Tsjekkoslovakia

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Tsjekkoslovakia

Legg inn av mikemodano »

Født: oktober 1918
Død: desember 1992 (fotballandslaget holdt det gående ut 1993)

Totalt fikk Tsjekkoslovakia med seg hele åtte VM-deltakelser, og både i 1934 og i 1962 spilte man finale. Det ble tap begge ganger, for henholdsvis Italia og Brasil, men et lite kuriosum er at man scoret først i begge finalene.

I EM ble det som kjent tittel i 1976, da Antonín Panenkas berømte straffe mot Sepp Maier var den avgjørende i utslagskonkurransen mot Vest-Tyskland når det hadde endt 2-2 etter ekstraomganger. Totalt fikk Tsjekkoslovakia med seg tre deltakelser i europamesterskap, der de i tillegg til gullet i '76 også ble stående med to tredjeplasser (før 1980 fantes jo ennå ikke EM i et noenlunde kjent format, men man spilte i stedet kvalifisering for å peke ut fire semifinalister).

I De olympiske leker, som alltid sto sterkt i Øst-Europa, hadde Tsjekkoslovakia fem deltakelser. Det ble sølv i Japan i '64, og så gikk man helt til topps i Sovjetunionen i 1980, da lekene som kjent ble boikottet av Vesten med SSSRs krigføring i Afghanistan som påskudd.

Det er altså ingen særlig tvil om at Tsjekkoslovakia var en stor fotballnasjon. Man holdt det da også gående omtrent helt til slutt, med kvartfinalespill i Italia '90 i siste turneringsdeltakelse. Under kvalifiseringen til EM i '92 ble man behørig distansert av et Frankrike som på starten av 90-tallet var noe av, om ikke dét, kvasseste som fantes på det europeiske kontinentet. Tsjekkoslovakia var videre seedet i pulje 2 foran trekningen for kvalifiseringen til 1994-mesterskapet, og her havnet man jo i den ganske spesielle situasjonen at landet opphørte å eksistere etter at VM-kvaliken hadde startet. Tsjekkoslovakia spilte tre kvalikkamper høsten '92, før man på nyåret fortsatte som 'Representanter for Tsjekkia og Slovakia'. Her endte man på tredjeplass blant seks nasjoner, men kvalikhåpet levde helt til det siste, der man "kun" behøvde å vinne i Brussel for å kvalifisere seg til 1994-lekene på Belgias bekostning. Det endte 0-0, og med det var en æra endelig over. Tsjekkia og Slovakia stilte begge til start i kvalifiseringen for 1996-EM som separate nasjoner. Av de 13 spillerne som var i aksjon for Tsjekkoslovakia den november-kvelden i Brussel, var ti tsjekkere og dermed kun tre slovaker. Blant de tre i sistnevnte kategori, var det utvilsomt Saint-Étienne-profilen Ľubomír Moravčík som var det største navnet. Han hadde vært en klar profil under 1990-mesterskapet. De to andre var den svært spennende 21-åringen Peter Dubovský, som så vidt var i gang med sin karriere hos Real Madrid etter overgangen fra Slovan Bratislava, og 28-åringen Jaroslav Timko, som stadig var i Slovans eie. Han erstattet stopperen Jan Suchopárek noen minutter før full tid, og ble således den aller siste benyttede tsjekkoslovakiske reserven noensinne. Landets siste kaptein var den tsjekkiske midtbanemannen Václav Němeček, som på dette tidspunktet hørte hjemme i fransk fotball hos Toulouse. Han hadde overtatt bindet etter Ivan Hašek, som jo hadde båret det under Italia '90-mesterskapet, og like til gjennom kvaliken til Sverige '92. Hašek var også hjemmehørende i fransk fotball, der han siden sensommeren '90 hadde spilt for Strasbourg.

Ideen med tråden er å belyse noen av Tsjekkoslovakias største øyeblikk på fotballbanen. Mitt utgangspunkt er at jeg ønsker å fordype meg i perioden 1988-1990, men det vil utvilsomt komme avstikkere til andre epoker.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

En "avsporing", da dette blir om politikk, men vil anbefale dokumentaren om oppløsningen i 92:

Veldig mye parlament- og korridor-preik og ordentlig sakte-TV.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: søn jul 10, 2022 11:02 am Født: oktober 1918
Død: desember 1992 (fotballandslaget holdt det gående ut 1993)

Totalt fikk Tsjekkoslovakia med seg hele åtte VM-deltakelser, og både i 1934 og i 1962 spilte man finale. Det ble tap begge ganger, for henholdsvis Italia og Brasil, men et lite kuriosum er at man scoret først i begge finalene.

I EM ble det som kjent tittel i 1976, da Antonín Panenkas berømte straffe mot Sepp Maier var den avgjørende i utslagskonkurransen mot Vest-Tyskland når det hadde endt 2-2 etter ekstraomganger. Totalt fikk Tsjekkoslovakia med seg tre deltakelser i europamesterskap, der de i tillegg til gullet i '76 også ble stående med to tredjeplasser (før 1980 fantes jo ennå ikke EM i et noenlunde kjent format, men man spilte i stedet kvalifisering for å peke ut fire semifinalister).

I De olympiske leker, som alltid sto sterkt i Øst-Europa, hadde Tsjekkoslovakia fem deltakelser. Det ble sølv i Japan i '64, og så gikk man helt til topps i Sovjetunionen i 1980, da lekene som kjent ble boikottet av Vesten med SSSRs krigføring i Afghanistan som påskudd.

