Taiwan

Svar
Ka9nen

Re: Taiwan

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:28 pm
Det beste er å ikke å gjøre seg avhengige av noen av de to som fyrer opp til konflikt her, og vi ser alle hvem de to er.
Russland og Kina ja. Den er god

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

hauge23 skrev: søn aug 07, 2022 8:30 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:17 pm
fargerik skrev: søn aug 07, 2022 5:12 pm
Det er like greit å starte å trekke seg ut av Kina allerede nå.
Når det smeller og alle plutselig skal gjøre det, vil det bli like tøft som det nå er å plutselig trekke seg ut av dagens agressor Russland.
Det blir minst like tøft, sikkert mye tøffere når vesten skal sanksjonere Kina når de går til krig mot Taiwan.
Vi vet alle at Kina skal gå til krig, og vi vet at det vil skje i løpet av to- tre år.
Alle er advart.
Start allerede nå.
Ikke kjøp kinesiske produkter.
Dette er bare tull. Krig er ikke uunngåelig, men idioter på begge sider kan nok få det igang. Og Norge bør iallefall holde seg langt unna hvis det først smeller. Dette er ikke vår konflikt.
Hvis USA blir involvert, blir NATO også involvert. USA er flinke til å konstruere påskudd for å få NATO med seg, og da er Norge, Sverige, Finland osv. med og forsvarer "Det Nord-Atlantiske området".
Idiotisk hvis vi blir involvert i noe slikt etter erfaringene fra Afghanistan og Libya. Bortsett fra at dette blir mye verre. Lærer vi aldri av å rote oss bort i andre lands konflikter?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: søn aug 07, 2022 8:33 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:28 pm
Det beste er å ikke å gjøre seg avhengige av noen av de to som fyrer opp til konflikt her, og vi ser alle hvem de to er.
Russland og Kina ja. Den er god
Hvis du tror Russland er en aktør i Taiwan-konflikten så får jeg nesten anbefale Videregående 2.0.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 8:35 pm Idiotisk hvis vi blir involvert i noe slikt etter erfaringene fra Afghanistan og Libya. Bortsett fra at dette blir mye verre. Lærer vi aldri av å rote oss bort i andre lands konflikter?
Dette er det ikke Norge som bestemmer. USA som styrer hva Norge gjør og ikke gjør i en sånn krig.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 8:35 pm
hauge23 skrev: søn aug 07, 2022 8:30 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:17 pm

Dette er bare tull. Krig er ikke uunngåelig, men idioter på begge sider kan nok få det igang. Og Norge bør iallefall holde seg langt unna hvis det først smeller. Dette er ikke vår konflikt.
Hvis USA blir involvert, blir NATO også involvert. USA er flinke til å konstruere påskudd for å få NATO med seg, og da er Norge, Sverige, Finland osv. med og forsvarer "Det Nord-Atlantiske området".
Idiotisk hvis vi blir involvert i noe slikt etter erfaringene fra Afghanistan og Libya. Bortsett fra at dette blir mye verre. Lærer vi aldri av å rote oss bort i andre lands konflikter?
Nei, det virker som om vi har overbevist USA om at vi følger dem uansett hva som skjer. Det utnytter selvsagt USA for alt det er verdt. Det som er uheldig for verdensfreden er at de europeiske NATO-landene har latt USA fått dominere i NATO slik vi har sett det etter at Warszawapakten ble nedlagt og Sovjetunionen oppløst. Det var der og da sjansen for et fredelig Europa lå.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 8:39 pm
Hvis du tror Russland er en aktør i Taiwan-konflikten så får jeg nesten anbefale Videregående 2.0.
Dem er vel like mye aktør som et uskyldig besøk fra Peloci. Russland var jo ute med latterlige uttalelser i den anledning de og.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: søn aug 07, 2022 9:15 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 8:39 pm
Hvis du tror Russland er en aktør i Taiwan-konflikten så får jeg nesten anbefale Videregående 2.0.
Dem er vel like mye aktør som et uskyldig besøk fra Peloci. Russland var jo ute med latterlige uttalelser i den anledning de og.
Javel, det har også skjedd noe her 1949-august 2022. Bare som et hint.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 9:22 pm
Javel, det har også skjedd noe her 1949-august 2022. Bare som et hint.
Det vil jeg tro, jeg kommenterte den mest aktuelle og nylige. Og der er det ikke noe å ta USA på.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: søn aug 07, 2022 10:09 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 9:22 pm
Javel, det har også skjedd noe her 1949-august 2022. Bare som et hint.
Det vil jeg tro, jeg kommenterte den mest aktuelle og nylige. Og der er det ikke noe å ta USA på.
Nei, det er ikke noe behov for andre å kritisere dem når de kritiserer seg selv.

