Tips til å bli bedre?

Svar
Expekt

Tips til å bli bedre?

Legg inn av Expekt »

Gode tips til å bli en bedre sjakkspiller? (jeg spiller kun på nett)

Ser litt på youtube og da på videoene til Eric Rosen, John Bartholomew, Levy Rozman, men føler utviklingen har stoppet litt opp.
Er det flere flinke som legger ut nyttige videoer på youtube?

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Hvor spiller du? Og hvilken rating har du?

De beste tipsene jeg har med min begrensede forståelse er å spille med lengre tidskontroller. Minimum 15 minutter pluss ekstra tid per trekk, men gjerne enda lengre tid.

I tillegg til å trene tactics samt analysere partiene du spiller. Ikke nødvendigvis så dypt, men finne ut hvor det går galt og prøve å skjønne hvorfor.

Expekt

Legg inn av Expekt »

PowersIave skrev: lør jul 31, 2021 6:44 pm Hvor spiller du? Og hvilken rating har du?

De beste tipsene jeg har med min begrensede forståelse er å spille med lengre tidskontroller. Minimum 15 minutter pluss ekstra tid per trekk, men gjerne enda lengre tid.

I tillegg til å trene tactics samt analysere partiene du spiller. Ikke nødvendigvis så dypt, men finne ut hvor det går galt og prøve å skjønne hvorfor.
Spiller på Chess og Lichess. (Ca 1450 --> 1500 Rapid) og Lichess (1800 Rapid+-)
Rapid på Chess går på 15 + 10, mens rapid på Lichess går på 10 + 5.
Ratingen er selvsagt en del dårligere når jeg spiller blitz.

Prøver å spille mest mulig rapid som du er inne på sånn at jeg har lang betenkningstid på hvert trekk.. men føler som sagt utviklingen har stått stille en stund. Det hadde vært enormt gøy og kommet seg opp på en rating på 1800 på Chess.com..

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Expekt skrev: lør jul 31, 2021 7:20 pm Prøver å spille mest mulig rapid som du er inne på sånn at jeg har lang betenkningstid på hvert trekk.. men føler som sagt utviklingen har stått stille en stund. Det hadde vært enormt gøy og kommet seg opp på en rating på 1800 på Chess.com..
Hvis du har mulighet så kan jeg anbefale å spille otb mot bedre spillere. Gjerne i en sjakklubb, det er mye lærdom å hente der.

Men du bør trene tactics, tactics, tactics. Der avgjøres stort sett alle partier på lavere nivå.

Expekt

Legg inn av Expekt »

PowersIave skrev: søn aug 01, 2021 10:01 am Men du bør trene tactics, tactics, tactics. Der avgjøres stort sett alle partier på lavere nivå.
Skjønner. Tror nok det er her det skorter litt. Takk for svar! 8-)

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Jeg har lært veldig mye av å følge med på Daniel Naroditsky (alias RebeccaHarris på Lichess, Magnus' kryptonitt) sin Master Class-serie, der han beveger seg opp i ranking ved bruk av alle tenkelige åpninger, og forklarer veldig godt underveis, inkludert analyser i etterkant og ideer i forskjellige åpninger, strukturer og endgames.

Anbefales på det sterkeste!

12dd

Legg inn av 12dd »

Expekt skrev: lør jul 31, 2021 5:23 pm Gode tips til å bli en bedre sjakkspiller? (jeg spiller kun på nett)

Ser litt på youtube og da på videoene til Eric Rosen, John Bartholomew, Levy Rozman, men føler utviklingen har stoppet litt opp.
Er det flere flinke som legger ut nyttige videoer på youtube?
Jeg fant nettopp en ny kanal. Fyren er knall synes jeg. Han har også noen videoer hvor man skal vurdere posisjoner og han sammenligner hva forskjellige ratinger velger osv. https://www.youtube.com/channel/UChDxbO ... zdI14Zyx9w

Expekt

Legg inn av Expekt »

tomi skrev: fre aug 06, 2021 3:56 pm Jeg har lært veldig mye av å følge med på Daniel Naroditsky (alias RebeccaHarris på Lichess, Magnus' kryptonitt) sin Master Class-serie, der han beveger seg opp i ranking ved bruk av alle tenkelige åpninger, og forklarer veldig godt underveis, inkludert analyser i etterkant og ideer i forskjellige åpninger, strukturer og endgames.

Anbefales på det sterkeste!
Wow, fantastisk. Elsker videoer der de beveger seg opp i ranking. Mange takk!