Det er altså ingen særlig tvil om at Tsjekkoslovakia var en stor fotballnasjon. Man holdt det da også gående omtrent helt til slutt, med kvartfinalespill i Italia '90 i siste turneringsdeltakelse. Under kvalifiseringen til EM i '92 ble man behørig distansert av et Frankrike som på starten av 90-tallet var noe av, om ikke dét, kvasseste som fantes på det europeiske kontinentet. Tsjekkoslovakia var videre seedet i pulje 2 foran trekningen for kvalifiseringen til 1994-mesterskapet, og her havnet man jo i den ganske spesielle situasjonen at landet opphørte å eksistere etter at VM-kvaliken hadde startet. Tsjekkoslovakia spilte tre kvalikkamper høsten '92, før man på nyåret fortsatte som 'Representanter for Tsjekkia og Slovakia'. Her endte man på tredjeplass blant seks nasjoner, men kvalikhåpet levde helt til det siste, der man "kun" behøvde å vinne i Brussel for å kvalifisere seg til 1994-lekene på Belgias bekostning. Det endte 0-0, og med det var en æra endelig over. Tsjekkia og Slovakia stilte begge til start i kvalifiseringen for 1996-EM som separate nasjoner. Av de 13 spillerne som var i aksjon for Tsjekkoslovakia den november-kvelden i Brussel, var ti tsjekkere og dermed kun tre slovaker. Blant de tre i sistnevnte kategori, var det utvilsomt Saint-Étienne-profilen Ľubomír Moravčík som var det største navnet. Han hadde vært en klar profil under 1990-mesterskapet. De to andre var den svært spennende 21-åringen Peter Dubovský, som så vidt var i gang med sin karriere hos Real Madrid etter overgangen fra Slovan Bratislava, og 28-åringen Jaroslav Timko, som stadig var i Slovans eie. Han erstattet stopperen Jan Suchopárek noen minutter før full tid, og ble således den aller siste benyttede tsjekkoslovakiske reserven noensinne. Landets siste kaptein var den tsjekkiske midtbanemannen Václav Němeček, som på dette tidspunktet hørte hjemme i fransk fotball hos Toulouse. Han hadde overtatt bindet etter Ivan Hašek, som jo hadde båret det under Italia '90-mesterskapet, og like til gjennom kvaliken til Sverige '92. Hašek var også hjemmehørende i fransk fotball, der han siden sensommeren '90 hadde spilt for Strasbourg.

Ideen med tråden er å belyse noen av Tsjekkoslovakias største øyeblikk på fotballbanen. Mitt utgangspunkt er at jeg ønsker å fordype meg i perioden 1988-1990, men det vil utvilsomt komme avstikkere til andre epoker.
Da man bikket inn mot 90-årene så ble vel forskjellene mellom Tsjekkia og Slovakia mer tydelige. På landslaget hadde det jo fungert nokså greit med fordeling av tsjekkere og slovaker. I ligaen gjorde jo både Spartak Trnava, Slovan Bratislava og Inter Bratislava det bra. Slovan vant jo sågar den nestsiste sesongen av den tsjekkoslovakiske ligaen. Men det er jo påfallende hvor stor forskjell det blir på de to landslagene utover 90-tallet og mot 00-tallet. Slovakia er jo ikke i nærheten av å ha profiler som Nedved, Berger, Koller, Poborsky, Baros etc på samme tid. Senere kom jo Hamsik, Kucka, Pekarik, Skrtel etc, men gjennom slutten av 90-tallet og starten av 00-tallet så har jo Slovakia først og fremst Moravcik som den store stjernen og ga seg jo ganske tidlig på landslaget. Ellers er det jo f.eks Gresko, Varga, Karhan og Nemeth som blir bærebjelkene på det slovakiske landslaget, mens tsjekkerne herjer og sjarmerer hele Europa i 2004 og vel burde ha vunnet EM det året. Det at Slovakia har så å si bare spillere fra den slovakiske og tsjekkiske ligaen, med ett unntak i Lerant som var hos Leverkusen sitt andrelag, når de deltar i Sydney 2000 sier vel også sitt om ståa i slovakisk fotball akkurat da.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Var det ikke de som ble tuppet ut av EM 92 så fikk Danmark plassen og takket for det med å vinne mesterskapet?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kytec skrev: søn jul 10, 2022 9:18 pm Var det ikke de som ble tuppet ut av EM 92 så fikk Danmark plassen og takket for det med å vinne mesterskapet?
Njet. Det var Jugoslavia som ble kastet ut på grunn av krigen der nede.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

netrebske skrev: søn jul 10, 2022 9:57 pm
kytec skrev: søn jul 10, 2022 9:18 pm Var det ikke de som ble tuppet ut av EM 92 så fikk Danmark plassen og takket for det med å vinne mesterskapet?
Njet. Det var Jugoslavia som ble kastet ut på grunn av krigen der nede.
Panje majo.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 10, 2022 5:39 pm
mikemodano skrev: søn jul 10, 2022 11:02 am

I EM ble det som kjent tittel i 1976, da Antonín Panenkas berømte straffe mot Sepp Maier var den avgjørende i utslagskonkurransen mot Vest-Tyskland når det hadde endt 2-2 etter ekstraomganger.
Av de 13 spillerne som var i aksjon for Tsjekkoslovakia den november-kvelden i Brussel, var ti tsjekkere og dermed kun tre slovaker. Blant de tre i sistnevnte kategori, var det utvilsomt Saint-Étienne-profilen Ľubomír Moravčík som var det største navnet. Han hadde vært en klar profil under 1990-mesterskapet. De to andre var den svært spennende 21-åringen Peter Dubovský, som så vidt var i gang med sin karriere hos Real Madrid etter overgangen fra Slovan Bratislava, og 28-åringen Jaroslav Timko, som stadig var i Slovans eie. Han erstattet stopperen Jan Suchopárek noen minutter før full tid, og ble således den aller siste benyttede tsjekkoslovakiske reserven noensinne.
Da man bikket inn mot 90-årene så ble vel forskjellene mellom Tsjekkia og Slovakia mer tydelige. På landslaget hadde det jo fungert nokså greit med fordeling av tsjekkere og slovaker. I ligaen gjorde jo både Spartak Trnava, Slovan Bratislava og Inter Bratislava det bra. Slovan vant jo sågar den nestsiste sesongen av den tsjekkoslovakiske ligaen. Men det er jo påfallende hvor stor forskjell det blir på de to landslagene utover 90-tallet og mot 00-tallet. Slovakia er jo ikke i nærheten av å ha profiler som Nedved, Berger, Koller, Poborsky, Baros etc på samme tid. Senere kom jo Hamsik, Kucka, Pekarik, Skrtel etc, men gjennom slutten av 90-tallet og starten av 00-tallet så har jo Slovakia først og fremst Moravcik som den store stjernen og ga seg jo ganske tidlig på landslaget. Ellers er det jo f.eks Gresko, Varga, Karhan og Nemeth som blir bærebjelkene på det slovakiske landslaget, mens tsjekkerne herjer og sjarmerer hele Europa i 2004 og vel burde ha vunnet EM det året. Det at Slovakia har så å si bare spillere fra den slovakiske og tsjekkiske ligaen, med ett unntak i Lerant som var hos Leverkusen sitt andrelag, når de deltar i Sydney 2000 sier vel også sitt om ståa i slovakisk fotball akkurat da.
Ja dette sto i ganske stor kontrast til laget som vant i 1976. Da var hele 8 av de 11 som spilte finalen slovakere. Desverre for slovakene har statistikkerne gitt Tsjekkia merittene til Tsjekkoslovakia... De tre Tsjekkerne på laget bar keeperen, kapteinen og straffehelten Panenka. Kanskje ville det sett annerledes om en Slovak avgjorde kampen?
Hadde Tsjekkia-Slovakia kvalet til sluttspillet i 1994, ville landslaget levd et halvår til. I en 22-mannstropp hadde det kanskje blitt plass til 5-6 slovaker, forutenom de 3 nevnte kunne nok spillere som keeperen Molnar, forvarsspillerne Gionek og Kinder og mulignes angrepsspillerne Postulka og Luhovy vært aktuelle.

Slovakia var regnet som den fattige delen av Tsjekkoslovakia og i tiden etter oppløsningen hadde nok mer enn nok med å bygge landet og idretten kom nok da i bakgrunnen.

90-laget har såvidt jeg kan se hele 10 slovaker i 22-mannstroppen: Moravcik, Luhovy, Bielek, Kocian, Weiss, Kinier, Hyravy, Fieber, Griga og Paluch.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 10, 2022 5:17 pm Veldig mye parlament- og korridor-preik og ordentlig sakte-TV.
"Oppløsningen av Tsjekkoslovakia - minutt for minutt." Dette låter i hvert fall ikke som noe NRK kunne ha funnet på.

@netrebske: 1990-troppen hadde faktisk en relativt ok miks av spillere fra det som snart skulle bli to separate stater, ja. Backen Július Bielik var vel imidlertid tsjekker. Ellers forknippes den tunge centreforward-en Stanislav Griga gjerne med Sparta Praha, men ja, han ble helt riktig født i den slovakiske delen av konføderasjonen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: man jul 11, 2022 10:01 am
GiPazzini_85 skrev: søn jul 10, 2022 5:17 pm Veldig mye parlament- og korridor-preik og ordentlig sakte-TV.
"Oppløsningen av Tsjekkoslovakia - minutt for minutt." Dette låter i hvert fall ikke som noe NRK kunne ha funnet på.

@netrebske: 1990-troppen hadde faktisk en relativt ok miks av spillere fra det som snart skulle bli to separate stater, ja. Backen Július Bielik var vel imidlertid tsjekker. Ellers forknippes den tunge centreforward-en Stanislav Griga gjerne med Sparta Praha, men ja, han ble helt riktig født i den slovakiske delen av konføderasjonen.
Men det er ganske påfallende hvordan revolusjonen virker å forsterke forskjellene mellom Tsjekkia og Slovakia. Mulig f.eks Sparta Praha og Slavia Praha klarte kommersialiseringen bedre enn f.eks Slovan Bratislava, Inter Bratislava og Spartak Trnava? Sparta har jo i alle fall gjort det temmelig bra i Europa siden 90-tallet.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mikemodano skrev: man jul 11, 2022 10:01 am
GiPazzini_85 skrev: søn jul 10, 2022 5:17 pm Veldig mye parlament- og korridor-preik og ordentlig sakte-TV.
"Oppløsningen av Tsjekkoslovakia - minutt for minutt." Dette låter i hvert fall ikke som noe NRK kunne ha funnet på.

@netrebske: 1990-troppen hadde faktisk en relativt ok miks av spillere fra det som snart skulle bli to separate stater, ja. Backen Július Bielik var vel imidlertid tsjekker. Ellers forknippes den tunge centreforward-en Stanislav Griga gjerne med Sparta Praha, men ja, han ble helt riktig født i den slovakiske delen av konføderasjonen.
Mulig du har sikrere kilder enn meg, men såvel engelsk som tsjekkisk wikipedia sier at både Bielek og Griga er slovaker. Begge spilte i alle fall i sloavakiske klubber, helt til de som tyveåringer dro til mesterlaget Sparta Praha.
Griga har jo senere vært trener for både A og U21 landslaget til Slovakia.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

netrebske skrev: man jul 11, 2022 11:15 am
mikemodano skrev: man jul 11, 2022 10:01 am
GiPazzini_85 skrev: søn jul 10, 2022 5:17 pm Veldig mye parlament- og korridor-preik og ordentlig sakte-TV.
"Oppløsningen av Tsjekkoslovakia - minutt for minutt." Dette låter i hvert fall ikke som noe NRK kunne ha funnet på.

@netrebske: 1990-troppen hadde faktisk en relativt ok miks av spillere fra det som snart skulle bli to separate stater, ja. Backen Július Bielik var vel imidlertid tsjekker. Ellers forknippes den tunge centreforward-en Stanislav Griga gjerne med Sparta Praha, men ja, han ble helt riktig født i den slovakiske delen av konføderasjonen.
Mulig du har sikrere kilder enn meg, men såvel engelsk som tsjekkisk wikipedia sier at både Bielek og Griga er slovaker. Begge spilte i alle fall i sloavakiske klubber, helt til de som tyveåringer dro til mesterlaget Sparta Praha.
Griga har jo senere vært trener for både A og U21 landslaget til Slovakia.
Bielik er tydeligvis etnisk slovak som var født i Vyskov, Wischau for oss som er germanere, en by i Sør-Mähren ikke langt fra den slovakiske grensen. Er vel et overgangsområde etnisk sett der i sør.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Utdrag fra Tsjekkoslovakias siste landskamp i 1993:

Kvalik borte mot Belgia.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg er blitt gitt noen forholdsvis avanserte spørsmål fra den epoken jeg henviser til på tampen av åpningsinnlegget, og blant utvalget på om lag 30 'grei ut'-oppgaver, står jeg for øyeblikket litt på stedet hvil hva gjelder disse to følgende:

(Altså: Historien om de to avhopperne er jo velkjent nok, men detaljene og ikke minst hvordan det at de valgte å hoppe av til Vesten ses på i en historisk kontekst har jeg foreløpig ikke sanket tilstrekkelig kunnskap om til å utbrodere rundt i særlig grad)

Question: Getting back to the two defectors, Lubos Kubík returned to Czechoslovakia and joined Italian side Fiorentina in the summer of 1989. Ivo Knoflíček would have to wait until December 1989 before joining West German side St. Pauli (18 months of inactivity). How is their action looked upon historically?

