Hoppsesongen 22/23

Svar
kingkamil

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av kingkamil »

Når man har fått fordøyd det siste rennet for sesongen, er det på tide å dele noen tanker fra hoppverden og det som har skjedd de siste fem månedene.

Vintersesongen startet der sommersesongen sluttet, nemlig at polakkene dominerte, med én mann som ledestjerne. Dawid Kubacki så ut som en million i sommer, og han hoppet om mulig enda bedre i starten av sesongen. Best i stort sett alle hopp både på trening og konkurranse. Vant begge de omdiskuterte rennene på plast(!) i Wisla tidlig i november. Skulle dette bli sesongen han krøp ut av skyggene til Malysz og Stoch og endelig ble en titan? Granerud og Lindvik tok begge pallplasser. Hadde du fortalt meg at tredjeplassen i det andre rennet for sesongen skulle bli Marius Lindviks eneste pallplass, hadde jeg ikke trodd deg. Mer om det litt senere.

Etter en historisk tre uker lang pause fra verdenscupen, var vi tilbake i forblåste Ruka og mange lange svev. Hoppet til Lanisek på 149m med plankenedslag er et av årets kuleste svev for meg. Granerud hoppet enda lengre litt senere. Han ble også historisk gjennom å bli den første hopperen som deler en verdenscupseier med en annen hopper to ganger (pussig nok i samme kalenderår og begge ganger i Finland, med hhv Ryoyu Kobayashi og Stefan Kraft i februar og november). Dette var også helga hvor han, inntil neste besøk i Finland, på tampen av sesongen, var den eneste gangen hvor han ikke kom topp 7 i noen renn, gjennom å bli disket etter 5. plassen og ende på 30. plass. Titisee-Neustadt fulgte, hvor Lanisek og Kubacki delte på gullet og sølvet i hvert sitt renn, og begge hoppere vant også hvert sitt renn i Engelberg uka før jul. De to beste hopperne i verden virket å være i en egen liga, og rett bak fulgte Zyla, Kraft og Granerud, som også de hadde en kilometer ned til øvrige hoppere. Hoppuka måtte da stå mellom Polen og Slovenia?

Hoppuka husker vi alle. Tre førsteplasser og en andreplass i hatbakken hans. Halvor Egner Granerud ble første nordmann til å vinne hoppuka på 16 år. De to beste fra verdenscupen var blitt slått, og selv om de fullførte sammenlagtpallen, så man plutselig konturene av at de kanskje hadde gjort sitt beste og at det var en ny sheriff i byen. Og sheriffen dominerte. Totalt. 12 strake pallplasser (hvorav 8 var øverst på pallen) er nest best i historien, og Granerud suste forbi en Kubacki. En Kubacki som fortsatt var ekstremt stabilt god. Han var bare ikke like robotgod som i starten av sesongen, og han var i hvert fall ikke like robotgod som Granerud. Det første rennet etter hoppuka var riktignok vindgudene Graneruds side. Kubacki ledet suverent etter første hopp, men hadde katastrofale forhold i andreomgangen og ble forbigått igjen. En merkelig helg i Japan ble dominert av Ryoyu Kobayashi, som hadde vært meget skuffende svak i første halvdel av sesongen.

Skiflyvingen i Kulm og rennene i verdens største storbakke ble alle vunnet av Granerud. I Willingen fikk vi se kanskje det mest sinnssyke hoppet på veldig mange år, da Timi Zajc landet på fallgrensen, og da turen kom til USA, i renn preget av lav fart og skiftende forhold, var Andreas Wellinger utrolig nok tilbake øverst på seierspallen, før Granerud vant det siste toppa rennet før VM. Tullehelga i Rasnov, hvor tyskerne tapetserte topp 7 med en slovensk rockestjerne midt i sandwichen, er det få som vil huske.

SKI-VM i Planica ble en norsk skuffelse. Sølv og bronse hos jentene individuelt, ja visst, men guttene, med verdens beste hopper i spissen, virket som skygger av seg selv. Sølv i de to lagkonkurransene er fattige trøster. Verdens mest irriterende skihopper og et av hoppsirkusets største up-and-coming-hoppere ble mestere.

Raw Air fulgte, og Granerud var ikke seg selv i starten. Sykdom skal ta sin del av skylden, men selv tenkte jeg det umulige; det skal ikke bli kamp om gultrøya nå, vel? Riktignok var nesten halvparten av de resterende rennene skiflyvingsrenn, hvor andremann Kubacki har store svakheter, men jeg følte økende puls når jeg så hoppingen til Granerud innledningsvis. Så feil man skulle ta. Han hoppet seg sterkere og sterkere og ledet klart før Vikersund. I Vikersund var det som å se Schlierenzauer vs Remen Evensen fra samme bakke i 2011; to hoppere som var tre-fire hakk bedre enn alle de andre. Til slutt var det Granerud som stakk av med seieren sammenlagt. Der duellen mellom Schlieri og JRE var renn med verdensrekorder og massevis av hopp over 240, var rennene tolv år senere preget av kompensasjonssjonglering og feige juryer, og det i en bakke som man har gjort mindre. Det er synd og en skam for hoppsporten, og ødela litt innimellom gleden over å se Kraft vs Granerud og endelig en norsk seier av denne utrolig kule turneringen. Verdt å nevne også at Kubacki dessverre måtte reise hjem pga. konas helse, men han hadde nok kjempet om en topp 5 sammenlagtplassering i turneringen og ville ganske sikkert knivet om topp 3 i verdenscupen totalt også.

