Hvem kontrollerer stemmetellerne?

Svar
pigg

Hvem kontrollerer stemmetellerne?

Legg inn av pigg »

Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.

Everenga

Legg inn av Everenga »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Jeg har vært stemmeteller ved tre valg så dette vet jeg en del om. Stemmetellerene er lokale mennesker nominert av partiene til å være valgvakter og stemmetellere. Det er de samme folkene som sjekker ID og mantall når du stemmer.

Alle de større partiene er representert i hver krets. Stemmene telles så sammen der man sitter temmelig tett rundt et stort bord og en urne tas av gangen. Stemmene kjøres så til kommunens rådhus for kontrolltelling. I den bilen må det være to stemmetellere og de må komme fra forskjellige partier.

Realistisk sett er den eneste måten man kan fuske noe særlig her å legge inn en håndfull stemmer fra et parti og ta vekk likt antall av andre men det ville ikke være mulig og gjøre med mer enn 4-5 stemmer uten å bli sett av en av de andre fra et annet parti som sitter 30 cm fra deg.
Systematisk valgjuks vil forutsette at du involverer alle partiene i de kretsene du vil manipulere og da er vel mye av poenget borte.

Jeg tar det forbehold om at det er noen valg siden nå at jeg har vært stemmeteller men har ikke hørt at man har endret rutine.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Er dette et forsøk på å importere fjaset fra Junaiten hit?

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Everenga skrev: lør jul 31, 2021 9:44 pm
pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Jeg har vært stemmeteller ved tre valg så dette vet jeg en del om. Stemmetellerene er lokale mennesker nominert av partiene til å være valgvakter og stemmetellere. Det er de samme folkene som sjekker ID og mantall når du stemmer.

Alle de større partiene er representert i hver krets. Stemmene telles så sammen der man sitter temmelig tett rundt et stort bord og en urne tas av gangen. Stemmene kjøres så til kommunens rådhus for kontrolltelling. I den bilen må det være to stemmetellere og de må komme fra forskjellige partier.

Realistisk sett er den eneste måten man kan fuske noe særlig her å legge inn en håndfull stemmer fra et parti og ta vekk likt antall av andre men det ville ikke være mulig og gjøre med mer enn 4-5 stemmer uten å bli sett av en av de andre fra et annet parti som sitter 30 cm fra deg.
Systematisk valgjuks vil forutsette at du involverer alle partiene i de kretsene du vil manipulere og da er vel mye av poenget borte.

Jeg tar det forbehold om at det er noen valg siden nå at jeg har vært stemmeteller men har ikke hørt at man har endret rutine.
Har selv vært valgfunksjonær i de tre siste valgene og kan bekrefte det du skriver her. Jeg hadde tillit til hvordan valg foregår i Norge før jeg ble valgfunksjonær, og den tilliten har bare økt etter jeg har vært funksjonær i de 3 siste valgene (2 lokalvalg og 1 stortingsvalg)

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Som Everenga skriver så er dette vanskelig. Det er noen valg siden jeg var med på dette men det er flere kontrollpunkter som må overvinnes.

Først så er det ved den enkelte stemmelokale der det altså er folk fra forskjellige partier og antall stemmer må tilsvare det antall man har avkrysset i manntallet. Stemmer ikke dette så er det å telle en gang til. Altså må man fjerne like mange stemmer som man legger til. Skulle det vise seg at det av en eller annen grunn ikke er likhet mellom antall stemmer og det som av krysset i manntallet så må dette redegjøres for i stemmerapporten fra stemmelokalet og alt mer en 1-2 i forskjell etter utallige omtellinger vil vekke veldig stor mistanke og antageligvis politietterforskning.

Så blir disse stemmesedlene talt enda en gang på rådhuset og ytterligere en gang mer sentralt på fylkesnivå. Begge steder med transport og overlevering selvsagt med flere personer fra forskjellige partier.

Valgjuks er således særdeles vanskelig i Norge. Først og fremst fordi det er en stor og dedikert gjeng fra partiene og kommunene som virkelig er innstilt på at valget skal gå rett for seg. Og i realiteten må man gjerne ha flere på samme sted som ikke har blitt smittet av denne dedikasjonen og det merkes ganske fort hos de andre som er til stede.

En eventuell svakhet vil være knyttet til forhåndsstemmegivingen på ulike sykehjem etc. Her kan potensielt folk bli overtalt til å stemme på bestemte partier, men da er vi egentlig mer over på grensesetting for valgkamp enn reelt valgjuks. Det er tross alt det politikerne forsøker på herfra til valget å overtale oss til å stemme på sitt parti.

Mitt inntrykk er imidlertid at ansatte på sykehjem er seg selv bevisst på at de ikke skal påvirke pasientene politisk. Antageligvis noe som kan få disiplinære følger for de som skulle finne på noe slikt.

pigg

Legg inn av pigg »

Everenga skrev: lør jul 31, 2021 9:44 pmAlle de større partiene er representert i hver krets.
Hva om de etablerte partiene vil holde de mindre partiene nede?

Everenga

Legg inn av Everenga »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 10:22 pm

Hva om de etablerte partiene vil holde de mindre partiene nede?
Da må man altså organisere valgfunksjonærene som man ikke vet hvem er lang tid i forveien fra alle de 10 største partiene I mange kretser for å fjerne stemmer fra mikropartiene. Det er ikke gjennomførbart og heller ikke i de større partienes interesse. Mange av dem har stor interesse i at de små tar nok stemmer til å sende andre av de store under sperregrensa. Du leter etter kontroverser som ikke er der.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Har liten tro på at et eventuelt valgjuks i Norge skjer ved opptellingen.

