Opptakssystemet til høyere utdanning

Svar
William_S

Opptakssystemet til høyere utdanning

Legg inn av William_S »

Et utvalg er satt ned som skal se på dette og skal levere en utredning før 1 desember i år. Den norske gjennomsnittstudenten er i dag 27 år gammel, hvilket vil si at det er mange som drar opp dette snittet. Samtidig så er det ikke helt til å komme fra at rent karakterbasert inntak er det mest rettferdige. Jeg er litt delt i spørsmålet. På en side er det uheldig at mange tar opp fag i flere år for å komme inn på feks medisin og psykolgi, mens på den annen side så er det uheldig at valg man gjør som 16-18 år skal definere hva man evt skal komme inn på i all fremtid. Vi vet feks at i realfag er det mye snakk om modning for å forstå stoffet og det kan ta noen år etter at man har fylt 18 før denne modningen er helt på plass. For de av dere som har tatt R2 matte på vgs så vet dere det at den ikke er særlig enkel.

Intervjuer for å komme inn på medisin etc vil iallefall ikke gi noe mer objektivt grunnlag vil jeg tro, men det er klart det er noe fundamentalt galt når man knapt slipper inn på studiet med en enslig 5er. Så mitt forslag er vel egentlig at man reduserer antall alderspoeng noe og kanskje lar resten være som det er evt har opptaksprøver til de langvarige profesjonsstudiene i helsefag, en del utenlandske læresteder i medisin feks har dette. Og ja så har UiS ytret et ønske om å opprette et femte medisinstudie her i Norge, Norge utdanner bare omlag ca halvparten av legene selv, så det å opprette flere studieplasser bør også være en slags medisin mot dette karakterjaget. Hva synes dere? Karakterjaget er uansett ikke veldig sunt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... d-systemet

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:04 am Et utvalg er satt ned som skal se på dette og skal levere en utredning før 1 desember i år. Den norske gjennomsnittstudenten er i dag 27 år gammel, hvilket vil si at det er mange som drar opp dette snittet. Samtidig så er det ikke helt til å komme fra at rent karakterbasert inntak er det mest rettferdige. Jeg er litt delt i spørsmålet. På en side er det uheldig at mange tar opp fag i flere år for å komme inn på feks medisin og psykolgi, mens på den annen side så er det uheldig at valg man gjør som 16-18 år skal definere hva man evt skal komme inn på i all fremtid. Vi vet feks at i realfag er det mye snakk om modning for å forstå stoffet og det kan ta noen år etter at man har fylt 18 før denne modningen er helt på plass. For de av dere som har tatt R2 matte på vgs så vet dere det at den ikke er særlig enkel.

Intervjuer for å komme inn på medisin etc vil iallefall ikke gi noe mer objektivt grunnlag vil jeg tro, men det er klart det er noe fundamentalt galt når man knapt slipper inn på studiet med en enslig 5er. Så mitt forslag er vel egentlig at man reduserer antall alderspoeng noe og kanskje lar resten være som det er evt har opptaksprøver til de langvarige profesjonsstudiene i helsefag, en del utenlandske læresteder i medisin feks har dette. Og ja så har UiS ytret et ønske om å opprette et femte medisinstudie her i Norge, Norge utdanner bare omlag ca halvparten av legene selv, så det å opprette flere studieplasser bør også være en slags medisin mot dette karakterjaget. Hva synes dere? Karakterjaget er uansett ikke veldig sunt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... d-systemet
De kan utmerket fjerne alderspoeng for min del, men de aller fleste alternativer til standpunktkarakterer fra videregående er dårligere eller markant dårligere. Det bør iallfall holde seg laaaaaaaaaaaaaangt unna amerikanske praksiser som intervjuet, essays og anbefalingsbrev. Opptaksprøver kan fungere om de organiseres rett og man klarer å gjøre dem objektive, men bør helst være i et begrenset omfang. Både eksamener og opptaksprøver er prestasjoner på enkeltdager eller et mindre antall dager. Det bør umulig vektes like høyt som jevnt arbeid over 3 år på videregående.

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 9:07 am
William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:04 am Et utvalg er satt ned som skal se på dette og skal levere en utredning før 1 desember i år. Den norske gjennomsnittstudenten er i dag 27 år gammel, hvilket vil si at det er mange som drar opp dette snittet. Samtidig så er det ikke helt til å komme fra at rent karakterbasert inntak er det mest rettferdige. Jeg er litt delt i spørsmålet. På en side er det uheldig at mange tar opp fag i flere år for å komme inn på feks medisin og psykolgi, mens på den annen side så er det uheldig at valg man gjør som 16-18 år skal definere hva man evt skal komme inn på i all fremtid. Vi vet feks at i realfag er det mye snakk om modning for å forstå stoffet og det kan ta noen år etter at man har fylt 18 før denne modningen er helt på plass. For de av dere som har tatt R2 matte på vgs så vet dere det at den ikke er særlig enkel.