Planica-avslutningen var kul. Jeg fikk sett lite live pga fjellturer med familien. Granerud fikk (disk i Ruka og bingohoppet i orkanen i Lahti til side) sin eneste plassering utenfor topp 7 i verdenscupen i det siste rennet, og Kraft smøg seg forbi i skiflyvingscupen.

Innlegget ble langt, så jeg fortsetter i morgen. Da vil jeg skrive litt mer om enkelthoppere og landslagene, og hvem som ble positive og negative overraskelser.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Halvor Egner Granerud. Årets store hopper. Misser igjen i mesterskap. Hva er det som står i veien når det gjelder i mesterskapene? Hadde full kontroll på nervene i hoppuka og Raw Air. Første nordmann siden Jacobsen i 2007 til å vinne hoppuka sammenlagt, og første nordmann til å vinne "vår egen" Raw Air. To sammenlagtseire gjør ham unik i norsk hoppsport. Kun Nykänen (4), Malysz (4) og Goldberger (3) har flere. 25 verdenscupseire totalt fører ham til en 10. plass på lista over flest enkeltseire. Kun Kraft+Kobayashi (30) og Stoch (39) har flere. Stoch er sannsynligvis ferdigvunnet, men både Kraft og Ryoyu kommer til å vinne mange flere renn før de legger opp.

Stefan Kraft. Fytti grisen, så god han er. Hoppingen hans etter VM var helt pervers. Skuffet i VM med 4. og 6. plass. Latterlig god i R.A (og tapte kanskje turneringen på elendige forhold i Lillehammer). Vant skiflyvingscupen etter rekka 2-3-2-1-1-3. Graneruds 1-1-1-2-4-13 burde holde i de aller fleste tilfeller, men Kraft var helt kvalmt god i skiflyving, hvor han er en nytelse å se på. Skyter fart og stikker ut som ingen andre. Spektakulært. Fantastisk skihopper, mestrer alle bakker og forhold og hopper alltid vakkert. Snart flest pallplasser i verdenscuphistorien. Vært på pallen i nesten halvparten av rennene han har deltatt i siden han slo gjennom for alvor i 2016-17-sesongen. Femte topp 3-plasseringen sammenlagt i verdenscupen. GOAT-materiale.

Anze Lanisek. God i fjor. Robot i starten av sesongen og frem til hoppuka. Sterk resten av sesongen. Tar tredjeplassen sammenlagt. Innrømmet at Kubacki kanskje hadde fortjent en pallplass sammenlagt (noe som er sannsynlig, siden det skilte 87p mellom ham og Kubacki, og Kubacki hadde sannsynligvis klart dette til tross for varierende resultater i skiflyving), men slo gjennom for alvor i år. Fire enkeltseire pluss 12 øvrige pallplasser er imponerende. Jeg tror han er kommet i toppen for å bli også neste år.

Dawid Kubacki. Skrevet om ham tidligere. Ekstremt god i starten. Best i nesten alle hopp. Forbigått av Granerud under hoppuka. Lufta falt ut av ham etter en svak helg i Kulm. Ustabil i Raw Air, men lå rundt toppen, før han tragisk nok måtte reise hjem til en kone som var alvorlig syk, men takk og lov overlevde. Tok andreplass i hoppuka noen timer etter han ble far. Imponerende sesong. Håper og tror han er tilbake i toppen neste sesong.

Piotr Zyla, Wellinger, Tschofenig og Fettner kom også topp 10. Zyla åpnet også veldig sterkt, vant et heldig VM i et merkelig renn og er fortsatt en tufs. Wellinger kom som ei kule andre halvdel av sesongen etter skademarerittene som holdt ham unna toppen da alle trodde han skulle dominere hoppsporten. Fantastisk gøy at han tok verdenscupseire og mesterskapsmedaljer igjen. Tschofenig har jeg lagt min elsk på tidligere her inne, og han tror jeg kan bli virkelig god. Fettner hopper bedre enn noensinne.

Sammenlagtpallen fra verdenscupen 21-22 er årets skuffelse:

Ryoyu Kobayashi. Så ikke ut i måneskinn i starten av sesongen. Hoppet bedre mot hoppuka, og da jeg trodde han skulle utfordre om sin tredje hoppuke, var han svak igjen. Da vi returnerte til Japan var han plutselig best. Svak i skiflyving og ustabil etter det. Tok sølv i storbakken i VM. Middels i Raw Air og middels i Planica. Random seier i bingorennet i Lahti. Veldig 'meh' sesong av en gigantisk skihopper, men det sier vel mest om ham når han tross alt klarer topp 5 sammenlagt, tar en medalje individuelt i VM og tar tre verdenscupseire.

Karl Geiger. Famlet mot tampen av sesongen etter et litt skuffende OL i fjor og viste klare svakheter. Ikke god i sommerhoppingen, og svak i starten av sesongen. Fryktelig mye opp og ned. Virket å ha noe på gang før hoppuka, men leverte til slutt elendig der og mange dårligere resultater jevnt over. Endte med fire bronsemedaljer i verdenscupen og en heldig bronsemedalje (0.4p over Kraft) i VM. Lignet ikke på storhopperen vi så de tre foregående sesongene. Virker litt mett. Tror ikke han har det som skal til for å komme tilbake og kjempe i den absolutte toppen igjen. Ender på 11. plass i verdenscupen.

Marius Lindvik. Oisann. Åpner med en pallplass i sesongens andre renn. Etter det er sesongen et sørgelig kapittel. Totalt fem topp 10-plasseringer for den olympiske mesteren. Ender sesongen syk. Etter tre sesonger på rad med topp 10 sammenlagt i verdenscupen gjør han sin svakeste sesong som fast landslagshopper. Er i mine øyne årets største skuffelse i hele hoppsirkuset. 3. plass i 21-22 blir til 20. plass i verdenscupen 22-23. Ikke i nærheten i VM heller. Noe må skje.

