Taiwan

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Taiwan

Legg inn av newsflash »

I dag ventes det at Nancy Pelosi besøker Taiwan, til tross for både protester og trusler i fra Kina. Hun vil da bli den høyest rangerte i det offisielle USA som besøker Taiwan noensinne.

Dette er det siste steget i den stadig hardere ordkrigen mellom USA og Kina, og det virker ikke som at det er noen vilje til nedskalering.

Jeg tror ikke denne situasjonen er det som utløser krig mellom USA og Kina, men spenningen er høy, og det skal ikke mye til før det smeller for alvor. Det blir i såfall stygt.

Tror vi vil høre mye om Taiwan fremover.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 8:46 am Hun vil da bli den høyest rangerte i det offisielle USA som besøker Taiwan noensinne.
Newt Gingrich besøkte Taiwan i 1997 da han satt som speaker.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Mysterio19 skrev: tir aug 02, 2022 8:50 am
newsflash skrev: tir aug 02, 2022 8:46 am Hun vil da bli den høyest rangerte i det offisielle USA som besøker Taiwan noensinne.
Newt Gingrich besøkte Taiwan i 1997 da han satt som speaker.
Ok, ikke fått med meg det, sånn går det vel når en tar utgangspunkt i det som står i norske media...

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Av og til virkes det ut til at USA gjør hva de kan for å trigge potensielle fiender for å "forsvare landet sitt".

"We're gonna show them fuckers what democracy is all about...duuuuuude". Skumle disse yanksene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:00 am Av og til virkes det ut til at USA gjør hva de kan for å trigge potensielle fiender for å "forsvare landet sitt".

"We're gonna show them fuckers what democracy is all about...duuuuuude". Skumle disse yanksene.
Dersom de hadde vært konsekvente (og ikke så jævlig dobbeltmoralske), synes jeg dette hadde vært bra. Det er ikke Kina som bør bestemme hva Taiwan skal gjøre.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 9:03 am
TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:00 am Av og til virkes det ut til at USA gjør hva de kan for å trigge potensielle fiender for å "forsvare landet sitt".

"We're gonna show them fuckers what democracy is all about...duuuuuude". Skumle disse yanksene.
Dersom de hadde vært konsekvente (og ikke så jævlig dobbeltmoralske), synes jeg dette hadde vært bra. Det er ikke Kina som bør bestemme hva Taiwan skal gjøre.
Nei det bør Taiwan gjøre selv. Synes bare at det er påfallende at det er US of A som føkkings alltid skal stå i fronten med sablene når eksterne land krangler om hva det skal være.
Nå vet jeg riktignok ikke hva amerikanerne har av verdi interesser i Taiwan, eller om de i det hele tatt har noen, men dette har historisk sett spilt en vesentlig rolle når "demokratiet skal forsvares".

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:11 am Nei det bør Taiwan gjøre selv. Synes bare at det er påfallende at det er US of A som føkkings alltid skal stå i fronten med sablene når eksterne land krangler om hva det skal være.
Nå vet jeg riktignok ikke hva amerikanerne har av verdi interesser i Taiwan, eller om de i det hele tatt har noen, men dette har historisk sett spilt en vesentlig rolle når "demokratiet skal forsvares".
Vet ikke om de har så store interesser, kanskje det handler mest om å ta et standpunkt mot Kina. Men USA er iallfall et demokrati i motsetning til Kina, og slik sett støtter jeg absolutt at de stiller seg på Taiwans side. Synes bare de alltid burde vært like konsekvente, f.eks ved å sette Saudi-Arabia i fryseboksen.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Mye å ta USA på, selvfølgelig, men det er fint å se at ikke alle opptrer like duknakket i møte med Kina.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

USAs interesser i Taiwan er bra oppsummert her:

https://www.tv2.no/a/14984188/

I den offisielle retorikken er det derimot bare "democracy", "freedom", etc. Men de hadde akkurat samme tilnærming da Taiwan var en ettparti-stat under Kuomintang.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:11 am
KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 9:03 am
TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:00 am Av og til virkes det ut til at USA gjør hva de kan for å trigge potensielle fiender for å "forsvare landet sitt".

