Vi analyserer pokerhender

Svar
GoingKronos

Vi analyserer pokerhender

Legg inn av GoingKronos »

La oss ha en tråd der vi kan legge inn pokerhender vi spiller og diskuterer hva som er riktig spill. Jeg spilte turnering i går siden det ikke var fotball på menyen, og dette var en interessant hånd.

Rebuy og knock out turnering, og vi er i slutten av første timen.

Jeg er i CO med 75 bb. MP2 er big stake og raiser 4bb i uåpnet pot - han har gjort noen av de utradisjonelle store preflop bettingen, jeg velger å calle med 43 i hjerter. Jeg er i nedre sjikt av hender jeg spiller her, mot en mer normal raise så vil jeg nok reraise denne hånden innimellom når jeg først spiller den. Men det blir med en gang en stor pot om jeg 3,5 ganger denne til 14, og det er uansett en grei hånd å se en flop med i posisjon. Jeg har også vært ganske card dead, og jeg vil ikke være for passiv slik at jeg får for mye respekt om jeg skulle få en premium hand. BB caller.

Flopp er 9d, Qh, 3s

BB checker, MP2 better 4bb igjen og jeg caller. For meg er det en opplagt call, når jeg først spiller hånden og får et par på floppen samt backdoor flushdrag så legger jeg den ikke for et minibet. BB caller også.

Turn er 7h, BB checker igjen og MP2 better 20bb i en 25bb stor pot. Jeg har nå flushdrag i tillegg til et par. Så om han har et par så vinner jeg ca 1/3 ganger, og det er der potoddsen ligger (+hva jeg kan få ut på river). Så har jeg BB å tenke på, jeg tenker i utgangspunktet han ikke har noe og er med for at han fikk ekstremt god potodds på floppen. Jeg velger å calle, men jeg tenker i ettertid at jeg bør gå all in, jeg har 52bb for push i en nå 45 bb stor pot. Hvilke hender får jeg til å folde? Jeg er inne på at alt utenom det som er Q eller bedre. Kanskje til og med en Q med svak kicker vil folde mot et slikt push. Så er selvsagt spørsmålet hvor ofte vil en spiller bette 80% av pot mot to spillere uten en Q eller bedre, jeg vet ikke om det er ofte nok til at et slikt spill er verd det.

Uansett jeg caller og BB folder, river er 10h og gir meg flush. MP2 går all in og jeg caller, og blir slått av en høyere flush (Kh8h). Så jeg var i en shitty situasjon, for jeg regner med at han hadde pushet også om flushen ikke kom inn og jeg hadde ikke callet med et dårlig par. Så slik jeg spilte hånden, var det egentlig bare 3 eller 4 som hadde kunne gitt meg potten. Men om jeg hadde pushet på turn så hadde han enten foldet (sannsynligvis) eller så hadde jeg fått inn pengene som klar favoritt. Så er spørsmålet om push på turn mest er en etterkonstruksjon for at hånden endte som den gjorde eller om det ville være den beste (eneste?) måten å spille hånden riktig på.

Synspunkter?

Jompa

Legg inn av Jompa »

Litt farlig å overanalysere sånne hender.
Inntrykk av MP2? Hvor dyp er han? Så er det lett å bli farget av at vi vet hånden til villain.

K8s kan spilles fra midtposisjon, men er jo helt i bunn av rangen. Er ikke overbegeistret over synet ditt, så jeg ville nok ventet på et bedre spot. Men er jo greit å mixe det til innimellom. 3-bet er også en mulighet som du sier, men da ville jeg hatt noe høyere connectors.

Så spiller villain hånden relativt rart resten av hånden. Min bet på flop forstår jeg ikke. Enig i at du ikke kan kaste der.
At han plutselig dunker til på turn gir liten mening. Hva er det som gjør at hånden hans ser veldig bra ut på turn, men bare er verdt et min bet på flop? Vi vet han har K8 her, og det klarer ikke jeg å sette han på.

Min bet på flop så tenker jeg at han enten har et monster (QQ/99) der det å gi en billig turn ikke er så ille. Når turn-kortet åpner opp for både flushedrag og straightedrag så dunker han til. Da gir det i hvert fall litt mening med QQ/99. Alternativt at han ønsker et billig turnkort (JT, AK etc), men da gir ikke turn-spillet mening.