Da bør man heller se på påvirkning av de som stemmer. Som AP sin: Din stemme for en Kebab.

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-keb ... t/66383153

hauge23

Legg inn av hauge23 »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm Det er valg om seks uker, og i den forbindelse lurer jeg på hvem det er som sørger for at stemmeopptellingen går sannferdig.

Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Hva om vedkommede som krysser av fremmøtte velgere, krysser av for 10 velgere som ikke møter fram, og lurer 10 stemmesedler med i bunken under opptelling?

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

hauge23 skrev: lør jul 31, 2021 11:03 pm [

Hva om vedkommede som krysser av fremmøtte velgere, krysser av for 10 velgere som ikke møter fram, og lurer 10 stemmesedler med i bunken under opptelling?
For å redusere risikoen for ikke å bli tatt må han da krysse av dette like før valglokalet stenger. Det blir litt bråk dersom det kommer en inn som skal stemme og så er det allerede krysset av for at han har stemt. Igjen så blir det fort politietterforskning av dette når vedkommende hevder å ikke ha stemt. Da vil man nok sjekke alle avkrysninger som vedkommende har gjort.

Skal man for eksempel gjøre dette like før lokalet stenger så bruker det å være begrenset med folk der da så man risikerer da at de andre i lokalet ser at du krysser av når det ikke er noen der.

Så skal du altså ha sørget for stemmesedler og stempling av disse på forhånd.

Det begynner å bli komplisert for noen fåtall stemmer som neppe får noen som helst betydning og man risikerer fengselsstraff for det.

Men det er sikkert mulig å få til dersom man er villig til å ta den personlige risikoen. Skulle dette være organisert slik at mange tusen gjør det samme, og dermed at det kan ha effekt, så vil det ganske sikkert bli oppdaget.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Everenga skrev: lør jul 31, 2021 9:44 pm
kommunens rådhus for kontrolltelling.
Da jeg, riktignok for en del år siden, ble plukket ut blant kommunalt ansatte for å telle, foregikk alt sentralt ett sted i kommunen. Stemmesedler fra alle valgområdene ble kjørt dit og boksene åpnet der ogh man telte systematisk med egne grupper for hvert valgområde. Helt systematisk nettopp for å sikre at alt foregikk etter boka. På vei til rådhuset var boksene sikret og som beskrevet over, flere personer i hver bil. Alle stemmesedler ble talt opp tre ganger av forskjellige grupper. Ser ingen muligheter for valgfusk med denne manuelle opptellingsmetoden.

Med nyere utforming av stemmesedlene gis vel muliget for maskinell telling.
Sist redigert av virrvarr den lør jul 31, 2021 11:56 pm, redigert 1 gang totalt.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

ser ut til å funke her,hvis ikke du går til sjekkhefte i USA

The Kwames

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Everenga skrev: lør jul 31, 2021 9:44 pm Jeg har vært stemmeteller ved tre valg så dette vet jeg en del om. Stemmetellerene er lokale mennesker nominert av partiene til å være valgvakter og stemmetellere. Det er de samme folkene som sjekker ID
Må man ha ID for å stemme? Har hørt at det er veldig rasistisk.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

pigg skrev: lør jul 31, 2021 9:28 pm
Det jukses med alt annet i dette landet (og i resten av verden), så hvorfor kan det ikke skje systematisk valgjuks også her? Med så mye som står på spill så virker det godtroende at ikke noen vil prøve seg på å stjele valget.
Har vi reklamert for FD på 4chan nå?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Kronologus skrev: man aug 02, 2021 8:04 am Må man ha ID for å stemme? Har hørt at det er veldig rasistisk.
Såvidt jeg vet så trenger du ikke ID hvis kontrolløren vet at du er du. (Jeg har alltid trengt ID).

I Norge så er ID noe "alle" har fordi vi er ganske så velfungerende sammenlignet med resten av verden. I andre land som f eks USA så vil krav om ID i realiteten stenge store grupper ut av valglokalene fordi det å få tak i ID kan være en ganske så komplisert prosess der borte. Enkelte grupper vil ha ID-lover samtidig som de vil gjøre det vanskeligst mulig å få tak i ID og tidvis så er nok dette rasistisk motivert, dog vil jeg tro at det primært handler om å frata grupper som tilfeldigvis i stor grad har en mørkere hudfarge enn seg selv muligheten til å stemme fordi de i stor grad vil bruke den til å støtte det andre partiet.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Kronologus skrev: man aug 02, 2021 8:04 am
Everenga skrev: lør jul 31, 2021 9:44 pm Jeg har vært stemmeteller ved tre valg så dette vet jeg en del om. Stemmetellerene er lokale mennesker nominert av partiene til å være valgvakter og stemmetellere. Det er de samme folkene som sjekker ID
Må man ha ID for å stemme? Har hørt at det er veldig rasistisk.
I Norge har nok etniske minoriteter akkurat lik tilgang på ID som resten av oss.
Men det finnes grupper som sliter med det her også.

Jeg jobbet et tiår i norsk rus og psykiatrisektor og mange rusmisbrukere har ikke tilgang på ID siden de er svartelistet av banken, har mistet passet så mange ganger at de ikke lenger får flere pass, har ikke førerkort av naturlige årsaker og kronekortet fra NAV har ikke navn på.

At de ikke får stemt er nok deres minste problem men at de ikke får ut medisiner på apoteket er et reellt problem.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Jeg har vært valgfunksjonær i en årrekke og kan bekrefte forklaringene i denne tråden. Jeg regner med at prosedyrene er de samme over hele landet, så juks med stemmesedlene er lite trolig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»