LIVERPOOL FC 2022/23

Svar
eppaen

Re: LIVERPOOL FC 2022/23

Legg inn av eppaen »

Knax skrev: tir mai 16, 2023 1:18 am
silkyglenjohnson skrev: man mai 15, 2023 11:22 pm Det hjelper lite når de må rote bort poeng i to
Håp om at Newcastle roter hjemme mot Brighton og borte mot Chelsea.
Syns virkelig ikke det er så usannsynlig som folk skal ha det til.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

38% sjanse for Liverpool i topp4 ifølge 538. Det er ikke så galt. Vinner vi begge kampene (som jeg nesten tar for gitt) så tipper jeg vi er på 50%.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

k9b skrev: tir mai 16, 2023 10:22 am 38% sjanse for Liverpool i topp4 ifølge 538. Det er ikke så galt. Vinner vi begge kampene (som jeg nesten tar for gitt) så tipper jeg vi er på 50%.
Den klønete uavgjorten til Castle mot Leeds. Det er slike tegn som får meg til å tro, men det går jo ikke.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Knax skrev: tir mai 16, 2023 1:18 am
silkyglenjohnson skrev: man mai 15, 2023 11:22 pm Det hjelper lite når de må rote bort poeng i to
Håp om at Newcastle roter hjemme mot Brighton og borte mot Chelsea.
Jada, påpekte bare at det ikke holdt med ett poengtap på hver av lagene. Har fortsatt ikke trua, men om noen skal ryke holder jeg en knapp på Newcastle.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

silkyglenjohnson skrev: tir mai 16, 2023 10:47 am
Knax skrev: tir mai 16, 2023 1:18 am
silkyglenjohnson skrev: man mai 15, 2023 11:22 pm Det hjelper lite når de må rote bort poeng i to
Håp om at Newcastle roter hjemme mot Brighton og borte mot Chelsea.
Jada, påpekte bare at det ikke holdt med ett poengtap på hver av lagene. Har fortsatt ikke trua, men om noen skal ryke holder jeg en knapp på Newcastle.
Jeg tror ikke Man Utd klarer mer enn 71 poeng. Vinner en og spiller to uavgjorte, «at best».

Kan fint se for meg at Liverpool klarer tredjeplassen. Synes nesten det ser ut som det mest realistiske scenarioet pt.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Deilig å se at Klopp nok engang har klart å løse opp i floken og at spillerne som var små marginer å være tidenes britiske fotballag i fjor også er gode nok i år når man først er nesten skadefri og har fått jobbet seg ut av en negativ trend.

Som jeg skrev her inne i januar er Curtis Jones skadefri noe av det nærmeste vi kommer en selvskreven spiller i dagens stall med de ferdighetene han har. Han er den mest typiske Klopp-spilleren av de vi har på midten. Han dekker store rom, har en fin fysikk og er effektiv i pasningsspillet. Han har rett og slett vært en veldig viktig bidragsyter til den endringen vi har sett. Nå er ikke Jones løsningen på ale problemene, men det at man nå over tid har kunnet holde en noenlunde stabil gjeng skadefri er helt avgjørende for den utviklingen man nå har sett.

At Man City er laget som vinner ligaen i år handler også om akkurat dette. De har mistet viktige spillere i færre kamper enn noen av deres konkurrenter. Som naturligvis også handler om at de med juks har kunnet ha en stall på en annen størrelse og med en annen kvalitet enn konkurrentene sine. Som gjør at de kan rullere på et lag uten å miste noe i kvalitet og dermed også unngå mange skader over tid. F.eks har de med unntak av i den ubetydelige 0-0 kampen mot FC København vunnet samtlige kamper Haaland har stått over for de og opprettholdt samme scoringssnitt som når han spiller. Som viser at de fint kan sette ut "hvem som helst" uten at det påvirker kvaliteten stort mot hverdagsmotstanden deres i ligaen.

Selv om dette ikke skulle holde inn til en topp-4 plass har man i alle fall sett at stallen er god i dag, og at det ikke er så enorme forandringer som må til for å kunne kjempe om ligagull igjen allerede neste år. Det handler om å få kontroll på skadene og få inn 2-3 mann som hever laget og stallen. Jeg sa i januar at jeg trodde en Bellingham inn i denne 11'eren alene ville være nok og det tror jeg fremdeles. Samtidig som man hadde fått inn 1-2 mann på midten som ikke er skadet annenhver kamp og som er tett opp mot kvaliteten til de som spiller. Nå ser det jo ikke ut som Bellingham kommer, men duoen Mac Allister og Mount vil nok allikevel være veldig riktig og kunne heve det mannskapet vi nå ser er formlaget i PL sammen med Man City.

