Man kan si mye om Tesla... del 2

Svar
Hollabaloo

Man kan si mye om Tesla... del 2

Legg inn av Hollabaloo »

tesla_model_s.jpg
Del 2 og fortsettelse på den episke VGD bil-tråden

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Tesla-sjåfør kjører i søvne på E6 med autopilot på: https://www.vgtv.no/video/222494/kjoere ... _row3_pos2

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Drøyt at dette også skjedde i Norge. Tidligere har jeg kun sett det en gang i USA. Godt bilen stoppet til slutt. Autopilot er jo helt hårreisende dårlig til å kjøre så utrolig at det gikk så bra som det gjorde.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Plaid videoer har vel begynt å dukke opp på tuben, og den ultimate testen ville bli mot Taycan Turbo S. Denne Taycan eieren ender sporenstreks opp med å bestille Plaid. Vanvittige ytelser på noe som kan kalles familiebil.


Kompressor

Legg inn av Kompressor »

De begynner å bli alvorlig raske disse elbilene når de er såpass spreke som Plaid eller enda raskere Rimac.
Gøy med akselerasjon, men det blir litt som å spise biff uten å drikke vin, det er ikke like gøy å akselerere uten motorlyd som med grom motorlyd og giring.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

De brenner fortsatt; https://www.nationen.no/nyhet/parkert-t ... i-garasje/

Denne gangen ikke på lading.

Håper ikke folk tolker dette i retning av at elbilbranner skjer mer hyppig enn ICE-branner... ;)

Jan

Legg inn av Jan »

Nå skal amerikanske myndigheter granske selvkjøringsfunksjonen.
https://www.tv2.no/nyheter/14167573/

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Kompressor skrev: man aug 02, 2021 7:12 pm det er ikke like gøy å akselerere uten motorlyd som med grom motorlyd og giring.
Amen! Jeg disponerte en 2020 Cayenne Hybrid i helgen og kjørte Oslo - Trondheim - Oslo. Herregud så gøy med både OK aks OG motorlyd. Den gjør vel 0-100 på rundt 5, som jo er dødstregt kontra en heftig elbil. Jeg ville likevel valgt den "trege" på 10 av 10 turer.

Jan

Legg inn av Jan »

Her har vi en ikke helt smart modelX-fører.
https://www.autobild.de/artikel/tesla-m ... 77593.html

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Skulle tro Mod X har 'auto close' på dørene ved igangsetting av kjøretøy, slik en del andre biler/kjøretøy har.

SUV

Legg inn av SUV »

Jan skrev: tor aug 19, 2021 7:15 pm Her har vi en ikke helt smart modelX-fører.
https://www.autobild.de/artikel/tesla-m ... 77593.html
Minner litt om da jeg for ca 20 år siden i Trondheimsområdet så ei dame kjørte med kioskhenger.
Først hørte jeg et rabalder og så kioskvogna kom opp en bakke mens syltetøyglass og vaffelfat skled bakover på disken og deiset i gulvet mens to støre kjøleskap med glassdører veltet bakover så det nok ble et skikkelig rot inni kioskvogna.
Så passerte hun med hengeren ca en meter fra en parkert lastebil, men det er ikke nok avstand når den store toppengslede sideluka står åpen og peker omtrent rett ut (og litt oppover), så da smalt luka rett inn i kapellet på lastebilen og det ble bråstopp og bakenden av bilen (Passat?) ble røsket en halvmeter til siden.

Kort tid før/etter dette var det et annet lignende uhell med dame som kjørte kioskvogn i Trondheim sentrum og mede ned et trafikklys som traff en fotgjenger. Usikker på om det var samme dama eller om det var flere damer der oppe som kjørte slike.

Er vel blitt strengere regler for sikring av luka ved kjøring etterhvert tror jeg (man skal ha ekstra låsing eller stoppe igjen også tror jeg det var). De har vel gassdempere så om den åpner seg litt kan den lett åpne seg helt så det blir farlig, men dette igjen er vel igjen blant annet et sikkerhetstiltak for å hindre at den ramler i hodet på kioskkunder.

SUV

Legg inn av SUV »

Nytt forsøk på sletting (som ikke går) og endring til ordet dobbeltpost istad ble visst bare enda et innlegg.
Sist redigert av SUV den tir aug 24, 2021 11:52 pm, redigert 1 gang totalt.