Question: The World Cup qualification coincided with the Fall of Communism in Eastern Europe. In fact, Ivan Hašek actually addressed a crowd in November during the protests. Can you give more detail?

(La meg bare få skyte inn at den store Ivan Hašek faktisk er søskenbarn av den ikke helt ukjente hockeymålvakta Dominik Hašek)

Jeg er klar over at det er mye å be om, men skulle det sitte noen her til bjergs og faktisk ha en form for innsikt rundt det ene eller sågar begge disse spørsmålene, så vær vennligst ikke sen med å orientere meg her.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: man aug 01, 2022 3:22 pm Jeg er blitt gitt noen forholdsvis avanserte spørsmål fra den epoken jeg henviser til på tampen av åpningsinnlegget, og blant utvalget på om lag 30 'grei ut'-oppgaver, står jeg for øyeblikket litt på stedet hvil hva gjelder disse to følgende:

(Altså: Historien om de to avhopperne er jo velkjent nok, men detaljene og ikke minst hvordan det at de valgte å hoppe av til Vesten ses på i en historisk kontekst har jeg foreløpig ikke sanket tilstrekkelig kunnskap om til å utbrodere rundt i særlig grad)

Question: Getting back to the two defectors, Lubos Kubík returned to Czechoslovakia and joined Italian side Fiorentina in the summer of 1989. Ivo Knoflíček would have to wait until December 1989 before joining West German side St. Pauli (18 months of inactivity). How is their action looked upon historically?

Question: The World Cup qualification coincided with the Fall of Communism in Eastern Europe. In fact, Ivan Hašek actually addressed a crowd in November during the protests. Can you give more detail?

(La meg bare få skyte inn at den store Ivan Hašek faktisk er søskenbarn av den ikke helt ukjente hockeymålvakta Dominik Hašek)

Jeg er klar over at det er mye å be om, men skulle det sitte noen her til bjergs og faktisk ha en form for innsikt rundt det ene eller sågar begge disse spørsmålene, så vær vennligst ikke sen med å orientere meg her.
Slik jeg har forstått det så tenkte vel Slavia at de gikk an å få penger for Kubik og Knoflicek. Maxwell prøvde å presse Slavia til å slippe dem til Derby, men det gikk ikke, så de måtte returnere. Dessuten var vel ikke straffeviljen så sterk mtp hva som foregikk i Tsjekkoslovakia på denne tiden.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: man aug 01, 2022 6:50 pm Slik jeg har forstått det så tenkte vel Slavia at de gikk an å få penger for Kubik og Knoflicek.
Det er nok et sannsynlig scenario oppi det hele, ja, selv om andelen av eventuelle salgssummer som ville ha tilfalt klubben ville ha vært minimal. I Øst-Europa, selv om det knaket ordentlig i sammenføyningene på dette tidspunktet (fløyelsrevolusjonen, som den i Tsjekkoslovakia jo kalles, er tidfestet fra 17. til 28.november i '89), var det jo vanlig at staten, i sportslige fall helst representert gjennom et slags idrettsministerium, forsynte seg grovt av kaka. Overganger til Vesten fikk som oftest ikke finne sted før utøveren var 28 (og i enkelte lands tilfeller 30) år gammel, og jeg mener å ha hørt fordelingsnøkkelen for overgangssummer som 90/10 i statens favør.
GiPazzini_85 skrev: man aug 01, 2022 6:50 pm Maxwell prøvde å presse Slavia til å slippe dem til Derby, men det gikk ikke, så de måtte returnere.
Ut fra hva jeg har hørt tidligere, så skal de begge ha vært i flere måneders eksil i Spania før deres respektive overganger til Italia og Vest-Tyskland endelig gikk igjennom. De var neppe på noe tidspunkt tilbake i Tsjekkoslovakia etter at de hoppet av. I så fall ville de trolig ha blitt holdt i husarrest. Det var en stygg synd mot staten å forsøke å forlate hjemlandet uten tillatelse.

I nåtiden låter jo slike historier komplett surrealistiske. Spillerne fikk altså ikke delta på organisert nivå i mer enn et år (i Knoflíčeks tilfelle jo i rundt halvannet år), noe som neppe var udelt heldig for karrierene deres. Likevel maktet de altså begge to å relativt raskt komme tilbake til det nivået de tidligere hadde holdt, og begge skulle bli nøkkelspillere for landet under Italia '90. Verken Kubík eller Knoflíček hadde altså spilt så mye som ett kvalikminutt før turneringen i Italia.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: man aug 01, 2022 7:45 pm
GiPazzini_85 skrev: man aug 01, 2022 6:50 pm Slik jeg har forstått det så tenkte vel Slavia at de gikk an å få penger for Kubik og Knoflicek.
Det er nok et sannsynlig scenario oppi det hele, ja, selv om andelen av eventuelle salgssummer som ville ha tilfalt klubben ville ha vært minimal. I Øst-Europa, selv om det knaket ordentlig i sammenføyningene på dette tidspunktet (fløyelsrevolusjonen, som den i Tsjekkoslovakia jo kalles, er tidfestet fra 17. til 28.november i '89), var det jo vanlig at staten, i sportslige fall helst representert gjennom et slags idrettsministerium, forsynte seg grovt av kaka. Overganger til Vesten fikk som oftest ikke finne sted før utøveren var 28 (og i enkelte lands tilfeller 30) år gammel, og jeg mener å ha hørt fordelingsnøkkelen for overgangssummer som 90/10 i statens favør.
GiPazzini_85 skrev: man aug 01, 2022 6:50 pm Maxwell prøvde å presse Slavia til å slippe dem til Derby, men det gikk ikke, så de måtte returnere.
Ut fra hva jeg har hørt tidligere, så skal de begge ha vært i flere måneders eksil i Spania før deres respektive overganger til Italia og Vest-Tyskland endelig gikk igjennom. De var neppe på noe tidspunkt tilbake i Tsjekkoslovakia etter at de hoppet av. I så fall ville de trolig ha blitt holdt i husarrest. Det var en stygg synd mot staten å forsøke å forlate hjemlandet uten tillatelse.

