Side 2 av 8

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør okt 09, 2021 1:16 pm
av MacanT
startelver skrev: man aug 30, 2021 8:16 pm Disse brukt-Teslaene fra 2016 kan nemlig lades gratis ut levetiden.
Det betyr f.eks at man kan dra på biltur rundt i Europa, helt gratis.
De er vel også utenfor garantitiden. Naboen hadde en Model S uten garanti, det kostet han 90 000 i reparasjoner i løpet av et år. Da gikk over til Model X og der røk motoren bak 2 måneder etter garantien gikk ut. Har ikke hørt hvor mye det kostet han men billig var det sikkert ikke.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør okt 09, 2021 1:50 pm
av Bill_Babba
Har noen spørsmål til Tesla eiere, etter jeg fikk en påstand av en Tesla eier.
Det jeg ikke vet, er hva Tesla han har. Men den skal ha 450Km kjørelengde.
Påstand er:
Kan kjøre Bergen - Oslo uten lade uansett årstid.. Lading i Oslo etter den turen så er den topplada før han har rukket å bli ferdig med tissepausen. Og derfor får tilleggs regning på nesten 100,- for å hatt bilen stående ved lader selv om han har 100% oppladet batteri.

Selv leste jeg bare på noen av Tesla utgavene, og der kommer det fram 20/30% - 80% ca 20 - 30 min. I min verden så er det en fryktelig lang pisse pause. På den tiden rekker jeg og hele familien å pisse + spise lunsj.

Hva er deres erfaring?

Og han hevder å ha kjørt 4 000 Km uten noen ladestopp (enda han sier kjøre lengden er 450Km) Jeg forstår ikke hva han legger i det. Han kan umulig mene att overnatting med lading på overnattingsted ikke er ladestopp? For om så, så har ikke jeg fyllestopp, om jeg fyller diesel på overnattingstedet...

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør okt 09, 2021 2:16 pm
av startelver
MacanT skrev: lør okt 09, 2021 1:16 pm
startelver skrev: man aug 30, 2021 8:16 pm Disse brukt-Teslaene fra 2016 kan nemlig lades gratis ut levetiden.
Det betyr f.eks at man kan dra på biltur rundt i Europa, helt gratis.
De er vel også utenfor garantitiden. Naboen hadde en Model S uten garanti, det kostet han 90 000 i reparasjoner i løpet av et år. Da gikk over til Model X og der røk motoren bak 2 måneder etter garantien gikk ut. Har ikke hørt hvor mye det kostet han men billig var det sikkert ikke.
Har ikke lest om at det har vært så mye svakheter med Tesla-motorene, men det må selvsagt kalkuleres inn. Kommer vel litt an på kjørelengde osv. Så får man se om det blir et større bruktmarked etterhvert på eldre Tesla.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør okt 09, 2021 4:47 pm
av MacanT
Bill_Babba skrev: lør okt 09, 2021 1:50 pm For om så, så har ikke jeg fyllestopp, om jeg fyller diesel på overnattingstedet...
Vet ikke hvordan det er med deg, men selv pleier jeg aldri å overnatte på bensinstasjoner :D

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 2:28 pm
av Someone
Hertz har bestilt 100.000 Teslaer, antar primært Model 3 og Y

https://www.dn.no/marked/tesla/dn-aksje ... -1-1088310

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 6:49 pm
av Hollabaloo
Someone skrev: man okt 25, 2021 2:28 pm Hertz har bestilt 100.000 Teslaer, antar primært Model 3 og Y
https://www.dn.no/marked/tesla/dn-aksje ... -1-1088310
Ifølge enkelte her inne så faller Model 3 fra hverandre bare man ser litt hardt på de. Så... .Hertz er dumme?

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 7:01 pm
av Hollabaloo
MacanT skrev: lør okt 09, 2021 1:16 pm De er vel også utenfor garantitiden. Naboen hadde en Model S uten garanti, det kostet han 90 000 i reparasjoner i løpet av et år. Da gikk over til Model X og der røk motoren bak 2 måneder etter garantien gikk ut. Har ikke hørt hvor mye det kostet han men billig var det sikkert ikke.
Så omtrent de samme reparasjonskostnadene man også kan risikere med en aldrende BMW 5-serie i samme prisklasse mao.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 8:04 pm
av Forfun
Hertz selger selvfølgelig bilene før garantien går ut, så det er ganske risikofritt. Og med fokuset på miljøvern for tiden er det faktisk smart å kjøpe noen få elbiler og skryte av det. Med så mange tullinger der ute er det god økonomi å late som om man er miljøvennlig.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 8:28 pm
av rosmebraad
Endelig!
Jeg har selv 'mast' på Hertz om at det, ihvertfall i norsk sammenheng, burde være helt mainstream å leie en Tesla.

