Man kan si mye om Tesla... del 2

Svar
InsVerderben

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: fre jan 13, 2023 11:39 am
Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 11:35 am Er nok noen konkurrerende importører i det norske markedet som fikk litt å tenke på nå…
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.
....som igjen fører til at enda flere biler vil bli kondemnert og ikke reparert da terskelen for utbedring ved skader vil heves betraktelig som en følge.
Snittlig levetid for elbiler går ned, utslippene totalt øker og "det grønne skiftet" blir stadig mindre grønt!

Andre forslag til konsekvenser denne prissenkingen vil få...?!

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

https://www.nrk.no/vestland/kutter-pris ... 1.16256386

Dette er beviset på at man aldri bør fullfinansiere en bil med mindre man uansett skal ha den i hele lånets nedbetalingsperiode.
Det er sikkert mange som har lån på 5-600.000 på biler som koster mindre som nye.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg håper dette tvinger andre til å senke prisen. Blir beinhard konkurranse nå, og marginene vil nok krympe i flere ledd. Er egentlig ikke i markedet for noe nytt nå, men kjenner en liten endring i suget.

Someone

Legg inn av Someone »

InsVerderben skrev: fre jan 13, 2023 5:27 pm
fargerik skrev: fre jan 13, 2023 11:39 am
Hollabaloo skrev: fre jan 13, 2023 11:35 am Er nok noen konkurrerende importører i det norske markedet som fikk litt å tenke på nå…
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.
....som igjen fører til at enda flere biler vil bli kondemnert og ikke reparert da terskelen for utbedring ved skader vil heves betraktelig som en følge.
Snittlig levetid for elbiler går ned, utslippene totalt øker og "det grønne skiftet" blir stadig mindre grønt!
Tviler på at effekten på akkurat dette her knapt nok blir merkbar på statistikken..

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Someone skrev: lør jan 14, 2023 5:57 pm
InsVerderben skrev: fre jan 13, 2023 5:27 pm
fargerik skrev: fre jan 13, 2023 11:39 am
Tror du andre også vil følge etter, og tyne prisen ned under momsgrensa?
Jeg tenker i så fall i samme baner.
....som igjen fører til at enda flere biler vil bli kondemnert og ikke reparert da terskelen for utbedring ved skader vil heves betraktelig som en følge.
Snittlig levetid for elbiler går ned, utslippene totalt øker og "det grønne skiftet" blir stadig mindre grønt!
Tviler på at effekten på akkurat dette her knapt nok blir merkbar på statistikken..
Hvilken statistikk..?!

Someone

Legg inn av Someone »

InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:14 pm

Hvilken statistikk..?!
Gjennomsnittlig levetid for elbiler, som du bekymret deg over

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Someone skrev: lør jan 14, 2023 6:37 pm
InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:14 pm

Hvilken statistikk..?!
Gjennomsnittlig levetid for elbiler, som du bekymret deg over
Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Bør jeg bekymre meg over at en slik prisnedgang som en følge også kan forsinke det "grønne skiftet", og i sluttenden fører til miljøøldeleggelser og større utslipp av b.la CO2....?!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:53 pm
Someone skrev: lør jan 14, 2023 6:37 pm
InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:14 pm

Hvilken statistikk..?!
Gjennomsnittlig levetid for elbiler, som du bekymret deg over
Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Bør jeg bekymre meg over at en slik prisnedgang som en følge også kan forsinke det "grønne skiftet", og i sluttenden fører til miljøøldeleggelser og større utslipp av b.la CO2....?!
Jeg liker (heller) ikke kortlivede biler.
Men man får trøste seg med at Autoretur snakker om 97% materialresirkulering på innleverte biler samt at ex-Tesla Straubl jobber med resirkulering av batterier:
https://time.com/6176778/jb-straubel-battery-problem/

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:53 pm Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Det er ikke gitt at gjennomsnittlig levetid på elbiler endres noe av betydning som følge av Tesla sin prisreduksjon.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Hollabaloo skrev: søn jan 15, 2023 12:02 pm
InsVerderben skrev: lør jan 14, 2023 6:53 pm Er vel gitt at den går ned, med mindre det innføres momsfritak på reparasjoner og ellers;
Det er ikke gitt at gjennomsnittlig levetid på elbiler endres noe av betydning som følge av Tesla sin prisreduksjon.
Du har selvfølgelig rett, beklager for min feilaktige konklusjon og det er mulig at den går ned.

Someone

Legg inn av Someone »

Og nå begynne prisene å falle på finn.no....

