Giske leder APs største lokallag

Svar
Cochise
Innlegg: 343

Re: Giske leder APs største lokallag

Legg inn av Cochise »

Gårdsdattra skrev: tir jan 24, 2023 9:02 pm
newsflash skrev: tir jan 24, 2023 8:42 pm
Gårdsdattra skrev: tir jan 24, 2023 8:16 pm Lederskifte er ikke et tema i AP, naturlig nok. Det er det ingen grunn til.
Det kommer vel an på sammensetningen av delegater.


Jeg regner med at sentralstyret i AP setter en stopper for at et fylkeslag kan sende delegater som ikke bor i fylket til landsmøtet. Det er ikke demokratisk at fylkesmedlemmer fra andre deler av landet skal være delegater og fremme saker for fylket. Dette blir akkurat som om hytteeiere fra byen skal ha stemmerett i hyttekommunen. Ikke særlig demokratisk å bli overstyrt av "fremmede". Men du mener altså at overstyring er greit?
Kan sentralstyret forandre partiets vedtekter?
Jeg tror bare landsmøtet kan gjøre det, og ikke med tilbakevirkende kraft.
Så delegater til kommende landsmøte må nok velges etter de vedtekter som
gjelder i dag.

cochise-

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: tir jan 24, 2023 10:13 pm
Gårdsdattra skrev: tir jan 24, 2023 10:06 pm Du tenker på at toppolitikere melder seg inn i fylkeslag i andre fylker for å bli valgt inn på stortinget. Det er ikke det samme som at medlemmer fra andre deler av landet påvirker lokalpolitikken.
Nei, jeg tenker på at Støres lokallag ikke har noe krav om bostedsadresse i Oslo for at en kan bli med. I likhet med en rekke andre lag i AP.

Det er først nå dette blir problematisert og forsøkt begrenset.
sla



Og hva er galt med at et populistisk fylkeslag som blir eksludert avdert av sentrale politekere ?

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Gårdsdattra skrev: tir jan 24, 2023 10:33 pm
newsflash skrev: tir jan 24, 2023 10:13 pm
Gårdsdattra skrev: tir jan 24, 2023 10:06 pm Du tenker på at toppolitikere melder seg inn i fylkeslag i andre fylker for å bli valgt inn på stortinget. Det er ikke det samme som at medlemmer fra andre deler av landet påvirker lokalpolitikken.
Nei, jeg tenker på at Støres lokallag ikke har noe krav om bostedsadresse i Oslo for at en kan bli med. I likhet med en rekke andre lag i AP.

Det er først nå dette blir problematisert og forsøkt begrenset.
sla



Og hva er galt med at et populistisk fylkeslag som blir eksludert avdert av sentrale politekere ?
Ekskludere et fylkesparti!??
Hva i alle dager mener du?

cochise-

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Det later til at Giske har funnet sitt rette nivå.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Giske og Trondheim Ap vant frem da Trøndelag Ap skulle vedta hva de skal mene om de kommende vedtektsendringene i Arbeiderpartiet. Giske og NSF foreslo et kompromiss i forhold til de vedtektsendringene en ønsker i Ap sentralt, nemlig at NSFs medlemmer ikke skal telle med i Trøndelag, men heller ikke telle med på hjemstedet.

https://www.adressa.no/politikk/i/P4aE4 ... n-i-rommet

Dermed unngår en det paradokset at en vekst i NSF svekker innflytelsen til Trøndelag Ap. Fornuftig.

Så får vi se hva som skjer på landsmøtet, når det største fylkespartiet har et annet syn enn organisasjonskomiteen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Giskes lokallag nærmer seg 4000 betalende medlemmer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/4000-m ... e/78893240

Enormt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Giskes svar på spørsmål om personstriden i AP er årsak til at partiet ligger lavt på meningsmålingene:
"- Jeg tror veldig ofte at de som analyserer politikk glemmer det viktigste, at politikk først og fremst handler om politikk. Det handler om hvilket parti folk tror kan gjøre hverdagen deres bedre. Personspørsmål kommer i andre rekke."
https://www.dagbladet.no/nyheter/urettferdig/78893922

Giske mener at AP må rydde tre problemområder vekk før partiet kan vokse: Strøm, fattigdom og pensjon.

For min del vil jeg legge til: Underdanigheten under EU og det febrilske arbeidet med å gjøre Norge avhengig av unionen på en rekke områder. Kort sagt, legg bort kampen mot egen befolkning vedrørende tilknytningen til EU.
Kampen mot befolkningen om tettest mulig tilslutning til EU, er ei tapt sak. Når tid skal ledelsen i AP forstå det?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Nidaros sosialdemokratiske forum har nå ca 4100 betalende medlemmer i følge Giske.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... r-ny-seier

Det er flere betalende medlemmer fylkeslaget Oslo Ap.

Det er nok ikke uten grunn en er opptatt av å begrense antallet mandater fra NSF.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Giske åpner for comeback i rikspolitikken:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... politikken

I praksis må jo dette leses som at Giske utfordrer Støre og ledelsen i Ap. Skal bli spennende å følge saken videre. Jeg tipper hylekoret straks er på banen og mener at "det ikke har gått lang nok tid" for Giske til å returnere.

Villa23
Innlegg: 64

Legg inn av Villa23 »

Herregud, lukter du det eller?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»