Nyvalg i Italia

Svar
Tullekoppen

Re: Nyvalg i Italia

Legg inn av Tullekoppen »

Er det noen som kommer til å ha noen form for valgsending? (som ikke er på italiensk :) )

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

I Calabria har 36,9% (!) brukt stemmeretten. Dette er nedgang på rundt 13% fra 2018. Dæven steike.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rai nevner også at det er sterke sosioøkonomiske forskjeller i oppmøte. Rurale strøk med størst nedgang, urbane strøk mindre nedgang. Lavinntektsborgere med større nedgang enn middelklassen. Samme trend med utdanning ("naturlig" nok).

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Tullekoppen skrev: søn sep 25, 2022 9:37 pm Er det noen som kommer til å ha noen form for valgsending? (som ikke er på italiensk :) )
Når ikke engang Rai Uno har det så er det vel skralt.

Men fant noe her:

Kan ikke gå god for den, men var det som dukket opp.

Corvus

Legg inn av Corvus »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 6:51 pm TV2 intervjuet Meloni under valgkampstand, men det tok jo bare noen spørsmål før frilansgeita til TV2 klarte å kødde til intervjuet ved å veldig klønete stemple Fratelli d'Italia som et fascistparti.
Overrasket? Det samme gjør nok snart Dagbladet, NRK og andre, på autopilot.
Alle som ikke er på venstresiden er snart fascister. Bare en vits.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Corvus skrev: søn sep 25, 2022 9:45 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 6:51 pm TV2 intervjuet Meloni under valgkampstand, men det tok jo bare noen spørsmål før frilansgeita til TV2 klarte å kødde til intervjuet ved å veldig klønete stemple Fratelli d'Italia som et fascistparti.
Overrasket? Det samme gjør nok snart Dagbladet, NRK og andre, på autopilot.
Alle som ikke er på venstresiden er snart fascister. Bare en vits.
Ikke overrasket over innhold, men overrasket over timing for hun ødelegger bare for seg selv. Og hun der er tross alt gift italiensk og bor der.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kanalen jeg linket til sender bare loop av at Berlusconi, Meloni, Salvini og Letta avgir sin stemme. Berlusconi må leies ut etter at han har stemt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 9:49 pm Kanalen jeg linket til sender bare loop av at Berlusconi, Meloni, Salvini og Letta avgir sin stemme. Berlusconi må leies ut etter at han har stemt.
Like skrøpelig som Biden altså. Sikkert like aldersdement også

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Corvus skrev: søn sep 25, 2022 10:34 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 9:49 pm Kanalen jeg linket til sender bare loop av at Berlusconi, Meloni, Salvini og Letta avgir sin stemme. Berlusconi må leies ut etter at han har stemt.
Like skrøpelig som Biden altså. Sikkert like aldersdement også
Silvio virker riktignok klarere i toppen. Er verre med det fysiske ser det ut som.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Overveldende flertall til høyresiden mens NRK sender Ikke spør om det i reprise.

Meloni ny statsminister med all sannsynlig. Skal nok mye til om noe annet skulle være tilfelle.

Det er snakk om en valgdeltakelse på 65%. Svake tider for demokratiet i Italia.
Sist redigert av Centrist den søn sep 25, 2022 11:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: søn sep 25, 2022 9:45 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 6:51 pm TV2 intervjuet Meloni under valgkampstand, men det tok jo bare noen spørsmål før frilansgeita til TV2 klarte å kødde til intervjuet ved å veldig klønete stemple Fratelli d'Italia som et fascistparti.
Overrasket? Det samme gjør nok snart Dagbladet, NRK og andre, på autopilot.
Alle som ikke er på venstresiden er snart fascister. Bare en vits.
Feil, de aller fleste på høyresiden greier å skille mellom sentrum-høyre og ytre høyre. Noe du ikke greier.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Centrist skrev: søn sep 25, 2022 11:02 pm Overveldende flertall til høyresiden mens NRK sender Ikke spør om det i reprise.

Meloni ny statsminister med all sannsynlig. Skal nok mye til om noe annet skulle være tilfelle.

Det er snakk om en valgdeltakelse på 65%. Svake tider for demokratiet i Italia.
Er dette i følge NRK? I følge La Repubblica og Rai var det 51%, altså en nedgang på 7 prosent fra forrige valg i 2018.

Ah.... Det er altså tall for 12.00, 19.00 og 23.00. Men uansett så er det stor nedgang fra forrige gang.

Centrist

Legg inn av Centrist »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 11:08 pm Er dette i følge NRK? I følge La Repubblica og Rai var det 51%, altså en nedgang på 7 prosent fra forrige valg i 2018.

