VM i friidrett 2022

Svar
Zanick
Innlegg: 3982

Re: VM i friidrett 2022

Legg inn av Zanick »

storpeder skrev: man jul 25, 2022 12:39 pm Men hvem blir årets trener? Skal Henrik regnes som Jakobs trener mtp årets resultater?
Christian Ruud

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

KongOlav2 skrev: man jul 25, 2022 12:14 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jul 25, 2022 10:35 am For øvrig nå når VM er over:
Har man favorittutøvere man følger så er jo OL kun vondt å følge (fordi det betyr så mye mer enn alt annet). I ''beste'' fall en lettelse når de(n) man heier på vinner. Litt det samme (men i mindre skala) med VM, så nå skal det bli deilig med EM! Det klart morsomste av mesterskapene å følge. Endelig tid for bare å nyte prestasjonene, og et mesterskap hvor nedsiden ikke er så stor, og hvor det er mye mer glede når favorittutøvere vinner. Bare å glede seg til at janesaj forhåpentligvis får tid til trådstart i løpet av neste uke, slik at vi får diskutert det som skal skje der :D
Har du virkelig så mange favoritter da? Bortsett fra de norske, er det ikke mange hos meg.

Men jeg liker også EM, mye av den grunn at vi da får sjansen til å se flere utøvere enn OL/VM, samt at flere av de norske har bedre sjanser. I OL og VM har det en klar tendens til å bli kraftig amerikansk og karibisk dominans på øvelser opp til 400m og afrikansk dominans på lengre løpsøvelser. 1500m for menn i år var jo et klart unntak med kvintuppelt europeisk.

Og en rekke av de norske vil også ha klart bedre muligheter i EM. Karoline vil være medaljekandidat. Vi får igjen se stavhopperne. Både Rooth og Skotheim kan være inne blant topp 6-7. Kloster kan være en medaljekandidat. Iuel er heller ikke langt unna med bare 2-3-4 tideler forbedring.

Til slutt håper jeg virkelig Karsten forsøker 400m flatt i EM. Det hadde vært klart mer morsomt enn en ny runde på langhekken.
Det blir jo mest de norske, spesielt de som er så gode til vanlig (Jakob og Karsten), at det må minimum medalje til i globale mesterskap om de skal oppnå den status de fortjener. Warholm sementerte jo sin plass som en av de store i OL. Jakobs OL-gull var den største enkeltseier i norsk idrettshistorie, men trengte jo et mesterskap eller to til på det nivået for å snakke om all time greats, enten det er på mellom/langdistanse internasjonalt sett, eller totalt sett i norsk idrettshistorie. Da blir det for meg slik at når de lykkes, spesielt OL, men også til en viss grad VM, blir mer en lettelse, enn glede. Kan ikke forklare det helt, men har alltid vært slik for meg. EM derimot, det er MYE artigere :)

Der vi var i fjor etter OL, så er jeg enig med deg angående Warholm, men slik situasjonen er nå, så virker det smarteste å gå for langhekken også i EM. Slik jeg har forstått det så legger jo dessuten Warholm såpass i EM at han prioriterer det foran DL. Akkurat det som er så digg med å ha vunnet OL/VM; du kan prioritere slik NETTOPP fordi du ikke lengre har noe du MÅ bevise etter flere gull i globale mesterskap. Ellers enig i alt du skriver om EM ;)

janesaj

Legg inn av janesaj »