Hele greia var en ren personlig show-off fra Pelosi og hjelper verken Taiwan eller regionen.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:45 pm
fargerik skrev: søn aug 07, 2022 5:41 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:28 pm

Det beste er å ikke å gjøre seg avhengige av noen av de to som fyrer opp til konflikt her, og vi ser alle hvem de to er.
Jeg vil fordømme Taiwan i samme sekund som de starter en krig og angriper Kina.
Jeg fordømmer de som angriper andre.
Alt blir greit dersom idiotene legger ned stridsøksa og satser på fred.
Taiwan er den minst betydningsfulle brikken her. Dette har vært, og er fortsatt, en proxy-konflikt mellom USA og Kina, som har pågått siden slutten av 40-tallet (med et lite tøvær i 70-årene). Dette er en ny versjon av Korea-krigen, også en proxy-krig.
Ser du prøver å legge skulda for Korea krigen på USA. USA var omtrent trekt seg ut av Korea og hadde berre nokre få soldatar igjen i landet når Nord Korea med Russland og Kina støtte gjekk til angrep på Sør Korea.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

hauge23 skrev: søn aug 07, 2022 8:30 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:17 pm
fargerik skrev: søn aug 07, 2022 5:12 pm
Det er like greit å starte å trekke seg ut av Kina allerede nå.
Når det smeller og alle plutselig skal gjøre det, vil det bli like tøft som det nå er å plutselig trekke seg ut av dagens agressor Russland.
Det blir minst like tøft, sikkert mye tøffere når vesten skal sanksjonere Kina når de går til krig mot Taiwan.
Vi vet alle at Kina skal gå til krig, og vi vet at det vil skje i løpet av to- tre år.
Alle er advart.
Start allerede nå.
Ikke kjøp kinesiske produkter.
Dette er bare tull. Krig er ikke uunngåelig, men idioter på begge sider kan nok få det igang. Og Norge bør iallefall holde seg langt unna hvis det først smeller. Dette er ikke vår konflikt.
Hvis USA blir involvert, blir NATO også involvert. USA er flinke til å konstruere påskudd for å få NATO med seg, og da er Norge, Sverige, Finland osv. med og forsvarer "Det Nord-Atlantiske området".
For noko tull. Så lenge Kina ikkje går til direkte angrep på USA vil ikkje NATO bli involvert.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

MRSA skrev: søn aug 07, 2022 11:16 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:45 pm
fargerik skrev: søn aug 07, 2022 5:41 pm
Jeg vil fordømme Taiwan i samme sekund som de starter en krig og angriper Kina.
Jeg fordømmer de som angriper andre.
Alt blir greit dersom idiotene legger ned stridsøksa og satser på fred.
Taiwan er den minst betydningsfulle brikken her. Dette har vært, og er fortsatt, en proxy-konflikt mellom USA og Kina, som har pågått siden slutten av 40-tallet (med et lite tøvær i 70-årene). Dette er en ny versjon av Korea-krigen, også en proxy-krig.
Ser du prøver å legge skulda for Korea krigen på USA. USA var omtrent trekt seg ut av Korea og hadde berre nokre få soldatar igjen i landet når Nord Korea med Russland og Kina støtte gjekk til angrep på Sør Korea.
Jeg sa at Korea-krigen var en proxy-krig (mellom USA og KIna/Sovjetunionen).