Men den desidert viktigste "signeringen" for neste år er å få kontroll på alle hamstringskadene man har slitt med. Det alene er nok til å konkurrere igjen. Så blir det spennende å se hvordan de nye på midtbanen tar nivået og hvor fort Klopp får de inn i sitt system.
Det blir også spennende å se hvor lang tid det tar før Trent er tilbake på høyrekanten når vi angriper. Det vil nok tvinge seg frem både igjennom at motstanderne vil møte laget annerledes og igjennom at det vil være veldig effektivt. Nå har man igjennom denne våren fått enda en strenger å spille på i form av at man kan endre på Trent sin rolle underveis i kampene og at han blir vanskeligere å ta ut av kampen når han kan variere mellom å trekke inn i banen og ligge helt bredt avhengig av hvor det er mest rom. Akkurat nå har man i alle fall nytt veldig godt av at han han får tid og rom igjennom det overtallet man skaper sentralt når han flytter seg opp fra sin høyreback til midtbanen i det offensive spillet. Det er rom han naturligvis ikke vil få om han blir en av de tre på midtbanen, så jeg ser ikke på det som et spesielt godt alternativ selv om mange nå mener han bør flyttes inn sentralt permanent.

Men herregud for en enorm kapasitet og spiller han er for klubben. Som jeg har sagt før både mtp England og Liverpool er jo dette den siste man tar ut av et lag. Dette er en mann man bygger ting rundt. Om han sliter må man endre på alt rundt han, ikke ta han ut av laget.
Man har altså en spiller som leverer tall på nivå med de beste offensive midtbanespillerne og playmakerne i verden offensivt samtidig som han dekker rommet til en høyreback defensivt. Rett og slett et nivå over alt annet man finner av høyrebacker i verden. At han ikke er et soleklart førstevalg for England på backen er et under når han er så milevis foran konkurrentene sine i den posisjonen. Tidligere i sesongen også når han fikk så mye kritikk er det jo bare å se på "heat mapen" hans, så skjønner man at det ikke er han som er problemet. Han er løsningen.

Men for de som vil se Trent på midtbanen tipper jeg man snart får se det for England. Southgate er nok like enkel som mange supportere og tenker at det han gjør nå lar seg gjenskape om han har en utgangsposisjon på midtbanen og han har en tendens til å følge sånne "mainstream" tankeganger som det. Så jeg blir ikke sjokkert om plutselig Trent er tilbake for England og starter som en av de tre på midten for England neste kamp.

Få inn de 2-3 på midtbanen pluss en ny midstopper, så tipper jeg vi er tilbake på over 90 poeng neste år om man samtidig som dette klarer å få ned skaderaten på et normalt nivå. Fordi der virker absolutt som at Klopp enda en gang har klart å finne de nødvendige justeringene som skal til for å være foran motstanderne taktisk. Og med Darwin bedre integrert i gruppa og Diaz tilbake vil det også gi enda flere muligheter til å variere og spille på forskjellige måter.

Bare å glede seg til neste sesong allerede nå, og at man ender denne sesongen med 9 strake seire. Så får vi håpe Man Utd eller Newcastle klarer å surre bort de nødvendige poengene på de siste tre kampene sine.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

For min del så er ikke fjerdeplassen et tema akkurat nå. Vi er avhengig av at et av to "topplag" taper poeng i 2 av 3 kamper, noe som normalt sett er veldig lite realistisk vil skje. Så frem til neste poengtap fra et av lagene så er dette et ikke-tema for min del. Vi får gjøre det vi kan, også ser vi om det holdt etter runde 38.

