Viken må oppløses

Svar
fargeblind

Re: Viken må oppløses

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: tir jan 25, 2022 11:27 am
fargeblind skrev: tir jan 25, 2022 11:20 am
Agder er anderledes. De har ikke hovedstaden liggende som en øy, en egen region midt inne i regionen. Folket hadde nok sett anderledes på det dersom så var.
Agder er dog ett stykke land. Det er ikke Viken.
Det var tilsvarende motstand mot dette, masse forskjellige argumenter, men alt går rundt følelser, ikke faktiske forhold, og det samme vil gjelde Viken også, da det går på følelser hele greia, det er som sagt ikke noe som du merker store forskjeller på i ditt daglige liv, og det er hvorfor dette vil glemmes, man føler lokalpatriotisme til Buskerud og Østfold, på samme måten som folk i Aust-Agder gjorde til Aust-Agder, og hvorfor 66% stemte i mot sammenslåingen som ble gjennomført.

Det var også stor motstand mot den en stund etter at den ble gjennomført, men når det til slutt kom til stykket hadde det ingen dramatiske endringer i hvordan folk går gjennom sitt daglige liv, på samme måten som Viken ikke vil ha det heller, du vil ikke merke noen forskjeller bortsett fra at du bor i Viken, da fylkeskommunene har veldig lite som de råder over, og veldig lite som blir dramatisk endret. Så derfor vil ringvirkningene av dette ikke være langvarige, det kan kanskje skape momentum for et protest-parti, si f.eks Rødt til vekst om de griper muligheten, men totalt sett vil denne saken være glemt innen få år med mindre det fører til radikale endringer for folk som bor i Viken, noe det ikke gjør, og det er hvorfor Ap i Akershus også har landet på det standpunktet som de har.
Tja....her i Østfold har nok alltid virkeligheten vært begrepet Oslo/Akershus.
Med viken blir det Oslo/Akershus som bestemmer over Østfold og Buskerud.


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: tir jan 25, 2022 11:58 am
Canucks skrev: tir jan 25, 2022 11:27 am
fargeblind skrev: tir jan 25, 2022 11:20 am
Agder er anderledes. De har ikke hovedstaden liggende som en øy, en egen region midt inne i regionen. Folket hadde nok sett anderledes på det dersom så var.
Agder er dog ett stykke land. Det er ikke Viken.
Det var tilsvarende motstand mot dette, masse forskjellige argumenter, men alt går rundt følelser, ikke faktiske forhold, og det samme vil gjelde Viken også, da det går på følelser hele greia, det er som sagt ikke noe som du merker store forskjeller på i ditt daglige liv, og det er hvorfor dette vil glemmes, man føler lokalpatriotisme til Buskerud og Østfold, på samme måten som folk i Aust-Agder gjorde til Aust-Agder, og hvorfor 66% stemte i mot sammenslåingen som ble gjennomført.

Det var også stor motstand mot den en stund etter at den ble gjennomført, men når det til slutt kom til stykket hadde det ingen dramatiske endringer i hvordan folk går gjennom sitt daglige liv, på samme måten som Viken ikke vil ha det heller, du vil ikke merke noen forskjeller bortsett fra at du bor i Viken, da fylkeskommunene har veldig lite som de råder over, og veldig lite som blir dramatisk endret. Så derfor vil ringvirkningene av dette ikke være langvarige, det kan kanskje skape momentum for et protest-parti, si f.eks Rødt til vekst om de griper muligheten, men totalt sett vil denne saken være glemt innen få år med mindre det fører til radikale endringer for folk som bor i Viken, noe det ikke gjør, og det er hvorfor Ap i Akershus også har landet på det standpunktet som de har.
Tja....her i Østfold har nok alltid virkeligheten vært begrepet Oslo/Akershus.
Med viken blir det Oslo/Akershus som bestemmer over Østfold og Buskerud.

