USA

Svar
LANISTA

USA

Legg inn av LANISTA »

Jeg vil alltid ha et spesielt forhold til USA. Da jeg er født der.
Nå er dette landet, som i forrige århundret gjorde det så brilliant på alle fronter, i ferd med enten å eksplodere eller implodere.
Når jeg følger veien videre er jeg usikker på hva som vil skje. Ytterkantene får lov å styre media. USA er nå en karikatur av seg selv.
Hatet mellom sidene er så sterke. Fra ytterste rebulikanere til liberale demokrater, kan en knapt finne større forskjell hvor det enten endte i en revolusjon eller borgerkrig.
Appropos borgerkrig. Det er 160 år siden. Høres mye ut. Men er det egentlig så lenge siden? Historisk sett? Kan det hende at USA fortsatt ikke har tatt den utblåsningen en krig som dette krevde? At det faktisk fortsatt ligger frem i tid?
Jeg vil minne om at denne krigen var blodigere enn mange andre kriger. Teknologien om å avføre flere skudd var ny. Militær strategi var gammel. Møtet mellom disse ble uforglemmelig blodig.
Er vi der? At det fortsatt er uforglemmelig?
Jeg vet ikke. I Norge kan en fra SV og en fra Høyre sette seg ned og bli enige om grunnleggende prinsipper, relativt raskt.
Kan ytterpunktene i USA gjøre det samme? Overhodet ikke.
Jeg er for strengere straffer for vold i Norge. I USA er "life without parole" forholdsvis vanlig. Hvilke signaler sender man da til innsatte og folk flest? "Du skal hevnes til du dør."

Hele USA er bygd på omtrent null sikkerhetsnett og bare troen om at alle kan lykkes. En utdatert variant av demokrati. Folk flest blir ikke veldig rike. Og uten noen form for sikkerhetsnett, er det knapt noen tid til å filosifere over politiske systemer og spørsmål. Folk flest i USA har nok med å betale husleie eller lån. Ikke sitte å tenke.

Folk flest i USA vet at du kan bli drept av staten hvis du skyter noen. Eller bli sittende til du faktisk dør. De samme folkene vet også hvor enkelt man kan kan skaffe seg våpen.
I 1922 var USA noe man så opp til. Noe for fremtiden. Nå, hundre år senere - hva skjedde egentlig?

Ja, jeg var født der. Jeg har tjenestegjort for landet i tillegg.
Vil jeg bo der? Jeg har penger, så kanskje. Hvis jeg var blottet for empati, kunne jeg til og med hatt det fantastisk der.
En deilig blåmuggost er nydelig - spørsmålet er når du forlater den før den blir råtten.

Hva vil skje videre i USA? Og har egentlig landet tatt et skikkelig oppgjør med borgerkrigen? Det er ting jeg lurer på.

fazz

Legg inn av fazz »

Politikk i USA blant etablerte politikkere er ikke lenger politikk, det er lokaloppgjør i fotball på nivå med River Plate mot Bocca Juniors. Målet er ikke lenger å gjøre landet bedre, men heller å "vinne", koste hva det koste vil. Jeg hørte en gang en sammeligning som jeg tror det er mye sant i. "A republican would gladly eat a pile of shit, if he knew it would make a democrat throw up".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
Siden 50-tallet? Innlagt vann og avløp? Den største endringen er vel politikkere som Gaetz og Boebert
og Taylor Greene. Der det faktisk var mulig å jobbe sammen på kryss av de politiske linjene tidligere.
Sist redigert av fazz den fre jul 22, 2022 4:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
En god bidragsyter er jo kristenfundamentalisten Reagan, som fra 80-tallet utløste en religiøs galskap som peker frem mot dagens talibanisering av amerikansk høyreside.