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Tesla-direktør innrømmer videojuks. Med andre ord er ikke autopiloten til Tesla på langt nær så god som de selv har hevdet. Musk vil selvsagt ikke kommentere saken.
https://tv.vg.no/video/255658/tesla-dir ... a0d0118ad2

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: tir jan 17, 2023 8:14 pm Og nå begynne prisene å falle på finn.no....
Er vel på tide at det blir normalt verditap på elbiler også. Ser aviser har skrevet om kollaps i bruktmarkedet, men normal nedgang på 15-20% per år for nybiler er vel ikke akkurat kollaps.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: ons jan 18, 2023 10:15 pm Er vel på tide at det blir normalt verditap på elbiler også. Ser aviser har skrevet om kollaps i bruktmarkedet, men normal nedgang på 15-20% per år for nybiler er vel ikke akkurat kollaps.
Det verste tapet jeg har hatt er 50% på 3 år, Audi S5 V8 (men da hadde avgiftene gått mye ned også).
Det minste tapet jeg har harr er 25% på 3 år, Audi RS3.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Er det ikke 20% + 10% + 10% for de 3 første årene som er det "normale"?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: tor jan 19, 2023 6:43 pm Er det ikke 20% + 10% + 10% for de 3 første årene som er det "normale"?
Det er nok normalen ja.

Someone

Legg inn av Someone »

Tesla jukser med prisene og oppgir de uten MVA og avgifter

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kEp7 ... villedende

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.

Bilde


https://twitter.com/preneh24/status/1620063459986771972

Ribba

Legg inn av Ribba »

FredPerry^2 skrev: man jan 30, 2023 8:05 pm Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.

Bilde


https://twitter.com/preneh24/status/1620063459986771972
Eventuelt at de har skjønt at det å hente inspirasjon fra flyverden, for å få bilene til å framstå som kule biler, kanskje ikke var verdens beste utgangspunkt. For det å erstatte rattet med en yoke, det er en veldig dårlig ide i dagens personbiler.

Så nå, i et forsøk på å få bilene til åframstå som kule biler, har de kanskje hentet inspirasjon fra racingverden. For de har helt sikker sett at i racingbiler, så kan rattet tas av.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Ribba skrev: man jan 30, 2023 9:16 pm
FredPerry^2 skrev: man jan 30, 2023 8:05 pm Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.

Bilde


https://twitter.com/preneh24/status/1620063459986771972
Eventuelt at de har skjønt at det å hente inspirasjon fra flyverden, for å få bilene til å framstå som kule biler, kanskje ikke var verdens beste utgangspunkt. For det å erstatte rattet med en yoke, det er en veldig dårlig ide i dagens personbiler.

Så nå, i et forsøk på å framstå som kule biler, har de kanskje hentet inspirasjon fra racingverden. For de har helt sikker sett at i racingbiler, så kan rattet tas av.
haha ja ikke sant, litt inspirasjon fra formula-e der :lol:
Greia med tesla er at det er biler av medioker kvalitet, der man har sett både felger og dashboard som kommer ferdig ripet, glasstak som faller av etc
Og det idiotiske at du må styre selv primærfunskjoner på den dumme skjermen noe som kunne vært løst med en stock bak rattet. Tesla har mye kule ideer som desverre ikke funker i praksis, mesteparten av det de kommer med virker til å være kule gimmicker som investorene slenger penga sine på.. Og hyperloop med selvkjørende biler er idiotisk. hva med å bygge en tilsvarende tunnell og sette inn vogner med plass til fler enn 5-7 passasjerer og kalle det f.eks metro eller noe

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ribba skrev: man jan 30, 2023 9:16 pm
FredPerry^2 skrev: man jan 30, 2023 8:05 pm Mulig grunnen til at Tesla kan selge Model Y så billig er at de sparer penger på å ikke feste rattet.
Eventuelt at de har skjønt at det å hente inspirasjon fra flyverden, for å få bilene til å framstå som kule biler, kanskje ikke var verdens beste utgangspunkt. For det å erstatte rattet med en yoke, det er en veldig dårlig ide i dagens personbiler.

Så nå, i et forsøk på å få bilene til åframstå som kule biler, har de kanskje hentet inspirasjon fra racingverden. For de har helt sikker sett at i racingbiler, så kan rattet tas av.
Kommer en softwareoppdatering som muliggjør å sette på rattet igjen. Nå er det bare halvveis til racing.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: man jan 30, 2023 11:15 pm
► Show Spoiler
Kommer en softwareoppdatering som muliggjør å sette på rattet igjen. Nå er det bare halvveis til racing.
Ja, det er vel ingenting Tesla ikke kan fikse med en software-oppdatering. Men nå har det jo blitt mer og mer vanlig med abonnementsløsninger for å få diverse funksjoner tilgjengelig for bruk i bilene. Så kanskje det å ta av rattet er gratis funksjon, men det å sette på rattet igjen er noe som kun er tilgjengelig ved å signere et abonnement.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