SUV

Legg inn av SUV »

SUV skrev: tir aug 24, 2021 11:46 pm
Hollabaloo skrev: søn aug 01, 2021 12:34 am Tesla-sjåfør kjører i søvne på E6 med autopilot på: https://www.vgtv.no/video/222494/kjoere ... _row3_pos2
Der fikk jeg bekreftet det jeg lurte på da jeg kjørte E18 nylig, Tesla på autopilot velger venstrefeltet også når det ikke er andre å kjøre forbi.

Iblant så oppstår det lange køer i venstre felt som går såvidt litt fortere enn høyre felt, men uten at man ser klden (pga lengden). Andre ganger kommer man seg omsider langt nok frem til å se kilden og da har jeg sett flere ganger Teslaer som holder venstre felt selv om det er lenge til neste forbikjøring.

Feks nylig så kjørte jeg bak en slik Tesla på E18 (ja, det var faktisk en hvit Model S, akkurat som i videoen). Etter jeg hadde kjørt forbi en lastebil som er fremste bil i høyre felt på en stund så la jeg meg tilbake i høyre felt, men det gjorde ikke Teslaen foran meg. Siden trafikken i høyre felt (meg) går i fartsgrensa og trafikken i venstre felt (Teslaen) går i litt under fartsgrensa så glir jeg rolig forbi Teslaen.

Men hvorfor kan ikke Tesla-er gjøre som andre og legge seg over i høyre felt når de er ferdige med forbikjøringen?

Mange gnager så er det jo sånn at man kommer seg ikke helt forbi før man innhenter annen trafikk og så må man bare slakke av igjen og legge seg bak venstrefils-Teslaen og se om neste luke i høyrefeltet er lang nok.

For om Tesla-en hadde lagt seg ut til høyre så kunne jo forbikjørngen startet allerede når man selv er på høyde med bilen i høyre felt og avsluttes når man er på høyde med nnste bl i høyre felt, da er det som regel grei margin til forbikjøring uten at noen må slakke av i det hele tatt (altså heller ikke Tesla-en om den hadde lagt seg ut til høyre). Men når den holder venstre så kan forbikjøringen først begynne når man er i forsvarlig avstand foran bilen i høyrefeltet og må avsluttes i forsvarlig avstand til neste bil i høyre felt så man må ha ekstremt mye lenger luker for å komme forbi da man må kjøre 2x sikker avstand ekstra i forbikjøringslengde og det krever jo mange gnager så mye i tilbakelagt distanse.

Jeg foretrekker jo å kjøre forbi på venstre side på motorvei, men når noen konsekvent blokkerer venstre felt og det er ledig høyre felt så blir det jo til at man bruker det, og der går jo trafikken fortere enn Teslaen til venstre.

Å kjøre i fartsgrensa i høyre felt kan vel ikke akkurat sies å være ulovlig, det er jo fullt lovlig å holde den farta, og man skal jo holde høyre felt om det ikke er noen iveien der som man skal forbi. Dette med at man ikke skal kjøre forbi på høyre side er vl mest ment som et forbud mot dem som bedriver helt vill slalomkjøring for å tråkle seg frem på farlig vis i trafikken. Og jeg håper at om det skulle være en politibil i nærheten så reagerer de helelr å bilen som skulle holdt seg til høyre enn at noen kjører i fartsgrensa i høyre felt når det er saktegåedne Tesla i ensom majestet i venstre felt.


SUV

Legg inn av SUV »

Dobbeltpost, fant ikke ut hvordan man sletter.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »


Someone

Legg inn av Someone »

Larsabal skrev: fre aug 27, 2021 9:25 am Fornøyelig:

https://www.nrk.no/video/humor/elon-mus ... 7c60415d29
Ha ha, fantastisk, på veldig mange måter

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Larsabal skrev: fre aug 27, 2021 9:25 am Fornøyelig:
Jeg så denne for noen uker siden, den var så bra at jeg måtte sjekke ut flere episoder av Kø.

Hvordan endte su opp med Datsun som avatar?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Larsabal skrev: fre aug 27, 2021 9:25 am Fornøyelig:
https://www.nrk.no/video/humor/elon-mus ... 7c60415d29
Takk for godt tips. Ga en fin inngang på helgen! :lol:

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: fre aug 27, 2021 7:25 pm
Larsabal skrev: fre aug 27, 2021 9:25 am Fornøyelig:
Jeg så denne for noen uker siden, den var så bra at jeg måtte sjekke ut flere episoder av Kø.

