Taiwan

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Taiwan

Legg inn av Neptun »

MRSA skrev: ons aug 03, 2022 8:19 pm
Neptun skrev: ons aug 03, 2022 7:24 pm
fargerik skrev: ons aug 03, 2022 6:00 pm
Det er nok dette demokratiet de ønsker, som de vel også har fått til.
Kina har aldri vært noe demokrati, og personlig har jeg forståelse for at et demokrati sier nei takk til å bli trykket et autoritært diktatorisk styresystem på seg med makt.
Vi her i Norge hadde klikka dersom vi hadde blitt overfalt av en overmakt som ville omdanne landet til et autoritært ettparti-diktatur.
Tvert i mot.
Vi skal være tolerante mot totalitære ideologier. Og flertallet må sies å være det.
Ja, vi veit at sist vi fekk slikt besøk så var ekstrem høgre happy og støtta dei mot det norske folket. Dei var og stolte av å vere germanske.
?

Koffer

Legg inn av Koffer »

Falcon skrev: ons aug 03, 2022 3:27 pm
Koffer skrev: ons aug 03, 2022 3:22 pm og hvordan hadde amerikanere reagert hvis Kina/Russland hadde begynt å inngå militære allianser med Mexico, Belize, Guatemala, Cuba osv.. så hadde russerne bare sagt at de er fritt til å velge allianse og bestemme selv over sitt eget land.
Nesten alle disse landene har i alle år vært svært anti-amerikanske. Cuba spesielt, men også Mexico som har hatt et svært nært forhold til Cuba.

Men forskjellen er viktig, disse landene løper ikke til moskva for å få beskyttelse mot angrepskriger.
Disse landene, sett utenom Cuba, var ikke så dumme at de løp til Moskva (tenker spesielt under Soviet) for beskyttelse og utplassering av de sovjetiske styrkene.

Da hadde de vært ferdige før første fly fra Øst hadde ankommet. Så dumme var ikke politikerne som styrte disse miniputtene av nasjoner.

Koffer

Legg inn av Koffer »

peraleks skrev: ons aug 03, 2022 4:07 pm Kina ligger på rundt 300 milliarder $ i militært netspend, USA rundt 800 milliarder $.
Sjeldent sett noe så opphypet som det kinesiske militæret(Og delvis også det russiske).
Husk at USA har baser verden over, og det amerikanske forsvaret er bygget slik at de kan kjempe to separate storkriger - og vinne.

De har store styrker i Asia, spesielt i Sør-Korea grunnet Nord. De har store ressurser i Tyskland, Storbritannia i Europa ++ mtp Russland. De har Iran i bakhodet, samt diverse konflikter i Midtøsten/Afrika og en muligens konflikt i Sør-Amerika. Tenker da spesielt på Venezuela, selv om det har roet seg noe.

Dette er dog fordelt over store avstander.

Kina er farlige. De har styrket forsvaret enormt de siste årene, og marinen deres går vel snart forbi den amerikanske på antall krigsfartøy. Over 2 millioner aktive i PLA. Tenk reservestyrken. Kina har over 1 milliard flere innbyggere enn USA.

Kina har det nest høyeste budsjettet, men langt bak USA. Men, de har bygget en enorm militær hær i sitt nærområde. Kina har ikke militærbaser verden over, men de har en enorm styrke der de er plassert på kartet.

Det er dette som gjør at det ikke er noe automatikk i en amerikansk seier i Sørkinahavet. USA er sterkest på papiret, men må binde opp enorme ressurser andre steder.

Opp i alt dette har de hundrevis av operative kampfly, tusenvis av missiler, tanks, artilleri og en uendelig styrke soldater med -hjelm og børse-

PLASF (spesielstyrkene) er harde, cyperforsvaret deres skal man ikke kimse av, og ikke minst har de kjernefysiske våpen. Kineserne har også en del teknologi som man ikke skal undervurdere, som feks laservåpen.

