Giske leder APs største lokallag

Svar
ulefos

Re: Giske leder APs største lokallag

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: søn aug 14, 2022 6:45 pm Så lenge Norge er medlem av EUs energiunion må landet følge regelverket dette medfører.
og du er fortsatt like skråsikker på at EU tvinger Norge til å levere strøm til Storbritania som ikke er EU-medlem, med respekt å melde så er det naivt

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Giske er den eneste AP-politikeren som har beina plantet på bakken. Lurer på om det er derfor han ble skviset ut? Han jobber for folket, ikke for EU, i motsetning til eliten i AP. Han har faktisk mye fornuftig å si når det gjelder strømmen og har til og med forslag til løsninger i motsetning til regjeringen som bare sier de skal "vente og se an situasjonen".

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 15, 2022 8:28 am
hauge23 skrev: søn aug 14, 2022 6:45 pm Så lenge Norge er medlem av EUs energiunion må landet følge regelverket dette medfører.
og du er fortsatt like skråsikker på at EU tvinger Norge til å levere strøm til Storbritania som ikke er EU-medlem, med respekt å melde så er det naivt
Nå må du pinadø gi deg, har du satt deg som mål om å bli tidenes kverulant her inne?
Forstår du virkelig ikke at det tar langt tid å få etablert EUs energipolitikk, fra vedtak til ferdigstillelse, det er snakk om tiår.
De land som står utenfor EUs regelverk blir ikke tvunget av EU, men er man medlem tvinger regelverket medlemmene. England var medlem av EU fram til 31. januar 2020 og Norge ble medlem av EUs indre marked 1. januar 1994 og medlem av EUs energiunion i 2018.
Du har intet å melde med respekt, det sørger du selv for.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 15, 2022 8:25 am
hauge23 skrev: søn aug 14, 2022 6:45 pm
Men hvis du mener at norske myndigheter kan instruere RME er det vel lett for deg å dokumentere det?
det er den enkleste sak av verden

organisasjonskart NVE
Ha ha.
https://www.europalov.no/rettsakt/elekt ... dje/id-385
"Nasjonale regulatorer. Det introduseres i kapittel IX egne bestemmelser som gjelder utpeking og godkjenning av en enkelt nasjonale regulator - National Regulatory Authorities (NRA) ). Medlemslandene må garantere for uavhengigheten til regulator slik at denne opptrer upartisk og transparent. Regulator skal være funksjonelt uavhengig av enhver annen offentlig eller privat aktør og skal agere uavhengig av markedsinteresser og ikke motta direkte instrukser fra myndigheter ved utførelse av regulatoriske oppgaver. Det introduseres i forslaget også krav om at myndighetene skal sikre en viss budsjettmessig autonomi og som legger begrensinger på hvor lenge ledelsen hos en regulator kan inneha en gitt posisjon (artikkel 35)"

RME skal føre tilsyn med at reglene i EUs energipakker blir fulgt, og effektuere vedtak i Norge fra EU-byrået ACER som kommer via ESA.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man aug 15, 2022 8:53 am
Forstår du virkelig ikke at det tar langt tid å få etablert EUs energipolitikk, fra vedtak til ferdigstillelse, det er snakk om tiår.
det er komisk at du tror at EU bruker tid og krefter til å hjelpe Storbritania med elektrisitet etter at de gikk ut av EU for seks år siden

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 15, 2022 6:02 pm
hauge23 skrev: man aug 15, 2022 8:53 am
Forstår du virkelig ikke at det tar langt tid å få etablert EUs energipolitikk, fra vedtak til ferdigstillelse, det er snakk om tiår.
det er komisk at du tror at EU bruker tid og krefter til å hjelpe Storbritania med elektrisitet etter at de gikk ut av EU for seks år siden
Som i innlegg rettet mot meg kommer du som vanlig med løgnaktige påstander, åpenbart som ledd i en målrettet demonisering av meg.
Jeg har da ikke skrevet at EU hjelper Storbritannia med elektrisitet etter at de gikk ut av EU.