Øvrig norske landslagshoppere:

Johann Andre Forfang. Nest beste nordmann i år, men helt nede på 16. plass. Viste en stigende form under VM og i Raw Air. 11 topp 10-plasseringer denne sesongen, og utvider rekorden han har med flest topp 10-plasseringer på rad uten pallplass. Viser små glimt av potensialet sitt, men jeg sliter med å se hvordan Forfang skal vinne verdenscuprenn igjen.

Daniel Andre Tande. Deler 18. plassen i verdenscupen med Domen Prevc. Tar én pallplass, en tredjeplass i Willingen. Her var det mye opp og ned. Fire topp 10-plasseringer før han innleder Raw Air bra med rekka 8-4-9. Mye middels mot slutten. Returnerer til Planica og alle øynene er våte. Jeg tror ikke Daniel Andre Tande heller kan vinne mange flere verdenscuprenn, men lite ville gledet meg mer om jeg tar feil.

Robert Johansson. Femte beste nordmann i verdenscupen. Sliter mye med ryggen. Har blitt 33 år og er familiefar. Fire topp 10-plasseringer, ingen på pallen. Ingenting er annonsert, men jeg blir ikke overrasket dersom han har lagt opp før vi starter sesongen igjen i november.

Kristoffer Eriksen Sundal. Middelmådigheten selv frem til VM. Viste at det bor noe i ham med flere gode treningshopp. Fikk tre topp 10-resultater til slutt. Gjør en godkjent debut som landslagshopper. Har mye energi i hoppinga. Det bor noe i denne gutten.

Bendik Jakobsen Heggli. Uttalte før sesongen at han hadde ambisjoner om å vinne verdenscupen i år. Skulle ta en Granerud. Gikk ikke slikt. Har potensial, spesielt i skiflyving. Kommer sikkert til å bli en kurant hopper.

Sondre Ringen, Joacim Bjøreng og Benjamin Østvold tok et og annet poeng her og der. Dominerte COC, falt gjennom på øverste nivå. Spesielt sistnevnte, som leverte Granerud-tendenser på nivå 2. Her har vi sikkert mye potensial, men hvem som kommer til å nå lengst har jeg ikke peiling på.

Landslagene:

Tyskland. Nei og nei. Horngacher må sitte løst etter denne sesongen. Uttalte før hoppuka at det tyske laget var det beste han hadde trent. Det slo tilbake på ham, og han gjør sin dårligste sesong som landslagstrener. Wellinger årets positive overraskelse, Geiger årets skuffelse. Eisenbichler leverer veldig hurra-meg-rundt. Veteranene Leyhe og Paschke ser iskalde ut. Constantin Schmid ser ut som en tidvis spennende, tidvis middelmådig hopper. Det er et eller annet der som gjør at jeg tror han kan bli tyskernes neste store stjerne. Mopedbarten til Raimund kan også bli god.

Polen. Dominerte sommerhoppingen, nesten like gode i sesonginnledningen. Veteranene Kubacki, Zyla og Stoch hoppet bedre enn på lenge, og folk lurte på hva den unge østerrikeren Thurnbichler hadde hatt i Dworeken. Kubacki har vi snakket om. Zyla veldig svak etter det heldige VM-gullet, Stoch stabilt middelmådig. Kubacki og Zyla har begge barn, Stoch har vunnet så mye men er ikke i nærheten lenger. Alle tre holder sikkert på et par år til, men jeg klarer ikke se andre enn Kubacki utfordre om de store resultatene neste år.

Østerrike. Kraft er den store stjernen, men mye bra bak ham også. Fem stk topp 13 i verdenscupen (men bare én topp 8). Fettner svært god før hoppuka, svak etter. Tschofenig har jeg stor tro på. Hayböck bedre enn på lenge, men begynner å bli gammel. Hörl startet tregt men kom seg mot slutten.

Slovenia. Lanisek enorm, Zajc av og til verdens beste, men som oftest litt bak eller svak. Zajc kan bli ekstremt god. Jelar skuffer, Domen Prevc stort sett svak i alle bakker utenom skiflyving, Lovro Kos ikke til å kjenne igjen, Peter Prevc ustabil og skadet seg stygt i VM. Mtp hvordan de avsluttet fjorårssesongen vil jeg gi laget middels score, men her bor det mye bra.

Japan. Bånn i butta utenom Ryoyu etter hoppuka og Nakamura i totalt to renn. Ren Nikaido vokste fram som en potensiell joker etter en god sommerhopping, men hoppa som ei kråke på snø. Nesten hele staben ble byttet ut før sesongen, og man kan mildt sagt si at det var en fiasko. Terningkast 1+.

Sveits. Ja, Sveits! Dette er ikke en dårlig hoppnasjon. Selvsagt skal Ammann ha mesteparten av æren for det, men i år er det Gregor Deschwanden som har sett best ut, og det skremmer meg litt. Ammann er litt som den senile oldefaren som smiler og ler til alle han møter på gata, mens hele sykehjemmet har en intens leteaksjon etter ham. Kilian Peier ser ut som han har glemt alt som har med skihopping å gjøre. Nei, her må noe gjøres. Det dukket plutselig opp en langhåra fyr som jeg har glemt navnet på på tampen av sesongen, så ham ser vi sikkert mer til neste år.