For to tiår siden hadde amerikanerne tatt denne gjengen, men for hver dag som går blir den kinesiske hæren litt sterkere, mens amerikanerne er på stedet hvil, kanskje litt på vei ned ifølge mange eksperter på området.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Koffer skrev: tor aug 04, 2022 12:45 am De har store styrker i Asia, spesielt i Sør-Korea grunnet Nord. De har store ressurser i Tyskland, Storbritannia i Europa ++ mtp Russland. De har Iran i bakhodet, samt diverse konflikter i Midtøsten/Afrika og en muligens konflikt i Sør-Amerika. Tenker da spesielt på Venezuela, selv om det har roet seg noe.

Jepp, dessuten har USA store ekstrakostnader knyttet til at de stort sett er involvert i en krig. 20 år i Afghanistan har dratt militærbudsjettet kraftig opp, uten en tilsvarende styrkning. Det er rett og slett "forbruk", ikke "investering".

Samtidig er det all grunn til å tro at Kina får "mer for pengene". Et nærliggende eksempel er lønninger hvor det nok koster betydelig mindre å lønne 100 000 kinesiske soldater enn 100 000 amerikanske soldater. Sannsynligvis har de også - i kinesisk stil - lavere produksjonskost på våpen. USA har mye eldre våpen som krever vedlikeholdsbudsjett og prosjekter knyttet til våpenutvikling hvor mye ender med noen få prototyper som så blir forkastet. Kina er i større grad i en "produksjonsfase" hvor de får store stordriftsfordeler ved å la fabrikkene produsere for full maskin.

Det finnes sammenligninger av budsjettene basert på kjøpekraft. Siterer denne fra wikipedia:

In 2019, Peter Robertson, a professor from the University of Western Australia, argued that using conventional currency conversion as opposed to more accurate "purchasing power parity" (PPP) exchange rates dramatically understated China's military capabilities and that China's real military spending was equivalent to US spending of $455 billion, calculated from a PPP perspective.[22]

https://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_China

Legger man til "hjemmebanefordelen" som Kina vil ha i en konflikt, samt at Kina vil være "all in" mens USA umulig kan være det, syns jeg det virker mest sannsynlig med Kinesisk seier i en konflikt. Dog tror jeg USA deler den vurderingen og at de derfor vil avstå fra direkte konflikt. Tipper de vil gå for sanksjonssporet + våpenstøtte slik som ift Ukrainia.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 9:02 am
Koffer skrev: tor aug 04, 2022 12:45 am De har store styrker i Asia, spesielt i Sør-Korea grunnet Nord. De har store ressurser i Tyskland, Storbritannia i Europa ++ mtp Russland. De har Iran i bakhodet, samt diverse konflikter i Midtøsten/Afrika og en muligens konflikt i Sør-Amerika. Tenker da spesielt på Venezuela, selv om det har roet seg noe.

Jepp, dessuten har USA store ekstrakostnader knyttet til at de stort sett er involvert i en krig. 20 år i Afghanistan har dratt militærbudsjettet kraftig opp, uten en tilsvarende styrkning. Det er rett og slett "forbruk", ikke "investering".

Samtidig er det all grunn til å tro at Kina får "mer for pengene". Et nærliggende eksempel er lønninger hvor det nok koster betydelig mindre å lønne 100 000 kinesiske soldater enn 100 000 amerikanske soldater. Sannsynligvis har de også - i kinesisk stil - lavere produksjonskost på våpen. USA har mye eldre våpen som krever vedlikeholdsbudsjett og prosjekter knyttet til våpenutvikling hvor mye ender med noen få prototyper som så blir forkastet. Kina er i større grad i en "produksjonsfase" hvor de får store stordriftsfordeler ved å la fabrikkene produsere for full maskin.

