Beste mannlige vokalisten

Svar
Crazy Horse

Re: Beste mannlige vokalisten

Legg inn av Crazy Horse »

Lennon&McCartney tostemt eller hver for seg. Ingen har sunget Twist&Shout bedre enn Lennon, og ingen klarer å overgå McCartney på låter som Long tall Zally,, Helter Skelter og Why dont we do it on the Road. McCartney sin høye andrestemme over Lennon på låter som If I fell og live-versjonen (Hollywood Bowl) av Ticket to ride m fl er også imponerende.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Helt klart vokalisten i Wasp,har ikke hørt på makan til klar og rå stemme.


mashadar

Legg inn av mashadar »

Kan absolutt støtte Geddy Lee, ikke minst med tanke på at han samtidig spiller bass og synth. Rush er/var i det hele tatt et ensemble med særdeles dyktige musikere.

Ellers vil jeg nevne Bono, Fish og Jim Kerr.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg må bare innom med en av mine favorittlåter, covret av den beste mannlige vokalisten jeg vet om.
Felix Irwan, Fix You, av Coldplay.


Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Dette er vanskelig! Hvilke parametre gjelder?
Er det sangteknikk, antall oktaver, særegenhet eller kanskje til og med personlighet som gjelder?
Evnen til å engasjere 80.000 tilskuere? Formidling av budskap?
Kanskje en blanding av alle? For meg selv er det nok avgjørende at de fungerer live. Alle kan få til noe bra i et studio.

Følgende er mine raske tanker om imponerende og unike stemmer jeg føler man kan kjenne igjen på et halvt sekund. Tilfeldig rekkefølge.
  • Rob Halford (Fantastisk frontfigur, troverdig formidling, opplagt en utrolig stemmeprakt, ikoniske skrik og rekkevidde)
  • Roy Orbison (Om silke var en stemme)
  • Freddie Mercury (Tidenes beste frontfigur, KRAFT og følelse)
  • Elvis ('nuff said)
  • Ozzy Osbourne! (For en frontfigur. "Oppfant" heavy metal med en klar, troverdig røst - (før man måtte skrike og brøle for å være "hard") - helt ENORM tilstedeværelse på scenen, mannen står som planta i gulvet i 90 min. som en nervøs karaokesanger men har hele stadion i sin hule hånd.)
  • David Bowie (Rekkevidde, mangfoldig musikk, et ikon)
  • Bono (liker ikke fyren, men kommer ikke unna - 100% kraft, kanskje imponerende lite teknisk, personifiserer verdens største liveband)
Honorable mentions:
Klaus Meine, Axl Rose, Lemmy Kilmister, George Michael, Michael Jackson

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Viggo Sandvik, tidligere da i Vazelina Bilopphøggers overgpr det meste, kanskje alle etter min syn, eller smak da.

eksempel fra Ferry cross The Mersey

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Freddie Mercury - med sin fantastiske stemme.

Elvis - som sang like bra ballader som rock.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Enhver slik tråd som ikke nevner Axl Rose er useriøs. Dickinson liksom...en smågutt i forhold.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 1:47 pm Axl Rose har ikke vært i stand til å synge bra live på evigheter. Sist GnR var i Oslo hørtes han mer ut som en kastrert katt enn en god vokalist.
Da kan ikke Mercury regnes som en god vokalist fordi han er dau? Du måler alltid slike ting når artisten er på topp. Hvordan Axl synger i dag eller om 50 år er helt irrelevant for det han presterte i ungdommen.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 1:47 pm Axl Rose har ikke vært i stand til å synge bra live på evigheter. Sist GnR var i Oslo hørtes han mer ut som en kastrert katt enn en god vokalist.
Kastrerte katter kan høres bedre ut... Var så ille av og til at de lett kunne droppet vokalist.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Sivert Høyem, også nyforelsket i stemmen til Damiano David, elsker litt risp men kan vel ikke måle seg med storhetene.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 1:55 pm Mercury sang bra mens han levde. Var selvsagt aldri å nærheten av det pinlige nivået Rose reiser rundt med i våre dager.
Du får nominere Harry Styles da. Han er jo fremdeles ung. Regner med du har kastet alle artistene fra 70 og 80 tallet i søpla, de kan jo ikke synge lenger.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Jeg kommer ikke utenom Freddie Mercury på en sånn liste. I Norge blir det Høyem.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 1:59 pm Det finnes 80-åringer som synger bedre enn Axl Rose.
Ja jeg hørte Robert Plant hadde en dårlig dag for ti år siden. Gikk rett hjem og kastet alle platene i peisen og tente på. Slikt kan vi jo ikke ha det. Ikke fortjener han å nevnes i noen som helst diskusjon om musikk heller. Kanskje trådtittelen heller skulle vært "mest imponerende 80 åring?" sånn at vi som ikke sitter på gamlehjem slipper å bli forvirret.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 2:03 pmOk.
8 åringer er mer interessante samtalepartnere enn deg. Snakk om å være gammel og bitter. Dama kuer deg kanskje?