"We're gonna show them fuckers what democracy is all about...duuuuuude". Skumle disse yanksene.
Dersom de hadde vært konsekvente (og ikke så jævlig dobbeltmoralske), synes jeg dette hadde vært bra. Det er ikke Kina som bør bestemme hva Taiwan skal gjøre.
Nei det bør Taiwan gjøre selv. Synes bare at det er påfallende at det er US of A som føkkings alltid skal stå i fronten med sablene når eksterne land krangler om hva det skal være.
Nå vet jeg riktignok ikke hva amerikanerne har av verdi interesser i Taiwan, eller om de i det hele tatt har noen, men dette har historisk sett spilt en vesentlig rolle når "demokratiet skal forsvares".
En professor har et innlegg om dette i Dagbladet i dag.
Hans påstand er at USA har ikke spesielle interesser i Taiwan, men syns likevel det er en fordel å ha kineserne unna, siden USA opererer fra andre øyer i regionen som vil være mer utsatt dersom Kina tar Taiwan og oppretter baser der.
https://www.tv2.no/nyheter/14984188/

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 8:46 am I dag ventes det at Nancy Pelosi besøker Taiwan, til tross for både protester og trusler i fra Kina. Hun vil da bli den høyest rangerte i det offisielle USA som besøker Taiwan noensinne.

Dette er det siste steget i den stadig hardere ordkrigen mellom USA og Kina, og det virker ikke som at det er noen vilje til nedskalering.

Jeg tror ikke denne situasjonen er det som utløser krig mellom USA og Kina, men spenningen er høy, og det skal ikke mye til før det smeller for alvor. Det blir i såfall stygt.

Tror vi vil høre mye om Taiwan fremover.
Kvifor skal Kina få bestemme kven som skal besøke Taiwan?

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »


Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MRSA skrev: tir aug 02, 2022 10:15 am Kvifor skal Kina få bestemme kven som skal besøke Taiwan?
Igjen, dette handler om realpolitikk.

Kina finner et slikt besøk provoserende. Vi kan selvfølgelig være enig om at det er en latterlig reaksjon av Beijing, men reaksjonen er ytterst reell.

Så kan en selvfølgelig sette seg på den høye hest og være prinsipiell og si at ingen har noe med hvem som besøker Taiwan. Og gjennomføre besøket. Og være forberedt på at Kina blir provosert og svarer.

Eller så kan en velge en deeskaleringslinje, og ikke gjennomføre besøket, stå fast på sikkerhetsgarantiene til Taiwan og jobbe for en tilnærming i mellom Taiwan og Kina.

Dette er en konfronterende symbolpolitikk fra Pelosis side, som egentlig tjener ingen. Bortsett i fra hennes eget ego. Det er en grunn til at det amerikanske militæret ikke ønsker at dette besøket gjennomføres.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

MRSA skrev: tir aug 02, 2022 10:15 am
newsflash skrev: tir aug 02, 2022 8:46 am I dag ventes det at Nancy Pelosi besøker Taiwan, til tross for både protester og trusler i fra Kina. Hun vil da bli den høyest rangerte i det offisielle USA som besøker Taiwan noensinne.

Dette er det siste steget i den stadig hardere ordkrigen mellom USA og Kina, og det virker ikke som at det er noen vilje til nedskalering.

Jeg tror ikke denne situasjonen er det som utløser krig mellom USA og Kina, men spenningen er høy, og det skal ikke mye til før det smeller for alvor. Det blir i såfall stygt.

Tror vi vil høre mye om Taiwan fremover.
Kvifor skal Kina få bestemme kven som skal besøke Taiwan?
Fordi Taiwan er en del av Kina.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

En kan jo mistenke at USA ønsker en krig mellom Kina og Taiwan, og at Kina skal havne i samme hengemyra som Putin sitter i med Ukraina. Det er jo mer eller mindre samme oppskriften.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 12:14 pm
MRSA skrev: tir aug 02, 2022 10:15 am Kvifor skal Kina få bestemme kven som skal besøke Taiwan?
Igjen, dette handler om realpolitikk.

Kina finner et slikt besøk provoserende. Vi kan selvfølgelig være enig om at det er en latterlig reaksjon av Beijing, men reaksjonen er ytterst reell.

Så kan en selvfølgelig sette seg på den høye hest og være prinsipiell og si at ingen har noe med hvem som besøker Taiwan. Og gjennomføre besøket. Og være forberedt på at Kina blir provosert og svarer.

Eller så kan en velge en deeskaleringslinje, og ikke gjennomføre besøket, stå fast på sikkerhetsgarantiene til Taiwan og jobbe for en tilnærming i mellom Taiwan og Kina.