Når det kommer til midtbanen så tror heller ikke jeg vi trenger så mange flere enn Bellingham om den overgangen lar seg gjennomføre. Vi har sett god utvikling på både Curtis og Bajcetic, og for at de skal kunne fortsette utviklingen mot det å bli soleklare førstevalg og forhåpentligvis spillere i verdensklasse så trenger de spilletid. Jeg tror som nevnt over det er langt viktigere å få kontroll på skadene. Om vi neste sesong kan stille med Hendo, Fab, Curtis, Bajcetic, Elliot og Bellingham + en eller to ungutter fra akademiet så burde det være nok til å dekke opp 3 plasser på midtbanen i store deler av sesongen(så fremst man ikke ender opp med nok en skadekrise over lengre periode).

William_S

Legg inn av William_S »

Knax skrev: tir mai 16, 2023 1:18 am
silkyglenjohnson skrev: man mai 15, 2023 11:22 pm Det hjelper lite når de må rote bort poeng i to
Håp om at Newcastle roter hjemme mot Brighton og borte mot Chelsea.
Større ting i fotballen har skjedd i fotballen enn at Newcastle roter bort poeng mot Brighton og Chelsea. Brighton knuste jo i realiteten Arsenals gullhåp i helga. Tror ikke den andre United som ligger foran oss roter bort noe særlig med poeng. Så det er Newcastle som jeg tror er størst sjanse for at de gjør det. De er egentlig nokså ustabile om dagen.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Mac Allister og Mount eller Bellingham alene. Nå har det vært stille rundt Jude siden han angivelig ble enig med Real, er slett ikke sikker på at det stemmer. Er uansett så mye røyk rundt de to førstnevnte at det er det jeg tror skjer, så er det jo lov å håpe at Bellingham blir i Dortmund en sesong til og at han blir monstersigneringen vår neste sommer.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Klaumb skrev: tir mai 16, 2023 11:28 am At han ikke er et soleklart førstevalg for England på backen er et under
Som du selv sier, Southgate er temmelig enkel.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 11:54 am For min del så er ikke fjerdeplassen et tema akkurat nå. Vi er avhengig av at et av to "topplag" taper poeng i 2 av 3 kamper, noe som normalt sett er veldig lite realistisk vil skje. Så frem til neste poengtap fra et av lagene så er dette et ikke-tema for min del. Vi får gjøre det vi kan, også ser vi om det holdt etter runde 38.

Når det kommer til midtbanen så tror heller ikke jeg vi trenger så mange flere enn Bellingham om den overgangen lar seg gjennomføre. Vi har sett god utvikling på både Curtis og Bajcetic, og for at de skal kunne fortsette utviklingen mot det å bli soleklare førstevalg og forhåpentligvis spillere i verdensklasse så trenger de spilletid. Jeg tror som nevnt over det er langt viktigere å få kontroll på skadene. Om vi neste sesong kan stille med Hendo, Fab, Curtis, Bajcetic, Elliot og Bellingham + en eller to ungutter fra akademiet så burde det være nok til å dekke opp 3 plasser på midtbanen i store deler av sesongen(så fremst man ikke ender opp med nok en skadekrise over lengre periode).
--- Tror Thiago også kommer til å være med til neste år.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kampene våre mot Villa og Soton skal spilles først de også...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Wa11in skrev: tir mai 16, 2023 1:35 pm
SirJames skrev: tir mai 16, 2023 1:34 pm Kampene våre mot Villa og Soton skal spilles først de også...
Selvsagt, men hele premisset for at vi liksom skal kunne ha sjans på topp 4 hviler jo på at man tar 6 poeng der. Gjør man ikke det så er det knekkende likegyldig hva som skjer i de andre kampene.
Nemlig.

Tenkte bare på argumentet med overprestering. Vi har heller ikke 3 poeng i snitt 8-)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 11:54 am For min del så er ikke fjerdeplassen et tema akkurat nå. Vi er avhengig av at et av to "topplag" taper poeng i 2 av 3 kamper, noe som normalt sett er veldig lite realistisk vil skje.
Er det det?

Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.

SirJames

Legg inn av SirJames »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 16, 2023 1:37 pm
TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 11:54 am For min del så er ikke fjerdeplassen et tema akkurat nå. Vi er avhengig av at et av to "topplag" taper poeng i 2 av 3 kamper, noe som normalt sett er veldig lite realistisk vil skje.
Er det det?

Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.
Du må huske på at TheOpiate skriver slik for å være mest mulig forberedt på skuffelse.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

SirJames skrev: tir mai 16, 2023 1:40 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 16, 2023 1:37 pm
TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 11:54 am For min del så er ikke fjerdeplassen et tema akkurat nå. Vi er avhengig av at et av to "topplag" taper poeng i 2 av 3 kamper, noe som normalt sett er veldig lite realistisk vil skje.
Er det det?

Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.
Du må huske på at TheOpiate skriver slik for å være mest mulig forberedt på skuffelse.
Det er mulig pessimisten får rett, men optimisten har det mye bedre i mellomtiden.

Og her er jo jeg jo bare realist. Det mest sannsynlige rent statistisk er at Man U og Newcastle tar med seg 5 eller 6 poeng på de tre siste kampene.

Hvis vi legger som forutsetning at LFC vinner de to siste kampene vil jeg dermed si at det er 50/50 i kampen om CL-plass.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 16, 2023 1:37 pm
Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.
Eyyyy, ikke ødelegg min dempede inngang til avslutningen på sesongen. Er nok skuffet over at vi i det hele tatt har latt et lag som Man Utd ligge over oss på tabellen...

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Klaumb skrev: tir mai 16, 2023 11:28 am Men for de som vil se Trent på midtbanen tipper jeg man snart får se det for England. Southgate er nok like enkel som mange supportere og tenker at det han gjør nå lar seg gjenskape om han har en utgangsposisjon på midtbanen og han har en tendens til å følge sånne "mainstream" tankeganger som det. Så jeg blir ikke sjokkert om plutselig Trent er tilbake for England og starter som en av de tre på midten for England neste kamp.
Klubbfotball er ikke landslagsfotball. England er ikke Liverpool. Et landslag blir ikke drillet på samme måte som et klubblag. Man har det siste året fått se Trent i et lag som nok er langt nærmere England enn Liverpool 21/22. Man må nesten være Trents mor, eller en av de mest dogmatiske supporterne her inne, for ikke å innrømme at det har vært problematisk.

Jeg tror ikke man skal være helt idiot for å synes at Trent som midtbanespiller er ekstremt spennende. England med en sentrallinje bestående av Colwill, Stones, Rice, Trent og Bellingham? Wow! Shaw/Chilwell og James/Lewis på backene, Grealish/Rashford, Saka/Foden og Kane/Watkins/Toney på topp. Det er litt av et fotballag dersom man får det til å funke.

Da begynner man å snakke om noe som vil omtales som arven etter noen av de utrolige trenerne, og den æraen, som er i Premier League i dag.
Sist redigert av tbb den tir mai 16, 2023 2:23 pm, redigert 1 gang totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 2:18 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 16, 2023 1:37 pm
Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.
Eyyyy, ikke ødelegg min dempede inngang til avslutningen på sesongen. Er nok skuffet over at vi i det hele tatt har latt et lag som Man Utd ligge over oss på tabellen...
Ikke glem den bragden Man Utd har klart i år, da.

Hatt alle dommere og VAR i mot seg hele sesongen, og allikevel klart å krige seg til 66 poeng. EtH på sokkel.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 2:18 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 16, 2023 1:37 pm
Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.
Eyyyy, ikke ødelegg min dempede inngang til avslutningen på sesongen. Er nok skuffet over at vi i det hele tatt har latt et lag som Man Utd ligge over oss på tabellen...
Dette var jo ikke minst et godt argument for at Liverpool IKKE vinner de to siste da😉 Føler du kan holde det dempet enn så lenge.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:22 pm
TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 2:18 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 16, 2023 1:37 pm
Jeg har sett på de fire siste sesongene og de fire lagene som havnet på 3-6 plass. Dvs rundt CL-streken.
På de tre siste kampene er det i 9 av 16 tilfeller slik at laget tapte poeng i minst to av dem.
Bare i tre tilfeller vant de alle tre kampene (hvor LFC var en av dem).

I snitt tok disse lagene 5.3 poeng på de siste tre kampene.
Eyyyy, ikke ødelegg min dempede inngang til avslutningen på sesongen. Er nok skuffet over at vi i det hele tatt har latt et lag som Man Utd ligge over oss på tabellen...
Ikke glem den bragden Man Utd har klart i år, da.

Hatt alle dommere og VAR i mot seg hele sesongen, og allikevel klart å krige seg til 66 poeng. EtH på sokkel.
Er dette hentet fra chatgpt med utgangspunkt Klopp som Man Utd-supporter?

