Grønne ferger med tvilsomme resultater

Svar
FjodorDVD

Grønne ferger med tvilsomme resultater

Legg inn av FjodorDVD »

Mange av dere kjenner Bastøfergene som går mellom Horten og Moss. Nå kommer snart ytterligere to helelektriske ferger snart i drift. Asko-fergene.
https://www.mtlogistikk.no/asko-asko-ma ... ede/631367
Støttet med 119 millioner fra Enova realiseres en nullutslippsløsning parallelt med allerede elektriske M/F Bastø Electric.
Asko-fergene skal i tillegg være førerløse og uten folk ombord. Og kutter utslipp med 5500 tonn. Eller 2750 tonn drivstoff spart.

Stoler du på slike regnestykker? Fergene bygges i India og må fraktes til Norge.
Er Asko-fergene til gode for miljø og klima?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

FjodorDVD skrev: man jul 18, 2022 1:57 pm Mange av dere kjenner Bastøfergene som går mellom Horten og Moss. Nå kommer snart ytterligere to helelektriske ferger snart i drift. Asko-fergene.
https://www.mtlogistikk.no/asko-asko-ma ... ede/631367
Støttet med 119 millioner fra Enova realiseres en nullutslippsløsning parallelt med allerede elektriske M/F Bastø Electric.
Asko-fergene skal i tillegg være førerløse og uten folk ombord. Og kutter utslipp med 5500 tonn. Eller 2750 tonn drivstoff spart.

Stoler du på slike regnestykker? Fergene bygges i India og må fraktes til Norge.
Er Asko-fergene til gode for miljø og klima?
Som den evige optimisten jeg er, så kommer nok disse fergene til å floppe så det holder -de óg.
Et sannsynlig fremtidig oppslag i en/flere aviser..:
"To helelektriske ferger står i brakk på femte året, fordi..".
Eller i beste fall:
"Fergepassasjerer og pendlere illsinte på ledelsen i Bastø.."
Men noen tjener på det, og andre tror(aller helligst) vi tjener på det.. 🤑😏

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Zpiff skrev: man jul 18, 2022 6:31 pm
FjodorDVD skrev: man jul 18, 2022 1:57 pm Mange av dere kjenner Bastøfergene som går mellom Horten og Moss. Nå kommer snart ytterligere to helelektriske ferger snart i drift. Asko-fergene.
https://www.mtlogistikk.no/asko-asko-ma ... ede/631367
Støttet med 119 millioner fra Enova realiseres en nullutslippsløsning parallelt med allerede elektriske M/F Bastø Electric.
Asko-fergene skal i tillegg være førerløse og uten folk ombord. Og kutter utslipp med 5500 tonn. Eller 2750 tonn drivstoff spart.

Stoler du på slike regnestykker? Fergene bygges i India og må fraktes til Norge.
Er Asko-fergene til gode for miljø og klima?
Som den evige optimisten jeg er, så kommer nok disse fergene til å floppe så det holder -de óg.
Et sannsynlig fremtidig oppslag i en/flere aviser..:
"To helelektriske ferger står i brakk på femte året, fordi..".
Eller i beste fall:
"Fergepassasjerer og pendlere illsinte på ledelsen i Bastø.."
Men noen tjener på det, og andre tror(aller helligst) vi tjener på det.. 🤑😏
https://www.dt.no/svelvikferja-midlerti ... 57-1941244

Det er gjort blandede erfaringer med ferga som krysser Svelvik. Overskriftene dine er som tatt fra virkeligheten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: man jul 18, 2022 1:57 pm Mange av dere kjenner Bastøfergene som går mellom Horten og Moss. Nå kommer snart ytterligere to helelektriske ferger snart i drift. Asko-fergene.
https://www.mtlogistikk.no/asko-asko-ma ... ede/631367
Støttet med 119 millioner fra Enova realiseres en nullutslippsløsning parallelt med allerede elektriske M/F Bastø Electric.
Asko-fergene skal i tillegg være førerløse og uten folk ombord. Og kutter utslipp med 5500 tonn. Eller 2750 tonn drivstoff spart.

