Odds Ballklubb

Svar
hgb

Re: Odds Ballklubb

Legg inn av hgb »

hgb skrev: tor jan 05, 2023 11:00 pm Jeg skreiv dette en gang i desember til en Molde-fan:

Veldig solid stopper på mange felter, god med ball, bra fart. Blir kanskje generelt litt mange farlige balltap og slikt, og det er nok mere duellsterke stoppere i ES, men jeg vil si han er temmelig høyt oppe på ES-skalaen for stoppere.

Kan legge til at han er veldig pasningssterk, og faktisk ganske ofte har kommet til gode innlegg med veggspill med Espen Ruud (og forsåvidt andre) på høyresida. Jeg ser vel på ham som bedre offensivt enn defensivt, men god der også. Blir et stort tap for Odd.
Så vidt jeg husker var han veldig bra i 2020 (da var han jo temmelig ung til å være stopper), men hadde en ganske svak sesong (sammen med mange i Odd) i 2021. Veldig god igjen i 2022.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Gunnar88 skrev: fre jan 06, 2023 9:43 am Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?
Skal jeg gjøre en kvalifisert gjetning:

8 mill er går inn i budsjettet og potten for forventede spillersalg og går inn i normal drift
1 mill går til nye plantekasser og poteter på et større område enn forrige sesong
1 mill går til utvidelse av mosefeltet Odd og Glimt åpnet i fjor. Nå blir det mose på en hel langside

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: fre jan 06, 2023 9:43 am Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?
Akkurat. Du skrev selv som svar til meg i går at "vi får trøste oss med vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger."
Hadde det enda vært så vel - jeg frykter sluket, at noen på Falkum sier simsalabim og borte. Som de har gjort i flere sesonger nå. Vil tro at jeg følger mer enn gjennomsnittlig med på hva som skjer i og rundt klubben,, men noe skikkelig svar på den økonomiske elendigheten kan jeg ikke se har kommet. Det vi blir servert er noen høyst runde betraktninger som slik jeg leser det er ment som tåkelegging. At Odd bla har en topptung markedsavdeling som leverer under pari feies under teppet, det vi hører derfra er at det jobbes og jobbes. Akkurat nå jobbes det med Nordre Falkum i følge Håndlykken.
En ting er i hvert fall sikkert - det er ikke spillerinvesteringer som har fått klubben i rød sone.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Ivan Mesik solgt fra Nordsjælland til Pescara, som vel spiller i Serie C.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

cpatton skrev: fre jan 06, 2023 11:26 am
Gunnar88 skrev: fre jan 06, 2023 9:43 am Spørsmålet nå er hvordan de 10 millionene skal disponeres. Hvor mye går rett i sluket og hvor mye kan reinvesteres?
Akkurat. Du skrev selv som svar til meg i går at "vi får trøste oss med vi får godt betalt, og at det gir Odd muligheter til å hente gode erstatninger."
Hadde det enda vært så vel - jeg frykter sluket, at noen på Falkum sier simsalabim og borte. Som de har gjort i flere sesonger nå. Vil tro at jeg følger mer enn gjennomsnittlig med på hva som skjer i og rundt klubben,, men noe skikkelig svar på den økonomiske elendigheten kan jeg ikke se har kommet. Det vi blir servert er noen høyst runde betraktninger som slik jeg leser det er ment som tåkelegging. At Odd bla har en topptung markedsavdeling som leverer under pari feies under teppet, det vi hører derfra er at det jobbes og jobbes. Akkurat nå jobbes det med Nordre Falkum i følge Håndlykken.
En ting er i hvert fall sikkert - det er ikke spillerinvesteringer som har fått klubben i rød sone.
Jeg også frykter at mye går i "sluket", selv om det er positivt på sin måte. Får Odd ut av rød sone, og økonomien stabiliseres. Det er vel ingen hemmelighet at mye av utgiftene tidligere år har vært knyttet til SA. Men dette er vel også bedret? De hadde et godt salg der i fjor til Steinar Moe Eiendom etter hva jeg husker.