Dette er en konfronterende symbolpolitikk fra Pelosis side, som egentlig tjener ingen. Bortsett i fra hennes eget ego. Det er en grunn til at det amerikanske militæret ikke ønsker at dette besøket gjennomføres.
Er det i det hele tatt mulig å få til en tilnærming mellom Taiwan og Kina? Kina har vel et ganske soleklart standpunkt i dette tilfellet, og har ikke inntrykk av at de er villige til å endre syn på dette.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:00 am Av og til virkes det ut til at USA gjør hva de kan for å trigge potensielle fiender for å "forsvare landet sitt".

"We're gonna show them fuckers what democracy is all about...duuuuuude". Skumle disse yanksene.

Kina og Russland lar være å provosere USA rett utenfor deres grenser (Cuba-krisen var vel sist gang). Verden hadde blitt et fredeligere sted hvis USA gjorde det samme. Jeg tror at Russland og Kina fint kunne levd fredelig ved siden av Ukrainia og Taiwan dersom det ikke var fordi USA søkte å øke sin innflytelse på disse stedene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Orakelet skrev: tir aug 02, 2022 1:33 pm Kina og Russland lar være å provosere USA rett utenfor deres grenser (Cuba-krisen var vel sist gang). Verden hadde blitt et fredeligere sted hvis USA gjorde det samme. Jeg tror at Russland og Kina fint kunne levd fredelig ved siden av Ukrainia og Taiwan dersom det ikke var fordi USA søkte å øke sin innflytelse på disse stedene.
Ja, så klart. Det er implisitt USA sin feil at Putin invaderte Ukraina. Trist at så mange fungerer som nyttige idioter for alle verdens despoter.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: tir aug 02, 2022 1:33 pm
TrondLFC skrev: tir aug 02, 2022 9:00 am Av og til virkes det ut til at USA gjør hva de kan for å trigge potensielle fiender for å "forsvare landet sitt".

"We're gonna show them fuckers what democracy is all about...duuuuuude". Skumle disse yanksene.

Kina og Russland lar være å provosere USA rett utenfor deres grenser (Cuba-krisen var vel sist gang). Verden hadde blitt et fredeligere sted hvis USA gjorde det samme. Jeg tror at Russland og Kina fint kunne levd fredelig ved siden av Ukrainia og Taiwan dersom det ikke var fordi USA søkte å øke sin innflytelse på disse stedene.
Tror du Ukraina og Taiwan ser det slik?

Har ikke ord for hvor lite jeg respekterer folk med slike udemokratisk sinnelag som du og dine like viser. Skammelig!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 1:30 pm Er det i det hele tatt mulig å få til en tilnærming mellom Taiwan og Kina? Kina har vel et ganske soleklart standpunkt i dette tilfellet, og har ikke inntrykk av at de er villige til å endre syn på dette.
Ja det tror jeg absolutt, det var jo betydelig tøvær i forholdet for ca 10 år siden.

Nå tror jeg jo utviklingen i Hong Kong har gjort en frivillig gjenforening lite sannsynlig, men en form for "et land-to system" løsning der Taiwans demokrati ble garantert kunne vært en løsning. Alternativt er status quo, der en burde jobbe for deeskalering, eskalering av spenningen som er der.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 1:52 pm
Ja det tror jeg absolutt, det var jo betydelig tøvær i forholdet for ca 10 år siden.

Nå tror jeg jo utviklingen i Hong Kong har gjort en frivillig gjenforening lite sannsynlig, men en form for "et land-to system" løsning der Taiwans demokrati ble garantert kunne vært en løsning. Alternativt er status quo, der en burde jobbe for deeskalering, eskalering av spenningen som er der.
Vi ser jo i tilfellet Hong Kong at autoritære regimers lovnader ang demokrati ikke er spesielt mye verdt.

Støtter soleklart meget steile holdninger mot både Russland og Kina. Det er totalt uakseptabelt at de skal få underlegge seg naboland, og at Vesten skal godta dette bare fordi man skal være for pinglete til å reagere på dette og redde for at det kan utvikle seg til noe verre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 1:56 pm Vi ser jo i tilfellet Hong Kong at autoritære regimers lovnader ang demokrati ikke er spesielt mye verdt.