KongOlav2 skrev: man jul 25, 2022 9:08 am Eneste bittelille skuffelsen er Skotheim, men det var jo totalt sett en grei mesterskapsdebut fra ham. Og det er jo i de teknisk marginale øvelsene han svikter litt i dette VM. Bare ved jevnt over mer terping og trening i øvelser som kule, diskos, stav samt at det klaffer på 110m hekk, tror jeg han er oppe på 8400-8500p, selv uten å bli særlig fysisk mer utviklet. Det virker svært lovende.
At Skotheim har mye potensial allerede er det ingen tvil om, nei. Hvis vi tar med lengdehoppet i Grosseto der han hadde vind +2.1, har han nå perssammenlegging på 8521 poeng, hvilket er bunnsolid for alderen. Får virkelig håpe han får ut enda mer av det han er god for i EM. Samtidig må vi huske på at EM blir hans fjerde tikamp for året - det er jo minst én mer enn det som er optimalt. 2023 blir nok bedre i så måte, da han nå har skaffet seg så mye rankingpoeng at han slipper det kvalifiseringsjaget neste sesong, i tillegg til at det jo kun er ett seniormesterskap neste år. Tipper det blir Götzis eller Multistars, VM og muligens U23-EM neste år for hans del.

I EM blir det vel egentlig mest spennende å følge Rooth, da han har forberedt seg til det ene stevnet fra tidlig dato av og dermed bør kunne stille i toppform, i motsetning til Skotheim som kanskje gapet for mye over med VM i tillegg (men er til gjengjeld én erfaring rikere). Interessant å se om han da kan forbedre den norske rekorden ytterligere.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Aldri vært i Budapest før. Det må da være en kurant tur for å få sett litte live friidrett?

TWU

Legg inn av TWU »

Gull, sølv og bronse, og Karsten i bakhånd som hundre prosent sikkert hadde hatt medalje uten skaden. Imponerende.

Så kan gresk-amerikaneren få for en enorm prestasjon, har han lært seg noen svenske ord nå etterhvert?

janesaj

Legg inn av janesaj »

TWU skrev: man jul 25, 2022 1:04 pm Så kan gresk-amerikaneren få for en enorm prestasjon, har han lært seg noen svenske ord nå etterhvert?
Duplantis snakker flytende svensk nå.

TWU

Legg inn av TWU »

janesaj skrev: man jul 25, 2022 1:06 pm
TWU skrev: man jul 25, 2022 1:04 pm Så kan gresk-amerikaneren få for en enorm prestasjon, har han lært seg noen svenske ord nå etterhvert?
Duplantis snakker flytende svensk nå.
Ok, den tar jeg på meg og at han kun snakket amerikansk de gangene jeg fulgte med på intervjuene hans.

jakral

Legg inn av jakral »

Vi er tredje beste europeiske nasjon på medaljetabellen i VM til tross for Warholm utenfor pallen. Kun Polen (1-3-0) og Storbritannia (1-1-5) er foran. Det er imponerende, men EM i München gir nok et litt mer nyansert bilde på den egentlige ståa styrkemessig mellom landene når vi får en større del av underskogen med og ikke bare de få ekstreme toppene som lykkes i et VM. Sist i Berlin 2018 ble vi nummer åtte i nasjonskampen (3-1-1). Vi bør kunne klare noe liknende i år.

Har ikke hatt stayerevnen til å sitte oppe på nettene denne gangen. Dårlig tegn foran et fremtidig OL i Los Angeles, merker jeg.

janesaj

Legg inn av janesaj »

TWU skrev: man jul 25, 2022 1:08 pm
janesaj skrev: man jul 25, 2022 1:06 pm
TWU skrev: man jul 25, 2022 1:04 pm Så kan gresk-amerikaneren få for en enorm prestasjon, har han lært seg noen svenske ord nå etterhvert?
Duplantis snakker flytende svensk nå.
Ok, den tar jeg på meg og at han kun snakket amerikansk de gangene jeg fulgte med på intervjuene hans.
Han intervjues vel nærmest utelukkende på svensk på svensk TV nå. Det var vel en norsk intervjuer som prøvde seg med å snakke norsk, men da var det forståelig nok en del ord han ikke skjønte, så de slo over på engelsk etterhvert.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Team Ingebrigtsen skrev: man jul 25, 2022 10:35 am
Hudsucker skrev: man jul 25, 2022 5:32 am Hvordan er mulighetene for en dobbel neste år i Budapest for Jakob? Tipper han vil prioritere 1500 der, ettersom det svir sånn med det han gjorde i Eugene, men håper han får sjansen til å ta med seg en av langdistansene også.
Har ikke funnet noe program enda, men i VM kan slike ting ordne seg om IAAF også ser seg tjent med det (samtidig er det sikkert en del afrikanske nasjoner som vil arbeide i mot det). I OL derimot er det håpløst, der liker IOC å vise makt, så det kan vi bare glemme. 1500 kommer til slutt der, og 5000 kommer gjerne sent det også.
Dette stemmer ikke helt. Visstnok skal IOC godkjenne programmet, men det er World Athletics (som det nå heter) som arrangerer OL og som setter opp kalenderen. Det har også kun vært i de to siste lekene at 1500 kommer etter 5000, så det er ikke noe tradisjon, og dermed ingen automatikk at det skal skje i 2024 heller.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