Spådommer for neste sesong: Timi Zajc kommer til å ta flere verdenscuppoeng og vinne flere renn. Daniel Tschofenig kommer til å vinne sitt første og sikkert flere. Kraft kommer til å kjempe om verdenscuptittelen igjen. Granerud kommer ikke til å leke med verdenscupen på samme linje som i år, og leverer nye sjarmerende intervjuer på sletta. Ryoyu kommer sterkere tilbake. Tyskerne kommer til å fortsette å slite, og Constantin Schmid blir eneste tysker topp 10. Simon Ammann legger ikke opp, men møter opp og tar ett og annet verdenscuppoeng her og der. Slovenerne kommer til å dominere i skiflyving og med enkelte unntak levere svakt ellers utenom Lanisek og Zajc. Eriksen Sundal tar sin første pallplass neste år. Forfang tar ingen, men flere topp 10-plasseringer. Kubacki fortsetter å sovne av foran kamera mens han venter på sin tur på toppen. Stoch vinker tappert til kamera etter nye 13. plasser. Og juryen kommer til å fortsette å ta bommen ned så snart en hopper flørter med hillsize.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... legger-opp

Det jobbes godt i de norske mediehusene, ser jeg. Til info: Ryoyu Kobayashi legger IKKE opp. Han skrev på Instagram for over ett døgn siden at han bytter lag. De japanske lagene hopper i team hjemme i Japan, og han bytter ut stab (får muligens bla. gammeltreneren Richard Schallert, som fikk sparken av det japanske hoppforbundet før sesongen, og den finske landslagstreneren Janne Vaatainen), lagkamerater (Naoki Nakamura, Sara Takanashi m fl blir med på flyttelasset) og treningssted (Europa, muligens Finland).

Skal innrømme at jeg holdt på å miste pusten da jeg leste overskriften på Twitter, men var veldig mistenksom siden ingen polske medier hadde skrevet om dette og de alltid er tidlig ute. Så ser vi også hvor liten spalteplass skihopp har i norske medier når deres konklusjon av "nyheten" ikke blir tolket slik noen plass utenfor Norge.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

kingkamil skrev: lør mar 25, 2023 3:32 pm Gode nyheter fra Dawid Kubacki på Instagram etter noen dagers stillhet: kona er stabil og viser fremgang for hver dag. Veldig hyggelig å se.

Enda bedre nyheter:

KUBACKIS KONE UTSKREVET FRA SYKEHUS:

Kona til polske hoppstjernen Dawid Kubacki er ute av sykehuset etter at hun ble innlagt med hjerteproblemer i slutten av mars.

Det skriver Kubacki på sin Instagram-konto.

«Jeg tør å påstå at det er et mirakel utført av leger, sykepleiere og fysioterapeuter, skriver han på Instagram og takker for all støtte».

https://www.vg.no/sport/hopp/i/5Byq4e/k ... ra-sykehus

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre apr 14, 2023 6:47 pm
kingkamil skrev: lør mar 25, 2023 3:32 pm Gode nyheter fra Dawid Kubacki på Instagram etter noen dagers stillhet: kona er stabil og viser fremgang for hver dag. Veldig hyggelig å se.

Enda bedre nyheter:

KUBACKIS KONE UTSKREVET FRA SYKEHUS:

Kona til polske hoppstjernen Dawid Kubacki er ute av sykehuset etter at hun ble innlagt med hjerteproblemer i slutten av mars.

Det skriver Kubacki på sin Instagram-konto.

«Jeg tør å påstå at det er et mirakel utført av leger, sykepleiere og fysioterapeuter, skriver han på Instagram og takker for all støtte».

https://www.vg.no/sport/hopp/i/5Byq4e/k ... ra-sykehus
Veldig gledelig nyhet.
Han virker som en flott sympatisk kar, så da får vi håpe at ting ordner seg på hjemmebane så vi ser han tilbake i bakken igjen neste sesong.

Bak en nordmann, selvfølgelig ;)

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Lillehammer kuttes fra Raw Air neste sesong. Med Trondheim tilbake og prøve-VM der betyr dette at det ikke skal hoppes i OL-bakken neste sesong. Useriøst for turneringen at den forandres hvert år. Det betyr at vi får den fjerde utgaven av RA på rad.

Ellers ligger det an til at toppnasjonene får én hopper færre i rennene neste år. Ikke den verste ideen, men da bør det satses hardere på produktet COC. Kommer dette til å skje? Aldri.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

kingkamil skrev: søn apr 16, 2023 9:34 pm Lillehammer kuttes fra Raw Air neste sesong. Med Trondheim tilbake og prøve-VM der betyr dette at det ikke skal hoppes i OL-bakken neste sesong. Useriøst for turneringen at den forandres hvert år. Det betyr at vi får den fjerde utgaven av RA på rad.

Ellers ligger det an til at toppnasjonene får én hopper færre i rennene neste år. Ikke den verste ideen, men da bør det satses hardere på produktet COC. Kommer dette til å skje? Aldri.
Litt rart at de kutter hele Lillehammer, men det må vel til for å få gjennomført renn i begge (?) bakkene i Trondheim.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kingkamil skrev: søn apr 16, 2023 9:34 pm Lillehammer kuttes fra Raw Air neste sesong. Med Trondheim tilbake og prøve-VM der betyr dette at det ikke skal hoppes i OL-bakken neste sesong. Useriøst for turneringen at den forandres hvert år. Det betyr at vi får den fjerde utgaven av RA på rad.

