Hoppsesongen 22/23

Svar
TheBaseline

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av TheBaseline »

Kjipt for Slovenia som taper førsteplassen pga et siste dårlig hopp.

Luchs

Legg inn av Luchs »

TheBaseline skrev: lør apr 01, 2023 11:45 am Tabbehopp der av Slovenia.
Ble en tabbe der til slutt likevel. Men for et vanvittig press på ham der på slutten, stakkars fyr.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skal sies at det ikke var så enkelt for Lanisek med mye i mot ut fra hoppkanten og deretter lite å fly på nedover.

Fin innsats fra Norge, syns jeg. 3. plass er vel egentlig det beste en kunne tro på med tanke på kvaliteten som Østerrike og Slovenia har over hele linja i skiflyging.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Skraevadottir skrev: lør apr 01, 2023 11:51 am Skal sies at det ikke var så enkelt for Lanisek med mye i mot ut fra hoppkanten og deretter lite å fly på nedover.

Fin innsats fra Norge, syns jeg. 3. plass er vel egentlig det beste en kunne tro på med tanke på kvaliteten som Østerrike og Slovenia har over hele linja i skiflyging.
Forfang skuffet såpass mye her at Norge kunne kjempet om seieren, om han ikke skuffet begge hopp.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: lør apr 01, 2023 12:38 pm
Skraevadottir skrev: lør apr 01, 2023 11:51 am Skal sies at det ikke var så enkelt for Lanisek med mye i mot ut fra hoppkanten og deretter lite å fly på nedover.

Fin innsats fra Norge, syns jeg. 3. plass er vel egentlig det beste en kunne tro på med tanke på kvaliteten som Østerrike og Slovenia har over hele linja i skiflyging.
Forfang skuffet såpass mye her at Norge kunne kjempet om seieren, om han ikke skuffet begge hopp.
Tja, det kan du vel si, men samtidig hadde det vært mot normalt om Norge skulle gjøre det. Heggli har jo sin beste dag noensinne i dag også, så det går vel sånn ca. opp i opp ut fra våre forutsetninger. Hopper for hopper skal vi ikke være like gode som verken Slovenia eller Østerrike, særlig ikke Slovenia.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Så rennene nå, og jeg sitter igjen med to tanker:
- Stefan Kraft er en ekstremt god skihopper
- kompensasjonssystemet funker ikke i skiflyving. I lagkonken hoppet feks Kraft tre meter lenger totalt enn BJ Heggli, men han hadde 80p mer over to hopp. Alle forstår at Kraft gjorde bedre hopp enn Heggli, men 80p er urealistisk mye over to hopp og tre meter i forskjell.

Og jeg tror Kraft vinner i morgen også og dermed tar minikula. Synd for Granerud, men det hadde vært ufortjent om ikke Kraft tok en tittel med den hoppingen han har levert i år.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kingkamil skrev: lør apr 01, 2023 4:49 pm Så rennene nå, og jeg sitter igjen med to tanker:
- Stefan Kraft er en ekstremt god skihopper
- kompensasjonssystemet funker ikke i skiflyving. I lagkonken hoppet feks Kraft tre meter lenger totalt enn BJ Heggli, men han hadde 80p mer over to hopp. Alle forstår at Kraft gjorde bedre hopp enn Heggli, men 80p er urealistisk mye over to hopp og tre meter i forskjell.

Og jeg tror Kraft vinner i morgen også og dermed tar minikula. Synd for Granerud, men det hadde vært ufortjent om ikke Kraft tok en tittel med den hoppingen han har levert i år.
Enig i utfordringen med kompesasjonssystemet, men samtidig om de hadde hoppet hele omgangen fra gate 7 eller 8, som Kraft gjorde, istedet for gate 11 som Heggli hoppet fra, så er jeg redd utslaget hadde blitt på over 80 poeng.
Burde vært en maksimimumsgrense for hvor mye man kan endre på bommen, for uansett hvor godt du hopper fra et lavt startnummer, så kan du ikke vinne, hvis bommen justeres 4 avsatser og man får nesten 40 poeng i det man slipper bommen.
Virker som underholdningen går foran rettferdigheten når det settes ønske om at alle skal hoppe langt, både i gatesystemet og endringer av bakkene slik at de fleste hopper langt og ingen er i nærheten av bakkerekorden.

Bekreftet at Heggli er inne som siste mann da han hoppet seg forbi finnene og opp til 36.plass i vverdenscupen. Kubacki, Lindvik, P Prevc, Leyhe, Raimund og Aschenwald er de som ikke deltar.
Kraft er nok favoritten i morgen, men samtidig så er det nok Granerud som har mest å gå på, da det var litt ruskeste hopping av han i dag.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Blir aldri helt klok på logikken i startrekkefølgen i skiflyging. Senest på fredag fulgte dem skiflygingscupen, mens dem i dag plutselig har bestemt seg for å følge verdenscupen totalt, noe som igjen nok betyr at Domen Prevc vil være sjanseløs på seier om de atter en gang ødelegger skiflygingsrenn med en bombonanza. Skal vi tippe Domen hopper 345 og Gramerud 220 og allikevel er foran etter første omgang.
Bendik Heggli allerede på startnummer 1 blir da totalt sjanseløs om juryen går for at alle skal hoppe langt og bommen justeres med over 9 poeng per bom ned.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Det var et langt hopp av japaneren.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Skuffende av Sundal.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Skuffende av Johansson også.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Skuffende av Granerud :(