Intervjuer for å komme inn på medisin etc vil iallefall ikke gi noe mer objektivt grunnlag vil jeg tro, men det er klart det er noe fundamentalt galt når man knapt slipper inn på studiet med en enslig 5er. Så mitt forslag er vel egentlig at man reduserer antall alderspoeng noe og kanskje lar resten være som det er evt har opptaksprøver til de langvarige profesjonsstudiene i helsefag, en del utenlandske læresteder i medisin feks har dette. Og ja så har UiS ytret et ønske om å opprette et femte medisinstudie her i Norge, Norge utdanner bare omlag ca halvparten av legene selv, så det å opprette flere studieplasser bør også være en slags medisin mot dette karakterjaget. Hva synes dere? Karakterjaget er uansett ikke veldig sunt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... d-systemet
De kan utmerket fjerne alderspoeng for min del, men de aller fleste alternativer til standpunktkarakterer fra videregående er dårligere eller markant dårligere. Det bør iallfall holde seg laaaaaaaaaaaaaangt unna amerikanske praksiser som intervjuet, essays og anbefalingsbrev. Opptaksprøver kan fungere om de organiseres rett og man klarer å gjøre dem objektive, men bør helst være i et begrenset omfang. Både eksamener og opptaksprøver er prestasjoner på enkeltdager eller et mindre antall dager. Det bør umulig vektes like høyt som jevnt arbeid over 3 år på videregående.
ja det er jeg enig i. Det gjør også opptakssystemet mer byråkratisk enn det som strengt tatt er nødvendig. Man tror kanskje at denne type seleksjon som intervjuer kanskje luker ut de som er uegnede som leger, men i det norske systemet har man løpende og særskilt skikkethetsvurdering. Den løpende foregår under hele studiet og blir det en tvilsmelding på en student settes det gang en prossess som i verste fall kan føre til utestengelse av studenten i inntil 5 år. Dette er den særskilte skikkethetsvurderingen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:14 am a det er jeg enig i. Det gjør også opptakssystemet mer byråkratisk enn det som strengt tatt er nødvendig. Man tror kanskje at denne type seleksjon som intervjuer kanskje luker ut de som er uegnede som leger, men i det norske systemet har man løpende og særskilt skikkethetsvurdering. Den løpende foregår under hele studiet og blir det en tvilsmelding på en student settes det gang en prossess som i verste fall kan føre til utestengelse av studenten i inntil 5 år. Dette er den særskilte skikkethetsvurderingen.
Kjenner egentlig jeg er lei av disse potensielle legestudentene. Det er alltid disse det er gnål om hver gang en diskusjon som dette settes i gang i media. Det er et bittelite fåtall på kanskje noen titalls eller et lavt tresifret antall hvert år som kommer opp i denne situasjonen. Har blitt enda verre nå etter corona etter som to (eller tre) kull på rappen slapp eksamener og dermed fikk bedre karaktersnitt. Og da kommer maset om opptaksprøver og andre alternative metoder for opptak, siden de er helt himla bestemt på å bli leger, intet annet er et alternativ og de må bruke 10+ år på å oppfylle drømmen.

Ang høyere utdanning er jeg mer opptatt av andre ting. F.eks få flere dyktige folk inn på lærer og sykepleiestudier, og hvordan vi kan oppnå dette.

PS: Jeg synes det er høyst merkelig at de ikke sa ja til et nytt medisinstudie i Stavanger. Dette synes jeg nesten burde vært en selvfølgelighet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg er helt sikker på at det er mange som hadde blitt utmerket leger med normalt gode karakter og at det kanskje er skadelig at studier får for mange som er for like både når det kommer til bakgrunn og mennesketype. Dog er det vanskelig å gjøre det på en rettferdig måte, for begynner man med kvoter av elever som kommer inn via intervju f.eks blir det fort første og andrerangs utdanning.

Men noe man kan gjøre er i det minste å få langt flere studieplasser for utdanninger som er attraktive og som i tillegg vi har et stort behov for. Både leger og psykologer kommer definitivt inn under dette. Da vil det gjøre at minst de i øverste sjikt av normalkarakter vil kunne komme inn.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Litt usikker på hvordan Norge har satt seg selv i en situasjon der halvparten av legene utdannes i utlandet, men det er åpenbart at det er altfor få studieplasser i Norge iallefall. Norge importer også en haug leger fra utlandet. Men f.eks. Danmark er "selvforsynt" på leger som har studert i Danmark. Så det er neppe et problem som er uoverkommelig. Bare lurer litt på hvordan Norge har havnet i denne situasjonen uten å gjøre en dritt med det før helt i de siste årene, da et utvalg har konkludert med at antall studieplasser i Norge må økes dramatisk (fordobles?)

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 9:24 am
William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:14 am a det er jeg enig i. Det gjør også opptakssystemet mer byråkratisk enn det som strengt tatt er nødvendig. Man tror kanskje at denne type seleksjon som intervjuer kanskje luker ut de som er uegnede som leger, men i det norske systemet har man løpende og særskilt skikkethetsvurdering. Den løpende foregår under hele studiet og blir det en tvilsmelding på en student settes det gang en prossess som i verste fall kan føre til utestengelse av studenten i inntil 5 år. Dette er den særskilte skikkethetsvurderingen.
Kjenner egentlig jeg er lei av disse potensielle legestudentene. Det er alltid disse det er gnål om hver gang en diskusjon som dette settes i gang i media. Det er et bittelite fåtall på kanskje noen titalls eller et lavt tresifret antall hvert år som kommer opp i denne situasjonen. Har blitt enda verre nå etter corona etter som to (eller tre) kull på rappen slapp eksamener og dermed fikk bedre karaktersnitt. Og da kommer maset om opptaksprøver og andre alternative metoder for opptak, siden de er helt himla bestemt på å bli leger, intet annet er et alternativ og de må bruke 10+ år på å oppfylle drømmen.

Ang høyere utdanning er jeg mer opptatt av andre ting. F.eks få flere dyktige folk inn på lærer og sykepleiestudier, og hvordan vi kan oppnå dette.

PS: Jeg synes det er høyst merkelig at de ikke sa ja til et nytt medisinstudie i Stavanger. Dette synes jeg nesten burde vært en selvfølgelighet.
JA det er sant, men det er klart at et nytt opptakssystem vil nok gjelde alle studier, ikke bare disse prestisjestudiene. Men at det er de det er mest snakk om er jo ikke så rart heller mtp poengkravet bare har gått opp opp og opp. Uansett så er det ikke så rart at relativt få søker seg til sykepleieutdanningen, det er et yrke med mye belastning og relativt sett lav lønn. Da tar mange heller en 8-16 jobb som en ingeniør innafor et eller annet og kan tjene opp mot 8-900k i løpet av få år fremfor å bli sykepleier som innebærer jobb kveld, natt, helg og høytid.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:32 am JA det er sant, men det er klart at et nytt opptakssystem vil nok gjelde alle studier, ikke bare disse prestisjestudiene. Men at det er de det er mest snakk om er jo ikke så rart heller mtp poengkravet bare har gått opp opp og opp. Uansett så er det ikke så rart at relativt få søker seg til sykepleieutdanningen, det er et yrke med mye belastning og relativt sett lav lønn. Da tar mange heller en 8-16 jobb som en ingeniør innafor et eller annet og kan tjene opp mot 8-900k i løpet av få år fremfor å bli sykepleier som innebærer jobb kveld, natt, helg og høytid.
Tror ikke mange står og velger mellom ingeniør og sykepleie. Det er heller antall studieplasser innen SV- og HF-fagene jeg til en viss grad vil til livs. Her kunne det nok meget fint vært kuttet i studieplasser uten at det fikk særlige konsekvenser, og med det mål å sluse flere inn mot lærere og sykepleie. Det er vel også blitt veldig mange økonomstudenter i Norge de siste 10-15 årene. Trenger man alle?

Når det er sagt, mener jeg også at spesielt sykepleiere fortjener et visst lønnsløft.

William_S

Legg inn av William_S »

Folk_flesk skrev: tir jul 26, 2022 9:31 am Litt usikker på hvordan Norge har satt seg selv i en situasjon der halvparten av legene utdannes i utlandet, men det er åpenbart at det er altfor få studieplasser i Norge iallefall. Norge importer også en haug leger fra utlandet. Men f.eks. Danmark er "selvforsynt" på leger som har studert i Danmark. Så det er neppe et problem som er uoverkommelig. Bare lurer litt på hvordan Norge har havnet i denne situasjonen uten å gjøre en dritt med det før helt i de siste årene, da et utvalg har konkludert med at antall studieplasser i Norge må økes dramatisk (fordobles?)
Nå har jo Ola Borten Moe satt foten ned for en femte medisinutdanning i Stavanger og denne fordoblingen skal da visst komme hos de allerede eksisterende utdanningsstedene. Det er jo et lite mysterium hvordan de skal få til det, men nei de fire eksisterende institusjonene har gått hardt ut mot det. Ikke snakk om at de vil ha mer konkurranse. Samme greia med jussutdanningene, de tre (UiO, UiB og UiT) gikk også hardt ut mot at flere skulle få gradsrett til mastergraden i rettsvitenskap... Egentlig handlet alle argumentene om å beskytte seg selv.

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 9:39 am
William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:32 am JA det er sant, men det er klart at et nytt opptakssystem vil nok gjelde alle studier, ikke bare disse prestisjestudiene. Men at det er de det er mest snakk om er jo ikke så rart heller mtp poengkravet bare har gått opp opp og opp. Uansett så er det ikke så rart at relativt få søker seg til sykepleieutdanningen, det er et yrke med mye belastning og relativt sett lav lønn. Da tar mange heller en 8-16 jobb som en ingeniør innafor et eller annet og kan tjene opp mot 8-900k i løpet av få år fremfor å bli sykepleier som innebærer jobb kveld, natt, helg og høytid.
Tror ikke mange står og velger mellom ingeniør og sykepleie. Det er heller antall studieplasser innen SV- og HF-fagene jeg til en viss grad vil til livs. Her kunne det nok meget fint vært kuttet i studieplasser uten at det fikk særlige konsekvenser, og med det mål å sluse flere inn mot lærere og sykepleie. Det er vel også blitt veldig mange økonomstudenter i Norge de siste 10-15 årene. Trenger man alle?

