Beste mannlige vokalisten

Svar
Germania
Innlegg: 532

Re: Beste mannlige vokalisten

Legg inn av Germania »

Kjappfot1917 skrev: man okt 04, 2021 3:02 pm
Germania skrev: søn okt 03, 2021 10:38 pm

Okey da er logikken klar. Er du flink til å synge når du er 80 så er du med, er du dau så er du med. Ronaldinho er ikke med. Ronaldo er ikke med. Best er ikke med. Får Maradona være med? Han var jo ferdig som 29 åring. Ikke med.
Hæ? Jeg hadde ikke tatt med Axl på ei liste over "beste vokalist" noen steder annet enn som den beste i GnR. Det har ingenting med 80 åringer, dauinger eller fotballspillere å gjøre. Axl var en god vokalist for GnR (!) i en 7-8 år ca (pluss minus). Han har aldri vært særlig god live - noe som i min bok er ei forutsetning for å komme med på ei sånn her liste. Det er bare å ta en titt på Freddie Mercury tribute konserten fra 92...versjonen han og Elton John gjør av Bohemian Rhapsody er helt fette jævlig.
Å være en god vokalist betyr uansett å treffe tonene til musikken man synger til. Axl har en ganske stor svikt akkurat her. At han da besitter et voldsomt register er helt ubetydelig når alt han gir stemme til høres ut som ei kråke på speed. Du kan fortsette å stråmannsargumentere, men jeg endrer ikke mening om at Axl har ingenting på ei sånn liste å gjøre.
Jeg har ører og det er ekstremt sjelden jeg hører en vokalist med så mye kraft i stemmen som Axl Rose på topp. At han ikke synger reint er ikke i nærheten av å være sant. Kanskje når han løper som gal på scenen, men hallo liksom, det har jo ingenting med saken å gjøre. Han synger rock n roll, ikke opera.

Han har også en helt unik stemme og en ganske svær karriere. At han ikke er på en slik liste er like useriøst som om Pele, Ronaldo etc. ikke skulle være det. Han er åpenbart en mvp.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Dette er forøvrig hva denne 59 åringen presterte igår.





Helt ok. Går vi 10 år tilbake så stod det derimot betraktelig bedre til:



Til sammenligning så har vi Halford:



Kanskje holdt formen litt bedre som pensjonist, men på den andre siden så klarte han heller aldri noe som dette her:





Vi må nesten til spesialister for å finne noe som er mektigere:


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Når det kommer til norske artister så synes jeg stemmen til Kristian Kristensen er helt enorm. Det å oppleve han live er også ett must.


SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Å ha et bredt register er uendelig mye mindre viktig enn å ha god klang. Axl Rose og James LaBrie er to eksempler på vokalister som kan nå veldig høye toner, men som stort sett høres ut som de føder en skikkelig spicy tacobæsj i prosessen. Jeg vil også legge Klaus Meine til i den kategorien. De har en skrålete eller nasal klang som ikke er behagelig å høre på. Når det er sagt synes jeg Axl Rose fungerer veldig godt i GnR, siden bandets image og sound var såpass upolert og dirty hele veien, mens James LaBrie ene og alene er grunnen til at jeg ikke greier å interessere meg spesielt for superflinkisene i Dream Theater. Skrålevokal funker også i AC/DC, og for øvrig også Megadeth, selv om jeg ikke forventer at noen kommer drassende med Dave Mustaine i en tråd som dette. Vokalen er fortsatt ikke spesielt behagelig isolert sett, og jeg ville ikke hørt noen av de nevnte vokalistene synge f.eks. USAs nasjonalsang før Super Bowl på samme måte som de synger i bandene sine, i hvert fall ikke for musikkens skyld. Det kunne derimot hatt komisk verdi.

Freddie Mercury, derimot... Helt eksepsjonell klang. Hver eneste tone er varm og klokkeren og har en X-faktor som gjør at han hever seg over nesten alle andre vokalister. Jeg kan treffe både E2 og E5, som gir meg minst samme register som Roy Orbison. Stemmen min er derimot som rent søppel å regne i forhold til de fløyelsmyke tonene som nærmest sklir ut av den gylne røsten hans. Roy Orbison, og Steve Perry for øvrig, forbigås også på register av både Bob Dylan og Kurt Cobain. Ingen kan komme her og si at Orbison og Perry ikke går de to en høy gang som vokalister. Det er overhodet ikke om å gjøre å synge de høyeste eller de laveste tonene, og det er ikke en kjeft der ute som kårer vokalister kun basert på register. Det er om å gjøre å synge de tonene man synger med mest mulig kvalitet og kontroll og å formidle et musikalsk budskap med stemmen sin. Det er for eksempel ikke registeret som har gjort Angelina Jordan kjent over hele verden. Hun kan synge hvilken som helst tone som finnes, og det blir umiddelbart åpenbart at dette er et sangtalent helt utenom det vanlige.

For å slenge ut en kandidat for denne tråden: Miljenko Matijevic er for øvrig en som har et helt ekstremt register og som klarer kunststykket å synge høye toner uten å bli for skrålete. Han er også nær feilfri live. Det er ikke uten grunn at han ble valgt til å låne bort stemmen til Mark Wahlbergs rollefigur i filmen Rock Star. Ankepunktet er at han sliter med å begrense seg og at det blir for mye av det gode. Én Steelheart-sang er som regel nok for min del. Full pupp hele veien, som er synd, for stemmen hans er helt utrolig også i de lavere partiene.