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Granerud helt ute av det. Kraft hinker inn skiflyingscupen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Dessverre klarer ikkje Granerud å få maks i dag eller, men skal seiast at Kraft er ein fortjent vinner av skiflyger cupen

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Ingen flytting av bom, ingen landa på flata og resultatene er jevne. Hvem skulle trodd?

lund

Legg inn av lund »

Der var skiflygingscupen gone. Jaja, er jo en av de minst prestisjefylte cupene i vintersportene, så ikke det største tapet akkurat.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Det var virkelig et skuffende hopp av Granerud etter den gode hoppinga i går, særlig i lagkonkurransen. Han har jo vært litt uryddig i svevet, men samtidig hatt masse energi å sveve nedover på, mens dette hoppet rett og slett så litt daft ut. Ingen god omgang for Norge, som viser at 3. plassen i går var veldig bra.

Lanisek med et nydelig hopp, litt synd at det ikke ble 5 x 20 der (men 3 x 20 tellende, som på Kraft). Unner sloveneren seieren i dag, men det er skarp konkurranse i toppen, hvor alle de fem øverste på lista etter 1. omgang kan vinne (skiller kun 4,9 poeng). Gøy med Naoki Nakamura på 4. plass så langt. Var jo på pallen i Ruka tidlig i sesongen, og kan sånn sett få fin symmetri i resultatene.

Og der kom endelig den nydelige Planica-slow-musikken!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: søn apr 02, 2023 10:39 am Der var skiflygingscupen gone. Jaja, er jo en av de minst prestisjefylte cupene i vintersportene, så ikke det største tapet akkurat.
Mindre enn jaktstartcupen m.m. i skiskyting også? Nei det er jeg ikke med på.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kingkamil skrev: søn apr 02, 2023 10:38 am Ingen flytting av bom, ingen landa på flata og resultatene er jevne. Hvem skulle trodd?
Zajc hoppa fra avsats 10, alle de andre fra 11. Men det var riktignok coach request.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: søn apr 02, 2023 10:43 am
lund skrev: søn apr 02, 2023 10:39 am Der var skiflygingscupen gone. Jaja, er jo en av de minst prestisjefylte cupene i vintersportene, så ikke det største tapet akkurat.
Mindre enn jaktstartcupen m.m. i skiskyting også? Nei det er jeg ikke med på.
Jeg sa ikke den minste, bare en av de minste.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

2 Unlimited er ikke svenske, Wikestad. Det er barnelærdom!

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Hvorfor hoppet du ikke sånn i 1.omgang Granerud?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Endelig et godt hopp på Granerud! 237 m. Synd det første hoppet var mislykket. To sånne hopp og han hadde glatt tatt pallen, kanskje til og med seieren.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Makaløs sesong av Granerud. Helt utrolig, rett og slett!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: søn apr 02, 2023 10:44 am
netrebske skrev: søn apr 02, 2023 10:43 am
lund skrev: søn apr 02, 2023 10:39 am Der var skiflygingscupen gone. Jaja, er jo en av de minst prestisjefylte cupene i vintersportene, så ikke det største tapet akkurat.
Mindre enn jaktstartcupen m.m. i skiskyting også? Nei det er jeg ikke med på.
Jeg sa ikke den minste, bare en av de minste.
Ok, leste feil. Fint avslutningshopp av Granerud, men blir selvsagt lett match for Kraft å vinne sin trøstekule ;)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Godt å se en smilende Granerud. Avslutter sesongen med et flott hopp og får musikk på sletta.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Kenrojo skrev: søn apr 02, 2023 11:07 am Makaløs sesong av Granerud. Helt utrolig, rett og slett!
Ja overgår 2021 sesongen da han vant 11 (10?) verdenscupseire, vc sammenlagt + VM sølv og laggull i Skiflyging.
I år 12 verdenscupseire, vcsammenlagt, hoppuka, Raw air og et par lagmedaljer i VM.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: søn apr 02, 2023 11:11 am
Kenrojo skrev: søn apr 02, 2023 11:07 am Makaløs sesong av Granerud. Helt utrolig, rett og slett!
Ja overgår 2021 sesongen da han vant 11 (10?) verdenscupseire, vc sammenlagt + VM sølv og laggull i Skiflyging.
I år 12 verdenscupseire, vcsammenlagt, hoppuka, Raw air og et par lagmedaljer i VM.
Enig der, helt klart hans beste sesong, og etter min mening også den beste sesongen av en norsk skihopper i nyere tid.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Skraevadottir skrev: søn apr 02, 2023 10:41 am
Ingen god omgang for Norge, som viser at 3. plassen i går var veldig bra.

Var vel allikevel bare noen få poeng bak Tyskland etter 1.omgang i dag, så blir nok tredje beste lag i dag og.

Edit. Nå hoppet Eisenbichler og Wellinger bedre enn ventet, så Forfang må hoppe langt for at Norge som lag skal slå Tyskerne i dag.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

1 nordmann såvidt topp 10 og slått med 4 poeng lagmessig av tyskerne var skuffende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»