Hvordan endte su opp med Datsun som avatar?
Han er jo i den "klubben" :lol:

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: fre aug 27, 2021 7:25 pm
Larsabal skrev: fre aug 27, 2021 9:25 am Fornøyelig:
Jeg så denne for noen uker siden, den var så bra at jeg måtte sjekke ut flere episoder av Kø.

Hvordan endte su opp med Datsun som avatar?
Apropos Avatar; jeg har forsøkt å laste opp, men får bare beskjed om at filen må være innenfor en viss størrelse.

Someone

Legg inn av Someone »

Jan skrev: lør aug 28, 2021 10:22 am
Apropos Avatar; jeg har forsøkt å laste opp, men får bare beskjed om at filen må være innenfor en viss størrelse.
Det er bare å da lage den mindre

Fikset min gjennom noe å enkelt som å lime det inn i Paint også bare forminske det til 5% av originale

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: lør aug 28, 2021 10:22 am
Apropos Avatar; jeg har forsøkt å laste opp, men får bare beskjed om at filen må være innenfor en viss størrelse.
Jeg slet med det samme da jeg brukte mitt normale bilderedigeringsprogram og eksporterte det i størrelse 90x90 som er latterlig lite. Allikevel ble det på 60 kb og ikke 6 som denne siden krever. Brukte så omtrent samme metode som Someone, bortsett fra at jeg klippet ut en bitte liten del av et bilde og lagret det som GIF i stedet for jpeg.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: lør aug 28, 2021 11:04 am
Fikset min gjennom noe å enkelt som å lime det inn i Paint også bare forminske det til 5% av originale
Bitihorn, jeg har bilder av den toppen fra mange forskjellige vinkler.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: lør aug 28, 2021 11:04 am Fikset min gjennom noe å enkelt som å lime det inn i Paint også bare forminske det til 5% av originale
I OS X er det superenkelt. Dobbeltklikk på bildet, og det åpnes i forhåndsvisning. Deretter Verktøy --> Juster størrelse.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'.........et rabalder og så kioskvogna kom opp en bakke mens syltetøyglass og vaffelfat skled bakover på disken og deiset i gulvet mens to støre kjøleskap med glassdører veltet bakover så det nok ble et skikkelig rot inni kioskvogna.........'


*****************

Fint å slå fast at SUV er tilbake!
(Nå mangler 'bare' BR.)

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Iseran2770 skrev: fre aug 27, 2021 7:25 pm Hvordan endte su opp med Datsun som avatar?
Jeg kjører Nissan Leaf nå, etter nesten tre år uten bil. Dere lo av meg og holdt dere for ørene på Karl Johan da jeg kjørte 2.0TDI i Octavia. Nå er jeg i det minste lydløs... ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Larsabal skrev: man aug 30, 2021 4:34 pm
Iseran2770 skrev: fre aug 27, 2021 7:25 pm Hvordan endte su opp med Datsun som avatar?
Jeg kjører Nissan Leaf nå, etter nesten tre år uten bil. Dere lo av meg og holdt dere for ørene på Karl Johan da jeg kjørte 2.0TDI i Octavia. Nå er jeg i det minste lydløs... ;)
Og etter det ble Karl Johan stengt for biler :mrgreen:

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har lyst på en brukt Tesla 2016-modell til 220000,- , men først må jeg få meg en jobb.

Disse brukt-Teslaene fra 2016 kan nemlig lades gratis ut levetiden.
Det betyr f.eks at man kan dra på biltur rundt i Europa, helt gratis.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Larsabal skrev: man aug 30, 2021 4:34 pm
Jeg kjører Nissan Leaf nå, etter nesten tre år uten bil.
Da var det morsomt med Datsun og ikke Nissan som avatar. Den eneste Datsun jeg har kjørt var en Bluebird som skolebil før jeg fikk sertifikat. Nissan har jeg null erfaring med.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Iseran2770 skrev: man aug 30, 2021 9:00 pm Da var det morsomt med Datsun og ikke Nissan som avatar.
Det første jeg gjorde etter å ha skrevet kontrakt var å bestille et 20 cm stort Datsun-klistremerke på aliexpress.. Det ble satt på bakruten 1 times tid etter jeg fikk bilen. Noe gøy må man jo ha når man kjøper seg elektrisk handlevogn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»