Man kan si mye om Tesla... del 2
Re: Man kan si mye om Tesla... del 2
Med så lave priser på drop-in så lurer jeg på hva circleK, Mer og recharge kommer til å gjøre.
Cirkle k og sånt må sette ned prisen. Vi lader aldri der lenger pga prisen. Har fortsatt kortet fra EQC og der er det 1,65kr pr kWh på Ionity. Vi fornyet det med ett nytt år rett før vi solgte bilen og da kan man bruke det i ett år fremover. Var på tur med en kamerat og vi kunne lade både hans etron og min i-pace samtidig med det kortet. Når jeg får iX vil det følge med et år med gratis ladekort. Det kan aktiveres senere og da aktiverer jeg jo i det mercedes-kortet løper ut eller før ix eventuelt selges. Da er man sikret billig hurtiglading lenge.
Det er gode nyheter. Må innrømme at det viktigste for meg er å ikke vente, har rett og slett dårlig tålmodighet. Pris vil nok være avgjørende når det er lite trafikk.
Dette er rent gull for oss. Har eid Tesla, og kjenner på at dette appellerer langt mer enn å knote med Ionity via Plugsurfing eller hva det måtte være. Appen er allerede lastet ned.Someone skrev: ↑man jan 31, 2022 2:49 pm I første omgang er det 15 ladestasjoner her i Norge som åpner for andre merker
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OrXW ... _row6_pos1
Kjedelig for Tesla-eierne, selvsagt, og jeg er mildt sagt overrasket over at det ikke ligger inne noen form for prioritering, eller blokkering av non-Tesla (non-abonnement) i rush-tider etc. Men leser; ''De vil likevel ikke utelukke at de mest trafikkerte stolpene i fremtiden vil kunne forbeholdes Tesla-eiere på de største utfartsdagene i året.''
Det jeg frykter er at dette blir en hvilepute for offentlig satsning, og at Tesla lengre ned langs veien trekker tilbake tilbudet. Men det er vel slik at bordet fanger på de stasjonene hvor de har fått offentlig støtte? Og når Tesla først har fått omgjort disse til profitt-sentre, så er nok veien tilbake lang. Måtte det vare.
Kroner og øre. Det som appellerer til meg er å bare plugge inn bilen, så ordner resten seg. Og selvsagt å slippe unna ave Maria'er myntet på ledige ladepunkt langs veien. Nå er ladefriheten et steg nærmere, dog avhengig av hvor godt appen til Tesla og ladestolpene kommuniserer. Forventer at dette skjer relativt sømløst, slik jeg har lært meg å kjenne Tesla.Kompressor skrev: ↑man jan 31, 2022 5:25 pm Cirkle k og sånt må sette ned prisen. Vi lader aldri der lenger pga prisen. Har fortsatt kortet fra EQC og der er det 1,65kr pr kWh på Ionity. Vi fornyet det med ett nytt år rett før vi solgte bilen og da kan man bruke det i ett år fremover. Var på tur med en kamerat og vi kunne lade både hans etron og min i-pace samtidig med det kortet. Når jeg får iX vil det følge med et år med gratis ladekort. Det kan aktiveres senere og da aktiverer jeg jo i det mercedes-kortet løper ut eller før ix eventuelt selges. Da er man sikret billig hurtiglading lenge.
Bilferie blir hakket mer aktuelt nå, kjenner jeg.
KingsRoad skrev: ↑man jan 31, 2022 8:29 pmSomeone skrev: ↑man jan 31, 2022 2:49 pm I første omgang er det 15 ladestasjoner her i Norge som åpner for andre merker
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OrXW ... _row6_pos1
Det jeg frykter er at dette blir en hvilepute for offentlig satsning, og at Tesla lengre ned langs veien trekker tilbake tilbudet. Men det er vel slik at bordet fanger på de stasjonene hvor de har fått offentlig støtte? Og når Tesla først har fått omgjort disse til profitt-sentre, så er nok veien tilbake lang. Måtte det vare.
Ladestasjoner krever godkjenning fra myndighetene.
Det jeg synes er merkelig er at myndighetene tyeligvis har godkjent storstilt utbygging av superladere som begrenses til ett bilmerke. Jeg tror det er litt mellom linjene at tillatelsene må fornyes. De bør åpnes så ikke det offentlige må tvangsendre det. Men tesla er med på notene og åpner nå laderne. Dersom man ønsker elektrifisering av bilparken må man kontrollere at alle ladere som bygges ut er for alle med CCS kontakt eller ingen.
Ingen som vil lade her selv om det er åpnet.
https://i.redd.it/uail5keb6ow71.jpg
https://i.redd.it/uail5keb6ow71.jpg
Model 3 med en grundig rustsjekk etter 80.000km på saltede veier av NAF. Slett ikke ueffent resultat og konklusjon, noe som gjør den til et trygt bruktbilkjøp for de som vurderer det.
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-d ... k/75368819
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-d ... k/75368819
Tesla skal ha fått tillatelse til å starte opp Berlinfabrikken nå
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56198
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=56198
De er nok ikke immune mot problemene andre opplever.
Men ser at Tesla opplever dobling av ordrer i deler av USA, blant annet. Høy oljepris er bra for Tesla.
Er den vidoen en god beskrivelse av aksjekursen til tesla?
Raskt opp, høyt svev over bakkenivå, stall, fritt fall, deretter krasjlanding, men den går likevel ikke helt ned i null ned bakken..
Raskt opp, høyt svev over bakkenivå, stall, fritt fall, deretter krasjlanding, men den går likevel ikke helt ned i null ned bakken..
Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Alle Model Y har til nå kommet fra Kina. Model 3 har har også utelukkende kommet fra Kina en god stund nå.Fernandovonarb skrev: ↑tir mar 22, 2022 11:03 am Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Mener jeg kom over noen spekulasjoner angående noen eksemplarer av Y som de mente kom fra Berlin, og var levert i Norge. Med artikkelen så kan vi konstatere at det var feil.burkar skrev: ↑tir mar 22, 2022 12:45 pmAlle Model Y har til nå kommet fra Kina. Model 3 har har også utelukkende kommet fra Kina en god stund nå.Fernandovonarb skrev: ↑tir mar 22, 2022 11:03 am Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Ellers blir det litt interessant om tysk Y blir hakket over i finish enn Kina produktet. Blir nok artikler på kryss og tvers om akkurat det.
Det var snakk om en førproduksjonsbil eller to som ble registrert på Tesla Norway tenker jeg.Fernandovonarb skrev: ↑tir mar 22, 2022 12:58 pmMener jeg kom over noen spekulasjoner angående noen eksemplarer av Y som de mente kom fra Berlin, og var levert i Norge. Med artikkelen så kan vi konstatere at det var feil.burkar skrev: ↑tir mar 22, 2022 12:45 pmAlle Model Y har til nå kommet fra Kina. Model 3 har har også utelukkende kommet fra Kina en god stund nå.Fernandovonarb skrev: ↑tir mar 22, 2022 11:03 am Tesla åpner opp fabrikken i Berlin i dag. Målet er 500.000 biler i året noe som jeg anser som formidabelt. Mener jeg har lest at Model Y levert i Norge har opprinnelse fra denne fabrikken, noe som da må være feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWkGj6 ... Fwww.vg.no
Ellers blir det litt interessant om tysk Y blir hakket over i finish enn Kina produktet. Blir nok artikler på kryss og tvers om akkurat det.
Ny leveringsrekord for Tesla i første kvartal med ca. 310 000 biler, noe som er opp fra ca. 185 000 i Q1 i fjor.
-
- Innlegg: 845
Noen som ser 'The Electric Viking' på YouTube?
Australsk, ikke norsk. Lager mange videoer. Mye tema om hvor akterutseilt 'tradisjonell' bilbransje er. Noe kreative formuleringer, som 'gratis strøm' fra solceller. (Koster en formue å få satt opp, men likevel gratis.)
Sånn, var det bra nok for en leksikon-notis?
Ellers ser man at Mod Y. har første levering mai 2022, så hvorfor venter folk 'år og dag' på ny Tesla?
Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000
https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Godt funn.Someone skrev: ↑tir apr 19, 2022 7:13 pm Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000
https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues
50% økning vil si 1 350 000 biler i 2022. (litt over 900 000 i 2021)MatsEn89 skrev: ↑tir apr 19, 2022 7:22 pmGodt funn.Someone skrev: ↑tir apr 19, 2022 7:13 pm Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000
https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues
April 2021 til mars 2022 er salget (rullerende år) er salget ca. 1 050 000 biler.
1,404 000 med utgangspunkt i 936k Han må også levere bilene han selger. Hører folk som har fått utsatt Macbooken sin med 4 måneder, håper Elon har supply-chainen i orden.Shagalott skrev: ↑tir apr 19, 2022 8:27 pm50% økning vil si 1 350 000 biler i 2022. (litt over 900 000 i 2021)MatsEn89 skrev: ↑tir apr 19, 2022 7:22 pmGodt funn.Someone skrev: ↑tir apr 19, 2022 7:13 pm Ser ut som det vil ta tid å komme opp i de store produksjonsvolumene i Berlin. Febrikken er laget for 500.000 biler i året, mens årets produksjon havner trolig kun på 30.000
https://www.tu.no/artikler/hevder-tesla ... -ar/518861
Har ikke Elon lovet 50 % flere biler produsert hvert år? Spent på om han klarer det i lys av supply-issues
April 2021 til mars 2022 er salget (rullerende år) er salget ca. 1 050 000 biler.
Men imponerende om han greier det, jeg heier på han og avskriver han ikke. Men jeg tror også progresjons-kurven sprekker en dag - eller kanskje Tesla er som Apple at folk betaler ekstra
Tesla har vel gjennom 2 år med pandemi vist at de klarer å levere rimelig greit.MatsEn89 skrev: ↑ons apr 20, 2022 1:45 am1,404 000 med utgangspunkt i 936k Han må også levere bilene han selger. Hører folk som har fått utsatt Macbooken sin med 4 måneder, håper Elon har supply-chainen i orden.
Råvarepriser har gått i taket og man trekker på lagrene. Jeg tror det tøffeste er fremfor oss, imo. Men ingen er bedre til å håndtere dette en Musk. Blir spennende å se.Shagalott skrev: ↑ons apr 20, 2022 11:05 amTesla har vel gjennom 2 år med pandemi vist at de klarer å levere rimelig greit.
Dessuten kan man argumentere for at elbiler er relativt generisk, slik Netflix oppdaget at streaming er generisk (og lojaliteten lav)
Giga Berlin er ihvertfall en god idé og toget durer nok videre noen år til.
Sist redigert av MatsEn89 den ons apr 20, 2022 3:27 pm, redigert 1 gang totalt.
Jeg kjøpte en brukt Kia Soul og er veldig fornøyd med den. Ikke all verdens rekkevidde, ca 20 mil om sommeren, men holder for meg. Kjører mest i byen uansett og har ladeboks hjemme. Blir dermed ikke noen Tesla på meg i nærmeste fremtid.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute