Odds Ballklubb

Svar
Bjoro33

Re: Odds Ballklubb

Legg inn av Bjoro33 »

Jan frode til vif.
Kan bli en farlig duo igjen...

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Bjoro33 skrev: fre sep 23, 2022 7:17 pm Jan frode til vif.
Kan bli en farlig duo igjen...
Flott at Nornes er tilbake i manesjen. Tror han er en bedre assistent enn hovedtrener. Men jeg må humre litt i skjegget over hvor mange tidligere oddere som havner i VIF.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Gunnar88 skrev: man sep 26, 2022 9:31 am
Bjoro33 skrev: fre sep 23, 2022 7:17 pm Jan frode til vif.
Kan bli en farlig duo igjen...
Flott at Nornes er tilbake i manesjen. Tror han er en bedre assistent enn hovedtrener. Men jeg må humre litt i skjegget over hvor mange tidligere oddere som havner i VIF.
Med tanke på at fagermo er sjef så er det ingen overraskelse det. Han lyktes knapt med en eneste overgang i Odd som ikke var en tidligere spiller, iallefall ikke de senere årene. Mye gjenbruk

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Aprilsnarr skrev: man sep 26, 2022 9:34 am
Gunnar88 skrev: man sep 26, 2022 9:31 am
Bjoro33 skrev: fre sep 23, 2022 7:17 pm Jan frode til vif.
Kan bli en farlig duo igjen...
Flott at Nornes er tilbake i manesjen. Tror han er en bedre assistent enn hovedtrener. Men jeg må humre litt i skjegget over hvor mange tidligere oddere som havner i VIF.
Med tanke på at fagermo er sjef så er det ingen overraskelse det. Han lyktes knapt med en eneste overgang i Odd som ikke var en tidligere spiller, iallefall ikke de senere årene. Mye gjenbruk
Han brukte jo unnskyldningen om resurser i Odd for hvorfor, og manglende speidere etc. men han virker å gjøre akkurat det samme i VIF, montro hvor lenge han får holde på der.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Det er nettopp det som er veldig spesielt med Fagermo. Han skylder på manglende midler, men selv om midlene er tilgengelig så nekter han å engasjere speider. Skulle tro han hadde lært litt av Johnsen-speidingen.

Champis

Legg inn av Champis »

Gunnar88 skrev: man sep 26, 2022 9:45 am Det er nettopp det som er veldig spesielt med Fagermo. Han skylder på manglende midler, men selv om midlene er tilgengelig så nekter han å engasjere speider. Skulle tro han hadde lært litt av Johnsen-speidingen.

Nå har Vålerenga flere spidere som jobber for dem.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Gunnar88 skrev: man sep 26, 2022 9:45 am Det er nettopp det som er veldig spesielt med Fagermo. Han skylder på manglende midler, men selv om midlene er tilgengelig så nekter han å engasjere speider. Skulle tro han hadde lært litt av Johnsen-speidingen.
Vi har både speidere og en sportssjef i JJ som skal står for logistikken så akkurat den delen er ikke lik situasjonen hans i Odd.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Enga fremstår jo snart som «lille Odd», men det bør ikke overraske noen at Fagermo går i ring og helst knytter til seg kjent og kjært.

I Odd tok han med seg Kovacs fra Godset og senere Nordkvelle, gammel kjenning fra samme klubb. Og ser vi på alle hjemvendte ex-oddere som tildels gjorde braksuksess under hans tid på Falkum så skriver nær sagt alle seg fra Sandstø-tida og enda lenger tilbake. Plusser vi på at André Hansen og Simen Brenne kom til Skien etter personlig innspill fra Pekka Torvik blir summen av friskt blod etter egen speiding som leverte under Fagermo ganske så tynt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Everenga skrev: man sep 26, 2022 11:13 am skal
Er cluet her, syntes DEF har hentet litt for mange ex-Odd spillere og prosjekter til at det vitner om at han har litt mer innflytelse på dette enn han burde personlig.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Sak i TA idag. Odd styrer, tross 14-15 mill i spillersalg, mot underskudd på 6 millioner.. her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Har jo knapt brukt noe på å hente folk, så her er det en horribel jobb som er gjort. Rett og slett noen som bør vurdere sin stilling her, for dette var sjokkerende nytt.

Får håpe de lager en salgsbod på neste hjemmekamp og selger unna litt poteter fra plantingen utenfor stadion. Kanskje det kan få inn noen kroner..