Dette er ikke noe unikt med Østfold og Buskerud i forhold til Akershus/Oslo, slik har det vært i andre sammenslåinger også hvor maktbalansen går til den større parten, Trøndelag med Trondheim og Sør-Trøndelag, Agder med Vest-Agder og Kristiansand, saken er at fylkeskommunen har såpass lite makt og påvirkning, og at man gjerne tillegger områder utenfor fylkeskommunen ansvaret og skyld i ting som f.eks sykehussaker etc. som var en grunn til at f.eks Arendal stemte 85% mot et samlet Agder, fordi at folk oppfattet sykehuset hvor beslutningen foretas av fylkeskommunen som har minimalt med ansvar. Det er hvorfor jeg tror at dersom Viken består, så vil det til slutt kun bunne ned i lokalpatriotismen som består og føleri der, og dersom man ikke ser at ting blir merkbart dårligere så vil det glemmes. Dersom man ser at noe skjer for folk i gamle Østfold nå av lokale ting, så kan man fort begynne og skylde på Viken, også i tilfeller hvor det ikke er fylket sitt ansvar, men jeg tror ikke at det skjer.

Så derfor tror jeg personlig at dette er noe som blir 1-2 valg maks, så har man gått videre da det ikke har store virkninger i det daglige livet. Dette dersom Viken faktisk består, for det er jo ikke avgjort, vi diskuterer jo utfra et mulig scenario her nå, Viken kan også fortsatt oppløses.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Canucks: "men totalt sett vil denne saken være glemt innen få år med mindre det fører til radikale endringer for folk som bor i Viken, noe det ikke gjør"
---------------------------------
Altså hadde det ingen hensikter ved å slå sammen disse tre fylkene...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Viss ikkje Viken blir oppløst. Så blir det tidenes tap for SP. SLik at eg blir sjokka om Akershus AP vinner her. Det vil gå hardt ut over tilliten mellom AP og SP pluss at AP vil merke vrede blant mange av sine velgere + partiorganisasjonen i Buskerud og Østfold. Det samme med Troms/Finnmark.

SP har gått såpass hardt ut at noko anna ein ren seier vil gå hardt ut over SP troverdighet

Er det mulig at det kan bli regjeringskrise dersom Akershus AP vinner?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da går det mot oppsplitting av Viken, en kartlegging NRK har utført viser at 31 av 61 representanter i fylkestinget vil stemme for oppsplitting.

Link

Dette betinger at det er et flertall i Aps representantskap for en oppsplitting, her viser NRKs kartlegging at 52 av 103 representanter vil stemme for oppsplitting.

Gledelige nyheter i såfall!

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

hauge23 skrev: tir jan 25, 2022 3:53 pm Canucks: "men totalt sett vil denne saken være glemt innen få år med mindre det fører til radikale endringer for folk som bor i Viken, noe det ikke gjør"
---------------------------------
Altså hadde det ingen hensikter ved å slå sammen disse tre fylkene...
Det er jeg ikke uenig i, de burde aldri blitt slått sammen i utgangspunktet når det skjedde under de rammene som var, men det har heller ingen hensikt å løse det opp når tabben først har skjedd. Tabben er at man ikke fikk gjennomført en ordentlig regionsreform med mer lokalt selvstyre, og ordentlige regioner, altså regioner som virket fornuftig, og da overført makt til disse regionene, og da fjernet fylker helt. Det er hva man burde ha gjort, i steden for fikk vi dette.

Skattebetalerne har alt betalt for dette en gang, og det har lite påvirkning på dagliglivet, så jeg ser da lite poeng at vi skal lide gjennom å måtte betale dobbelt opp for den tabben.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: tir jan 25, 2022 4:38 pm Da går det mot oppsplitting av Viken, en kartlegging NRK har utført viser at 31 av 61 representanter i fylkestinget vil stemme for oppsplitting.

Link

Dette betinger at det er et flertall i Aps representantskap for en oppsplitting, her viser NRKs kartlegging at 52 av 103 representanter vil stemme for oppsplitting.

Gledelige nyheter i såfall!
Mulig du delte feil link og sitater, men den linken handler om Vestfold og Telemark.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: tir jan 25, 2022 5:39 pm
newsflash skrev: tir jan 25, 2022 4:38 pm Da går det mot oppsplitting av Viken, en kartlegging NRK har utført viser at 31 av 61 representanter i fylkestinget vil stemme for oppsplitting.

Link

Dette betinger at det er et flertall i Aps representantskap for en oppsplitting, her viser NRKs kartlegging at 52 av 103 representanter vil stemme for oppsplitting.

