Man kan si mye om Tesla... del 2

Svar
Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: man aug 30, 2021 8:16 pm Disse brukt-Teslaene fra 2016 kan nemlig lades gratis ut levetiden.
Det betyr f.eks at man kan dra på biltur rundt i Europa, helt gratis.
De er vel også utenfor garantitiden. Naboen hadde en Model S uten garanti, det kostet han 90 000 i reparasjoner i løpet av et år. Da gikk over til Model X og der røk motoren bak 2 måneder etter garantien gikk ut. Har ikke hørt hvor mye det kostet han men billig var det sikkert ikke.

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

Har noen spørsmål til Tesla eiere, etter jeg fikk en påstand av en Tesla eier.
Det jeg ikke vet, er hva Tesla han har. Men den skal ha 450Km kjørelengde.
Påstand er:
Kan kjøre Bergen - Oslo uten lade uansett årstid.. Lading i Oslo etter den turen så er den topplada før han har rukket å bli ferdig med tissepausen. Og derfor får tilleggs regning på nesten 100,- for å hatt bilen stående ved lader selv om han har 100% oppladet batteri.

Selv leste jeg bare på noen av Tesla utgavene, og der kommer det fram 20/30% - 80% ca 20 - 30 min. I min verden så er det en fryktelig lang pisse pause. På den tiden rekker jeg og hele familien å pisse + spise lunsj.

Hva er deres erfaring?

Og han hevder å ha kjørt 4 000 Km uten noen ladestopp (enda han sier kjøre lengden er 450Km) Jeg forstår ikke hva han legger i det. Han kan umulig mene att overnatting med lading på overnattingsted ikke er ladestopp? For om så, så har ikke jeg fyllestopp, om jeg fyller diesel på overnattingstedet...

startelver

Legg inn av startelver »

MacanT skrev: lør okt 09, 2021 1:16 pm
startelver skrev: man aug 30, 2021 8:16 pm Disse brukt-Teslaene fra 2016 kan nemlig lades gratis ut levetiden.
Det betyr f.eks at man kan dra på biltur rundt i Europa, helt gratis.
De er vel også utenfor garantitiden. Naboen hadde en Model S uten garanti, det kostet han 90 000 i reparasjoner i løpet av et år. Da gikk over til Model X og der røk motoren bak 2 måneder etter garantien gikk ut. Har ikke hørt hvor mye det kostet han men billig var det sikkert ikke.
Har ikke lest om at det har vært så mye svakheter med Tesla-motorene, men det må selvsagt kalkuleres inn. Kommer vel litt an på kjørelengde osv. Så får man se om det blir et større bruktmarked etterhvert på eldre Tesla.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Bill_Babba skrev: lør okt 09, 2021 1:50 pm For om så, så har ikke jeg fyllestopp, om jeg fyller diesel på overnattingstedet...
Vet ikke hvordan det er med deg, men selv pleier jeg aldri å overnatte på bensinstasjoner :D

Someone

Legg inn av Someone »

Hertz har bestilt 100.000 Teslaer, antar primært Model 3 og Y

https://www.dn.no/marked/tesla/dn-aksje ... -1-1088310

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: man okt 25, 2021 2:28 pm Hertz har bestilt 100.000 Teslaer, antar primært Model 3 og Y
https://www.dn.no/marked/tesla/dn-aksje ... -1-1088310
Ifølge enkelte her inne så faller Model 3 fra hverandre bare man ser litt hardt på de. Så... .Hertz er dumme?

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

MacanT skrev: lør okt 09, 2021 1:16 pm De er vel også utenfor garantitiden. Naboen hadde en Model S uten garanti, det kostet han 90 000 i reparasjoner i løpet av et år. Da gikk over til Model X og der røk motoren bak 2 måneder etter garantien gikk ut. Har ikke hørt hvor mye det kostet han men billig var det sikkert ikke.
Så omtrent de samme reparasjonskostnadene man også kan risikere med en aldrende BMW 5-serie i samme prisklasse mao.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hertz selger selvfølgelig bilene før garantien går ut, så det er ganske risikofritt. Og med fokuset på miljøvern for tiden er det faktisk smart å kjøpe noen få elbiler og skryte av det. Med så mange tullinger der ute er det god økonomi å late som om man er miljøvennlig.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Endelig!
Jeg har selv 'mast' på Hertz om at det, ihvertfall i norsk sammenheng, burde være helt mainstream å leie en Tesla.

