Hoppsesongen 22/23

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Re: Hoppsesongen 22/23

Legg inn av JODDEMM »

e-lectron skrev: tir mar 28, 2023 6:27 pm Fant ikke noe fra Rovaniemi, men Brit Pettersen vant et verdenscupløp i Kiruna 13. april 1982! Det eneste verdenscupløpet i april i langrenn
Stemmer- var Kiruna ja. Rovaniemi var vel der herrene i 1988 vant sin første WC-seier etter en 3 år lang seierstørke. Er litt andre tilstander i dag :D

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kingkamil skrev: tir mar 28, 2023 8:20 pm Trist nyhet fra det slovenske hoppmiljøet: Bor Pavlovcic og Tilen Bartol legger begge to opp etter sesongen. Pavlovcic som så veldig lovende ut for to år siden har ikke hatt en god karriere etter gjennombruddssesongen. Hoppet på 249.5 glemmer jeg ikke med det første!



Mannen som på et tidspunkt hadde verdens lengste hopp (riktignok med fall, verdensrekorden var på 251.5m av Fannemel), Tilen Bartol, legger også opp. Han hadde ikke en like lovende karriere, men det tullete hoppet med åpenbart altfor høy fart lever videre for alltid.

Ja så den nyheten for et par timer siden, er jo ikke gamle katene heller,, 25-26 år? Pavlovcic så jeg først da han vant ungdoms-OL på Lillehammer i 2016, foran Marius Lindvik som tok sølvet.
Så var det vel Petter Tenstad som under sendingen refererte til en statiststikk med vindkompensasjon, og hopperen som hadde best forhold i snitt, det var faktisk Tilen Bartol. Mest uheldigste var Tomas Diethart, så han brukte vel opp all tur og lykke da han vant hoppuka ;)

Tilen Bartol skal vel delta i helgen, men Pavlovcic er vel kkke med i troppen? Fant 12 mann på skijumping.pl, og tolket det ikke som Pavovcic var ddn 13.mann. Svak da han deltok i fiscup for et par uker siden.

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

netrebske skrev: tir mar 28, 2023 8:48 pmTilen Bartol skal vel delta i helgen, men Pavlovcic er vel kkke med i troppen? Fant 12 mann på skijumping.pl, og tolket det ikke som Pavovcic var ddn 13.mann. Svak da han deltok i fiscup for et par uker siden.
Riktig. Pavlovcic deltar kun som prøvehopper. Av prøvehoppere som stakk seg ut under dagens uoffisielle trening har vi Ernest Prislic, som falt på 247m. Han er mannen med verdens lengste hopp som prøvehopper med 246. Kanskje han burde prøves ut i et offisielt skiflyvingsrenn snart?

Amatørvideo av dagens fall på 247:


netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kingkamil skrev: ons mar 29, 2023 5:45 pm
netrebske skrev: tir mar 28, 2023 8:48 pmTilen Bartol skal vel delta i helgen, men Pavlovcic er vel kkke med i troppen? Fant 12 mann på skijumping.pl, og tolket det ikke som Pavovcic var ddn 13.mann. Svak da han deltok i fiscup for et par uker siden.
Riktig. Pavlovcic deltar kun som prøvehopper. Av prøvehoppere som stakk seg ut under dagens uoffisielle trening har vi Ernest Prislic, som falt på 247m. Han er mannen med verdens lengste hopp som prøvehopper med 246. Kanskje han burde prøves ut i et offisielt skiflyvingsrenn snart?

Amatørvideo av dagens fall på 247:

Bare Bartol som var topp 40 fra den nasjonale kvoten i den nylig avsluttede 1.prøveomgang, så dem kunne trengt Prisilic. Ikke første gang det legges for lite vekt på skiflygingsevner i uttak.
Granerud best i 1.trening foran Kraft, Lanisek, Prevc og Zajc, så de beste er i rute. Det er derimot ikke Johansson som sto over omgangen. Er det ryggtrøbbel igjen, er det jo synd om vi ikke fyller kvoten i konkuransen. Stiller samme lag som i Lahti, så Lindvik ikke med her. Godkjent omgang, men ikke mer enn det av Sundal og Forfang, mens de 3 andre såvidt er inne topp 40.
2. treningsomgang akkurat i gang og igjen Bartol best fra nasjonal gruppe, som eneste over 200 meter.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Alle nordmenn videre i kvalikk. Granerud på ein godkjent 5 plass og fint hopp av Heggli og Forfang