storpeder skrev: man jul 25, 2022 12:39 pm
Men hvem blir årets trener? Skal Henrik regnes som Jakobs trener mtp årets resultater?
Nei, med tanke på at det kun er noen få justeringer fra Gjerts metode (som igjen bygger på andres filosofi så det er sagt), så kjører Team Ingebrigtsen uten trener, men at de coacher hverandre. En av skiskytter-trenerne eller Arild Monsen er vel derfor de som ligger først i køen?

janesaj

Legg inn av janesaj »

lok1 skrev: man jul 25, 2022 1:12 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jul 25, 2022 10:35 am
Hudsucker skrev: man jul 25, 2022 5:32 am Hvordan er mulighetene for en dobbel neste år i Budapest for Jakob? Tipper han vil prioritere 1500 der, ettersom det svir sånn med det han gjorde i Eugene, men håper han får sjansen til å ta med seg en av langdistansene også.
Har ikke funnet noe program enda, men i VM kan slike ting ordne seg om IAAF også ser seg tjent med det (samtidig er det sikkert en del afrikanske nasjoner som vil arbeide i mot det). I OL derimot er det håpløst, der liker IOC å vise makt, så det kan vi bare glemme. 1500 kommer til slutt der, og 5000 kommer gjerne sent det også.
Dette stemmer ikke helt. Visstnok skal IOC godkjenne programmet, men det er World Athletics (som det nå heter) som arrangerer OL og som setter opp kalenderen. Det har også kun vært i de to siste lekene at 1500 kommer etter 5000, så det er ikke noe tradisjon, og dermed ingen automatikk at det skal skje i 2024 heller.
Hvis det koker ned til et valg mellom 1500 og 5000 til Paris-OL, håper jeg han velger 5000. Ikke bare har han allerede OL-gullet på 1500, men potensialet på 5000 er også vel så stort. Men han virker jo foreløpig så fiksert på 1500 at det nok er lite trolig.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

lok1 skrev: man jul 25, 2022 1:12 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jul 25, 2022 10:35 am
Hudsucker skrev: man jul 25, 2022 5:32 am Hvordan er mulighetene for en dobbel neste år i Budapest for Jakob? Tipper han vil prioritere 1500 der, ettersom det svir sånn med det han gjorde i Eugene, men håper han får sjansen til å ta med seg en av langdistansene også.
Har ikke funnet noe program enda, men i VM kan slike ting ordne seg om IAAF også ser seg tjent med det (samtidig er det sikkert en del afrikanske nasjoner som vil arbeide i mot det). I OL derimot er det håpløst, der liker IOC å vise makt, så det kan vi bare glemme. 1500 kommer til slutt der, og 5000 kommer gjerne sent det også.
Dette stemmer ikke helt. Visstnok skal IOC godkjenne programmet, men det er World Athletics (som det nå heter) som arrangerer OL og som setter opp kalenderen. Det har også kun vært i de to siste lekene at 1500 kommer etter 5000, så det er ikke noe tradisjon, og dermed ingen automatikk at det skal skje i 2024 heller.
OK, mitt inntrykk er at VM-program tradisjonelt lar seg flytte på, mens det er vanskeligere i OL. Uansett, skulle det være aktuelt med dobling i 2024, så må jo 1500 være først, deretter hviledager, og så 5000. Det er mye som skal klaffe med andre ord.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