Så er det bare å se etter kommentarer fra ekspertise på finans.... disse aksjekursene og selskapsverdi er jo uhyre mange ganger mer wnn inntjeningen, stadig fascinerende.
Samme med bruktbilpriser hos Teala, 2 år gamle med minste batteri legges ut til omtrent samme pris som nye biler?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Hollabaloo skrev: man okt 25, 2021 6:49 pm
Someone skrev: man okt 25, 2021 2:28 pm Hertz har bestilt 100.000 Teslaer, antar primært Model 3 og Y
https://www.dn.no/marked/tesla/dn-aksje ... -1-1088310
Ifølge enkelte her inne så faller Model 3 fra hverandre bare man ser litt hardt på de. Så... .Hertz er dumme?
Hertz har helt sikkert ingen planer om å beholde bilene utover garantitiden :D

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

MacanT skrev: man okt 25, 2021 9:08 pm Hertz har helt sikkert ingen planer om å beholde bilene utover garantitiden :D
Lønner det seg for Hertz å kjøpe inn driftssikre biler som er mest mulig på veien, eller biler som må på verksted støtt og stadig?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Hollabaloo skrev: man okt 25, 2021 9:31 pm
MacanT skrev: man okt 25, 2021 9:08 pm Hertz har helt sikkert ingen planer om å beholde bilene utover garantitiden :D
Lønner det seg for Hertz å kjøpe inn driftssikre biler som er mest mulig på veien, eller biler som må på verksted støtt og stadig?
Tesla sin biler er nok ok eller bedre på driftssikkerhet, og ingen som leier en bil klager jo på panel gaps eller dårlig lakk. Slikk sett er nok Tesla perfekt for et utleiefirma.

Fiat 500 vi hadde en tid tilbake hadde vært leiebil hos AVIS, teknisk ok, men mye småskader i lakken så panseret måtte lakkeres på nytt.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

InternalExile skrev: man okt 25, 2021 10:00 pm Tesla sin biler er nok ok eller bedre på driftssikkerhet, og ingen som leier en bil klager jo på panel gaps eller dårlig lakk.
Jeg er ikke så sikker på om Model S og X er noe bedre på driftssikkerhet enn sine fossil-konkurrenter, men jeg kan godt tenke meg at nye Model 3 produsert nå er ihvertfall bra på driftsikkerhet om den ikke er klasseledende.

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: man okt 25, 2021 8:04 pm Hertz selger selvfølgelig bilene før garantien går ut, så det er ganske risikofritt. Og med fokuset på miljøvern for tiden er det faktisk smart å kjøpe noen få elbiler og skryte av det. Med så mange tullinger der ute er det god økonomi å late som om man er miljøvennlig.
Nå gjelder det vel andre garanti/reklamasjonsfrister mellom proffesjonelle aktører enn mot privatmarkedet. For ikke snakke om i USA....

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Det ser ut som levering i siste måned i kvartalet begynner tidlig i år. Båt med Tesla kom til Drammen før helga, og det er 6 skip på tur til Europa med TM3/Y i skrivende stund.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Tesla har nå også åpnet 10 av SC sine i Nederland for andre merker. Er en test og jeg regner med andre markeder vil følge opp. Noe høyere pris på andre merker, og det var vel ventet. Synes det er verdt en kommentar, for det er mange som siklet etter dette.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kanskje har veksten gått for raskt for Tesla. Dette er riktignok "Consumer Reports" fra Tesla sitt hjemland, men det ser ikke pent ut. Og det vil overraske om ting er så mye annerledes her hjemme.