Så er det bare å se etter kommentarer fra ekspertise på finans.... disse aksjekursene og selskapsverdi er jo uhyre mange ganger mer wnn inntjeningen, stadig fascinerende.
Samme med bruktbilpriser hos Teala, 2 år gamle med minste batteri legges ut til omtrent samme pris som nye biler?

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 9:08 pm
av MacanT
Hollabaloo skrev: man okt 25, 2021 6:49 pm
Someone skrev: man okt 25, 2021 2:28 pm Hertz har bestilt 100.000 Teslaer, antar primært Model 3 og Y
https://www.dn.no/marked/tesla/dn-aksje ... -1-1088310
Ifølge enkelte her inne så faller Model 3 fra hverandre bare man ser litt hardt på de. Så... .Hertz er dumme?
Hertz har helt sikkert ingen planer om å beholde bilene utover garantitiden :D

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 9:31 pm
av Hollabaloo
MacanT skrev: man okt 25, 2021 9:08 pm Hertz har helt sikkert ingen planer om å beholde bilene utover garantitiden :D
Lønner det seg for Hertz å kjøpe inn driftssikre biler som er mest mulig på veien, eller biler som må på verksted støtt og stadig?

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 10:00 pm
av InternalExile
Hollabaloo skrev: man okt 25, 2021 9:31 pm
MacanT skrev: man okt 25, 2021 9:08 pm Hertz har helt sikkert ingen planer om å beholde bilene utover garantitiden :D
Lønner det seg for Hertz å kjøpe inn driftssikre biler som er mest mulig på veien, eller biler som må på verksted støtt og stadig?
Tesla sin biler er nok ok eller bedre på driftssikkerhet, og ingen som leier en bil klager jo på panel gaps eller dårlig lakk. Slikk sett er nok Tesla perfekt for et utleiefirma.

Fiat 500 vi hadde en tid tilbake hadde vært leiebil hos AVIS, teknisk ok, men mye småskader i lakken så panseret måtte lakkeres på nytt.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man okt 25, 2021 10:55 pm
av Hollabaloo
InternalExile skrev: man okt 25, 2021 10:00 pm Tesla sin biler er nok ok eller bedre på driftssikkerhet, og ingen som leier en bil klager jo på panel gaps eller dårlig lakk.
Jeg er ikke så sikker på om Model S og X er noe bedre på driftssikkerhet enn sine fossil-konkurrenter, men jeg kan godt tenke meg at nye Model 3 produsert nå er ihvertfall bra på driftsikkerhet om den ikke er klasseledende.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tir okt 26, 2021 7:45 am
av Someone
Forfun skrev: man okt 25, 2021 8:04 pm Hertz selger selvfølgelig bilene før garantien går ut, så det er ganske risikofritt. Og med fokuset på miljøvern for tiden er det faktisk smart å kjøpe noen få elbiler og skryte av det. Med så mange tullinger der ute er det god økonomi å late som om man er miljøvennlig.
Nå gjelder det vel andre garanti/reklamasjonsfrister mellom proffesjonelle aktører enn mot privatmarkedet. For ikke snakke om i USA....

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man nov 01, 2021 12:27 pm
av Shagalott
Det ser ut som levering i siste måned i kvartalet begynner tidlig i år. Båt med Tesla kom til Drammen før helga, og det er 6 skip på tur til Europa med TM3/Y i skrivende stund.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: man nov 01, 2021 4:08 pm
av Fernandovonarb
Tesla har nå også åpnet 10 av SC sine i Nederland for andre merker. Er en test og jeg regner med andre markeder vil følge opp. Noe høyere pris på andre merker, og det var vel ventet. Synes det er verdt en kommentar, for det er mange som siklet etter dette.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør nov 20, 2021 11:21 am
av nometalhorse
Kanskje har veksten gått for raskt for Tesla. Dette er riktignok "Consumer Reports" fra Tesla sitt hjemland, men det ser ikke pent ut. Og det vil overraske om ting er så mye annerledes her hjemme.

I siste "Vehicle Dependability Survey" havner Tesla på 27. plass av totalt 28 deltagere. Det var kun Lincoln som kom bak.
Av modellene er det Model X som kun skårer 5 poeng av 100. Model S fikk 20, Model Y fikk 18, og "beste" ble Model 3 med 50 poeng.

https://www.teslarati.com/tesla-consume ... y-results/

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør nov 20, 2021 12:17 pm
av Hollabaloo
Artikkel fra CNBC om den samme rapporten:
https://www.cnbc.com/2021/11/18/consume ... fared.html

Topp 3 i rapporten:
1. Lexus
2. Mazda
3. Toyota

Reliability ratings for EVs varied widely.

The Tesla Model X and Audi E-tron ranked dead last in this segment for reliability, while the Kia Niro EV ranked “well above average reliability.” The Nissan Leaf and newer Ford Mustang Mach-E scored “above average reliability.”