Jeg tror et godt salg av Leo virkelig gjør at klubben kan hente solide erstattere. Vi bør vel også huske at Odd har gjorde noen dårlige signeringer som de fortsatt lider av. Tenker da først og fremst på Lekven og Flamur som var kostbare feilsteg.

Perkele

Legg inn av Perkele »

Han er en av verdens rikeste menn – nå går han inn som sponsor i Odd
https://www.ta.no/han-er-en-av-verdens- ... 50-1547648
Står ingenting om hvor mye det er snakk om, men veldig positivt å få med Ineos på laget.
De skal ha logoen på Nordre Falkum.

"Avtalen med Ineos er en av de større Skiensklubben nå gjør"
"Vi kan si det sånn at vi ser et visst potensial i årene framover her, ler Einar Håndlykken"

hgb

Legg inn av hgb »

Selvsagt ikke helt lett å si hvor mye det faktisk hadde å si, men miljøprofilen til Odd trekkes fram her.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Ser INEOS trekker fram Odd sitt engasjement for miljøet, noe som er en smule ironisk med tanke på at de selv ikke er best i klassen akkurat.. Vært noen uheldige saker rundt dem de siste årene. Man kan også lure på om sponsingen av Odd er et ledd i deres politikk om å framtre som mer bærekraftige enn de egentlig er ved å "låne" våres merkevare.

Samtidig er det interessant å følge trådens diskusjon rundt våre økonomiske prioriteringer. Flere gode poenger og stikkere her! Jeg vil også tillegge noen andre poenger.

For det første, er et stadig mer "døende" sponsormarked en utfordring. Før COVID hadde vi faktisk større sponsorinntekter enn Vålerenga, noe som i seg selv er ganske sensasjonelt. Pandemien har imidlertid begrenset flere av Odds samarbeidspartnere, noe som har sørget for mindre inntekter. Samtidig er avtalen med INEOS et steg i riktig retning.

En annen bekymring er hva som skjer på tribunen. I prinsippet er det egentlig latterlig billig å se på Odd. Egentlig litt for billig. Vi lever i en tid der stadig flere har tynnere lommebøker, og man må hele tiden være bevisste på å ikke prise seg ut av markedet. Samtidig sitter jeg igjen med en formening om at det er "for billig" å gå på kamp. Flesteparten av de samme som møter opp igjen og igjen og danner grunnfjellet i klubben tror jeg ville ha møtt opp hvis prisene fortsatt hadde vært på 2016-nivået (der jeg bestemt mener at det var dyrere å ta med familie på kamp). Samtidig er det ikke bare prisene som er utfordrende, for alt for mange velger fremdeles sofaen eller hytta. Vi er ett av lagene med størst nedgang i tilskuersnitt siden 2019, noe som først merkes ordentlig nå som koronastøtten er historie. I kampen mot Ham/Kam i høst var det så få på kamp at jeg tror Milan Jevtovic hadde hørt fisen jeg hadde sluppet på motsatt langside underveis i kampen. Da var det helt dødt, og det har det også vært flere kamper i høst. For hver hjemmekamp i fjor tapte vi penger, og det holder overhodet ikke i lengden. Og da må det kuttes andre steder.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Brodden skrev: søn jan 08, 2023 10:56 pm Ser INEOS trekker fram Odd sitt engasjement for miljøet, noe som er en smule ironisk med tanke på at de selv ikke er best i klassen akkurat.. Vært noen uheldige saker rundt dem de siste årene. Man kan også lure på om sponsingen av Odd er et ledd i deres politikk om å framtre som mer bærekraftige enn de egentlig er ved å "låne" våres merkevare.

Samtidig er det interessant å følge trådens diskusjon rundt våre økonomiske prioriteringer. Flere gode poenger og stikkere her! Jeg vil også tillegge noen andre poenger.

For det første, er et stadig mer "døende" sponsormarked en utfordring. Før COVID hadde vi faktisk større sponsorinntekter enn Vålerenga, noe som i seg selv er ganske sensasjonelt. Pandemien har imidlertid begrenset flere av Odds samarbeidspartnere, noe som har sørget for mindre inntekter. Samtidig er avtalen med INEOS et steg i riktig retning.