Ble og bekreftet i artikkelen at de merker de økte energikostnadene, så da er det iallefall ikke slik at Odd tjener noe på solcellene, og det er tydeligvis dårlig stilt på sponsorkronene og, tross lovnader om at det skulle strømme inn mye ekstra grunnet solcellene og litt dyrere strøm enn normal strøm..

Sukk.. Odd altså…

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Aprilsnarr skrev: tir sep 27, 2022 12:02 pm Sak i TA idag. Odd styrer, tross 14-15 mill i spillersalg, mot underskudd på 6 millioner.. her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Har jo knapt brukt noe på å hente folk, så her er det en horribel jobb som er gjort. Rett og slett noen som bør vurdere sin stilling her, for dette var sjokkerende nytt.

Får håpe de lager en salgsbod på neste hjemmekamp og selger unna litt poteter fra plantingen utenfor stadion. Kanskje det kan få inn noen kroner..

Ble og bekreftet i artikkelen at de merker de økte energikostnadene, så da er det iallefall ikke slik at Odd tjener noe på solcellene, og det er tydeligvis dårlig stilt på sponsorkronene og, tross lovnader om at det skulle strømme inn mye ekstra grunnet solcellene og litt dyrere strøm enn normal strøm..

Sukk.. Odd altså…
Hvordan det er mulig å styre mot et så stort underskudd med tanke på alle de spillersalgene er for meg en gåte. Begrunnes dette nærmere?

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Veldig lite detaljer egentlig, annet enn manglende inntekter. Budsjettet var 2 mill minus og 11 i spillersalg (latterlig høyt mtp budsjett pp minus), så vi har fått 3-4 mer i salg men likevel 4 mill mer underskudd, så altså sprekk på
8 mill på andre ting da. Nevnes mer på støtteapperst, prisstigning, energi, reisekostnader.

Ironisk nok en dag om miljø og idrett idag når denne nyheten kommer. Passende da jeg føler det koster mer enn det smaker for klubben…

cpatton

Legg inn av cpatton »

Økonomisjef Vuckovic sier - «Ingen bedrift kan fortsette med å gå så mye i minus. Vi er godt inne i det året vi skulle satse litt ekstra og jeg synes styret skal ha ros for å holde på den sportslige satsingen, også når de har sett at noen inntektsposter ikke har gått vår vei.»

Håndlykken svarer med glimt i øyet (hva ellers for en pubertal 46 åring) at han alltid er bekymret.

Det henvises til inflasjon og økte utgifter (herunder reiser og strøm), manglende sponsorinntekter, økte trener- og spillerlønninger og selvsagt billettinntekter langt under det budsjetterte.
Vuckovic sier videre at han ikke vil kommentere TAs tall, men gjentar at - «Vi har opprettholdt den sportslige satsingen som styret fikk godkjent av årsmøtet.»
Hvilken satsing må det være lov å spørre om?

Det hele er så trist som det kan forbli. Og at det er tildels store motsetninger innad føler jeg meg mer og mer trygg på. Her er det bare å legge sammen 1+1. Vi hadde Rønningene som gikk ut for noen måneder siden med krass kritikk. Merket meg at samme mann raste etter at andrelaget ble sablet ned av Notodden, visste ikke hvor han skulle begynne etter at en drøss av A- stammen møtte opp til kamp, men heller ikke mer. Etterlyste klarhet og holdninger i begge tilfeller. Det mens hovedtreneren stort sett er fornøyd med alt, alle lag er gode og vanskelige å møte.

At Håndlykken gjør seg best i medgang bør det heller ikke herske noen tvil om.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Aprilsnarr skrev: tir sep 27, 2022 2:26 pm Veldig lite detaljer egentlig, annet enn manglende inntekter. Budsjettet var 2 mill minus og 11 i spillersalg (latterlig høyt mtp budsjett pp minus), så vi har fått 3-4 mer i salg men likevel 4 mill mer underskudd, så altså sprekk på
8 mill på andre ting da. Nevnes mer på støtteapperst, prisstigning, energi, reisekostnader.

Ironisk nok en dag om miljø og idrett idag når denne nyheten kommer. Passende da jeg føler det koster mer enn det smaker for klubben…
Dette er for meg vanskelig å forstå. At klubben lider under den generelle inflasjonen er påregnelig, men at det "reelle" tapet er så høyt med tanke på de spillersalgene som er gjort, forstår jeg ikke.

Odd har vel solgt spillere for 15 millioner dette året?

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Odd ble i dag plassert i rød sone. Hvordan er det mulig at økonomien skjøttes så dårlig?