Ah.... Det er altså tall for 12.00, 19.00 og 23.00. Men uansett så er det stor nedgang fra forrige gang.
51% stemmeberettiget hadde stemt frem til 19.00. Man forventer vanligvis en økning på slutten, men det er snakk om en deltakelse på rundt 65% sannsynligvis slik jeg forstod det.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Gleder meg til Rema Irakis innslag om dette I Urix, alltid komi høydepunkt siden det er så tydelig på trynet hennes at hun ikke klarer å forstå hvordan det er mulig at noen er imot innvandring.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Noen som har en bra side for oppdatering der språket ikke er italiensk?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Helloween skrev: søn sep 25, 2022 11:32 pm Gleder meg til Rema Irakis innslag om dette I Urix, alltid komi høydepunkt siden det er så tydelig på trynet hennes at hun ikke klarer å forstå hvordan det er mulig at noen er imot innvandring.
Nei, det er jo komplett umulig å forstå..
Må få sett dette!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:06 pm
Corvus skrev: søn sep 25, 2022 9:45 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 25, 2022 6:51 pm TV2 intervjuet Meloni under valgkampstand, men det tok jo bare noen spørsmål før frilansgeita til TV2 klarte å kødde til intervjuet ved å veldig klønete stemple Fratelli d'Italia som et fascistparti.
Overrasket? Det samme gjør nok snart Dagbladet, NRK og andre, på autopilot.
Alle som ikke er på venstresiden er snart fascister. Bare en vits.
Feil, de aller fleste på høyresiden greier å skille mellom sentrum-høyre og ytre høyre. Noe du ikke greier.
Jeg er både på høyresiden, og klarer lett å skille sentrum, høyre, ytre høyre.
Det er som sagt verre med dere på venstresiden, som mener alle på høyresiden er fascister.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Sterke, nasjonalkonservative ledere på høyresiden er det eneste som kan redde det som er igjen av Europa. De neste 10 årene blir skjebnesvangre. Ikke lenge før demografien sørger for at toget for å redde dette på demokratisk vis har gått for alltid.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: søn sep 25, 2022 11:57 pm
Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:06 pm
Corvus skrev: søn sep 25, 2022 9:45 pm

Overrasket? Det samme gjør nok snart Dagbladet, NRK og andre, på autopilot.
Alle som ikke er på venstresiden er snart fascister. Bare en vits.
Feil, de aller fleste på høyresiden greier å skille mellom sentrum-høyre og ytre høyre. Noe du ikke greier.
Jeg er både på høyresiden, og klarer lett å skille sentrum, høyre, ytre høyre.
Det er som sagt verre med dere på venstresiden, som mener alle på høyresiden er fascister.
Isåfall bekrefter du inntrykket av en komplett idiot som ikke har fulgt med. Det er svært få på venstresiden som mener at f.eks. Høyre i Norge, CDU i Tyskland eller toryene i UK er fascister.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Wow, "Høyrekoalisjonen ledet av Giorgia Meloni går mot en storseier i Italia. Ifølge valgdagsmålinger kan de ha fått så mange som 45 prosent av stemmene."

Dæven, det var en knusende seier.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Med et slik overveldende seier er det bare å håpe at Italia endelig får bukt med den illegale innvandringen og at de får stanset migranttrafikken over Middelhavet en gang for alle.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Mens vi venter på de offisielle resultatene, så er det to ting som er klart: Høyresiden har vunnet stort, og italiensk demokrati sliter i motbakke.

En valgdeltakelse på under 65 % er alarmerende.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg følger ikke så mye med på italiensk politikk og det er jo utenrikspolitikken som er av en viss interesse og det ser ut som den nye regjeringen både vil være pro EU og pro NATO. Så ser jeg at Meloni har litt tvilsomme uttalelser i sin fortid, men virker som hun har moderert seg mye og hun har vært statsråd tidligere som tyder på en viss seriøsitet.

Og så er det fint at Italia får sin første kvinnelige statsminister. Igjen er det høyresiden som må ta ansvar for å føre kvinner til topps.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 9:02 am Jeg følger ikke så mye med på italiensk politikk og det er jo utenrikspolitikken som er av en viss interesse og det ser ut som den nye regjeringen både vil være pro EU og pro NATO. Så ser jeg at Meloni har litt tvilsomme uttalelser i sin fortid, men virker som hun har moderert seg mye og hun har vært statsråd tidligere som tyder på en viss seriøsitet.

Og så er det fint at Italia får sin første kvinnelige statsminister. Igjen er det høyresiden som må ta ansvar for å føre kvinner til topps.
Denne høyreregjeringen blir nok mye mer moderat enn det journalistene prøver å få oss til å tro, ja. Meloni og Fratelli d'Italia er jo i utgangspunktet EU-kritiske, men i det siste har de moderert seg veldig på det også. Og de er definitivt pro-NATO. Og Forza Italia har nå mange erfarne folk som har vært med på dette før.