Det finnes sammenligninger av budsjettene basert på kjøpekraft. Siterer denne fra wikipedia:

In 2019, Peter Robertson, a professor from the University of Western Australia, argued that using conventional currency conversion as opposed to more accurate "purchasing power parity" (PPP) exchange rates dramatically understated China's military capabilities and that China's real military spending was equivalent to US spending of $455 billion, calculated from a PPP perspective.[22]

https://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_China

Legger man til "hjemmebanefordelen" som Kina vil ha i en konflikt, samt at Kina vil være "all in" mens USA umulig kan være det, syns jeg det virker mest sannsynlig med Kinesisk seier i en konflikt. Dog tror jeg USA deler den vurderingen og at de derfor vil avstå fra direkte konflikt. Tipper de vil gå for sanksjonssporet + våpenstøtte slik som ift Ukrainia.
Jeg antar at Kina kan innføre en total blokkade dersom de ønsker det, og stenge alt av trafikk inn og ut fra Taiwan.
Vanskelig med våpenleveranser da.
Taiwan er så vidt jeg har forstått hoffleverandør av disse svært etterspurte halvlederne til store deler av verden.
Dersom Kina stopper leveransene av halvledere, vil det bli mangel på det, siden ingen med et knips i fingrene kan fyre opp produksjonen for å erstatte det dersom de blir stoppet av Kina.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:07 am Jeg antar at Kina kan innføre en total blokkade dersom de ønsker det, og stenge alt av trafikk inn og ut fra Taiwan.
Vanskelig med våpenleveranser da.
Taiwan er så vidt jeg har forstått hoffleverandør av disse svært etterspurte halvlederne til store deler av verden.
Dersom Kina stopper leveransene av halvledere, vil det bli mangel på det, siden ingen med et knips i fingrene kan fyre opp produksjonen for å erstatte det dersom de blir stoppet av Kina.


Ja, jeg vil tro at Kina vil omringe "øya" og stoppe fly og båter inn og ut. USA må da eventuelt svare på dette ved å angripe kinesiske marinefartøy og fly som håndhever blokaden, men jeg tviler på at de tørr det. Hangarskip er et veldig effektivt maktmiddel mot mindre avanserte nasjoner, men jeg tror ikke de vil leve lenge i en konflikt med Kina. Det fremstår veldig sannsynlig at Kina har brukt mye tid og penger på å finne ut hvordan de slå slå ut amerikanske hangarskip og jeg er ganske sikker på at de har en løsning. Videre tror jeg USA vet dette og at de derfor vil holde hangarskip borte fra en slik konflikt, hvilket igjen reduserer deres ildkraft så mye at de ikke har styrke nok til å respondere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 9:15 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:07 am Jeg antar at Kina kan innføre en total blokkade dersom de ønsker det, og stenge alt av trafikk inn og ut fra Taiwan.
Vanskelig med våpenleveranser da.
Taiwan er så vidt jeg har forstått hoffleverandør av disse svært etterspurte halvlederne til store deler av verden.
Dersom Kina stopper leveransene av halvledere, vil det bli mangel på det, siden ingen med et knips i fingrene kan fyre opp produksjonen for å erstatte det dersom de blir stoppet av Kina.


Ja, jeg vil tro at Kina vil omringe "øya" og stoppe fly og båter inn og ut. USA må da eventuelt svare på dette ved å angripe kinesiske marinefartøy og fly som håndhever blokaden, men jeg tviler på at de tørr det. Hangarskip er et veldig effektivt maktmiddel mot mindre avanserte nasjoner, men jeg tror ikke de vil leve lenge i en konflikt med Kina. Det fremstår veldig sannsynlig at Kina har brukt mye tid og penger på å finne ut hvordan de slå slå ut amerikanske hangarskip og jeg er ganske sikker på at de har en løsning. Videre tror jeg USA vet dette og at de derfor vil holde hangarskip borte fra en slik konflikt, hvilket igjen reduserer deres ildkraft så mye at de ikke har styrke nok til å respondere.
Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.

Nei, og det er nok derfor Pelosi drar til Taiwan og gjør "lobby" for en ny halvleder-fabrikk i USA. Hvis Kina reelt planlegger en invasjon skulle man tro at de gjorde det samme (nye fabrikker på Kinas fastland). Er det noen signaler om at de gjør det?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 10:02 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.