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ingen Kubacki i kvaliken, så vidt jeg ser. Om han står over hele helga pga. den situasjonen med kona, så kommer nok Lanisek til å ta 3. plassen i verdenscupen totalt. Litt spesielt, ettersom Kubacki ledet ganske klart en periode, mens han nå ser ut til å havne utenfor de tre beste. Han har aldri greid dette heller, men har vært topp ti sammenlagt hele fem ganger, hvorav to fjerdeplasser (om Lanisek passerer ham, som det vel ligger an til) og en femteplass. Minner litt om Andreas Kofler, som også vant mange renn og hadde en haug med pallplasseringer, men som kun kom på pallen sammenlagt en gang blant de fem sesongene hvor han var topp ti, hvorav to av sesongene endte med fjerdeplass totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Skraevadottir skrev: tor mar 30, 2023 11:22 am Ingen Kubacki i kvaliken, så vidt jeg ser. Om han står over hele helga pga. den situasjonen med kona, så kommer nok Lanisek til å ta 3. plassen i verdenscupen totalt. Litt spesielt, ettersom Kubacki ledet ganske klart en periode, mens han nå ser ut til å havne utenfor de tre beste. Han har aldri greid dette heller, men har vært topp ti sammenlagt hele fem ganger, hvorav to fjerdeplasser (om Lanisek passerer ham, som det vel ligger an til) og en femteplass. Minner litt om Andreas Kofler, som også vant mange renn og hadde en haug med pallplasseringer, men som kun kom på pallen sammenlagt en gang blant de fem sesongene hvor han var topp ti, hvorav to av sesongene endte med fjerdeplass totalt.
Kubacki annonserte allerede dagen etter Vikersund at sesongen var over for hans del.
Ja det er jo noen hoppere som har gått glipp av sikre pallplasser og mulige sammenlagtseire tidligere, men da har det jo stort sett dreid seg om skader. Rathmayr og kanskje Laitinen på nittitallet er eksempler på dette. Ingen av dem kom jo opp på gammelt nivå etter dette.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: tor mar 30, 2023 9:39 pm
Skraevadottir skrev: tor mar 30, 2023 11:22 am Ingen Kubacki i kvaliken, så vidt jeg ser. Om han står over hele helga pga. den situasjonen med kona, så kommer nok Lanisek til å ta 3. plassen i verdenscupen totalt. Litt spesielt, ettersom Kubacki ledet ganske klart en periode, mens han nå ser ut til å havne utenfor de tre beste. Han har aldri greid dette heller, men har vært topp ti sammenlagt hele fem ganger, hvorav to fjerdeplasser (om Lanisek passerer ham, som det vel ligger an til) og en femteplass. Minner litt om Andreas Kofler, som også vant mange renn og hadde en haug med pallplasseringer, men som kun kom på pallen sammenlagt en gang blant de fem sesongene hvor han var topp ti, hvorav to av sesongene endte med fjerdeplass totalt.
Kubacki annonserte allerede dagen etter Vikersund at sesongen var over for hans del.
Ja det er jo noen hoppere som har gått glipp av sikre pallplasser og mulige sammenlagtseire tidligere, men da har det jo stort sett dreid seg om skader. Rathmayr og kanskje Laitinen på nittitallet er eksempler på dette. Ingen av dem kom jo opp på gammelt nivå etter dette.
Ah, ok. Jeg fikk ikke med meg at han annonserte sesongslutt der, selv om det virka rimelig å gjøre det. Husker godt Laitinen, forresten. Han var jo sinnssykt god den sesongen før han skada seg. Mener også å huske at han ikke bare hoppa dårligere, men også litt annerledes da han kom tilbake igjen, mer oppreist og litt krokrygga. Men mulig dette bare er innbilning fra min side.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Ser dårlig ut for renn idag

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: tor mar 30, 2023 8:48 pm Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.
Jeg mener å ha lest et sted at begge bakker har lik profil nå.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: fre mar 31, 2023 4:06 pm
Neptun skrev: tor mar 30, 2023 8:48 pm Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.
Jeg mener å ha lest et sted at begge bakker har lik profil nå.
Skulle ikke forbause meg.
Det er nå litt av en utvikling - at de hopper kortere og kortere samtidig som utøverne og utstyret har blitt bedre.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: fre mar 31, 2023 4:16 pm
Henningsen skrev: fre mar 31, 2023 4:06 pm
Neptun skrev: tor mar 30, 2023 8:48 pm Har også Planica - i likhet med Vikersund - blitt krympet av FIS foran årets renn?
Bakken der de har hoppet 252 meter ser ganske uthoppet ut ved ca 240 meter.
Jeg mener å ha lest et sted at begge bakker har lik profil nå.
Skulle ikke forbause meg.
Det er nå litt av en utvikling - at de hopper kortere og kortere samtidig som utøverne og utstyret har blitt bedre.
Ja, jeg tror pampene ble litt lei av rekordmaset.