River syner jeg 7 dager i uka, og 2 ganger på søndag.

PS: er 15 år siden jeg spilte poker for penger.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

- Jeg kaster preflop, spesielt mot 4xbb raise.
- Flop så kan man argumentere for en reraise. Du treffer i teorien floppen best (med en vanlig preflop call range, som du dog ikke har) + du kan pushe BB ut av potten + du har grei equity + du kan få bedre equity til å kaste normalt sett. 4xbb inn i 12.5 mot 2 spillere er et veldig lavt bud, med noen spillere kan det bety svakhet. Men uansett blir det vanskelig å si at syn blir feil når du får så god odds.
- Turn er virkelig en ekkel spot, er nok kast med spiller bak til å agere og så stort bud. Liten mulighet for at en allin vil gi kast fra noe bedre. Han får ekstremt gode pot odds. Pot = 24.5 + 20 + 67(47allin+20call). Så 47 for å vinne 111.5
- River syner jeg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Analyse?


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tråden forsvant litt fra hodet mitt, gode synspunkter fra dere.

Jeg hadde en annen hånd online her om dagen, også en knockout turnering, vi er etter late.reg, men fortsatt stykke unna pengene. En i midtposisjon pusher for 17 bb, han har en bounty ca 2/3 av buyin for turneringa - jeg sitter bra i det med rett under 80bb. Jeg har AcJs på knappen. Han virker som en ganske løs aggressiv spiller som ikke sitter å lar blinde ned, så tenker relativt stor range for et slikt push (par i midtsjiktet, Ax, noe suited KQ,KJ,QJ,J10 - og kanskje han spiller sine monster slik også). I small blind er bordets big stack med ca 120bb, han er relativt passiv og har ikke bøllet bordet. I tillegg til en med small stack i bb som ikke er relevant for hånden.

Knock out-turneringer er litt mer ville enn andre turneringer, så relativt vanlig at man pusher over for å bli alene mot bountyen man jakter. Jeg vurderte egentlig ikke det her med tanke på om small blind kommer med et monster. I grådighetens navn så caller jeg, og motbydelig nok så pusher big stacken all in. Så da sitter jeg der og må ta en avgjørelse for turneringslivet mitt selv om jeg startet hånden med 80bb. Hvor light er det rimelig å anta at han pusher? Jeg ser ikke at han gjør det med noen dårligere ess enn min, og da er spørsmålet kan han gjøre det med et mindre par? Viser jeg så mye svakhet med bare å calle at han kan gå crazy med søppel? Matten er grei, jeg må betale 60 for potensiale til å vinne nesten 160. Så jeg må vinne 38% av tiden. I tillegg så er det bountyen, som altså er verd 2/3 av buyin. På andre siden så vil jeg selv om jeg kaster meg fortsatt sitte fint i det og har potensiale til å vinne mer utover turneringa.

Hva ville dere ha gjort? Jeg endte med å kaste meg, jeg syns det var så sannsynlig at jeg var dominert.
► Show Spoiler

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

GoingKronos skrev: man aug 01, 2022 10:36 pm La oss ha en tråd der vi kan legge inn pokerhender vi spiller og diskuterer hva som er riktig spill.
Spørsmål fra en som er fersk i gamet.

På 6:06:00 i denne videoen har Pidun J10 og Adams QJ, med en flop på J,J,K. Begge har tre like, men Adams har en høyere kicker. Hvorfor er A på turn eller river en out for Pidun?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kærlighed skrev: tir des 27, 2022 2:00 am

På 6:06:00 i denne videoen har Pidun J10 og Adams QJ, med en flop på J,J,K. Begge har tre like, men Adams har en høyere kicker. Hvorfor er A på turn eller river en out for Pidun?
Da vil de splitte potten med samme hånd AKJJJ, ingen av kickerne spiller lengre siden det kun er de fem beste kortene som utgjør en pokerhånd.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg spilte litt cash (6 handed) og hadde en morsom hånd.

Jeg er i cutoff og har 8-9 i spar, ingen action før meg så jeg går 2,2 bb som er min standard raise. Knappen reraiser meg til 7 bb - syns det er standard call med en hånd som kan floppe veldig bra. Har ikke så mye på min motspiller, så går ut fra normal solid spiller.