Stoler du på slike regnestykker? Fergene bygges i India og må fraktes til Norge.
Er Asko-fergene til gode for miljø og klima?
Det er vel billigere å bygge dem i India, vil jeg tro. Ideellt burde etter min mening ASKO funnet et norsk skipsverft til å bygge disse fergene.
Ideen er jo god, da. ASKO har jo drevet med noen andre grønne prosjekter som f. eks. solkraft til å gi strøm til kjølelager.
Fint at noen går i bresjen og dundrer på med det grønne skiftet på eget initiativ.
Noe av tanken bak det er at de har regnet seg frem til at de vil spare en del penger på det de gjør.
Og å gjøre tiltak som senker kostnader på sikt er i grunnen en ganske smart forretningsidè.
Enova burde få ut fingeren og støtte vanlige folk som ønsker seg luft/luft varmepumpe i huset sitt for å spare energi.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

FjodorDVD skrev: man jul 18, 2022 9:07 pm
Zpiff skrev: man jul 18, 2022 6:31 pm
FjodorDVD skrev: man jul 18, 2022 1:57 pm Mange av dere kjenner Bastøfergene som går mellom Horten og Moss. Nå kommer snart ytterligere to helelektriske ferger snart i drift. Asko-fergene.
https://www.mtlogistikk.no/asko-asko-ma ... ede/631367
Støttet med 119 millioner fra Enova realiseres en nullutslippsløsning parallelt med allerede elektriske M/F Bastø Electric.
Asko-fergene skal i tillegg være førerløse og uten folk ombord. Og kutter utslipp med 5500 tonn. Eller 2750 tonn drivstoff spart.

Stoler du på slike regnestykker? Fergene bygges i India og må fraktes til Norge.
Er Asko-fergene til gode for miljø og klima?
Som den evige optimisten jeg er, så kommer nok disse fergene til å floppe så det holder -de óg.
Et sannsynlig fremtidig oppslag i en/flere aviser..:
"To helelektriske ferger står i brakk på femte året, fordi..".
Eller i beste fall:
"Fergepassasjerer og pendlere illsinte på ledelsen i Bastø.."
Men noen tjener på det, og andre tror(aller helligst) vi tjener på det.. 🤑😏
https://www.dt.no/svelvikferja-midlerti ... 57-1941244

Det er gjort blandede erfaringer med ferga som krysser Svelvik. Overskriftene dine er som tatt fra virkeligheten.
Med pompa och ståt ska världen vinnas 🤩

Men til stor hjelp, og som en stor trøst - i India bygger man garantert på den aller mest miljø/klima/menneske..-vennlige måten.

- Mener å ha hørt at det finnes tryllekunstnere (også guruer) i India, som er i stand til å samle alle luft/vann..-forurensningene i et område, og restrukturere disse forurensningene, til å bli el-ferger o.lign. (trenger bare å si -simsalabim, hokuspokus..).
En liten forutsetning er det dog, og det er at Norge... betaler.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargerik skrev: ons jul 20, 2022 9:52 am
Ideen er jo god, da. ASKO har jo drevet med noen andre grønne prosjekter som f. eks. solkraft til å gi strøm til kjølelager.
De har fem svære vindmøller på Ålgård som forsyner mesteparten av lageret deres der med strøm også.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Zpiff skrev: man jul 18, 2022 6:31 pm
FjodorDVD skrev: man jul 18, 2022 1:57 pm Mange av dere kjenner Bastøfergene som går mellom Horten og Moss. Nå kommer snart ytterligere to helelektriske ferger snart i drift. Asko-fergene.
https://www.mtlogistikk.no/asko-asko-ma ... ede/631367
Støttet med 119 millioner fra Enova realiseres en nullutslippsløsning parallelt med allerede elektriske M/F Bastø Electric.
Asko-fergene skal i tillegg være førerløse og uten folk ombord. Og kutter utslipp med 5500 tonn. Eller 2750 tonn drivstoff spart.

Stoler du på slike regnestykker? Fergene bygges i India og må fraktes til Norge.
Er Asko-fergene til gode for miljø og klima?
Som den evige optimisten jeg er, så kommer nok disse fergene til å floppe så det holder -de óg.
Et sannsynlig fremtidig oppslag i en/flere aviser..:
"To helelektriske ferger står i brakk på femte året, fordi..".
Eller i beste fall:
"Fergepassasjerer og pendlere illsinte på ledelsen i Bastø.."
Men noen tjener på det, og andre tror(aller helligst) vi tjener på det.. 🤑😏
Kjent politikk.....skit en lanng mars...hva nå det er......Ola Dunk..har holdt på snart 80 år, og det kliner seg til med det meste. Kliiiimmmaaaaa får de ikke gjort et døyt med, hvor en mye de graver ned CO2 og annet fanteri. men som før sagt....man tjener enormt på CO2 avgifter....spør han derre Bart Eide......der har noe gått galt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»