Når det er sagt, mener jeg også at spesielt sykepleiere fortjener et visst lønnsløft.
Mye av dette skyldes dels finanseringssystemet. Økonomi, SV og HF fag er billige studieplasser. Alt en økonomistudent trenger er en leseplass Utdanningsinstitusjoner blir belønna for antall studiepoeng de klarer å produsere i resultatkomponenten. Dette er en slags forenklet forklaring av det dog da det er mange andre parametre i den resultatpotten enn dette. Da lønner det seg for dem å kverne mange gjennom denne type fag.Og det er heller ikke fryktelig dyrt å bygge opp et visst fagmiljø innenfor økonomi heller som trengs for å drifte iallefall et bachelorløp.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:41 am
Mye av dette skyldes dels finanseringssystemet. Økonomi, SV og HF fag er billige studieplasser. Alt en økonomistudent trenger er en leseplass Utdanningsinstitusjoner blir belønna for antall studiepoeng de klarer å produsere. Da lønner det seg for dem å kverne mange gjennom denne type fag.
Og at det ikke virker som det er særlig sentral styring på totalt antall studenter innen ulike fagretninger? Hvert universitet og hver høyskole søker vel selv midler til oppretting av x antall studieplasser innen nye studier, og tar lite hensyn til annet enn egen institusjon. Dette kan føre til at det blir mange dyktige ungdommer som studerer fagretninger og ender opp i yrker som samfunnet har bare moderat bruk for, mens det blir langt færre dyktige folk til viktigere yrker som sykepleier og lærer. Borten Moe burde være mer opptatt av dette fremfor å kutte i bygging av nye universitetsbygg og slakte Forskningsrådet. Men kan vel sannsynligvis ikke forvente mer fra den kanten..............

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 9:07 am De kan utmerket fjerne alderspoeng for min del, men de aller fleste alternativer til standpunktkarakterer fra videregående er dårligere eller markant dårligere. Det bør iallfall holde seg laaaaaaaaaaaaaangt unna amerikanske praksiser som intervjuet, essays og anbefalingsbrev. Opptaksprøver kan fungere om de organiseres rett og man klarer å gjøre dem objektive, men bør helst være i et begrenset omfang. Både eksamener og opptaksprøver er prestasjoner på enkeltdager eller et mindre antall dager. Det bør umulig vektes like høyt som jevnt arbeid over 3 år på videregående.
En relativt enkel quick-fix er å begrense antall plasser hvor alderspoeng kan benyttes.

Og jeg er helt enig med deg i om at praksiser med intervjuer, essays og anbefalingsbrev og liknende er langt fra noe man ønsker. Det er å åpne døren for nepotisme og svært subjektive opptak. Kjenner pappa rektor? Gratulerer med studieplassen selv om du bare har 4.0 i snitt.

Langsiktig bør man tilrettelegge for flere studieplasser på populære studier. I hvertfall hvis populariteten vedvarer og ikke er et tilfeldig avvik et år eller to.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 10:38 am Og jeg er helt enig med deg i om at praksiser med intervjuer, essays og anbefalingsbrev og liknende er langt fra noe man ønsker. Det er å åpne døren for nepotisme og svært subjektive opptak. Kjenner pappa rektor? Gratulerer med studieplassen selv om du bare har 4.0 i snitt.

Langsiktig bør man tilrettelegge for flere studieplasser på populære studier. I hvertfall hvis populariteten vedvarer og ikke er et tilfeldig avvik et år eller to.
Populære studier man faktisk trenger flere av. Økonomistudiene er vel populære, men vi er vel i ferd med å få et kraftig overskudd av økonomer etter hvert.

Det mest meningsløse må vel nesten være essays. Helt absurd praksis i mine øyne. Hvordan ville det gjort meg til en bedre siv.ing at jeg var i stand til å skrive et essay/en motivasjonstekst for å komme inn på det aktuelle studiet. Måtte vel nesten kun vært aktuelt som opptak for forfatterstudier eller noe i den retning.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 10:41 am
Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 10:38 am Og jeg er helt enig med deg i om at praksiser med intervjuer, essays og anbefalingsbrev og liknende er langt fra noe man ønsker. Det er å åpne døren for nepotisme og svært subjektive opptak. Kjenner pappa rektor? Gratulerer med studieplassen selv om du bare har 4.0 i snitt.

Langsiktig bør man tilrettelegge for flere studieplasser på populære studier. I hvertfall hvis populariteten vedvarer og ikke er et tilfeldig avvik et år eller to.
Populære studier man faktisk trenger flere av. Økonomistudiene er vel populære, men vi er vel i ferd med å få et kraftig overskudd av økonomer etter hvert.