Nei, og det er nok derfor Pelosi drar til Taiwan og gjør "lobby" for en ny halvleder-fabrikk i USA. Hvis Kina reelt planlegger en invasjon skulle man tro at de gjorde det samme (nye fabrikker på Kinas fastland). Er det noen signaler om at de gjør det?
Aner ikke.
Men det er skummelt at verden er i lomma på kineserne når det gjelder halvledere.
Dette kan gå like galt som med Europa som er i lomma på Russland når det gjelder gass.
Oppskrift på katastrofe.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.
Å okkupere Taiwan er umulig. Dessuten har Taiwan såpass store militærtekniske fordeler ved langdistansetrefninger at det vil bli en altfor stor pris å betale for Beijing.

Kina plasker nå i vannet for å redde ansikt, men det er svært vanskelig å gjøre noe mer, kina er 100% avhengige av å ha et forhold til vesten. Handelen kan ikke stoppe opp, og skulle det bli rot ved Malaccastredet, så må kina faktisk kapitulere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Falcon skrev: tor aug 04, 2022 10:12 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.
Å okkupere Taiwan er umulig. Dessuten har Taiwan såpass store militærtekniske fordeler ved langdistansetrefninger at det vil bli en altfor stor pris å betale for Beijing.

Kina plasker nå i vannet for å redde ansikt, men det er svært vanskelig å gjøre noe mer, kina er 100% avhengige av å ha et forhold til vesten. Handelen kan ikke stoppe opp, og skulle det bli rot ved Malaccastredet, så må kina faktisk kapitulere.
Jeg har også lest noe om dette. Taiwan har få steder hvor det kan invaderes med bakkestyrker. Og akkurat på de stedene har Taiwan plassert fabrikkene som forsyner verden med halvledere.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am
Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 9:15 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:07 am Jeg antar at Kina kan innføre en total blokkade dersom de ønsker det, og stenge alt av trafikk inn og ut fra Taiwan.
Vanskelig med våpenleveranser da.
Taiwan er så vidt jeg har forstått hoffleverandør av disse svært etterspurte halvlederne til store deler av verden.
Dersom Kina stopper leveransene av halvledere, vil det bli mangel på det, siden ingen med et knips i fingrene kan fyre opp produksjonen for å erstatte det dersom de blir stoppet av Kina.


Ja, jeg vil tro at Kina vil omringe "øya" og stoppe fly og båter inn og ut. USA må da eventuelt svare på dette ved å angripe kinesiske marinefartøy og fly som håndhever blokaden, men jeg tviler på at de tørr det. Hangarskip er et veldig effektivt maktmiddel mot mindre avanserte nasjoner, men jeg tror ikke de vil leve lenge i en konflikt med Kina. Det fremstår veldig sannsynlig at Kina har brukt mye tid og penger på å finne ut hvordan de slå slå ut amerikanske hangarskip og jeg er ganske sikker på at de har en løsning. Videre tror jeg USA vet dette og at de derfor vil holde hangarskip borte fra en slik konflikt, hvilket igjen reduserer deres ildkraft så mye at de ikke har styrke nok til å respondere.
Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.
Nei, nei.. Taiwan produserer ikke 90% av verdens halvledere. Men Taiwan er for øyeblikket ledende på produksjonen av avanserte noder som er viktig for høy ytelse og mindre strømforbruk. Det lages drøssevis av 45nm, 28nm, 16nm etc etc wafere rundt om i hele verden men om man skal ha absolutt top ytelse er det TSMC for øyeblikket som gjelder. Men selskaper som Intel og Samsung er faktisk bare rett bak.

litt data fra 2019
Bilde

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Falcon skrev: tor aug 04, 2022 10:12 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.
Å okkupere Taiwan er umulig. Dessuten har Taiwan såpass store militærtekniske fordeler ved langdistansetrefninger at det vil bli en altfor stor pris å betale for Beijing.

Kina plasker nå i vannet for å redde ansikt, men det er svært vanskelig å gjøre noe mer, kina er 100% avhengige av å ha et forhold til vesten. Handelen kan ikke stoppe opp, og skulle det bli rot ved Malaccastredet, så må kina faktisk kapitulere.
Umulig faktisk. Jeg er enig i at det blir "dyrkjøpt", men det er mye som tyder på at Kina kan være villige til å betale den prisen.