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Ta det med ro. Kan ikke bli mer dempet enn min sinnstilstand de siste ukene. Forventer absolutt ingenting av avslutningen på sesongen, selv om formen den siste tiden har vært oppløftende. Som sagt utrolig skuffet over at vi har sluppet et så svakt Man Utd forbi oss, og at vår skjebne i forhold til CL er avhengig av dem eller den nye vaskemaskina til Saudi...

SirJames

Legg inn av SirJames »

tbb skrev: tir mai 16, 2023 2:25 pm
SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:22 pm
TheOpiate skrev: tir mai 16, 2023 2:18 pm

Eyyyy, ikke ødelegg min dempede inngang til avslutningen på sesongen. Er nok skuffet over at vi i det hele tatt har latt et lag som Man Utd ligge over oss på tabellen...
Ikke glem den bragden Man Utd har klart i år, da.

Hatt alle dommere og VAR i mot seg hele sesongen, og allikevel klart å krige seg til 66 poeng. EtH på sokkel.
Er dette hentet fra chatgpt med utgangspunkt alle Uniteds kamptråder?
Fikset spørsmålet for deg.

Og svaret er ja.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:28 pm
tbb skrev: tir mai 16, 2023 2:25 pm
SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:22 pm

Ikke glem den bragden Man Utd har klart i år, da.

Hatt alle dommere og VAR i mot seg hele sesongen, og allikevel klart å krige seg til 66 poeng. EtH på sokkel.
Er dette hentet fra chatgpt med utgangspunkt alle Uniteds kamptråder?
Fikset spørsmålet for deg.

Og svaret er ja.
Tenk å ha en trener som er like krakilsk som de verste tastaturkrigerne her inne. Da hadde denne type humor smakt litt spesielt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

tbb skrev: tir mai 16, 2023 2:31 pm
SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:28 pm
tbb skrev: tir mai 16, 2023 2:25 pm

Er dette hentet fra chatgpt med utgangspunkt alle Uniteds kamptråder?
Fikset spørsmålet for deg.

Og svaret er ja.
Tenk å ha en trener som er like krakilsk som de verste tastaturkrigerne her inne. Da hadde denne type humor smakt litt spesielt.
Kommer fra en som hadde Ferguson i nesten 30 år...sånn apropos humor..

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

tbb skrev: tir mai 16, 2023 10:58 am
silkyglenjohnson skrev: tir mai 16, 2023 10:47 am Jada, påpekte bare at det ikke holdt med ett poengtap på hver av lagene. Har fortsatt ikke trua, men om noen skal ryke holder jeg en knapp på Newcastle.
Jeg tror ikke Man Utd klarer mer enn 71 poeng. Vinner en og spiller to uavgjorte, «at best».

Kan fint se for meg at Liverpool klarer tredjeplassen. Synes nesten det ser ut som det mest realistiske scenarioet pt.
Jeg sliter litt med å tro dette. Bmouth nå blir uansett nøkkelkampen. Hadde et lite håp om at de fortsatt skulle trenge poeng til denne, men nå som de er sikre så møter dere fort et lag som er ferdige for sesongen. Tror dere vinner denne på tross av ræææv borteform og ser ikke helt at dere roter bort poeng i to hjemmekamper på rad sånn som dere har fremstått der.

Det mest realistiske scenarioet? Dette tror du ikke på selv engang. Anmeldt for jug.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Wa11in skrev: tir mai 16, 2023 1:18 pm
tbb skrev: tir mai 16, 2023 10:58 am Jeg tror ikke Man Utd klarer mer enn 71 poeng. Vinner en og spiller to uavgjorte, «at best».

Kan fint se for meg at Liverpool klarer tredjeplassen. Synes nesten det ser ut som det mest realistiske scenarioet pt.
Det er litt artig hvor enkelt man kan "snu" den samme situasjonen rundt, bare ved å se litt annerledes på det. De fleste som skriver om topp 4-kampen, tar utgangspunkt i at enten Man Utd eller Newcastle må miste poeng i 2 av 3 kamper. Det høres mye ut, og får det til å virke som nærmest en slags fjern drøm. Topplagene skal liksom ikke avgi poeng i 66% av kampene sine.