I nåtiden låter jo slike historier komplett surrealistiske. Spillerne fikk altså ikke delta på organisert nivå i mer enn et år (i Knoflíčeks tilfelle jo i rundt halvannet år), noe som neppe var udelt heldig for karrierene deres. Likevel maktet de altså begge to å relativt raskt komme tilbake til det nivået de tidligere hadde holdt, og begge skulle bli nøkkelspillere for landet under Italia '90. Verken Kubík eller Knoflíček hadde altså spilt så mye som ett kvalikminutt før turneringen i Italia.
Er du helt sikker på at de ikke måtte returnere? Har VM90-boka til Michelet og Solstad ligger alltid på nattbordet. Jeg mener å huske at Michelet tok for seg Kubik og Knoflicek i andre halvdel? Skal sjekk i kveld.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: man aug 01, 2022 9:09 pm Er du helt sikker på at de ikke måtte returnere?
Ikke som i 100 % sikker, men uansett ville det vært underlig for personer som hoppet av å returnere til hjemlandet, nettopp fordi man da løp en rimelig stor risiko for å bli tatt i forvaring. Å hoppe av var jevngodt med desertasjon og svik mot fedrelandet. Under disse forutsetningene ville jeg finne det merkelig om den tsjekkoslovakiske duoen våget å ta en så stor sjanse, noe som mest sannsynlig ville ha betydd slutten på utenlandsmulighetene. Sensommeren '89 kunne man ikke enda forutse hvilke enorme omveltninger som skulle inntreffe allerede i løpet av året.

Skulle du imidlertid finne opplysninger som forteller noe annet i Solstad og Michelets Italia '90-bok, så kom så med det (for å si det med danskene).

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Ifølge Knoflíček selv var det de to scoringene hans mot Wales i kvalifiseringen for 1988-EM i Vest-Tyskland, én i hjemmekampen og én i bortemøtet, som gjorde at Derby fattet interesse for ham. Hva jeg imidlertid ikke var klar over før nylig, var at Derby-eieren, mediamogulen Robert Maxwell, opprinnelig var tsjekkoslovak selv. Det skal ha vært han som først annonserte klubbens interesse for Knoflíček (i første rekke; Kubík kom kun med "på lasset", uten at det virket å være noen dårlig deal for County). Også Maxwells historie er verdt å sette seg inn i, dersom man ikke er kjent med den fra før av.

Ellers har jeg fått fatt i noen Knoflíček-artikler som i hvert fall et godt stykke på vei avkrefter at han på noe tidspunkt vendte tilbake til Tsjekkoslovakia før han endelig kunne begynne å spille fotball igjen:

verdt å lese 1, verdt å lese 2, verdt å lese 3

For Kubíks del kan det derimot se ut til å stemme, det Pazzini hevder, nemlig at han returnerte til Tsjekkoslovakia på et tidspunkt. Det var da også Knoflíček som var pådriveren, og som det framkommer i artiklene, så ser det ut til at Kubík kun ble med fordi han tilfeldigvis (?) delte rom med angriperen på Slavias treningsleir i Hannover. En tar seg i å undres over hvorvidt den slepne midtbanespilleren da i det hele tatt var klar over dimensjonen på avgjørelsen han tok. Som vi kan lese, så hadde i alle fall Knoflíček både kone og barn hjemme i Tsjekkoslovakia. Han erkjenner at han var egoistisk som hoppet av. Etterlot kone og de to barna alene. Uten mulighet til å komme inn i Storbritannia, så endte de to spillerne opp i Spania, der Maxwell hadde en ferieresidens. Etter hvert ble de også utstyrt med bolivianske (!) pass, noe som nok kunne virke troverdig for den litt sigøyneraktig utseende Knoflíček, mens den blonde og blåøyde Kubík ikke akkurat så ut som noen typisk La Paz-ianer. Med de bolivianske passene kunne de imidlertid få innpass i Storbritannia, og de ble hentet til Derby, der de riktignok aldri fikk registrert kamper, men hvor de i alle fall var med og trente. County hadde endt på femteplass i førstedivisjon (dette var altså før opprettelsen av Premier League) i 1988/89, så det var intet ueffent lag som hadde slått kloa i de to stjernespillerne. Tro hvordan Kubík og Knoflíček hadde anpasset seg den engelske fotballen, som på dette tidspunktet naturligvis ikke inneholdt særlig mange fra utenfor De britiske øyer.

Det er en uhyre fascinerende historie, den om Knoflíček (og Kubík), og hvordan han (de) til slutt fikk ønsket sitt oppfylt om å spille i utlandet, selv om destinasjonen til slutt ble en annen enn hva han (de) hadde sett for seg.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Under kvaliken til Italia '90 hadde Tsjekkoslovakia alternert mellom tre og fire bak. I fem av de åtte kvalikmatchene sto de i 4-4-2, mens de stilte i 5-3-2 i de tre resterende. Under de siste par oppkjøringsmatchene, henholdsvis England og Vest-Tyskland borte (tap 4-2 og 1-0), hadde trenerduoen Vengloš/Václav Ježek (som også var klubbtrener for Sparta Praha) gått for 5-3-2-varianten, som nok gjorde dem noe baktunge, men pri 1 var utvilsomt defensivt fokus. Flere av tsjekkoslovakene kunne se litt stivbeinte og trege ut, men de var dyktige hva gjaldt interne posisjonsrokeringer. Disse forekom hyppig i løpet av matchene, og spesielt gjorde dette seg gjeldende når en av stopperne valgte å avansere med ball, noe man gjerne så fra være seg libero Kocian eller forstopperne Kadlec/Straka. Da trakk gjerne de sentrale midtbanespillerne noe bredt for å skape rom.