Det at Taiwan er en "øy" gir de i første omgang gode muligheter til å forsvare seg, men Kina har trolig planlagt en invasjon i årevis og investert i våpen og utstyr som er spesialtilpasset en invasjon av Taiwan. Dette blir ikke en situasjon hvor de må reagere spontant og "gjøre det beste ut av det basert på det de har", men en nøye planlagt og trolig enorm militæroperasjon.

Selvsagt vil det bli store tap, men vi snakker om en motstander som har "mye å ta av" her.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.

Nå har jeg googlet litt og jeg lurer på om det rett og slett vil være i Kinas interesse å slå ut Taiwan sin halvlederproduksjon. USA har i årevis drevet en "krig" mot Kina innen halvledere og de gjør alt de kan for å forsinke Kinas evne til å bli selvforskynt. Dette har gjort at USAs "venner" innen halvleder-produksjon ikke er Kinas venner (USA nekter salg til Kina). Taiwan er ganske sikkert på USAs side i dette og dermed vil det være USA og ikke Kina som lider hvis Taiwan sin produksjonskapasitet slås ut.

Kina er allerede godt i gang med planer for å bli selvforskynt innen dette (Trump fremtvang det med sanksjonene) og kanskje kan de vurdere det slik at USA vil tape mer enn de på eksportstans fra Taiwan.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 11:13 am
Falcon skrev: tor aug 04, 2022 10:12 am
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 9:29 am Dersom Kina bestemmer seg for å bombe seg vei og okkupere Taiwan, må de bombe seg gjennom industriområdene som produserer 90% av verdens halvledere.
Og gjør de det, vil heller ikke Kina lengre få halvlederne de trenger.
Å okkupere Taiwan er umulig. Dessuten har Taiwan såpass store militærtekniske fordeler ved langdistansetrefninger at det vil bli en altfor stor pris å betale for Beijing.

Kina plasker nå i vannet for å redde ansikt, men det er svært vanskelig å gjøre noe mer, kina er 100% avhengige av å ha et forhold til vesten. Handelen kan ikke stoppe opp, og skulle det bli rot ved Malaccastredet, så må kina faktisk kapitulere.
Umulig faktisk. Jeg er enig i at det blir "dyrkjøpt", men det er mye som tyder på at Kina kan være villige til å betale den prisen.

Det at Taiwan er en "øy" gir de i første omgang gode muligheter til å forsvare seg, men Kina har trolig planlagt en invasjon i årevis og investert i våpen og utstyr som er spesialtilpasset en invasjon av Taiwan. Dette blir ikke en situasjon hvor de må reagere spontant og "gjøre det beste ut av det basert på det de har", men en nøye planlagt og trolig enorm militæroperasjon.

Selvsagt vil det bli store tap, men vi snakker om en motstander som har "mye å ta av" her.
Du glemmer også en viktig variabel. Taiwan har også brukt tid på å forberede seg for en mulig invasjon, og det at det faktisk er en øy, og med også ekstremt mye fjell og jungel gjør det ikke lettere for Kina. Det er ikke et Ukraina med åpne jorder hvor man bare kan rulle inn folk, og det er også betydelig enklere for Taiwan å gjemme ting i terrenget enn i feks Ukraina som gjør det vanskelig og ta ut ting på den måten også. Sier ikke at det er umulig, men det er noe som vil legge Kina selv i økonomisk ruin om det er mulig. For Taiwan har ikke sovet i timen de siste årene. Kina lider også av en del av de samme problemene som Russland med korrupte tjenestefolk og snarveier for å vise frem ting som ikke nødvendigvis virker, og som faller sammen. Så det kan også by på problemer.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 11:13 am Umulig faktisk. Jeg er enig i at det blir "dyrkjøpt", men det er mye som tyder på at Kina kan være villige til å betale den prisen.

Det at Taiwan er en "øy" gir de i første omgang gode muligheter til å forsvare seg, men Kina har trolig planlagt en invasjon i årevis og investert i våpen og utstyr som er spesialtilpasset en invasjon av Taiwan. Dette blir ikke en situasjon hvor de må reagere spontant og "gjøre det beste ut av det basert på det de har", men en nøye planlagt og trolig enorm militæroperasjon.

