Man kan si mye om Tesla... del 2

Svar
Hollabaloo

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Legg inn av Hollabaloo »

Med så lave priser på drop-in så lurer jeg på hva circleK, Mer og recharge kommer til å gjøre.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Cirkle k og sånt må sette ned prisen. Vi lader aldri der lenger pga prisen. Har fortsatt kortet fra EQC og der er det 1,65kr pr kWh på Ionity. Vi fornyet det med ett nytt år rett før vi solgte bilen og da kan man bruke det i ett år fremover. Var på tur med en kamerat og vi kunne lade både hans etron og min i-pace samtidig med det kortet. Når jeg får iX vil det følge med et år med gratis ladekort. Det kan aktiveres senere og da aktiverer jeg jo i det mercedes-kortet løper ut eller før ix eventuelt selges. Da er man sikret billig hurtiglading lenge.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Det er gode nyheter. Må innrømme at det viktigste for meg er å ikke vente, har rett og slett dårlig tålmodighet. Pris vil nok være avgjørende når det er lite trafikk.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »


KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Someone skrev: man jan 31, 2022 2:49 pm I første omgang er det 15 ladestasjoner her i Norge som åpner for andre merker

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OrXW ... _row6_pos1
Dette er rent gull for oss. Har eid Tesla, og kjenner på at dette appellerer langt mer enn å knote med Ionity via Plugsurfing eller hva det måtte være. Appen er allerede lastet ned.

Kjedelig for Tesla-eierne, selvsagt, og jeg er mildt sagt overrasket over at det ikke ligger inne noen form for prioritering, eller blokkering av non-Tesla (non-abonnement) i rush-tider etc. Men leser; ''De vil likevel ikke utelukke at de mest trafikkerte stolpene i fremtiden vil kunne forbeholdes Tesla-eiere på de største utfartsdagene i året.''

Det jeg frykter er at dette blir en hvilepute for offentlig satsning, og at Tesla lengre ned langs veien trekker tilbake tilbudet. Men det er vel slik at bordet fanger på de stasjonene hvor de har fått offentlig støtte? Og når Tesla først har fått omgjort disse til profitt-sentre, så er nok veien tilbake lang. Måtte det vare.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Kompressor skrev: man jan 31, 2022 5:25 pm Cirkle k og sånt må sette ned prisen. Vi lader aldri der lenger pga prisen. Har fortsatt kortet fra EQC og der er det 1,65kr pr kWh på Ionity. Vi fornyet det med ett nytt år rett før vi solgte bilen og da kan man bruke det i ett år fremover. Var på tur med en kamerat og vi kunne lade både hans etron og min i-pace samtidig med det kortet. Når jeg får iX vil det følge med et år med gratis ladekort. Det kan aktiveres senere og da aktiverer jeg jo i det mercedes-kortet løper ut eller før ix eventuelt selges. Da er man sikret billig hurtiglading lenge.
Kroner og øre. Det som appellerer til meg er å bare plugge inn bilen, så ordner resten seg. Og selvsagt å slippe unna ave Maria'er myntet på ledige ladepunkt langs veien. Nå er ladefriheten et steg nærmere, dog avhengig av hvor godt appen til Tesla og ladestolpene kommuniserer. Forventer at dette skjer relativt sømløst, slik jeg har lært meg å kjenne Tesla.

Bilferie blir hakket mer aktuelt nå, kjenner jeg.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

KingsRoad skrev: man jan 31, 2022 8:29 pm
Someone skrev: man jan 31, 2022 2:49 pm I første omgang er det 15 ladestasjoner her i Norge som åpner for andre merker

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OrXW ... _row6_pos1

Det jeg frykter er at dette blir en hvilepute for offentlig satsning, og at Tesla lengre ned langs veien trekker tilbake tilbudet. Men det er vel slik at bordet fanger på de stasjonene hvor de har fått offentlig støtte? Og når Tesla først har fått omgjort disse til profitt-sentre, så er nok veien tilbake lang. Måtte det vare.