Forøvrig gikk Storbritannia formelt ut av EU 31. januar 2020 og en spesiell avtale mellom EU og Storbritannia ble sistnevnte behandlet som EU-medlem fram til 31. desember 2020.
https://no.wikipedia.org/wiki/Brexit
Sist redigert av hauge23 den tir aug 16, 2022 8:35 am, redigert 1 gang totalt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Trond Giske går imot regjeringens planer om kraftutbygging.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... tutbygging

Norge har havnet i en svært ødeleggende situasjon vedr. norskprodusert strøm. Og det mens Norge produserer mere enn nok strøm til eget forbruk, til en kostnad av 10-11 øre/kWh.
Vårt vannkraftsystem er bygget for å forsyne landet med strøm, det er ikke bygget for å forsyne andre land med strøm.
Derfor er det lett å være enig med Giske at det ikke vil hjelpe verken på de høye prisene vi opplever innen EUs energiunion, eller på situasjonen med nesten tomme vannbasseng ved å bygge vindkraft på hvert nes og ute i sjøen. Til det er kraftbehovet i EU-landene og Storbritannia alt for stort.
Hvorfor skal vi ødelegge vår natur til kraftutbygging som har mere enn nok kraft til eget forbruk?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

hauge23 skrev: tir aug 16, 2022 8:32 am Trond Giske går imot regjeringens planer om kraftutbygging.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... tutbygging

Norge har havnet i en svært ødeleggende situasjon vedr. norskprodusert strøm. Og det mens Norge produserer mere enn nok strøm til eget forbruk, til en kostnad av 10-11 øre/kWh.
Vårt vannkraftsystem er bygget for å forsyne landet med strøm, det er ikke bygget for å forsyne andre land med strøm.
Derfor er det lett å være enig med Giske at det ikke vil hjelpe verken på de høye prisene vi opplever innen EUs energiunion, eller på situasjonen med nesten tomme vannbasseng ved å bygge vindkraft på hvert nes og ute i sjøen. Til det er kraftbehovet i EU-landene og Storbritannia alt for stort.
Hvorfor skal vi ødelegge vår natur til kraftutbygging som har mere enn nok kraft til eget forbruk?
Giske har selvgølgelig helt rett. Han er vel den eneste personen i AP som kommer med noe fornuftig, i motsetning til Støre. Det hjelper ikke å bygge ut fornybar kraft, vi må også ha mekanismer som regulerer eksport i vanskelige tider. Vi må sikre ren og billig kraft til norske innbyggere først. EU kan få om/hvis vi har noe til overs, som ikke er tilfellet nå. Problemet er at Norge har pliktet seg til å eksportere kraft uansett hvor lite vann som er i magasinene. Dette må det bli slutt på. Vi må ta tilbake råderetten over vår egen kraft, i hvert fall få på plass et nytt regelverk som regulrerer eksporten hvis kapasiteten er lav.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
Ikke rart at Arbeiderpartiet ikke tåler å høre sannheten. Partiet kjemper for å tilfredsstille Europa uansett konsekvenser for oss, og så er det viktig for partiet å beholde myten om at partiet er Høyres politiske motstander og at det tilhører venstresiden.
Dette drar mange velgere fra venstresiden til høyresidens politikk ved valgene. Er jo dette som gjør at EU-tilhengerne på stortinget ligger jevnt på over 75 %, samtidig som det tidevis har vært samme prosenttall imot EU i målinger i befolkningen.
Da EUs 3. energipakke ble vedtatt med mere enn 75 % flertall på stortinget i 2018, viste en meningsmåling samtidig at bare 9 % var for pakken i folket.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Vi vet hvor mye strøm som brukes i landet. Derfor burde vi ikke eksportere strøm før over det normale forbruket.
Første kvaral i år forbrukte husholdningene 24Twh. Det er under det normale. Vi har kunnet hatt lavere strømpriser. For vi eksporterte 7Twh i samme periode. Vi har høye strømpriser for å holde ned forbruket av strøm.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