Selvsagt vil det bli store tap, men vi snakker om en motstander som har "mye å ta av" her.
Med hva?

Det finnes ikke vidundervåpen, bortsett fra atomvåpen.

Avstanden, de store havområdene, geografien gjør det umulig. Taiwan ligger foran når det gjelder AESA-teknologi og vil kunne opprettholde krigen i luften, så Kina MÅ handle raskt. Kina har ingen flåte beregnet for slike amfibiske invasjoner og har satt av en rekke sivile ro-ro skip.

Selv om én part forbereder, så betyr ikke det at den andre parten ikke forbereder.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Canucks skrev: tor aug 04, 2022 11:28 am Du glemmer også en viktig variabel. Taiwan har også brukt tid på å forberede seg for en mulig invasjon, og det at det faktisk er en øy, og med også ekstremt mye fjell og jungel gjør det ikke lettere for Kina. Det er ikke et Ukraina med åpne jorder hvor man bare kan rulle inn folk, og det er også betydelig enklere for Taiwan å gjemme ting i terrenget enn i feks Ukraina som gjør det vanskelig og ta ut ting på den måten også. Sier ikke at det er umulig, men det er noe som vil legge Kina selv i økonomisk ruin om det er mulig. For Taiwan har ikke sovet i timen de siste årene. Kina lider også av en del av de samme problemene som Russland med korrupte tjenestefolk og snarveier for å vise frem ting som ikke nødvendigvis virker, og som faller sammen. Så det kan også by på problemer.

Helt klart. Derfor blir det helt klart "dyrkjøpt". En annen sak er om det er "umulig" og det var det jeg reagerte på.

Fordi terrenget er så vanskelig vil jeg tro at Kina ville gått inn med et ekstremt volum. Ikke nødvendigvis i form av hundre tusenvis av soldater på bakken de første dagene, men med tusenvis av fly, droner, marinefartøy og raketter. Holder de på slik noen uker vil jeg tro at det er mulig å få over soldater i et større volum.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Orakelet skrev: tor aug 04, 2022 11:43 am
Canucks skrev: tor aug 04, 2022 11:28 am Du glemmer også en viktig variabel. Taiwan har også brukt tid på å forberede seg for en mulig invasjon, og det at det faktisk er en øy, og med også ekstremt mye fjell og jungel gjør det ikke lettere for Kina. Det er ikke et Ukraina med åpne jorder hvor man bare kan rulle inn folk, og det er også betydelig enklere for Taiwan å gjemme ting i terrenget enn i feks Ukraina som gjør det vanskelig og ta ut ting på den måten også. Sier ikke at det er umulig, men det er noe som vil legge Kina selv i økonomisk ruin om det er mulig. For Taiwan har ikke sovet i timen de siste årene. Kina lider også av en del av de samme problemene som Russland med korrupte tjenestefolk og snarveier for å vise frem ting som ikke nødvendigvis virker, og som faller sammen. Så det kan også by på problemer.

Helt klart. Derfor blir det helt klart "dyrkjøpt". En annen sak er om det er "umulig" og det var det jeg reagerte på.

Fordi terrenget er så vanskelig vil jeg tro at Kina ville gått inn med et ekstremt volum. Ikke nødvendigvis i form av hundre tusenvis av soldater på bakken de første dagene, men med tusenvis av fly, droner, marinefartøy og raketter. Holder de på slik noen uker vil jeg tro at det er mulig å få over soldater i et større volum.
Forutsetter at det lykkes. Taiwan er nok godt forberedt for det også, USA gir nok mye Intel og i motsetning til Ukraina så tar nok Taiwan dette langt mer seriøst, og har ting og tang på plass.

Jeg ser på et utfall der CCP faller som minst like sannsynlig av et slikt forsøk, for feiler de som er mulig vil CCP dynastiet muligens stå for fall. Så det er store risikoer også for regimet i Kina også.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Falcon skrev: tor aug 04, 2022 11:30 am Med hva?

Det finnes ikke vidundervåpen, bortsett fra atomvåpen.