Det mest meningsløse må vel nesten være essays. Helt absurd praksis i mine øyne. Hvordan ville det gjort meg til en bedre siv.ing at jeg var i stand til å skrive et essay/en motivasjonstekst for å komme inn på det aktuelle studiet. Måtte vel nesten kun vært aktuelt som opptak for forfatterstudier eller noe i den retning.
Min oppfattning er at essays og slikt eksisterer for at de skal kulle vise til "noe" som kvalifiserer vedkommende bedre enn en annen når de egentlig velger kandidaten basert på hvor mye pappa donerte til skolen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 10:44 am Min oppfattning er at essays og slikt eksisterer for at de skal kulle vise til "noe" som kvalifiserer vedkommende bedre enn en annen når de egentlig velger kandidaten basert på hvor mye pappa donerte til skolen.
Noe ironisk at amerikanerne, som i utgangspunktet ikke liker byråkrati, bruker et slikt sammensurium av faktorer for å vurdere opptak til høyere studier. Må jo føre til jævlig mye papirarbeid og vanskelige vurderinger når karakterer, standardiserte tester, essays, anbefalingsbrev, etc., skal vurderes mot hverandre.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 10:48 am
Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 10:44 am Min oppfattning er at essays og slikt eksisterer for at de skal kulle vise til "noe" som kvalifiserer vedkommende bedre enn en annen når de egentlig velger kandidaten basert på hvor mye pappa donerte til skolen.
Noe ironisk at amerikanerne, som i utgangspunktet ikke liker byråkrati, bruker et slikt sammensurium av faktorer for å vurdere opptak til høyere studier. Må jo føre til jævlig mye papirarbeid og vanskelige vurderinger når karakterer, standardiserte tester, essays, anbefalingsbrev, etc., skal vurderes mot hverandre.
Det er det da mange utdanninger i Norge som også har motivasjonsbrev som krav.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Texas_John skrev: tir jul 26, 2022 10:52 am Det er det da mange utdanninger i Norge som også har motivasjonsbrev som krav.
Da kan du sikkert nevne noen av disse.......

De eneste jeg vet om med noen annet enn "vanlig" opptak i Norge er innen kunst og musikk. Samt arkitektur i Oslo.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 10:57 am
Texas_John skrev: tir jul 26, 2022 10:52 am Det er det da mange utdanninger i Norge som også har motivasjonsbrev som krav.
Da kan du sikkert nevne noen av disse.......

De eneste jeg vet om med noen annet enn "vanlig" opptak i Norge er innen kunst og musikk. Samt arkitektur i Oslo.
Menneskerettigheter på UiO hadde dette tidligere i hvert fall. Vet ikke hvordan det ble vektet opp mot de andre kravene da.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 10:48 am
Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 10:44 am Min oppfattning er at essays og slikt eksisterer for at de skal kulle vise til "noe" som kvalifiserer vedkommende bedre enn en annen når de egentlig velger kandidaten basert på hvor mye pappa donerte til skolen.
Noe ironisk at amerikanerne, som i utgangspunktet ikke liker byråkrati, bruker et slikt sammensurium av faktorer for å vurdere opptak til høyere studier. Må jo føre til jævlig mye papirarbeid og vanskelige vurderinger når karakterer, standardiserte tester, essays, anbefalingsbrev, etc., skal vurderes mot hverandre.
Synes egentlig det er enda mer ironisk at et land som jabber såpass mye om "opportunities" legger opp så mye av utdanningssystemet sitt etter reprodusering av eliter. Hadde ikke far ordnet alt fra starten av når det gjelder utdanning så hadde verden kanskje sluppet å forholde seg til slike døgenikter som George W. og Trump.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Folk_flesk skrev: tir jul 26, 2022 11:21 am Synes egentlig det er enda mer ironisk at et land som jabber såpass mye om "opportunities" legger opp så mye av utdanningssystemet sitt etter reprodusering av eliter. Hadde ikke far ordnet alt fra starten av når det gjelder utdanning så hadde verden kanskje sluppet å forholde seg til slike døgenikter som George W. og Trump.
Jabbingen om "opportunities" er bare en "smokescreen" for å holde massene på sin side. USA har ufattelig mye lavere sosial mobilitet enn det inntrykket man ønsker å skape.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_So ... lity_Index

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:04 am Et utvalg er satt ned som skal se på dette og skal levere en utredning før 1 desember i år. Den norske gjennomsnittstudenten er i dag 27 år gammel, hvilket vil si at det er mange som drar opp dette snittet. Samtidig så er det ikke helt til å komme fra at rent karakterbasert inntak er det mest rettferdige. Jeg er litt delt i spørsmålet. På en side er det uheldig at mange tar opp fag i flere år for å komme inn på feks medisin og psykolgi, mens på den annen side så er det uheldig at valg man gjør som 16-18 år skal definere hva man evt skal komme inn på i all fremtid. Vi vet feks at i realfag er det mye snakk om modning for å forstå stoffet og det kan ta noen år etter at man har fylt 18 før denne modningen er helt på plass. For de av dere som har tatt R2 matte på vgs så vet dere det at den ikke er særlig enkel.