Expekt

Legg inn av Expekt »

12dd skrev: tir aug 17, 2021 1:18 am Jeg fant nettopp en ny kanal. Fyren er knall synes jeg. Han har også noen videoer hvor man skal vurdere posisjoner og han sammenligner hva forskjellige ratinger velger osv. https://www.youtube.com/channel/UChDxbO ... zdI14Zyx9w
Supert! Skal sjekke ut denne kanalen.
Nå har jeg en del sjakk og se på fremover. Mange takk!

Durek

Legg inn av Durek »

Angående tactics:

Daily
1347
Puzzles
2172
Rapid
1324
Blitz
1192
Puzzle Rush
26
Daily 960
1219
Bullet
942
Openings

Her er ratingene mine på diverse øvelser på chess.com. Se bort fra 960 og bullet, har bare spilt en håndfull games.

Gjør det jo rimelig bra på puzzles sammenligna med fjernsjakk, hurtig og lynsjakk. Taper en del lynsjakk på tid, er ikke god i timescrambles. Når jeg løser puzzles er jeg skikkelig hot til tider ( :mrgreen: ), har vært over 2200 også, men får det ikke helt til å løsne i vanlige partier.

Noen

Legg inn av Noen »


Expekt

Legg inn av Expekt »

Durek skrev: fre aug 27, 2021 10:31 pm Angående tactics:
Jeg er inne i en god periode nå. Etter å ha vaket rundt 1260-1320 på blitz i en god stund, så er jeg nå oppe på nesten 1400. Håper jeg kan stabilisere meg på rundt 1400 i løpet av dette året.. og kanskje nå 1600 i rapid.

Corvus

Legg inn av Corvus »

tomi skrev: fre aug 06, 2021 3:56 pm Jeg har lært veldig mye av å følge med på Daniel Naroditsky (alias RebeccaHarris på Lichess, Magnus' kryptonitt) sin Master Class-serie, der han beveger seg opp i ranking ved bruk av alle tenkelige åpninger, og forklarer veldig godt underveis, inkludert analyser i etterkant og ideer i forskjellige åpninger, strukturer og endgames.

Anbefales på det sterkeste!
Må nok kikke litt her. Er selv ganske habil i midtspillet og avslutningsspillet, men er altfor dårlig i åpningsspillet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Har dere anonyme kontoer på chess.com eller Lichess? Vi kunne jo laget en FD-gruppe. Sikkert stor variasjon i nivåene dog

Expekt

Legg inn av Expekt »

Queenie skrev: lør okt 16, 2021 10:23 pm Har dere anonyme kontoer på chess.com eller Lichess? Vi kunne jo laget en FD-gruppe. Sikkert stor variasjon i nivåene dog
Ja, anonym konto på Lichess og spiller gjerne noen matcher mot brukere herfra.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Expekt skrev: tir aug 31, 2021 1:41 pm og kanskje nå 1600 i rapid.
Did it!
Ca 1 år siden jeg rundet 1500 i rapid og nesten nøyaktig 365 dager senere rundet jeg 1600. Neppe en rating jeg klarer å holde særlig lenge, men tror jeg trygt kommer til å ligge rundt 1550-1600 når jeg spiller disse rapid-kampene på 10 minutt. Dette er uten tilleggssekunder så det blir noen seire (og selvfølgelig tap) der det er noen paniske trekk helt på slutten.
Tør jeg håpe på 1700 i november 2022? :mrgreen: Tvilsomt, men det hadde vært utrolig gøy.

Angrer litt på at jeg har spilt så mye blitz som det jeg har gjort det siste året, for jeg kunne sikkert vært litt bedre om jeg hadde spilt mer lange matcher og analysert i etterkant.
Jeg føler åpningene går veldig bra for tiden, men så sliter jeg i mellomspillet.. så jeg er nok nødt til å bli flinkere på såkalte tactics, som Powerslave nevnte i innlegg 2.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Expekt skrev: tor nov 04, 2021 11:59 pm
Expekt skrev: tir aug 31, 2021 1:41 pm og kanskje nå 1600 i rapid.
Did it!
Ca 1 år siden jeg rundet 1500 i rapid og nesten nøyaktig 365 dager senere rundet jeg 1600.

Tør jeg håpe på 1700 i november 2022? :mrgreen: Tvilsomt, men det hadde vært utrolig gøy.
Noen dager for sen, men i dag kom jeg meg over 1700. Utrolig moro med fremgang. Nå kan jeg vel ikke gjøre annet enn å sette 1800 som mål for 2023, selv om det nivået føles fryyyktelig langt unna akkurat nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»