I 2024 vil det jo også være muligheter for å løpe repechage på 1500 meter, så hvem vet hvordan man kan løse det.

janesaj

Legg inn av janesaj »

jakral skrev: man jul 25, 2022 1:10 pm Har ikke hatt stayerevnen til å sitte oppe på nettene denne gangen. Dårlig tegn foran et fremtidig OL i Los Angeles, merker jeg.
Har i det minste seks år å "trene" på ;) Men skal ærlig talt bli deilig med friidrettsmesterskap i europeiske, komfortable tidssoner igjen de par neste årene. Skjønt, i 2025 blir det på'n igjen med VM i Tokyo...

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

jakral skrev: man jul 25, 2022 1:10 pm Vi er tredje beste europeiske nasjon på medaljetabellen i VM til tross for Warholm utenfor pallen. Kun Polen (1-3-0) og Storbritannia (1-1-5) er foran. Det er imponerende, men EM i München gir nok et litt mer nyansert bilde på den egentlige ståa styrkemessig mellom landene når vi får en større del av underskogen med og ikke bare de få ekstreme toppene som lykkes i et VM. Sist i Berlin 2018 ble vi nummer åtte i nasjonskampen (3-1-1). Vi bør kunne klare noe liknende i år.
Og ser man på antall medaljer er det Storbritannia på 7 som er godt foran oss- mens Nederland og Polen på 4 medaljer er like foran!

Nei tenk hadde Warholm vært i normal form: kunne vi vært beste europeiske nasjon da? Hadde i alle fall blitt medalje!
janesaj skrev: man jul 25, 2022 1:10 pm Han intervjues vel nærmest utelukkende på svensk på svensk TV nå. Det var vel en norsk intervjuer som prøvde seg med å snakke norsk, men da var det forståelig nok en del ord han ikke skjønte, så de slo over på engelsk etterhvert.
Var vel bla.a i intervju med Nyseter Rasch han begynte på svensk. Gikk helt fint frem til det var noe han ikke forstod helt- og da gikk det over til engelsk: noe han behersket på en helt annen måte enn svenska 🙂

Dog snakker han svensk godt nok til at jeg også vil kalle dét flytende.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Puttemans skrev: man jul 25, 2022 12:17 pm Hver gang jeg sjekker klokka på mobilen og den er 06.56, tenker jeg på Berit Berthelsen.
Eneste ulempen her er at Margrethe Renstrøm ikke kan bli tenkt på.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

janesaj skrev: man jul 25, 2022 12:35 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jul 25, 2022 10:35 am Bare å glede seg til at janesaj forhåpentligvis får tid til trådstart i løpet av neste uke, slik at vi får diskutert det som skal skje der :D
Blir nok tråd, den er jeg allerede så smått igang med (selv om jeg ikke kan begynne for alvor før den norske troppen og påmeldingslister dukker opp). Tipper den kommer omtrent like lang tid før mesterskapet som den gjorde før VM, altså 3-4 dager før.
Takker så mye for dine trådstarter janesaj. Du er en gullgruve. VM har vært min inntreden i FriDiskusjon. Har hatt pause siden VGD begynte med reklame i sine tråder, samt at det ble for mye trolling der. Ser litt bedre ut her i så måte. Gleder meg til nye tråder.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Mitt store øyeblikk under VM: 4 norske finalister samtidig på banen. Jacob løp inn til gull mens vi hadde en ti-kjemper og to stavhoppere i aksjon. Hvem kunne ha trodd det for 2-3 år siden. Fram til Henrik kom på banen, hadde vi hatt en lang periode, der vi var fornøyd bare vi hadde noen kvalifiserte til mesterskapet.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Antitroll skrev: man jul 25, 2022 1:51 pm Fram til Henrik kom på banen, hadde vi hatt en lang periode, der vi var fornøyd bare vi hadde noen kvalifiserte til mesterskapet.
Og i år kommer vi faktisk til EM med et tosifret antall potensielle medaljesjanser. Ikke alle er like sikre, og ikke alle kommer til å lykkes, men det finnes flere enn noen gang som med fullklaff kan kjempe helt der oppe.