Gledelige nyheter i såfall!
Mulig du delte feil link og sitater, men den linken handler om Vestfold og Telemark.
Her må jeg bare legge meg flat, feilkobling fra meg. Beklager.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da er den nye delegatfordelingen til fylkeslaget i Viken Ap klar, og det viser seg (som forventet) at Akershus Ap får flertall alene. De får 51 mandater, mens Østfold får 28 og
Buskerud får 21.

Link

Saken er imidlertid ikke 100 % avgjort, delegatene er ikke bundet.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

ms_8 skrev: tir jan 25, 2022 4:19 pm Er det mulig at det kan bli regjeringskrise dersom Akershus AP vinner?
Det er jeg nokså sikker på.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Justice 97 skrev: tor jan 27, 2022 11:58 pm Det økte medlemstallet som gir Akershus flertall på skjebnemøtet i Viken Ap, skyldes nye AUF-ere vervet for ti kroner i 2021. VG kan nå avsløre at årsaken er at AUF i Akershus har vervet 480 nye tikronersmedlemmer i 2021. Akershus Ap og AUF har sammenlagt 506 flere medlemmer i 2021 enn i 2020. Men moderpartiet har kun en oppgang på 90 medlemmer. Ungdomspartiet har derimot økt med 416 i netto – fra 615 til 1031.
Kritikken til Lundteigen faller helt på sin egen urimelighet, sier Nimrah Ramzan, leder i Akershus AUF, til VG.

– AUF er opptatt av at det skal være lav terskel for unge å melde seg inn, og være politisk engasjert. Hvis Lundteigen mener noe annet så får det stå for hans regning.

Kommentaren til AUF leiar i Akershus fortell det meste
Det er ingen som har sagt at dei er imot at unge skal engasjere seg. Det man derimot er imot er at medlemskontigenten blir så latterleg lav at det lett gir feilaktige medlemstall. Derfor har alle andre ungdomsparti 100 kr for å sikre at dei som melder seg inn gjer det fordi dei ynskjer å være med og har tatt det valet.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Dersom Viken blir vedtatt opprettholdt blir det en gedigen nedtur for regjeringen som gikk til valg på oppløsning. Det blir nærmest en skandale. Jeg skjønner ikke hvorfor de la opp til at fylkene selv skulle bestemme? Alle ser jo nå at det var et sjansespill. Taper SP denne kampen ser jeg det som sannsnylig at de går ut av regjeringen og at AP fortsetter å styre alene, med hjelp fra SV og SP i enkeltsaker slik at de tilsammen får flertall.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: tor jan 27, 2022 4:18 pm Da er den nye delegatfordelingen til fylkeslaget i Viken Ap klar, og det viser seg (som forventet) at Akershus Ap får flertall alene. De får 51 mandater, mens Østfold får 28 og
Buskerud får 21.

Link

Saken er imidlertid ikke 100 % avgjort, delegatene er ikke bundet.
Med tanke på hvor jevnt det er, og at de ikke er bundet tror jeg at oppløsning vinner dette, for tror at det blir et par overløpere, og det er da nok siden det er såpass jevnt. Tviler på at Akershus AP er 100% samlet, tror at Østfold og Buskerud er mer samlet.

Det er mitt tips.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Canucks skrev: fre jan 28, 2022 8:21 am
newsflash skrev: tor jan 27, 2022 4:18 pm Da er den nye delegatfordelingen til fylkeslaget i Viken Ap klar, og det viser seg (som forventet) at Akershus Ap får flertall alene. De får 51 mandater, mens Østfold får 28 og
Buskerud får 21.

Link

Saken er imidlertid ikke 100 % avgjort, delegatene er ikke bundet.
Med tanke på hvor jevnt det er, og at de ikke er bundet tror jeg at oppløsning vinner dette, for tror at det blir et par overløpere, og det er da nok siden det er såpass jevnt. Tviler på at Akershus AP er 100% samlet, tror at Østfold og Buskerud er mer samlet.