Avstanden, de store havområdene, geografien gjør det umulig. Taiwan ligger foran når det gjelder AESA-teknologi og vil kunne opprettholde krigen i luften, så Kina MÅ handle raskt. Kina har ingen flåte beregnet for slike amfibiske invasjoner og har satt av en rekke sivile ro-ro skip.

Selv om én part forbereder, så betyr ikke det at den andre parten ikke forbereder.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Nokre viktige element å hugse på. Den kinesiske marinen har aldri fått prøve seg på noko anna enn andre land sine fiskebåtar. Eit anna handikapp er at i den kinesiske marinen operer ein med 2 øverstkommanderande ombord. Der den eine er ein marineoffiser og den andre er ein politisk offiser, og det er den politiske offiseren som har det siste ordet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MRSA skrev: tor aug 04, 2022 12:48 pm Nokre viktige element å hugse på. Den kinesiske marinen har aldri fått prøve seg på noko anna enn andre land sine fiskebåtar. Eit anna handikapp er at i den kinesiske marinen operer ein med 2 øverstkommanderande ombord. Der den eine er ein marineoffiser og den andre er ein politisk offiser, og det er den politiske offiseren som har det siste ordet.
Kina kan lage støv ut av hele Taiwan akkurat når de bestemmer seg for å gjøre det.
Det vil sikkert være en ærefull seier for Xi, men personlig tror jeg den seieren vil føre til at Kina får uvenner.
Det beste for alle parter.....også Kina....er å roe ned og ikke starte en krig.
Kina kan risikere å få verdenssamfunnet mot seg, at verden vil slutte å handle med dem.
DET ønsker ikke Kina.
Ja, de har sin allierte Russland, selvfølgelig. Og nordkorea for å nevne.... Men er det nok?
Jeg minner om at jeg gjør alt jeg kan for å kjøpe varer som ikke kommer fra Kina.
Og det er ikke lett. Skummelt!!

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

fargerik skrev: tor aug 04, 2022 6:08 pm
MRSA skrev: tor aug 04, 2022 12:48 pm Nokre viktige element å hugse på. Den kinesiske marinen har aldri fått prøve seg på noko anna enn andre land sine fiskebåtar. Eit anna handikapp er at i den kinesiske marinen operer ein med 2 øverstkommanderande ombord. Der den eine er ein marineoffiser og den andre er ein politisk offiser, og det er den politiske offiseren som har det siste ordet.
Kina kan lage støv ut av hele Taiwan akkurat når de bestemmer seg for å gjøre det.
Det vil sikkert være en ærefull seier for Xi, men personlig tror jeg den seieren vil føre til at Kina får uvenner.
Det beste for alle parter.....også Kina....er å roe ned og ikke starte en krig.
Kina kan risikere å få verdenssamfunnet mot seg, at verden vil slutte å handle med dem.
DET ønsker ikke Kina.
Ja, de har sin allierte Russland, selvfølgelig. Og nordkorea for å nevne.... Men er det nok?
Jeg minner om at jeg gjør alt jeg kan for å kjøpe varer som ikke kommer fra Kina.
Og det er ikke lett. Skummelt!!
Med å bruke atombomber, ja.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MRSA skrev: tor aug 04, 2022 6:23 pm
fargerik skrev: tor aug 04, 2022 6:08 pm
MRSA skrev: tor aug 04, 2022 12:48 pm Nokre viktige element å hugse på. Den kinesiske marinen har aldri fått prøve seg på noko anna enn andre land sine fiskebåtar. Eit anna handikapp er at i den kinesiske marinen operer ein med 2 øverstkommanderande ombord. Der den eine er ein marineoffiser og den andre er ein politisk offiser, og det er den politiske offiseren som har det siste ordet.
Kina kan lage støv ut av hele Taiwan akkurat når de bestemmer seg for å gjøre det.
Det vil sikkert være en ærefull seier for Xi, men personlig tror jeg den seieren vil føre til at Kina får uvenner.
Det beste for alle parter.....også Kina....er å roe ned og ikke starte en krig.
Kina kan risikere å få verdenssamfunnet mot seg, at verden vil slutte å handle med dem.
DET ønsker ikke Kina.
Ja, de har sin allierte Russland, selvfølgelig. Og nordkorea for å nevne.... Men er det nok?
Jeg minner om at jeg gjør alt jeg kan for å kjøpe varer som ikke kommer fra Kina.
Og det er ikke lett. Skummelt!!
Med å bruke atombomber, ja.
Den som bruker atombomber vil bli atombombet.
Men så idiotisk menneskerasen er skrudd sammen, ser jeg faktisk ikke lengre bort i fra at menneskeheten kommer til å begå kollektivt selvmord.
Den som lever vil få se.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg leser i avisa at Kina skal innføre sanksjoner mot Pelosi.
Dette blir spennende.
Montro hvordan de skal gjøre dette?
Fryse investeringene hun har i Kina og beslaglegge eiendelene hennes?
Innreiseforbud til Kina?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Spennende å se om USA greier å få Japan til å krige mot Kina om Taiwan, på samme måte som de greide å få Ukraina til å ta støyten mot Russland. Det ville jo ha blitt dobbel bingo for USA.