En annen bekymring er hva som skjer på tribunen. I prinsippet er det egentlig latterlig billig å se på Odd. Egentlig litt for billig. Vi lever i en tid der stadig flere har tynnere lommebøker, og man må hele tiden være bevisste på å ikke prise seg ut av markedet. Samtidig sitter jeg igjen med en formening om at det er "for billig" å gå på kamp. Flesteparten av de samme som møter opp igjen og igjen og danner grunnfjellet i klubben tror jeg ville ha møtt opp hvis prisene fortsatt hadde vært på 2016-nivået (der jeg bestemt mener at det var dyrere å ta med familie på kamp). Samtidig er det ikke bare prisene som er utfordrende, for alt for mange velger fremdeles sofaen eller hytta. Vi er ett av lagene med størst nedgang i tilskuersnitt siden 2019, noe som først merkes ordentlig nå som koronastøtten er historie. I kampen mot Ham/Kam i høst var det så få på kamp at jeg tror Milan Jevtovic hadde hørt fisen jeg hadde sluppet på motsatt langside underveis i kampen. Da var det helt dødt, og det har det også vært flere kamper i høst. For hver hjemmekamp i fjor tapte vi penger, og det holder overhodet ikke i lengden. Og da må det kuttes andre steder.
Bra jobbet og et skritt i en viktig og riktig retning at klubben begynner å få innpass i industrien på Herøya - all grunn til å berømme Håndlykken her.

Når det gjelder publikum så har vi jo debattert den biten tidligere, så jeg skal forsøke å unngå flest mulig repriser. Bare si at jeg forstår publikumssvikten - hadde jeg bodd rundt Skien hadde jeg med største selvfølgelighet tilhørt grunnfjellet, men i fjor hadde det jammen hangla. Ja, sesongen ble avsluttet med bravur og vi tikket inn til en flatterende 5 plass. Sagt vel vitende om Ivar Hoffs gamle utsagn om at en tabell aldri lyver.

Underveis i sesongen hadde lokalavisene jevnlig artikler med overskrifter som «dødt, grått og profilløst». Den slags fester seg jo der ute, men jeg mener det ble skrevet med rette og ga et sannferdig bilde av hva som skjedde på SA. Og at det er et viktig element i publikumssvikten eller sagt på en annen måte - hvor mange tilskuere alene trakk en Bentley, Frode, Fevang pluss pluss. Og hvor mye bedre gjorde de ikke medspillerne, laget... Den eneste som sto ut for den jevne publikummer i fjor var keeperen og hvem med alt fra middels interesse og litt oppover for et lag løser billett for å se en keeper rydde opp. Når han gjør det betyr det i praksis at laget er i trøbbel. Odd er også en bedrift i underholdningsbransjen.
Så forstår jeg selvsagt at når klubben tar sine veivalg så er de i høy grad bestemt av økonomi. Men da er det jo en tanke å offentlig være litt mer ærlig rundt dette ala forsøke å få med lokalbefolkningen på at nå skal det slås nedenfra og opp. I stedet for å late som alt er såre vel inntil bla rød sone sprekker i media. Og da også vrir man seg som en politiker som har fusket med bostedsadressen - det inngir ikke tillit der ute.

Jeg både håper og tror at Paco vil stable et dugelig lag på beina også i år, men er på sikt bekymret for en klubb med økonomi som fungerer som en sil. På kort tid har vi solgt Kaasa, Kitolano x 2, Lauritsen og Bjørtuft. Alle lokale og akkurat her leverer Odd til en blank sekser, men det sier seg selv at det ikke holder i lengden for en klubb å ale opp spillere for å holde hue over vannet.
Men for all del - jeg forstår dilemmaene klubbledelsen er stilt overfor.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Bjørtuft er på plass i Bodø. Odd Fan-TV melder at Molde ville gi opp mot 20 millioner for han, men at Odd av en eller annen grunn ikke ønsket å selge til de, og foretrekker et lavere bud fra Glimt.