Ellers ligger det an til at toppnasjonene får én hopper færre i rennene neste år. Ikke den verste ideen, men da bør det satses hardere på produktet COC. Kommer dette til å skje? Aldri.
Enda en færre hopper?? Hva er poenget med å senke nivået på konkurransene? Kan i alle fall ikke se at de 4-5-6 hopperne det går ut over til enhver tid, gjør til at de mindre nasjonene tjener så mye på det. Gjør det bare vanskeligere å være i vannskorpa til å slå igjennom for de nest beste.
I år var det jo ødeleggende for Lillehammer med 4 renn på 4 dager, skal de nå belemere Trondheim med det samme?
Hvorfor kan dem ikke arrangere både på Lillehammer og i Trondheim neste år? Mistenker det blir sammesom i år i 2025, siden Trondheim da arrangerer VM. Burde ikke vært noe i veien å arrangere både VM og RA i Trondheim samme år, akkurat som det var både hoppuke og VM i Innsbruck i 2019.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

thewaterfall skrev: tir apr 18, 2023 1:58 pm
kingkamil skrev: søn apr 16, 2023 9:34 pm Lillehammer kuttes fra Raw Air neste sesong. Med Trondheim tilbake og prøve-VM der betyr dette at det ikke skal hoppes i OL-bakken neste sesong. Useriøst for turneringen at den forandres hvert år. Det betyr at vi får den fjerde utgaven av RA på rad.

Ellers ligger det an til at toppnasjonene får én hopper færre i rennene neste år. Ikke den verste ideen, men da bør det satses hardere på produktet COC. Kommer dette til å skje? Aldri.
Litt rart at de kutter hele Lillehammer, men det må vel til for å få gjennomført renn i begge (?) bakkene i Trondheim.
Hadde de nå ennå skulle det, men det blir arrangert to renn i storbakken. Det hadde jo vært en kjempeidé, for å variere Raw Air-konseptet mer med hopping i både normal- og storbakke og skiflyvning. Mulig det er for å kompensere sesongen etter, som netrebske skriver, siden VM er i Trondheim året etter.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

kingkamil skrev: tir apr 18, 2023 11:11 pm
thewaterfall skrev: tir apr 18, 2023 1:58 pm
kingkamil skrev: søn apr 16, 2023 9:34 pm Lillehammer kuttes fra Raw Air neste sesong. Med Trondheim tilbake og prøve-VM der betyr dette at det ikke skal hoppes i OL-bakken neste sesong. Useriøst for turneringen at den forandres hvert år. Det betyr at vi får den fjerde utgaven av RA på rad.

Ellers ligger det an til at toppnasjonene får én hopper færre i rennene neste år. Ikke den verste ideen, men da bør det satses hardere på produktet COC. Kommer dette til å skje? Aldri.
Litt rart at de kutter hele Lillehammer, men det må vel til for å få gjennomført renn i begge (?) bakkene i Trondheim.
Hadde de nå ennå skulle det, men det blir arrangert to renn i storbakken. Det hadde jo vært en kjempeidé, for å variere Raw Air-konseptet mer med hopping i både normal- og storbakke og skiflyvning. Mulig det er for å kompensere sesongen etter, som netrebske skriver, siden VM er i Trondheim året etter.
Skal de ha prøve-vm uten å hoppe i normalbakken? Den står vel fortsatt på vm-programmet eller er det individuelle rennet blitt fjernet (for herrer)?

Kan det eventuelt ha noe med antall arrangørsteder Norge er tillatt å ha i løpet av en sesong da? Vet det har vært noe snakk om det i langrenn, at hvis Trondheim skal ha v-cup der utenom prøve-vm (og vm) så må det skje på bekostning av f.eks. Lillehammer slik jeg har forstått det.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

thewaterfall skrev: tir apr 18, 2023 11:17 pm

Skal de ha prøve-vm uten å hoppe i normalbakken? Den står vel fortsatt på vm-programmet eller er det individuelle rennet blitt fjernet (for herrer)?

Var ikke normalbakke i prøve VM i Trondheim i 1996 heller, ikke på Lillehammer 3 år før heller.
Etter år 2000 har det kun vært normalbakkerenn i "prøvemesterskapet" kun 3 ganger: 2013 da alle konkurransene gikk i lillebakken, trolig var ikke storbakken i Sotsji klarert. Mens det i Lahti 2016 og Pyeongchang 2017 ble hoppet i begge bakker, men begge ganger var det fordi det ene rennet ble flyttet til normalbakken på grunn av vind, og det kan jo skje neste år også.
Men etter man gikk bort fra å ha konkurranser i begge bakkene i løpet av en verdenscuphelg, så har man droppet det også i det såkalte prøve-VM, en betetgnelse som kanskje bare brukes i Norge, finnes f.eks. ingen andre land som kalle Confederetions cup for prøve-VM.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

netrebske skrev: ons apr 19, 2023 9:12 am 2013 da alle konkurransene gikk i lillebakken, trolig var ikke storbakken i Sotsji klarert.
Der var jo gravd ut endel i landskapet der hoppbakkene ble plassert. Var det ikke noe med at det hadde gått et lite ras i skråningen like ved storbakken i forkant av "prøve-OL" som gjorde at alle rennene måtte gå i lillebakken?