Dette i tillegg til at landet virker ute av stand til å modernisere infrastrukturen, byråkratiet og politiske institusjoner. Legg til sterkt økende klasseskiller, uforsonlige politiske motsetninger og en våpenfetisj uten sidestykke, og man har egentlig alle ingrediensene i en dødelig cocktail.
Sist redigert av Folk_flesk den fre jul 22, 2022 5:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Number4

Legg inn av Number4 »

De forente stater er et vidunderlig land på godt og vondt. Selv regner jeg meg som heldig/priviligert som fikk sjansen til å ta min utdannelse der for senere å flytte tilbake og jobbe der gjennom mange år. Bare tilfeldigheter at jeg ikke ble igjen der. Det jeg savner mest fra den gang er bjørnene som tok seg til rette i swimmingpoolen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Folk_flesk skrev: fre jul 22, 2022 4:58 pm
Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
En god bidragsyter er jo kristenfundamentalisten Reagan, som fra 80-tallet utløste en religiøs galskap som peker frem mot dagens talibanisering av amerikansk høyreside.
Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fazz skrev: fre jul 22, 2022 4:51 pm
Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
Siden 50-tallet? Innlagt vann og avløp? Den største endringen er vel politikkere som Gaetz og Boebert
og Taylor Greene. Der det faktisk var mulig å jobbe sammen på kryss av de politiske linjene tidligere.
Tipper at Teksas-Jånny vil ha tilbake Jim Crow-lovene!

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

KongOlav2 skrev: fre jul 22, 2022 7:56 pm
fazz skrev: fre jul 22, 2022 4:51 pm
Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
Siden 50-tallet? Innlagt vann og avløp? Den største endringen er vel politikkere som Gaetz og Boebert
og Taylor Greene. Der det faktisk var mulig å jobbe sammen på kryss av de politiske linjene tidligere.
Tipper at Teksas-Jånny vil ha tilbake Jim Crow-lovene!
Ja, da blir det nok "fred og fordragelighet" vet du :)

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm
Folk_flesk skrev: fre jul 22, 2022 4:58 pm
Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
En god bidragsyter er jo kristenfundamentalisten Reagan, som fra 80-tallet utløste en religiøs galskap som peker frem mot dagens talibanisering av amerikansk høyreside.
Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
Reiser du langt nok vestover, vil du ende opp i østen. Det hørtes i det minste artig ut første gang jeg ble fortalt det. Er man konservativ nok er forskjellene mellom erkefiender som republikanere fra Texas og Taliban overraskende liten.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Men har USA egentlig gjort seg ferdig med borgerkrigen? Jeg spør fordi jeg er usikker.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

fazz skrev: fre jul 22, 2022 3:33 pm Politikk i USA blant etablerte politikkere er ikke lenger politikk, det er lokaloppgjør i fotball på nivå med River Plate mot Bocca Juniors. Målet er ikke lenger å gjøre landet bedre, men heller å "vinne", koste hva det koste vil. Jeg hørte en gang en sammeligning som jeg tror det er mye sant i. "A republican would gladly eat a pile of shit, if he knew it would make a democrat throw up".
De har vel for lengst sluttet å drive med politikk, de driver med en regelrett "pissing contest" og befolkningen er gisler i denne pissekonkurransen.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
Nyliberalismen.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Folk_flesk skrev: fre jul 22, 2022 4:58 pm

En god bidragsyter er jo kristenfundamentalisten Reagan, som fra 80-tallet utløste en religiøs galskap som peker frem mot dagens talibanisering av amerikansk høyreside.
Var Reagan en kristen fundamentalist eller var det heller det at han allierte seg med slike av rent taktiske grunner?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

USA har da alltid vært polarisert, og at de krangler høylytt med hverandre er på ingen måte noe nytt.

Det som er nytt, er at denne polariseringen nå går mer på partitilhørlighet enn før. Under borgerrettsbevegelsen for eksempel, var det både demokrater og republikanere som var for og i mot desegregering. Det var rett og slett flere liberale republikanere og konservative demokrater, enn nå, når disse nesten har forsvunnet helt. På denne måten har det blitt enklere å identifisere "fienden", noe som selvsagt har blitt enormt forsterket av sosiale medier.

Personlig mener jeg Barack Obama må ta noe av skylden også. Han var en ok president i sin første periode, men etter 2012, splittet han folket mer og mer gjennom identitetspolitikk som USA aldri har klart å komme seg ut av.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
Er det påbud om hijab, burka, steining, æresdrap, offentlige henrettelser av homser, pisking, flerkoneri, samt forbud mot alkohol, gambling og svinekjøtt på gang i USA?