Men! Begge lagene trenger 6 poeng for å være sikret CL-spill neste sesong. Det gir et poengsnitt på 2 poeng per match. Det er høyere enn hva begge lag har oppnådd så langt i år, så med andre ord må begge lag "overprestere" sett opp mot poengfangsten så langt for å ende på 72 poeng. På 71 poeng kommer Liverpool til å være foran på målforskjell, noe annet vil være sjokkerende. Plutselig høres den samme situasjonen helt annerledes ut.

Newcastle er altså nødt til å ta flere poeng i snitt på sine 3 siste kamper enn hva de har gjort så langt i år, og de har igjen Chelsea og Brighton. Håpet lever, om ikke annet!

Edit: Newcastle kan klare seg med 71 poeng ser jeg nå. Men det kan bli helt latterlig jevnt hvis så blir tilfelle!
Denne tilnærmingen blir nok litt vel absurd for meg. Funker liksom ikke på små populasjoner. Blir som å si at Liverpool må ha et poengsnitt på tre. Og det har de aldri klart over en sesong.

Men jeg har hele tiden ment at fivethirtyeights tall på Liverpool virker alt for lave. Særlig nå.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

silkyglenjohnson skrev: tir mai 16, 2023 2:37 pm
tbb skrev: tir mai 16, 2023 10:58 am
silkyglenjohnson skrev: tir mai 16, 2023 10:47 am Jada, påpekte bare at det ikke holdt med ett poengtap på hver av lagene. Har fortsatt ikke trua, men om noen skal ryke holder jeg en knapp på Newcastle.
Jeg tror ikke Man Utd klarer mer enn 71 poeng. Vinner en og spiller to uavgjorte, «at best».

Kan fint se for meg at Liverpool klarer tredjeplassen. Synes nesten det ser ut som det mest realistiske scenarioet pt.
Jeg sliter litt med å tro dette. Bmouth nå blir uansett nøkkelkampen. Hadde et lite håp om at de fortsatt skulle trenge poeng til denne, men nå som de er sikre så møter dere fort et lag som er ferdige for sesongen. Tror dere vinner denne på tross av ræææv borteform og ser ikke helt at dere roter bort poeng i to hjemmekamper på rad sånn som dere har fremstått der.

Det mest realistiske scenarioet? Dette tror du ikke på selv engang. Anmeldt for jug.
Skjønner at det kan oppleves slik dersom en ikke har sett noe særlig med Man Utd den siste tiden. Eller feks Fulham. Liverpool er langt bedre enn Man Utd pt, og det ville ikke vært ufortjent dersom de fikk med seg noe mot dere.

De rundspilte Man Utd i cupen, og jeg tror måten Man Utd gikk videre på der gir de en ekstra pift i siste kamp. Jeg tror det er en greie som modeller som 538 typisk ikke tar høyde for. Litt samme med Chelsea. Slik de har fremstått skal man vinne lett, men det er fortsatt Chelsea. Og dette er kanskje den ene kampen de spiller i løpet av de siste månedene i PL hvor de spiller for noe (snyte Man Utd) mot et lag som ikke akkurat er allverden.

Bmth skal man slå. Men med den borteformen kan man fint ryke der også. Man Utd har ikke særlig flere poeng borte enn bmth hjemme denne sesongen.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

tbb skrev: tir mai 16, 2023 3:01 pm
Skjønner at det kan oppleves slik dersom en ikke har sett noe særlig med Man Utd den siste tiden. Eller feks Fulham. Liverpool er langt bedre enn Man Utd pt, og det ville ikke vært ufortjent dersom de fikk med seg noe mot dere.

De rundspilte Man Utd i cupen, og jeg tror måten Man Utd gikk videre på der gir de en ekstra pift i siste kamp. Jeg tror det er en greie som modeller som 538 typisk ikke tar høyde for. Litt samme med Chelsea. Slik de har fremstått skal man vinne lett, men det er fortsatt Chelsea. Og dette er kanskje den ene kampen de spiller i løpet av de siste månedene i PL hvor de spiller for noe (snyte Man Utd) mot et lag som ikke akkurat er allverden.