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Morsom nyhet fra silly season i skihopping: Ronny Hornschuh, landslagstrener til Sveits, blir ny b-landslagstrener for tyskerne. Simon Ammanns nye landslagssjef, da? Ingen ringere enn Rune Velta. Vinneren av individuell gull- og bronsemedalje under ski-VM i Falun og sølvmedalje i skiflyvings-VM i Vikersund 2012 har de siste to årene vært klubbtrener i Oslo. Velta får litt av en jobb å gjenreise det sveitsiske laget. Ammann, Deschwanden og Peter er de eneste hopperne på a-laget. Kilian Peier, bronsemedaljør i ski-VM i Innsbruck-bakken i 2019, tok totalt seks verdenscuppoeng i fjor og innleder forberedelsene til neste sesong på b-laget.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Robert Johansson vraket fra landslaget ! Sier det kom nærmest som en sjokk for han dette og at han ikke var forberedt i det hele tatt på det. Han erstattes av Kristoffer Eriksen Sundal som jo hoppet fast på verdenscuplaget og i VM, men var ikke landslagshopper da. Heggli som var ny på landslaget ifjor får fornyet tilitt. De 4 siste skulle være såpass godt kjente at de gir seg selv (Granerud, Tande, Lindvik og Forfang).
Støtter jo at Sundal skal inn og at Heggli får et til år, men stusser litt over at det er funnet plass til 7 jenter på landslaget. Er det plass til 7 jenter, så burde det være plass til Johansson som syvendemann.
På kvinnesiden har man funnet plass til 2 svært unge jenter, Græsli og Midtskogen, i tillegg til de 5 etablerte, Lundby, Kvandal, Opseth, Strøm og Bjørseth.
Stockl håper Robert bruker vrakingen til fornyet motivasjon..

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Markeng og Villumstad mister også plassen, i så fall har man kappet ned herretroppen fra 8 til 6 og økt kvinnetroppen fra 5 til 7.
Spørs om det skadeplagede supertalentet Markeng klarer å komme tilbake?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: ons mai 10, 2023 6:08 pm Robert Johansson vraket fra landslaget ! Sier det kom nærmest som en sjokk for han dette og at han ikke var forberedt i det hele tatt på det. Han erstattes av Kristoffer Eriksen Sundal som jo hoppet fast på verdenscuplaget og i VM, men var ikke landslagshopper da. Heggli som var ny på landslaget ifjor får fornyet tilitt. De 4 siste skulle være såpass godt kjente at de gir seg selv (Granerud, Tande, Lindvik og Forfang).
Støtter jo at Sundal skal inn og at Heggli får et til år, men stusser litt over at det er funnet plass til 7 jenter på landslaget. Er det plass til 7 jenter, så burde det være plass til Johansson som syvendemann.
På kvinnesiden har man funnet plass til 2 svært unge jenter, Græsli og Midtskogen, i tillegg til de 5 etablerte, Lundby, Kvandal, Opseth, Strøm og Bjørseth.
Stockl håper Robert bruker vrakingen til fornyet motivasjon..
Litt overraskende, ja. Samtidig er Johansson 33 år og har ikke akkurat vist tegn til stigning de siste sesongene, så kanskje det er riktig når man ser på totalen og tenker framtid. Men: Ikke noe hadde gledet meg mer enn om Johansson skulle få en ny vår, og det har vi jo sett mange eksempler på i hoppsporten i nyere tid. Så en 33-årig hopper er ikke lenger noen olding.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Utkastet til verdenscupkalendere for 2023/2024-sesongen er som følger:

Kvinner:
Lørdag 02/12: Lillehammer, HS98
Søndag 03/12: Lillehammer, HS140
Fredag 15/12: Engelberg, HS140
Lørdag 16/12: Engelberg, HS140
Lørdag 30/12: Garmisch, HS142
Mandag 01/01: Oberstdorf, HS137
Onsdag 03/01: Villach, HS98
Torsdag 04/01: Villach, HS98
Lørdag 13/01: Sapporo, HS134
Søndag 14/01: Sapporo, HS134
Fredag 19/01: Zao, HS102
Lørdag 20/01: Zao, "Super Team"
Søndag 21/01: Zao, HS102
Lørdag 27/01: Ljubno, HS94
Søndag 28/01: Ljubno, HS94
Lørdag 03/02: Willingen, HS147
Søndag 04/02: Willingen, HS147
Lørdag 10/02: Hinzenbach, HS90
Søndag 11/02: Hinzenbach, HS90
Lørdag 17/02: Rasnov, HS97
Søndag 18/02: Rasnov, HS97
Fredag 01/03: Lahti, HS130
Lørdag 09/03: Oslo, HS134
Søndag 10/03: Oslo, HS134
Tirsdag 12/03: Trondheim, HS ikke angitt
Torsdag 14/03: Trondheim, HS ikke angitt
Lørdag 16/03: Vikersund, HS240
Søndag 17/03: Vikersund, HS240

Menn:
Lørdag 25/11: Ruka, HS142
Søndag 26/11: Ruka, HS142
Lørdag 02/12: Lillehammer, HS98
Søndag 03/12: Lillehammer, HS140
Lørdag 09/12: Klingenthal, HS140
Søndag 10/12: Klingenthal, HS140
Lørdag 16/12: Engelberg: HS140
Søndag 17/12: Engelberg, HS140
Fredag 29/12: Oberstdorf, HS137
Mandag 01/01: Garmisch, HS142
Onsdag 03/01: Innsbruck, HS130
Lørdag 06/01: Bischofshofen, HS142
Lørdag 13/01: Wisla, "Super Team"
Søndag 14/01: Wisla, HS140
Onsdag 17/01: Szczyrk, HS104
Lørdag 20/01: Zakopane, Lagkonkurranse
Søndag 21/01: Zakopane, HS140
Lørdag 03/02: Willingen, HS147
Søndag 04/02: Willingen, HS147
Lørdag 10/02: Lake Placid, HS128
Lørdag 10/02: Lake Placid, "Super Team"
Søndag 11/02: Lake Placid, HS128
Lørdag 17/02: Sapporo, HS134
Søndag 18/02: Sapporo HS134
Fredag 23/02: Oberstdorf, "Super Team"
Lørdag 24/02: Oberstdorf, HS235
Søndag 25/02: Oberstdorf, HS235
Lørdag 02/03: Lahti, Lagkonkurranse
Søndag 03/03: Lahti, HS130
Lørdag 09/03: Oslo, HS134
Søndag 10/03: Oslo, HS134
Tirsdag 12/03: Trondheim, HS ikke angitt
Onsdag 13/03: Trondheim, HS ikke angitt
Lørdag 16/03: Vikersund, HS240
Søndag 17/03: Vikersund, HS240
Fredag 22/03: Planica, HS240
Lørdag 23/03: Planica, Lagkonkurranse
Søndag 24/03: Planica, HS240