Det er mitt tips.
Jeg ville ikke ha noe av Viken og var fullstendig imot opprettelsen, men nå som den er her, har jeg ikke behov for reversering.
Synes likevel disse tierstemmene er en uting, dette bør AP rydde opp i

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: fre jan 28, 2022 8:21 am
Med tanke på hvor jevnt det er, og at de ikke er bundet tror jeg at oppløsning vinner dette, for tror at det blir et par overløpere, og det er da nok siden det er såpass jevnt. Tviler på at Akershus AP er 100% samlet, tror at Østfold og Buskerud er mer samlet.

Det er mitt tips.
Satser på at du har rett.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ms_8 skrev: tir jan 25, 2022 4:19 pm SP har gått såpass hardt ut at noko anna ein ren seier vil gå hardt ut over SP troverdighet
Man kan ikke miste noe man ikke har hatt.

Forøvrig idiotisk at man helt lokalt skal stemme over hvorvidt man skal bruke alles midler på en helt idiotisk øvelse helt lokalt. Jeg ønsker å stemme imot at mine skattepenger brukes på sånt tull.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Justice 97 skrev: tor jan 27, 2022 11:58 pm Det økte medlemstallet som gir Akershus flertall på skjebnemøtet i Viken Ap, skyldes nye AUF-ere vervet for ti kroner i 2021. VG kan nå avsløre at årsaken er at AUF i Akershus har vervet 480 nye tikronersmedlemmer i 2021. Akershus Ap og AUF har sammenlagt 506 flere medlemmer i 2021 enn i 2020. Men moderpartiet har kun en oppgang på 90 medlemmer. Ungdomspartiet har derimot økt med 416 i netto – fra 615 til 1031.
Synes å være lite demokratisk å avgjøre saken gjennom 10-kronersspillet til AP.
Viste ikke en relativt ny meningsmåling ca. 66 % for oppløsning i befolkningen? Men det teller kanskje ikke for AP hva folket vil.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Noen som vet hvem Glefsegurine er?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

hauge23 skrev: fre jan 28, 2022 9:15 am Noen som vet hvem Glefsegurine er?
Må være en X, de er ikke helt gode å ha med å gjøre alltid

hauge23

Legg inn av hauge23 »

seriemester2013 skrev: fre jan 28, 2022 9:18 am
hauge23 skrev: fre jan 28, 2022 9:15 am Noen som vet hvem Glefsegurine er?
Må være en X, de er ikke helt gode å ha med å gjøre alltid
He he, må ta forbehold om at det var Glefseguri jeg hørte på bussen i går, det var to passasjerer som diskuterte Viken i setet foran og begge var middels opprørte.....

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

seriemester2013 skrev: fre jan 28, 2022 8:35 am
Canucks skrev: fre jan 28, 2022 8:21 am
newsflash skrev: tor jan 27, 2022 4:18 pm Da er den nye delegatfordelingen til fylkeslaget i Viken Ap klar, og det viser seg (som forventet) at Akershus Ap får flertall alene. De får 51 mandater, mens Østfold får 28 og
Buskerud får 21.

Link

Saken er imidlertid ikke 100 % avgjort, delegatene er ikke bundet.
Med tanke på hvor jevnt det er, og at de ikke er bundet tror jeg at oppløsning vinner dette, for tror at det blir et par overløpere, og det er da nok siden det er såpass jevnt. Tviler på at Akershus AP er 100% samlet, tror at Østfold og Buskerud er mer samlet.

Det er mitt tips.
Jeg ville ikke ha noe av Viken og var fullstendig imot opprettelsen, men nå som den er her, har jeg ikke behov for reversering.
Synes likevel disse tierstemmene er en uting, dette bør AP rydde opp i
Enig i alt dette personlig, jeg mener at AP+SP heller burde gått for å vurdere hvordan fylkene faktisk burde være som helhet, og faktisk tatt en grundig vurdering av regionene og heller gå mot en ordentlig regionsreform, og ikke drive med dette reverseringstullet.

I tillegg også enig i at disse 10 kroners medlemmene fra Akershus AP er BS, og ikke hører hjemme en plass.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I følge NRK så har "sentrale aktører" i Ap innsett nederlaget og at en i stedet for å stemme hvorvidt Viken skal splittes, så skal det jobbes med en skisse for hvordan dette best mulig kan skje.