TheBaseline skrev: tir aug 16, 2022 1:43 pm
hauge23 skrev: tir aug 16, 2022 8:32 am Trond Giske går imot regjeringens planer om kraftutbygging.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... tutbygging

Norge har havnet i en svært ødeleggende situasjon vedr. norskprodusert strøm. Og det mens Norge produserer mere enn nok strøm til eget forbruk, til en kostnad av 10-11 øre/kWh.
Vårt vannkraftsystem er bygget for å forsyne landet med strøm, det er ikke bygget for å forsyne andre land med strøm.
Derfor er det lett å være enig med Giske at det ikke vil hjelpe verken på de høye prisene vi opplever innen EUs energiunion, eller på situasjonen med nesten tomme vannbasseng ved å bygge vindkraft på hvert nes og ute i sjøen. Til det er kraftbehovet i EU-landene og Storbritannia alt for stort.
Hvorfor skal vi ødelegge vår natur til kraftutbygging som har mere enn nok kraft til eget forbruk?
Giske har selvgølgelig helt rett. Han er vel den eneste personen i AP som kommer med noe fornuftig, i motsetning til Støre. Det hjelper ikke å bygge ut fornybar kraft, vi må også ha mekanismer som regulerer eksport i vanskelige tider. Vi må sikre ren og billig kraft til norske innbyggere først. EU kan få om/hvis vi har noe til overs, som ikke er tilfellet nå. Problemet er at Norge har pliktet seg til å eksportere kraft uansett hvor lite vann som er i magasinene. Dette må det bli slutt på. Vi må ta tilbake råderetten over vår egen kraft, i hvert fall få på plass et nytt regelverk som regulrerer eksporten hvis kapasiteten er lav.
Ja, du beskriver problemene, som i kort-versjon er at politikerne har gitt fra seg kontrollen over norsk vannkraft gjennom EØS-avtalen og EUs energiunion. Dermed har Norge forpliktet seg til å etterleve EUs regelverk, hvis konsekvens er den strømkrisa som nå rammer oss og som har potensiale i seg til å bli adskillig verre framover.
I tillegg til skyhøye strømpriser og nesten tomme vannmagasin, er det verst med prisstigningen på alt mulig som er en konsekvens av ErnaJonas sitt Europa-eventyr. Norge males langsomt i stykker av dette. Os så brukes det titalls milliarder på "strømstøtte", ErnaJonas sin måte å skjerme seg mot idiotpolitikken de fører, dette er folkets penger som kunne vært brukt til mange gode formål som mangler penger.
I stedet for å si opp avtalene og ta tilbake kontrollen, samt å kunne utarbeide nytt regelverk beregnet på Norge, planlegger ErnaJonas storstilt bygging av havvindparker som skal produsere strøm Norge ikke har bruk for. Og nå venter EUs 4. energipakke i stortinget, som vil føre til enda mere tap av suverenitet, ei skam.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Gunder skrev: tir aug 16, 2022 2:10 pm Vi vet hvor mye strøm som brukes i landet. Derfor burde vi ikke eksportere strøm før over det normale forbruket.
Første kvaral i år forbrukte husholdningene 24Twh. Det er under det normale. Vi har kunnet hatt lavere strømpriser. For vi eksporterte 7Twh i samme periode. Vi har høye strømpriser for å holde ned forbruket av strøm.
Nei, man behøver ikke rasere landet for å spare strøm, det kan gjøres ved bruk av et to-prissystem, med lav pris for normalforbruk og skyhøy pris for overforbruk. Dette systemet har vi hatt tidligere, men det var før sammensausingen med EU startet.