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: lør jul 23, 2022 9:58 am
pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
Er det påbud om hijab, burka, steining, æresdrap, offentlige henrettelser av homser, pisking, flerkoneri, samt forbud mot alkohol, gambling og svinekjøtt på gang i USA?
Bare gi det litt tid. Forskjellen er at i alle andre land så beveger de seg virt fra denne ideologien, mens i USA så beveger de seg bakover igjen. Det er større sannsynlighet at homofili vil være ulovlig i USA om 30 år enn at det vil være ulovlig i Saudi Arabia.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

bundetrente skrev: lør jul 23, 2022 9:50 am Personlig mener jeg Barack Obama må ta noe av skylden også. Han var en ok president i sin første periode, men etter 2012, splittet han folket mer og mer gjennom identitetspolitikk som USA aldri har klart å komme seg ut av.
Hvilken politikk tanker du på? Altså hvilke lover, bestemmelser etc?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: lør jul 23, 2022 10:09 am Bare gi det litt tid. Forskjellen er at i alle andre land så beveger de seg virt fra denne ideologien, mens i USA så beveger de seg bakover igjen. Det er større sannsynlighet at homofili vil være ulovlig i USA om 30 år enn at det vil være ulovlig i Saudi Arabia.
Homofili er en dødssynd i islam og vil alltid være ulovlig i muslimske land. Hva baserer du en forventning om at det vil kunne bli ulovlig i USA på, at det blir stadig flere katolikker der som følge av Sør-Amerikansk innvandring?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Texas_John skrev: lør jul 23, 2022 9:58 am
pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
Er det påbud om hijab, burka, steining, æresdrap, offentlige henrettelser av homser, pisking, flerkoneri, samt forbud mot alkohol, gambling og svinekjøtt på gang i USA?
Republikkanerne prøver i hvertfall.

https://www.insider.com/north-carolina- ... ine-2022-7

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: lør jul 23, 2022 10:18 am Republikkanerne prøver i hvertfall.

https://www.insider.com/north-carolina- ... ine-2022-7
På hvilken måte er sterkere rettigheter for fosteret noe som minner om islamsk ideologi?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

LANISTA skrev: lør jul 23, 2022 7:55 am Men har USA egentlig gjort seg ferdig med borgerkrigen? Jeg spør fordi jeg er usikker.
Det korte svaret er nei.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Texas_John skrev: lør jul 23, 2022 9:58 am
pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
Er det påbud om hijab, burka, steining, æresdrap, offentlige henrettelser av homser, pisking, flerkoneri, samt forbud mot alkohol, gambling og svinekjøtt på gang i USA?
Er det bare dette som teller for deg? Hva med retten til selvbestemt abort? Altfor mange gamle gubber i styre og stell i USA som lengter seg et par hundre år tilbake..

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: lør jul 23, 2022 10:16 am
fazz skrev: lør jul 23, 2022 10:09 am Bare gi det litt tid. Forskjellen er at i alle andre land så beveger de seg virt fra denne ideologien, mens i USA så beveger de seg bakover igjen. Det er større sannsynlighet at homofili vil være ulovlig i USA om 30 år enn at det vil være ulovlig i Saudi Arabia.
Homofili er en dødssynd i islam og vil alltid være ulovlig i muslimske land. Hva baserer du en forventning om at det vil kunne bli ulovlig i USA på, at det blir stadig flere katolikker der som følge av Sør-Amerikansk innvandring?
Tja, det er jo allerede snakk om å reversere muligheten for homofile til å gifte seg allerede til neste år blant republikanerne. Er vel ikke de Sør-Amerikanske politikerne der som er verst. Er bare to døgn siden 157 republikanere stemte i mot en lov som beskytter blant annet homofili giftemål. Selv i Latin-Amerika går de fremover, blant annet så er abort nå lov i hele Mexico.

fazz

Legg inn av fazz »

pfrog567 skrev: lør jul 23, 2022 10:50 am
Texas_John skrev: lør jul 23, 2022 9:58 am
pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
Er det påbud om hijab, burka, steining, æresdrap, offentlige henrettelser av homser, pisking, flerkoneri, samt forbud mot alkohol, gambling og svinekjøtt på gang i USA?
Er det bare dette som teller for deg? Hva med retten til selvbestemt abort? Altfor mange gamle gubber i styre og stell i USA som lengter seg et par hundre år tilbake..
Dette er modus operandi for Texas_John, for å få USA til å fremstå i ett spiselig lys, sammenlign med det verste av det verste blant andre regimer som man aldri i verden ville ha sammenlignet med om noe annet.