BioDex

Legg inn av BioDex »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 2:09 pm I tillegg til at han ikke kan synge lenger, har ikke Axl Rose vært med på å gi ut god musikk siden Use Your Illusion-tiden en gang tidlig på 90-tallet.

Jeg elsker det tidlige Guns n Roses, men i 2021 er bandet og Axl en parodi på seg selv, dessverre.
Helt enig med deg. Og så går det ikke an å ta en som sier "Bruce Dickinson blir smågutt i forhold til Axl" seriøst! Helt latterlig!

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

At de er dårlige i dag gjør ikke det tidlige Guns N'Roses noe dårligere. Går aldri lei de låtene, denne er en av mine favoritter


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

En av de mest undervurderte vokalistene i dag, mye pga sjangeren muligens, er Jason Derulo. Latterlig bra vokaler han har.



Hvordan det er så mye stemme som det er i en så liten kropp som Bruno Mars har, har jeg aldri klart å fatte. Enorm stemme.


PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Justice 97 skrev: fre sep 10, 2021 3:24 pm Gamle GnR var kunst. Men Axl har vel aldri vært noen spesielt bra livevokalist? Sigaretter og fylla ødela nok mye for ham.
Vil si han var bra i glansdagene til GNR, men selv da var det kanskje en anelse hest og andpustent.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Germania skrev: fre sep 10, 2021 1:45 pm Enhver slik tråd som ikke nevner Axl Rose er useriøs. Dickinson liksom...en smågutt i forhold.
Dette er sinnsykt. Det er vel knapt en stemme, i hvert fall innen rock og metal, som har holdt seg like bra som Dickinson sin.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

PowersIave skrev: ons sep 15, 2021 12:51 am
Germania skrev: fre sep 10, 2021 1:45 pm Enhver slik tråd som ikke nevner Axl Rose er useriøs. Dickinson liksom...en smågutt i forhold.
Dette er sinnsykt. Det er vel knapt en stemme, i hvert fall innen rock og metal, som har holdt seg like bra som Dickinson sin.
Igjen, hvor godt en stemme har holdt seg har ingenting å si for dette spørsmålet. Prestasjon er alt som teller.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Germania skrev: ons sep 15, 2021 8:34 am Igjen, hvor godt en stemme har holdt seg har ingenting å si for dette spørsmålet. Prestasjon er alt som teller.
Hvis prestasjon er alt som teller så er Axl langt utenfor diskusjonen.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Når Robert Plant var like gammel som Axl er nå leverte han dette, som er bedre enn noe Axl noensinne har gjort. Helt forskjellige ligaer.


Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Veldig vanskelig avgjørelse å ta!

Men jeg endte faktisk på David Draiman (Disturbed). Ikke fordi jeg hører mye på Disturbed, det er ikke min type musikk. Men på grunn av stemmen i den enorme remaken av Sound of Silence. Jeg er klar over at det er litt snevert utvalg for å ta en avgjørelse på, men slik ble det nå.


Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

SanctusUnum skrev: tor sep 16, 2021 4:53 am Når Robert Plant var like gammel som Axl er nå leverte han dette, som er bedre enn noe Axl noensinne har gjort. Helt forskjellige ligaer.

Jada, fortsett å slenge dritt om en person som har blitt kåret til tidenes vokalist du. At du ikke liker gode stemmer får være ditt problem.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Freddie Mercury
Justin Timberlake

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Justice 97 skrev: tor sep 16, 2021 2:22 pm Har du en link til denne kåringen? Kunne tenkt meg å lest kriteriene ser du.
Kriteriene er rekkevidde. Er ikke så vanskelig å synge bra for en mann med talent, men å gjøre det i 5 oktaver imponerer. Han manipulerer også stemmen som gjør det enda vanskeligere. Derfor ingen synger som han.

Bilde

EinToTrFir(€)

Legg inn av EinToTrFir(€) »

Hva med Dimash?

Ingen stor artist med egne låter, men for et register.


rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Vet ikke om Tom Jones er nevnt her, men han har/hadde en usedvanlig bra stemme.
Tror ikke mange andre som "pusher 80" tar Whole Lotta Shakin på strak arm.

Olmbas

Legg inn av Olmbas »

Får sikkert pepper for denne, men en som alltid toucher meg er Don Henley og særlig som solo artist. Kan anbefale Inside jobb -Live fra 2000 som ligger i sin helhet her:
https://www.bilibili.com/video/BV1ZE411A7C8/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»