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
kan det ha noe med språkbruken å gjøre?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
Mulig du stilte litt for vanskelige spørsmål? :lol:

Kritikk er nok for vanskelig å håndtere, så da er det tryggest å bare blokkere

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: tir aug 16, 2022 2:50 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
kan det ha noe med språkbruken å gjøre?
Vel, jeg påpekte at det å skylde på krigen i Ukraina var løgn, da prisene på strøm løp løpsk lenge før den tid.
Å ødelegge livsviktig infrastruktur som er bygget av og for folket er noe de burde skamme seg over...
Jeg holdt meg saklig. Syns jeg.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 11:17 pm
ulefos skrev: tir aug 16, 2022 2:50 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
kan det ha noe med språkbruken å gjøre?
Vel, jeg påpekte at det å skylde på krigen i Ukraina var løgn, da prisene på strøm løp løpsk lenge før den tid.
Å ødelegge livsviktig infrastruktur som er bygget av og for folket er noe de burde skamme seg over...
Jeg holdt meg saklig. Syns jeg.
Var det dette budskapet som ble saklig levert er det jo på trynet å bli blokkert for.
Du må nødvendigvis ha skrevet i en tone som ikke er vist i dette innlegget. Kan ikke bli blokkert for å poste rettmessig kritikk

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

seriemester2013 skrev: tir aug 16, 2022 11:32 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 11:17 pm
ulefos skrev: tir aug 16, 2022 2:50 pm

kan det ha noe med språkbruken å gjøre?
Vel, jeg påpekte at det å skylde på krigen i Ukraina var løgn, da prisene på strøm løp løpsk lenge før den tid.
Å ødelegge livsviktig infrastruktur som er bygget av og for folket er noe de burde skamme seg over...
Jeg holdt meg saklig. Syns jeg.
Var det dette budskapet som ble saklig levert er det jo på trynet å bli blokkert for.
Du må nødvendigvis ha skrevet i en tone som ikke er vist i dette innlegget. Kan ikke bli blokkert for å poste rettmessig kritikk
Ja, jeg er ganske overrasket selv. En fryktelig hårsår mod på jobb?

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 11:17 pm
ulefos skrev: tir aug 16, 2022 2:50 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
kan det ha noe med språkbruken å gjøre?
Vel, jeg påpekte at det å skylde på krigen i Ukraina var løgn, da prisene på strøm løp løpsk lenge før den tid.
Å ødelegge livsviktig infrastruktur som er bygget av og for folket er noe de burde skamme seg over...
Jeg holdt meg saklig. Syns jeg.
krigen i Ukraina har fått Putin til å stoppe gasseksport til Europa, tror du virkelig at det er uten betydning for energiprisen?

så skriver du at livsviktig infrastruktur har blitt ødelagt, det er det motsatte som har skjedd, regjeringen har tatt fram planene for bygging av mer fornybar energi som den forrige regjeringen parkerte og dels motarbeidet, men du vil kanskje fortelle hva som er ødelagt?
Sist redigert av ulefos den ons aug 17, 2022 8:46 am, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

seriemester2013 skrev: tir aug 16, 2022 11:32 pm
Du må nødvendigvis ha skrevet i en tone som ikke er vist i dette innlegget.
selvsagt har han det, det er bare å se på hvordan han omtaler politikere som jobber med å få en løsning på denne kraftkrisa

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: tir aug 16, 2022 2:55 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
Mulig du stilte litt for vanskelige spørsmål? :lol:

Kritikk er nok for vanskelig å håndtere, så da er det tryggest å bare blokkere
Helt utrolig at de holder på sånn.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 11:17 pm
ulefos skrev: tir aug 16, 2022 2:50 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
kan det ha noe med språkbruken å gjøre?
Vel, jeg påpekte at det å skylde på krigen i Ukraina var løgn, da prisene på strøm løp løpsk lenge før den tid.
Å ødelegge livsviktig infrastruktur som er bygget av og for folket er noe de burde skamme seg over...
Jeg holdt meg saklig. Syns jeg.
Vi har jo fasit på hvordan strømprisen kunne sett ut i hele norge når vi ser nord i landet, så å bare skylde på krigen er totalt skivebom.
Det vet de nok selv også, så da er det nok lettest å ta den barnslige og umodne veien ut av diskusjonen , og blokkere deg fremfor å prøve å ta en saklig debatt om det.
At man er litt krass burde man kunne forvente når situasjonen har blitt som den har blitt.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 11:17 pm
ulefos skrev: tir aug 16, 2022 2:50 pm
greyserpent skrev: tir aug 16, 2022 1:37 pm Da har faktisk Arbeiderpartiet blokkert meg på FB. De tåler tydeligvis ikke kritikk.
kan det ha noe med språkbruken å gjøre?
Vel, jeg påpekte at det å skylde på krigen i Ukraina var løgn, da prisene på strøm løp løpsk lenge før den tid.
Å ødelegge livsviktig infrastruktur som er bygget av og for folket er noe de burde skamme seg over...
Jeg holdt meg saklig. Syns jeg.
Det er velkjent nå at det blokkeres på facebook, så du er ikke alene.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 9:00 am Vi har jo fasit på hvordan strømprisen kunne sett ut i hele norge når vi ser nord i landet, så å bare skylde på krigen er totalt skivebom.
det er ingen som bare skylder på krigen, forhold deg til virkeligheten, men at Russlands stopp i eksporten av gass hører med i bildet skjønner de fleste