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Underlig at det ikke er satt opp en eneste lagkonkurranse for kvinner, kun 1 superteam, mens det blant gutta er 3 lagkonkurranser og hele 3 superteams. Jenetene for fullt inne i hoppuka i Tyskland, men får altså en døll avslutning med to renn i Villach..
33 individuelle konkurranser for menn og 27 for kvinner, er det rekord?
Er det VM i skiflyging i Kulm i slutten av januar?

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

netrebske skrev: tor mai 11, 2023 10:57 am Underlig at det ikke er satt opp en eneste lagkonkurranse for kvinner, kun 1 superteam, mens det blant gutta er 3 lagkonkurranser og hele 3 superteams. Jenetene for fullt inne i hoppuka i Tyskland, men får altså en døll avslutning med to renn i Villach..
33 individuelle konkurranser for menn og 27 for kvinner, er det rekord?
Er det VM i skiflyging i Kulm i slutten av januar?
Ja, stusset vel for så vidt over det meste av det du skriver her selv også. Skal dog sies at det er ett utkast og at det kan endres noe, men mye endringer blir det vel antageligvis ikke.

For kvinnene er det nok helt sikkert rekord ja, for herrene er jeg litt usikker, men er nok helt i nærheten i alle fall.

Ja, VM i skiflying er helga 26-28. januar

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Det hoppes igjen snart! De europeiske lekene (hvafforno?) går av stabelen i Krakow i slutten av måneden. Som en del av arrangementet vil det bli holdt skihoppkonkurranser på plastmatter i Zakopane. Det forventes representanter fra 15 landslag, og stort sett hele verdenseliten stiller. Både kvinner og menn har konkurranser.

Østerrike stiller med Manuel Fettner, Jan Hörl, Stefan Kraft, Markus Müller og Daniel Tschofenig. Bulgaria har sin ledestjerne Vladimir Zografski. Et historisk svakt Tsjekkia stiller med fem hoppere jeg aldri har hørt om, og Estland har med sine sterkeste kort. Finland har Antti Alto, Niko Kytosaho, Eetu Nousiainien og Vilho Palosaari. Frankrike har med noen hoppere. Norge stiller med Johann Forfang, Bendik Jakobsen Heggli, Marius Lindvik og Daniel Andre Tande. Halvor Egner Granerud, som falt stygt på trening for en ukes tid siden, var tatt ut, men kommer ikke til å delta, og det blir ikke kalt inn en erstatter.

Polen stiller toppet på hjemmebane med Kacper Juroszek, Dawid Kubacki, Kamil Stoch, Pawel Wasek, Aleksander Zniszczol og Piotr Zyla. Romania har med et par gutter som har tjent noen verdenscuppoeng. Slovakia(!) har med en fyr, mens selveste Slovenia stiller med Ziga Jelar, Lovro Kos, Anze Lanisek, Domen Prevc og Timi Zajc. Rune Veltas Sveits stiller med Gregor Deschwanden, Killian Peier og Dominik Peter. Tyrkia har med guttene sine, i likhet med Ukraina. Italia er det eneste landet som har takket nei til å sende hoppere. Tyskland er eneste lag som stiller med et rent reservelag. Martin Hamann, Felix Hofmann, Justin Lisso, Philipp Raimund og Constantin Schmid ble kalt inn, som betyr at Eisenbichler, Geiger og Wellinger står over.

Programmet ser slik ut:
Tirsdag 27. juni: Kvinner normalbakke.
Onsdag 28. juni: Menn normalbakke.
Torsdag 29. juni: Mixkonkurranse.
Fredag 30. juni: Kvinner storbakke.
Lørdag 1. juli: Menn storbakke.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Nytt fra IOC:
I OL 2026 blir lagkonkurransen for menn endret fra lag til super-lag, altså kun to utøvere per lag...'
Tre omganger.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Jacqueline Seifriedsberger vinner kvinnenes normalbakkerenn i de europeiske lekene tre tideler foran Nika Prevc. De to var suverene i dagens renn, og storhopperen Marita Kramer tok tredjeplassen over 20 poeng bak. Eirin Maria Kvandal, som var best av alle i begge treningsomgangene, ble "bare" nr 7 og ble beste norske. Anna Odine Strøm og Thea Bjørseth klarte også topp 10 (9. og 10. plass).

Oppdatering rundt mennenes renn: Stefan Kraft deltar IKKE. Det gjør heller ikke Daniel Andre Tande, som restituerer etter en skade. De BLIR erstattet, og gledelig nok er Robert Johansson tilbake på landslaget. I tillegg kommer Kristoffer Eriksen Sundal inn for en skadet Granerud.

Legger forresten med en liten artikkel om de europeiske lekene. Rister bare på hodet av NRK.. https://www.nettavisen.no/sport/clas-br ... 95-1187407

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kingkamil skrev: tir jun 27, 2023 11:31 pm Jacqueline Seifriedsberger vinner kvinnenes normalbakkerenn i de europeiske lekene tre tideler foran Nika Prevc. De to var suverene i dagens renn, og storhopperen Marita Kramer tok tredjeplassen over 20 poeng bak. Eirin Maria Kvandal, som var best av alle i begge treningsomgangene, ble "bare" nr 7 og ble beste norske. Anna Odine Strøm og Thea Bjørseth klarte også topp 10 (9. og 10. plass).