William_S

Legg inn av William_S »

Tja mye av problemet er jo Trump som helt åpenbart mener at demokratiet ikke er så viktig (ja sleng på en del andre i GOP som Ted Cruz +++++) Han synes det var bedre å sleike rompa til Putin , Xi og co enn å gjøre det som var best for USAs interesser. 6/1-2021 vil for alltid være en skamplett i amerikansk historie. Det er jaggu godt gjort å ha en president som ble to og ikke bare en gang stilt for riksrett.

Corvus

Legg inn av Corvus »

pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm
Folk_flesk skrev: fre jul 22, 2022 4:58 pm
Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:00 pm Rart med det. Hva er den største forandringen i USA siden 50-tallet som kan tilsi en slik negativ endring ?
En god bidragsyter er jo kristenfundamentalisten Reagan, som fra 80-tallet utløste en religiøs galskap som peker frem mot dagens talibanisering av amerikansk høyreside.
Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
På den andre siden har man ytre venstre, som vil liberalisere alt, med de skrekkelige konsekvenser det får.
Hjemløshet, kriminalitet, narkosalg osv. Oppskriften på å ødelegge landet totalt. Heldigvis tar befolkningen til vettet og går mot slike demokrater.

fazz

Legg inn av fazz »

Corvus skrev: lør jul 23, 2022 11:08 am
pfrog567 skrev: fre jul 22, 2022 7:50 pm
Folk_flesk skrev: fre jul 22, 2022 4:58 pm

En god bidragsyter er jo kristenfundamentalisten Reagan, som fra 80-tallet utløste en religiøs galskap som peker frem mot dagens talibanisering av amerikansk høyreside.
Nettopp. De vil visst ha USA likedan som et muslimsk land. Og det er faktisk enkelte nordmenn som synes dèt er stas..
På den andre siden har man ytre venstre, som vil liberalisere alt, med de skrekkelige konsekvenser det får.
Hjemløshet, kriminalitet, narkosalg osv. Oppskriften på å ødelegge landet totalt. Heldigvis tar befolkningen til vettet og går mot slike demokrater.
Det er vel svært lite sannsynlig at ytre venstre får noe som helst gjennomslag i noe vestlig land lenger. Hva er ytre venstre i denne forbindelsen egentlig? Kommunistene? Sosialistene? Det er vel ikke akkurat full liberalisering som har stått på plakaten hos dem? I amerikansk politikk så er det vel Bernie Sanders som er den mest venstreorienterte politikeren, og han ønsker den "skandinaviske modellen". Skikkelig ekstremist der altså.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: lør jul 23, 2022 10:53 am Tja, det er jo allerede snakk om å reversere muligheten for homofile til å gifte seg allerede til neste år blant republikanerne. Er vel ikke de Sør-Amerikanske politikerne der som er verst. Er bare to døgn siden 157 republikanere stemte i mot en lov som beskytter blant annet homofili giftemål. Selv i Latin-Amerika går de fremover, blant annet så er abort nå lov i hele Mexico.
Du må prøve å se ting i en litt større sammenheng. Har du feks noen gang reflektert over hva som egentlig er formålet med at staten i det hele tatt skal ha en ordning kalt ekteskap?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

pfrog567 skrev: lør jul 23, 2022 10:50 am Er det bare dette som teller for deg? Hva med retten til selvbestemt abort? Altfor mange gamle gubber i styre og stell i USA som lengter seg et par hundre år tilbake..
Kanskje du skulle begynne å være litt takknemlig for alt det positive «gamle hvite menn» har gjort for deg, det er vel stort sett utelukkende disse som har bidratt til at du lever et liv som er bedre og mer komfortabelt enn 99,999% av alle mennesker som noen gang har levd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»