatesse. I Malaga finnes det flere butikker som nesten selger utelukkende dette produktet.
Her begynte jeg å tenke på nyristede varme kastanjenøtter.
Men er muligens på viddene
Nøtter er temmelig nært.... Så nært som det går an, uten at det akkurat er nøtter. Men det er altså et bearbeidet produkt, som består av sukker og dette, samt litt til... nå til dags er det mange smaker og tilsetninger. Man antar at det hele kommer fra det arabiske kulturområdet for mange hundre år siden...

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 7:11 pm
strandereng skrev: fre jul 22, 2022 6:48 pm
DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 9:36 am Jeg skal fram til en søtsak. Den er ikke så mye spist her til lands. Men spesielt i Italia og Spania er dette en delikatesse. I Malaga finnes det flere butikker som nesten selger utelukkende dette produktet.
Her begynte jeg å tenke på nyristede varme kastanjenøtter.
Men er muligens på viddene
Nøtter er temmelig nært.... Så nært som det går an, uten at det akkurat er nøtter. Men det er altså et bearbeidet produkt, som består av sukker og dette, samt litt til... nå til dags er det mange smaker og tilsetninger. Man antar at det hele kommer fra det arabiske kulturområdet for mange hundre år siden...
Torrone?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »


GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 7:27 pm Bingo!
https://no.wikipedia.org/wiki/Turr%C3%B3n

Jeg handla litt for mye her...
https://www.vicens.com/es/
Det er jo jævelsk godt når det ikke er for hardt. Luftig og smakfullt. Får noen lass med dette og panettone når et familiemedlem som bor i Sør-Italia kommer til Norge hver jul.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er litt usikker på de ulike typene, er jo mye mer enn jeg trodde. Kjøpte en liten av denne - veldig god, nesten som marsipan:
https://www.vicens.com/es/turron-de-yem ... excellence

Denne tar jeg med på ferie - besøk heime...
https://www.vicens.com/es/turron-de-tex ... tuche-300g

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 7:37 pm Er litt usikker på de ulike typene, er jo mye mer enn jeg trodde. Kjøpte en liten av denne - veldig god, nesten som marsipan:
https://www.vicens.com/es/turron-de-yem ... excellence

Denne tar jeg med på ferie - besøk heime...
https://www.vicens.com/es/turron-de-tex ... tuche-300g
Ja, det er nok mye forskjellige. Liker vel egentlig de hvite med mandler og/ eller nøtter og ellers lite dilldall.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: fre jul 22, 2022 9:03 pm
DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 7:37 pm Er litt usikker på de ulike typene, er jo mye mer enn jeg trodde. Kjøpte en liten av denne - veldig god, nesten som marsipan:
https://www.vicens.com/es/turron-de-yem ... excellence

Denne tar jeg med på ferie - besøk heime...
https://www.vicens.com/es/turron-de-tex ... tuche-300g
Ja, det er nok mye forskjellige. Liker vel egentlig de hvite med mandler og/ eller nøtter og ellers lite dilldall.
Originalen er ofte best, ja. Venter på nytt spørsmål!

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Vi skal frem til en ordentlig klassiker, men som har havnet helt i skyggen av konkurrentens tilsvarende variant. Konkurrenten har på mange måter truffet bedre med navnet, men også ellers på utforming og forpakning.

Der konkurrenten til stadighet har en TV-reklame for sin variant, så kan jeg vel egentlig ikke huske at "originalen" har hatt noen TV-reklame, men mulig jeg tar feil.

Vi skal frem til et snop som nok forbindes med en mer voksen kundegruppe, men vi skal ikke helt i Bridgeblanding-land aldersmessig.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Nonstop?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Bjoro33 skrev: fre jul 22, 2022 11:07 pmNonstop?
Nei, vi skal til norske produsenter her. Nonstop selger vel bedre enn Smarties i Norge?

Men du er delvis halvveis på riktig spor.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

M&M?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nei, vi skal frem til en skikkelig norsk klassiker her. Konkurrenten er også en skikkelig norsk klassiker.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Den vi skal frem til har en veldig tydelig referanse til norsk kunst, i sin tid samtidskunst.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: fre jul 22, 2022 11:20 pm Den vi skal frem til har en veldig tydelig referanse til norsk kunst, i sin tid samtidskunst.
Monolit

Den tenkte jeg på før jeg så kunstreferansen her, også....