High-end electric SUVs were among the least reliable vehicles in the survey overall.“There’s no reason fully electric cars can’t be as reliable or even more reliable than traditional vehicles with internal combustion engines,” Fisher said. “It’s how they implement the technology.”

Electric drivetrains weren’t the problem. Instead, Fisher blamed unnecessary high-tech bells and whistles.

“For EV introductions, there is a tendency to just add so much tech that is not necessary,” Fisher said.

The reliability rankings stand in stark contrast with Consumer Reports’ satisfaction survey, where Tesla topped the 2020 list, followed by Lincoln


Og om Tesla:

Tesla’s low standing primarily stemmed from issues with the company’s Model S, X and Y vehicles from 2019 through 2021 model years. The Tesla Model 3, which Consumer Reports continues to recommend, showed average reliability.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: ons des 08, 2021 6:15 pm
av KingsRoad
Man kan si mye om Tesla …

men dette tar kaka;

https://www.nettavisen.no/nyheter/nekte ... -95-355600

Ikke redd for negativ publisitet, dét skal de ha.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: ons des 08, 2021 6:17 pm
av missChance
He he he ...
"Even Sandvold Roland tar av seg pressehenvendelser for Tesla i Norge og er svært ordknapp overfor Nettavisen.

– Vi har ingen kommentar, og ønsker ikke å bli navngitt i artikkelen. Du kan for eksempel skrive at en talsperson for Tesla Norge ikke ville kommentere saken, skriver han i en mail til Nettavisen."

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: ons des 22, 2021 8:36 pm
av Jan
Her har vi en finsk Teslaeier som er så misfornøyd at han bruker 30 kg dynamitt for å bli kvitt faenskapet

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tor des 23, 2021 8:53 am
av Someone
Problemet ble løst :D

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: lør des 25, 2021 8:19 pm
av Someone
Flere problemer og forsinkelser for Berlin-fabrikken?

https://e24.no/teknologi/i/v5zpBj/ny-fa ... ved-berlin

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: søn jan 02, 2022 9:34 pm
av Someone
Tesla leverte 936.172 biler i 2021, 87% flere enn 2020 snaue halve million. Det aller meste 3 og Y

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: ons jan 05, 2022 7:59 pm
av InternalExile

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tor jan 13, 2022 8:34 am
av TheBaseline
Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tor jan 13, 2022 2:16 pm
av Fernandovonarb
TheBaseline skrev: tor jan 13, 2022 8:34 am Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.
Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tor jan 13, 2022 2:19 pm
av InternalExile
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:16 pm
TheBaseline skrev: tor jan 13, 2022 8:34 am Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.
Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D
Et elendig ladenettverk som snart er åpent for alle ;) https://elbil.no/na-apner-tesla-superladere-for-alle/

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tor jan 13, 2022 2:25 pm
av Fernandovonarb
InternalExile skrev: tor jan 13, 2022 2:19 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:16 pm
TheBaseline skrev: tor jan 13, 2022 8:34 am Skjønner ikke hvorfor Tesla er så populær? Greit nok at den er rask og har lang rekkevidde. Men det finnes faktisk flere biler på markedet som har lang rekkevidde og er rask. Interiøret er helt bedritent. Minimalistisk og stygt. Ikke har de gjort det enklere heller, det er motsatt. Ikke dashboard betyr at du må vri på hodet hver eneste gang for å sjekke farten! Du får jo faen meg whiplash. Ikke bare det men du må inn på skjermen for å styre vindusviskerne. Herregud. Så utrolig tungvindt. Og den er overprisa som faen. Du betaler kun for merket. That's it. Og Tesla sjåfører er vel de mest ufyselige i verden, sammen med de som kjører Mercedes og BMW. Huff.
Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D
Et elendig ladenettverk som snart er åpent for alle ;) https://elbil.no/na-apner-tesla-superladere-for-alle/
Noe jeg faktisk har nevnt i tråden, og synes er flott. Forstår dog godt at ikke alle Teslaeierne er like fornøyde med det. De får trøste seg med at de får en bedre pris enn andre merker :D

Re: Man kan si mye om Tesla... del 2

Lagt inn: tor jan 13, 2022 2:32 pm
av InternalExile
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:25 pm
InternalExile skrev: tor jan 13, 2022 2:19 pm
Fernandovonarb skrev: tor jan 13, 2022 2:16 pm

Ta med at de har et elendig ladenettverk så er listen komplett :D
Et elendig ladenettverk som snart er åpent for alle ;) https://elbil.no/na-apner-tesla-superladere-for-alle/
Noe jeg faktisk har nevnt i tråden, og synes er flott. Forstår dog godt at ikke alle Teslaeierne er like fornøyde med det. De får trøste seg med at de får en bedre pris enn andre merker :D
Skjønner godt de ikke er fornøyd, selv om det får bedre pris. Kan fort bli mye lengre køer, for totalt sett så utgjør vel ikke antallet Teslaer, som før hadde enerett på laderne, mer en antallet Nissan Leaf. Men det er det ene rette.