Bmth skal man slå. Men med den borteformen kan man fint ryke der også. Man Utd har ikke særlig flere poeng borte enn bmth hjemme denne sesongen.
For all del, dere kan miste poeng i alle kampene her, men dere går inn som favoritt i alle - det er vi vel enige om? Jeg tror det er nok til å sikre CL for dere og at vi må til Baku og spille ball neste år, men tar gledelig feil.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

tbb skrev: tir mai 16, 2023 2:21 pm
Klaumb skrev: tir mai 16, 2023 11:28 am Men for de som vil se Trent på midtbanen tipper jeg man snart får se det for England. Southgate er nok like enkel som mange supportere og tenker at det han gjør nå lar seg gjenskape om han har en utgangsposisjon på midtbanen og han har en tendens til å følge sånne "mainstream" tankeganger som det. Så jeg blir ikke sjokkert om plutselig Trent er tilbake for England og starter som en av de tre på midten for England neste kamp.
Klubbfotball er ikke landslagsfotball. England er ikke Liverpool. Et landslag blir ikke drillet på samme måte som et klubblag. Man har det siste året fått se Trent i et lag som nok er langt nærmere England enn Liverpool 21/22. Man må nesten være Trents mor, eller en av de mest dogmatiske supporterne her inne, for ikke å innrømme at det har vært problematisk.

Jeg tror ikke man skal være helt idiot for å synes at Trent som midtbanespiller er ekstremt spennende. England med en sentrallinje bestående av Colwill, Stones, Rice, Trent og Bellingham? Wow! Shaw/Chilwell og James/Lewis på backene, Grealish/Rashford, Saka/Foden og Kane/Watkins/Toney på topp. Det er litt av et fotballag dersom man får det til å funke.

Da begynner man å snakke om noe som vil omtales som arven etter noen av de utrolige trenerne, og den æraen, som er i Premier League i dag.
Men saken er at forskjellen på Trent opp mot konkurrentene på høyrebackene til England er enorm. Det er ingen tvil om hvilken posisjon han vil kunne tilføre mest for England fra hvis de hadde hatt en trener som hadde bygd et offensivt spill rundt han. Altså; Harry Kane lever av den type innlegg Trent kan slå fra dypt i banen om han får støtte til å gjøre det.
Jeg ville veldig mye heller ha brukt en midtbanespiller som hadde hatt som eneste oppgave å støtte Trent i å få fritt spillerom offensivt fra backen enn å plassert Trent inn på midtbanen.

Det jeg ikke forstår er hvordan alle konkluderer med hvordan Trent ville fungert på midtbanen basert på at han leverer bra som en ekstra midtbanespiller med utgangsposisjon som back. Det er ikke så enkelt. Hvor mange ganger har man ikke sett en midtbanespiller som scorer masse mål bli satt som spiss uten å score mål? Det er jo fordi mange spillere har styrken sin i å komme fra dypere i banen og ha rommet foran seg. I det øyeblikket Trent sin utgangsposisjon blir som en av tre midtbanespillere skal han i mye større grad jobbe med å frigjøre seg, ta i mot baller med mann i ryggen og dekke løp som kommer bak han defensivt. (som jo faktisk er en av tingene han kan slite med)

Når han får trekke inn i banen fra backposisjon får han utnyttet styrkene sine maks, har rommet foran seg nesten hele tiden og får mye mer plass enn han vil få som en av tre midtbanespillere og ikke minst får han mange flere touch på ballen fra backposisjon enn som midtbanespiller. Jeg er rett og slett redd for at man vil se en Trent som ikke får mulighet til å utnytte styrkene sine like ofte lenger da, og tror vel heller ikke det er et tema annet enn som en nødløsning å benytte Trent som midtbanespiller for Klopp i alle fall.

Og bare så det er sagt, så testet jo Southgate dette i 2021. Uten hell. Trent gikk av etter 45 minutter med langt færre touch på ballen enn han får fra backposisjon og mistet ballen oftere enn han pleier.

For Southgate kommer det nok til å skje igjen. Så ender det sikkert i en svak kamp fra Trent i en rolle han ikke får ut styrkene sine og en Southgate som nok en gang kan si at han "hadde rett" i at Trent ikke er god nok for England. Som du sier er det Engelske laget nå utrolig talentfullt og burde jo virkelig kjempe om hvert eneste trofe. Men de er i ferd med å kaste bort sin beste årgang noensinne på en manager som får fornyet tillit igjen og igjen fordi de er så vant til middelmådighet at de gir han æren for fremgangen til England istedenfor å se at de får til dette pga de gode spillerne og på tross av han.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»