All-Equal

Legg inn av All-Equal »

1. Freddie. 2. Morten Harket.

Aha er det beste Norge har klart å lage, utenom olje- og gassindustrien.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

SanctusUnum skrev: lør okt 09, 2021 4:23 pm Å ha et bredt register er uendelig mye mindre viktig enn å ha god klang. Axl Rose og James LaBrie er to eksempler på vokalister som kan nå veldig høye toner, men som stort sett høres ut som de føder en skikkelig spicy tacobæsj i prosessen. Jeg vil også legge Klaus Meine til i den kategorien. De har en skrålete eller nasal klang som ikke er behagelig å høre på. Når det er sagt synes jeg Axl Rose fungerer veldig godt i GnR, siden bandets image og sound var såpass upolert og dirty hele veien, mens James LaBrie ene og alene er grunnen til at jeg ikke greier å interessere meg spesielt for superflinkisene i Dream Theater. Skrålevokal funker også i AC/DC, og for øvrig også Megadeth, selv om jeg ikke forventer at noen kommer drassende med Dave Mustaine i en tråd som dette. Vokalen er fortsatt ikke spesielt behagelig isolert sett, og jeg ville ikke hørt noen av de nevnte vokalistene synge f.eks. USAs nasjonalsang før Super Bowl på samme måte som de synger i bandene sine, i hvert fall ikke for musikkens skyld. Det kunne derimot hatt komisk verdi.

Freddie Mercury, derimot... Helt eksepsjonell klang. Hver eneste tone er varm og klokkeren og har en X-faktor som gjør at han hever seg over nesten alle andre vokalister. Jeg kan treffe både E2 og E5, som gir meg minst samme register som Roy Orbison. Stemmen min er derimot som rent søppel å regne i forhold til de fløyelsmyke tonene som nærmest sklir ut av den gylne røsten hans. Roy Orbison, og Steve Perry for øvrig, forbigås også på register av både Bob Dylan og Kurt Cobain. Ingen kan komme her og si at Orbison og Perry ikke går de to en høy gang som vokalister. Det er overhodet ikke om å gjøre å synge de høyeste eller de laveste tonene, og det er ikke en kjeft der ute som kårer vokalister kun basert på register. Det er om å gjøre å synge de tonene man synger med mest mulig kvalitet og kontroll og å formidle et musikalsk budskap med stemmen sin. Det er for eksempel ikke registeret som har gjort Angelina Jordan kjent over hele verden. Hun kan synge hvilken som helst tone som finnes, og det blir umiddelbart åpenbart at dette er et sangtalent helt utenom det vanlige.

For å slenge ut en kandidat for denne tråden: Miljenko Matijevic er for øvrig en som har et helt ekstremt register og som klarer kunststykket å synge høye toner uten å bli for skrålete. Han er også nær feilfri live. Det er ikke uten grunn at han ble valgt til å låne bort stemmen til Mark Wahlbergs rollefigur i filmen Rock Star. Ankepunktet er at han sliter med å begrense seg og at det blir for mye av det gode. Én Steelheart-sang er som regel nok for min del. Full pupp hele veien, som er synd, for stemmen hans er helt utrolig også i de lavere partiene.

Klang som du kaller det er bare din preferanse. Du liker ikke høre på det, mange gjør. Jeg synes hans klang er bedre enn noen annen. Matijevic kan synge men det er jo ingen ekte emosjon i det han holder på med. Standard teknisk vokalist. Orbison, Perry er også gode kandidater. De fortjener en plass på en slik liste akkurat som Axl Rose. Ikke fordi de er så jævlig tekniske, men fordi de har gode stemmer og et talent for å bruke dem.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Bon Jovi


Neida. Men hva i all verden er det han driver med? Ikke å forvente at han skal smekke til i det høye registeret som han gjorde på 80-tallet, men her er både stemme, intonasjon, timing og pust forsvunnet. Trist både å se og høre på. Hadde følt meg skikkelig lurt om jeg hadde betalt penger for å se dette.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Sulfat skrev: man jun 06, 2022 12:26 am Bon Jovi


Neida. Men hva i all verden er det han driver med? Ikke å forvente at han skal smekke til i det høye registeret som han gjorde på 80-tallet, men her er både stemme, intonasjon, timing og pust forsvunnet. Trist både å se og høre på. Hadde følt meg skikkelig lurt om jeg hadde betalt penger for å se dette.
Rett og slett jævlig. Han tuner vel enda ned, og fortsatt høres han ut som en katt som tortureres.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Sulfat skrev: man jun 06, 2022 12:26 am Bon Jovi
Men hva i all verden er det han driver med? Ikke å forvente at han skal smekke til i det høye registeret som han gjorde på 80-tallet, men her er både stemme, intonasjon, timing og pust forsvunnet. Trist både å se og høre på. Hadde følt meg skikkelig lurt om jeg hadde betalt penger for å se dette.
Jesus kristus, dette var fælt. Her kunne han godt ha skyldt på kusma på stemmebåndet og forlatt scenen.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 2:29 pm Kriteriene er rekkevidde.
Fant ikke Yma Sumac på den lista?

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Steve Hogarth (Marillion)
Han har en helt magisk stemme. Kanskje ikke tidenes største register, men tonen hans og varmen i stemmen hans er helt unik.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»