Støtter soleklart meget steile holdninger mot både Russland og Kina. Det er totalt uakseptabelt at de skal få underlegge seg naboland, og at Vesten skal godta dette bare fordi man skal være for pinglete til å reagere på dette og redde for at det kan utvikle seg til noe verre.
Kina har ikke holdt ord ang Hong Kong nei, noe som vanskeliggjør en frivillig gjenforening med Taiwan.

Ellers så er det forskjell på en klar holdning vedrørende autoritære regimer. Men da bør det gjelde alle, hvis ikke blir dobbeltmoralen rett og slett for mye for meg. Og det er forskjell på å ha en klar holdning og det å bevisst begå provokasjoner.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 2:07 pm Kina har ikke holdt ord ang Hong Kong nei, noe som vanskeliggjør en frivillig gjenforening med Taiwan.

Ellers så er det forskjell på en klar holdning vedrørende autoritære regimer. Men da bør det gjelde alle, hvis ikke blir dobbeltmoralen rett og slett for mye for meg. Og det er forskjell på å ha en klar holdning og det å bevisst begå provokasjoner.
Ja, det bør gjelde alle. Amerikanerne har vært altfor lemfeldige med de "vennligsinnede" oljeprodusentene i Midt-Østen. Spesielt SA. Jeg har ingen tro på at Kina er til å stole på ang Taiwan. Likedan som Putin ang sine naboer. Invasjonen av Ukraina kan på ingen måte forsvares eller forklares med at USA og Europa har tilnærmet seg landet i for stor grad i stedet for at Russland bare skulle fått kjøre over det etter eget forgodtbefinnende.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 2:10 pm Ja, det bør gjelde alle. Amerikanerne har vært altfor lemfeldige med de "vennligsinnede" oljeprodusentene i Midt-Østen. Spesielt SA. Jeg har ingen tro på at Kina er til å stole på ang Taiwan. Likedan som Putin ang sine naboer. Invasjonen av Ukraina kan på ingen måte forsvares eller forklares med at USA og Europa har tilnærmet seg landet i for stor grad i stedet for at Russland bare skulle fått kjøre over det etter eget forgodtbefinnende.
Vel, Kina er pragmatiske. De fører en politikk der de først og fremst ønsker økonomisk vekst. En militære konfrontasjon med Taiwan/USA er ikke noe Kina ønsker.

Med amerikanske provokasjoner så kan dette selvfølgelig endre seg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 2:15 pm
Vel, Kina er pragmatiske. De fører en politikk der de først og fremst ønsker økonomisk vekst. En militære konfrontasjon med Taiwan/USA er ikke noe Kina ønsker.

Med amerikanske provokasjoner så kan dette selvfølgelig endre seg.
Kina er ikke til å stole på, noe som viste seg med Hong Kong. De vil ha null troverdighet ang lovnader omkring Taiwan.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Pelosi er kjent som en hardliner i forhold til Kina, så jeg håper iallefall at hun kan oppføre seg litt når hun først har landet i Taiwan. Hvis hun stiller seg opp ute på øya og begynner å bjeffe inn mot fastlandet så vil det som allerede blir oppfattet som en provokasjon kunne bli noe enda verre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 2:17 pm Kina er ikke til å stole på, noe som viste seg med Hong Kong. De vil ha null troverdighet ang lovnader omkring Taiwan.
Kina har holdt seg unna Taiwan i alle år. Det ville de nok gjort også i fortsettelsen. Kina er som sagt pragmatisk.

Så får vi se om Pelosi og kretsen rundt henne lykkes med å provosere frem noen konfrontasjon.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: tir aug 02, 2022 2:25 pm
Kina har holdt seg unna Taiwan i alle år. Det ville de nok gjort også i fortsettelsen. Kina er som sagt pragmatisk.

Så får vi se om Pelosi og kretsen rundt henne lykkes med å provosere frem noen konfrontasjon.
Kina lovte å holde seg unna Hong Kong i 50 år. Det gjorde de ikke.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Pelosi er en svært tøff dame på 80 år.

Man har aldri vunnet noen friheter ved å gå lutrygget.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 2:26 pm Kina lovte å holde seg unna Hong Kong i 50 år. Det gjorde de ikke.
Ehh... Nei. Leieavtalen for Hong Kong gikk ut i 1997, det var ingen overraskelse der.

Men de lovte "et land-to system", her er jeg enig i at de ikke har holdt ord.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»