Jack

Legg inn av Jack »

Herregud 😅

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

hauge23 skrev: fre aug 05, 2022 1:28 pm Spennende å se om USA greier å få Japan til å krige mot Kina om Taiwan, på samme måte som de greide å få Ukraina til å ta støyten mot Russland. Det ville jo ha blitt dobbel bingo for USA.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Japan blir muligens med i krigen uten at USA ber om det da de har noen øyer 70 km i fra Taiwan. Det er spent mellom kina og Japan pga noen øyer i Øst-kinahavet som har vert i Japans eie i mange år som nå kina vil ha kontroll på.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... il-forsvar

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Jobs skrev: fre aug 05, 2022 8:41 pm
hauge23 skrev: fre aug 05, 2022 1:28 pm Spennende å se om USA greier å få Japan til å krige mot Kina om Taiwan, på samme måte som de greide å få Ukraina til å ta støyten mot Russland. Det ville jo ha blitt dobbel bingo for USA.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Japan blir muligens med i krigen uten at USA ber om det da de har noen øyer 70 km i fra Taiwan. Det er spent mellom kina og Japan pga noen øyer i Øst-kinahavet som har vert i Japans eie i mange år som nå kina vil ha kontroll på.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... il-forsvar
USA er ikke klare til oppgjøret mot Kina ennå, de driver og bygger opp ressurser i Europa som tiltenkes å være deltakere når tiden er inne, og har vært maksimal heldige med raidene i øst-Europa etter den kalde krigens slutt i 1990, hvor de har fått mange nye land med i NATO, nå sist har de fått både Sverige og Finland med på laget. Det skal kløktig strategi til for å oppnå slike gevinster, i tillegg til at Ukrainas unge ofres i den unødvendige krigen der. Det hører med til suksessen at erkefienden Russland har store militære tap, og man erfarer hvor Russlands militære nivå ligger, samtidig som man får prøvd ut egne våpen, altså nok en vinn-vinn-situasjon.
En krig om Taiwan med japansk deltakelse og militære tap også for Kina, er gull verdt for USA.
Med Nato-paktens § 5 i hånd vil bl.a nordiske ungdommer ofres i den fremtidige krigen mellom USA og Kina når førstnevnte finner at tiden er inne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Noen som leste dette innlegget i ABC i går?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... status-quo

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

fargerik skrev: søn aug 07, 2022 8:43 am Noen som leste dette innlegget i ABC i går?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... status-quo
Dette visste jeg ikke, dvs at de var såpass enerådende på markedet:

"Taiwan står for 92 prosent av verdens halvlederproduksjon som er mindre enn 10 nanometer, Sør-Korea står for åtte prosent, ifølge en rapport fra 2021 fra Boston Consulting. De brukes i det mest avanserte utstyret som prosessorer, grafikkprosessorer og minnebrikker i all slags høyteknologisk utstyr, som PC-er, smarttelefoner og biler.

Taiwans største halvlederprodusent, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), har derfor blitt kalt «det viktigste firmaet i verden». De sitter på forretningshemmeligheter og produksjonsutstyr som gjør at andre lands bedrifter er årevis bak deres teknologi."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»