Intervjuer for å komme inn på medisin etc vil iallefall ikke gi noe mer objektivt grunnlag vil jeg tro, men det er klart det er noe fundamentalt galt når man knapt slipper inn på studiet med en enslig 5er. Så mitt forslag er vel egentlig at man reduserer antall alderspoeng noe og kanskje lar resten være som det er evt har opptaksprøver til de langvarige profesjonsstudiene i helsefag, en del utenlandske læresteder i medisin feks har dette. Og ja så har UiS ytret et ønske om å opprette et femte medisinstudie her i Norge, Norge utdanner bare omlag ca halvparten av legene selv, så det å opprette flere studieplasser bør også være en slags medisin mot dette karakterjaget. Hva synes dere? Karakterjaget er uansett ikke veldig sunt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... d-systemet
Det er problematisk at vi ikke har nok studieplasser til å "være selvforsynte" med fagfolk på viktige områder - så det bør klart ses på muligheten til å øke kapasiteten på f.eks. medisin.

Når det gjelder modning i realfag, er vel det er en prosess som skjer fordi man jobber aktivt med stoffet, og ikke så mye en funksjon av alder. Om du lar matte- og fysikkbøkene ligge på hylla til du fyller 25 forstår du neppe noe mer enn da du var 18. Dersom man faktisk skal ta høyere utdanning i en retning der realfag er sentralt må man være klar over at videregåendestoffet i de fleste tilfeller er "enkelt" i forhold til det man møter på universitetet - og at den forventede læringstakten er høyere på universitetet. (... ah, det var tider - timevis med integralregning i kantina på elektrobygget på Gløshaugen en gang på '90-tallet - dersom vi satt der til kantina stengte, hendte det vi fikk gratis vafler...)

William_S

Legg inn av William_S »

NiGoZeroIchi skrev: tir jul 26, 2022 11:34 am
William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:04 am Et utvalg er satt ned som skal se på dette og skal levere en utredning før 1 desember i år. Den norske gjennomsnittstudenten er i dag 27 år gammel, hvilket vil si at det er mange som drar opp dette snittet. Samtidig så er det ikke helt til å komme fra at rent karakterbasert inntak er det mest rettferdige. Jeg er litt delt i spørsmålet. På en side er det uheldig at mange tar opp fag i flere år for å komme inn på feks medisin og psykolgi, mens på den annen side så er det uheldig at valg man gjør som 16-18 år skal definere hva man evt skal komme inn på i all fremtid. Vi vet feks at i realfag er det mye snakk om modning for å forstå stoffet og det kan ta noen år etter at man har fylt 18 før denne modningen er helt på plass. For de av dere som har tatt R2 matte på vgs så vet dere det at den ikke er særlig enkel.

Intervjuer for å komme inn på medisin etc vil iallefall ikke gi noe mer objektivt grunnlag vil jeg tro, men det er klart det er noe fundamentalt galt når man knapt slipper inn på studiet med en enslig 5er. Så mitt forslag er vel egentlig at man reduserer antall alderspoeng noe og kanskje lar resten være som det er evt har opptaksprøver til de langvarige profesjonsstudiene i helsefag, en del utenlandske læresteder i medisin feks har dette. Og ja så har UiS ytret et ønske om å opprette et femte medisinstudie her i Norge, Norge utdanner bare omlag ca halvparten av legene selv, så det å opprette flere studieplasser bør også være en slags medisin mot dette karakterjaget. Hva synes dere? Karakterjaget er uansett ikke veldig sunt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... d-systemet
Det er problematisk at vi ikke har nok studieplasser til å "være selvforsynte" med fagfolk på viktige områder - så det bør klart ses på muligheten til å øke kapasiteten på f.eks. medisin.

Når det gjelder modning i realfag, er vel det er en prosess som skjer fordi man jobber aktivt med stoffet, og ikke så mye en funksjon av alder. Om du lar matte- og fysikkbøkene ligge på hylla til du fyller 25 forstår du neppe noe mer enn da du var 18. Dersom man faktisk skal ta høyere utdanning i en retning der realfag er sentralt må man være klar over at videregåendestoffet i de fleste tilfeller er "enkelt" i forhold til det man møter på universitetet - og at den forventede læringstakten er høyere på universitetet. (... ah, det var tider - timevis med integralregning i kantina på elektrobygget på Gløshaugen en gang på '90-tallet - dersom vi satt der til kantina stengte, hendte det vi fikk gratis vafler...)
Nja ikke helt korrekt, hjernen er i utvikling frem til 25 års alder. Det kan hende man faktisk forstår mer av det når man når 25. At det er forholdsvis enkelt sammenlignet med det som møter en på universitetsnivå er nok riktig. Kan ta meg selv som eksempel da, jeg forstod greit matematikk 1T i vg1, enda mindre R1 og enda litt mindre i R2. Jeg ble rett og slett forvirret av differensiallikninger etc. Det var egentlig nokså overveldende. Og mange følte det slik. Samme med overgangen naturfag til fysikk 1. Akkurat disse overgangene tror jeg mange elever blir overrasket over. Det sies at da R94 ble LK06 så ble disse fagene enda et nivå over det som var 2 og 3MX.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