Ladestasjoner krever godkjenning fra myndighetene.
Det jeg synes er merkelig er at myndighetene tyeligvis har godkjent storstilt utbygging av superladere som begrenses til ett bilmerke. Jeg tror det er litt mellom linjene at tillatelsene må fornyes. De bør åpnes så ikke det offentlige må tvangsendre det. Men tesla er med på notene og åpner nå laderne. Dersom man ønsker elektrifisering av bilparken må man kontrollere at alle ladere som bygges ut er for alle med CCS kontakt eller ingen.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

KingsRoad skrev: man jan 31, 2022 8:38 pm Nå er ladefriheten et steg nærmere, dog avhengig av hvor godt appen til Tesla og ladestolpene kommuniserer. Forventer at dette skjer relativt sømløst, slik jeg har lært meg å kjenne Tesla.
TB testet det tidligere idag med en Polestar 2:
https://www.youtube.com/watch?v=BlUZfGMqv_g

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ingen som vil lade her selv om det er åpnet. ;-)
https://i.redd.it/uail5keb6ow71.jpg

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Model 3 med en grundig rustsjekk etter 80.000km på saltede veier av NAF. Slett ikke ueffent resultat og konklusjon, noe som gjør den til et trygt bruktbilkjøp for de som vurderer det.
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-d ... k/75368819

Someone

Legg inn av Someone »

Tesla skal ha fått tillatelse til å starte opp Berlinfabrikken nå

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56198

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Priser og leveringstider på Mod 3. er økt i det siste.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

rosmebraad skrev: fre mar 11, 2022 10:00 am Priser og leveringstider på Mod 3. er økt i det siste.
De er nok ikke immune mot problemene andre opplever.

Men ser at Tesla opplever dobling av ordrer i deler av USA, blant annet. Høy oljepris er bra for Tesla.

Jan

Legg inn av Jan »

Her har vi en med mer penger enn vett:


Moroa begynner etter ca 2 min

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Er den vidoen en god beskrivelse av aksjekursen til tesla?
Raskt opp, høyt svev over bakkenivå, stall, fritt fall, deretter krasjlanding, men den går likevel ikke helt ned i null ned bakken..

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no

burkar

Legg inn av burkar »

Fernandovonarb skrev: tir mar 22, 2022 11:03 am Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Alle Model Y har til nå kommet fra Kina. Model 3 har har også utelukkende kommet fra Kina en god stund nå.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

burkar skrev: tir mar 22, 2022 12:45 pm
Fernandovonarb skrev: tir mar 22, 2022 11:03 am Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Alle Model Y har til nå kommet fra Kina. Model 3 har har også utelukkende kommet fra Kina en god stund nå.
Mener jeg kom over noen spekulasjoner angående noen eksemplarer av Y som de mente kom fra Berlin, og var levert i Norge. Med artikkelen så kan vi konstatere at det var feil.

Ellers blir det litt interessant om tysk Y blir hakket over i finish enn Kina produktet. Blir nok artikler på kryss og tvers om akkurat det.

burkar

Legg inn av burkar »

Fernandovonarb skrev: tir mar 22, 2022 12:58 pm
burkar skrev: tir mar 22, 2022 12:45 pm
Fernandovonarb skrev: tir mar 22, 2022 11:03 am Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Alle Model Y har til nå kommet fra Kina. Model 3 har har også utelukkende kommet fra Kina en god stund nå.
Mener jeg kom over noen spekulasjoner angående noen eksemplarer av Y som de mente kom fra Berlin, og var levert i Norge. Med artikkelen så kan vi konstatere at det var feil.

Ellers blir det litt interessant om tysk Y blir hakket over i finish enn Kina produktet. Blir nok artikler på kryss og tvers om akkurat det.
Det var snakk om en førproduksjonsbil eller to som ble registrert på Tesla Norway tenker jeg.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ja det kan stemme.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Ny leveringsrekord for Tesla i første kvartal med ca. 310 000 biler, noe som er opp fra ca. 185 000 i Q1 i fjor.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Shagalott skrev: søn apr 03, 2022 11:13 am Ny leveringsrekord for Tesla i første kvartal med ca. 310 000 biler, noe som er opp fra ca. 185 000 i Q1 i fjor.
Noen som ser 'The Electric Viking' på YouTube?