I siste "Vehicle Dependability Survey" havner Tesla på 27. plass av totalt 28 deltagere. Det var kun Lincoln som kom bak.
Av modellene er det Model X som kun skårer 5 poeng av 100. Model S fikk 20, Model Y fikk 18, og "beste" ble Model 3 med 50 poeng.

https://www.teslarati.com/tesla-consume ... y-results/

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Artikkel fra CNBC om den samme rapporten:
https://www.cnbc.com/2021/11/18/consume ... fared.html

Topp 3 i rapporten:
1. Lexus
2. Mazda
3. Toyota

Reliability ratings for EVs varied widely.

The Tesla Model X and Audi E-tron ranked dead last in this segment for reliability, while the Kia Niro EV ranked “well above average reliability.” The Nissan Leaf and newer Ford Mustang Mach-E scored “above average reliability.”

High-end electric SUVs were among the least reliable vehicles in the survey overall.“There’s no reason fully electric cars can’t be as reliable or even more reliable than traditional vehicles with internal combustion engines,” Fisher said. “It’s how they implement the technology.”

Electric drivetrains weren’t the problem. Instead, Fisher blamed unnecessary high-tech bells and whistles.

“For EV introductions, there is a tendency to just add so much tech that is not necessary,” Fisher said.

The reliability rankings stand in stark contrast with Consumer Reports’ satisfaction survey, where Tesla topped the 2020 list, followed by Lincoln


Og om Tesla:

Tesla’s low standing primarily stemmed from issues with the company’s Model S, X and Y vehicles from 2019 through 2021 model years. The Tesla Model 3, which Consumer Reports continues to recommend, showed average reliability.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Man kan si mye om Tesla …

men dette tar kaka;

https://www.nettavisen.no/nyheter/nekte ... -95-355600

Ikke redd for negativ publisitet, dét skal de ha.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

He he he ...
"Even Sandvold Roland tar av seg pressehenvendelser for Tesla i Norge og er svært ordknapp overfor Nettavisen.

– Vi har ingen kommentar, og ønsker ikke å bli navngitt i artikkelen. Du kan for eksempel skrive at en talsperson for Tesla Norge ikke ville kommentere saken, skriver han i en mail til Nettavisen."

Jan

Legg inn av Jan »

Her har vi en finsk Teslaeier som er så misfornøyd at han bruker 30 kg dynamitt for å bli kvitt faenskapet

Someone

Legg inn av Someone »

Problemet ble løst :D

Someone

Legg inn av Someone »

Flere problemer og forsinkelser for Berlin-fabrikken?

https://e24.no/teknologi/i/v5zpBj/ny-fa ... ved-berlin

Someone

Legg inn av Someone »

Tesla leverte 936.172 biler i 2021, 87% flere enn 2020 snaue halve million. Det aller meste 3 og Y

InternalExile

Legg inn av InternalExile »


TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

TheBaseline skrev: tor jan 13, 2022 8:34 am Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.
Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:16 pm
TheBaseline skrev: tor jan 13, 2022 8:34 am Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.
Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D
Et elendig ladenettverk som snart er åpent for alle ;) https://elbil.no/na-apner-tesla-superladere-for-alle/

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

InternalExile skrev: tor jan 13, 2022 2:19 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:16 pm
TheBaseline skrev: tor jan 13, 2022 8:34 am Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.
Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D
Et elendig ladenettverk som snart er åpent for alle ;) https://elbil.no/na-apner-tesla-superladere-for-alle/
Noe jeg faktisk har nevnt i tråden, og synes er flott. Forstår dog godt at ikke alle Teslaeierne er like fornøyde med det. De får trøste seg med at de får en bedre pris enn andre merker :D

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:25 pm
InternalExile skrev: tor jan 13, 2022 2:19 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:16 pm

Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D
Et elendig ladenettverk som snart er åpent for alle ;) https://elbil.no/na-apner-tesla-superladere-for-alle/
Noe jeg faktisk har nevnt i tråden, og synes er flott. Forstår dog godt at ikke alle Teslaeierne er like fornøyde med det. De får trøste seg med at de får en bedre pris enn andre merker :D
Skjønner godt de ikke er fornøyd, selv om det får bedre pris. Kan fort bli mye lengre køer, for totalt sett så utgjør vel ikke antallet Teslaer, som før hadde enerett på laderne, mer en antallet Nissan Leaf. Men det er det ene rette.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»