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: ons aug 17, 2022 8:44 am
seriemester2013 skrev: tir aug 16, 2022 11:32 pm
Du må nødvendigvis ha skrevet i en tone som ikke er vist i dette innlegget.
selvsagt har han det, det er bare å se på hvordan han omtaler politikere som jobber med å få en løsning på denne kraftkrisa
Jeg har faktisk mistatt deg for å være en seriøs debattant. Den feilen gjør jeg ikke igjen.

Nøyaktig hvordan omtaler jeg slike politikere?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

ulefos skrev: ons aug 17, 2022 9:28 am
Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 9:00 am Vi har jo fasit på hvordan strømprisen kunne sett ut i hele norge når vi ser nord i landet, så å bare skylde på krigen er totalt skivebom.
det er ingen som bare skylder på krigen, forhold deg til virkeligheten, men at Russlands stopp i eksporten av gass hører med i bildet skjønner de fleste
Slenger meg på serpent's vurdering av deg.
Det har kommet mye ræl fra deg i det siste.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ulefos skrev: ons aug 17, 2022 8:42 am
krigen i Ukraina har fått Putin til å stoppe gasseksport til Europa.
Stans av gasseksport må vel være et bra miljøtiltak av Putin, så det er helt sikkert mange som er glade for det. (ikke krigen, selvfølgelig).

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: ons aug 17, 2022 9:28 am
Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 9:00 am Vi har jo fasit på hvordan strømprisen kunne sett ut i hele norge når vi ser nord i landet, så å bare skylde på krigen er totalt skivebom.
det er ingen som bare skylder på krigen, forhold deg til virkeligheten, men at Russlands stopp i eksporten av gass hører med i bildet skjønner de fleste
Europa vedtar sanksjoner mot Russland og Russland svarer med å levere mindre gass til Europa, dermed oppstår en energikrise i Europa som blir kraftig fordi Europa har kuttet ned på sin strømproduksjon, og som nå fører til svært høye strømpriser. Dette er Europa sin krise, som normalt ikke skulle få følger for Norge.
Vår krise består av import av skyhøye strømpriser fra EU og Storbritannia, samt lav vannstand i magasinene, som kan føre til strømrasjonering til vinteren. Årsaken til vår krise er at våre politikere har gjort vedtak hvor vi har mistet kontrollen over vår vannkraft, samt har blitt med i EUs energiunion og er låst til dette regelverket.
Det er altså ikke krigen i Ukraina eller energikrisen i Europa som er årsak til vår krise, årsaken er våre egne politikers feilslåtte politikk.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tor aug 18, 2022 8:19 pm Det er altså ikke krigen i Ukraina eller energikrisen i Europa som er årsak til vår krise, årsaken er våre egne politikers feilslåtte politikk.
er det noen som sier at Putin er eneste årsak, jeg har ikke sett det

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: fre aug 19, 2022 10:29 am
hauge23 skrev: tor aug 18, 2022 8:19 pm Det er altså ikke krigen i Ukraina eller energikrisen i Europa som er årsak til vår krise, årsaken er våre egne politikers feilslåtte politikk.
er det noen som sier at Putin er eneste årsak, jeg har ikke sett det
Ikke jeg heller

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»