Australsk, ikke norsk. Lager mange videoer. Mye tema om hvor akterutseilt 'tradisjonell' bilbransje er. Noe kreative formuleringer, som 'gratis strøm' fra solceller. (Koster en formue å få satt opp, men likevel gratis.)

Sånn, var det bra nok for en leksikon-notis?

Ellers ser man at Mod Y. har første levering mai 2022, så hvorfor venter folk 'år og dag' på ny Tesla?

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000

https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Someone skrev: tir apr 19, 2022 7:13 pm Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000

https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Godt funn.

Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

MatsEn89 skrev: tir apr 19, 2022 7:22 pm
Someone skrev: tir apr 19, 2022 7:13 pm Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000

https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Godt funn.

Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues
50% økning vil si 1 350 000 biler i 2022. (litt over 900 000 i 2021)
April 2021 til mars 2022 er salget (rullerende år) er salget ca. 1 050 000 biler.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Shagalott skrev: tir apr 19, 2022 8:27 pm
MatsEn89 skrev: tir apr 19, 2022 7:22 pm
Someone skrev: tir apr 19, 2022 7:13 pm Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000

https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Godt funn.

Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues
50% økning vil si 1 350 000 biler i 2022. (litt over 900 000 i 2021)
April 2021 til mars 2022 er salget (rullerende år) er salget ca. 1 050 000 biler.
1,404 000 med utgangspunkt i 936k 😉 Han må også levere bilene han selger. Hører folk som har fått utsatt Macbooken sin med 4 måneder, håper Elon har supply-chainen i orden.

Men imponerende om han greier det, jeg heier på han og avskriver han ikke. Men jeg tror også progresjons-kurven sprekker en dag - eller kanskje Tesla er som Apple at folk betaler ekstra 💁‍♂️

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

MatsEn89 skrev: ons apr 20, 2022 1:45 am
Shagalott skrev: tir apr 19, 2022 8:27 pm
MatsEn89 skrev: tir apr 19, 2022 7:22 pm

Godt funn.

Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues
50% økning vil si 1 350 000 biler i 2022. (litt over 900 000 i 2021)
April 2021 til mars 2022 er salget (rullerende år) er salget ca. 1 050 000 biler.
1,404 000 med utgangspunkt i 936k 😉 Han må også levere bilene han selger. Hører folk som har fått utsatt Macbooken sin med 4 måneder, håper Elon har supply-chainen i orden.
Tesla har vel gjennom 2 år med pandemi vist at de klarer å levere rimelig greit.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Shagalott skrev: ons apr 20, 2022 11:05 am
MatsEn89 skrev: ons apr 20, 2022 1:45 am
Shagalott skrev: tir apr 19, 2022 8:27 pm
50% økning vil si 1 350 000 biler i 2022. (litt over 900 000 i 2021)
April 2021 til mars 2022 er salget (rullerende år) er salget ca. 1 050 000 biler.
1,404 000 med utgangspunkt i 936k 😉 Han må også levere bilene han selger. Hører folk som har fått utsatt Macbooken sin med 4 måneder, håper Elon har supply-chainen i orden.
Tesla har vel gjennom 2 år med pandemi vist at de klarer å levere rimelig greit.
Råvarepriser har gått i taket og man trekker på lagrene. Jeg tror det tøffeste er fremfor oss, imo. Men ingen er bedre til å håndtere dette en Musk. Blir spennende å se.

Dessuten kan man argumentere for at elbiler er relativt generisk, slik Netflix oppdaget at streaming er generisk (og lojaliteten lav)

Giga Berlin er ihvertfall en god idé og toget durer nok videre noen år til.
Sist redigert av MatsEn89 den ons apr 20, 2022 3:27 pm, redigert 1 gang totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg kjøpte en brukt Kia Soul og er veldig fornøyd med den. Ikke all verdens rekkevidde, ca 20 mil om sommeren, men holder for meg. Kjører mest i byen uansett og har ladeboks hjemme. Blir dermed ikke noen Tesla på meg i nærmeste fremtid.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Tesla earnings call i kveld. Jeg skal høre og gi en liten oppsummering.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»