107 Plaid-selgere nå. Selv Teslas norske forhandlernett har noen liggende og de er priset godt under det de mest håpefulle ønsker seg. De to billigste på finn.no er fra Tesla selv, de andre må nok justere ned og gi opp håpet om god fortjeneste.

https://www.finn.no/car/used/search.htm ... ISHED_DESC

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg kunne faktisk vurdert en plaid for 1-1,1 mill, men egentlig hadde jeg blitt mer fornøyd med en nyere brukt Taycan turbo som strengt tatt er mer enn kjapp nok.
Og i virkeligheten har en slik bil ingen bruksverdi for meg. De er for trange som bruksbiler og for kjipe å kjøre i lengden som entusiastbiler.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Prøvekjørte en ny Model S LR i dag. 2023 modell. Med yoke.

Positivt:
Bilen har blitt utrolig mye bedre. Og Long Range oppfattes som ekstremt sprek, hvor mye raskere plaid da må være er ganske uvirkelig.
Komforten har blitt meget god. Ganske god fjæring på små ujevnheter og over fartshumper. Bilen tar de fleste dumper og hull meget bra. Man hører dog noe lyd fra demperne jobbe. Men dette er absolutt godkjent og overraskende positivt.
Støydempingen er ikke pp nivå med iX, men den er ikke sp langt unna heller. F eks er det minst på nivå med I-pace kanskje enda litt bedre.
Swtene har blitt mye bedre og er nå ganske akseptable. Ikke de beste jeg har sittet i, men ikke slik at jeg ville klaget over noe.
Rekkevidde, ytelser, 4wd system og sånt er helt på topp.
Meget bra respons i skjermen og navigasjonen må vel være blant markedets beste. Touch-giret på skjermen var overraskende enkelt og ikke så negativt som jeg trodde det skulle være.
Hengerfeste har kommet (1600kg).
Baksetene var tidligere en kirkebenk, nå er de faktisk helt greie. Man har fått trådløs lading foran og bak og smarte midtkonsoll-løsninger. Rommi dørene. Alle tingene som var negativt før virker å være rettet opp. Materialkvaliteten var nå betydelig bedre.

Negativt:
Bilen er ikke like sportslig som f eks en Taycan, den er litt «stor og klossete amcar» når den presses litt hardere, men den er absolutt kompetent nok. Og jeg ville ikke savnet det, så dette er ikke så avgjørende.
Bilen mangler head up og soft close -dette burde den ha.

Yoke er bilens store negative tullete greie. Maken til tulleball. Knapper for blinklysene som aldri er der du tror fordi rattet svinger jo i svingene. Man må fysisk lete og trykke riktig, mens man delvis sliter med grepet på det halve rattet. Og vindusviskerknappen er også på rattet, det er helt greit, men kunne godt vært en spak med hastighet.
Man får den med ratt også, men knappene for blinklys ser ut til å være de samme…

Prisen er faktisk ikke ille opp kot hva man får. Jeg liker nye Model S, den soleklart beste Teslaen jeg har kjørt - første Tesla jeg virkelig liker, foruten det idiotiske yoke rattet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nok en god og ned-på-jorden Kompressoromtale.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Litt overraskende positiv kompressor Tesla test altså. Forøvrig enig om rattet, og synes det er litt merkelig det er lov. Synd Musk har blitt en tulling fordi det innskrenker valgmulighetene mine. Tullinger får ikke pengene mine😁

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Fernandovonarb skrev: tir feb 07, 2023 8:16 am Litt overraskende positiv kompressor Tesla test altså. Forøvrig enig om rattet, og synes det er litt merkelig det er lov. Synd Musk har blitt en tulling fordi det innskrenker valgmulighetene mine. Tullinger får ikke pengene mine😁
For meg ble Musk «en tulling» i det øyeblikket han sa at han har lansert Tesla for å utslette eksosbilene.
Altså han truer med å fjerne noe av det ieg liker best med biler, nemlig motorer og motorlyd.
Hysteriet mot å måtte utslette bensinbiler har jeg aldri forstått, jeg mener det fint er plass for både elbiler (bruksbiler) og bensinbiler (entusiastbiler) i denne verden. Ingen av bilene er spesielt miljøvennlige i det store regnestykket uansett.

Men bilene han lager er bare helt middels, dog er denne nye utgaven av Model S ganske så god. Slik burde den vært fra starten, bare med vanlig ratt og spaker.

Someone

Legg inn av Someone »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Betalingsmur. Kort fortalt?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»