Floppen er 8r, 6s, 5k - så jeg har fått meg topp-par med inside straight drag, sjekker som jeg gjør på alt for å la reraiseren bestemme hva han vil gjøre. Han kommer med 5 bb inn i en pot på 16 bb, det er en flopp jeg forventet mye check med typiske overkort og kanskje noen overpar også. Uansett jeg har floppet veldig bra, og alt utenom at han har floppet et sett vil være ubehagelig flopp for han. Så jeg raiser 15 bb for å ta over kontrollen av hånden, det gir for så vidt overkort en grei potodds - så fins argumenter for å gå større. På den andre side er det en farlig flopp om man sitter med AK eller lignende, det er langt fra sikkert at A eller K på turn vil gjøre at man sitter med den beste hånden. Uansett han caller for 10bb mer. Så da har han neppe et moster (sett) siden det fort er reraise, men ellers så kan han fortsatt ha overpar eller overkort.

Turn er 4h, så da er det fire kort til straight - og jeg har flere 7'ere i min range enn han som reraiset preflop og bare callet min reraise på floppen. Jeg har noe showdown i mitt par, men så mye action det har vært allerede så er jeg langt fra sikker på at jeg har beste hånden. Så jeg fortsetter å gasse på, 36bb. Om han callet løst på floppen så vil han kaste seg nå, samtidig så er det egentlig ingen hånd som kan raise meg. Og han caller, og vi har nå en pot på 118bb. Jeg har 92bb igjen. Nå liker jeg ikke situasjonen, mitt stusselige par fremstår ikke som en vinner og spørsmålet er hvilke hender jeg kan få til å folde på river? La oss først se riveren...

Og det er 9k, og dermed har jeg topp to par. Good news, jeg slår nå AA,KK,QQ,JJ som er hender jeg begynte å frykte at min motspiller har. Så fins det fortsatt en god del hender jeg taper mot, først og fremst sett. I tillegg selvsagt par i 7, og en rekke suited connectors - men der jeg blokker jeg mange av de naturlige hendene med min 8-9. Jeg trenger definitivt ikke bløffe mer, men skal jeg gå for value? Jeg faller ned på å checke hånden min, rett og slett for at jeg tror de fleste overpar vil folde og at jeg mest vil bli callet av hender som slår meg.

Så jeg checker og får med en gang en all in i ansiktet. Så det var det håpet om en behagelig avslutning og å ta inn en fin pot på en gunstig river. Utenom min spesifikke hånd som ble bedre så endret ikke riveren stort. Og han sier med tydelighet at han enten har en straight eller ingenting. For ingen med AA eller andre overpar vil pushe all in på et slikt bord vel? Det kan selvsagt være en spiller som helt overvurderer styrken av AA, men det har jeg ingen grunn til å tro. Kanskje det kan gjøres som en bløff? Med min check sier jeg at jeg ikke har straight, og da putter han meg kanskje på sett eller to par som han taper mot? Dog kjennes jo det som veldig avansert..og det sitter for de fleste langt inne å kaste slike hender.

Så hvilke hender reraiser han preflop? 77? Kanskje for å isolere, men det normale er call. A7 suited? Veldig løst i tilfelle. Suited 57,67,78,79 - normalt ikke hender man reraiser med, og jeg blokker en god del. Så jeg har problemer med å tro at han faktisk har 7'er, da er det spilt crazy og ville han ikke spilt mer aggresivt på en flopp? Jeg har vanskelig å tro han har sett, reraiser preflopp med 55 eller 66 er ikke vanlig, og det er ikke en flopp å spille forsiktig på slik han tross alt gjør. Hva med bløffer? Det er ingen flushdrag på bordet, verken på flop eller turn. Jeg blokker 9'er som kan være et god bløffkandidat med 910,9J. Og er uansett ikke hender som normalt reraiser preflop.

Men to kort har han jo på hånden, og jeg klarer ikke å plassere han verken på verdi eller bløff. Og jeg har uansett brukt opp de 90 sekundene ekstra jeg hadde i timebanken. Jeg caller både for at hans story ikke henger på greip og jeg virkelig vil vite hva han har.

Så hva tror dere han satt med? Svar nedenfor.
► Show Spoiler

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Poker»