NiGoZeroIchi skrev: tir jul 26, 2022 11:34 am
William_S skrev: tir jul 26, 2022 9:04 am Et utvalg er satt ned som skal se på dette og skal levere en utredning før 1 desember i år. Den norske gjennomsnittstudenten er i dag 27 år gammel, hvilket vil si at det er mange som drar opp dette snittet. Samtidig så er det ikke helt til å komme fra at rent karakterbasert inntak er det mest rettferdige. Jeg er litt delt i spørsmålet. På en side er det uheldig at mange tar opp fag i flere år for å komme inn på feks medisin og psykolgi, mens på den annen side så er det uheldig at valg man gjør som 16-18 år skal definere hva man evt skal komme inn på i all fremtid. Vi vet feks at i realfag er det mye snakk om modning for å forstå stoffet og det kan ta noen år etter at man har fylt 18 før denne modningen er helt på plass. For de av dere som har tatt R2 matte på vgs så vet dere det at den ikke er særlig enkel.

Intervjuer for å komme inn på medisin etc vil iallefall ikke gi noe mer objektivt grunnlag vil jeg tro, men det er klart det er noe fundamentalt galt når man knapt slipper inn på studiet med en enslig 5er. Så mitt forslag er vel egentlig at man reduserer antall alderspoeng noe og kanskje lar resten være som det er evt har opptaksprøver til de langvarige profesjonsstudiene i helsefag, en del utenlandske læresteder i medisin feks har dette. Og ja så har UiS ytret et ønske om å opprette et femte medisinstudie her i Norge, Norge utdanner bare omlag ca halvparten av legene selv, så det å opprette flere studieplasser bør også være en slags medisin mot dette karakterjaget. Hva synes dere? Karakterjaget er uansett ikke veldig sunt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... d-systemet
Det er problematisk at vi ikke har nok studieplasser til å "være selvforsynte" med fagfolk på viktige områder - så det bør klart ses på muligheten til å øke kapasiteten på f.eks. medisin.

Når det gjelder modning i realfag, er vel det er en prosess som skjer fordi man jobber aktivt med stoffet, og ikke så mye en funksjon av alder. Om du lar matte- og fysikkbøkene ligge på hylla til du fyller 25 forstår du neppe noe mer enn da du var 18. Dersom man faktisk skal ta høyere utdanning i en retning der realfag er sentralt må man være klar over at videregåendestoffet i de fleste tilfeller er "enkelt" i forhold til det man møter på universitetet - og at den forventede læringstakten er høyere på universitetet. (... ah, det var tider - timevis med integralregning i kantina på elektrobygget på Gløshaugen en gang på '90-tallet - dersom vi satt der til kantina stengte, hendte det vi fikk gratis vafler...)
Ja, VGS-realfag er enkelt i forhold til de realfagstunge universitetsfagene.

Myten om at man blir bedre i realfag bare man blir eldre er tunglevd, og jeg mistenker at den lever fordi det er behagelig å støtte seg til det at "jeg var så ung, ikke rart det gikk dårlig". Realfag, som mange fag, er noe som modnes når man jobber med det. Kanskje i større grad realfag enn andre, nettopp fordi man neppe kan sette seg rett ned med integralregning av matriser og "skjønne det" du har foran deg på samme måte som et "tekstbasert" fag som f.eks historie.

At noen ikke kommer inn på det faget man ønsker er helt naturlig, og samfunnet må nesten være innrettet slik for at man ikke drifter direkte ueffektivt. Men når én femmer og resten 6'ere ikke er nok så sier det noe om at antallet studieplasser er langt fra nok. Dette kombinert med at vi henter inn mange fra medisinstudier i utlandet tyder på at antallet studieplasser burde vært økt.

Personlig er jeg av den oppfattning av at rent prinsippielt burde en person som har bare 5'ere og 6'ere på vitnemålet, med et flertall av 6'ere, burde kommet inn på alt.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