Litt av årsaken til ombyggingen i Vikersund i hvert fall var at bakken skilte så ekstremt mye. Man hevet kulen to grader og endret kulen litt, slik at det var flere som kom over kulen og langt ned i bakken. Men da får man større høyde og det gjør at man kommer inn for landing mer vertikalt, og da er det vanskeligere å stå på de ekstreme lengdene på 250+

Planica så må man ha mer fart pga bakken ligger høyere og det gjør også rekorden vanskeligere å slå der. Men ofte er det gunstigere vind i Planica på morgenen, men renn der på ettermiddagen pleier å være preget av vind.
Men ikke ta dette som fasit, jeg har bare overhørt dette fra folk med peiling, og det er noen år siden nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mens vi venter...


Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Der ble det AVLYST

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Sodajr skrev: fre mar 31, 2023 4:04 pm Ser dårlig ut for renn idag
Ja var det ikke slik at alle renn før Lahti ble avviklet med 2 omganger og det så ut til å bli en historisk sesong med bare komplette omganger. Så ble det bare 1 omgang på søndag og avlyst akkurat nå :(

Individuell konkurranse i morgen tidlig med en omgang og derettter laghopp er løsningen dem satser på :)

kingkamil

Legg inn av kingkamil »

Det blir én omgang i morgen for å få plass til lagkonkurransen senere utpå dagen. Ikke den verste løsningen, selv om jeg helst skulle sett to omganger i den individuelle konkurransen istedet. Forfang, Heggli, Johansson og Granerud deltar i lagkonken i morgen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kingkamil skrev: fre mar 31, 2023 7:53 pm Det blir én omgang i morgen for å få plass til lagkonkurransen senere utpå dagen. Ikke den verste løsningen, selv om jeg helst skulle sett to omganger i den individuelle konkurransen istedet. Forfang, Heggli, Johansson og Granerud deltar i lagkonken i morgen.
Bra valg. Heggli med et kanonhopp i den individuelle konkurransen, ikke usannsynlig at det blir topp 15.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Seier til Kraft, 4 på Granerud

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fantastisk nydelig hopp av Kraft. Han er den beste skiflygeren jevnt over.

Granerud utenfor pallen er selvsagt litt skuffende, men det er ikke så veldig overraskende heller mtp. at han sliter med å få stabile ski. Egentlig helt utrolig at han greide å dra seg ned til over 230 med de problemene ut fra hoppet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Det var for øvrig verdenscupseier nr. 30 for Kraft. Litt morsomt at han når den milepælen rennet etter at Kobayashi gjorde nøyaktig det samme.

Laniseks andreplass betyr at han allerede har tatt igjen Kubacki og dermed blir topp tre i verdenscupen sammenlagt for første gang.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Frykter skiflyger cupen ryker denne helga for Granerud. Kraft er fantastisk og Halvor har litt problemer med denne bakken. Når det er sagt, så er Raw Air, hoppuka og verdenscupen enormt sterkt

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Sodajr skrev: lør apr 01, 2023 9:32 am Seier til Kraft, 4 på Granerud
Så enda dårligere ut fra hoppet, men berget et bra resultat. Dermed kun 10 poengs ledelse i SF cupen, så da må han nok slå Kraft i morgen.
19 på Granerud og 20 på Kraft er litt merkelig dømming når de har vært så strenge tidligere i vinter. Kan ikke ha andre regler, bare for at det er blitt april.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: lør apr 01, 2023 9:39 am
Sodajr skrev: lør apr 01, 2023 9:32 am Seier til Kraft, 4 på Granerud
Så enda dårligere ut fra hoppet, men berget et bra resultat. Dermed kun 10 poengs ledelse i SF cupen, så da må han nok slå Kraft i morgen.
19 på Granerud og 20 på Kraft er litt merkelig dømming når de har vært så strenge tidligere i vinter. Kan ikke ha andre regler, bare for at det er blitt april.
De er alltid snille med karakterene i Planica. Der pleier 20-tallene å sitte løst. Nå syns jeg for så vidt at 20 på Kraft var ok der, Granerud burde vel ikke fått mer enn 18 med tanke på hvor uryddig det svevet var.

startelver

Legg inn av startelver »

Hopper ikke damene i denne bakken ?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

startelver skrev: lør apr 01, 2023 10:10 am Hopper ikke damene i denne bakken ?
Nei..

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Slovenia drøyt 20 poeng foran Norge, med Østerrike tidelen bak der igjen. Forfang bør kunne kappe inn del i første pulje om vi skal ha en sjanse på seiern, da han var over 18 poeng bedre enn Kos i den individuelle, så bør det jo være mulig.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Når skal gårsdagens utsatte renn starte?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 11:08 am Når skal gårsdagens utsatte renn starte?
Er ferdig

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bra hopp av Heggli.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»