Link

Sentrale spørsmål bli da:

Hva gjør man med kommuner som ønsker å bytte fylke?
Hvordan skal plansamarbeid bli i fremtiden? Kan Akershus forholde seg mer til Oslo enn til ekspartnerne i Buskerud og Østfold?
Hvordan skal man sikre at fylkenes gjeld og formue blir fordelt riktig?

Dette er spørsmål som selvfølgelig må adresseres, men bør ikke skape alt for store bølger.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Justice 97 skrev: tor jan 27, 2022 11:58 pm Det økte medlemstallet som gir Akershus flertall på skjebnemøtet i Viken Ap, skyldes nye AUF-ere vervet for ti kroner i 2021. VG kan nå avsløre at årsaken er at AUF i Akershus har vervet 480 nye tikronersmedlemmer i 2021. Akershus Ap og AUF har sammenlagt 506 flere medlemmer i 2021 enn i 2020. Men moderpartiet har kun en oppgang på 90 medlemmer. Ungdomspartiet har derimot økt med 416 i netto – fra 615 til 1031.
AUF har svart belte i svindel. Det har de alltid hatt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Meningsløst å slå sammen.

Samme i Molde også. Fikk inn to kommuner som kun er en kostnad og ikke gir noe tilbake. Og DE vil ut igjen. Fordi de ikke får nok.

Jeg håper de greier å melde seg ut. Så får vi i Molde det bedre og så kan de kose seg på Robek-lista.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Optimist1 skrev: fre jan 28, 2022 8:53 pm Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Erna-regjeringens udemokratiske tvang kommer til å påføre Østfold og Buskerud store tap, og det må Støre og Vedum kompensere.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargeblind skrev: fre jan 28, 2022 10:30 pm
Optimist1 skrev: fre jan 28, 2022 8:53 pm Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Det vel mer lokalpolitikerne, enn folket, som sutrer.
Hvorvidt tvang er problematisk eller ei avhenger uansett av hva det er man ønsker å tvinge gjennom.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Harduetforslag skrev: fre jan 28, 2022 11:28 pm
fargeblind skrev: fre jan 28, 2022 10:30 pm
Optimist1 skrev: fre jan 28, 2022 8:53 pm Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Det vel mer lokalpolitikerne, enn folket, som sutrer.
Hvorvidt tvang er problematisk eller ei avhenger uansett av hva det er man ønsker å tvinge gjennom.
Jeg tipper at du vil reagere selv også den dagen du opplever å bli utsatt for tvang og å bli overkjørt med noe du personlig ikke ønsker.
Dersom du finner deg i tvang du ikke vil ha, er du et løv.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargeblind skrev: lør jan 29, 2022 12:06 am
Harduetforslag skrev: fre jan 28, 2022 11:28 pm
fargeblind skrev: fre jan 28, 2022 10:30 pm
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Det vel mer lokalpolitikerne, enn folket, som sutrer.
Hvorvidt tvang er problematisk eller ei avhenger uansett av hva det er man ønsker å tvinge gjennom.
Jeg tipper at du vil reagere selv også den dagen du opplever å bli utsatt for tvang og å bli overkjørt med noe du personlig ikke ønsker.
Dersom du finner deg i tvang du ikke vil ha, er du et løv.
Det er ikke "tang". Det er demokratiske beslutninger. Norge er et land som er større enn Viken og jeg, som innbygger i Norge, ikke Viken, ønsker å sløse minst mulig av mine skattepenger på ubetydelig tull i Viken.

Det er en tragedie at tullepartier som SP har klart å overbevise de lettest påvirkelige i vårt samfunn om at de har en "demokratisk" rett til å bestemme omtrent helt selv. Slik er det heldigvis ikke. Lokale særinteresser må som oftest vike for fellesskapets beste og det er bra for alle!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det foregår et aldri så lite grasrotopprør mot ledelsen i Akershus AP, som altså ønsker å beholde Viken. Nå har 10 av til sammen 20 kommunelag flagget at de ønsker ikke å beholde Viken. Sist ute er Nordre Follo.

"Det forteller meg at det er et tydelig motstand mot å beholde storfylket Viken i Nordre Follo. Det må få betydning for den videre prosessen når så mange kommunepartier har sagt det, sier Tuva Moflag (Ap)."

Link

Dette lover godt, virker som at Huitfeldt ++ går på et pinlig nederlag den 5. februar.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»