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Helt sprøtt med tanke på 5 i pluss siste to år og salg for 15 i år. Da er det skjedd noen fryktelige ting som påvirker økonomien. Forkledd som økt kostnader på hotell og reising og støtteapperat og større stall. Ja større stall kanskje men her er det solgt mange og knapt hentet noe kvalitet inn. Horribel klubbdrift

cpatton

Legg inn av cpatton »

Aprilsnarr skrev: fre sep 30, 2022 12:11 pm Helt sprøtt med tanke på 5 i pluss siste to år og salg for 15 i år. Da er det skjedd noen fryktelige ting som påvirker økonomien. Forkledd som økt kostnader på hotell og reising og støtteapperat og større stall. Ja større stall kanskje men her er det solgt mange og knapt hentet noe kvalitet inn. Horribel klubbdrift
Amen til den. Horribel klubbdrift er den rette benevnelsen. Den blir spennende å se hvilke konsekvenser dette får innad, om noen overhodet...

Brodden

Legg inn av Brodden »

Uten at jeg sitter med fasiten, ser jeg at 30.6.2022 står nevnt i tabellen der klubbene deles inn i de ulike sonene. Og på det tidspunktet hadde vi fortsatt ikke solgt Josh og Lauritsen. Så tipper vi ikke er i rød sone nå. Er det jeg sier feil, synes jeg summene som vi var villige til å betale for Børven, virker helt på tur.

For å nyansere totalbildet litt, får vi også 10-15 ekstra millioner neste år. Likevel må vi nok kutte litt på noen poster. Samtidig har klubben gjort flere fornuftige investeringer for framtiden. Trenerteamet under a-laget har aldri vært sterkere, og klubben har blitt betraktelig mer profesjonalisert i talentarbeidet, i motsetning til hvordan det var før da vår kjære eplebonde styrte rubbel og bit. Så det vi prøver nå, er å bygge et fundament i større grad.

Samtidig skal jeg ikke lyve og si at jeg ikke er bekymret. Men det jeg er mest bekymret for, er det åpenbare kommunikasjonsproblemet som klubben har. Og jeg er fortsatt bekymret over hvor lite profesjonalisert klubben fortsatt virker på toppen, spesielt med tanke på sportssjef og daglig leder.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Brodden skrev: fre sep 30, 2022 6:00 pm For å nyansere totalbildet litt, får vi også 10-15 ekstra millioner neste år. .
Fra hvor? Er det medieavtalen så hører jeg 5-6 til 7-8 fra en scout tilknyttet en ES klubb.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Brodden skrev: fre sep 30, 2022 6:00 pm Uten at jeg sitter med fasiten, ser jeg at 30.6.2022 står nevnt i tabellen der klubbene deles inn i de ulike sonene. Og på det tidspunktet hadde vi fortsatt ikke solgt Josh og Lauritsen. Så tipper vi ikke er i rød sone nå. Er det jeg sier feil, synes jeg summene som vi var villige til å betale for Børven, virker helt på tur.

For å nyansere totalbildet litt, får vi også 10-15 ekstra millioner neste år. Likevel må vi nok kutte litt på noen poster. Samtidig har klubben gjort flere fornuftige investeringer for framtiden. Trenerteamet under a-laget har aldri vært sterkere, og klubben har blitt betraktelig mer profesjonalisert i talentarbeidet, i motsetning til hvordan det var før da vår kjære eplebonde styrte rubbel og bit. Så det vi prøver nå, er å bygge et fundament i større grad.

Samtidig skal jeg ikke lyve og si at jeg ikke er bekymret. Men det jeg er mest bekymret for, er det åpenbare kommunikasjonsproblemet som klubben har. Og jeg er fortsatt bekymret over hvor lite profesjonalisert klubben fortsatt virker på toppen, spesielt med tanke på sportssjef og daglig leder.
Jeg forstår godt hva du sier, likevel. Til TA snakker Rønningen om disse merutgiftene så som høyere kvalitet på ernæring, reiseutgifter, unge spillere med prestasjonsrettede kontrakter spiller mer, ansettelsen av utvikler og toppspillerutvikler samt utvidelse av treningsrom. Men vedgår samtidig at det totalt er snakk om småsummer.

Det er opplagt at det er på inntektssiden det svikter - billett- og sponsorinntekter. At det er harde tider for bedrifter generelt sett er jeg innforstått med og dermed også evnen og viljen til store investeringer i sponsormarkedet. Paradokset er at bedriften Odd selv er ganske så topptung i den delen av virksomheten all den tid og stund følgende stillinger befinner seg på lønningslista - leder privatmarked, markedssjef, 2 salgssjefer, markedskonsulent og media/some/web-ansvarlig.