Ja, det er ganske så påfallende hvor mange kvinner som slår seg opp og frem i politikken når man lar være å ha et konstant kjønnsfokus på ting, slik ofte venstresiden kan ha. Rart med det når folk får komme i posisjon i form av kompetanse og meritter fremfor kjønn og idealisme.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 9:02 am Jeg følger ikke så mye med på italiensk politikk og det er jo utenrikspolitikken som er av en viss interesse og det ser ut som den nye regjeringen både vil være pro EU og pro NATO. Så ser jeg at Meloni har litt tvilsomme uttalelser i sin fortid, men virker som hun har moderert seg mye og hun har vært statsråd tidligere som tyder på en viss seriøsitet.

Og så er det fint at Italia får sin første kvinnelige statsminister. Igjen er det høyresiden som må ta ansvar for å føre kvinner til topps.
Definitivt pro NATO, og definitivt EU skeptiske. I hvertfall dersom du sammenlikner med forrige regjering...

Har vel tonet ned at de ønsker å melde Italia ut av EU og euroen, men skal nå reforhandle Italias avtaler med EU, dvs de ønsker å beholde pengene, men ønsker færre krav å forholde seg til. Så får vi se hva responsen er når de får tvert nei fra Brüssel angående det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

newsflash skrev: man sep 26, 2022 10:08 am
Definitivt pro NATO, og definitivt EU skeptiske. I hvertfall dersom du sammenlikner med forrige regjering...
Jeg er også pro EU, men skeptisk til en god del av hva de driver med. Jeg tror ikke det skader EU-samarbeidet at man har noen bremseklosser, det er i seg selv en konservativ dyd. Og det har jo vært Storbritannia sin rolle tidligere, og etter de forlot så har det egentlig først og fremst hvert i øst man har tenkt på at EU ikke må bli altoverskyggende - så ser positivt på det om de får en alliert i Italia.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man sep 26, 2022 10:08 am
GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 9:02 am Jeg følger ikke så mye med på italiensk politikk og det er jo utenrikspolitikken som er av en viss interesse og det ser ut som den nye regjeringen både vil være pro EU og pro NATO. Så ser jeg at Meloni har litt tvilsomme uttalelser i sin fortid, men virker som hun har moderert seg mye og hun har vært statsråd tidligere som tyder på en viss seriøsitet.

Og så er det fint at Italia får sin første kvinnelige statsminister. Igjen er det høyresiden som må ta ansvar for å føre kvinner til topps.
Definitivt pro NATO, og definitivt EU skeptiske. I hvertfall dersom du sammenlikner med forrige regjering...

Har vel tonet ned at de ønsker å melde Italia ut av EU og euroen, men skal nå reforhandle Italias avtaler med EU, dvs de ønsker å beholde pengene, men ønsker færre krav å forholde seg til. Så får vi se hva responsen er når de får tvert nei fra Brüssel angående det.
Innen de får levert en utmeldelse fra EU, antar jeg at Italia har en ny regjering.....igjen...
Hvor lenge holder det denne gangen? To år?

malvolio

Legg inn av malvolio »

sertono skrev: man sep 26, 2022 7:02 am Wow, "Høyrekoalisjonen ledet av Giorgia Meloni går mot en storseier i Italia. Ifølge valgdagsmålinger kan de ha fått så mange som 45 prosent av stemmene."

Dæven, det var en knusende seier.
Bare så det ikke blir misforstått, er dette for høyrekoalisjonen som helhet, inkludert Salvinis og Berlusconis partier. Melonis parti ligger per nå an til å få ca. 26 prosent av stemmene og er med dette klart største parti. Jeg har ikke sett noen anslag over mandatfordelingen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Italia burde sannsynligvis hatt en leder som Mario Dranghi i mange år fremover. En konstant veksling mellom høyrepopulister og diverse annet er tydeligvis ikke en oppskrift på suksess. Ei heller at det er enormt hyppige regjeringsskifter. Denne artikkelen er 4 år gammel, men illustrerer vel mange av problemene har.

https://www.aftenposten.no/verden/i/Ony ... tigklubben

For 20 år siden var de omtrent på linje med UK og Frankrike, nå er de langt bak. Og passert av Spania og til og med på linje med Litauen i kjøpekraft.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Blir interessant å se hvordan Meloni håndterer den sårete tigeren Salvini. I hans verdensbilde er han selve superstjernen på italiensk høyreside, men nå er han lenger unna sin drøm om å bli statsminister enn på lenge. Med et fiaskovalg på 9% er det begrenset hva han kan kreve av innflytelse og porteføljer. Men han vil nok følge Meloni med argusøyne og håpe på en sjanse til å vinne tilbake sin gamle status.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»