Dropp forøvrig denne barnslige stråmanns-mekkingen. Jeg har ikke skrevet noe om skyld eller ansvar for hvorfor den brøt ut.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MRSA skrev: søn aug 07, 2022 11:18 pm
hauge23 skrev: søn aug 07, 2022 8:30 pm
Folk_flesk skrev: søn aug 07, 2022 5:17 pm

Dette er bare tull. Krig er ikke uunngåelig, men idioter på begge sider kan nok få det igang. Og Norge bør iallefall holde seg langt unna hvis det først smeller. Dette er ikke vår konflikt.
Hvis USA blir involvert, blir NATO også involvert. USA er flinke til å konstruere påskudd for å få NATO med seg, og da er Norge, Sverige, Finland osv. med og forsvarer "Det Nord-Atlantiske området".
For noko tull. Så lenge Kina ikkje går til direkte angrep på USA vil ikkje NATO bli involvert.
Afghanistan gikk ikke til direkte angrep mot USA, likefult ble NATO involvert i kampene i Afghanistan.
USA har sine metoder.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Knaxern skrev: tir aug 09, 2022 12:28 am
Lurer på hva han her mener med "send a loud and clear signal". Det er svært enkelt å bruke slike klisjeer. Langt vanskeligere å fylle dem med et konkret innhold.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Folk_flesk skrev: tir aug 09, 2022 12:32 am Lurer på hva han her mener med "send a loud and clear signal". Det er svært enkelt å bruke slike klisjeer. Langt vanskeligere å fylle dem med et konkret innhold.
Ja, enkelte tror man har å gjøre med en irrelevant stat og at man selv lett kan stoppe den staten.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Koffer skrev: tor aug 04, 2022 12:45 am
peraleks skrev: ons aug 03, 2022 4:07 pm Kina ligger på rundt 300 milliarder $ i militært netspend, USA rundt 800 milliarder $.
Sjeldent sett noe så opphypet som det kinesiske militæret(Og delvis også det russiske).
Husk at USA har baser verden over, og det amerikanske forsvaret er bygget slik at de kan kjempe to separate storkriger - og vinne.

De har store styrker i Asia, spesielt i Sør-Korea grunnet Nord. De har store ressurser i Tyskland, Storbritannia i Europa ++ mtp Russland. De har Iran i bakhodet, samt diverse konflikter i Midtøsten/Afrika og en muligens konflikt i Sør-Amerika. Tenker da spesielt på Venezuela, selv om det har roet seg noe.

Dette er dog fordelt over store avstander.

Kina er farlige. De har styrket forsvaret enormt de siste årene, og marinen deres går vel snart forbi den amerikanske på antall krigsfartøy. Over 2 millioner aktive i PLA. Tenk reservestyrken. Kina har over 1 milliard flere innbyggere enn USA.

Kina har det nest høyeste budsjettet, men langt bak USA. Men, de har bygget en enorm militær hær i sitt nærområde. Kina har ikke militærbaser verden over, men de har en enorm styrke der de er plassert på kartet.

Det er dette som gjør at det ikke er noe automatikk i en amerikansk seier i Sørkinahavet. USA er sterkest på papiret, men må binde opp enorme ressurser andre steder.

Opp i alt dette har de hundrevis av operative kampfly, tusenvis av missiler, tanks, artilleri og en uendelig styrke soldater med -hjelm og børse-

PLASF (spesielstyrkene) er harde, cyperforsvaret deres skal man ikke kimse av, og ikke minst har de kjernefysiske våpen. Kineserne har også en del teknologi som man ikke skal undervurdere, som feks laservåpen.

For to tiår siden hadde amerikanerne tatt denne gjengen, men for hver dag som går blir den kinesiske hæren litt sterkere, mens amerikanerne er på stedet hvil, kanskje litt på vei ned ifølge mange eksperter på området.
Det koster en del å drifte disse basene rundt om i hele verden bortimot og således være klar for action nærmest når som helst, med det sagt har jeg liten tro på at Taiwan hadde blitt en slik type krig og det er nok således derfor Taiwan sikrer seg avtaler med Australierne, Japanerne og Sør-Korea.