Og det gjør ikke saken bedre at klubbens spydspiss snart er et lag for kun spesielt interesserte.

Det er opplagt at det må tenkes langsiktig samtidig som grep utvilsomt må tas. En høyst vrien øvelse, men tross alt det man er ansatt og betalt for. Sånn sett lite tillitsvekkende at daglig leder stadig vekk dukker unna når det blåser på toppene.

Brodden

Legg inn av Brodden »

stc887 skrev: fre sep 30, 2022 7:53 pm
Brodden skrev: fre sep 30, 2022 6:00 pm For å nyansere totalbildet litt, får vi også 10-15 ekstra millioner neste år. .
Fra hvor? Er det medieavtalen så hører jeg 5-6 til 7-8 fra en scout tilknyttet en ES klubb.
Husker ikke hvem jeg hørte dette av, men beløpet har i hvert fall satt seg skikkelig i hodet siden :lol: Vedder ikke imot!

Brodden

Legg inn av Brodden »

cpatton skrev: fre sep 30, 2022 8:40 pm
Brodden skrev: fre sep 30, 2022 6:00 pm Uten at jeg sitter med fasiten, ser jeg at 30.6.2022 står nevnt i tabellen der klubbene deles inn i de ulike sonene. Og på det tidspunktet hadde vi fortsatt ikke solgt Josh og Lauritsen. Så tipper vi ikke er i rød sone nå. Er det jeg sier feil, synes jeg summene som vi var villige til å betale for Børven, virker helt på tur.

For å nyansere totalbildet litt, får vi også 10-15 ekstra millioner neste år. Likevel må vi nok kutte litt på noen poster. Samtidig har klubben gjort flere fornuftige investeringer for framtiden. Trenerteamet under a-laget har aldri vært sterkere, og klubben har blitt betraktelig mer profesjonalisert i talentarbeidet, i motsetning til hvordan det var før da vår kjære eplebonde styrte rubbel og bit. Så det vi prøver nå, er å bygge et fundament i større grad.

Samtidig skal jeg ikke lyve og si at jeg ikke er bekymret. Men det jeg er mest bekymret for, er det åpenbare kommunikasjonsproblemet som klubben har. Og jeg er fortsatt bekymret over hvor lite profesjonalisert klubben fortsatt virker på toppen, spesielt med tanke på sportssjef og daglig leder.
Jeg forstår godt hva du sier, likevel. Til TA snakker Rønningen om disse merutgiftene så som høyere kvalitet på ernæring, reiseutgifter, unge spillere med prestasjonsrettede kontrakter spiller mer, ansettelsen av utvikler og toppspillerutvikler samt utvidelse av treningsrom. Men vedgår samtidig at det totalt er snakk om småsummer.

Det er opplagt at det er på inntektssiden det svikter - billett- og sponsorinntekter. At det er harde tider for bedrifter generelt sett er jeg innforstått med og dermed også evnen og viljen til store investeringer i sponsormarkedet. Paradokset er at bedriften Odd selv er ganske så topptung i den delen av virksomheten all den tid og stund følgende stillinger befinner seg på lønningslista - leder privatmarked, markedssjef, 2 salgssjefer, markedskonsulent og media/some/web-ansvarlig.

Og det gjør ikke saken bedre at klubbens spydspiss snart er et lag for kun spesielt interesserte.

Det er opplagt at det må tenkes langsiktig samtidig som grep utvilsomt må tas. En høyst vrien øvelse, men tross alt det man er ansatt og betalt for. Sånn sett lite tillitsvekkende at daglig leder stadig vekk dukker unna når det blåser på toppene.
Nettopp. Jeg mener også at klubben har gjort en tabbe med å dumpe billettprisene slik vi har gjort de siste åra. De som er på match nå, det er grunnfjellet. Det er stort sett de som møter opp uansett. Hadde billettene kostet det dobbelte, tror jeg fortsatt at vi hadde hatt et nokså likt oppmøte. Det som får flere folk på kamp, er det som skjer på banen. Jeg møter opp uansett om vi spiller i Eliteserien eller i 5. div. Og jeg liker også tankesettet til Paco. Jeg har ståltroa på at vi har masse godt i vente.