Du verden som norsk friidrett har eksplodert de siste årene.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Noen sjanse for at Jacob kan satse på 3k hinder? Mener å huske at han har løpt denne øvelsen tidligere i et mesterskap.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Antitroll skrev: man jul 25, 2022 1:51 pm Fram til Henrik kom på banen, hadde vi hatt en lang periode, der vi var fornøyd bare vi hadde noen kvalifiserte til mesterskapet.
Og uti August er det 10 år siden EM i Helsinki der vi på mesterskapets siste dag fikk en overraskende norsk Gullvinner på 1500 m: den relativt ukjente Henrik Ingebrigtsen 😊
"OI!" var det eneste Karen Marie Ellefsen fikk sagt etter at en lattermild og overrasket Lars Lystad hadde kommentert Henrik Ingebrigtsen over målstreken :D

Og for litt over 20 år siden var det Marius Bakken fra Sandefjord som var vår store løper på 5000 m: i en tid norsk friidrett var på et bunnpunkt kunne vi glede oss over hans sterke 9.plass på 5000 m under VM 2001 i Edmonton 👍
Bra det- men å håpe på noe bedre enn som så var jo ikke realistisk mtp. den sterke øst-afrikanske dominansen på disse langdistansene!

Så går det altså 20 år- og nå har vi altså en 21-åring fra Sandnes som Leker med kenyanere, etiopere, ugandere osv og vinner 5000 m i VM så lett som bare det :D
Helt nydelig å være vitne til, og virkelig en periode i norsk idrettshistorie vi må passe på å nyte i fulle drag så lenge det varer!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Trehjulssykkel skrev: man jul 25, 2022 2:34 pm Noen sjanse for at Jacob kan satse på 3k hinder? Mener å huske at han har løpt denne øvelsen tidligere i et mesterskap.
Ja, VM- og seniormesterskapsdebuten kom jo på hinder i 2017. Jakob har vel sagt at han ønsker å prøve litt forskjellige ting, så man skal vel aldri si aldri. Kanskje vi får se ham på en annen øvelse enn de "tradisjonelle" (altså 1500/5000) i f.eks. et EM i 2024. Håper dog at han gir 10000 et forsøk før han eventuelt går løs på hinder.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Team Ingebrigtsen skrev: man jul 25, 2022 1:20 pm
lok1 skrev: man jul 25, 2022 1:12 pm
Dette stemmer ikke helt. Visstnok skal IOC godkjenne programmet, men det er World Athletics (som det nå heter) som arrangerer OL og som setter opp kalenderen. Det har også kun vært i de to siste lekene at 1500 kommer etter 5000, så det er ikke noe tradisjon, og dermed ingen automatikk at det skal skje i 2024 heller.
OK, mitt inntrykk er at VM-program tradisjonelt lar seg flytte på, mens det er vanskeligere i OL. Uansett, skulle det være aktuelt med dobling i 2024, så må jo 1500 være først, deretter hviledager, og så 5000. Det er mye som skal klaffe med andre ord.
Om Jakob er verdens klart beste på begge distanser om tre år, vil det vel være rart om de ikke lager til et opplegg som i VM denne gang.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Beste nordiske nasjon og tre medaljer for første gang i VM (hvis jeg husker riktig). Norsk friidrett leverer.
Det er selvfølgelig ikke alle de norske deltagerne som leverer, men det gjelder jo for alle nasjoner. Norges potensiale blir godt utnyttet. Gleder meg til EM.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