Dette gir ingen mening og jeg forstår heller ikke hvorfor dette dukker opp.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Hvis dette hadde vært tilfellet, ville Krim-Jim Solbakken aldri akseptert det. Dette har jeg null tro på.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Hører for øvrig at Rossbach har takket nei til en allsvenskan-klubb, der han var forespeilet å være førstekeeper. Er nærmest en gåte hele situasjonen.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Brodden skrev: søn jan 08, 2023 10:56 pm En annen bekymring er hva som skjer på tribunen. I prinsippet er det egentlig latterlig billig å se på Odd. Egentlig litt for billig. Vi lever i en tid der stadig flere har tynnere lommebøker, og man må hele tiden være bevisste på å ikke prise seg ut av markedet. Samtidig sitter jeg igjen med en formening om at det er "for billig" å gå på kamp. Flesteparten av de samme som møter opp igjen og igjen og danner grunnfjellet i klubben tror jeg ville ha møtt opp hvis prisene fortsatt hadde vært på 2016-nivået (der jeg bestemt mener at det var dyrere å ta med familie på kamp). Samtidig er det ikke bare prisene som er utfordrende, for alt for mange velger fremdeles sofaen eller hytta. Vi er ett av lagene med størst nedgang i tilskuersnitt siden 2019, noe som først merkes ordentlig nå som koronastøtten er historie. I kampen mot Ham/Kam i høst var det så få på kamp at jeg tror Milan Jevtovic hadde hørt fisen jeg hadde sluppet på motsatt langside underveis i kampen. Da var det helt dødt, og det har det også vært flere kamper i høst. For hver hjemmekamp i fjor tapte vi penger, og det holder overhodet ikke i lengden. Og da må det kuttes andre steder.
Veit ikke hvor mange år supportere av andre lag har påpekt dette og flirt av Odd som tror at løsningen er å prise billetter så lavt at du devaluerer det å gå på kamp som produkt fordi det koster next to nothing.

Dummeste klubber kan gjøre er å gi bort og selge billetter så lavt at om det er meldt overskyet vær eller Tante Pose i digital remake er samme dag som kamp velger folk bort kampen pga man har jo ikke investert penger i liten eller ingen grad for å se Odd eller andre klubber som legger seg på samme linje.

Gratis og sterkt reduserte billettpriser burde være utelukkende forbeholdt lavinntekt familier og opplegg via Røde Kors eller lignende lokalt og barn i gruppe med idrettslaget og that's it.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Brodden skrev: man jan 09, 2023 11:37 am Hører for øvrig at Rossbach har takket nei til en allsvenskan-klubb, der han var forespeilet å være førstekeeper. Er nærmest en gåte hele situasjonen.
Det må jo si noe om at Rossbach er trygg på å bli ny førstekeeper når Leo selges. Har fra sikre kilder at Leo også selges til Glimt...

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Gunnar88 skrev: man jan 09, 2023 11:05 am Bjørtuft er på plass i Bodø. Odd Fan-TV melder at Molde ville gi opp mot 20 millioner for han, men at Odd av en eller annen grunn ikke ønsket å selge til de, og foretrekker et lavere bud fra Glimt.

Dette gir ingen mening og jeg forstår heller ikke hvorfor dette dukker opp.
God videresalgsklausul kalles det.

Glimt

Legg inn av Glimt »

Gunnar88 skrev: man jan 09, 2023 12:04 pm
Brodden skrev: man jan 09, 2023 11:37 am Hører for øvrig at Rossbach har takket nei til en allsvenskan-klubb, der han var forespeilet å være førstekeeper. Er nærmest en gåte hele situasjonen.
Det må jo si noe om at Rossbach er trygg på å bli ny førstekeeper når Leo selges. Har fra sikre kilder at Leo også selges til Glimt...
Hvor sikre er kildene dine? Sier de noe om når det evt vil skje?
Glimt har en Portugisisk keeper på prøvespill nå.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gunnar88 skrev: man jan 09, 2023 11:05 am Bjørtuft er på plass i Bodø. Odd Fan-TV melder at Molde ville gi opp mot 20 millioner for han, men at Odd av en eller annen grunn ikke ønsket å selge til de, og foretrekker et lavere bud fra Glimt.