Men jeg skjønner også skepsisen til folk. Det tar lang tid å vinne folks tillit, og ditto kort tid å gruse den igjen. Jeg skjønner godt at hjemmematchen mot Haugesund på 16. mai skremte bort folk. Og til de som så 2-0 kampen mot Ham/Kam sist, jeg skjønner godt at dere duppet av i perioder. Men samtidig kan den manglende interessen knekke nakken på vår kjære fotballklubb.

Mindre folk på kamp betyr mindre sponsorpenger. Strømkrise og en verden i ubalanse betyr mindre sponsorpenger. Mindre sponsorpenger betyr mindre penger til sport. Mindre penger til sport betyr mindre penger på spillere. Mindre penger på spillere betyr dårligere spillere. Og sånn kunne jeg fortsatt. På den ene siden synes jeg at flere varsellamper blinker, men samtidig har jeg ståltro på at Paco blir en suksess om han får tilstrekkelig tid og ikke minst forutsetninger til å lykkes. Og jeg håper virkelig at han får disse forutsetningene, og så skal jeg heller være den første som rekker hånda i været hvis jeg tar feil.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

En grei prestasjon i dag, selv om vi kanskje var noe heldige. Haugesund hadde faktiske to hjemmeseiere på rad før denne. Selv om det er fryktelig irriterende å slippe inn på overtid av første og sekundet annen omgang sparker i gang.

Hvis Odd klarer å havne på 6. plass så vil det være meget sterkt med tanke på spillere vi har mistet gjennom sesongen. Kaasa, Josh og Tobias har reist og leverer varene der de er, og har ikke akkurat blitt erstattet på en optimale måte.

Begynner vi å få tilbake trua på Paco?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ja jeg har trua.
Dette året har jo vært merkelig og vanskelig for flere lag enn Odd. Det har vært klin umulig å tippe resultater i kamper, hele sesongen. Jeg tror neste år( første virkelige sesong etter covid) vil bli mere vanlig.
Nå på slutten av sesongen er det tydeligere hvem som er topp og bunn. Men i gruppa "midt på treet" hbor Odd ligger vinner alle over alle.
Paco må få enda litt tid på seg. Toppnivået til Odd er høyt.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Bjoro33 skrev: man okt 03, 2022 10:57 am Ja jeg har trua.
Dette året har jo vært merkelig og vanskelig for flere lag enn Odd. Det har vært klin umulig å tippe resultater i kamper, hele sesongen. Jeg tror neste år( første virkelige sesong etter covid) vil bli mere vanlig.
Nå på slutten av sesongen er det tydeligere hvem som er topp og bunn. Men i gruppa "midt på treet" hbor Odd ligger vinner alle over alle.
Paco må få enda litt tid på seg. Toppnivået til Odd er høyt.
Jeg mener også toppnivået bedres jevnt og trutt. Samtidig har Odd funnet ut hvordan laget forsvarer seg og at laget offensivt angriper mer samlet og ikke tømmer seg helt.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Odd sender utpå et sterkt lag mot Fløy i dag, men er ikke i nærheten. Helt krise det som leveres. Er dette året 2. laget rykker ned til 3. div?

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

5. plass 11.661.000
6. plass 11.165.000
7. plass 10.668.000
8. plass 10.172.000
9. plass 10.172.000
10. plass 10.172.000
11. plass 9.676.000
12. plass 9.676.000
13. plass 9.676.000
14. plass 9.179.000
15. plass 8.682.000
16. plass 8.682.000

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Når vi har friskt i minne hvordan økonomien i Odd er om dagen, så mener jeg det er ekstremt viktig å gå for seier i hver kamp fremover. Selv om dette eventuelt går på bekostning av å gi yngre spillere sjansen.

Champis

Legg inn av Champis »

Gunnar88 skrev: tir okt 04, 2022 8:53 am Når vi har friskt i minne hvordan økonomien i Odd er om dagen, så mener jeg det er ekstremt viktig å gå for seier i hver kamp fremover. Selv om dette eventuelt går på bekostning av å gi yngre spillere sjansen.

Det ligger ekstremt mye økonomi i å gi yngre spillere sjansen, så ikke ukritisk enig i den påstanden.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: man okt 03, 2022 6:33 pm Odd sender utpå et sterkt lag mot Fløy i dag, men er ikke i nærheten. Helt krise det som leveres. Er dette året 2. laget rykker ned til 3. div?
Nært halve laget hentet inn under Paco uten at jeg dermed makter å se det som et automatisk kvalitetsstempel...
Gjenspeiler det sportslige nivået i klubben pr dd - et A lag som snubler seg til poeng med grusom fotball mens B laget ikke makter det engang.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»