JODDEMM skrev: man jul 25, 2022 2:47 pm
Og for litt over 20 år siden var det Marius Bakken fra Sandefjord som var vår store løper på 5000 m: i en tid norsk friidrett var på et bunnpunkt kunne vi glede oss over hans sterke 9.plass på 5000 m under VM 2001 i Edmonton 👍
Bra det- men å håpe på noe bedre enn som så var jo ikke realistisk mtp. den sterke øst-afrikanske dominansen på disse langdistansene!
Faren til Guttormsen-brødrene sa noe lignende i går, før i tida var liksom 5,50 drithøyt hvis du var norsk. Har falt en del mentale barrierer det siste tiåret.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

janesaj skrev: man jul 25, 2022 2:59 pm
Trehjulssykkel skrev: man jul 25, 2022 2:34 pm Noen sjanse for at Jacob kan satse på 3k hinder? Mener å huske at han har løpt denne øvelsen tidligere i et mesterskap.
Ja, VM- og seniormesterskapsdebuten kom jo på hinder i 2017. Jakob har vel sagt at han ønsker å prøve litt forskjellige ting, så man skal vel aldri si aldri. Kanskje vi får se ham på en annen øvelse enn de "tradisjonelle" (altså 1500/5000) i f.eks. et EM i 2024. Håper dog at han gir 10000 et forsøk før han eventuelt går løs på hinder.
Du som har grei oversikt; finnes det noen utøvere med medalje på 1,5k, 3k hinder, 5k og 10k?

Håper hvert fall han går for 2 forskjellige distanser i OL 24 om det være seg 1,5k, 3k, 5k eller 10k.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Trehjulssykkel skrev: man jul 25, 2022 6:13 pm Du som har grei oversikt; finnes det noen utøvere med medalje på 1,5k, 3k hinder, 5k og 10k?

Håper hvert fall han går for 2 forskjellige distanser i OL 24 om det være seg 1,5k, 3k, 5k eller 10k.
Vel, Paavo Nurmi i OL i gamle dager i hvert fall. Gull på 1500 m (en gang), 5000 m (en gang) og 10 000 m (to ganger), samt sølv på 3000 m hinder. I tillegg tok han gull i terrengløp både individuelt og for lag, to øvelser som ikke er på programmet nå.
I mer moderne tider har Kipchoge Keino gull på 1500 m og hinder, og sølv på 5000 m, i OL.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Hudsucker skrev: man jul 25, 2022 4:52 pm
Faren til Guttormsen-brødrene sa noe lignende i går, før i tida var liksom 5,50 drithøyt hvis du var norsk. Har falt en del mentale barrierer det siste tiåret.
Måtte sjekke hva Trond Bartels gamle rekord faktisk var. 5.72, fra 1996. Men ser man bort fra ham var det vel særdeles tynt, uten at jeg aner hvem som hadde Norges nest beste resultat før de nye gutta kom.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JODDEMM skrev: man jul 25, 2022 12:42 pm
KongOlav2 skrev: man jul 25, 2022 12:24 pm Men i fjor vant jo Maren Lundby takket være at alle mødre og bestemødre i Norge stemte henne frem fordi hun var så modig at hun turte og gå ut og si at hun var for feit for skihopp!
Nei det viser bare hvor mye større prisene årets mannlige samt utøvernes pris er (priser hvor en kvalifisert jury/ utøverkolleger som hvet hva det går i) vs. en pris alle som en kan stemme på!

Tenk at "vi" stemte frem Maren Lundby som "årets navn" i norsk idrett med det fjoråret vi hadde med bla.a Warholm og Ingebrigtsen!
Hun vant nok fordi det var så mange som 16 nominerte og at den som stemte på idrettsprestasjonenne fordelte seg ganske bredt utover, på grunn av flere særs sterke kandidater i flere forskjellige idretter. Tviler på at Lundby fikk mer enn 20% av stemmene. Hadde de hatt en superfinale mellom de 2 med mest stemmer, så hadde det nok fort blitt 70-30 i disfavør Lundby.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»