Åpningsmatchen mot USA i VM: Tsjekkoslovakia sto i en noe skjev 3-4-3-variant. De hadde Jan Stejskal i mål, og foran seg hadde han libero Ján Kocian og markeringsstopperne František Straka/Miroslav Kadlec. Mot høyre så man kapteinen og duracellkaninen Ivan Hašek, mens 'Årets spiller' i tsjekkoslovakisk fotball, Michal Bílek, holdt til ute på venstreflanken. Årsaken til at 3-4-3-formasjonen nok kunne gi et litt skjevt inntrykk, var at Hašek virket å ha et noe mer offensivt utgangspunkt enn Bílek. Sentralt på midten sto Jozef Chovanec og Luboš Kubík, som i dette oppgjøret spilte på hjemmebane. Han sto jo på lønningslista til Fiorentina, og matchen fant sted på deres Stadio Comunale. Trekløveret fremme besto av Ľubomír Moravčík ut mot høyre, Tomáš Skuhravý sentralt, og Ivo Knoflíček langs venstrekorridoren. Det var et fysisk kompetent og ganske allsidig lag de mønstret, men tempo, og da gjerne i sentrallinja, virket å være noe mangelvare. Ikke at amerikanerne var ventet å utgjøre den store trusselen i så måte, men det kunne nok tenkes at de to sjefstrenerne ville foreta enkelte justeringer mot kvassere motstand. Mens tsjekkoslovakene nok åpnet noe nervøst og nølende, så det ut som om de startet å få et visst grep om matchen etter et kvarters tid, og rundt 25 minutter ut i omgangen tok de da også ledelsen etter en rask overgang der Moravčík til slutt assisterte Skuhravý, som hadde en enkel oppgave med å finne nettmaskene til høyre for en eksponert Meola. Det amerikanske forsvaret hadde sett relativt habilt ut fram til det, men her var de i full oppløsning ettersom de aldri greide å omstille etter et frispark dypt inne på tsjekkoslovakisk halvdel. De sto i 3-5-2:

...................................Tony Meola.....................................
.....Desmond Armstrong - Steve Trittschuh - Mike Windischmann (k).....
Paul Caligiuri - Tab Ramos - John Stollmeyer - John Harkes - Eric Wynalda
..........................Bruce Murray - Peter Vermes..........................

Fem minutter før pause fikk tsjekkoslovakene anledningen til å øke, etter at Windischmann uvørent sparket ned Hašek inne i eget felt. Bílek konverterte straffesparket høyt i mål, og den gryende nivåforskjellen begynte å gjøre seg gjeldende. Det var liten grunn til å mistenke at amerikanerne skulle stå for noe comeback i de siste 45.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg føler etter hvert at jeg har et noe klarere bilde av det tsjekkoslovakiske laget som spilte seg fram til kvartfinale under Italia '90, og vil i sakens anledning komme med noen ord:

I åpningsmatchen mot det internasjonalt ikke altfor erfarne amerikanske mannskapet ble det, som kjent, til slutt grei skuring. Etter pause la Chovanec to cornere fra høyre på hodet til henholdsvis Hašek og Skuhravý, men før tsjekkoslovakenes fjerde hadde amerikanerne både rukket å miste Eric Wynalda med rødt kort (et relativt umotivert slag i bakhodet på Moravčík) og deretter å redusere til 3-1 gjennom Paul Caligiuris sololøp. Tsjekkoslovakene hadde etter hvert blitt såpass overlegne at de nok ble litt overmodige, og det kunne sågar ha straffet seg ytterligere da to Tab Ramos-forsøk var nær ved å finne nettmaskene. Med 3-2 ville det fort blitt ordentlig liv i den amerikanske leiren, men så tok Tsjekkoslovakia seg såpass sammen at de hevet seg og til slutt fikk inn ytterligere et par mål. Det siste satte innbytter Luhový et stykke inn i tilleggstiden. Han var den hjemlige seriens toppscorer, og hadde kommet inn for Knoflíček kvarteret før slutt.

Kamp 2 forsto man ganske raskt ville bli et nøkkeloppgjør, og på motsatt halvdel sto det Østerrike som Tsjekkoslovakia hadde slått to ganger i treningskamper de siste par årene: 4-2 hjemme i Praha i september '88 og 2-1 i Graz i april '89. Østerrikerne hadde, som ventet, tapt for de italienske vertene i sin åpningskamp, men kun med ett måls margin. Vengloš/Ježek hadde på ny valgt 3-4-3 som formasjon, men med František Straka skadet og utilgjengelig, åpnet det seg en mulighet for Sparta Prahas røslige midtbanefigur Václav Němeček i startelleveren. En kunne muligens ha sett for seg Chovanec trekke tilbake til liberoposten og Kocian opp i en mer markerende rolle, men i stedet løste trenerne kabalen ved å la Němeček erstatte Straka direkte. De var ikke grovt mannsmarkerende, og opererte ganske tydelig etter noen former for soneforsvarsprinsipper, der Kadlec primært opererte til høyre for liberoen, mens Němeček da sto mer mot venstre, slik Straka hadde gjort før ham. I første omgang var Tsjekkoslovakia ganske klart det dominerende laget, men de hadde kun én scoring å gå på ved halvtid. Chovanec hadde lest den østerrikske venstrebacken Anton Pfeffers tilbakespill mot egen målvakt Klaus Lindenberger, og midtbanedirigenten stormet imellom og fikk snappet ballen rett før 'keeperen. Lindenberger rakk ikke å trekke seg, og felte Chovanec med påfølgende straffe imot. Den kvitterte Bílek ut med fynd nede mot venstre stolperot. La oss også for all del få med at den samme Bílek, som jo hadde scoret på straffe også i førsteomgangen mot amerikanerne, i åpningsoppgjøret hadde forsøkt å kopiere landsmannen Antonín Panenka da Tsjekkoslovakia på stillingen 4-1 fikk tildelt sitt andre straffespark. Det gikk ikke bedre enn at han feilet grovt, i og med at Tony Meola ble stående. Straffen hans mot Lindenberger var imidlertid perfekt. 1-0 sto seg kampen ut, men etter å ha mistet Chovanec, som ble båret av med stor ispose på overlåret, forsvant også mye av det tsjekkoslovakiske initiativet. Etter hvilen hadde østerrikerne mye ball, men til tross for at de hadde satt inn den offensive Andy Ogris for høyrekanten Kurt Russ etter hvilen, så var de sjelden eller aldri oppfinnsomme nok på siste tredjedel. Bakerst sto den trygge, pålitelige Jan Stejskal og tok seg av det vesle som slapp igjennom forsvaret foran ham. Tsjekkoslovakene var klare for 16-delsfinalene allerede etter de to åpningskampene, men ville være nødt til å greie seg uten Luboš Kubík i siste match mot Italia, i og med at han hadde pådratt seg gult kort i begge de to første matchene. Det så heller ikke videre lyst ut for Chovanec, siden han ble observert sittende på tribunen og skjære grimaser utover i Østerrike-oppgjøret. Skulle de måtte greie seg uten de to mest sentrale midtbaneskikkelsene mot Azzurri? Hašek hadde trukket inn sentralt som Kubíks makker etter Chovanec' skade.