William_S skrev: tir jul 26, 2022 11:41 am Nja ikke helt korrekt, hjernen er i utvikling frem til 25 års alder. Det kan hende man faktisk forstår mer av det når man når 25. At det er forholdsvis enkelt sammenlignet med det som møter en på universitetsnivå er nok riktig. Kan ta meg selv som eksempel da, jeg forstod greit matematikk 1T i vg1, enda mindre R1 og enda litt mindre i R2. Jeg ble rett og slett forvirret av differensiallikninger etc. Det var egentlig nokså overveldende. Og mange følte det slik. Samme med overgangen naturfag til fysikk 1. Akkurat disse overgangene tror jeg mange elever blir overrasket over.
Er du fortsatt forvirret over differensialligninger, eller gikk det over?
Om det gikk over, var det fordi du ble gammel, eller fordi du jobbet for å forstå det?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 11:45 am
Men når én femmer og resten 6'ere ikke er nok så sier det noe om at antallet studieplasser er langt fra nok.
Det er vel ingen studier som krever 6 i alle fag, eller mulig jeg misforstår deg her?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rainmaker skrev: tir jul 26, 2022 11:45 am Ja, VGS-realfag er enkelt i forhold til de realfagstunge universitetsfagene.
Massiv forskjell! Jeg fløt jo gjennom VGD på svært liten innsats. Var jo helt annet på Gløs, og jeg brukte ett år på tilpasning. Det endte med svake karakterer (D og E) det første året i de vanskelig mattefagene fordi jeg ikke giddet å arbeide nok, mens det var gode karakterer ellers (kjemi, IT, kretsteknikk). Tror ikke jeg virkelig forstod matte 2-matten før jeg hadde fluidmekanikk på våren 2.året og da bare måtte fordype meg i partielle diffligninger, o.l.

William_S

Legg inn av William_S »

NiGoZeroIchi skrev: tir jul 26, 2022 11:48 am
William_S skrev: tir jul 26, 2022 11:41 am Nja ikke helt korrekt, hjernen er i utvikling frem til 25 års alder. Det kan hende man faktisk forstår mer av det når man når 25. At det er forholdsvis enkelt sammenlignet med det som møter en på universitetsnivå er nok riktig. Kan ta meg selv som eksempel da, jeg forstod greit matematikk 1T i vg1, enda mindre R1 og enda litt mindre i R2. Jeg ble rett og slett forvirret av differensiallikninger etc. Det var egentlig nokså overveldende. Og mange følte det slik. Samme med overgangen naturfag til fysikk 1. Akkurat disse overgangene tror jeg mange elever blir overrasket over.
Er du fortsatt forvirret over differensialligninger, eller gikk det over?
Om det gikk over, var det fordi du ble gammel, eller fordi du jobbet for å forstå det?
Altså det jeg sier her er fundert i forskning hva gjelder hjerneutvikling. (se her feks https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/fakta ... og-ungdom/ )
" Hjernebarken helt foran i pannen er viktig for dømmekraft, risikovurdering, planlegging og resonnering, og den regnes ikke som ferdigutviklet før nærmere 30 år." - det er nettopp disse egenskapene i hjernen man bruker i realfag (resonnering)

Men ja jeg tror jeg nok hadde brukt litt kortere tid på å forstå det.
Sist redigert av William_S den tir jul 26, 2022 12:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 10:57 am Da kan du sikkert nevne noen av disse.......

De eneste jeg vet om med noen annet enn "vanlig" opptak i Norge er innen kunst og musikk. Samt arkitektur i Oslo.
https://www.uio.no/studier/program/spes ... d=22115376

https://www.uio.no/studier/program/kuns ... d=22115385

Andre eksempler so mgjelder for alle søkere som søker på grunnlag av realkompetanse: https://www.oslomet.no/studier/soknad-o ... kompetanse hvor det fremgår at "Motivasjonsbrev er valgfritt, men motivasjonsbrevet vil bli brukt i den endelige vurderingen av søknaden din."

Du er kanskje mer for å utvide IVMINO-kvoten ( ikke-vestlig minoritetbakgrunnskvoten) ?

William_S

Legg inn av William_S »

Texas_John skrev: tir jul 26, 2022 11:56 am
KongOlav2 skrev: tir jul 26, 2022 10:57 am Da kan du sikkert nevne noen av disse.......

De eneste jeg vet om med noen annet enn "vanlig" opptak i Norge er innen kunst og musikk. Samt arkitektur i Oslo.
https://www.uio.no/studier/program/spes ... d=22115376

https://www.uio.no/studier/program/kuns ... d=22115385

Andre eksempler so mgjelder for alle søkere som søker på grunnlag av realkompetanse: https://www.oslomet.no/studier/soknad-o ... kompetanse hvor det fremgår at "Motivasjonsbrev er valgfritt, men motivasjonsbrevet vil bli brukt i den endelige vurderingen av søknaden din."

Du er kanskje mer for å utvide IVMINO-kvoten ( ikke-vestlig minoritetbakgrunnskvoten) ?
Det er uansett høvelig få som blir tatt inn på realkompetanse fordi det i en del tilfeller er vanskelig å bedømme.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Forøvrig tar jeg det for gitt at denne Unge Høyre-fyren var tilhenger av å skrote alderspoeng før han personlig ble rammet i opptaket. Isåfall burde han være ganske misfornøyd med VG-ingressen:

Nå vil han og Unge Høyre skrote alderspoengene


De får det jo til å høres ut som han har sutret det til å bli en kampsak for hele Unge Høyre etter at han personlig ble skadelidende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»