Tar Kina det valget av å gå inn i Taiwan, noe som vil være et enormt feilgrep av kineserne, så har Vesten i praksis endelig en anledning til å virkelig sanksjonere landet. Dette vil på sikt bli en sakte men sikker sakte død for Kina i forhold til økonomi. Det vil samtidig også gjøre verden mer utrygg at man har henholdsvis både Kina og Russland gående på livslinjer.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Knaxern skrev: ons aug 10, 2022 9:24 pm
Var vel ingen i Taiwan som trodde på det, Kina har jo selv vist at de ikke var til å stole på med Hong Kong hvor de brøt avtalen om overgangsfase, og eneste måten de får makt over Taiwan er om de lykkes og ta makten er om de greier å trenge inn på fort-Taiwan.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg spyr:

Kinas ambassadør om Taiwan: – Setter pris på støtten fra den norske regjeringen

https://www.nrk.no/urix/kinas-ambassado ... 1.16065626

William_S

Legg inn av William_S »

Ka9nen skrev: lør aug 13, 2022 6:11 pm Jeg spyr:

Kinas ambassadør om Taiwan: – Setter pris på støtten fra den norske regjeringen

https://www.nrk.no/urix/kinas-ambassado ... 1.16065626
Tja vel den støtten fra den norske regjeringen som han mener å ha er vel heller lunken. Ett Kina politkken er noe hele vesten følger så sånn sett er det vel ikke noe nytt UD sier her. Alle vet jo at så å si samtlige vestlige land har uformelle relasjoner med Taiwan gjennom et slags kulturkontor og lignende. Taiwan har vel også et slikt kontor i Oslo tror jeg . Feks har taiwanske borgere visumfri adgang til Schengen området i inntil 90 dager, noe vanlige kinesiske borgere ikke har.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

William_S skrev: tir aug 16, 2022 11:29 am
Ka9nen skrev: lør aug 13, 2022 6:11 pm Jeg spyr:

Kinas ambassadør om Taiwan: – Setter pris på støtten fra den norske regjeringen

https://www.nrk.no/urix/kinas-ambassado ... 1.16065626
Tja vel den støtten fra den norske regjeringen som han mener å ha er vel heller lunken. Ett Kina politkken er noe hele vesten følger så sånn sett er det vel ikke noe nytt UD sier her. Alle vet jo at så å si samtlige vestlige land har uformelle relasjoner med Taiwan gjennom et slags kulturkontor og lignende. Taiwan har vel også et slikt kontor i Oslo tror jeg . Feks har taiwanske borgere visumfri adgang til Schengen området i inntil 90 dager, noe vanlige kinesiske borgere ikke har.
Er ikke tvil at Norge fra Erna Solberg og fremover har fremstått som meget Kina-vennlige, og lagt seg på rygg for CCP, og Støre fortsetter den tradisjonen. Den forrige AP-regjeringen skal i alle fall ha skryt for at de ikke la seg på rygg for Kina som følge av fredsprisen, og gjorde det knefallet som Erna valgte, og som Støre nå fortsetter med.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

William_S skrev: tir aug 16, 2022 11:29 am
Tja vel den støtten fra den norske regjeringen som han mener å ha er vel heller lunken. Ett Kina politkken er noe hele vesten følger så sånn sett er det vel ikke noe nytt UD sier her. Alle vet jo at så å si samtlige vestlige land har uformelle relasjoner med Taiwan gjennom et slags kulturkontor og lignende. Taiwan har vel også et slikt kontor i Oslo tror jeg . Feks har taiwanske borgere visumfri adgang til Schengen området i inntil 90 dager, noe vanlige kinesiske borgere ikke har.
Sant det. Biden presiserte dog at "ett kina politikken" for dem sin del vil si at de anerkjenner at Kina mener det er ett kina.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »


HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »


HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»