Italia viste hvor gode de kunne være den første timen mot Tsjekkoslovakia, da de kjørte over motstanderen og definitivt burde ha ledet med mer enn kun 'Toto' Schillacis tidlige scoring. Vicini hadde benket spissparet Vialli/Carnevale, og valgt å pare Schillaci med hypertalentet Roberto Baggio. Vengloš kunne glede seg over å ha Chovanec tilgjengelig igjen, men i Kubíks fravær vendte han tilbake til det noe defensivt orienterte 5-3-2. På midten fikk Chovanec med seg Hašek (høyre indreløper) og Vladimír Weiss, en bevegelig, offensivt anlagt type, som Vengloš virket genuint begeistret for. Weiss hadde kommet inn fra benk i begge de to første matchene deres. Han virket kan hende ikke helt taktisk skolert for en indreløperjobb, og burde muligens ha overlatt den jobben til Moravčík fra starten av? Sistnevnte var høyrekanten fra start, men Weiss/Moravčík plassvekslet til starten av den andre omgangen, slik at Plastika Nitra-mannen fikk noe mer innflytelse. Som nevnt var Tsjekkoslovakia tidvis blitt valset i senk av et uhyre opplagt Italia, og med nok et tungt fravær i form av Kocian (Kadlec overtok som libero, mens Kinier kom inn på stopperplass), så ble det tungt å holde følge med vertene. Kinier fungerte som markør mot Schillaci, mens Němeček forsøkte det han var kar om å stanse Baggio. Sistnevnte lyktes i alle fall ikke. Baggio var gedigen. Etter hvilen kom Július Bielik inn for Němeček, men heller ikke han skulle få særlig has på den opplagte Fiorentina-stjerna. Likevel hang tsjekkoslovakene seg fast i tauene, og de så sågar ut til å ha utliknet da den andre innbytteren Stanislav Griga skallet inn Skuhravýs hodestyrte assist etter 65 minutter. Uforståelig nok ble målet avvinket for offside, til tross for at Griga hadde vært to meter onside da han stormet til og satte hodet på ballen. Tidligere i omgangen hadde kampens franske dommer Quiniou imidlertid latt være å blåse straffespark til Italia etter at Skuhravý (!) hadde felt ham relativt klart. Kompensasjonsdømming? Ikke umulig. Åtte minutter etter "1-1" kom den Baggio-scoringen vi alle har sett utallige ganger. Italia endte opp med 2-0 i protokollen, et utfall som reflekterte kampbildet ganske greit, men som nok fra tsjekkoslovakenes side likevel føltes urettvist med tanke på at de var blitt fraranet et høyst legitimt mål.

Til 16-delsfinalen mot Costa Rica hadde trenerne igjen sine aller best menn tilgjengelig, og fortsatt i 5-3-2 kunne Vengloš ønske Kocian, Straka og Kubík velkommen tilbake til elleveren. Slik så de ut fra start: Stejskal - Kadlec, Kocian, Straka - Moravčík, Hašek (c), Chovanec, Kubík, Bílek - Skuhravý, Knoflíček. Verdt å merke seg rollefordelingen mellom Moravčík og Hašek som henholdsvis høyrekant og høyre indreløper. Vengloš var tydelig på før kampen at Costa Rica var et godt lag, og at avansementet for all del ikke var gitt. I etterkant ble han sågar sitert på at det mest sannsynlig hadde vært costaricanerne som hadde undervurdert motstanden. Det endte som vi vet 4-1, og Skuhravý fikk sitt hattrick med scoringer fra pannebrasken. Han hadde vært pakket godt inn av Robert Pecl i kampen mot østerrike, og heller ikke kommet til spesielle muligheter mot italienerne. Her fikk han det noe enklere, selv om den costaricanske stoppertrioen Flores (kaptein/libero), Marchena og Montero fram til da i turneringen hadde sett solide ut. Mellomamerikanerne manglet imidlertid Luis Gabelo Conejo, målvakta som hadde vist seg fram så fordelaktig i gruppespillet, og selv om erstatteren Hermidio Barrantes viste gode egenskaper på strek, kunne han ikke helt erstatte det skadde førstevalget. Han var heller ikke i nærheten av å ta Kubíks strålende frispark over muren og opp i høyre kryss for 3-1. Tsjekkoslovakia var klare for kvartfinale, som jo hadde vært Vengloš' uttalte mål før turneringsstart.