Oppdatering rundt mennenes renn: Stefan Kraft deltar IKKE. Det gjør heller ikke Daniel Andre Tande, som restituerer etter en skade. De BLIR erstattet, og gledelig nok er Robert Johansson tilbake på landslaget. I tillegg kommer Kristoffer Eriksen Sundal inn for en skadet Granerud.

Legger forresten med en liten artikkel om de europeiske lekene. Rister bare på hodet av NRK.. https://www.nettavisen.no/sport/clas-br ... 95-1187407
Normalbakkerennet utsatt til i dag. Førsteomgang er unnagjort og det østerriske stortalentet Daniel Tschoffenig er på vei mot sin første seniortittel, leder over 5 poeng foran Deschwanden, med Jan Horl på tredje. Marius Lindvik nr fem , 4 poeng bak pallen, mens reserven Johansson er på 7.plass. Polakkene skuffet veldig på hjemmebane der Juroczek faktisk er best på 13.plass, Zyla og Kubacki deler 15.plassen (Forfang mellom disse) og Stoch såvidt til finaleomgangen (ligger mellom Heggli og Sundal) og sistemann er ute.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

netrebske skrev: tor jun 29, 2023 10:42 am
kingkamil skrev: tir jun 27, 2023 11:31 pm Jacqueline Seifriedsberger vinner kvinnenes normalbakkerenn i de europeiske lekene tre tideler foran Nika Prevc. De to var suverene i dagens renn, og storhopperen Marita Kramer tok tredjeplassen over 20 poeng bak. Eirin Maria Kvandal, som var best av alle i begge treningsomgangene, ble "bare" nr 7 og ble beste norske. Anna Odine Strøm og Thea Bjørseth klarte også topp 10 (9. og 10. plass).

Oppdatering rundt mennenes renn: Stefan Kraft deltar IKKE. Det gjør heller ikke Daniel Andre Tande, som restituerer etter en skade. De BLIR erstattet, og gledelig nok er Robert Johansson tilbake på landslaget. I tillegg kommer Kristoffer Eriksen Sundal inn for en skadet Granerud.

Legger forresten med en liten artikkel om de europeiske lekene. Rister bare på hodet av NRK.. https://www.nettavisen.no/sport/clas-br ... 95-1187407
Normalbakkerennet utsatt til i dag. Førsteomgang er unnagjort og det østerriske stortalentet Daniel Tschoffenig er på vei mot sin første seniortittel, leder over 5 poeng foran Deschwanden, med Jan Horl på tredje. Marius Lindvik nr fem , 4 poeng bak pallen, mens reserven Johansson er på 7.plass. Polakkene skuffet veldig på hjemmebane der Juroczek faktisk er best på 13.plass, Zyla og Kubacki deler 15.plassen (Forfang mellom disse) og Stoch såvidt til finaleomgangen (ligger mellom Heggli og Sundal) og sistemann er ute.
Og Tschofenig holdt løpet ut og tok gullet over landsmannen Jan Hörl. Dobbelt østerriksk uten den største stjernen. Gregor Deschwanden tok faktisk bronsen etter bakkerekord i førsteomgang. Drømmestart på karrieren som landslagssjef for Rune Velta der, altså. Lindvik, Johansson, Forfang og Eriksen og Heggli blir hhv 5, 6, 12, 23 og 28. Tyrkeren (!!) Ipcioglu skuffet (!!?) noe med 11. plass etter å ha vært blant de beste i alle treningshopp. Gøy!

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Førsteomgangen i storbakkerennet er gjennomført, og Jan Hörl fortsetter storhoppingen. Leder rennet foran sommerhoppelegenden Dawid Kubacki. Philipp Raimund ligger på 3. Marius Lindvik er beste nordmann på 5. plass, 7.3p bak Hörl. Det virker som vrakingen av Robert Johansson har hjulpet, for han har hoppet godt og ligger fint an med en 6. plass. Heggli litt bak (13.) og Forfang og Eriksen middels (23. og 24.). Mesteren fra normalbakken, Tschofenig, er på 8. plass, foran overraskelsen på bronse, Deschwanden. Tyrkeren Ipicioglu fortsetter å hoppe godt og hadde nest beste hopp (!) i første treningsomgang og inntar 14. plass.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Ikke overraskende ble Kubacki for sterk i andreomgangen. Med et knusende sistehopp vant han 6.1p over Jan Hörl, som dermed ender med to individuelle sølv, pluss gull i mikskonkurransen og høyst sannsynlig medalje også i morgen. Philipp Raimund klarte å holde på bronsen. Tschofenig hadde omgangens nest beste hopp, kun bak Kubacki, og var nærmest pallplass av de øvrige hopperne. Lindvik ble værende på 5. plassen, mens Johansson falt ned til 8. plass. Favoritt-tyrkeren vår hadde omgangens sjette beste hopp og klatret til 9. plass. Heggli hopper fint og endte på 12., mens Forfang og Eriksen ikke klarte å hoppe seg oppover men tok hhv 24. og 28. plassen. Legenden Kamil Stoch ser ut til å fortsette i samme spor som i fjor med svak hopping på trening, og ble nest dårligste hopper etter andreomgangen.

I morgen avsluttes lekene med lagkonkurranse. Østerrike og Polen kommer til å knive om gullet, mens Norge og Slovenia vil sloss med tyskernes b-lag om siste medalje, tror jeg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»