Dette gir ingen mening og jeg forstår heller ikke hvorfor dette dukker opp.
Kan være snakk om x antall klausuler og diverse her.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Zanick skrev: man jan 09, 2023 1:39 pm Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.
Kommer helt an på ambisjonsnivået.
Skal han inn på det svenske landslaget MÅ han spille.
Det hjelper ikke med en feit kontrakt og benketilværelse i 3 år hos en "toppklubb" ute i Europa i så måte.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Zanick skrev: man jan 09, 2023 1:39 pm Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.
En keeper har en helt annen karrierelengde en utespillere og trenger ikke stresse med å komme seg ut. I Glimt blir han skolert på alt utenlandske klubber ser etter i en moderne keepere. Tålmodig og modig frispilling med beina, ansvar for bakrom bak ei høy backlinje etc. etc.

Tror en ung keeper gjør veldig lurt i å komme til Glimt isolert sett.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Nordlys skrev: man jan 09, 2023 2:06 pm
Zanick skrev: man jan 09, 2023 1:39 pm Litt rart om Wahlstedt ønsker seg til Glimt? Steg opp fra Odd absolutt, men skulle tro han ville utenlands. Går han til Glimt blir han fort "stuck" der i noen sesonger, sjeldent norske keepere selges og Glimt krever mye.

Keepere fra norsk fotball, rettere sagt.
En keeper har en helt annen karrierelengde en utespillere og trenger ikke stresse med å komme seg ut. I Glimt blir han skolert på alt utenlandske klubber ser etter i en moderne keepere. Tålmodig og modig frispilling med beina, ansvar for bakrom bak ei høy backlinje etc. etc.

Tror en ung keeper gjør veldig lurt i å komme til Glimt isolert sett.
For målvakter er vel et av områdene hvor vel Odd faktisk har evner til å utvikle spillere også, og tør påstå at man er på høyde med B/G der. Når det gjelder å utvikle spillere for utenlandske klubber har vel ikke det vært noe stor suksess heller, det er en grunn til at mange av de har kommet tilbake, da B/G er vel så mye systemet og treneren, som spillerne, ja det er gode spillere etter norske forhold, men B/G er ikke noe Ajax akkurat hva gjelder å utvikle talenter på løpende bånd som slår gjennom heller. I alle fall så langt, mulig det kan endre seg.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Nå har Odin signert.

Spørsmålet fremover blir om Odd klarer å beholde Leo og Jørgensen. Hvis en eller begge ryker så tror jeg det blir en tung sesong. Vi får håpe at et eventuelt salg av Leo gir mye penger i kassen slik at Odd kan hente solide forsterkninger.

hgb

Legg inn av hgb »

Jeg er mer bekymra for å miste Filip enn Leo, for å være ærlig.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

hgb skrev: man jan 09, 2023 8:56 pm Jeg er mer bekymra for å miste Filip enn Leo, for å være ærlig.
Det er absolutt jeg og. Filip er lagets absolutt beste spiller. Han har heldigvis kontrakt ut 24, så det blir absolutt ingen billig mann. Leo vokter buret for Sverige. Leder 1-0 så langt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