Motstander i Milano var et Vest-Tyskland som nok hadde framstått som VMs beste lag til da. De var riktignok nødt til å greie seg uten den sterke Roma-spissen Rudi Völler etter rødt kort i den opphetede 16-delsfinalen deres mot Nederland (ingen har glemt at han var involvert i den famøse spytteepisoden med Frank Rijkaard), men inn som Jürgen Klinsmanns makker kom Werder Bremens hodesterke spiss Karl-Heinz Riedle. Ellers hadde Stefan Reuter måttet vike til fordel for Eintracht Frankfurts målfarlige midtbanemotor Uwe Bein siden deres forrige match. Og de stilte naturligvis forberedt, vesttyskerne. De lot Guido Buchwald, som hadde vært så god mot nederlenderne, stille som høyreback, mens Thomas Berthold fikk ta en markeringsjobb sentralt. Ivo Knoflíček var Roma-forsvarerens oppgave. Stadig med den småarrogante Klaus Augenthaler som libero, hadde vesttyskerne knokkelmannen Jürgen Kohler som sin andre mannsmarkør. Han var blitt kjent etter de tallrike duellene med Marco van Basten, og skulle nå temme turneringas toppscorer Tomáš Skuhravý. Tsjekkoslovakia kom igjen i samme 5-3-2-utgave som i de siste to kampene sine, og hadde denne gang latt Hašek og Moravčík veksle posisjoner fra avspark: Kapteinen var tilbake ute på høyreflanken, mens Moravčík tok oppstilling som høyre indreløper. Uansett hvilke mottrekk tsjekkoslovakene imidlertid måtte ha valgt, så er det lite sannsynlig at de ville ha lyktes. Med unntak av de fem åpningsminuttene, så var det kraftig vesttysk dominans de første 70 minuttene. Det ble imidlertid med den ene scoringen de tilrev seg gjennom Matthäus' straffespark etter 24 minutter. Klinsmann var blitt felt i en sandwich mellom Chovanec og Straka. Stejskal hadde stått imellom Vest-Tyskland og flere scoringer. I tillegg hadde Hašek to ganger headet unna ballen på stolpen i løpet av den første omgangen, mens Bílek etter pause sto for en tredje klarering på streken. Tsjekkoslovakia hadde aldri én eneste avslutning som truet Illgner i det vesttyske målet, selv om de fort kunne ha utliknet da innbytter Němeček kvarteret før slutt var igjennom nærmest på blank. Han var imidlertid preget av vantro og innbytterpuls, slik at han aldri fikk stokket beina og sendt av gårde et ordentlig skudd. Lompa hans gikk metervis til side for mål. På det tidspunktet var Tsjekkoslovakia for flere minutter siden allerede redusert til ti mann, etter at Moravčík hadde sparket av seg støvelen sin i frustrasjon over å ikke få et hjørnespark han mente han hadde krav på etter en duell med Littbarski. Den østerrikske dommer Helmut Kohl (som altså het det samme som den vesttyske forbundskansleren på det tidspunktet) viste Moravčík ut i og med at han allerede bar på gult kort fra den første omgangen. Likevel trakk vesttyskerne seg tilbake for å bevare ledelsen, og tsjekkoslovakene hadde en del ball det siste kvarteret, selv om de aldri lyktes i å skape farligheter. Om italienerne hadde dominert dem stort i siste gruppespillkamp, i et oppgjør der Tsjekkoslovakia hadde stilt uten tre av nøkkelspillerne sine, så hadde BRD om mulig vært enda mer overlegne her, og det altså mot et toppet tsjekkoslovakisk mannskap.

Det var langt ifra noen grunn for dem til å henge med hodet, siden de hadde innfridd målsettingen sin. Kvartfinale var helt i tråd med hva Vengloš hadde ønsket seg før turneringen startet ("Vi kom for å forføre, og vi greide det"). Nå var man i tillegg en fri nasjon, så de mange dyktige tsjekkoslovakene kunne etter hvert vende snuta mot tilværelser i Vest-Europa. Allerede kort etter at de hadde forlatt mesterskapet, så sikret Stejskal, Kadlec, Hašek, Moravčík og Skuhravý seg nye arbeidsgivere i Vesten.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Nå forblir dette høyst subjektive oppfatninger, men etter et VM-sluttspill der Tsjekkoslovakia innfridde målsettingen om kvartfinalespill, og hvor man endte med 3-0-2 10-5, så var det likevel en del forskjell i nivået på de individuelle innsatsene. Enkelte spillere skuffet i forhold til forventninger, mens andre igjen overrasket. Totalt var 17 spillere i aksjon i løpet av de fem kampene Tsjekkoslovakia spilte, men det var liten tvil om at han hadde mer enn bare klart for seg hvilke elleve han ønsket skulle starte. Avvik her oppsto kun ved skader og suspensjoner, noe som gjorde at "kun" åtte mann startet alle fem kampene: Stejskal, Kadlec, Hašek, Bílek, Chovanec, Moravčík, Skuhravý og Knoflíček. I tillegg startet Kocian og Kubík fire hver, med bakgrunn i henholdsvis en liten skade og suspensjon, samt at Straka fikk tre starter etter å ha stått over de siste to gruppespillkampene med skade. Utover disse fikk Němeček to starter, Kinier og Weiss hver sin, mens Bielik (+2), Griga (+2) og Luhový (+1) slapp innpå underveis.

Gode: Stejskal, Kadlec, Hašek og Skuhravý
Godkjent: Kocian, Chovanec, Moravčík
Skuffende: Bílek, Kubík, Knoflíček

(Vurderte kun de ti som startet fire eller fem kamper)
Skuhravý varierte en del rent spillemessig, men han scoret hele fem ganger, og det er vanskelig å la være å plassere ham i den øvre kategorien av den grunn alene. Ble godt passet på mot både Østerrike, Italia og Vest-Tyskland, mens han var ganske vill mot både USA (et utall avslutninger) og Costa Rica (utemmelig i lufta). Stejskal kan umulig ha vært langt unna å være turneringas beste målvakt: Stabil, trygg og god, ikke minst på strek, men også med solid rekkevidde og en viss pondus når han kom ut. Hašek en evig energikilde, og Kadlec, selv om han aldri er den som briljerer eller synes mest, var heller aldri svak. De tre i godkjentsjiktet leverte på det jevne og hva man i grunn kunne forvente av dem ut fra forutsetningene, mens spesielt Kubík (til tross for et strøkent frispark i vinkelen mot Costa Rica) og Knoflíček skuffet meg. Sistnevnte kunne nok med hell ha startet en match eller to på benken, siden det fantes mer enn habile angrepsalternativer i både Luhový og Griga. Bílek var en spillemessig skuffelse, spesielt med tanke på at han var nyslått 'årets spiller' fra hjemlig serie. To straffescoringer og en Panenka-miss fikk han også med seg fra Italia '90.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»