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 8:04 am
GiPazzini_85 skrev: fre jul 22, 2022 11:20 pm Den vi skal frem til har en veldig tydelig referanse til norsk kunst, i sin tid samtidskunst.
Monolit

Den tenkte jeg på før jeg så kunstreferansen her, også....
Riktig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg skal fram til en kjeks. Den kom til Norge på 90-tallet. Da husker jeg den ble heftig markedsført på TV. Men det virker å være en opprinnelig svensk kjeks. Den finnes i begge land. Den jeg har i huset har smak av bringebær og lakris. Men originalen har et annet fyll, senere har det kommet til flere varianter i begge land, men Sverige er nok klart ledende.

PS - når det gjelder Troika vs Monolit, mener jeg Troika er klart best. Monolit mener jeg har en fetere nogugat og en mindre distinkt gele. Men det er mange år siden jeg kjøpte sistnenvte. Troika kjøper jeg ganske jevnt og trutt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 8:36 am Jeg skal fram til en kjeks. Den kom til Norge på 90-tallet. Da husker jeg den ble heftig markedsført på TV. Men det virker å være en opprinnelig svensk kjeks. Den finnes i begge land. Den jeg har i huset har smak av bringebær og lakris. Men originalen har et annet fyll, senere har det kommet til flere varianter i begge land, men Sverige er nok klart ledende.

PS - når det gjelder Troika vs Monolit, mener jeg Troika er klart best. Monolit mener jeg har en fetere nogugat og en mindre distinkt gele. Men det er mange år siden jeg kjøpte sistnenvte. Troika kjøper jeg ganske jevnt og trutt.
Må korrigere denne - det er ikke samme navnet på den jeg har, med lakris og bringebær - men produsenten er den samme, og forpakningen er så lik, og fontene er også ganske like - så her ble jeg forvirra... Eg beklagar!

morrisey

Legg inn av morrisey »

DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 10:16 am
DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 8:36 am Jeg skal fram til en kjeks. Den kom til Norge på 90-tallet. Da husker jeg den ble heftig markedsført på TV. Men det virker å være en opprinnelig svensk kjeks. Den finnes i begge land. Den jeg har i huset har smak av bringebær og lakris. Men originalen har et annet fyll, senere har det kommet til flere varianter i begge land, men Sverige er nok klart ledende.

PS - når det gjelder Troika vs Monolit, mener jeg Troika er klart best. Monolit mener jeg har en fetere nogugat og en mindre distinkt gele. Men det er mange år siden jeg kjøpte sistnenvte. Troika kjøper jeg ganske jevnt og trutt.
Må korrigere denne - det er ikke samme navnet på den jeg har, med lakris og bringebær - men produsenten er den samme, og forpakningen er så lik, og fontene er også ganske like - så her ble jeg forvirra... Eg beklagar!
Kan ikke huske noen reklame, men kjøpte noe jeg tror het singoalla(?) i Sverige et år... Hallon og lakris, som det så stilfullt sies på svensk.
Kan det være noe sånt du jakter på?

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ballerina?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

morrisey skrev: lør jul 23, 2022 11:45 am
DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 10:16 am
DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 8:36 am Jeg skal fram til en kjeks. Den kom til Norge på 90-tallet. Da husker jeg den ble heftig markedsført på TV. Men det virker å være en opprinnelig svensk kjeks. Den finnes i begge land. Den jeg har i huset har smak av bringebær og lakris. Men originalen har et annet fyll, senere har det kommet til flere varianter i begge land, men Sverige er nok klart ledende.

PS - når det gjelder Troika vs Monolit, mener jeg Troika er klart best. Monolit mener jeg har en fetere nogugat og en mindre distinkt gele. Men det er mange år siden jeg kjøpte sistnenvte. Troika kjøper jeg ganske jevnt og trutt.
Må korrigere denne - det er ikke samme navnet på den jeg har, med lakris og bringebær - men produsenten er den samme, og forpakningen er så lik, og fontene er også ganske like - så her ble jeg forvirra... Eg beklagar!
Kan ikke huske noen reklame, men kjøpte noe jeg tror het singoalla(?) i Sverige et år... Hallon og lakris, som det så stilfullt sies på svensk.
Kan det være noe sånt du jakter på?
Det stemmer - men reklamen jeg tenkte på var Ballerina. Jeg leste ikke så nøye på pakken, men det er altså Singoalla - ikke Balleria, men samme produsent - Gøteborg Kex (Sætre i Norge) - Orkla hele greiene...

https://www.goteborgskex.se/brands/singoalla/

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Pakket inn i to lag papir. Blåfarget emballasje, og et hvitt innerpapir som alltid er litt klissete.

Sitter med en slik nå....fortsatt godt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»