hgb skrev: man jan 09, 2023 8:56 pm Jeg er mer bekymra for å miste Filip enn Leo, for å være ærlig.
Enig, Odin er den jeg var minst bekymret for å miste av de tre, tror det blir en trist sesong for Odd sin del, etter at man fikk litt falskt håp på tampen av sesongen med litt sportslig opptur, om ikke forsterkninger kommer inn.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Aprilsnarr skrev: tir jan 10, 2023 5:41 pm Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart
Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: ons jan 11, 2023 10:50 am
Aprilsnarr skrev: tir jan 10, 2023 5:41 pm Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart
Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?
Rønningen sier klart og tydelig til Varden i går at salget av Bjørtuft ikke vil påvirke den økonomiske situasjonen i nevneverdig grad. Kun et virkemiddel for å få orden på situasjonen. De som er satt i rød sone må over tid kunne vise til varig pluss økonomi.
Det klarer jeg ikke å lese på annen måte enn at det er den daglige driften som gjelder og at om så Wahlstedt også nå blir solgt vil klubben fortsatt befinne seg under overvåkning. At man ikke kan drive å spise av lasset.
Er det noen her inne som har en viss oversikt over hvor dyp hengekøya på Falkum egentlig er? Greit at vi som er medlemmer mottar årsbudsjett, regnskap mm, men det bør man jo være revisor e.l. for å kunne gjøre seg skikkelig nytte av.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

cpatton skrev: ons jan 11, 2023 12:16 pm
Gunnar88 skrev: ons jan 11, 2023 10:50 am
Aprilsnarr skrev: tir jan 10, 2023 5:41 pm Så ikke alkurat lyst ut i fjor sommer heller med Tobias og Josh ut og begrenset med erstattere inn - ble heldigvis en fin høst.

Har foreløpig, basert på første år med paco og de grep som er gjort med stallen, full tiltro til at dette løser seg fint. Vært flere fine salg men nye spillere har tatt steg, vokst inn i roller, og gjort gode figurer. Flere med høy lønn uten å spille har dratt og tror Paco klarer lande en flott tropp før sesongstart
Det har du helt rett i. Men jeg er spent på om klubben er i en økonomisk situasjon til å hente spillere som kan erstatte de som selges på en ok måte. I dag ble Midtskogen presentert og jeg kjøper delvis argumentene til Paco om at han tilfører klubben noe vi ikke har. Spørsmålet er vel rett ut om han er god nok?
Rønningen sier klart og tydelig til Varden i går at salget av Bjørtuft ikke vil påvirke den økonomiske situasjonen i nevneverdig grad. Kun et virkemiddel for å få orden på situasjonen. De som er satt i rød sone må over tid kunne vise til varig pluss økonomi.
Det klarer jeg ikke å lese på annen måte enn at det er den daglige driften som gjelder og at om så Wahlstedt også nå blir solgt vil klubben fortsatt befinne seg under overvåkning. At man ikke kan drive å spise av lasset.
Er det noen her inne som har en viss oversikt over hvor dyp hengekøya på Falkum egentlig er? Greit at vi som er medlemmer mottar årsbudsjett, regnskap mm, men det bør man jo være revisor e.l. for å kunne gjøre seg skikkelig nytte av.
Jeg har forsøkt å følge økonomien tett over mange år, og som alle skjønner er det et sammensatt problem.

Egenkapitalen som ble bygd opp gjennom de gode sesongene er nok spist opp i sin helhet. Videre har Odd hatt massive utgifter med Skagerak Arena som har tatt mye penger gjennom mange år. Men ut i fra hva jeg har lest i mediene i de senere år, så har dette bedret seg samt at noe av gjelden er slettet i sin helhet. Jeg tror derfor situasjonen rundt SA er under god kontroll.

Men jeg antar at klubben ikke har tjent like mye på sponsorsiden og på tilskuersiden som tidligere var budsjettert inn eller som var planlagt, og at dette har kostet klubben flere millioner kroner har jeg ingen vansker med å skjønne.

Det har også vært noen signeringer som har vært dyre, som har kastet lite av seg. Både Flamur og Lekven har vært skrekkelige signeringer samt at sparkingen av Nornes trolig var en kostbar affære. I tillegg til ansettelsen av Paco.

Summen av dette tror jeg har snudd ting litt på hodet for klubben, men jeg antar at budsjettet for 2023 ser mer realistisk ut, og hvor det budsjetteres med overskudd. Et godt salg av Leo vil selvsagt bøte på veldig mye og dette vil selvsagt frigjøre midler. jeg kan ikke skjønne annet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»